• Home
  • Daily Current Affair...

Daily Current Affairs- 13 March

Author : Palak Khanna

March 15, 2022

SHARE

Today's Current Affairs in Hindi-13th March 2022

अंतरराष्ट्रीय

पूर्व छात्र विरोध नेता बने चिली के सबसे युवा राष्ट्रपति

  • गेब्रियल बोरिक फॉन्ट को चिली का नया और 36वां राष्ट्रपति नियुक्त किया गया है। 36 वर्षीय वामपंथी चिली के इतिहास में पद संभालने वाले सबसे कम उम्र के नेता हैं। वह सेबस्टियन पिनेरा का स्थान लेंगे। बोरिक 2022-2026 के बीच की अवधि के लिए पद संभालेंगे।
  • एक छात्र प्रतिनिधि के रूप में, बोरिक 2011-2013 चिली के छात्र विरोध के प्रमुख आंकड़ों में से एक बन गए। बोरिक को दो बार मैगलन और अंटार्कटिक जिले का प्रतिनिधित्व करने वाले चैंबर ऑफ डेप्युटी के लिए चुना गया था, पहले 2013 में एक स्वतंत्र उम्मीदवार के रूप में और फिर 2017 में ब्रॉड फ्रंट के हिस्से के रूप में, एक वामपंथी गठबंधन जिसे उन्होंने कई अन्य पार्टियों के साथ बनाया था।

 राष्ट्रीय

त्रिपुरा सरकार ने चाय श्रमिकों के लिए विशेष योजना की घोषणा की, सामाजिक सुरक्षा का लक्ष्य

  • त्रिपुरा सरकार ने चाय श्रमिकों के लिए एक विशेष योजना 'मुख्यमंत्री चा श्रमि कल्याण प्रकल्प' की घोषणा की है। इस विशेष योजना के कार्यान्वयन के लिए 85 करोड़ रुपये, त्रिपुरा के 7000 चाय बागान श्रमिकों को सामाजिक सुरक्षा जाल के तहत लाने की दिशा में एक कदम के रूप में आवंटित किये गये हैं। यह विशेष योजना राज्य सरकार और केंद्र सरकार द्वारा चाय बागान श्रमिकों को उनके लिए हकदार सुविधाओं को एकीकृत करके आवास, राशन और वित्तीय सहायता सुनिश्चित करेगी।
  • 7000 चाय बागान श्रमिकों में से लगभग 75% महिलाएं हैं और वे राज्य भर में 54 चाय बागानों और 21 चाय प्रसंस्करण कारखानों के माध्यम से लगभग 90 लाख किलोग्राम चाय का उत्पादन करती हैं। चाय का उत्पादन मुख्य रूप से उत्तर, सिपाहीजला, उनाकोटी और पश्चिम त्रिपुरा जिलों में वितरित किया जाता है।
  • केंद्रीय गृह और सहकारिता मंत्री, अमित शाह ने हाल ही में अंतर्राष्ट्रीय महिला दिवस के अवसर पर त्रिपुरा की महिलाओं के लिए वर्ष 2022 महिला अधिकारिता अभियान और मुख्यमंत्री श्रमिक कल्याण प्रकल्प योजना का उद्घाटन किया था और राष्ट्रीय फोरेंसिक विज्ञान विश्वविद्यालय की आधारशिला भी रखी थी। त्रिपुरा की राजधानी अगरतला।

 नियुक्ति एवं इस्‍तीफे

प्रभा नरसिम्हन बनी कोलगेट-पामोलिव इंडिया की सीईओ और एमडी

  • प्रभा नरसिम्हन को कोलगेट-पामोलिव (इंडिया) लिमिटेड का सीईओ और एमडी नियुक्त किया गया है। वह राम राघवन का स्थान लेंगी, जिन्हें कोलगेट पामोलिव कंपनी में प्रेसिडेंट, एंटरप्राइज ओरल केयर के रूप में पदोन्नत किया गया है। इससे पहले, वह हिंदुस्तान यूनिलीवर (HUL) के कार्यकारी निदेशक के रूप में कार्यरत थीं। कोलगेट-पामोलिव (इंडिया) 'कोलगेट' ब्रांड के तहत ओरल केयर उत्पाद प्रदान करता है। यह 'पामोलिव' ब्रांड नाम के तहत पर्सनल केयर प्रोडक्ट भी प्रदान करता है।
  • कोलगेट-पामोलिव (इंडिया) 'कोलगेट' ब्रांड के तहत ओरल केयर उत्पाद उपलब्ध कराता है। यह 'पामोलिव' ब्रांड नाम के तहत व्यक्तिगत देखभाल उत्पाद भी प्रदान करता है। कंपनी ने Q3 FY22 में Q3 FY22 में बिक्री में 4% की वृद्धि के साथ शुद्ध लाभ में 2% की वृद्धि के साथ 252 करोड़ रुपये की वृद्धि दर्ज की। कोलगेट-पामोलिव (इंडिया) के शेयर बीएसई पर लगभग 1496 रुपये पर सपाट थे।

 दिवस

अंतर्राष्ट्रीय गणित दिवस 2022: 14 मार्च

  • अंतर्राष्ट्रीय गणित दिवस (IDM) प्रतिवर्ष 14 मार्च को विश्व स्तर पर मनाया जाता है। इसे पाई दिवस के रूप में भी जाना जाता है क्योंकि गणितीय स्थिरांक π (pi) को 3.14 तक पूर्णांकित किया जा सकता है। इसका उद्देश्य लोगों को विज्ञान और प्रौद्योगिकी में गणित की आवश्यक भूमिका के बारे में शिक्षित करना, जीवन की गुणवत्ता में सुधार करना, महिलाओं और लड़कियों को सशक्त बनाना और सतत विकास में योगदान देना है। यह एक अपेक्षाकृत नई घटना है जो अभी कुछ साल पहले बनाई गई थी। 2022 IDM का विषय "गणित एकता!" है।
  • यूनेस्को की कार्यकारी परिषद के 205वें सत्र में 14 मार्च को अंतर्राष्ट्रीय गणित दिवस के रूप में घोषित किया गया था। इसके बाद नवंबर 2019 में यूनेस्को के आम सम्मेलन के 40वें सत्र में इस दिन को अपनाया गया। बाद में 2020 में, दुनिया ने 14 मार्च, 2020 को अपना पहला अंतर्राष्ट्रीय गणित दिवस मनाया।

 विश्व रोटरैक्ट दिवस 2022:13 मार्च

  • दुनिया भर में रोटारैक्टर्स द्वारा प्रदान की जाने वाली सेवाओं को स्वीकार करने के लिए प्रतिवर्ष 13 मार्च को विश्व रोटरैक्ट दिवस मनाया जाता है। विश्व रोटरैक्ट दिवस 2022 का विषय "रोटरी मेकिंग अ डिफरेंस" है। विश्व रोटरैक्ट सप्ताह 11 मार्च 2022 से 18 मार्च 2022 तक आयोजित किया जाएगा।
  • रोटरी क्लब युवा पुरुषों और महिलाओं के लिए सामुदायिक सेवा संगठन है। वे दुनिया में शांति और अंतरराष्ट्रीय समझ लाने के वैश्विक प्रयास में अंतरराष्ट्रीय सेवा परियोजनाओं में भाग लेते हैं।
  • रोटरैक्ट का अर्थ है क्रिया में घूमने वाला। रोटरी व्यवसाय और पेशेवर लोगों का एक संगठन है जो मानवीय सेवा प्रदान करने के लिए दुनिया भर में एकजुट होते हैं, सभी व्यवसायों में उच्च नैतिक मानकों को प्रोत्साहित करते हैं और दुनिया में सद्भावना और शांति बनाने में मदद करते हैं। विश्व रोटरैक्ट दिवस 1968 में उत्तरी कैरोलिना, संयुक्त राज्य अमेरिका में इस तरह के पहले क्लब, रोटरी इंटरनेशनल की शुरुआत का सम्मान करने के लिए मनाया जाता है। अब यह दुनिया भर में फैले 9,539 से अधिक क्लबों के साथ एक प्रमुख रोटरी-प्रायोजित संगठन में बदल गया है।

 सम्‍मेलन एवं समझौते

ऑस्ट्रेलियाई सेना अनुसंधान केंद्र (एआरसी) ने भारत के भूमि युद्ध अध्ययन केंद्र (पंजे) के साथ समझौता ज्ञापन (एमओयू) पर हस्ताक्षर किए

  • ऑस्ट्रेलियाई सेना के प्रमुख लेफ्टिनेंट जनरल रिचर्ड बूर तीन दिन 8 मार्च से 10 मार्च 2022 तक के लिए भारत यात्रा पर रहे। ऑस्ट्रेलियाई सेना प्रमुख ने नई दिल्ली में भारतीय सेना के थिंक टैंक सेंटर फॉर लैंड वारफेयर स्टडीज (CLAWS) का दौरा किया।
  • लेफ्टिनेंट जनरल रिचर्ड बूर ने थल सेना के उप प्रमुख लेफ्टिनेंट जनरल मनोज पांडे, अध्यक्ष, बोर्ड ऑफ गवर्नर्स, क्लाज और निदेशक क्लॉस, लेफ्टिनेंट जनरल डॉ रणबीर सिंह (सेवानिवृत्त) से मुलाकात की। CLAWS के अनुसंधान प्रयासों और आउटरीच रणनीतियों के बारे में विजिटिंग जनरल को जानकारी दी गई। दौरे के दौरान, अकादमिक सहयोग और जुड़ाव बनाने के लिए ऑस्ट्रेलियाई सेना अनुसंधान केंद्र (AARC) और सेंटर फॉर लैंड वारफेयर स्टडीज (CLAWS) के बीच एक समझौता ज्ञापन (MoU) पर हस्ताक्षर किए गए।

 श्री नारायण राणे ने एमएसएमई इनोवेटिव स्कीम 2022 की शुरूआत की

  • केंद्रीय MSME मंत्री, नारायण राणे ने एमएसएमई इनोवेटिव स्कीम (इनक्यूबेशन, डिज़ाइन और IPR) के साथ-साथ एमएसएमई आइडिया हैकथॉन 2022 की घोषणा की है। श्री राणे ने इस अवसर पर बोलते हुए कहा कि एमएसएमई आत्मानिर्भर भारत में एक आवश्यक भूमिका निभाते हैं। उनका दावा है कि ये कार्यक्रम उद्यमियों को नए व्यवसाय शुरू करने में मदद करेंगे।
  • MSME इनोवेशन" योजना, MSME राज्य मंत्री श्री भानु प्रताप वर्मा के अनुसार, MSME क्षेत्र में गुप्त नवाचार को विकसित और बढ़ावा देगी।
  • एमएसएमई इनोवेशन स्कीम के उद्घाटन के दौरान, एमएसएमई सचिव, श्री बी.बी. स्वैन ने मुख्य भाषण देते हुए कहा कि यह नवाचार गतिविधियों के लिए एक केंद्र के रूप में काम करेगा, जिससे समाज को सीधे लाभ पहुंचाने वाले व्यवहार्य व्यावसायिक प्रस्तावों में विचारों के विकास को सुविधाजनक और निर्देशित किया जा सकेगा।
  • एमएसएमई इनोवेटिव एक व्यापक दृष्टिकोण है जो एक लक्ष्य को प्राप्त करने के लिए तीन उप-घटकों और हस्तक्षेपों को एकीकृत, तालमेल और अभिसरण करता है।

 पुरस्‍कार एवं सम्‍मान

भूपेंद्र यादव द्वारा लॉन्च की गई पुस्तक “Role of Labour in India’s Development”

  • श्रम और रोजगार मंत्री और MoEFCC, भूपेंद्र यादव ने “Role of Labour in India’s Development” नामक एक पुस्तक लॉन्च की है। वी वी गिरि राष्ट्रीय श्रम संस्थान ने पुस्तक प्रकाशित की है। पुस्तक का प्रकाशन 'आजादी का अमृत महोत्सव' के 'आइकॉनिक वीक' समारोह का हिस्सा है।
  • “Role of Labour in India’s Development” पुस्तक में भारत की विकास यात्रा में श्रम के योगदान को रेखांकित करने वाले 12 लेख हैं। ये लेख इस क्षेत्र के विशेषज्ञों द्वारा लिखे गए हैं और पुस्तक वी वी गिरी राष्ट्रीय श्रम संस्थान द्वारा प्रकाशित की गई है। वी वी गिरी राष्ट्रीय श्रम संस्थान श्रम और रोजगार मंत्रालय का एक स्वायत्त निकाय है। यह 1974 में श्रम अनुसंधान, प्रशिक्षण और शिक्षा के एक प्रमुख संस्थान के रूप में स्थापित किया गया था। डॉ एच श्रीनिवास संस्था के वर्तमान महानिदेशक हैं।

 बैंकिंग और अर्थव्यवस्था

मॉर्गन स्टेनली ने वित्त वर्ष 2023 के लिए भारत के सकल घरेलू उत्पाद के विकास के अनुमान को घटाकर 7.9% कर दिया

  • रेटिंग एजेंसी मॉर्गन स्टेनली ने 2022-23 (FY23) के लिए भारत के सकल घरेलू उत्पाद की वृद्धि दर 7.9% रहने का अनुमान लगाया है। यह तेल की कीमतों पर रूस-यूक्रेन संघर्ष के प्रभाव के कारण इसके पहले के अनुमान से 50 बीपीएस कम है। इसके अलावा, स्टेनली ने देश के खुदरा मुद्रास्फीति अनुमान को 6% तक बढ़ा दिया, इस बीच, चालू खाता घाटा सकल घरेलू उत्पाद के 3% तक बढ़ गया है।
  • भारत तीन प्रमुख चैनलों से प्रभावित है - तेल और अन्य वस्तुओं के लिए उच्च कीमतें; व्यापार/निवेश भावना को प्रभावित करने वाले व्यापार और सख्त वित्तीय स्थितियां। ब्रोकरेज के विश्लेषकों ने भी अपने मुद्रास्फीति पूर्वानुमान को 6 प्रतिशत तक बढ़ा दिया - आरबीआई के लिए सहिष्णुता बैंड का ऊपरी छोर - और चल रही घटनाओं के कारण मुद्रास्फीति जोखिम को चिह्नित किया।

 FY22 के लिए भविष्य निधि ब्याज दर 8.1% के चार दशक के निचले स्तर पर

  • सेवानिवृत्ति निधि निकाय, कर्मचारी भविष्य निधि संगठन (EPFO) ने 2021-22 के लिए भविष्य निधि जमा पर ब्याज दर घटाकर 8.10% कर दी है। यह दर पिछले साल की तुलना में 0.4 फीसदी कम है। पीएफ जमा पर ब्याज दर 2020-21 और 2019-20 में 8.5% थी।
  • यह चार दशक से अधिक समय में सबसे कम है। ईपीएफओ ने 1977-78 में ब्याज दर के रूप में 8.0% जमा किया था। तब से, यह या तो 8.25% या उससे अधिक हो गया है।
  • वर्ष के लिए ईपीएफओ की अनुमानित आय 76,768 करोड़ रुपये के आधार पर 8.1% की ब्याज दर घोषित की गई है और इससे सेवानिवृत्ति निधि निकाय को 450 करोड़ रुपये के अधिशेष के साथ छोड़ दिया जाएगा।
  • इस कदम से ईपीएफओ के 60 लाख से अधिक अंशधारकों की आय प्रभावित होने की उम्मीद है।

Today's Current Affairs in English-13th March 2022

INTERNATIONAL

Ex-student protest leader becomes Chile's youngest president

  • Gabriel Boric Font has been appointed as the new and 36th President of Chile. The 36-year-old leftist is the youngest leader to hold the office in Chile’s history. He succeeds Sebastián Piñera. Boric will hold the office for the period between 2022-2026.
  • As a student representative, Boric became one of the leading figures of the 2011–2013 Chilean student protests. Boric was twice elected to the Chamber of Deputies representing the Magallanes and Antarctic district, first as an independent candidate in 2013 and then in 2017 as part of the Broad Front, a left-wing coalition he created with several other parties.

 NATIONAL

Tripura govt announces special scheme for tea workers, aims social security

  • Tripura Government has announced a special scheme ‘Mukhyamantri Chaa Srami Kalyan Prakalpa’ for tea workers. A special scheme, allotting Rs. 85 crores for its implementation, as a step towards bringing the 7000 tea garden workers of Tripura under the social security net. This special scheme would ensure housing, rations, and financial support to the tea garden workers by integrating the facilities that are entitled to them, by the state government and the central government.
  • About 75% of the 7000 tea garden workers are women and they produce nearly 90 lakh kilograms of tea through 54 tea estates & 21 tea processing factories across the state. The tea production is mainly distributed in the North, Sepahijala, Unakoti, and West Tripura districts.
  • The Union Home and Cooperation Minister, Amit Shah had recently inaugurated the year 2022 Women Empowerment Campaign and Chief Minister Shramik Kalyan Prakalp scheme for the women of Tripura on the occasion of International Women’s Day & has also laid the foundation stone for National Forensic Sciences University in Agartala, capital of Tripura.

 APPOINTMENTS & RESIGNATIONS

Prabha Narasimhan named CEO and MD of Colgate-Palmolive India

  • Prabha Narasimhan has been appointed as the CEO and MD of Colgate-Palmolive (India) Limited. She succeeded Ram Raghavan, who has been promoted to the role of President, Enterprise Oral Care, at Colgate Palmolive Company. Prior to this, she was working as executive director of Hindustan Unilever (HUL). Colgate-Palmolive (India) provides oral care products under the ‘Colgate’ brand. It also provides personal care products under the ‘Palmolive’ brand name.
  • Colgate-Palmolive (India) provides oral care products under the ‘Colgate’ brand. It also provides personal care products under the ‘Palmolive’ brand name. The company reported 2% rise in net profit to Rs 252 crore on a 4% increase in sales to Rs 1,271 crore in Q3 FY22 over Q3 FY21. Shares of Colgate-Palmolive (India) were almost flat at Rs 1496 on the BSE.

 IMPORTANT DAYS

International Day of Mathematics 2022: 14th March

  • International Day of Mathematics (IDM) is observed globally on the 14th of March every year. It is also known as the Pi Day because the mathematical constant π (pi) can be rounded down to 3.14. It aims to educate people about the essential role of mathematics in science and technology, improve quality of life, empower women and girls, and contribute to sustainable development. This is a relatively new event that was created just a couple of years back. The theme for 2022 IDM is “Mathematics Unites!“.
  • The proclamation of March 14 as the International Day of Mathematics was adopted in the 205th session of the UNESCO’s Executive Council. The day was then adopted in the 40th session of the General Conference of UNESCO in November 2019. Later in 2020, the world celebrated its First International Day of Mathematics on March 14, 2020.

 World Rotaract Day 2022:13th March

  • World Rotaract Day is celebrated on the 13th of March every year to acknowledge the services provided by the rotaractors across the world. The theme of World Rotaract Day 2022 is “Rotary Making a Difference”. World Rotaract Week will be held from 11 March 2022 to 18 March 2022.
  • Rotary Club is the community service organization for young men and women. They take part in international service projects, in a global effort to bring peace and international understanding to the world.
  • Rotaract means rotary in action. Rotary is an organization of business and professional people who unite worldwide to provide humanitarian service, encourage high ethical standards in all vocations and help build goodwill and peace in the world. World Rotaract Day is commemorated to honour the beginning of the first such club, Rotary International, in 1968 at North Carolina, USA. Now it has transformed into a major Rotary-sponsored organization with more than 9,539 clubs spread around the world.

 SUMMIT'S & MOU's

Australian Army Research Centre (Aarc) Signs Memorandum of Understanding (Mou) with Centre for Land Warfare Studies (Claws), India

  • From March 8 to March 10, 2022, Lt Gen Richard Burr, the Chief of the Australian Army, was in India for three days. The Australian Army Chief paid a visit to the Centre for Land Warfare Studies (CLAWS), an Indian Army think tank in New Delhi.
  • Lt. Gen Richard Burr met with Vice Chief of Army Staff Lt Gen Manoj Pande, Chairman, Board of Governors, CLAWS, and Director CLAWS, Lt Gen Dr Ranbir Singh (Retd). CLAWS research efforts and outreach strategies were briefed to the visiting General. On the sidelines of the tour, a Memorandum of Understanding (MoU) was signed between the Australian Army Research Centre (AARC) and the Centre for Land Warfare Studies (CLAWS) to create academic cooperation and engagement.

 Shri Narayan Rane launches MSME Innovative Scheme 2022

  • Union Minister for MSME, Narayan Rane has announced the MSME Innovative Scheme (Incubation, Design, and IPR) as well as the MSME IDEA HACKATHON 2022. Shri Rane, speaking on the occasion, stated that MSMEs play an essential role in Atmanirbhar Bharat. He claims that these programmes will assist entrepreneurs in launching new businesses.
  • MSME Innovation” Scheme, according to the Minister of State for MSME Shri Bhanu Pratap Verma, will develop and foster latent innovation in the MSME sector.
  • During the opening of the MSME Innovation Scheme, Shri B.B Swain, Secretary MSME, made the keynote address, stating that it will serve as a hub for innovation activities, facilitating and directing the development of ideas into viable business propositions that benefit society directly.
  • MSME Innovative is a comprehensive approach that unifies, synergizes, and converges three sub-components and interventions to achieve a single goal.

 BOOKS & AUTHOR

Book “Role of Labour in India’s Development” launched by Bhupender Yadav

  • Minister of Labour and Employment and MoEFCC, Bhupender Yadav has launched a book titled “Role of Labour in India’s Development”. V V Giri National Labour Institute has published the book. The publishing of the book is part of the ‘Iconic Week’ celebrations of the ‘Azadi Ka Amrit Mahotsav’.
  • ‘Role of Labour in India’s Development’ book has 12 articles outlining the contribution of labour in the development journey of India. These articles are written by experts in this field and the book is published by V V Giri National Labour Institute. V V Giri National Labour Institute is an autonomous body of the Ministry of Labour and Employment. It was established in 1974 as a premier institute of Labour research, training and education. Dr H. Srinivas is the current Director General of the institution.

 BANKING AND ECONOMY

Morgan Stanley cuts India's GDP growth forecast to 7.9% for FY23

  • Rating Agency Morgan Stanely has projected India’s GDP growth forecast for 2022-23 (FY23) at 7.9%. This is 50 bps less than its earlier projection due to the impact of the Russia-Ukraine conflict on oil prices. Furthermore, Stanley raised the country’s retail inflation estimate to 6%, meanwhile, current account deficits are seen to widen by 3% of GDP.
  • India is affected through three key channels — higher prices for oil and other commodities; trade, and tighter financial conditions, influencing business/investment sentiment. Analysts at the brokerage also raised their inflation forecast to 6 per cent – the upper end of the tolerance band for the RBI – and flagged stagflation risks because of the ongoing events.

Provident fund interest rate for FY22 lowered to four-decade low of 8.1%

  • The retirement fund body, Employees Provident Fund Organisation (EPFO) has slashed the interest rate on provident fund deposits to 8.10% for 2021-22. This rate is 0.4% lower than the previous year. The interest rate on PF deposits was 8.5% in 2020-21 and 2019-20.
  • This is the lowest in more than four decades. EPFO had credited 8.0% as interest rate in 1977-78. Since then, it has been either 8.25% or more.
  • The interest rate of 8.1% has been declared based on EPFO’s estimated income for the year at Rs 76,768 crore and this will leave the retirement fund body with a surplus of Rs 450 crore.
  • The move is expected to hit the earnings of over sixty million EPFO subscribers.

Frequently Asked Questions

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.
Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.
Reading newspaper, watching news, and interacting with people are some of the best ways to get updated with current affairs.

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.
BBC News, DD News, Lok Sabha TV, Rajya Sabha TV are some of the best news channels for current affairs.
GK Today, Adda247, wifistudy, Online Study Point, are some of the best Youtube channels for current affairs.
Toprankers, Legal Edge are some of the best apps for daily GK current affairs updates.
Legal Edge is one of the best apps for daily current affairs in Hindi.
  • Home
  • Daily Current Affair...

Daily Current Affairs- 13 March

Author : Palak Khanna

Updated On : March 15, 2022

SHARE

Today's Current Affairs in Hindi-13th March 2022

अंतरराष्ट्रीय

पूर्व छात्र विरोध नेता बने चिली के सबसे युवा राष्ट्रपति

  • गेब्रियल बोरिक फॉन्ट को चिली का नया और 36वां राष्ट्रपति नियुक्त किया गया है। 36 वर्षीय वामपंथी चिली के इतिहास में पद संभालने वाले सबसे कम उम्र के नेता हैं। वह सेबस्टियन पिनेरा का स्थान लेंगे। बोरिक 2022-2026 के बीच की अवधि के लिए पद संभालेंगे।
  • एक छात्र प्रतिनिधि के रूप में, बोरिक 2011-2013 चिली के छात्र विरोध के प्रमुख आंकड़ों में से एक बन गए। बोरिक को दो बार मैगलन और अंटार्कटिक जिले का प्रतिनिधित्व करने वाले चैंबर ऑफ डेप्युटी के लिए चुना गया था, पहले 2013 में एक स्वतंत्र उम्मीदवार के रूप में और फिर 2017 में ब्रॉड फ्रंट के हिस्से के रूप में, एक वामपंथी गठबंधन जिसे उन्होंने कई अन्य पार्टियों के साथ बनाया था।

 राष्ट्रीय

त्रिपुरा सरकार ने चाय श्रमिकों के लिए विशेष योजना की घोषणा की, सामाजिक सुरक्षा का लक्ष्य

  • त्रिपुरा सरकार ने चाय श्रमिकों के लिए एक विशेष योजना 'मुख्यमंत्री चा श्रमि कल्याण प्रकल्प' की घोषणा की है। इस विशेष योजना के कार्यान्वयन के लिए 85 करोड़ रुपये, त्रिपुरा के 7000 चाय बागान श्रमिकों को सामाजिक सुरक्षा जाल के तहत लाने की दिशा में एक कदम के रूप में आवंटित किये गये हैं। यह विशेष योजना राज्य सरकार और केंद्र सरकार द्वारा चाय बागान श्रमिकों को उनके लिए हकदार सुविधाओं को एकीकृत करके आवास, राशन और वित्तीय सहायता सुनिश्चित करेगी।
  • 7000 चाय बागान श्रमिकों में से लगभग 75% महिलाएं हैं और वे राज्य भर में 54 चाय बागानों और 21 चाय प्रसंस्करण कारखानों के माध्यम से लगभग 90 लाख किलोग्राम चाय का उत्पादन करती हैं। चाय का उत्पादन मुख्य रूप से उत्तर, सिपाहीजला, उनाकोटी और पश्चिम त्रिपुरा जिलों में वितरित किया जाता है।
  • केंद्रीय गृह और सहकारिता मंत्री, अमित शाह ने हाल ही में अंतर्राष्ट्रीय महिला दिवस के अवसर पर त्रिपुरा की महिलाओं के लिए वर्ष 2022 महिला अधिकारिता अभियान और मुख्यमंत्री श्रमिक कल्याण प्रकल्प योजना का उद्घाटन किया था और राष्ट्रीय फोरेंसिक विज्ञान विश्वविद्यालय की आधारशिला भी रखी थी। त्रिपुरा की राजधानी अगरतला।

 नियुक्ति एवं इस्‍तीफे

प्रभा नरसिम्हन बनी कोलगेट-पामोलिव इंडिया की सीईओ और एमडी

  • प्रभा नरसिम्हन को कोलगेट-पामोलिव (इंडिया) लिमिटेड का सीईओ और एमडी नियुक्त किया गया है। वह राम राघवन का स्थान लेंगी, जिन्हें कोलगेट पामोलिव कंपनी में प्रेसिडेंट, एंटरप्राइज ओरल केयर के रूप में पदोन्नत किया गया है। इससे पहले, वह हिंदुस्तान यूनिलीवर (HUL) के कार्यकारी निदेशक के रूप में कार्यरत थीं। कोलगेट-पामोलिव (इंडिया) 'कोलगेट' ब्रांड के तहत ओरल केयर उत्पाद प्रदान करता है। यह 'पामोलिव' ब्रांड नाम के तहत पर्सनल केयर प्रोडक्ट भी प्रदान करता है।
  • कोलगेट-पामोलिव (इंडिया) 'कोलगेट' ब्रांड के तहत ओरल केयर उत्पाद उपलब्ध कराता है। यह 'पामोलिव' ब्रांड नाम के तहत व्यक्तिगत देखभाल उत्पाद भी प्रदान करता है। कंपनी ने Q3 FY22 में Q3 FY22 में बिक्री में 4% की वृद्धि के साथ शुद्ध लाभ में 2% की वृद्धि के साथ 252 करोड़ रुपये की वृद्धि दर्ज की। कोलगेट-पामोलिव (इंडिया) के शेयर बीएसई पर लगभग 1496 रुपये पर सपाट थे।

 दिवस

अंतर्राष्ट्रीय गणित दिवस 2022: 14 मार्च

  • अंतर्राष्ट्रीय गणित दिवस (IDM) प्रतिवर्ष 14 मार्च को विश्व स्तर पर मनाया जाता है। इसे पाई दिवस के रूप में भी जाना जाता है क्योंकि गणितीय स्थिरांक π (pi) को 3.14 तक पूर्णांकित किया जा सकता है। इसका उद्देश्य लोगों को विज्ञान और प्रौद्योगिकी में गणित की आवश्यक भूमिका के बारे में शिक्षित करना, जीवन की गुणवत्ता में सुधार करना, महिलाओं और लड़कियों को सशक्त बनाना और सतत विकास में योगदान देना है। यह एक अपेक्षाकृत नई घटना है जो अभी कुछ साल पहले बनाई गई थी। 2022 IDM का विषय "गणित एकता!" है।
  • यूनेस्को की कार्यकारी परिषद के 205वें सत्र में 14 मार्च को अंतर्राष्ट्रीय गणित दिवस के रूप में घोषित किया गया था। इसके बाद नवंबर 2019 में यूनेस्को के आम सम्मेलन के 40वें सत्र में इस दिन को अपनाया गया। बाद में 2020 में, दुनिया ने 14 मार्च, 2020 को अपना पहला अंतर्राष्ट्रीय गणित दिवस मनाया।

 विश्व रोटरैक्ट दिवस 2022:13 मार्च

  • दुनिया भर में रोटारैक्टर्स द्वारा प्रदान की जाने वाली सेवाओं को स्वीकार करने के लिए प्रतिवर्ष 13 मार्च को विश्व रोटरैक्ट दिवस मनाया जाता है। विश्व रोटरैक्ट दिवस 2022 का विषय "रोटरी मेकिंग अ डिफरेंस" है। विश्व रोटरैक्ट सप्ताह 11 मार्च 2022 से 18 मार्च 2022 तक आयोजित किया जाएगा।
  • रोटरी क्लब युवा पुरुषों और महिलाओं के लिए सामुदायिक सेवा संगठन है। वे दुनिया में शांति और अंतरराष्ट्रीय समझ लाने के वैश्विक प्रयास में अंतरराष्ट्रीय सेवा परियोजनाओं में भाग लेते हैं।
  • रोटरैक्ट का अर्थ है क्रिया में घूमने वाला। रोटरी व्यवसाय और पेशेवर लोगों का एक संगठन है जो मानवीय सेवा प्रदान करने के लिए दुनिया भर में एकजुट होते हैं, सभी व्यवसायों में उच्च नैतिक मानकों को प्रोत्साहित करते हैं और दुनिया में सद्भावना और शांति बनाने में मदद करते हैं। विश्व रोटरैक्ट दिवस 1968 में उत्तरी कैरोलिना, संयुक्त राज्य अमेरिका में इस तरह के पहले क्लब, रोटरी इंटरनेशनल की शुरुआत का सम्मान करने के लिए मनाया जाता है। अब यह दुनिया भर में फैले 9,539 से अधिक क्लबों के साथ एक प्रमुख रोटरी-प्रायोजित संगठन में बदल गया है।

 सम्‍मेलन एवं समझौते

ऑस्ट्रेलियाई सेना अनुसंधान केंद्र (एआरसी) ने भारत के भूमि युद्ध अध्ययन केंद्र (पंजे) के साथ समझौता ज्ञापन (एमओयू) पर हस्ताक्षर किए

  • ऑस्ट्रेलियाई सेना के प्रमुख लेफ्टिनेंट जनरल रिचर्ड बूर तीन दिन 8 मार्च से 10 मार्च 2022 तक के लिए भारत यात्रा पर रहे। ऑस्ट्रेलियाई सेना प्रमुख ने नई दिल्ली में भारतीय सेना के थिंक टैंक सेंटर फॉर लैंड वारफेयर स्टडीज (CLAWS) का दौरा किया।
  • लेफ्टिनेंट जनरल रिचर्ड बूर ने थल सेना के उप प्रमुख लेफ्टिनेंट जनरल मनोज पांडे, अध्यक्ष, बोर्ड ऑफ गवर्नर्स, क्लाज और निदेशक क्लॉस, लेफ्टिनेंट जनरल डॉ रणबीर सिंह (सेवानिवृत्त) से मुलाकात की। CLAWS के अनुसंधान प्रयासों और आउटरीच रणनीतियों के बारे में विजिटिंग जनरल को जानकारी दी गई। दौरे के दौरान, अकादमिक सहयोग और जुड़ाव बनाने के लिए ऑस्ट्रेलियाई सेना अनुसंधान केंद्र (AARC) और सेंटर फॉर लैंड वारफेयर स्टडीज (CLAWS) के बीच एक समझौता ज्ञापन (MoU) पर हस्ताक्षर किए गए।

 श्री नारायण राणे ने एमएसएमई इनोवेटिव स्कीम 2022 की शुरूआत की

  • केंद्रीय MSME मंत्री, नारायण राणे ने एमएसएमई इनोवेटिव स्कीम (इनक्यूबेशन, डिज़ाइन और IPR) के साथ-साथ एमएसएमई आइडिया हैकथॉन 2022 की घोषणा की है। श्री राणे ने इस अवसर पर बोलते हुए कहा कि एमएसएमई आत्मानिर्भर भारत में एक आवश्यक भूमिका निभाते हैं। उनका दावा है कि ये कार्यक्रम उद्यमियों को नए व्यवसाय शुरू करने में मदद करेंगे।
  • MSME इनोवेशन" योजना, MSME राज्य मंत्री श्री भानु प्रताप वर्मा के अनुसार, MSME क्षेत्र में गुप्त नवाचार को विकसित और बढ़ावा देगी।
  • एमएसएमई इनोवेशन स्कीम के उद्घाटन के दौरान, एमएसएमई सचिव, श्री बी.बी. स्वैन ने मुख्य भाषण देते हुए कहा कि यह नवाचार गतिविधियों के लिए एक केंद्र के रूप में काम करेगा, जिससे समाज को सीधे लाभ पहुंचाने वाले व्यवहार्य व्यावसायिक प्रस्तावों में विचारों के विकास को सुविधाजनक और निर्देशित किया जा सकेगा।
  • एमएसएमई इनोवेटिव एक व्यापक दृष्टिकोण है जो एक लक्ष्य को प्राप्त करने के लिए तीन उप-घटकों और हस्तक्षेपों को एकीकृत, तालमेल और अभिसरण करता है।

 पुरस्‍कार एवं सम्‍मान

भूपेंद्र यादव द्वारा लॉन्च की गई पुस्तक “Role of Labour in India’s Development”

  • श्रम और रोजगार मंत्री और MoEFCC, भूपेंद्र यादव ने “Role of Labour in India’s Development” नामक एक पुस्तक लॉन्च की है। वी वी गिरि राष्ट्रीय श्रम संस्थान ने पुस्तक प्रकाशित की है। पुस्तक का प्रकाशन 'आजादी का अमृत महोत्सव' के 'आइकॉनिक वीक' समारोह का हिस्सा है।
  • “Role of Labour in India’s Development” पुस्तक में भारत की विकास यात्रा में श्रम के योगदान को रेखांकित करने वाले 12 लेख हैं। ये लेख इस क्षेत्र के विशेषज्ञों द्वारा लिखे गए हैं और पुस्तक वी वी गिरी राष्ट्रीय श्रम संस्थान द्वारा प्रकाशित की गई है। वी वी गिरी राष्ट्रीय श्रम संस्थान श्रम और रोजगार मंत्रालय का एक स्वायत्त निकाय है। यह 1974 में श्रम अनुसंधान, प्रशिक्षण और शिक्षा के एक प्रमुख संस्थान के रूप में स्थापित किया गया था। डॉ एच श्रीनिवास संस्था के वर्तमान महानिदेशक हैं।

 बैंकिंग और अर्थव्यवस्था

मॉर्गन स्टेनली ने वित्त वर्ष 2023 के लिए भारत के सकल घरेलू उत्पाद के विकास के अनुमान को घटाकर 7.9% कर दिया

  • रेटिंग एजेंसी मॉर्गन स्टेनली ने 2022-23 (FY23) के लिए भारत के सकल घरेलू उत्पाद की वृद्धि दर 7.9% रहने का अनुमान लगाया है। यह तेल की कीमतों पर रूस-यूक्रेन संघर्ष के प्रभाव के कारण इसके पहले के अनुमान से 50 बीपीएस कम है। इसके अलावा, स्टेनली ने देश के खुदरा मुद्रास्फीति अनुमान को 6% तक बढ़ा दिया, इस बीच, चालू खाता घाटा सकल घरेलू उत्पाद के 3% तक बढ़ गया है।
  • भारत तीन प्रमुख चैनलों से प्रभावित है - तेल और अन्य वस्तुओं के लिए उच्च कीमतें; व्यापार/निवेश भावना को प्रभावित करने वाले व्यापार और सख्त वित्तीय स्थितियां। ब्रोकरेज के विश्लेषकों ने भी अपने मुद्रास्फीति पूर्वानुमान को 6 प्रतिशत तक बढ़ा दिया - आरबीआई के लिए सहिष्णुता बैंड का ऊपरी छोर - और चल रही घटनाओं के कारण मुद्रास्फीति जोखिम को चिह्नित किया।

 FY22 के लिए भविष्य निधि ब्याज दर 8.1% के चार दशक के निचले स्तर पर

  • सेवानिवृत्ति निधि निकाय, कर्मचारी भविष्य निधि संगठन (EPFO) ने 2021-22 के लिए भविष्य निधि जमा पर ब्याज दर घटाकर 8.10% कर दी है। यह दर पिछले साल की तुलना में 0.4 फीसदी कम है। पीएफ जमा पर ब्याज दर 2020-21 और 2019-20 में 8.5% थी।
  • यह चार दशक से अधिक समय में सबसे कम है। ईपीएफओ ने 1977-78 में ब्याज दर के रूप में 8.0% जमा किया था। तब से, यह या तो 8.25% या उससे अधिक हो गया है।
  • वर्ष के लिए ईपीएफओ की अनुमानित आय 76,768 करोड़ रुपये के आधार पर 8.1% की ब्याज दर घोषित की गई है और इससे सेवानिवृत्ति निधि निकाय को 450 करोड़ रुपये के अधिशेष के साथ छोड़ दिया जाएगा।
  • इस कदम से ईपीएफओ के 60 लाख से अधिक अंशधारकों की आय प्रभावित होने की उम्मीद है।

Today's Current Affairs in English-13th March 2022

INTERNATIONAL

Ex-student protest leader becomes Chile's youngest president

  • Gabriel Boric Font has been appointed as the new and 36th President of Chile. The 36-year-old leftist is the youngest leader to hold the office in Chile’s history. He succeeds Sebastián Piñera. Boric will hold the office for the period between 2022-2026.
  • As a student representative, Boric became one of the leading figures of the 2011–2013 Chilean student protests. Boric was twice elected to the Chamber of Deputies representing the Magallanes and Antarctic district, first as an independent candidate in 2013 and then in 2017 as part of the Broad Front, a left-wing coalition he created with several other parties.

 NATIONAL

Tripura govt announces special scheme for tea workers, aims social security

  • Tripura Government has announced a special scheme ‘Mukhyamantri Chaa Srami Kalyan Prakalpa’ for tea workers. A special scheme, allotting Rs. 85 crores for its implementation, as a step towards bringing the 7000 tea garden workers of Tripura under the social security net. This special scheme would ensure housing, rations, and financial support to the tea garden workers by integrating the facilities that are entitled to them, by the state government and the central government.
  • About 75% of the 7000 tea garden workers are women and they produce nearly 90 lakh kilograms of tea through 54 tea estates & 21 tea processing factories across the state. The tea production is mainly distributed in the North, Sepahijala, Unakoti, and West Tripura districts.
  • The Union Home and Cooperation Minister, Amit Shah had recently inaugurated the year 2022 Women Empowerment Campaign and Chief Minister Shramik Kalyan Prakalp scheme for the women of Tripura on the occasion of International Women’s Day & has also laid the foundation stone for National Forensic Sciences University in Agartala, capital of Tripura.

 APPOINTMENTS & RESIGNATIONS

Prabha Narasimhan named CEO and MD of Colgate-Palmolive India

  • Prabha Narasimhan has been appointed as the CEO and MD of Colgate-Palmolive (India) Limited. She succeeded Ram Raghavan, who has been promoted to the role of President, Enterprise Oral Care, at Colgate Palmolive Company. Prior to this, she was working as executive director of Hindustan Unilever (HUL). Colgate-Palmolive (India) provides oral care products under the ‘Colgate’ brand. It also provides personal care products under the ‘Palmolive’ brand name.
  • Colgate-Palmolive (India) provides oral care products under the ‘Colgate’ brand. It also provides personal care products under the ‘Palmolive’ brand name. The company reported 2% rise in net profit to Rs 252 crore on a 4% increase in sales to Rs 1,271 crore in Q3 FY22 over Q3 FY21. Shares of Colgate-Palmolive (India) were almost flat at Rs 1496 on the BSE.

 IMPORTANT DAYS

International Day of Mathematics 2022: 14th March

  • International Day of Mathematics (IDM) is observed globally on the 14th of March every year. It is also known as the Pi Day because the mathematical constant π (pi) can be rounded down to 3.14. It aims to educate people about the essential role of mathematics in science and technology, improve quality of life, empower women and girls, and contribute to sustainable development. This is a relatively new event that was created just a couple of years back. The theme for 2022 IDM is “Mathematics Unites!“.
  • The proclamation of March 14 as the International Day of Mathematics was adopted in the 205th session of the UNESCO’s Executive Council. The day was then adopted in the 40th session of the General Conference of UNESCO in November 2019. Later in 2020, the world celebrated its First International Day of Mathematics on March 14, 2020.

 World Rotaract Day 2022:13th March

  • World Rotaract Day is celebrated on the 13th of March every year to acknowledge the services provided by the rotaractors across the world. The theme of World Rotaract Day 2022 is “Rotary Making a Difference”. World Rotaract Week will be held from 11 March 2022 to 18 March 2022.
  • Rotary Club is the community service organization for young men and women. They take part in international service projects, in a global effort to bring peace and international understanding to the world.
  • Rotaract means rotary in action. Rotary is an organization of business and professional people who unite worldwide to provide humanitarian service, encourage high ethical standards in all vocations and help build goodwill and peace in the world. World Rotaract Day is commemorated to honour the beginning of the first such club, Rotary International, in 1968 at North Carolina, USA. Now it has transformed into a major Rotary-sponsored organization with more than 9,539 clubs spread around the world.

 SUMMIT'S & MOU's

Australian Army Research Centre (Aarc) Signs Memorandum of Understanding (Mou) with Centre for Land Warfare Studies (Claws), India

  • From March 8 to March 10, 2022, Lt Gen Richard Burr, the Chief of the Australian Army, was in India for three days. The Australian Army Chief paid a visit to the Centre for Land Warfare Studies (CLAWS), an Indian Army think tank in New Delhi.
  • Lt. Gen Richard Burr met with Vice Chief of Army Staff Lt Gen Manoj Pande, Chairman, Board of Governors, CLAWS, and Director CLAWS, Lt Gen Dr Ranbir Singh (Retd). CLAWS research efforts and outreach strategies were briefed to the visiting General. On the sidelines of the tour, a Memorandum of Understanding (MoU) was signed between the Australian Army Research Centre (AARC) and the Centre for Land Warfare Studies (CLAWS) to create academic cooperation and engagement.

 Shri Narayan Rane launches MSME Innovative Scheme 2022

  • Union Minister for MSME, Narayan Rane has announced the MSME Innovative Scheme (Incubation, Design, and IPR) as well as the MSME IDEA HACKATHON 2022. Shri Rane, speaking on the occasion, stated that MSMEs play an essential role in Atmanirbhar Bharat. He claims that these programmes will assist entrepreneurs in launching new businesses.
  • MSME Innovation” Scheme, according to the Minister of State for MSME Shri Bhanu Pratap Verma, will develop and foster latent innovation in the MSME sector.
  • During the opening of the MSME Innovation Scheme, Shri B.B Swain, Secretary MSME, made the keynote address, stating that it will serve as a hub for innovation activities, facilitating and directing the development of ideas into viable business propositions that benefit society directly.
  • MSME Innovative is a comprehensive approach that unifies, synergizes, and converges three sub-components and interventions to achieve a single goal.

 BOOKS & AUTHOR

Book “Role of Labour in India’s Development” launched by Bhupender Yadav

  • Minister of Labour and Employment and MoEFCC, Bhupender Yadav has launched a book titled “Role of Labour in India’s Development”. V V Giri National Labour Institute has published the book. The publishing of the book is part of the ‘Iconic Week’ celebrations of the ‘Azadi Ka Amrit Mahotsav’.
  • ‘Role of Labour in India’s Development’ book has 12 articles outlining the contribution of labour in the development journey of India. These articles are written by experts in this field and the book is published by V V Giri National Labour Institute. V V Giri National Labour Institute is an autonomous body of the Ministry of Labour and Employment. It was established in 1974 as a premier institute of Labour research, training and education. Dr H. Srinivas is the current Director General of the institution.

 BANKING AND ECONOMY

Morgan Stanley cuts India's GDP growth forecast to 7.9% for FY23

  • Rating Agency Morgan Stanely has projected India’s GDP growth forecast for 2022-23 (FY23) at 7.9%. This is 50 bps less than its earlier projection due to the impact of the Russia-Ukraine conflict on oil prices. Furthermore, Stanley raised the country’s retail inflation estimate to 6%, meanwhile, current account deficits are seen to widen by 3% of GDP.
  • India is affected through three key channels — higher prices for oil and other commodities; trade, and tighter financial conditions, influencing business/investment sentiment. Analysts at the brokerage also raised their inflation forecast to 6 per cent – the upper end of the tolerance band for the RBI – and flagged stagflation risks because of the ongoing events.

Provident fund interest rate for FY22 lowered to four-decade low of 8.1%

  • The retirement fund body, Employees Provident Fund Organisation (EPFO) has slashed the interest rate on provident fund deposits to 8.10% for 2021-22. This rate is 0.4% lower than the previous year. The interest rate on PF deposits was 8.5% in 2020-21 and 2019-20.
  • This is the lowest in more than four decades. EPFO had credited 8.0% as interest rate in 1977-78. Since then, it has been either 8.25% or more.
  • The interest rate of 8.1% has been declared based on EPFO’s estimated income for the year at Rs 76,768 crore and this will leave the retirement fund body with a surplus of Rs 450 crore.
  • The move is expected to hit the earnings of over sixty million EPFO subscribers.

Frequently Asked Questions

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.
Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.
Reading newspaper, watching news, and interacting with people are some of the best ways to get updated with current affairs.

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.
BBC News, DD News, Lok Sabha TV, Rajya Sabha TV are some of the best news channels for current affairs.
GK Today, Adda247, wifistudy, Online Study Point, are some of the best Youtube channels for current affairs.
Toprankers, Legal Edge are some of the best apps for daily GK current affairs updates.
Legal Edge is one of the best apps for daily current affairs in Hindi.

ABOUT TOP RANKERS

Toprankers, launched in 2015, is India’s most preferred digital counselling & preparation platform for careers beyond engineering & medicine. We envision to build awareness and increase the success rate for lucrative career options after 12th. We offer best learning practices and end-to-end support to every student preparing for management, humanities, law, judiciary & design entrances.

E

: support@toprankers.com

P

: +91-7676564400

Social Channels

App Badge