Today's Current Affairs in Hindi - Daily Current Affairs 5th December 2021

अंतरराष्ट्रीय

कैम्ब्रिज डिक्शनरी वर्ड ऑफ द ईयर 2021: ‘Perseverance’

  • Perseverance (दृढ़ता), एक ऐसा शब्द जो पिछले 12 महीनों की कई चुनौतियों के बावजूद विश्‍व भर के लोगों की कभी हार न मानने की अदम्य इच्छा को दर्शाता है। यह कैम्ब्रिज डिक्शनरी का वर्ड ऑफ द ईयर 2021 है। 2021 में वेबसाइट पर Perseverance (दृढ़ता) को 243,000 से अधिक बार देखा गया है, पहली बार इसने ध्यान देने योग्य उपस्थिति दर्ज की है। नासा के Perseverance रोवर ने 18 फरवरी को मंगल पर अपना अंतिम अवतरण किया।

 राष्ट्रीय

दिल्ली के निजामुद्दीन बस्ती संरक्षण परियोजना ने दो यूनेस्को पुरस्कार जीते

  • नई दिल्ली में ऐतिहासिक निजामुद्दीन बस्ती समुदाय के समग्र शहरी पुनरोद्धार पर भारत की परियोजना, निजामुद्दीन पुनरुद्धार परियोजना ने सांस्कृतिक विरासत संरक्षण 2021 के लिए यूनेस्को एशिया-प्रशांत पुरस्कार जीता है। इस परियोजना में श्रद्धेय सूफी संत, हजरत निजामुद्दीन औलिया के 14वीं शताब्दी के मकबरे के आसपास 20 से अधिक ऐतिहासिक स्मारकों की सावधानीपूर्वक बहाली शामिल है।
  • यमुना नदी की सहायक नदी पर स्थित दिल्ली के एक गांव ग़यासपुर में बसे प्रसिद्ध सूफी संत हजरत निजामुद्दीन औलिया के मकबरे के आसपास की बस्ती को हजरत निजामुद्दीन बस्ती के नाम से जाना जाता है। निज़ामुद्दीन क्षेत्र में हुमायूँ का मकबरा, हज़रत निज़ामुद्दीन बस्ती और सुंदर नर्सरी, बताशेवाला मकबरा-उद्यान परिसर, राजदरबारी कवि खान ए खानन 'रहीम' का मकबरा और अजीमगंज सराय का मुगल काल का कारवां सराय शामिल है।

 हेमंत सोरेन ने "हमर अपना बजट" और एक मोबाइल एप्लिकेशन लॉन्च किया

  • झारखंड के मुख्यमंत्री हेमंत सोरेन ने रांची में मुख्यमंत्री आवासीय कार्यालय से 'हमार आपन बजट' नाम से एक वेब पोर्टल और राज्य के वित्त विभाग द्वारा तैयार एक मोबाइल एप्लिकेशन लॉन्च किया है। इस पोर्टल के माध्यम से राज्य की आम जनता 2022-23 के बजट के लिए अपने सुझाव साझा कर सकती है। जनता ट्विटर, फेसबुक, व्हाट्सएप और ई-मेल के माध्यम से और साथ ही एंड्रॉइड फोन के लिए Google Playstore से 'हमार बजट' डाउनलोड करके ऐप के माध्यम से सुझाव दे सकती है।
  • जनता 'हमार आपन प्राइस रेंज पोर्टल' पर स्वयं को पंजीकृत करने के लिए हाइपरलिंक https://finance.jharkhand.gov.in/budgetvichar का उपयोग कर सकती है।
  • ओटीपी जनरेट करने के लिए पोर्टल को एक मोबाइल नंबर और ई-मेल (गैर-अनिवार्य) की आवश्यकता होती है।
  • ओटीपी के प्रमाणीकरण के बाद जनता बजट में वांछित क्षेत्र के लिए सुझाव पेश कर सकती है।

 नियुक्ति एवं इस्‍तीफे

अलका उपाध्याय को भारतीय राष्ट्रीय राजमार्ग प्राधिकरण की अध्यक्ष के रूप में नियुक्त किया गया

  • केंद्र ने नौकरशाही में भारी फेरबदल को प्रभावित किया। केंद्र ने अल्का उपाध्याय को भारतीय राष्ट्रीय राजमार्ग प्राधिकरण (NHAI) का अध्यक्ष नियुक्त किया है। मध्य प्रदेश कैडर की 1990 बैच की आईएएस अधिकारी उपाध्याय, वर्तमान में ग्रामीण विकास विभाग में अतिरिक्त सचिव हैं।
  • कार्मिक मंत्रालय के एक आदेश में बंदरगाह, जहाजरानी और जलमार्ग मंत्रालय के अतिरिक्त सचिव संजय बंदोपाध्याय को भारतीय अंतर्देशीय जलमार्ग प्राधिकरण का अध्यक्ष बनाया गया है।
  • सुदीप कुमार नायक को उद्योग और आंतरिक व्यापार संवर्धन विभाग, राष्ट्रीय उत्पादकता परिषद का महानिदेशक नियुक्त किया गया है।

 सम्‍मेलन एवं समझौते

यूरोपीय संघ, भारत स्वच्छ ऊर्जा और जलवायु साझेदारी को आगे बढ़ाएंगे

  • भारत और यूरोपीय संघ (ईयू) अपनी स्वच्छ ऊर्जा और जलवायु साझेदारी को बढ़ाने पर सहमत हुए हैं। वे संयुक्त रूप से 2016 भारत-यूरोपीय संघ स्वच्छ ऊर्जा और जलवायु साझेदारी को लागू करने के लिए 2023 तक एक विस्तृत कार्य योजना पर सहमत हुए। पैनल ने ऊर्जा दक्षता, नवीकरणीय ऊर्जा, हरित हाइड्रोजन, ग्रिड एकीकरण, भंडारण, बिजली बाजार डिजाइन, इंटरकनेक्शन, कोल्ड चेन और संवाहनीय वित्तपोषण में तकनीकी सहयोग बढ़ाने पर सहमति व्यक्त की।
  • पैनल अंतर्राष्ट्रीय सौर गठबंधन के संदर्भ में भारत-यूरोपीय संघ के सहयोग को मजबूत करने के लिए अधिक मार्ग तलाशने पर भी सहमत हुए। यूरोपीय संघ ने भारत और अंतर्राष्ट्रीय ऊर्जा एजेंसी के बीच घनिष्ठ सहयोग के लिए अपना समर्थन व्यक्त किया। भारत और यूरोपीय संघ भी G20 के ढांचे में स्वच्छ ऊर्जा पर घनिष्ठ आदान-प्रदान करने पर सहमत हुए।

 शोक संदेश

तमिलनाडु के पूर्व राज्यपाल कोनिजेती रोसैया का निधन

  • तमिलनाडु के पूर्व राज्यपाल और एकीकृत आंध्र प्रदेश राज्य के पूर्व मुख्यमंत्री, कोनिजेती रोसैया (89 वर्ष) का निधन हो गया। उन्होंने विधायक, एमएलसी, लोकसभा सदस्य के रूप में कार्य किया था। उन्होंने कोटला विजयभास्करा रेड्डी, चन्ना रेड्डी और वाईएस राजशेखर रेड्डी की अध्यक्षता वाले मंत्रिमंडलों में वित्त, परिवहन, ऊर्जा सहित कई प्रमुख विभागों को संभाला।

 दिवस

अंतर्राष्ट्रीय स्वयंसेवी दिवस 2021: 5 दिसंबर

  • अंतर्राष्ट्रीय स्वयंसेवी दिवस (IVD), जिसे आर्थिक और सामाजिक विकास के लिए अंतर्राष्ट्रीय स्वयंसेवी दिवस भी कहा जाता है, प्रतिवर्ष 5 दिसंबर को मनाया जाता है। अंतर्राष्ट्रीय स्वयंसेवी दिवस थीम 2021: "स्वयंसेवक अब हमारे सामान्य भविष्य के लिए" है। दिन का उद्देश्य स्वयंसेवकों और संगठनों के प्रयासों का जश्न मनाने और स्वयंसेवीवाद को बढ़ावा देने का अवसर प्रदान करना, स्वयंसेवी प्रयासों का समर्थन करने के लिए सरकारों को प्रोत्साहित करना और स्थानीय, राष्ट्रीय और अंतर्राष्ट्रीय स्तरों पर सतत विकास लक्ष्यों (एसडीजी) की उपलब्धि के लिए स्वयंसेवी योगदान को मान्यता देना है ।
  • अंतर्राष्ट्रीय स्वयंसेवक दिवस पहली बार 1985 में संयुक्त राष्ट्र महासभा द्वारा मनाया और अनिवार्य किया गया था। यह 17 दिसंबर 1985 को संकल्प ए/आरईएस/40/212 के माध्यम से मनाया गया। यह दिन व्यक्तिगत स्वयंसेवकों, समुदायों और संगठनों को स्थानीय, राष्ट्रीय और अंतर्राष्ट्रीय स्तर पर विकास में उनके योगदान को बढ़ावा देने का अवसर प्रदान करता है।

 विश्व मृदा दिवस 2021:5 दिसंबर

  • मानव कल्याण, खाद्य सुरक्षा और पारिस्थितिक तंत्र के लिए मिट्टी की गुणवत्ता के महत्व के बारे में जागरूकता बढ़ाने के लिए प्रतिवर्ष 5 दिसंबर को विश्व मृदा दिवस मनाया जाता है। विश्व मृदा दिवस 2021 और इसके अभियान "मिट्टी के लवणीकरण को रोकें, मिट्टी की उत्पादकता को बढ़ावा दें" का उद्देश्य मृदा प्रबंधन में बढ़ती चुनौतियों का समाधान करके, मिट्टी के लवणीकरण से लड़ना, मिट्टी को बढ़ाना, स्वस्थ पारिस्थितिक तंत्र और मानव कल्याण को बनाए रखने के महत्व के बारे में जागरूकता बढ़ाना मृदा स्वास्थ्य में सुधार के लिए जागरूकता और समाज को प्रोत्साहित करना।
  • जून 2013 में, खाद्य और कृषि संगठन (FAO) सम्मेलन ने सर्वसम्मति से विश्व मृदा दिवस का समर्थन किया। इसे आधिकारिक तौर पर 68वीं संयुक्त राष्ट्र महासभा में भी अपनाया गया था। नतीजतन, विश्व मृदा दिवस पहली बार आधिकारिक तौर पर 5 दिसंबर 2014 को मनाया गया। 5 दिसंबर की तारीख इसलिए चुनी गई क्योंकि यह थाईलैंड के राजा स्वर्गीय एच एम राजा भूमिबोल अदुल्यादेज के आधिकारिक जन्मदिन से मेल खाती है, जो इस पहल के मुख्य समर्थकों में से एक थे।

 बैंकिंग और आर्थिक

ADB ने स्कूली शिक्षा की गुणवत्ता में सुधार के लिए भारत को $500 मिलियन के ऋण को मंजूरी दी

  • एशियाई विकास बैंक (ADB) ने देश की स्कूली शिक्षा की गुणवत्ता में सुधार लाने और छात्रों की शिक्षा पर C-19 महामारी के प्रभाव को कम करने में मदद करने के लिए भारत सरकार को 500 मिलियन डॉलर के ऋण को मंजूरी दी है। यह ऋण स्कूली शिक्षा के लिए एकीकृत योजना (समग्र शिक्षा) और शिक्षा मंत्रालय (MOE)की नई अनुकरणीय स्कूल पहल का समर्थन करता है ताकि समावेशी और न्यायसंगत सीखने के परिणामों पर ध्यान केंद्रित करके शिक्षा की गुणवत्ता में सुधार किया जा सके।
  • असम, गुजरात, झारखंड, तमिलनाडु और उत्तराखंड में लगभग 1,800 सरकारी स्कूलों को अनुकरणीय स्कूलों में तब्दील किया जाएगा। अनुकरणीय विद्यालय गुणवत्तापूर्ण शिक्षण वातावरण और प्रभावी शिक्षण का प्रदर्शन करेंगे, जो देश भर के अन्य सरकारी स्कूलों में प्रतिकृति के लिए एक मॉडल बन जाएगा।

एसएंडपी ने वित्त वर्ष 2012 में भारत की जीडीपी वृद्धि दर 9.5% रहने का अनुमान लगाया

  • एसएंडपी ग्लोबल रेटिंग्स ने वित्त वर्ष 2021-22 (FY22) के लिए भारत के सकल घरेलू उत्पाद (जीडीपी) वृद्धि के पूर्वानुमान को 9.5 प्रतिशत और FY23 के लिए 7.8 प्रतिशत पर अपरिवर्तित रखा है। FY24 के लिए भारत के सकल घरेलू उत्पाद की वृद्धि का अनुमान पूर्व अनुमानित 5.7 प्रतिशत से 6 प्रतिशत तक संशोधित किया गया था। एसएंडपी ने नोट किया कि अन्य स्थानों की तुलना में उभरते एशिया में बढ़ती मुद्रास्फीति एक दबाव बिंदु है, लेकिन बाहरी मांग विकास का समर्थन करती है। 

Today's Current Affairs in English - Daily Current Affairs 5th December 2021

INTERNATIONAL

Cambridge Dictionary Word of the Year 2021: ‘Perseverance’

  • Perseverance, a word that captures the undaunted will of people across the world to never give up, despite the many challenges of the last 12 months, is Cambridge Dictionary’s Word of the Year 2021. Perseverance has been looked up more than 243,000 times on the website in 2021, the first time it has made a noticeable appearance. NASA’s Perseverance Rover made its final descent to Mars on 18 February.

 NATIONAL

Delhi’s Nizamuddin Basti conservation project wins two Unesco awards

  • Nizamuddin Revival Project, India’s project on the holistic urban revitalisation of the historic Nizamuddin Basti community, in New Delhi has won the UNESCO Asia-Pacific Awards for Cultural Heritage Conservation 2021. The project involves the meticulous restoration of over 20 historic monuments clustered around the 14th-century mausoleum of the revered Sufi saint, Hazrat Nizamuddin Auliya.
  • The settlement around the tomb of Noted Sufi saint Hazrat Nizamuddin Auliya, who settled in a Delhi village Ghiyaspur located on the tributary of River Yamuna, is known as the Hazrat Nizamuddin Basti. The Nizamuddin area comprises the Humayun’s Tomb, Hazrat Nizamuddin Basti and Sunder Nursery, Batashewala Tomb-Garden Complex, the tomb of courtier poet Khan I Khanan ‘Rahim’, and the Mughal-period caravanserai of Azimganj Serai.

Hemant Soren launched “Hamar Apan Budget” and a mobile application

  • Jharkhand Chief Minister, Hemant Soren has launched a web portal named ‘Hamar Apan Budget’ and a mobile application prepared by the state finance Department from the Chief Minister’s residential office in Ranchi. Through this portal, the general public of the state can share their suggestions for the 2022-23 budget. The public can give suggestions through Twitter, Facebook, WhatsApp and e-mail and also through the app by downloading the ‘Hamar Budget’ from Google Playstore for Android phones.
  • The public could use the hyperlink https://finance.jharkhand.gov.in/budgetvichar to register oneself on ‘Hamar Apan Price range Portal’.
  • The portal requires a Mobile number and e-mail (non-compulsory) to generate OTP.
  • After profitable authentication of the OTP, the public can file the suggestion for the desired area in the budget.

 APPOINTMENT & RESIGNATION

Alka Upadhyaya appointed as chairperson of National Highways Authority of India

  • Centre effects major bureaucratic reshuffle. The Centre has appointed Alka Upadhyaya as chairperson of the National Highways Authority of India (NHAI). A 1990-batch IAS officer of Madhya Pradesh cadre, Upadhyaya is currently Additional Secretary, Department of Rural Development.
  • Sanjay Bandopadhyay, Additional Secretary, Ministry of Ports, Shipping and Waterways, has been named chairman, Inland Waterways Authority of India, a Personnel Ministry order said.
  • Sundeep Kumar Nayak has been appointed as Director-General, National Productivity Council, Department for Promotion of Industry & Internal Trade.

 SUMMIT'S & MOU's

EU, India to step up Clean Energy and Climate Partnership

  • India and European Union (EU) have agreed to step up their Clean Energy and Climate Partnership. They jointly agreed on a detailed work program until 2023 to implement the 2016 India-EU Clean Energy and Climate Partnership. The Panel agreed on increased technical cooperation in energy efficiency, renewable energy, green hydrogen, grid integration, storage, power market design, interconnection, cold chain, and sustainable financing.
  • The Panel also agreed to explore further avenues to strengthen India-EU cooperation within the context of the International Solar Alliance. EU expressed its support for the close cooperation between India and the International Energy Agency. India and EU also agreed to exchange closely on clean energy in the frame of G20.

 OBITUARY

Former Tamil Nadu Governor Konijeti Rosaiah passes away

  • Former Governor of Tamil Nadu and former Chief Minister of the unified State of Andhra Pradesh, Konijeti Rosaiah (89-years) passed away. He had served as MLA, MLC, Lok Sabha members. He held several key portfolios including finance, transport, energy in the cabinets headed by Kotla Vijayabhaskhara Reddy, Channa Reddy, and YS Rajasekhara Reddy.

 IMPORTANT DAYS

International Volunteer Day 2021: 5 December

  • International Volunteer Day (IVD), also called International Volunteer Day for Economic and Social Development is observed on 5 December every year. International Volunteer Day Theme 2021: “Volunteer now for our common future”. The purpose of the day to celebrate the efforts of volunteers and organizations and offer the opportunity to promote volunteerism, encourage governments to support volunteer efforts and recognize volunteer contributions to the achievement of the Sustainable Development Goals (SDGs) at local, national and international levels.
  • The International volunteer day was first observed and mandated by the UN General Assembly in 1985. It was observed through Resolution A/RES/40/212 on 17 December 1985. This day offers a chance to individual volunteers, communities, and organizations in order to promote their contributions to the development at the local, national and international levels.

 World Soil Day 2021:5 December

  • World Soil Day is celebrated every year on December 5 to raise awareness of the importance of soil quality for human well-being, food security and ecosystems. World Soil Day 2021 (#WorldSoilDay) and its campaign “Halt soil salinization, boost soil productivity” aims to raise awareness of the importance of maintaining healthy ecosystems and human well-being by addressing the growing challenges in soil management, fighting soil salinization, increasing soil awareness and encouraging societies to improve soil health.
  • In June 2013, the Food and Agriculture Organization (FAO) Conference unanimously endorsed World Soil Day. It was also adopted officially in the 68th United Nations General Assembly. As a result, World Soil Day was for the First time Officially celebrated on 5th December 2014. The date of 5 December was chosen because it corresponds with the official birthday of the late H.M. King Bhumibol Adulyadej, King of Thailand, who was one of the main proponents of this initiative.

 BANKING AND ECONOMIC

ADB approved $500-million loan to India to help improve the quality of school Education

  • The Asian Development Bank (ADB) has approved a $500 million loan to the Government of India to help improve the quality of the country’s school education and mitigate the impact of the Covid-19) pandemic on students’ learning. The loan supports the Integrated Scheme for School Education (Samagra Shiksha) and the new Exemplar School Initiative of the Ministry of Education (MOE) to improve education quality by focussing on inclusive and equitable learning outcomes.
  • About 1,800 government schools will be transformed into exemplar schools in Assam, Gujarat, Jharkhand, Tamil Nadu, and Uttarakhand. Exemplar schools will demonstrate quality learning environments and effective learning, which will become a model for replication in other government schools across the country.

 S&P projected India’s GDP growth forecast at 9.5% in FY22

  • S&P Global Ratings has retained the Gross Domestic Product (GDP) growth forecast of India unchanged at 9.5 percent for the financial year 2021-22 (FY22) and 7.8 per cent for the year ending FY23. GDP growth projection of India was revised for FY 24 to 6 per cent from 5.7 percent estimated earlier. Rising inflation is a pressure point, unlike elsewhere in emerging Asia, but external demand continues to support growth, S&P noted.

FAQ's

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for competitive exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Which website is good for the latest current affairs?

Toprankers is one of the best websites for the lastest current affairs.

Which are the best sites to read current affairs?

Toprankers, Freeonline Test, Exam bazaar are some of the best sites to read current affairs.

Which is the best news channel for current affairs?

BBC News, DD News, Lok Sabha TV, Rajya Sabha TV are some of the best news channels for current affairs.

What are the best Youtube channels for current affairs?

GK Today, Adda247, wifistudy, Online Study Point, are some of the best Youtube channels for current affairs.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
G. Mounika

QUERY 10 days ago

How can I download monthly current affairs??
0 LIKES 0 COMMENTS
Saarthak Gupta

QUERY 15 days ago

How to Download the pdf's?
0 LIKES 0 COMMENTS
Uttam Mishra

QUERY 17 days ago

Pdf is not downloading
0 LIKES 0 COMMENTS
Aditi Ladha

QUERY 25 days ago

Is Affairs cloud is good and relevant app for current affairs ?
2 LIKES 0 COMMENTS
HIMANSHU PATHAK

QUERY 1 months ago

please make video of current affairs daily
3 LIKES 0 COMMENTS
Karan Gangrade

QUERY 1 months ago

I preparing clat
Yes
3 LIKES 0 COMMENTS
Satvik Shrivastava

QUERY 1 months ago

About online class.
Dear sir/madam, it was showing that we have one class from 1600 hours but now it is not reflecting on my application, now there is only one class from 1800 for today(I.e. 13/11/21) and also no class is showing on Monday also, kindly confirm if there is any glitch in my application or the class status has been changed, thank you.
1 LIKES 0 COMMENTS
apoorva Raj

QUERY 1 months ago

Where I find the Hindu important articles
Where I find the Hindu important articles
0 LIKES 1 COMMENTS
Badrinath T

QUERY 1 months ago

thank you
for current affairs
0 LIKES 0 COMMENTS
Priyamvada

MCQ 1 months ago

Which country has been recently invited as a full time member of IEA (International atomic agency)?
China
Brazil
India
Chile
4 LIKES 269 COMMENTS 282 ATTEMPTS
Saurabh Tiwari

QUERY 1 months ago

Please upload month of September monthly magazine current affairs
1 LIKES 0 COMMENTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 1 months ago

Which edition of 'Global Gender gap report 2021' released by the World Economic Forum in which india ranked 140th out of 156 countries with a score of 0.625 ?
11th
15th
9th
22nd
19th
1 LIKES 198 COMMENTS 205 ATTEMPTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 1 months ago

Static GK
In which state the annual purvanchal festival 'maati' celebrated ?
Goa
Maharastra
Madhya pradesh
Delhi
Odisha
1 LIKES 212 COMMENTS 217 ATTEMPTS
Himani Yadav

QUERY 1 months ago

upload current affairs as year also
1 LIKES 0 COMMENTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 1 months ago

In 2021, RBI has removed PCA restrictions on IDBI Bank, UCO Bank and IOB. What is A in PCA ?
Assistance
Awareness
Action
Assessment
1 LIKES 163 COMMENTS 166 ATTEMPTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts