Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 6 February 2021

राष्ट्रीय

अंडमान और निकोबार द्वीप समूह बना पहला कोरोना मुक्त केंद्र शासित प्रदेश

  • अंडमान निकोबार द्वीप समूह में C-19 मरीजों की संख्‍या शून्‍य होने के साथ ही देश का पहला कोरोना मुफ्त राज्य या केन्‍द्र शासित प्रदेश बन गया है। स्वास्थ्य मंत्रालय की वेबसाइट ने बताया कि अंडमान और निकोबार द्वीप समूह के अंतिम चार संक्रमित व्यक्तियों को स्वास्थ्य घोषित कर दिया गया हैं। केंद्र शासित प्रदेश ने कुल 4,932 मामलों और वायरस से 62 मौतों की सूचना दी थी।
  • भारत के दैनिक मामलों में केरल का हिस्सा पहली बार 50 प्रतिशत को पार कर गया। देश में 11,024 ताजा मामले सामने आए, जिनमें से अकेले केरल में 5,716, 51.8 फीसदी मामले दर्ज किए गए। देश के लगभग 1 लाख 61 हजार में से राज्य में 69,157 सक्रिय मामलों की संख्या भी सबसे अधिक है।

 भारत ने किया हिंद महासागर क्षेत्र के रक्षा मंत्रियों के सम्मेलन का आयोजन

  • भारत ने एयरो इंडिया 2021 के मौके पर हिंद महासागर क्षेत्र (IOR) के रक्षा मंत्रियों के सम्मेलन का आयोजन किया। सम्मेलन एक संस्थागत, आर्थिक और सहकारी वातावरण में संवाद को बढ़ावा देने के लिए एक पहल है जो हिंद महासागर क्षेत्र में शांति, स्थिरता और समृद्धि के विकास को बढ़ावा दे सकता है।
  • सम्मलेन का विस्तृत विषय 'हिंद महासागर में शांति, सुरक्षा और सहयोग’ है। यह सम्मेलन उस समय भी हो रहा है जब भारतीय और चीनी सैनिक पिछले आठ महीनों से पूर्वी लद्दाख में एक कड़वे गतिरोध में बंद हैं।

 केरल खोलेगा अपना पहला ह्यूमन मिल्क बैंक

  • केरल 5 फरवरी, 2021 को अपना पहला ह्यूमन मिल्क बैंक (HMB) खोलेगा। यह एक अत्याधुनिक सुविधा है, और केरल के स्वास्थ्य मंत्री केके शैलजा इसे एर्नाकुलम जनरल अस्पताल में खोलेंगे। रोटरी क्लब ऑफ कोचीन ग्लोबल के सहयोग से एक मिल्क बैंक की स्थापना की गई थी।
  • राज्य के स्वास्थ्य विभाग द्वारा 2020 में रोटरी क्लब ऑफ कोचीन ग्लोबल के साथ एक समझौता ज्ञापन (MoU) पर हस्ताक्षर किए जाने के बाद, इसकी लागत 3.5 मिलियन रुपये थी। बाल रोग विशेषज्ञ संघ (IAP) मिल्क बैंक संचालित करने के लिए प्रशिक्षित नर्सिंग स्टाफ प्रदान करेगा।

 पीएम मोदी ने किया चौरी चौरा शताब्दी समारोह का उद्घाटन

  • प्रधान मंत्री नरेंद्र मोदी ने वीडियोकांफ्रेंसिंग के माध्यम से 4 फरवरी को चौरी चौरा घटना के शताब्दी समारोह का उद्घाटन किया है। 4 फरवरी, 2021 को देश की आजादी की लड़ाई की एक ऐतिहासिक घटना, 'चौरी चौरा' घटना के 100 साल पूरे हुए।
  • इस आयोजन की शुरुआत करने के लिए पीएम मोदी ने चौरी चौरा की घटना को समर्पित एक डाक टिकट भी जारी किया। उत्तर प्रदेश की राज्य सरकार ने शहीदों की याद में राज्य के सभी 75 जिलों में एक वर्ष के समारोह की योजना बनाई है।

 एचएएल ने विश्‍व का पहला उच्च ऊंचाई वाले छद्म उपग्रह विकसित किए

  • हिंदुस्तान एयरोनॉटिक्स लिमिटेड (एचएएल) देश की सैन्य हड़ताल क्षमताओं को मजबूत करने के लिए एक स्टार्ट-अप कंपनी के साथ भविष्य के उच्च ऊंचाई वाले छद्म उपग्रह विकसित कर रहा है। यह दुनिया में अपनी तरह का पहला प्रोजेक्ट है, जहां एक मानवयुक्त विमान सीमा के भीतर संचालित होगा और मानव रहित विमान दुश्मन के इलाके में प्रवेश करेगा और दुश्मन के इलाके में गहरे हमले कर सकता है।
  • स्वायत्त कार्यों में सक्षम, इन मानव रहित हवाई वाहनों में भी सभी पैंतरेबाज़ी क्षमताएं होंगी। "यह सीधे 700 किलोमीटर की दूरी पर लक्ष्य को मार सकता है या 350 किलोमीटर तक जा सकता है और वापस आ सकता है। यह CATS अल्फा की जरूरत होने पर गोला बारूद, मिसाइल ले जाता है।
  • तकनीक को कंबाइंड एयर टीमिंग सिस्टम (CATS) नाम दिया गया है। इसमें एक मानवयुक्त विमान होगा (जिसे मदर शिप के नाम से जाना जाएगा), जो दूर से संचालित हो रहा है, और चार स्वायत्त मानव रहित हवाई वाहन हैं जिन्हें CATS योद्धा के रूप में जाना जाता है।
  • उपग्रह सौर ऊर्जा से लैस होगा और 2-3 महीनों के लिए 70,000 फीट के आसपास मानवरहित उड़ान भरने और जानकारी लेने वाली एक बड़ी संपत्ति बन जाएगा।

 नियुक्ति एवं इस्‍तीफे

एस.एन. सुब्रह्मण्यन बने राष्ट्रीय सुरक्षा परिषद के अध्यक्ष

  • श्रम और रोजगार मंत्रालय ने एस.एन. सुब्रह्मण्यन को तीन साल की अवधि के लिए भारत के राष्ट्रीय सुरक्षा परिषद (NSC) के नए अध्यक्ष के रूप में नियुक्त किया है।सुब्रह्मण्यन भारत की सबसे बड़ी निर्माण कंपनी एलएंडटी लिमिटेड के सीईओ और प्रबंध निदेशक हैं।
  • राष्ट्रीय सुरक्षा परिषद नई व्यावसायिक सुरक्षा, स्वास्थ्य और कार्य शर्त कोड, 2020 (OSH कोड, 2020) के तहत कार्यस्थलों में सुरक्षा सुनिश्चित करने के लिए एक प्रमुख भूमिका निभाती है।

 दिवस

महिला जननांग विकृति के लिए जीरो टॉलरेंस का अंतर्राष्ट्रीय दिवस : 6 फरवरी

  • अंतर्राष्ट्रीय महिला के लिए शून्य सहिष्णुता का अंतर्राष्ट्रीय दिवस 6 फरवरी को विश्व स्तर पर मनाया जाता है। यह दिन संयुक्त राष्ट्र द्वारा महिला जननांग विकृति के उन्मूलन के उनके प्रयासों के लिए प्रायोजित है। इसे पहली बार 2003 में पेश किया गया था।
  • इस वर्ष महिला के लिए जीरो टॉलरेंस के अंतर्राष्ट्रीय दिवस का विषय: वैश्विक निष्क्रियता के लिए कोई समय नहीं: महिला जननांग विकृति को समाप्त करने के लिए एकजुट, निधि और अधिनियम है।
  • महिला जननांग विकृति (FGM) में सभी प्रक्रियाएं शामिल हैं, जिसमें गैर-चिकित्सा कारणों से महिला जननांग को बदलना या घायल करना शामिल है और इसे अंतरराष्ट्रीय स्तर पर मानवाधिकारों, स्वास्थ्य और लड़कियों और महिलाओं की अखंडता के उल्लंघन के रूप में मान्यता प्राप्त है। मादा जननांग विकृति से गुजरने वाली लड़कियों को गंभीर दर्द, झटका, अत्यधिक रक्तस्राव, संक्रमण और मूत्र गुजरने में कठिनाई जैसे अल्पकालिक जटिलताओं का सामना करना पड़ता है, साथ ही उनके यौन और प्रजनन स्वास्थ्य और मानसिक स्वास्थ्य के लिए दीर्घकालिक परिणाम भी होते हैं।

 सम्‍मेलन एवं समझौते

HAL का यौगिक कच्चे माल के विकास, निर्माण के लिए मिधानि के साथ समझौता

  • राज्य-स्वामित्व वाली एयरोस्पेस और रक्षा कंपनी, हिंदुस्तान एयरोनॉटिक्स लिमिटेड (HAL) ने एयरोस्पेस में उपयोग के लिए यौगिक कच्चे माल के विकास और उत्पादन के लिए हैदराबाद स्थित मिश्र धातू निगम लिमिटेड (MIDHANI) के साथ एक समझौता ज्ञापन (MoU) पर हस्ताक्षर किए हैं। यह पहली बार है कि यौगिक कच्चे माल के लिए इस तरह के समझौता ज्ञापन पर हस्ताक्षर किए गए हैं। बेंगलुरु में 04 फरवरी, 2021 को एयरो इंडिया 2021 के दौरान समझौता ज्ञापन पर हस्ताक्षर किए गए थे।
  • यौगिक कच्चे माल को वर्तमान में आयात किया जाता है क्योंकि विमान अनुप्रयोगों के लिए इन कच्चे माल के लिए कोई भी समान सिद्ध भारतीय अनुमोदित / योग्य आपूर्तिकर्ता नहीं है।
  • ये यौगिक कच्चे माल, मुख्य रूप से प्रीप्रीग के रूप में, लाइट कॉम्बैट एयरक्राफ्ट (LCA), एडवांस्ड लाइट हेलीकॉप्टर (ALH), लाइट कॉम्बैट हेलीकाप्टर (LCH) और लाइट यूटिलिटी हेलीकाप्टर (LHH) जैसे प्लेटफार्मों में उपयोग किए जाते हैं।

 रैंकिंग

भारत EIU लोकतंत्र सूचकांक में 53वें स्थान पर

  • '2020 लोकतंत्र सूचकांक' की वैश्विक रैंकिंग में 167 देशों में से भारत दो स्थान फिसलकर 53वें स्थान पर आ गया है। सूचकांक में भारत का समग्र स्कोर 0-10 के पैमाने पर, 6.61 है।
  • भारत को 'त्रुटिपूर्ण लोकतंत्र' के रूप में वर्गीकृत किया गया है। डेमोक्रेसी इंडेक्स द इकोनॉमिस्ट इंटेलिजेंस यूनिट (EIU) द्वारा जारी वैश्विक रैंकिंग है, जो दुनिया भर में लोकतंत्र की वर्तमान स्थिति का एक स्नैपशॉट प्रदान करता है।

 पुस्‍तक एवं लेखक

हंटर बिडेन का संस्मरण ब्यूटीफुल थिंग्स" प्रकाशित

  • संयुक्त राज्य के राष्ट्रपति जो बिडेन के बेटे, हंटर बिडेन, "ब्यूटीफुल थिंग्स" नामक अपने संस्मरण को प्रकाशित कर रहे हैं, जो नशे और मादक पदार्थों के सेवन के साथ उनके संघर्षों के बारे में बताता है। यह पुस्तक संयुक्त राज्य अमेरिका में 6 अप्रैल को गैलरी बुक्स, साइमन एंड शूस्टर की छाप द्वारा प्रकाशित होने वाली है।
  • 51 वर्षीय हंटर बिडेन ने अपनी व्यक्तिगत कहानी सुनाई है कि वह कैसे एक ड्रग एडिक्ट था- एक बच्चे के रूप में शराब के अपने पहले घूंट से, जब वह एक पारिवारिक त्रासदी के बाद से, अपने दरार-कोकीन के उपयोग से निपट रहा था। और उन्होंने उस समस्या को कैसे ठीक किया।

 बैंकिंग और आर्थिक

RBI मौद्रिक नीति: ब्याज दरों में कोई बदलाव नहीं

  • भारतीय रिजर्व बैंक (आरबीआई) की छह सदस्यीय मौद्रिक नीति समिति ने, गवर्नर शक्तिकांत दास की अध्यक्षता में, मुद्रास्फीति की अनुदार दर के बीच नीतिगत दर पर यथास्थिति बनाए रखने का फैसला किया है। इस बिंदु पर, रेपो दर या आरबीआई जिस दर पर बैंकों को उधार देता है वह 4 प्रतिशत पर अपरिवर्तित है। रिवर्स रेपो दर भी 3.35 प्रतिशत पर अपरिवर्तित रही। MPC समिति के सदस्यों ने निर्णय के पक्ष में सर्वसम्मति से मतदान किया।

मौद्रिक नीति समिति की बैठक में लिए गए प्रमुख निर्णय हैं:

  • पॉलिसी रेपो दर: 4.00%
  • रिवर्स रेपो दर: 3.35%
  • सीमांत स्थायी सुविधा दर: 4.25%
  • बैंक दर: 4.25%
  • सीआरआर: 3%
  • एसएलआर: 18.00%

RBI मौद्रिक नीति की विशेषताएं और प्रमुख निर्णय:

  • एमपीसी ने अनुग्रही स्वरूप बनाए रखा।
  • MPC ने 2021-22 (FY22) में भारत की आर्थिक विकास दर अर्थात् जीडीपी विकास दर 10.5 प्रतिशत रहने की भविष्यवाणी की है।
  • केंद्रीय बजट 2021-22 की प्रस्तुति के बाद यह एमपीसी की पहली बैठक है।
  • भारतीय रिजर्व बैंक के गवर्नर शक्तिकांत दास की अध्यक्षता में छह-सदस्यीय MPC की बैठक भारतीय अर्थव्यवस्था और मुद्रास्फीति की स्थिति का विश्लेषण करने और देश में मौद्रिक मुद्दों को संबोधित करने के लिए हर दो महीने में होती है।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 6 February 2021

NATIONAL

Andaman and Nicobar Islands becomes first Union Territory to be corona free

  • Andaman and Nicobar Islands has become the first state or Union territory in the country to become Covid-19 free with active cases falling to zero in the islands. Health ministry’s website reported that the last four infected persons in Andaman and Nicobar Islands have been declared cured. The UT had reported a total of 4,932 cases and 62 deaths from the virus.
  • The share of Kerala in India’s daily cases crossed 50 per cent for the first time. There were 11,024 fresh cases in the country out of which Kerala alone reported 5,716, 51.8 per cent of the total. The state also has the highest count of active cases at 69,157, out of around 1 lakh 61 thousand in the country.

 India hosts Indian Ocean Region Defence Ministers’ Conclave

  • India hosted Indian Ocean Region (IOR) Defence Ministers’ Conclave on the sidelines of Aero India 2021. The conclave is an initiative to promote dialogue in an institutional, economic and cooperative environment that can foster the development of peace, stability and prosperity in the Indian Ocean region.
  • The broad theme of the conclave is ‘Enhanced Peace, Security and Cooperation in the Indian Ocean’. The conclave is also taking place at a time Indian and Chinese troops are locked in a bitter standoff in eastern Ladakh for the last eight months.

 Kerala to Open its First Human Milk Bank

  • Kerala will open its first Human Milk Bank (HMB) on February 5, 2021. This is a state-of-the-art facility, and Kerala Health Minister KK Shailaja will open at Ernakulam General Hospital. A milk bank was established with the support of the Rotary Club of Cochin Global.
  • After the State Health Department signed a Memorandum of Understanding (MoU) with the Rotary Club of Cochin Global in 2020, its cost was 3.5 million rupees. The Association of Pediatricians (IAP) will provide trained nursing staff to operate the milk bank.

 PM Modi Inaugurates Chauri Chaura Centenary Celebrations

  • Prime Minister Narendra Modi has inaugurated the centenary celebrations of the Chauri Chaura incident on February 4 via videoconferencing. February 4, 2021 marks 100 years of the ‘Chauri Chaura’ incident, a landmark event in the country’s fight for independence.
  • PM Modi also released a postal stamp dedicated to the Chauri Chaura incident, to mark the beginning of the event. The state government of Uttar Pradesh has planned a year of celebrations in all 75 districts of the state in the memory of the martyrs.

 HAL to develop world’s first high-altitude pseudo satellite

  • The Hindustan Aeronautics Limited (HAL) is developing a futuristic high altitude pseudo satellite with a start-up company, to strengthen the country’s military strike capabilities. It is a first of its kind project in the world, where a manned aircraft will operate within the boundary and the unmanned aircraft will enter the enemy zone and can carry out strikes deep inside the enemy territory.
  • Capable of autonomous functions, these unmanned aerial vehicles will also have all the manoeuvring capabilities. "It can straightway hit the target at a distance of 700 kilometres or can go to 350 kilometres and come back. It carries ammunition, missiles if needed CATS Alpha.
  • The technology has been named Combined Air Teaming System (CATS). It will have a manned aircraft (will be known as mother ship), operating from far away, and four autonomous unmanned aerial vehicles known as CATS Warrior.
  • The satellite will be solar energised and become a big asset flying unmanned around 70,000 ft for 2-3 months and taking information.

 APPOINTMENTS AND RESIGNATIONS

S.N. Subrahmanyan appointed as Chairman of the National Safety Council

  • The Ministry of Labour & Employment has appointed S.N. Subrahmanyan as the new Chairman of the National Safety Council (NSC) of India for a period of three years. Subrahmanyan is the CEO and Managing Director of L&T Ltd., India’s largest construction company.
  • National Safety Council plays a major role to ensure safety in workplaces under new Occupational Safety, Health and Working Conditions code, 2020 (OSH Code, 2020).

 IMPORTANT DAYS

International Day of Zero Tolerance to Female Genital Mutilation

  • International Day of Zero Tolerance for Female is observed globally on 6 February. This day is sponsored by the United Nations for their efforts to eradicate female genital mutilation. It was first introduced in 2003.
  • This year theme of International Day of Zero Tolerance for Female: No Time for Global Inaction: Unite, Fund, and Act to End Female Genital Mutilation.
  • Female genital mutilation (FGM) comprises all procedures that involve altering or injuring the female genitalia for non-medical reasons and is recognized internationally as a violation of the human rights, the health and the integrity of girls and women. Girls who undergo female genital mutilation face short-term complications such as severe pain, shock, excessive bleeding, infections, and difficulty in passing urine, as well as long-term consequences for their sexual and reproductive health and mental health.

 SUMMITS AND MOU’S

HAL inks deal with MIDHANI to develop, manufacture composite raw materials

  • The state-owned aerospace and defence company, Hindustan Aeronautics Limited (HAL) has signed a Memorandum of Understanding (MoU) with Hyderabad-based Mishra Dhatu Nigam Limited (MIDHANI) for development and production of composite raw materials for use in aerospace. This is the first time that such an MoU has been signed for composite raw materials. The MoU was signed during the Aero India 2021 on February 04, 2021, in Bengaluru.
  • Composites raw materials are currently imported since there is no equivalent proven Indian approved/qualified supplier for these raw materials for the aircraft applications.
  • These composite raw material, mainly in the form of prepregs, are used in platforms like Light Combat Aircraft (LCA), Advanced Light Helicopter (ALH), Light Combat Helicopter (LCH) and Light Utility Helicopter (LUH).

 RANKING

India ranks 53rd in EIU’s Democracy Index

  • India’s position has slipped by two places to be placed at 53rd spot in the 2020 Democracy Index, from among 167 countries. The overall score of India is 6.61 in the Index, on a scale of 0-10. India has been classified as a ‘flawed democracy’.
  • Democracy Index is the global ranking released by The Economist Intelligence Unit (EIU) that provides a snapshot of the current state of democracy worldwide.

 BOOKS AND AUTHORS

Hunter Biden to Release Memoir 'Beautiful Things'

  • United States President Joe Biden’s son, Hunter Biden, is publishing his memoir titled “Beautiful Things”, which narrates about his struggles with addiction and drug abuse. The book is scheduled to be published in the United States on April 6 by Gallery Books, an imprint of Simon & Schuster.
  • The 51-year-old Hunter Biden has narrated his personal story about how he was a drug addict- from his first sips of alcohol as a child, when he was dealing with the aftermath of a family tragedy, to his crack-cocaine use and how he fixed that problem.

 BANKING AND ECONOMY

RBI Monetary Policy: Policy Rate unchanged

  • The six-member Monetary Policy Committee of the Reserve Bank of India (RBI), headed by Governor Shaktikanta Das, has decided to maintain the status quo on policy rate amid sticky rate of inflation. At this point, the repo rate or the rate at which RBI lends to banks stands unchanged at 4 per cent. The reverse repo rate also stayed unchanged at 3.35 per cent. The MPC committee members voted unanimously in favour of the decision.

The key decisions taken in the Monetary Policy Committee meeting are:

  • Policy Repo Rate: 4.00%
  • Reverse Repo Rate: 3.35%
  • Marginal Standing Facility Rate: 4.25%
  • Bank Rate: 4.25%
  • CRR: 3%
  • SLR: 18.00%

RBI Monetary Policy Highlights & Key Decisions:

  • The MPC continued to maintain the accommodative stance.
  • The MPC has predicted the economic growth rate i.e. GDP growth rate of India at 10.5 per cent in 2021-22 (FY22).
  • This is the first MPC meeting after the presentation of the Union Budget 2021-22.
  • The six-member MPC headed by RBI Governor Shaktikanta Das meets every two months to analyze the state of the Indian economy and inflation and address the monetary issues in the country.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
apoorva Raj

QUERY 30 min ago

Where I find the Hindu important articles
Where I find the Hindu important articles
0 LIKES 0 COMMENTS
Badrinath T

QUERY 3 days ago

thank you
for current affairs
0 LIKES 0 COMMENTS
Priyamvada

MCQ 13 days ago

Which country has been recently invited as a full time member of IEA (International atomic agency)?
China
Brazil
India
Chile
0 LIKES 59 COMMENTS 61 ATTEMPTS
Saurabh Tiwari

QUERY 22 days ago

Please upload month of September monthly magazine current affairs
1 LIKES 0 COMMENTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 23 days ago

Which edition of 'Global Gender gap report 2021' released by the World Economic Forum in which india ranked 140th out of 156 countries with a score of 0.625 ?
11th
15th
9th
22nd
19th
1 LIKES 56 COMMENTS 57 ATTEMPTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 23 days ago

Static GK
In which state the annual purvanchal festival 'maati' celebrated ?
Goa
Maharastra
Madhya pradesh
Delhi
Odisha
1 LIKES 61 COMMENTS 61 ATTEMPTS
Himani Yadav

QUERY 24 days ago

upload current affairs as year also
1 LIKES 0 COMMENTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 24 days ago

In 2021, RBI has removed PCA restrictions on IDBI Bank, UCO Bank and IOB. What is A in PCA ?
Assistance
Awareness
Action
Assessment
0 LIKES 45 COMMENTS 46 ATTEMPTS
Saurabh Tiwari

QUERY 25 days ago

Pls upload sept monthly currents affairs magazine
0 LIKES 0 COMMENTS
Anamika

QUERY 1 months ago

How should I download current Affairs pdf
1 LIKES 0 COMMENTS
Yukti Pawar

QUERY 1 months ago

Is hardcopy available of manthly magazine for clat??
1 LIKES 0 COMMENTS
Sajid Farooque

QUERY 1 months ago

beneficial for clat
sir plz tell me this CA is beneficial for clat 2022??????
0 LIKES 0 COMMENTS
Khushi Rajoriya

QUERY 1 months ago

sir/mam,can I totaaly rely on your daily current affairs for OLET?
2 LIKES 0 COMMENTS
Ashu maurya

QUERY 1 months ago

Every thing is perfect
Thanks always I will keep support you Continue to contribute for them with update current activities.
1 LIKES 0 COMMENTS
Saumya dubey

QUERY 1 months ago

About this article
From which newspaper this article is prepared
2 LIKES 0 COMMENTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts