Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 17 March 2021

अंतरराष्ट्रीय

भारत-फिनलैंड वर्चुअल समिट 2021

  • भारत-फ़िनलैंड वर्चुअल शिखर सम्मेलन का आयोजन 16 मार्च, 2021 को प्रधान मंत्री श्री नरेंद्र मोदी (Narendra Modi) और फ़िनलैंड गणराज्य के प्रधान मंत्री सुश्री सना मारिन (Sanna Marin) की भागीदारी के साथ किया गया था। वर्चुअल शिखर सम्मेलन का आयोजन द्विपक्षीय मुद्दों के साथ-साथ आपसी हित के अन्य क्षेत्रीय और बहुपक्षीय मुद्दों पर चर्चा करने के लिए किया गया था।
  • दोनों नेताओं ने जारी द्विपक्षीय व्यस्तताओं की समीक्षा की और व्यापार और निवेश, नवाचार, शिक्षा, उभरती प्रौद्योगिकियों जैसे आर्टिफिशियल इंटेलिजेंस, 5G/6G, और क्वांटम कंप्यूटिंग जैसे क्षेत्रों में संबंधों को और विस्तारित करने तथा विविधता लाने के लिए प्रतिबद्ध किया।
  • दोनों नेताओं ने अपने-अपने टीकाकरण अभियान सहित कोविड -19 स्थिति पर भी चर्चा की और सभी देशों में टीकों के तत्काल और सस्ती पहुंच के लिए वैश्विक प्रयासों के महत्व पर जोर दिया।
  • नेताओं ने क्षेत्रीय और वैश्विक मुद्दों पर विचारों का आदान-प्रदान किया, जिसमें भारत-यूरोपीय संघ साझेदारी, आर्कटिक क्षेत्र में सहयोग, विश्व व्यापार संगठन और संयुक्त राष्ट्र सुधार शामिल हैं। दोनों पक्षों ने अफ्रीका में विकास संबंधी गतिविधियों में सहयोग करने के लिए भारत और फिनलैंड की क्षमता का उल्लेख किया।

 राष्ट्रीय

सैमसंग ने DTU में इनोवेशन लैब स्थापित किया

  • सैमसंग इंडिया ने घोषणा की है कि उसने सहयोगी अनुसंधान और प्रशिक्षण पर ध्यान केंद्रित करने के लिए दिल्ली प्रौद्योगिकी विश्वविद्यालय (DTU) में एक सैमसंग इनोवेशन लैब का उद्घाटन किया है। इसने अपने नए #PoweringDigitalIndia विज़न के हिस्से के रूप में सैमसंग इनोवेशन कैंपस पहल के तहत इनोवेशन लैब की स्थापना की है। इस अतिरिक्त के साथ, सैमसंग के पास अब अपने सैमसंग इनोवेशन कैंपस पहल के हिस्से के रूप में देश भर में आठ तकनीकी लैब हैं, जिसे पहले सैमसंग डिजिटल अकादमी कहा जाता था।
  • लैब के हिस्से के रूप में, सैमसंग आरएंडडी इंस्टीट्यूट, नोएडा (एसआरआई-एन) के इंजीनियर स्मार्टफोन डोमेन पर सहयोगी अनुसंधान परियोजनाओं पर डीटीयू में छात्रों और शिक्षकों के साथ काम करेंगे।
  • वह डीटीयू में छात्रों और संकाय प्रयोगशाला में एप्लीकेशन फ्रेमवर्क, मल्टीमीडिया, स्वास्थ्य और सुरक्षा जैसे डोमेन पर काम करेगा।
  • प्रोजेक्ट्स आर्टिफिशियल इंटेलिजेंस, मशीन लर्निंग और कंप्यूटर विजन जैसे प्रौद्योगिकी क्षेत्रों पर ध्यान केंद्रित करेंगे। अब तक, 200 से अधिक छात्रों ने अनुसंधान परियोजनाओं पर SRI-N इंजीनियरों के साथ काम किया है और प्रशिक्षण प्राप्त किया है।
  • DTU में B.Tech, M.Tech और PhD छात्रों के लिए सहयोगात्मक अनुसंधान परियोजनाएं खुली रहेंगी, जो प्रत्येक परियोजना के अंत में अपने योगदान के लिए प्रमाण पत्र प्राप्त करेंगे। सैमसंग इनोवेशन कैंपस कंपनी का वैश्विक नागरिकता कार्यक्रम है, जिसका उद्देश्य छात्रों को अत्याधुनिक प्रौद्योगिकी पर कुशल बनाना है।

 खेल

विराट कोहली पुरुषों की टी 20 में 3000 रन बनाने वाले पहले खिलाड़ी बने

  • भारतीय कप्तान विराट कोहली ने ट्वेंटी 20 अंतरराष्ट्रीय मैचों में 3000 रन के आंकड़े के साथ इंग्लैंड के खिलाफ दूसरे टी20में यह उपलब्धि हासिल की। कोहली की 73 रनों की पारी, जो 49 गेंदों पर आई, ने भारत को पांच मैचों की टी 20 सीरीज़ को बराबर करने में मदद की।
  • वह एक कप्तान के रूप में 12000 रन बनाने वाले अंतर्राष्ट्रीय क्रिकेट में तीसरे कप्तान भी बने। वह दिग्गज कप्तान रिकी पोंटिंग और ग्रीम स्मिथ के साथ कुलीन सूची में शामिल हो गए।

 यूएई के मोहम्मद नावेद, शइमन अनवर पर 8 साल का प्रतिबंध

  • अंतर्राष्ट्रीय क्रिकेट परिषद (ICC) ने 2019 में T20 विश्व कप क्वालीफायर के दौरान मैचों की Fixxing करने की कोशिश के लिए UAE के पूर्व खिलाड़ियों मोहम्मद नावेद और शइमन अनवर पर आठ साल का प्रतिबंध लगाया है। ICC के भ्रष्टाचार-विरोधी न्यायाधिकरण ने उन्हें जनवरी 2021 में एंटी करप्शन कोड को भंग करने का दोषी पाया था।
  • उन्हें संयुक्त अरब अमीरात में ICC पुरुष टी 20 विश्व कप क्वालीफायर 2019 के भ्रष्ट मैचों के प्रयास के लिए अनंतिम रूप से निलंबित कर दिया गया था। नावेद कप्तान और अग्रणी विकेट लेने वाले खिलाड़ी थे। अनवर ओपनिंग बैटर थे। दोनों के पास लंबा अंतर्राष्ट्रीय करियर था।
  • दोनों पर प्रत्येक पर दो उल्लंघनों का आरोप लगाया गया है, जिनमें से पहला अनुच्छेद 2.2.1 है, जिसका अर्थ है 'अनुचित व्यवहार, या किसी समझौते या पक्ष में सुधार या सुधार या अन्यथा अनुचित तरीके से परिणाम, प्रगति, आचरण या आचरण के पक्ष में होना।

भवानी देवी ओलंपिक के लिए क्वालीफाई करने वाली पहली भारतीय महिला खिलाड़ी बनीं

  • भवानी देवी ओलंपिक के लिए क्वालीफाई करने वाली पहली भारतीय महिला खिलाड़ी बनीं। घुड़सवार ने फ़ेंसिंग विश्व कप में घटनाओं के कारण एक ओलंपिक स्थान प्राप्त किया। मेजबान हंगरी टीम स्पर्धा के क्वार्टर फाइनल में हार गया, जिससे कोरिया को सेमीफाइनल में जाने में मदद मिली।
  • भवानी देवी समायोजित आधिकारिक रैंकिंग (एओआर) विधि के माध्यम से योग्य हैं। वर्तमान में, वह दुनिया में 45 वें स्थान पर है। 2017 में उन्‍होने तलवारबाजी में भारत का पहला अंतर्राष्ट्रीय स्वर्ण पदक जीता था।

मुंबई सिटी एफसी ने एटीके मोहन बागान को हराकर अपना पहला आईएसएल खिताब जीता

  • मुंबई सिटी एफसी ने इस साल अभी तक एक और ट्रॉफी जीतने के लिए आईएसएल 2020-21 के फाइनल में एटीके मोहन बागान को 2-1 से हराया है। मुंबई ने इससे पहले आईएसएल शील्ड के साथ ही एएफसी चैंपियंस लीग ग्रुप स्टेज में भी जगह बनाई थी।
  • गोल्डन बॉल अवार्ड (आईएसएल 2020-21 का सर्वश्रेष्ठ खिलाड़ी): एटीके मोहन बागान रॉय कृष्णा।
  • वर्ष का उभरता हुआ भारतीय खिलाड़ी: नॉर्थईस्ट यूनाइटेड मिडफील्डर लालेंगमाविया।
  • गोल्डन बूट अवार्ड (टॉप गोल-स्कोरर): 14 गोल के लिए एफसी गोवा के स्ट्राइकर इगोर अंगुलो।
  • गोल्डन ग्लोव अवार्ड (सर्वश्रेष्ठ गोलकीपर): एटीके मोहन बागान के संरक्षक अरिन्दम भट्टाचार्य।

 विज्ञान और प्रौद्योगिकी

ISRO ने एटिट्यूडाइनल वेरिएशन का अध्ययन करने के लिए साउंडिंग रॉकेट RH-560 लॉन्च किया

  • भारतीय अंतरिक्ष अनुसंधान संगठन (ISRO) ने सतीश धवन अंतरिक्ष केंद्र (SDSC), श्रीहरिकोटा रेंज (SHAR) में तटस्थ हवाओं और प्लाज्मा गतिशीलता में व्यवहारिक भिन्नताओं का अध्ययन करने के लिए साउंडिंग रॉकेट (RH-560) लॉन्च किया है। बेंगलुरू मुख्यालय वाली अंतरिक्ष एजेंसी के अनुसार, इसरो ने रोहिणी सीरीज़ में लगने वाले रॉकेटों की एक श्रृंखला विकसित की है, जिनमें महत्वपूर्ण हैं आरएच -200, आरएच -300 और आरएच-560, जिनका नाम मिमी में रॉकेट के व्यास को दर्शाता है।
  • ध्वनि वाले रॉकेट ऊपरी वायुमंडलीय क्षेत्रों की जांच के लिए और अंतरिक्ष अनुसंधान के लिए उपयोग किए जाने वाले एक या दो चरण के ठोस प्रणोदक रॉकेट हैं। वे लॉन्च किए गए वाहनों और उपग्रहों में उपयोग के लिए नए घटकों या उप-प्रणालियों के प्रोटोटाइप का परीक्षण करने या साबित करने के लिए आसानी से सस्ती प्लेटफार्मों के रूप में भी काम करते हैं।

 शोक संदेश

प्रसिद्ध पद्म भूषण विजेता चित्रकार लक्ष्मण पई का निधन

  • प्रसिद्ध भारतीय कलाकार और चित्रकार लक्ष्मण पई (Laxman Pai) का निधन हो गया है। गोवा स्थित चित्रकार भारत के तीसरे सबसे बड़े नागरिक सम्मान पद्म भूषण के प्राप्तकर्ता थे।
  • गोवा कॉलेज ऑफ आर्ट के पूर्व प्राचार्य के नाम पद्म भूषण, पद्म श्री, नेहरू पुरस्कार और ललित कला अकादमी पुरस्कार सहित कई सम्मान थे।

 पूर्व बॉक्सिंग चैंपियन 'मार्वलस ’मार्विन हैगलर का निधन

  • पूर्व निर्विवाद मिडिलवेट मुक्केबाजी के दिग्गज "मार्वलस" मार्विन हैगलर (Marvin Hagler) का निधन हो गया है। अमेरिकी दिग्गज हैगलर ने 1980 से 1987 तक निर्विवाद मिडिलवेट चैंपियन के रूप में राज किया।
  • उन्हें 1993 में इंटरनेशनल बॉक्सिंग हॉल ऑफ फेम और वर्ल्ड बॉक्सिंग हॉल ऑफ फेम में शामिल किया गया था।

 सुप्रसिद्ध कथकली नृतक चेमनचेरी कुनिरामन नायर का निधन

  • प्रसिद्ध कथकली कलाकार चेमनचेरी कुनिरामन नायर (Chemancheri Kunhiraman Nair) का केरल के कोझीकोड में निधन हो गया है। वह 105 साल के थे। कथकली नृत्य कला के लिए उनके योगदान के लिए उन्हें 2017 में पद्म श्री से सम्मानित किया गया था।
  • इसके अलावा, चेमेंचेरी को 1979 में केरल संगीत नाटक पुरस्कार, 2001 में केरल कलामंडलम पुरस्कार, 2009 में कालारत्नम पुरस्कार, मयिलपीली पुरस्कार और संगीत नाटक अकादमी टैगोर पुरस्कार से सम्मानित किया गया था।

 नियुक्ति एवं इस्‍तीफे

प्रधान मंत्री नरेंद्र मोदी के प्रधान सलाहकार पी के सिन्हा का इस्तीफा

  • पूर्व कैबिनेट सचिव और प्रधान मंत्री कार्यालय में प्रधान सलाहकार (पीएमओ) पी.के. सिन्हा ने व्यक्तिगत आधार पर अपनी उच्च-प्रोफ़ाइल स्थिति को त्याग दिया है। उन्हें पीएमओ में पहले विशेष ड्यूटी (ओएसडी) पर अधिकारी के रूप में नियुक्त किया गया था और फिर प्रधान सलाहकार के रूप में, उनके लिए विशेष रूप से निर्मित स्थिति, 2019 के संसदीय चुनावों के बाद सितंबर 2019 में। उनके अलावा, दो वरिष्ठ अधिकारी पीएमओ में सलाहकार के रूप में सेवारत हैं: भास्कर खुल्बे और अमरजीत सिन्हा, दोनों 1983 बैच के सेवानिवृत्त आईएएस अधिकारी हैं।
  • श्री सिन्हा उत्तर प्रदेश कैडर के 1977 बैच के सेवानिवृत्त आईएएस अधिकारी हैं और यूपीए और एनडीए के शासनकाल के दौरान विभिन्न क्षमताओं में सेवा प्रदान करते रहे हैं। पिछले लोकसभा चुनावों के बाद पीएम के प्रधान सचिव नृपेंद्र मिश्रा द्वारा इस्तीफा देने के बाद उनका पीएमओ से दूसरा हाई प्रोफाइल निकास है। इससे पहले, वह भारत सरकार में ऊर्जा मंत्रालय के सचिव थे और 2015 से चार साल तक कैबिनेट सचिव के रूप में कार्य किया।

 बैंकिंग और आर्थिक

NPCI ने शिकायत निवारण के लिए BHIM ऐप पर UPI-Help लॉन्च किया

  • भारत में डिजिटल भुगतान के लिए छाता इकाई भारतीय राष्ट्रीय भुगतान निगम (National Payments Corporation of India-NPCI) ने BHIM UPI पर "UPI-Help" नाम से एक नया एप्लिकेशन लॉन्च किया है, जो BHIM एप्लिकेशन के उपयोगकर्ताओं के लिए शिकायत निवारण तंत्र के रूप में कार्य करेगा।
  • प्रारंभ में, UPI-Help को भारतीय स्टेट बैंक, AXIS बैंक, HDFC बैंक और ICICI बैंक के ग्राहकों के लिए BHIM ऐप पर लाइव किया गया है। UPI में भाग लेने वाले अन्य बैंकों के उपयोगकर्ताओं को भी जल्द ही UPI-Help में जोड़ा जाएगा।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 17 March 2021

INTERNATIONAL

India-Finland Virtual Summit 2021

  • The India-Finland Virtual Summit was held on March 16, 2021, with the participation of Prime Minister Shri Narendra Modi and Prime Minister of the Republic of Finland Ms Sanna Marin. The virtual summit was organised to discuss the entire gamut of bilateral issues as well as other regional and multilateral issues of mutual interest.
  • The two leaders reviewed the ongoing bilateral engagements and committed to further expand and diversify the relationship across sectors such as trade and investment, innovation, education, emerging technologies including Artificial Intelligence, 5G/6G, and quantum computing.
  • The two leaders also discussed the Covid-19 situation including their respective vaccination drives and emphasized the importance of global efforts for urgent and affordable access to vaccines across all nations.
  • The leaders exchanged views on regional and global issues, including the India-EU partnership, cooperation in the Arctic region, WTO and UN reforms. Both sides noted the potential for India and Finland to cooperate in undertaking developmental activities in Africa.

 NATIONAL

Samsung sets up Innovation Lab at DTU

  • Samsung India has announced that it has inaugurated a Samsung Innovation Lab at Delhi Technological University (DTU) to focus on collaborative research and training. It has set up the innovation lab under the Samsung Innovation Campus initiative as part of its new #PoweringDigitalIndia vision. With this addition, Samsung now has eight technical labs spread across the country as part of its Samsung Innovation Campus initiative, which was earlier called Samsung Digital Academy.
  • As part of the lab, engineers at Samsung R&D Institute, Noida (SRI-N) will work with students and faculty at DTU on collaborative research projects on smartphone domains.
  • he students and faculty at DTU will work on domains such as Application Framework, Multimedia, Health and Security, at the lab.
  • Projects will focus on technology areas such as Artificial Intelligence, Machine Learning and Computer Vision. So far, over 200 students have worked with SRI-N engineers on research projects and have received training.
  • Collaborative research projects will be open to B.Tech, M.Tech and PhD students at DTU, who will receive certificates for their contribution at the end of each project. Samsung Innovation Campus is the company’s global citizenship program that aims to bridge proficiency gaps by skilling students on cutting-edge technology.

 SPORTS

Virat Kohli becomes first player to score 3000 runs in men’s T20

  • Indian captain Virat Kohli has breached the 3000-run mark in Twenty20 Internationals with his last shot in the second T20I against England. Kohli’s knock of 73 runs, which came off 49 balls, also helped India to level the five-match T20I series.
  • He also became the third captain in international cricket to score 12000 runs as a captain. He joined legendary captains Ricky Ponting and Graeme Smith in the elite list.

UAE’s Mohammad Naveed, Shaiman Anwar banned for 8 years from all cricket

  • The International Cricket Council (ICC) has imposed eight years ban on former UAE players Mohammad Naveed and Shaiman Anwar Butt from all cricket, for trying to fix matches during the T20 World Cup qualifiers in 2019. The ICC Anti-Corruption Tribunal had found them guilty of breaching the Anti-Corruption Code in January 2021.
  • The bans are backdated to 16 October 2019, when they were provisionally suspended for attempting to corrupt matches of the ICC Men’s T20 World Cup Qualifier 2019 in the UAE. Naveed was the captain and leading wicket-taker. Anwar was the opening bat. Both had long international careers and were well versed in the threat from match-fixers.
  • Both have been charged with two breaches each, the first of which is Article 2.2.1, which stands for ‘contriving, or being party to an agreement or effort to fix or contrive or otherwise influence improperly, the result, progress, conduct or any other aspect of matches in the upcoming ICC World T20 Qualifiers 2019.’

Bhavani Devi becomes first ever Indian fencer to qualify for Olympics

  • Bhavani Devi became the first-ever Indian fencer to qualify for the Olympics. The sabre fencer secured an Olympic spot due to events in the ongoing Fencing World Cup. Hosts Hungary lost in the quarterfinals of the team event, allowing Korea to progress to the semis.
  • Therefore, Bhavani Devi qualifies through the Adjusted Official Ranking (AOR) Method. Currently, she is ranked 45th in the world. In 2017 She won India’s 1st international gold medal in fencing.

 Mumbai City FC beat ATK Mohun Bagan to win their maiden ISL title

  • Mumbai City FC has defeated ATK Mohun Bagan 2-1 in the ISL 2020-21 final to lift yet another trophy this year. Mumbai had earlier secured the ISL Shield along with a spot in the AFC Champions League group stage by finishing first in the standings in the regular season.
  • Golden Ball Award (Best Player of ISL 2020-21): ATK Mohun Bagan forward Roy Krishna.
  • Emerging Indian Player of the Year: NorthEast United midfielder Lalengmawia.
  • Golden Boot Award (Top goal-scorer): FC Goa striker Igor Angulo for 14 goals.
  • Golden Glove Award (Best Goalkeeper): ATK Mohun Bagan custodian Arindam Bhattacharya for ten clean sheets.

 SCIENCE AND TECHNOLOGY

ISRO launches sounding rocket RH-560 to study attitudinal variations

  • Indian Space Research Organisation (ISRO) has launched the sounding rocket (RH-560) to study attitudinal variations in the neutral winds and plasma dynamics, at Satish Dhawan Space Centre (SDSC), Sriharikota Range (SHAR). ISRO has developed a series of sounding rockets called Rohini series, important among them being RH-200, RH-300 and RH-560, number in the name indicating the diameter of the rocket in mm, according to the Bengaluru-headquartered space agency.
  • Sounding rockets are one or two-stage solid propellant rockets used for probing the upper atmospheric regions and for space research. They also serve as easily affordable platforms to test or prove prototypes of new components or subsystems intended for use in launch vehicles and satellites.

 OBITUARY

Renowned Padma Bhushan winning painter Laxman Pai passed away

  • Renowned Indian artist and painter Laxman Pai has passed away. The Goa-based painter was a recipient of the Padma Bhushan, India’s third-highest civilian honour.
  • The former principal of the Goa College of Art had several laurels under his name including Padma Bhushan, Padma Shri, Nehru Award, and Lalit Kala Akademi Award.

 Former Boxing Champion ‘Marvelous’ Marvin Hagler Passed Away

  • The former undisputed middleweight boxing legend “Marvelous” Marvin Hagler has passed away. Hagler, the American legend, ruled as the undisputed middleweight champion from 1980 to 1987.
  • He was inducted into the International Boxing Hall of Fame and the World Boxing Hall of Fame in 1993.

 Noted Kathakali Dancer Chemancheri Kunhiraman Nair passed away

  • Veteran Kathakali artist Chemancheri Kunhiraman Nair has passed away in Kozhikode, Kerala. He was 105-year old. He was awarded Padma Shri in 2017 for his contributions to the dance form of Kathakali.
  • Besides this, Chemencheri was also the recipient of several other awards like the Kerala Sangeeta Nataka Award in 1979, the Kerala Kalamandalam award in 2001, Kalaratnam award in 2009, Mayilpeeli award and Sangeet Natak Academi Tagore award.

 APPOINTMENTS AND RESIGNATIONS

Prime Minister Narendra Modi’s Principal Advisor P K Sinha resign

  • Former Cabinet Secretary and Principal Advisor in the Prime Minister’s Office (PMO) P.K. Sinha has relinquished his high-profile position on personal grounds. He was appointed in the PMO first as Officer on Special Duty (OSD) briefly and then as Principal Advisor, a specially created position for him, in September 2019 after the 2019 parliamentary polls. Besides him, two senior officials are serving as Advisors in the PMO: Bhaskar Khulbe and Amarjit Sinha, both 1983 batch retired IAS officials.
  • Mr. Sinha is a retired 1977 batch IAS officer of Uttar Pradesh cadre and served in various capacities during the UPA and the NDA regimes. His is the second high profile exit from the PMO after PM’s Principal Secretary Nripendra Misra had resigned after the last Lok Sabha polls. Earlier, he was Secretary, Ministry of Power in the government of India and served as Cabinet Secretary for four years from 2015.

 BANKING AND ECONOMY

NPCI launches UPI-Help on BHIM app for Grievance Redressal

  • The National Payments Corporation of India (NPCI), the umbrella entity for digital payments in India, has launched a new application named “UPI-Help” on BHIM UPI, which will act as a grievance redressal mechanism for the users of the BHIM application. Initially, UPI-Help has been made live on the BHIM app for the customers of State Bank of India, AXIS Bank, HDFC Bank, and ICICI Bank. Users of other banks participating in UPI will also be added to UPI-Help soon.
  • check the status of the pending transactions,
  • raise complaints against transactions that have not been processed
  • raise complaints against money that has not reached the beneficiary
  • aise complaints against merchant transactions

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which website is good for the latest current affairs?

Toprankers is one of the best websites for the lastest current affairs.

Which are the best sites to read current affairs?

Freeonline Test, Exam bazaar, Toprankers are some of the best sites to read current affairs.

Which is the best news channel for current affairs?

BBC News, DD News, Lok Sabha TV, Rajya Sabha TV are some of the best news channels for current affairs.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
Priyamvada

MCQ 7 days ago

Which country has been recently invited as a full time member of IEA (International atomic agency)?
China
Brazil
India
Chile
0 LIKES 22 COMMENTS 22 ATTEMPTS
Saurabh Tiwari

QUERY 16 days ago

Please upload month of September monthly magazine current affairs
1 LIKES 0 COMMENTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 17 days ago

Which edition of 'Global Gender gap report 2021' released by the World Economic Forum in which india ranked 140th out of 156 countries with a score of 0.625 ?
11th
15th
9th
22nd
19th
1 LIKES 35 COMMENTS 35 ATTEMPTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 17 days ago

Static GK
In which state the annual purvanchal festival 'maati' celebrated ?
Goa
Maharastra
Madhya pradesh
Delhi
Odisha
1 LIKES 38 COMMENTS 38 ATTEMPTS
Himani Yadav

QUERY 18 days ago

upload current affairs as year also
1 LIKES 0 COMMENTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 18 days ago

In 2021, RBI has removed PCA restrictions on IDBI Bank, UCO Bank and IOB. What is A in PCA ?
Assistance
Awareness
Action
Assessment
0 LIKES 26 COMMENTS 27 ATTEMPTS
Saurabh Tiwari

QUERY 19 days ago

Pls upload sept monthly currents affairs magazine
0 LIKES 0 COMMENTS
Anamika

QUERY 25 days ago

How should I download current Affairs pdf
1 LIKES 0 COMMENTS
Yukti Pawar

QUERY 1 months ago

Is hardcopy available of manthly magazine for clat??
1 LIKES 0 COMMENTS
Sajid Farooque

QUERY 1 months ago

beneficial for clat
sir plz tell me this CA is beneficial for clat 2022??????
0 LIKES 0 COMMENTS
Khushi Rajoriya

QUERY 1 months ago

sir/mam,can I totaaly rely on your daily current affairs for OLET?
2 LIKES 0 COMMENTS
Ashu maurya

QUERY 1 months ago

Every thing is perfect
Thanks always I will keep support you Continue to contribute for them with update current activities.
1 LIKES 0 COMMENTS
Saumya dubey

QUERY 1 months ago

About this article
From which newspaper this article is prepared
2 LIKES 0 COMMENTS
Esha Agrawal

QUERY 1 months ago

Pls upload July month’s current affairs (monthly)
1 LIKES 0 COMMENTS
Deepansh sthapak

QUERY 1 months ago

please get uploaded notes of august 5 and 6
please post gk quiz too
0 LIKES 0 COMMENTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts