Today's Current Affairs in Hindi - Daily Current Affairs 2nd December 2021

अंतरराष्ट्रीय

बारबाडोस विश्‍व का सबसे नया गणराज्य बना

  • ब्रिटिश उपनिवेश बनने के लगभग 400 वर्ष बाद बारबाडोस विश्‍व का सबसे नया गणराज्य बन गया है। कहा जाता है कि बारबाडोस को अंग्रेजों ने 'गुलाम समाज' बना दिया था। यह पहली बार 1625 में एक अंग्रेजी उपनिवेश बना। 1966 में इसे स्वतंत्रता मिली। कैरेबियाई द्वीप राष्ट्र बारबाडोस ने महारानी एलिजाबेथ द्वितीय को राज्य के प्रमुख के पद से हटा दिया।
  • डेम सैंड्रा प्रुनेला मेसन ने बारबाडोस के राष्ट्रपति के रूप में पदभार ग्रहण किया। उन्हें अक्टूबर 2021 में बारबाडोस के पहले राष्ट्रपति बनने के लिए चुना गया था। बारबाडोस की संसद के दोनों सदनों की संयुक्त बैठक में उन्हें बारबाडोस के राष्ट्रपति के रूप में चुना गया था। उनके नाम की घोषणा हाउस ऑफ असेंबली के स्पीकर आर्थर होल्डर ने की।

 राष्ट्रीय

केरल पर्यटन ने आगंतुकों के अनुभव को बढ़ाने के लिए स्ट्रीट परियोजना शुरू की

  • केरल पर्यटन ने केरल के अंदरूनी और ग्रामीण इलाकों में पर्यटन को बढ़ावा देने और गहराई तक ले जाने के लिए 'स्ट्रीट' परियोजना शुरू की। परियोजना आगंतुकों को इन स्थानों में संस्कृति की विविधता का अनुभव करने में मदद करेगी। STREET स्थायी, मूर्त, जिम्मेदार, अनुभवात्मक, जातीय, पर्यटन केंद्रों के लिए एक संक्षिप्त शब्द है।
  • STREET परियोजना का उद्देश्य यात्रियों के सामने केरल राज्य की विशिष्ट पहचान प्रस्तुत करना है। यह पर्यटन क्षेत्र में विकास की एक बड़ी संभावना भी प्रदान करता है और महत्वपूर्ण बदलाव लाएगा।
  • यह परियोजना केरल राज्य में पर्यटन विकास और लोगों के सामान्य जीवन के बीच पारस्परिक रूप से लाभकारी जैविक संबंधों को बढ़ावा देगी।
  • जिम्मेदार पर्यटन मिशन द्वारा परिकल्पित परियोजना, संयुक्त राष्ट्र विश्व पर्यटन संगठन के 'समावेशी विकास के लिए पर्यटन' नारे से प्रेरित है।

 पहला भारतीय युवा जल पेशेवर कार्यक्रम वस्तुतः लॉन्च किया गया

  • भारतीय युवा जल पेशेवर कार्यक्रम का पहला संस्करण आभासी रूप से लॉन्च किया गया था। कार्यक्रम ऑस्ट्रेलिया में भारतीय उच्चायुक्त, मनप्रीत वोहरा, भारत में ऑस्ट्रेलियाई उच्चायुक्त, बैरी ओ 'फैरेल और जल शक्ति मंत्रालय के अतिरिक्त सचिव, देबाश्री मुखर्जी की उपस्थिति में शुरू किया गया था। यह कार्यक्रम राष्ट्रीय जल विज्ञान परियोजना के तहत शुरू किया गया था।
  • इंडिया यंग वाटर प्रोफेशनल प्रोग्राम विशिष्ट क्षमता निर्माण और प्रशिक्षण कार्यक्रमों से अद्वितीय और अलग है। यह लगे हुए प्रशिक्षण और सीखने के मॉडल पर केंद्रित है।
  • इस कार्यक्रम का 70% सिचुएशन अंडरस्टैंडिंग एंड इम्प्रूवमेंट प्रोजेक्ट्स (SUIP) के माध्यम से परियोजना-आधारित सीखने पर केंद्रित है।
  • यह लैंगिक समानता और विविधता पर भी ध्यान केंद्रित करता है, क्योंकि स्थायी जल प्रबंधन केवल समाज के सभी सदस्यों के कौशल और विचारों से लाभान्वित हो सकता है।
  • कार्यक्रम के पहले संस्करण के लिए, लगभग 20 प्रतिभागियों का चयन किया गया है, जिसमें राष्ट्रीय जल विज्ञान परियोजना की केंद्रीय और राज्य कार्यान्वयन एजेंसियों से 10 पुरुष और 10 महिलाएं शामिल हैं।

 ऑल इंडिया रेडियो ने यंग इंडिया वॉयस को दिया मौका 

  • ऑल इंडिया रेडियो ने AIRNxt नामक एक नया कार्यक्रम शुरू करने का फैसला किया है ताकि युवाओं को अपनी आवाज को प्रसारित करने के लिए एक मंच प्रदान किया जा सके, जो चल रहे आजादी का अमृत महोत्सव समारोह के हिस्से के रूप में है। AIR स्टेशन स्थानीय कॉलेजों, विश्वविद्यालयों के युवाओं को प्रोग्रामिंग में भाग लेने की अनुमति देगा, जिससे वे युवा-केंद्रित शो पर चर्चा और क्यूरेट कर सकेंगे।
  • इसमें कहा गया है कि अगले वर्ष के दौरान भारत के कोने-कोने से 167 एआईआर स्टेशनों के माध्यम से 1,000 शैक्षणिक संस्थानों के लगभग 20,000 युवा भाग लेंगे।
  • ये शो युवाओं को आजादी के पिछले 75 वर्षों के दौरान देश की उपलब्धियों के बारे में बोलने के लिए प्रोत्साहित करेंगे और वे देश के विभिन्न क्षेत्रों में कहां पहुंचने की उम्मीद करते हैं।
  • इस तरह, युवा अपने बड़े सपनों को उड़ान दे सकते हैं और भारत के भविष्य को परिभाषित कर सकते हैं। यह आकाशवाणी पर सबसे बड़ा एकल थीम शो है जिसमें देश भर के हजारों युवा और सैकड़ों शैक्षणिक संस्थान शामिल हैं। यह टैलेंट हंट शो #AIRNxt सभी प्रमुख भारतीय भाषाओं और बोलियों में प्रसारित किया जाएगा।

 नियुक्ति एवं इस्‍तीफे

लेफ्टिनेंट जनरल मनोज कुमार मागो ने एनडीसी कमांडेंट के रूप में पदभार संभाला

  • लेफ्टिनेंट जनरल मनोज कुमार मागो ने राष्ट्रीय रक्षा कॉलेज (NDC), नई दिल्ली के कमांडेंट के रूप में पदभार ग्रहण किया है। वह लुधियाना के रहने वाले हैं, एनडीसी में असाइनमेंट दिए जाने से पहले बठिंडा में 10 कोर की कमान संभाल रहे थे, जिसमें देश के सबसे वरिष्ठ सैन्य अधिकारियों, नागरिक अधिकारी और भारतीय पुलिस सेवा के बीच एक रणनीतिक संस्कृति विकसित करना शामिल है। लेफ्टिनेंट जनरल मागो, जो भारतीय सैन्य अकादमी, देहरादून से उत्तीर्ण हुए, को 1984 में गार्ड्स ब्रिगेड की 7वीं बटालियन में कमीशन किया गया था। बाद में उन्होंने 16 गार्ड्स की कमान संभाली।

 शोक संदेश

C-19 के कारण राष्ट्रीय पुरस्कार विजेता कोरियोग्राफर शिव शंकर का निधन

  • प्रसिद्ध राष्ट्रीय पुरस्कार विजेता कोरियोग्राफर और अभिनेता, शिव शंकर मास्टर का हैदराबाद, तेलंगाना में निधन हो गया। उनका जन्म 7 दिसंबर 1948 को चेन्नई, तमिलनाडु में हुआ था। वह एक भारतीय नृत्य कोरियोग्राफर थे, उन्होंने दक्षिण भारतीय फिल्मों में काम किया। उन्हें फिल्म 'मगधीरा' के लिए 'सर्वश्रेष्ठ कोरियोग्राफर' का राष्ट्रीय पुरस्कार मिला।

 दिवस

राष्ट्रीय प्रदूषण नियंत्रण दिवस 2021: 2 दिसंबर

  • राष्ट्रीय प्रदूषण नियंत्रण दिवस प्रतिवर्ष 2 दिसंबर को मनाया जाता है। 1984 में भोपाल गैस त्रासदी में मारे गए लोगों के जीवन को मनाने के लिए इस दिन को राष्ट्रीय प्रदूषण नियंत्रण दिवस के रूप में मनाया जाता है। इस दिन का मुख्य उद्देश्य लोगों को शिक्षित करना और उन्हें प्रदूषण नियंत्रण अधिनियमों और औद्योगिक आपदाओं के बारे में जागरूक करना है। इस वर्ष 37वां राष्ट्रीय प्रदूषण नियंत्रण दिवस मनाया जाएगा। इस दिन के बारे में अधिक जानने के लिए, उम्मीदवारों को सलाह दी जाती है कि वे नीचे दिए गए लेख को पढ़ें।
  • भोपाल गैस आपदा में जान गंवाने वाले लोगों की याद में यह दिन मनाया जाता है। औद्योगिक दुर्घटना 1984 में हुई जब गैस मिथाइल आइसोसाइनेट 2-3 दिसंबर की रात को लीक हो गई और हजारों लोगों की मौत हो गई।

 विश्व कंप्यूटर साक्षरता दिवस 2021: 2 दिसंबर

  • विश्व कंप्यूटर साक्षरता दिवस प्रतिवर्ष 2 दिसंबर को पूरी विश्‍व में मनाया जाता है। इस दिन को विश्व कंप्यूटर साक्षरता दिवस के रूप में मनाया जाता है ताकि विश्‍व भर में कम सेवा वाले समुदायों में जागरूकता पैदा की जा सके और डिजिटल साक्षरता को बढ़ावा दिया जा सके। यह दिन विशेष रूप से बच्चों और महिलाओं में तकनीकी कौशल को बढ़ावा देता है, और इसका उद्देश्य उन्हें और अधिक सीखने और कंप्यूटर के उपयोग से अपने काम को आसान बनाने के लिए प्रेरित करना है। विश्व कंप्यूटर साक्षरता दिवस के बारे में अधिक जानने के लिए उम्मीदवारों को नीचे दिए गए लेख को पढ़ने की सलाह दी जाती है।
  • इस दिन की स्थापना मूल रूप से भारतीय कंप्यूटर कंपनी NIIT द्वारा 2001 में अपनी 20वीं वर्षगांठ के अवसर पर की गई थी। विश्व कंप्यूटर साक्षरता दिवस पहली बार वर्ष 2001 में 2 दिसंबर को मनाया और आयोजित किया गया था। जैसा कि ऊपर उल्लेख किया गया है, यह दिन विश्‍व भर में कम सेवा वाले समुदायों में जागरूकता पैदा करने और डिजिटल साक्षरता को बढ़ावा देने के लिए मनाया जाता है।

 पुस्‍तक एवं लेखक

डॉ ए सूर्य प्रकाश द्वारा लिखित पुस्तक 'डेमोक्रेसी, पॉलिटिक्स एंड गवर्नेंस'

  • भारत के उपराष्ट्रपति, वेंकैया नायडू ने 'भारत के संविधान' को अपनाने की 72 वीं वर्षगांठ पर केंद्रीय संसद भवन, नई दिल्ली में एक कार्यक्रम में अंग्रेजी में "डेमोक्रेसी, पॉलिटिक्स और गवर्नेंस" और हिंदी में 'लोकतंत्र, राजनीति और धर्म' नामक पुस्तक का विमोचन किया। पुस्तक के लेखक डॉ. ए सूर्य प्रकाश हैं।
  • यह पुस्तक भारत की राजनीति और शासन को प्रभावित करने वाले सामाजिक, राजनीतिक और आर्थिक मुद्दों के बारे में लेखों का एक संग्रह है। डॉ ए सूर्य प्रकाश नेहरू मेमोरियल संग्रहालय और पुस्तकालय की कार्यकारी परिषद के उपाध्यक्ष और एक अनुभवी पत्रकार भी हैं।

 बैंकिंग और आर्थिक

India1 Payments ने 10,000 से अधिक व्हाइट लेबल एटीएम लगाए

  • India1 Payments ने 10000 व्हाइट-लेबल एटीएम को तैनात करके एक मील का पत्थर पार कर लिया है, जिसे "India1ATMs" कहा जाता था। India1 Payments IPO के लिए बाध्य है और इसे बैंकटेक ग्रुप ऑफ़ ऑस्ट्रेलिया द्वारा प्रवर्तित किया जाता है। इसे पहले यह BTI Payments के नाम से जाना जाता था। India1 ATM अर्ध-शहरी और ग्रामीण क्षेत्रों में दूसरा सबसे बड़ा व्हाइट लेबल एटीएम ब्रांड बन गया है। 10000 एटीएम की तैनाती के साथ, India1 Payments इस सेगमेंट में सबसे बड़ा खिलाड़ी बन गया है।
  • गैर-बैंक संस्थाओं द्वारा स्थापित, स्वामित्व और संचालित स्वचालित टेलर मशीन (ATMs) को "व्हाइट लेबल एटीएम" (White Label ATMs- WLAs) के रूप में जाना जाता है। कंपनी अधिनियम 1956 के तहत भारत में निगमित गैर-बैंक संस्थाओं को WLA चलाने की अनुमति है। भुगतान और निपटान प्रणाली (पीएसएस) अधिनियम, 2007 के तहत, शीर्ष बैंक से प्राधिकरण प्राप्त करने के बाद, गैर-बैंक संस्थाओं को पूरे भारत में डब्लूएलए स्थापित करने की अनुमति है। 

Today's Current Affairs in English - Daily Current Affairs 2nd December 2021

 

INTERNATIONAL

Barbados parts way with Queen and becomes world's newest republic

  • Barbados has become the World’s newest republic, around 400 years after it became a British colony. Barbados is said to have been made a ‘slave society by the British. It first became an English colony in 1625. It gained its independence in 1966. Barbados, the Caribbean Island nation, removed Queen Elizabeth II as the head of the state.
  • Dame Sandra Prunella Mason took over as the President of Barbados. He was selected to become the first president of Barbados in October 2021. He was selected as President of Barbados, at a joint meeting of both the Houses of Parliament of Barbados. His name was announced by Speaker of the House of Assembly, Arthur Holder.

 NATIONAL

Kerala Tourism launches STREET project to enhance visitor experience

  • Kerala Tourism launched the ‘STREET’ project to promote and take tourism deep into the interiors and rural hinterland of Kerala. The project would help visitors experience the diversity of offerings in these locales. The STREET is an acronym for Sustainable, Tangible, Responsible, Experiential, Ethnic, Tourism hubs.
  • The STREET project aims to present the unique identity of the state of Kerala before to travellers. It also offers a huge potential for growth in the tourism sector and would bring in significant changes.
  • The project will foster mutually beneficial organic relationships between tourism development and the ordinary lives of people in the state of Kerala.

First Indian Young Water Professionals Programme launched virtually

  • The First Edition of the Indian Young Water Professionals Programme was launched virtually. The programme was launched in the presence of the Indian High Commissioner to Australia, Manpreet Vohra; Australian High Commissioner to India, Barry O’ Farrell and Additional Secretary of Ministry of Jal Shakti, Debashree Mukherjee. The program was taken up under National Hydrology Project.
  • The India Young Water Professional Programme is unique and different from typical capacity building and training programs. It focuses on the engaged Training and Learning Model.
  • 70% of this program is focused on project-based learning by means of Situation Understanding and Improvement Projects (SUIP).
  • It also focuses on gender equality and diversity, since sustainable water management can only benefit from the skills and views of all members of society.
  • For the first edition of the programme, about 20 participants have been selected, comprising of 10 men and 10 women, from central & state implementing agencies of the National Hydrology Project.

 All India Radio gives opportunity to Young India Voices

  • All India Radio has decided to begin a new programme called AIRNxt to offer youth a platform to air their voices as part of the ongoing Azadi Ka Amrit Mahotsav celebrations. AIR stations will allow youngsters from local colleges, universities to take part in programming, allowing them to discuss and curate youth-centric shows.
  • It added that about 20,000 youth from 1,000 educational institutions will be participating during the next year from every nook and corner of India through 167 AIR stations.
  • These shows would encourage the youth to speak about the achievements of the country during the last 75 years of independence and where do they expect the country to reach in various fields.
  • This way, the youth can air their big dreams and define the future of India. It is the biggest single theme show on All India Radio involving thousands of youth and hundreds of Educational Institutions across the country. This talent hunt show #AIRNxt will be broadcast in all major Indian languages and dialects.

 APPOINTMENT & RESIGNATION

Lt Gen Manoj Kumar Mago takes over as NDC Commandant

  • Lt Gen Manoj Kumar Mago has taken over as the Commandant of National Defence College (NDC), New Delhi. He hails from Ludhiana, was commanding the 10 Corps at Bathinda before being given the assignment at NDC that entails evolving a strategic culture among the country’s senior-most officials of the military, the civilian bureaucracy and the Indian Police Service. Lt Gen Mago, who passed out of Indian Military Academy, Dehradun, was commissioned into the 7th Battalion of the Brigade of Guards in 1984. He later commanded 16 Guards.

 OBITUARY

National Award-winning Choreographer Shiva Shankar passes away due to C-19

  • The renowned National Award-winning choreographer and actor, Shiva Shankar Master passed away in Hyderabad, Telangana. He was born on 7 December 1948 in Chennai, Tamil Nadu. He was an Indian dance choreographer, worked in South Indian movies. He received the National Award for ‘Best Choreographer’ for the movie ‘Magadheera’.

 IMPORTANT DAYS

National Pollution Control Day 2021: 2nd December

  • National Pollution Control Day is observed on 2nd December every year. The day is observed as a national pollution control day to commemorate the lives of the people who died in the Bhopal gas tragedy in 1984. The main objective of this day is to educate the people and to make them aware of pollution control acts and industrial disasters. This year will be marked as the 37th national pollution control day. To know more about this day, candidates are advised to read the article below.
  • The day is observed in the memory of people who lost their lives in the Bhopal gas disaster. The industrial accident occurred in 1984 when the gas Methyl Isocyanate leaked on the night of December 2–3 and killed thousands.

 World Computer Literacy Day 2021:2nd December

  • World Computer Literacy Day is observed on 2nd December every year all over the world. The day is celebrated as the world computer literacy day to create awareness and drive digital literacy in underserved communities worldwide. The day promotes technological skills, especially in children and women, and aims to inspire them to learn more and make their work easier by the use of computers. To know, more about the World Computer Literacy day candidates are advised to read the below article.
  • The day was originally founded by the Indian computer company NIIT to mark its 20th anniversary in 2001. World Computer Literacy Day was first observed and held in the year 2001 on 2nd December. As mentioned above, the day is celebrated to create awareness and drive digital literacy in underserved communities worldwide.

 BOOKS & AUTHOR

Book ‘Democracy, Politics and Governance’ authored by Dr A. Surya Prakash

  • Vice President of India, Venkaiah Naidu on the 72nd anniversary of the adoption of the ‘Constitution of India’ released a book titled “Democracy, Politics and Governance” in English and ‘Loktantr, Rajniti and Dharm’ in Hindi at an event in the Central Hall of Parliament, New Delhi. The book was authored by Dr A. Surya Prakash.
  • This book is a collection of articles about the social, political, and economic issues that impacted India’s politics and governance. Dr A. Surya Prakash is a Vice Chairman, Executive Council of Nehru Memorial Museum and Library, and also a veteran journalist.

 BANKING AND ECONOMIC

India1 Payments deploys over 10,000 White Label ATMs

  • India1 Payments has crossed a milestone on deploying 10000 white-label ATMs, which was called as “India1ATMs”. India1 Payments is IPO-bound and is promoted by the Banktech Group of Australia. It was formerly known as BTI Payments. India1 ATM has become the second-largest white label ATM brand on semi-urban and rural areas. With the deployment of 10000 ATMs, India1 Payments has become the largest player in this segment.
  • The Automated Teller Machines (ATMs) which are set up, owned and operated by non-bank entities are known as “White Label ATMs” (WLAs). Non-bank entities which are incorporated in India, under the Companies Act 1956, are allowed to run WLAs. Non-bank entities are allowed to set up WLAs across India, after getting authorisation from the apex bank, under the Payment & Settlement Systems (PSS) Act, 2007.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
G. Mounika

QUERY 10 days ago

How can I download monthly current affairs??
0 LIKES 0 COMMENTS
Saarthak Gupta

QUERY 15 days ago

How to Download the pdf's?
0 LIKES 0 COMMENTS
Uttam Mishra

QUERY 17 days ago

Pdf is not downloading
0 LIKES 0 COMMENTS
Aditi Ladha

QUERY 25 days ago

Is Affairs cloud is good and relevant app for current affairs ?
2 LIKES 0 COMMENTS
HIMANSHU PATHAK

QUERY 1 months ago

please make video of current affairs daily
3 LIKES 0 COMMENTS
Karan Gangrade

QUERY 1 months ago

I preparing clat
Yes
3 LIKES 0 COMMENTS
Satvik Shrivastava

QUERY 1 months ago

About online class.
Dear sir/madam, it was showing that we have one class from 1600 hours but now it is not reflecting on my application, now there is only one class from 1800 for today(I.e. 13/11/21) and also no class is showing on Monday also, kindly confirm if there is any glitch in my application or the class status has been changed, thank you.
1 LIKES 0 COMMENTS
apoorva Raj

QUERY 1 months ago

Where I find the Hindu important articles
Where I find the Hindu important articles
0 LIKES 1 COMMENTS
Badrinath T

QUERY 1 months ago

thank you
for current affairs
0 LIKES 0 COMMENTS
Priyamvada

MCQ 1 months ago

Which country has been recently invited as a full time member of IEA (International atomic agency)?
China
Brazil
India
Chile
4 LIKES 269 COMMENTS 282 ATTEMPTS
Saurabh Tiwari

QUERY 1 months ago

Please upload month of September monthly magazine current affairs
1 LIKES 0 COMMENTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 1 months ago

Which edition of 'Global Gender gap report 2021' released by the World Economic Forum in which india ranked 140th out of 156 countries with a score of 0.625 ?
11th
15th
9th
22nd
19th
1 LIKES 198 COMMENTS 205 ATTEMPTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 1 months ago

Static GK
In which state the annual purvanchal festival 'maati' celebrated ?
Goa
Maharastra
Madhya pradesh
Delhi
Odisha
1 LIKES 212 COMMENTS 217 ATTEMPTS
Himani Yadav

QUERY 1 months ago

upload current affairs as year also
1 LIKES 0 COMMENTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 1 months ago

In 2021, RBI has removed PCA restrictions on IDBI Bank, UCO Bank and IOB. What is A in PCA ?
Assistance
Awareness
Action
Assessment
1 LIKES 163 COMMENTS 166 ATTEMPTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts