Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 26 February 2021

अंतरराष्ट्रीय

भारत, ऑस्ट्रेलिया और फ्रांस ने भारत-प्रशांत पर ध्यान देने के साथ त्रिपक्षीय वार्ता की

  • भारत, प्रशांत क्षेत्र में सहयोग बढ़ाने पर ध्यान देने के साथ वरिष्ठ अधिकारियों के स्तर पर 24 फरवरी, 2021 को भारत, फ्रांस और ऑस्ट्रेलिया के बीच एक त्रिपक्षीय वार्ता आयोजित की गई थी। इस त्रिपक्षीय वार्ता का उद्देश्य तीन देशों के बीच मजबूत द्विपक्षीय संबंध बनाना है और एक शांतिपूर्ण, सुरक्षित, समृद्ध और नियम-आधारित इंडो-पैसिफिक क्षेत्र को सुनिश्चित करने के लिए उनकी संबंधित शक्ति को समन्वित करता है।
  • यह याद रखना चाहिए कि इस क्षेत्र में बेहतर समन्वय के लिए, भारत-फ्रांस-ऑस्ट्रेलिया त्रिपक्षीय वार्ता का पहला वस्तुतः 9 सितंबर, 2020 को विदेश सचिव स्तर पर आयोजित किया गया था।
  • वरिष्ठ आधिकारिक स्तर पर, भारतीय पक्ष का नेतृत्व विदेश मंत्रालय में संयुक्त सचिव (यूरोप पश्चिम), संदीप चक्रवर्ती ने किया, जबकि फ्रांसीसी पक्ष का नेतृत्व बर्ट्रेंड लोरथोलरी, निदेशक (एशिया और ओशिनिया) ने किया, और ऑस्ट्रेलियाई पक्ष का नेतृत्व श्री गैरी कोवान, प्रथम सहायक सचिव (उत्तर और दक्षिण एशिया प्रभाग) और श्री जॉन गेरिंग, प्रथम सहायक सचिव (यूरोप और लैटिन अमेरिका डिवीजन) द्वारा किया गया।

2020 में भारत के शीर्ष व्यापार भागीदार बनने के लिए चीन, अमेरिका से आगे

  • चीन ने 2020 में भारत के शीर्ष व्यापारिक भागीदार के रूप में अपना स्थान पुनः प्राप्त कर लिया है, जो कि 2018-19 के बाद से संयुक्त राज्य अमेरिका के पास था। भारत और चीन के बीच दो-तरफ़ा व्यापार वास्तविक नियंत्रण रेखा (LAC) के साथ संघर्ष और चीन विरोधी बढ़ती भावना के बावजूद 2020 में 77.7 बिलियन डॉलर था।
  • वाणिज्य मंत्रालय के अस्थायी आंकड़ों के अनुसार, भारत-अमेरिका द्विपक्षीय व्यापार 75.9 बिलियन डॉलर रहा। इस बीच, UAE भारत का तीसरा सबसे बड़ा व्यापारिक भागीदार बना हुआ है।

राष्ट्रीय

कुशीनगर एयरपोर्ट ने DGCA से प्राप्त किया अंतर्राष्ट्रीय हवाई अड्डा लाइसेंस

  • उत्तर प्रदेश में निर्माणाधीन कुशीनगर हवाई अड्डे को अंतरराष्ट्रीय उड़ानों के संचालन के लिए विमानन नियामक महानिदेशालय (DGCA) से आवश्यक मंजूरी मिल गई है। एक बार चालू होने के बाद, कुशीनगर हवाई अड्डा राज्य में तीसरी कार्यात्मक अंतर्राष्ट्रीय सुविधा बन जाएगी। वर्तमान में, उत्तर प्रदेश में दो अंतरराष्ट्रीय हवाई अड्डे लखनऊ में चौधरी चरण सिंह अंतर्राष्ट्रीय हवाई अड्डा और वाराणसी में लाल बहादुर शास्त्री अंतर्राष्ट्रीय हवाई अड्डा हैं।
  • कुशीनगर हवाई अड्डा लुम्बिनी, श्रावस्ती और कपिलवस्तु में कई बौद्ध तीर्थ स्थलों के निकटतम अंतरराष्ट्रीय हवाई अड्डे के रूप में काम करेगा।
  • नया हवाई अड्डा इस क्षेत्र में पर्यटन को बढ़ावा देगा और शहर को सीधे विमानन कनेक्टिविटी प्रदान करके बौद्ध सर्किट पर यात्रा की सुविधा प्रदान करेगा।

पंजाब मंत्रिमंडल ने सभी गाँवों में मिशन 'लाल लकीर' को मंजूरी दी

  • पंजाब मंत्रिमंडल ने राज्य भर के सभी गांवों में सरकारी विभागों, संस्थानों और बैंकों द्वारा उपलब्ध कराए गए संपत्ति के अधिकार और लाभ उठाने के लिए ग्रामीणों को सुविधा प्रदान करने के उद्देश्य से मिशन 'लाल लकीर’ के कार्यान्वयन को मंजूरी दे दी है। चूंकि 'लाल लकीर' में ऐसी संपत्तियों के लिए अधिकारों का कोई भी रिकॉर्ड उपलब्ध नहीं है, इसलिए वर्तमान में संपत्ति के वास्तविक मूल्य के अनुसार विमुद्रीकरण नहीं किया जा सकता है और ऐसी संपत्तियों पर कोई बंधक नहीं बनाया जा सकता है।
  • राज्य के गांवों में 'लाल लकीर’ में संपत्तियों के रिकॉर्ड का अधिकार SVAMITVA (ग्रामीण क्षेत्रों में सुधार प्रौद्योगिकी के साथ गांवों और मानचित्रण का सर्वेक्षण-Survey of Villages and Mapping with Improvised Technology in Village Areas) योजना के तहत भारत सरकार के सहयोग से तैयार किया जाएगा।
  • इससे 'लाल लकीर' में आने वाले भूमि, घर, बस्ती और अन्य सभी क्षेत्रों का मानचित्रण करने में सक्षम होगी। यह ग्रामीणों के जीवन स्तर में सुधार और उनके आत्मसम्मान को बढ़ाने के लिए एक लंबा रास्ता तय करेगा।
  • सरकार के कथन के अनुसार, 'लाल लकीर' के भीतर ऐसे घर होते हैं, जिनके पास 'लाल लकीर' के क्षेत्रों के अलावा कोई संपत्ति नहीं होती है, और संपत्ति के वास्तविक मूल्य का मुद्रीकरण में इस तरह से नुकसान होता है।
  • ‘लाल लकीर’ का तात्पर्य उस भूमि से है जो गाँव ‘आबादी’ (बस्ती) का हिस्सा है और इसका उपयोग केवल गैर-कृषि उद्देश्यों के लिए किया जाता है।

केरल के राज्यपाल ने भारत के पहले डिजिटल विश्वविद्यालय का उद्घाटन किया

  • केरल के राज्यपाल, आरिफ मोहम्मद खान ने केरल यूनिवर्सिटी ऑफ डिजिटल साइंसेज, इनोवेशन एंड टेक्नोलॉजी नामक भारत के पहले डिजिटल विश्वविद्यालय का उद्घाटन किया। केरल की टेक्नोसिटी, मंगलपुरम में एक डिजिटल विश्वविद्यालय की स्थापना की गई है। केरल विश्वविद्यालय की स्थापना दो दशक पुरानी राज्य सरकार के भारतीय सूचना प्रौद्योगिकी और प्रबंधन संसथान केरल (IIITM-K) के उन्नयन से हुई है।

विश्वविद्यालय पांच स्कूलों के साथ शुरू किया गया है:-

  • स्कूल ऑफ़ कंप्यूटर साइंस एंड इंजीनियरिंग;
  • स्कूल ऑफ़ डिजिटल साइंस; स्कूल ऑफ़ इलेक्ट्रॉनिक सिस्टम और ऑटोमेशन;
  • स्कूल ऑफ इंफॉर्मेटिक्स
  • स्कूल ऑफ़ डिजिटल ह्यूमैनिटीज़
  • लिबरल आर्ट्स, कवरिंग साइंस, टेक्नोलॉजी एंड ह्यूमैनिटीज़ आस्पेक्ट्स ऑफ़ द डिजिटल वर्ल्ड।

केंद्र ने लॉन्च किया राष्ट्रीय शहरी डिजिटल मिशन

  • केंद्रीय आवास और शहरी मामलों के मंत्री, हरदीप सिंह पुरी और इलेक्ट्रॉनिक्स एवं आईटी मंत्री रविशंकर प्रसाद ने भारत में शहरों के लिए एक डिजिटल बुनियादी ढांचा बनाने के लिए, एक वर्चुअल कार्यक्रम में राष्ट्रीय शहरी डिजिटल मिशन (National Urban Digital Mission-NUDM) का शुभारंभ किया। NUDM को इलेक्ट्रॉनिक्स और सूचना प्रौद्योगिकी मंत्रालय के साथ आवास और शहरी मामलों के मंत्रालय द्वारा संयुक्त रूप से लॉन्च किया गया है।
  • मिशन का लक्ष्य 2022 तक शहरों मेंऔर 2024 तक सभी शहरों और कस्बों में शेहरी शासन और सेवा देने के लिए "नागरिक केंद्रित" और "पारिस्थितिक तंत्र संचालित" दृष्टिकोण रखना है। मिशन के तीन स्तंभ हैं - लोग, प्रक्रिया और मंच।
  • NUDM शहरी भारत के लिए एक साझा डिजिटल बुनियादी ढांचा तैयार करेगा जो आवास और शहरी मामलों के मंत्रालय की विभिन्न डिजिटल पहलों को समेकित और क्रॉस-लीवर कर सकता है, जिससे पूरे भारत के शहरों और कस्बों को उनकी जरूरतों और स्थानीय चुनौतियों के साथ, समग्र और विविध प्रकार के समर्थन से लाभ मिल सके।
  • इसके अलावा, MoHUA की कई अन्य डिजिटल पहल भी शुरू की गईं, जिनमें इंडिया अर्बन डेटा एक्सचेंज (IUDX), स्मार्टकोड प्लेटफॉर्म, स्मार्ट सिटीज़ 2.0 वेबसाइट और जियोस्पेशियल मैनेजमेंट इन्फॉर्मेशन सिस्टम (GMIS) शामिल हैं।

कर्नाटक में की जाएगी फूल प्रसंस्करण केंद्र की स्थापना

  • कर्नाटक राज्य बागवानी विभाग, ना बिके फूलों को विभिन्न उपयोगी उत्पादों में परिवर्तित करने के लिए अंतर्राष्ट्रीय फूलों की नीलामी बैंगलोर (IFAB) के सहयोग से एक “फूल प्रसंस्करण केंद्र” स्थापित कर रहा है। यह सुविधा, गलन या बाजार में व्यवधान के कारण होने वाले भारी नुक्सान का वहन करने वाले फूल किसानों को सहायता प्रदान करेगी। उत्पादक, केंद्र से फूल प्रसंस्करण की कला सीख सकते हैं।
  • उद्भवन केन्द्र फूलों को संसाधित करेगा और उन्हें प्राकृतिक रंगों, फूलों के कागज, अगरबत्ती, कॉस्मेटिक उपयोग के लिए फूल की पंखुड़ी का पाउडर, पुष्प एम्बेडेड काम, पुष्प कला और सिलिका-संग्रहीत फूलों जैसे मूल्य-वर्धित उत्पादों में बदल देगा।

गजेंद्र सिंह शेखावत ने किया ICOLD संगोष्ठी का उद्घाटन

  • केंद्रीय जल शक्ति मंत्री, गजेंद्र सिंह शेखावत ने नई दिल्ली में इंटरनेशनल कमीशन ऑन लार्ज डैम्स (ICOLD) संगोष्ठी का उद्घाटन किया. संगोष्ठी का विषय "बांधों और नदी घाटियों का सतत विकास (Sustainable Development of Dams & River Basins)" है। संगोष्ठी में देश - विदेश के 300 से अधिक प्रतिनिधि भाग लेंगे।
  • केंद्रीय जल आयोग (CWC), बांध पुनर्वास सुधार परियोजना (DRIP) और राष्ट्रीय जल विज्ञान परियोजना (NHP) के सहयोग से 24 से 27 फरवरी, 2021 तक हाइब्रिड प्रारूप में नई दिल्ली में इंटरनेशनल कमिशन ऑन लार्ज डैम (ICOLD) द्वारा संगोष्ठी का आयोजन किया गया है।
  • भारतीय डैम इंजीनियरिंग पेशेवरों और एजेंसियों को अपने अनुभव, विचारों और नवीनतम सामग्रियों को नई विकास और निर्माण प्रौद्योगिकियों, जांच तकनीकों में उन्नति, सर्वश्रेष्ठ इंजीनियरिंग अभ्यासों, बांध सुरक्षा मुद्दों आदि को साझा करने का एक उत्कृष्ट अवसर प्रदान करना।
  • पारस्परिक लाभ के लिए डैम निर्माण, प्रबंधन और संचालन एवं रखरखाव में शामिल विभिन्न देशों और वैश्विक संगठनों के विश्व प्रसिद्ध बांध विशेषज्ञों के साथ नेटवर्क का अवसर प्रदान करना।

नियुक्ति एवं इस्‍तीफे

दुष्यंत चौटाला को फिर से चुना गया TTFI का अध्यक्ष

  • दुष्यंत चौटाला को दोबारा चार साल की अवधि के लिए टेबल टेनिस फेडरेशन ऑफ इंडिया (TTFI) का अध्यक्ष चुना गया है। उन्हें 24 फरवरी, 2021 को हुई TTFI की 84 वीं वार्षिक बैठक के दौरान सर्वसम्मति से चुना गया था। वह वर्तमान में हरियाणा के उप मुख्यमंत्री भी हैं।
  • 32 वर्षीय दुष्यंत चौटाला को जनवरी 2017 पहली बार टीटीएफआई का अध्यक्ष चुना गया था, जिससे वे टीटीएफआई के इतिहास में सबसे कम उम्र के अध्यक्ष बने थे।

पुस्‍तक एवं लेखक

अप्रैल में रिलीज़ होगी कबीर बेदी की आत्मकथा

  • प्रसिद्ध अभिनेता कबीर बेदी अपने जीवन की कहानी अपने संस्मरण में बताएंगे, जो अप्रैल में रिलीज़ होगी। "स्टोरीज आई मस्ट टेल: एन एक्टर्स इमोशनल जर्नी (Stories I Must Tell: An Actor’s Emotional Journey)" नामक पुस्तक में अभिनेता अपने जीवन में एक ईमानदार झलक प्रदान करेगा।
  • यह पुस्तक पेशेवर और व्यक्तिगत दोनों तरह से कबीर बेदी के जीवन के उतार चढ़ाव से पाठकों को रूबरू कराएगी। वह अपने रिश्तों के बारे में भी बात करेंगे, जिसमें शादी और तलाक शामिल हैं, क्यों उनकी धारणा बदल गई है और भारत, यूरोप और हॉलीवुड में फिल्मों, टेलीविजन और थिएटर में उनके दिन बदल गए हैं।

बैंकिंग और आर्थिक

ICICI बैंक ने लॉन्च किया 'नम्मा चेन्नई स्मार्ट कार्ड’

  • ICICI बैंक ने विभिन्न प्रकार के भुगतान करने के लिए नागरिकों को वन-स्टॉप समाधान प्रदान करने के लिए ग्रेटर चेन्नई कॉर्पोरेशन (GCC) और चेन्नई स्मार्ट सिटी लिमिटेड (CSCL) के साथ साझेदारी में एक कॉमन पेमेंट कार्ड सिस्टम (CPCS) शुरू करने की घोषणा की है। प्रीपेड कार्ड चेन्नई के साथ-साथ देश भर के रिटेल स्टोर और ई-कॉमर्स वेबसाइटों में भी खुदरा भुगतान की सुविधा भी प्रदान करता है। यह शहर के भीतर विभिन्न सेवाओं के लिए भुगतान करने के लिए निवासियों को एक सामान्य भुगतान कार्ड प्लेटफ़ॉर्म प्रदान करेगा।
  • नम्मा चेन्नई स्मार्ट कार्ड में विभिन्न विशेषताएं हैं, जो निवासियों को समर्पित ग्राहक पोर्टल* पर मूल रूप से ऑनलाइन प्रबंधित कर सकते हैं। इनमें कार्ड ब्लॉक/अनब्लॉक, सक्रियण, पिन-रीसेट आदि जैसी विशेषताएं शामिल हैं।
  • इसके अतिरिक्त, आने वाले दिनों में, निवासी यूपीआई के माध्यम से ग्राहक पोर्टल या iSmart City ऐप पर डिजिटल रूप से पुनः लोड कर सकेंगे। ग्राहकों को कार्ड पर वर्ष भर रोमांचक डिस्काउंट ऑफर भी मिलेंगे, जिसे बैंक की वेबसाइट पर आने वाले दिनों में प्रचारित किया जाएगा।
  • उपयोगकर्ताओं के पास एक समर्पित ग्राहक पोर्टल या iSmart City ऐप के माध्यम से कार्ड को ऑनलाइन प्रबंधित करने का विकल्प भी है।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 26 February 2021

INTERNATIONAL

India, Australia and France hold trilateral dialogue with focus on Indo-Pacific

  • A trilateral dialogue was held among India, France, and Australia on February 24, 2021, at the senior officials’ level, with a focus on further enhancing cooperation in the Indo-Pacific. The aim of this trilateral dialogue is to build strong bilateral relation among the three countries and synergies their respective strength to ensure a peaceful, secure, prosperous and rules-based Indo-Pacific region.
  • It must be remembered that the first India-France-Australia Trilateral Dialogue was held virtually on September 9, 2020, at Foreign Secretary-level, for better coordination in the region.
  • At the senior official level, the Indian side was led by Joint Secretary (Europe West) in MEA, Sandeep Chakravorty, while the French side was led by Bertrand Lortholary, Director (Asia and Oceania), and the Australian side was led by Mr Gary Cowan, First Assistant Secretary (North and South Asia Division) and Mr John Geering, First Assistant Secretary (Europe and Latin America Division).

China Surpasses US to become India’s top trade partner in 2020

  • China has regained its position as the top trading partner of India in 2020, which was held by the United States, since 2018-19. The two-way trade between India and China stood at $77.7 billion in 2020 despite the conflict along the Line of Actual Control (LAC) and the rising anti-China sentiment.
  • The India-US bilateral trade stood at $75.9 billion, according to provisional data from the commerce ministry. Meanwhile, the UAE continues to remain India’s third-biggest trading partner.

NATIONAL

Kushinagar Airport Gets International Airport Licence from DGCA

  • The under-construction Kushinagar Airport in Uttar Pradesh has received the necessary clearances from aviation regulator Directorate General of Civil Aviation (DGCA) to operate international flights. Once operational, Kushinagar airport will become the third functional international facility in the state. Currently, the two international airports functional in Uttar Pradesh are Chaudhary Charan Singh International Airport at Lucknow and Lal Bahadur Shastri International Airport at Varanasi.
  • Kushinagar airport will serve as the closest international airport to several Buddhist pilgrimage sites in Lumbini, Shravasti, and Kapilvastu.
  • The new airport will boost tourism in the region & facilitate travel on the Buddhist circuit by providing direct aviation connectivity to the city.

Punjab Cabinet approves mission ‘Lal Lakir’ in all villages

  • The Punjab Cabinet has approved the implementation of the mission ‘Lal Lakir’ aimed at facilitating villagers to monetise property rights and availing benefits provided by government departments, institutions and banks in all villages across the state. As no record of rights is available for such properties within the ‘Lal Lakir’, the same cannot currently be monetised as per the real value of the property and no mortgages can be created on such properties.
  • The right of record of properties within ‘Lal Lakir’ in the villages of the state will be prepared with the cooperation of the government of India under the SVAMITVA (Survey of Villages and Mapping with Improvised Technology in Village Areas) scheme.
  • This will enable mapping the land, households, habitation and all other areas falling within ‘Lal Lakir’. It will go a long way in improving the living standard of villagers and boosting their self-esteem.
  • There are households within the ‘Lal Lakir’, which do not own property other than the areas within the ‘Lal Lakir’, and are thus at a disadvantage when it comes to monetising or realising the real value of the property, according to a government statement.
  • ‘Lal Lakir’ refers to land that is part of the village ‘abaadi’ (habitation) and is used for non-agriculture purposes only.

Kerala Governor Inaugurates India’s First Digital University

  • Governor of Kerala, Arif Mohammed Khan has inaugurated India’s first Digital University named Kerala University of Digital Sciences, Innovation and Technology. A Digital University has been set up in Kerala’s Technocity, Mangalapuram. Kerala University is established by upgrading the two-decade-old state government’s Indian Institute of Information Technology and Management Kerala (IIITM-K).

University has been started with five schools:

  • School of Computer Science and Engineering;
  • School of Digital Sciences; School of Electronic Systems and Automation;
  • School of Informatics
  • School of Digital Humanities
  • Liberal Arts, covering science, technology and humanities aspects of the Digital world.

National Urban Digital Mission Launched by Centre

  • Union Housing and Urban Affairs Minister, Hardeep Singh Puri and Minister of Electronics and IT Ravi Shankar Prasad launched the National Urban Digital Mission’ (NUDM) at a virtual event, to create a digital infrastructure for cities in India. The NUDM has been launched jointly by the Ministry of Housing and Urban Affairs along with the Ministry of Electronics and Information Technology.
  • The mission aims to put in place a “citizen-centric” and “ecosystem-driven” approach to ‘urban governance and service delivery in cities by 2022, and across all cities and towns by 2024. The mission has three pillars – people, process, and platform.
  • The NUDM will create a shared digital infrastructure for Urban India that can consolidate and cross-leverage the various digital initiatives of the Ministry of Housing and Urban Affairs, to enable cities and towns across India to benefit from holistic and diverse forms of support, in keeping with their needs and local challenges.
  • Apart from this, several other digital initiatives of MoHUA was also launched which includes: India Urban Data Exchange (IUDX), SmartCode platform, Smart Cities 2.0 website, and Geospatial Management Information System (GMIS).

Karnataka to set up a Flower Processing Centre

  • The Karnataka State Horticulture Department is setting up a “Flower Processing Centre”, in collaboration with the International Flower Auction Bangalore (IFAB), to convert unsold flowers into various useful products. The facility will provide support to the flower farmers who suffer huge losses whenever there is a glut or market disruption. Growers can learn the art of flower processing from the centre.
  • The incubation centre will process flowers and convert them to value-added products such as natural dyes, floral papers, incense sticks, flower petal powder for cosmetic usage, floral embedded works, floral arts, and silica-stored flowers.

Gajendra Singh Shekhawat inaugurates ICOLD Symposium

  • Union Minister of Jal Shakti, Gajendra Singh Shekhawat has inaugurated the International Commission on Large Dams (ICOLD) Symposium in New Delhi. The theme of the symposium is “Sustainable Development of Dams & River Basins”. More than 300 delegates from across the country and abroad will participate in the Symposium.
  • The symposium has been organised by the International Commission on Large Dams (ICOLD), at New Delhi in Hybrid format from 24 to 27 February 2021, in collaboration with Central Water Commission (CWC), Dam Rehabilitation Improvement Project (DRIP) and National Hydrology Project (NHP).
  • Provide an excellent opportunity to Indian Dam Engineering Professionals and Agencies to share their experiences, ideas and latest developments in new materials and construction technologies, advancement in investigation techniques, best engineering practices, dam safety issues etc.
  • Offer the opportunity to network with the world-renowned dam experts from different countries and global organizations involved in Dam Construction, management and operation and maintenance for mutual benefits.

APPOINTMENTS AND RESIGNATIONS

Dushyant Chautala re-elected as President of TTFI

  • Dushyant Chautala has been re-elected as the President of Table Tennis Federation of India (TTFI) for a period of four years. He was elected unanimously during the 84th annual meeting of the TTFI, on February 24, 2021.
  • He is also the current Deputy Chief Minister of Haryana. The 32-year-old was first elected as President of the TTFI in January 2017, becoming the youngest President in the history of TTFI.

BOOKS AND AUTHORS

Kabir Bedi’s autobiography to release in April

  • Veteran actor Kabir Bedi will tell his life story in his memoir, which will be released in April. Entitled “Stories I Must Tell: An Actor’s Emotional Journey,” the actor will provide an honest glimpse into his life.
  • The book will take readers through the ups and downs of Kabir Bedi’s life, both professional and personal. He will also talk about his relationships, including marriage and divorce, why his beliefs have changed, and his days in movies, television and theatres in India, Europe and Hollywood.

BANKING AND ECONOMY

ICICI Bank launches ‘Namma Chennai Smart Card’

  • ICICI Bank has announced the launch of a Common Payment Card System (CPCS) in partnership with the Greater Chennai Corporation (GCC) and Chennai Smart City Limited (CSCL) to provide citizens with a one-stop solution for making various kind of payments. The prepaid card also facilitates retail payments within Chennai as well as in retail stores and e-commerce websites across the country. This will offer a common payment card platform to residents for making payments for various services within the city.
  • The Namma Chennai Smart Card has various features, which residents can manage seamlessly online on a dedicated customer portal*. These include features like card block/unblock, activation, pin-reset, etc.
  • Additionally, in the coming days, residents will also be able to reload the card digitally through UPI on the customer portal or the iSmart City app. Customers will also get exciting discount offers on the card around the year, which will be promoted in the coming days on the Bank’s website.
  • Users also have the option to manage the card online through a dedicated customer portal or the iSmart City app. 

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
SUMIT BHATT

MCQ 1 months ago

SABSE PAHLE NET BANKING KIS BANK DWARA SHURU KI GYI
I C I C I BANK
AXIS BANK
R B I BANK
H D F C BANK
0 LIKES 128 COMMENTS 131 ATTEMPTS
Dev Choudhary

QUERY 1 months ago

Play Satta Matka and Change Your Life with Sattaking.agency
Sattaking.agency may be the earth most branded online gambling website. Well come all my best friends. Satta Matka market, Satta market, matka jodi fix, today matka, Delhi Satta, Gaziabad Satta, Satta India, Indian Matka Tips, Matka world, daily Matka number, free Matka number, boss matka, matka tips, Satta King tips, matka fix number, satta number, kalyan today jodi number. There would be several of you wanting forward to understand concerning Satta Matka game. Here, we tend to face measure going to share it during a elaborated manner to place in easy words, Satta Matka or Indian Satta Matka is taken under consideration a kind of inline gambling. It's obtaining quite popular and other people area unit full enjoying it on an oversized scale. This extremely fashionable game was started in Delhi, Ghaziabad, and Mumbai in India. Inside a fast span of a while, it's grabbed many success at the fore front. Inside prescribed taken time, the recognition of this online satta game has reached to next level. Now play Satta Matka game with sattaking.agency and change your life. https://www.sattaking.agency
0 LIKES 0 COMMENTS
Aadia Nair

QUERY 1 months ago

Where can we find a daily current affairs quiz?
1 LIKES 0 COMMENTS
Kajal Tiwari

QUERY 1 months ago

Current affairs
How to cope with all the passages...as clat examination is based on passages
0 LIKES 3 COMMENTS
gamidi venkat rambabu

QUERY 1 months ago

current affairs
1 LIKES 1 COMMENTS
Blessing Chisenga

QUERY 1 months ago

Biology
What is respiration
2 LIKES 1 COMMENTS
Sanakhan

QUERY 1 months ago

Ssc
Current affairs
3 LIKES 0 COMMENTS
Cuty Princess

QUERY 1 months ago

Mallick
Yes
0 LIKES 0 COMMENTS
SATYENDRA KUMAR SINGH

QUERY 1 months ago

hthrtjyyky
0 LIKES 0 COMMENTS
ARUNDHATI BHARAT MANWATKAR

QUERY 1 months ago

sociology
how can i start its preparation ?
1 LIKES 0 COMMENTS
Gangadhar Tiwari

QUERY 1 months ago

Ssc cgl
How can I command over Gs section?
0 LIKES 2 COMMENTS
Uma shankar

QUERY 1 months ago

Nice
0 LIKES 0 COMMENTS
Pranjali Agrawal

QUERY 1 months ago

Legally PDF
From where can I get the yearly Legally magazine PDF?
4 LIKES 0 COMMENTS
Nimish Ranjan

MCQ 1 months ago

Trigonometry
tan square theta is equal to
cos square theta
sin square theta
sin square theta / cos square theta
all of the above
excessively sun burnt skin
2 LIKES 138 COMMENTS 151 ATTEMPTS
Pranjali Agrawal

MCQ 1 months ago

On October 7,2020, India and Myanmar agreed to work towards the operationalization of which port and when was it built?
Thilawa Port, 2017
Sittwe Port, 2016
Yangon Port, 2016
Mawlamyine, 2015
3 LIKES 174 COMMENTS 183 ATTEMPTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts