Current Affairs Today in Hindi - Current Affairs 26th August 2020

राष्ट्रीय

20 वर्षीय भारतीय ने विश्व का सबसे तेज मानव कैलकुलेटर खिताब जीता

  • भारत के नीलकांत भानु प्रकाश ने विश्व का सबसे तेज मानव कैलकुलेटर ’खिताब जीता है। 20 वर्षीय ने हाल ही में लंदन में आयोजित माइंड स्पोर्ट्स ओलंपियाड (MSO) में मानसिक गणना विश्व चैम्पियनशिप में भारत के लिए पहला स्वर्ण पदक जीता।
  • नीलकंठ भानु प्रकाश हैदराबाद से हैं और वह वर्तमान में दिल्ली विश्वविद्यालय के सेंट स्टीफन कॉलेज में गणित (ऑनर्स) कर रहे हैं। वह दुनिया में सबसे तेज मानव कैलकुलेटर होने के लिए चार विश्व रिकॉर्ड और 50 लिम्का रिकॉर्ड का गौरवशाली प्राप्‍त कर चुके है।
  • प्रकाश का मस्तिष्क कैलकुलेटर की गति की तुलना में तेज गणना कर सकता है। उन्होंने स्कॉट मैन्सबर्ग और शकुंतला देवी जैसे मठ के महारथियों का एक बार रिकॉर्ड तोड़ दिया है। 

केरल में पहली बार "ड्रैगनफ्लाई फेस्टिवल"

  • डब्ल्यूडब्ल्यूएफ-इंडिया केरल स्टेट ऑफिस सोसाइटी फॉर ओडोनेट स्टडीज (एसओएस) और थुंबिपुरनम के साथ केरल में पहली बार "ड्रैगनफ्लाई फेस्टिवल" के लिए हाथ मिला रहा है, जिसका नाम 'थुंबिमहोत्सवम 2020' है।
  • ड्रैगनफ्लाई फेस्टिवल, आने वाले महीनों में समाज के विभिन्न वर्गों तक पहुंचने के लिए घटनाओं की एक श्रृंखला शुरू की जाएगी।
  • यह राष्ट्रीय जैव विविधता बोर्ड, संयुक्त राष्ट्र पर्यावरण कार्यक्रम, संयुक्त राष्ट्र विकास कार्यक्रम और आईयूसीएन-सीईसी के सहयोग से डब्ल्यूडब्ल्यूएफ इंडिया, बॉम्बे नेचुरल हिस्ट्री सोसाइटी और इंडियन ड्रैगनफ्लाई सोसाइटी द्वारा आयोजित राष्ट्रीय ड्रैगनफली महोत्सव का हिस्सा है।

 बैंकिंग और अर्थव्यवस्था

कर्ज देने में सैटेलाइट का इस्तेमाल: किसानों को लोन देने के लिए ICICI बैंक ने शुरू की पहल

  • प्राइवेट सेक्टर के ICICI बैंक ने एक अनोखी पहल शुरू की है। बैंक अब सैटेलाइट डेटा की मदद से किसानों को कर्ज देने के फैसले लेगा। ICICI बैंक ने कहा है कि वह सैटेलाइट डेटा की मदद से किसानों की ऋण पात्रता का आकलन करेगा और फिर उन्हें लोन देगा। भारत में इस तरह की पहल करने वाला ICICI बैंक पहला बैंक है। वैश्विक स्तर पर भी कुछ ही बैंक किसानों को लोन देने के फैसले लेने के लिए इस तरह की सुविधा का इस्तेमाल कर रहे हैं।
  • ICICI बैंक ने बयान में कहा कि किसानों की ऋण पात्रता का आकलन करने के लिए बैंक अर्थ ऑब्जर्वेशन सैटेलाइट्स की मदद से सैटेलाइट डेटा इमेजरी का इस्तेमाल करेगा। इस डेटा से भूमि, सिंचाई, फसल पद्धति से जुड़े पैरामीटर्स का आकलन किया जा सकेगा। साथ ही किसानों को लोन देने के फैसले जल्द करने के लिए डेमोग्राफिक व फाइनेंशियल पैरामीटर्स के कॉम्बिनेशन में इस्तेमाल किया जा सकेगा।

एसएलएस के तहत एनबीएफसी, एचएफसी के 8,594 करोड़ रुपये के 24 प्रस्तावों को मंजूरी

  • वित्त मंत्रालय ने दबाव वाली गैर-बैंकिंग वित्तीय कंपनियों (एनबीएफसी) और आवास वित्त कंपनियों (एचएफसी) के 8,594 करोड़ रुपये के कर्ज सहायाता के 24 प्रस्तावों को विशेष तरलता योजना के तहत मंजूरी दी गई है। इस योजना की घोषणा 20.97 लाख करोड़ रुपये के ‘आत्मनिर्भर भारत’ पैकेज के तहत की गई थी। इस योजना की शुरुआत एक जुलाई को हुई हैं। इसके तहत प्राथमिक और द्वितीयक दोनों बाजारों में ऋण या बांड की खरीद की अनुमति है। यह योजना एनबीएफसी और एचएफसी के लघु अवधि की नकदी की जरूरतों को पूरा करने के बारे में है।
  • वित्त मंत्री निर्मला सीतारमण ने 30,000 करोड़ रुपये की विशेष तरलता योजना (एसएलएस) के क्रियान्वयन की स्थिति का ब्योरा साझा करते हुए शनिवार को ट्वीट किया कि 21 अगस्त तक 8,594 करोड़ रुपये के 24 प्रस्तावों को मंजूरी दी गई है। वहीं 3,684.5 करोड़ रुपये के 17 अन्य प्रस्ताव अभी विचार किया जा रहा है। सीतारमण ने ट्वीट में कहा, ‘‘21 अगस्त तक कुल 3,279 करोड़ रुपये की राशि वितरित की गई है। सात अगस्त, 2020 की तुलना में मंजूर राशि में 2,195 करोड़ रुपये की बढ़ोतरी हुई है, जबकि वितरित की गई राशि में 2,279 करोड़ रुपये की वृद्धि हुई है।
  • सितंबर, 2018 में आईएलएंडएफएस समूह की कंपनियों द्वारा एक के बाद एक कई बार भुगतान में चूक किए जाने से एनबीएफसी और एचएफसी दबाव में हैं। सूक्ष्म वित्त संस्थानों सहित आरबीआई कानून, 1934 के तहत पंजीकृत एनबीएफसी (मुख्य निवेश कंपनी के रूप में पंजीकृत को छोड़कर) और राष्ट्रीय आवास बैंक कानून, 1987 के तहत पंजीकृत एचएफसी इस सुविधा के तहत धन जुटा सकती हैं।

 40 लाख रुपये के वार्षिक कारोबार के साथ कारोबारियों के लिए कोई जीएसटी नहीं

  • महामारी के कारण संघर्ष कर रहे व्यवसायों को एक बड़ी राहत देते हुए, वित्त मंत्रालय ने सोमवार को घोषणा की कि 40 लाख रुपये के सालाना कारोबार वाले माल और सेवा कर (जीएसटी) से छूट दी गई है। पहले जीएसटी छूट की सीमा पहले 20 लाख रुपये थी।
  • इसके अलावा, 1.5 करोड़ रुपये तक के टर्नओवर वाले व्यवसाय अब कंपोजिशन स्कीम का विकल्प चुन सकते हैं और केवल एक प्रतिशत कर का भुगतान कर सकते हैं।
  • “अब, 40 लाख रुपये तक के सालाना कारोबार वाले कारोबारियों को जीएसटी से छूट है। शुरुआत में, यह सीमा 20 लाख रुपये थी। इसके अलावा, 1.5 करोड़ रुपये तक के टर्नओवर वाले लोग कंपोजिशन स्कीम का विकल्प चुन सकते हैं और केवल 1% कर का भुगतान कर सकते हैं। , “वित्त मंत्रालय के एक ट्वीट ने कहा। कई अन्य महत्वपूर्ण राहतें विभिन्न क्षेत्रों को प्रदान की गई हैं जैसे कि निर्माण जिसमें आवास क्षेत्र को 5 प्रतिशत कर की दर पर रखा गया है।

 पुरस्कार

रेशमा मोहनदास को केरल में सर्वश्रेष्ठ नर्स के लिए टॉमी अवार्ड के लिए चुना गया

  • कोट्टायम के सरकारी मेडिकल कॉलेज (MCH) की एक नर्स रेशमा मोहनदास को केरल में सर्वश्रेष्ठ नर्स के लिए 1 लाख के टॉमी अवार्ड के लिए चुना गया है।
  • यह पुरस्कार त्रीसा इग्नाटियस की स्मृति में स्थापित किया गया था, जो कि त्रिशूर स्थित टॉमस विज्ञापन एजेंसी के मालिक थॉमस पवारत्ती की माँ थी।
  • यह पुरस्कार 2 अक्टूबर को टॉमी गार्डन, पेरमंगलम में, स्टार प्लास्टिक के बॉबी पॉल और एंटियो पॉल द्वारा प्रस्तुत किया जाएगा। 

अधिग्रहण और विलय

CCI ने सीमेंस लिमिटेड द्वारा C&S इलेक्ट्रिक लिमिटेड के 100% प्रस्तावित अधिग्रहण को मंजूरी दी

  • भारतीय प्रतिस्पर्धा आयोग (CCI) ने सीमेंस लिमिटेड द्वारा C & S इलेक्ट्रिक लिमिटेड (C & S) के भारतीय परिचालन की शेयर पूंजी के 100% प्रस्तावित अधिग्रहण को मंजूरी दे दी है। इस उद्देश्य के लिए, सीमेंस लिमिटेड ने जनवरी 2020 में C & S के साथ एक समझौते पर हस्ताक्षर किए हैं।
  • सीमेंस इंडिया निम्नलिखित क्षेत्रों, अर्थात् बिजली उत्पादन और वितरण, इमारतों के लिए बुद्धिमान बुनियादी ढांचे और दूसरों के बीच ऊर्जा प्रणालियों को वितरित करने पर केंद्रित है।
  • यह स्मार्ट शहरों के लिए रेल और सड़क परिवहन और बुनियादी ढांचे के समाधान के लिए स्मार्ट गतिशीलता समाधानों की आपूर्ति करता है।

 विज्ञान और तकनीक

भारत (India) के एस्ट्रोसैट (AstroSat) नाम के बहुतरंगीय उपग्रह (Multi wavelength Satellite) की मदद से वैज्ञानिकों ने 9 अरब प्रकाशवर्ष दूर गैलेक्सी (Galaxy) से आती पराबैंगनी किरणों (UV Rays) का पता लगाया

  • अंतरिक्ष में दुनिया भर के उन्नत टेलीस्कोप (Telescope) और अंतरिक्षयान (Space craft) अब बहुत दूर के पिंडों (objtcts) की जानकारी हासिल करने लगे हैं।ऐसे में भारत भी पीछे नहीं हैं। भारत के एस्ट्रोसैट (AstroSat) नाम के पहले मल्टी तरंगीय सैटेलाइट (Multi wavelength Satellite) ने पृथ्वी से 9.3 अरब प्रकाश वर्ष दूर स्थित गैलेक्सी से आती हुई पराबैंगनी किरणों को पकड़ा है। इस अध्ययन में दुनिया भर के वैज्ञानिक शामिल थे।
  • इस बात की जानकारी भारत में पुणे स्थित इंटर यूनिवर्सिटी सेंटर फॉर एस्ट्रोनॉमी एंड एस्ट्रोफिजिक्स (IUCAA) ने दी। यूनिवर्सिटी की ओर से जारी बयान में कहा गया कि कि IUCAA वैज्ञानिकों की एक वैश्विक टीम यह बड़ी खोज करने में सफल हुई है जिसमें उन्होंने भारतीय उपग्रह एस्ट्रोसैट की मदद ली।
  • एस्ट्रोसैट नाम का भारत का पहला मल्टी वेवलेंथ सैटेलाइट जिसमें पांच खास तरह के एक्स रे और अल्ट्रावायलेट टेलीस्कोप एक साथ काम करते हैं, ने 9.3 अरब प्रकाशवर्ष दूर स्थित AUDFs01 नाम के गैलेक्सी से पराबैंगनी किरणों को पकड़ा है।

 शोक सन्देश

कांगो के पूर्व राष्ट्रपति पास्कल लिसौबा का निधन

  • कांगो गणराज्य के पूर्व राष्ट्रपति पास्कल लिसौबा का निधन हो गया। 1960 में कांगो के स्वतंत्र देश बनने के बाद वे कृषि मंत्री बने थे।
  • उन्होंने 1992 से 1997 तक राष्ट्रपति के रूप में कार्य किया। उन्होंने प्रधान मंत्री के रूप में अल्फोंस मासम्बा डिबेट की अध्यक्षता में कार्य किया था।

 नियुक्ति और इस्तीफे

दो साल बढ़ाया गया DRDO प्रमुख जी सतीश रेड्डी का कार्यकाल

  • प्रसिद्ध भारतीय वैज्ञानिक जी सतेश रेड्डी का रक्षा अनुसंधान और विकास संगठन (DRDO) के अध्यक्ष के रूप में कार्यकाल को दो साल बढ़ा दिया गया है। उन्हें दो साल के लिए अगस्त 2018 में इस पद पर नियुक्त किया गया था।
  • कैबिनेट की नियुक्ति समिति ने डीआरडीओ अध्यक्ष के रूप में रेड्डी के कार्यकाल के विस्तार को अपनी मंजूरी दी है, इसके अवाला वह 26 अगस्त के बाद दो वर्षों के लिए वह रक्षा अनुसंधान एवं विकास विभाग (डीओडीआरडी) के सचिव भी होंगे।

 दिवस

महिला समानता दिवस 2020

  • यह दिन अमेरिकी संविधान के 19 वें संशोधन के पारित होने की याद दिलाता है जिसने महिलाओं को मतदान का अधिकार दिया था। 1971 में, अमेरिकी कांग्रेस ने आधिकारिक तौर पर 26 अगस्त को महिला समानता दिवस के रूप में मान्यता दी।
  • यह दिन जो विश्व इतिहास में राजनीतिक महत्व रखता है।

Current Affairs Today in English - Current Affairs 26th August 2020

National

GoI and AIIB sign MoU for $500 million for Mumbai Urban Transport Project-III

  • The Government of India, the Government of Maharashtra, Mumbai Railway Vikas Corporation and the Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) has signed a loan agreement for a $500 million Mumbai Urban Transport Project-III.
  • The aim of the project is to improve the network capacity, service quality and safety of the suburban railway system in Mumbai.

 20-year old Indian wins ‘World's Fastest Human Calculator' title

  • India’s Neelakanta Bhanu Prakash has won the ‘World's Fastest Human Calculator' title. The 20-year-old won the first-ever gold for India in Mental Calculation World Championship at Mind Sports Olympiad (MSO) held in London recently.
  • Neelakanta Bhanu Prakash belongs to Hyderabad and he is currently pursuing Mathematics (Hons.) at Delhi University's St Stephen College. He is the proud owner of four world records and 50 Limca records for being the fastest human calculator in the world.
  • Prakash’s brain can reportedly calculate quicker than the speed of a calculator. He has broked the records once held by Math maestros like Scott Flansburg and Shakuntala Devi.

 Kerala’s 1st-ever Dragonfly Festival

  • WWF-India Kerala State Office is joining hands with the Society for Odonate Studies (SOS) and Thumbipuranam for the first-ever state “Dragonfly Festival” in Kerala, christened ‘Thumbimahotsavam 2020’.
  • Dragonfly Festival, a series of events will be rolled out in the coming months to reach out to various sections of the society.
  • This is part of the National Dragonfly Festival organised by WWF India, Bombay Natural History Society and Indian Dragonfly Society in association with National Biodiversity Board, UN Environmental Programme, UN Development Programme and IUCN-CEC.

 Banking and Economy

ICICI Bank uses satellite data to assess creditworthiness of farmers

  • Private lender ICICI Bank makes use of satellite data, imagery from Earth observation satellites, to assess credit worthiness of farmers.
  • ICICI Bank has become the 1st bank in India to use such a technique to measure an array of parameters related to the land, irrigation and crop patterns and use it in combination with demographic and financial parameters to make quick lending decisions for farmers.

 Rs.8,594 cr to be disbursed to stressed NBFCs and HFCs

  • The Finance Ministry said 24 proposals by stressed non-banking financial companies (NBFCs) and housing finance companies (HFCs) worth ₹8,594 crore have been sanctioned under the special liquidity scheme.
  • The scheme was announced in July, as part of the ₹20.97 lakh crore ‘Aatmanirbhar Bharat’ package. 

Centre announces Tax exemptions for businesses with annual turnover of up to Rs 40 lakh

  • The Ministry of Finance has announced that the businesses with an annual turnover of up to Rs 40 lakh are now GST exempt. Earlier, this limit was Rs 20 lakh.
  • The Ministry has also informed that those businesses with an annual turnover up to Rs 1.5 crore can opt for the Composition Scheme and pay only 1 percent tax.

 Awards

Tomyas Award for Reshma Mohandas

  • Reshma Mohandas, a nurse with the Government Medical College (MCH), Kottayam, has been selected for the Tomyas Award worth ₹1 lakh for the best nurse in Kerala.
  • The award was instituted in memory of Treesa Ignatius, mother of Thomas Pavaratti, owner of Thrissur-based Tomyas Advertising Agency.
  • The Award will be presented by Bobby Paul and Antio Paul, directors of Star Plastics, at Tomyas Garden, Peramangalam, on October 2.

 Acquisitions and Mergers

CCI approves Siemens’ acquisition of C&S Electric

  • Fair trade regulator Competition Commission of India (CCI) said it approved the proposed acquisition of C&S Electric by Siemens.
  • As per a statement issued by Siemens in January, it had inked an agreement to acquire 99 per cent equity in New Delhi-based C&S Electric for around Rs 2,100 crore.

 Science and Technology

Indian Satellite ‘AstroSat’ Detects UV Light From Galaxy 9 Billion Light Years Away

  • India’s first multi-wavelength satellite, AstroSat, has detected an extreme ultraviolet (UV) light from a galaxy, called AUDFs01.This galaxy is 9.3 billion light-years away from Earth, in the Hubble Extreme Deep field.
  • AstroSat is India’s first multi-wavelength satellite, which has five unique X-ray and ultraviolet telescopes working in tandem.The discovery was made by an international team of astronomers led by Dr Kanak Saha, associate professor of astronomy at the Pune-based Inter-University Centre for Astronomy and Astrophysics (IUCAA).
  • This research was published on August 24, 2020, by Nature Astronomy.

 Obituary

Former Congo President Pascal Lissouba passes away

  • Former President of the Republic of Congo, Pascal Lissouba passed away. He became the minister of agriculture in 1960 after Congo became an independent country.
  • He served as the president from 1992 to 1997. He served as the Prime minister under the Presidency of Alphonse Massamba Debat.

 Appointments and Resignations

DRDO chief G Satheesh Reddy gets two-year extension

  • Renowned Indian scientist, G Satheesh Reddy was given a two-year extension as the chairman of Defence Research and Development Organisation (DRDO).
  • He was appointed to the post in August 2018 for two years.

 Days

Women's Equality Day

  • This day commemorates the passage of the 19th Amendment to the U.S. Constitution which granted the women right to vote. In 1971, the U.S. Congress officially recognized August 26 as Women's Equality Day.
  • A day which holds a lot of political significance in world history.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Which website is good for the latest current affairs?

Toprankers is one of the best websites for the lastest current affairs.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
ARUNDHATI BHARAT MANWATKAR

QUERY 7 days ago

sociology
how can i start its preparation ?
1 LIKES 0 COMMENTS
Gangadhar Tiwari

QUERY 19 days ago

Ssc cgl
How can I command over Gs section?
0 LIKES 0 COMMENTS
Uma shankar

QUERY 22 days ago

Nice
0 LIKES 0 COMMENTS
Pranjali Agrawal

QUERY 1 months ago

Legally PDF
From where can I get the yearly Legally magazine PDF?
4 LIKES 0 COMMENTS
Nimish Ranjan

MCQ 1 months ago

Trigonometry
tan square theta is equal to
cos square theta
sin square theta
sin square theta / cos square theta
all of the above
excessively sun burnt skin
1 LIKES 62 COMMENTS 66 ATTEMPTS
Pranjali Agrawal

MCQ 1 months ago

On October 7,2020, India and Myanmar agreed to work towards the operationalization of which port and when was it built?
Thilawa Port, 2017
Sittwe Port, 2016
Yangon Port, 2016
Mawlamyine, 2015
3 LIKES 96 COMMENTS 101 ATTEMPTS
Rupiya Khatun

QUERY 1 months ago

sir from where i will get mock analysis vedio
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Harshithsai Boddu

MCQ 1 months ago

August mcq
1.Unnat Bharat Abhiyan centre of which institution has partnered with CSIR and Vijnana Bharti for promoting rural development?
IIT Madras
IIT Guwahati
IIT Kharagpur
IIT Delhi
2 LIKES 194 COMMENTS 203 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

What is the total outlay of the new Central Sector Scheme of financing facility launched by PM Modi under the Agriculture Infrastructure Fund?
Rs 2 lakh crore
Rs 1 lakh crore
Rs 3 lakh crore
Rs 4 lakh crore
0 LIKES 191 COMMENTS 193 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

CANI project is related to?
renovation of defence equipment
high speed broadband connections
maintenance of sea ports in India
security of financial transactions
1 LIKES 161 COMMENTS 165 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Which nation declared a state of environmental emergency on August 7, 2020?
Maldives
Mauritius
Indonesia
Malaysia
2 LIKES 218 COMMENTS 220 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Which organization has launched the loyalty platform ‘nth Rewards’?
Google Pay
NPCI
State Bank of India
PayTm
1 LIKES 181 COMMENTS 185 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Wrestling legend James Harris passed away at the age of 70 on August 9. He was popularly known by which name?
Kamala
Baby Bull
The Dragon
Stone Cold
2 LIKES 171 COMMENTS 174 ATTEMPTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts