• Home
  • Daily Current Affair...

Daily Current Affairs- 15 March

Author : Palak Khanna

March 16, 2022

SHARE

Today's Current Affairs in Hindi-15th March 2022

राष्ट्रीय

90.5% कवरेज के साथ पूर्ण टीकाकरण की सूची में ओडिशा शीर्ष पर

  • राष्ट्रीय परिवार स्वास्थ्य सर्वेक्षण (एनएफएचएस) -5 के अनुसार, मिशन इंद्रधनुष के तहत 90.5% कवरेज के साथ ओडिशा भारत में पूर्ण टीकाकरण की सूची में शीर्ष राज्य बन गया। सघन मिशन इंद्रधनुष 4.0 (आईएमआई) 7 मार्च 2022 को ओडिशा में माताओं और बच्चों के लिए निवारक स्वास्थ्य देखभाल प्रदान करने और पूर्ण टीकाकरण कवरेज को बढ़ावा देने के लिए शुरू किया गया था।
  • ओडिशा के 20 जिले पूर्ण टीकाकरण में 90% से ऊपर पाए गए और शेष 10 जिले 90% से कम थे। गंजम, कटक, केंद्रपाड़ा, झारसुगुडा, कोरापुट, क्योंझर, मलकानगिरी, खुर्दा, संबलपुर, मयूरभंज और सुंदरगढ़ जिलों जैसे जिलों को आईएमआई के तहत शामिल करने के लिए चुना गया था।

 खेल

श्रेयस अय्यर और अमेलिया केर को फरवरी 2022 के लिए ICC प्लेयर्स ऑफ द मंथ चुना गया

  • अंतर्राष्ट्रीय क्रिकेट परिषद (ICC) ने भारत के स्टार ऑल-फॉर्मेट बल्लेबाज श्रेयस अय्यर और व्हाइट फर्न्स की ऑलराउंडर अमेलिया केर को फरवरी 2022 के लिए ICC प्लेयर्स ऑफ द मंथ चुने जाने की घोषणा की है। आईसीसी प्लेयर ऑफ द मंथ पहल के हिस्से के रूप में प्रशंसक अंतरराष्ट्रीय क्रिकेट के सभी प्रारूपों में अपने पसंदीदा पुरुष और महिला क्रिकेटरों के लिए हर महीने वोट देना जारी रख सकते हैं।
  • भारत के तेजी से उभरते बल्लेबाज श्रेयस अय्यर ने फरवरी 2022 के लिए आईसीसी 'मेन्स प्लेयर ऑफ द मंथ' का खिताब जीता है। श्रेयस अय्यर ने पिछले महीने क्रमशः वेस्टइंडीज और श्रीलंका के खिलाफ घरेलू श्रृंखला के दौरान अपने शानदार सफेद गेंद के कारनामों के लिए आईसीसी प्लेयर ऑफ द मंथ का पुरस्कार अर्जित किया।
  • न्यूजीलैंड की हरफनमौला खिलाड़ी अमेलिया केर ने फरवरी 2022 के लिए आईसीसी 'वीमेन्स प्लेयर ऑफ द मंथ' का पुरस्कार जीता। न्यूजीलैंड की 21 वर्षीय ऑलराउंडर अमेलिया केर को भारत के खिलाफ घरेलू सफेद गेंद श्रृंखला के दौरान बल्ले और गेंद दोनों के साथ सर्वोच्च स्थिरता के बाद महिला पीओटीएम नामित किया गया था। केर को इस पुरस्कार के लिए साथी नामांकित भारतीय कप्तान मिताली राज और ऑलराउंडर दीप्ति शर्मा से आगे चुना गया।

 शोक संदेश

जाम्बिया के पूर्व राष्ट्रपति रुपिया बांदा का 85 वर्ष की आयु में निधन

  • जाम्बिया के पूर्व राष्ट्रपति रुपिया बांदा का कैंसर से दो वर्ष की लड़ाई के बाद निधन हो गया है।वह 85 वर्ष के थे। बांदा ने 2008 और 2011 तक जाम्बिया के चौथे राष्ट्रपति के रूप में कार्य किया था। 2006 में तत्कालीन राष्ट्रपति लेवी मवानावासा द्वारा अंततः उपाध्यक्ष के रूप में नामित होने से पहले बांदा ने पहले राष्ट्रपति केनेथ कौंडा के तहत वरिष्ठ राजनयिक पदों पर कार्य किया था।
  • बांदा ने 2008 के मध्य में कार्यवाहक अध्यक्ष के रूप में कार्य किया जब मवानावासा को आघात लगा। उसी वर्ष अक्टूबर के चुनाव में बांदा ने सत्ताधारी पार्टी के टिकट पर मामूली जीत हासिल की।

 नियुक्ति एवं इस्‍तीफे

टाटा संस के प्रमुख एन चंद्रशेखरन एयर इंडिया के अध्यक्ष नियुक्त

  • टाटा संस के चेयरमैन एन चंद्रशेखरन को एयर इंडिया का चेयरमैन नियुक्त किया गया है। फरवरी 2022 में, एन चंद्रशेखरन को पांच वर्ष के दूसरे कार्यकाल के लिए टाटा संस के अध्यक्ष के रूप में फिर से नियुक्त किया गया। टाटा संस जल्द ही एयर इंडिया के लिए एक नए एमडी और सीईओ की घोषणा करेगा, जो इल्कर आयसी की जगह लेगा, जिन्हें अगले महीने कार्यभार ग्रहण करना था, लेकिन उनकी नियुक्ति के संबंध में विवादों के मद्देनजर इस्तीफा दे दिया।
  • चंद्रशेखरन टाटा कंसल्टेंसी सर्विसेज, टाटा मोटर्स, टाटा स्टील, टाटा केमिकल्स और टाटा कंज्यूमर प्रोडक्ट्स सहित कई अन्य टाटा समूह की कंपनियों के गैर-कार्यकारी अध्यक्ष के रूप में भी काम करते हैं। उन्हें पिछले महीने टाटा संस के कार्यकारी अध्यक्ष के रूप में और पांच वर्ष के लिए फिर से नियुक्त किया गया था।

 बजाज आलियांज के एमडी और सीईओ को मिला पांच वर्ष का विस्तार

  • बजाज आलियांज जनरल इंश्योरेंस ने अपने एमडी और सीईओ, तपन सिंघेल के लिए पांच वर्ष के विस्तार की घोषणा की है। बजाज आलियांज जनरल इंश्योरेंस ने एक बयान में कहा कि नया कार्यकाल 1 अप्रैल, 2022 से शुरू होगा। सिंघेल के नेतृत्व में, कंपनी देश की सबसे बड़ी और सबसे अधिक लाभदायक निजी सामान्य बीमा कंपनियों में से एक बन गई है, जो विकास, लाभप्रदता और ग्राहक-केंद्रितता सुनिश्चित करती है।
  • एमडी और सीईओ के रूप में अपने दशक के दौरान, व्यवसाय ने 350 करोड़ रुपये से अधिक का संचयी हामीदारी लाभ कमाया है, 16 प्रतिशत के सीएजीआर से राजस्व में वृद्धि हुई, 30 प्रतिशत से अधिक के सीएजीआर पर शुद्ध लाभ (पीएटी) बढ़ा और इसके सॉल्वेंसी अनुपात को 156 प्रतिशत से लगभग 350 प्रतिशत तक दोगुना कर दिया।

 रैंकिंग

भारत 2017-21 में हथियारों के सबसे बड़े आयातक के रूप में उभरा

  • स्टॉकहोम इंटरनेशनल पीस रिसर्च इंस्टीट्यूट (SIPRI) ने ट्रेंड्स इन इंटरनेशनल आर्म्स ट्रांसफर, 2021 पर अपनी नवीनतम रिपोर्ट जारी की है। रिपोर्ट के अनुसार, भारत और सऊदी अरब 2017-21 के बीच हथियारों के सबसे बड़े आयातक के रूप में उभरे। दोनों देशों की वैश्विक हथियारों की बिक्री में 11% हिस्सेदारी है। मिस्र (5.7%), ऑस्ट्रेलिया (5.4%) और चीन (4.8%) क्रमशः शीर्ष 5 में अगले तीन सबसे बड़े आयातक थे।
  • रिपोर्ट ने भारत को सूची में सबसे ऊपर रखा। भारत के कुल आयात का 85% तीन देशों से था। रूस (46%), फ्रांस (27%), और यूएसए (12%) इस अवधि के दौरान भारत को हथियारों के शीर्ष तीन सबसे बड़े निर्यातक थे।

 फॉर्च्यून इंडिया द नेक्स्ट 500 लिस्ट 2022: रेलटेल 124वें स्थान पर

  • भारतीय रेल, रेल मंत्रालय के स्वामित्व वाली रेलटेल कॉरपोरेशन ऑफ इंडिया लिमिटेड (रेलटेल) भारत में संचालित शीर्ष मध्यम आकार की कंपनियों के 8वें संस्करण फॉर्च्यून इंडिया द नेक्स्ट 500 (2022 संस्करण) में 124वें स्थान पर है। यह सूची में भारत सरकार (जीओआई) का एकमात्र दूरसंचार सार्वजनिक क्षेत्र का उपक्रम (पीएसयू) है। भारत में काम करने वाली शीर्ष मध्यम आकार की कंपनियों की 2021 की सूची में इसे 197वां स्थान दिया गया था।
  • रेलटेल के अलावा, आईआरसीटीसी 309 रैंक पर सूची में शामिल एकमात्र रेलवे पीएसयू है। यह फॉर्च्यून इंडिया द नेक्स्ट 500 फॉर्च्यून इंडिया इंग्लिश मंथली पत्रिका द्वारा प्रतिवर्ष प्रकाशित किया जाता है। रेलटेल देश के सबसे बड़े तटस्थ दूरसंचार अवसंरचना सेवा प्रदाताओं में से एक है।

 बैंकिंग और अर्थव्यवस्था

आईआईएफएल सिक्योरिटीज ने प्राथमिक बाजार निवेश शुरू किया

  • आईआईएफएल सिक्योरिटीज लिमिटेड (पूर्व में इंडिया इंफोलाइन लिमिटेड) ने भारत का पहला प्राथमिक बाजार निवेश मंच 'वनअप' लॉन्च किया। इस मंच के माध्यम से, प्रारंभिक सार्वजनिक पेशकश (आईपीओ), गैर-परिवर्तनीय डिबेंचर (एनसीडी) और सॉवरेन गोल्ड बॉन्ड (एसजीबी) में निवेश किया जा सकता है। वनअप प्लेटफॉर्म पर, आईपीओ आवेदन 24×7 स्वीकार किए जाते हैं और आईपीओ बोली खुलने से तीन दिन पहले तक स्वीकार किए जाते हैं।
  • यह खरीदारों को एक ही मंच पर नए निवेश विकल्पों का विश्लेषण, लेनदेन और प्रबंधन करने में सक्षम बनाता है। मंच की एक और अनूठी विशेषता यह है कि यह निवेशकों को दूसरों के लिए भी बोली लगाने की अनुमति देता है, चाहे वह दोस्त हो या परिवार के सदस्य।
  • इंडिया इंफ्रास्ट्रक्चर फाइनेंस कंपनी लिमिटेड (IIFCL) ने भारत में लॉन्ग टर्म इंफ्रास्ट्रक्चर फाइनेंस को बढ़ावा देने के लिए 1,500 करोड़ रुपये का कर्ज जुटाया है। इसने 500 करोड़ रुपये के लिए गैर-परिवर्तनीय ऋण प्रतिभूतियों के निजी प्लेसमेंट के माध्यम से धन जुटाया और इसके पास 1,000 करोड़ रुपये का ग्रीनशू विकल्प है। इश्यू को 6 बार ओवर सब्सक्राइब किया गया था।

एलएंडटी ने एमएसएमई के लिए बी2बी ई-कॉमर्स प्लेटफॉर्म SuFin लॉन्च किया

  • लार्सन एंड टुब्रो (L&T) ने एलएंडटी-सूफिन ई-कॉमर्स प्लेटफॉर्म की स्थापना की है। यह अन्य व्यवसायों को बेचे जाने वाले औद्योगिक उत्पादों और सेवाओं के लिए देश का पहला पूर्ण ई-कॉमर्स प्लेटफॉर्म है। मंच की लेनदेन लागत लगभग 1.5 प्रतिशत है। अपने बी 2 बी ई-कॉमर्स प्लेटफॉर्म के माध्यम से, कंपनी का उद्देश्य व्यवसायों, विशेष रूप से सूक्ष्म, लघु और मध्यम उद्यमों को सशक्त बनाना है, जिससे उन्हें पूरे भारत में औद्योगिक वस्तुओं को डिजिटल और लागत प्रभावी ढंग से प्राप्त करने की अनुमति मिल सके।
  • कंपनी ने एक बयान में कहा, "डिजिटल प्रौद्योगिकी के साथ, एलएंडटी सूफिन भारतीय व्यापार परिदृश्य को बदलने के लिए तैनात है, जिसके परिणामस्वरूप पारंपरिक आपूर्ति श्रृंखलाओं को औपचारिक रूप दिया गया है और आपूर्तिकर्ताओं और खरीदारों के लिए जीत की स्थिति है।"
  • मंच पर सभी प्रकार के निर्माण और औद्योगिक उत्पाद उपलब्ध होंगे। साथ ही, एलएंडटी के बिजनेस हेड भद्रेश पाठक के अनुसार, देश भर में एमएसएमई को औद्योगिक वस्तुओं को बेचने के प्रयास में रसद और वित्त की सहायता की जाएगी।

Today's Current Affairs in English-15th March 2022

NATIONAL

Odisha tops list of full immunisation with 90.5% coverage

  • According to the National Family Health Survey (NFHS)-5, Odisha became the top state in the list of full immunizations in India with 90.5% coverage under Mission Indradhanush. Intensified Mission Indradhanush 4.0 (IMI) was rolled out on 7 March 2022, in Odisha to provide preventive health care for mothers and children and for boosting full immunization coverage.
  • 20 districts of Odisha were found above 90% in full immunization and the remaining 10 districts were less than 90%. Districts such as Ganjam, Cuttack, Kendrapara, Jharsuguda, Koraput, Keonjhar, Malkangiri, Khurda, Sambalpur, Mayurbhanj, and Sundargarh districts were selected for inclusion under IMI.

 SPORTS

Shreyas Iyer and Amelia Kerr voted ICC Players of the Month for February 2022

  • The International Cricket Council (ICC) has announced India’s star all-format batter Shreyas Iyer and White Ferns all-rounder Amelia Kerr were voted ICC Players of the Month for February 2022. Fans can continue to vote every month for their favourite male and female cricketers across all formats of international cricket as part of the ICC Player of the Month initiative.
  • Shreyas Iyer, the fast-rising India batter, has won the ICC ‘Men’s Player of the Month’ for February 2022. Shreyas Iyer earned the ICC Player of the Month award on the back of his brilliant white-ball exploits during the home series against West Indies and Sri Lanka respectively last month.
  • New Zealand all-rounder Amelia Kerr bagged the ICC ‘Women’s Player of the Month award for February 2022. Amelia Kerr, the 21-year-old New Zealand all-rounder, was named the Women’s POTM, following her supreme consistency with both bat and ball during the home white-ball series against India. Kerr was chosen ahead of fellow nominees, India captain Mithali Raj and all-rounder Deepti Sharma for the award.

 OBITUARY

Zambia's former president Rupiah Banda dies aged 85

  • The former President of Zambia, Rupiah Banda has passed away after a two-year battle with cancer. He was 85. Banda had served as the fourth president of Zambia from 2008 and 2011. Banda had held senior diplomatic posts under first President Kenneth Kaunda before being eventually named as vice president in 2006 by then-President Levy Mwanawasa.
  • Banda served as acting president in mid-2008 when Mwanawasa suffered a stroke. Banda narrowly won the October elections the same year on a ruling party ticket.

 APPOINTMENTS & RESIGNATIONS

Tata Sons’ chief N Chandrasekaran appointed Air India chairman

  • The chairman of Tata Sons, N Chandrasekaran has been appointed as the chairman of Air India. In February 2022, N Chandrasekaran was reappointed as chairman of Tata Sons for a second term of five years. Tata Sons will soon announce a new MD and CEO for Air India to replace Ilker Ayci who was to take charge next month but resigned in the wake of controversies regarding his appointment.
  • Chandrasekaran also serves as the non-executive chairman of several other Tata Group companies, including Tata Consultancy Services, Tata Motors, Tata Steel, Tata Chemicals and Tata Consumer Products. He was reappointed Tata Sons’ executive chairman last month for another five years.

 Bajaj Allianz MD & CEO gets extension for five years

  • Bajaj Allianz General Insurance has announced a five-year extension for its MD and CEO, Tapan Singhel. Bajaj Allianz General Insurance said in a statement that the new term will begin on April 1, 2022. Under Singhel’s leadership, the company has grown to become one of the country’s largest and most profitable private general insurers, ensuring growth, profitability, and customer-centricity.
  • During his decade as MD and CEO, the business has made a cumulative underwriting profit of more than Rs 350 crore, grown revenue at a CAGR of 16 per cent, grown net profit (PAT) at a CAGR of more than 30 per cent, and more than doubled its solvency ratio from 156 per cent to around 350 per cent.

 RANKING

India emerges as the largest importer of arms in 2017-21

  • The Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) has released its latest report on Trends in International Arms Transfer, 2021. As per the report, India and Saudi Arabia emerged as the largest importers of arms between 2017-21. Both two countries accounted for 11% of all global arms sales. Egypt (5.7%), Australia (5.4%) and China (4.8%) were the next three largest importers respectively in the top 5.
  • The report placed India at the top of the list. 85% of India’s overall imports were from three countries. Russia (46%), France (27%), and the USA (12%) were the top three largest exporters of arms to India during the period.

RailTel Ranks 124 in 2022 Fortune India The Next 500 list

  • RailTel Corporation of India Limited (RailTel), owned by the Indian Railways, Ministry of Railways, has ranked 124th in the 8th Edition Fortune India The Next 500 (2022 edition) of top midsize companies operating in India. It is the only Telecom Public Sector Undertakings (PSU) of the Government of India (GoI) on the list. It was ranked 197 in the 2021 list of top midsize companies operating in India.
  • Apart from RailTel, IRCTC is the only Railway PSU featuring in the list, at the rank of 309. This Fortune India The Next 500 is published annually by Fortune India English Monthly magazine. RailTel is one of the largest neutral telecom infrastructure services providers in the country.

 BANKING AND ECONOMY

IIFL Securities launches primary markets investment

  • IIFL Securities Limited (Formerly India Infoline Limited) launched ‘OneUp’, India’s first primary markets investment platform. Through this platform, investment can be made in initial public offerings (IPOs), non-convertible debentures (NCDs) and sovereign gold bonds (SGBs), among others. On the OneUp platform, the IPO applications are accepted 24×7 and up to three days before the IPO bidding opens.
  • It enables buyers to analyze, transact and handle new investment alternatives, all on one single platform. Another unique feature of the platform is that it allows investors to place bids for others as well, be it, friends or family members.
  • India Infrastructure Finance Company Ltd (IIFCL) has raised Rs 1,500 crore in debt to promote long-term infrastructure finance in India. It raised the funds through private placement of Non-Convertible Debt Securities for Rs 500 crore and it has a greenshoe option of Rs 1,000 crore. The issue was oversubscribed 6 times.

 L&T launches SuFin, a B2B E-Commerce platform for MSMEs

  • Larsen & Toubro (L&T) has established the L&T-SuFin e-commerce platform. It is the country’s first complete e-commerce platform for industrial products and services sold to other businesses. The platform’s transaction cost is roughly 1.5 per cent. Through its B2B e-commerce platform, the company aimed to empower businesses, particularly micro, small, and medium enterprises, by allowing them to obtain industrial items digitally and cost-effectively across India.
  • “With digital technology, L&T SuFin is positioned to alter the Indian business landscape, resulting in the formalisation of traditional supply chains and a win-win situation for suppliers and buyers,” the company said in a statement.
  • All forms of construction and industrial products will be available on the platform. At the same time, logistics and finance would be assisted in an effort to sell industrial items to MSMEs across the country, according to L&T’s Business Head Bhadresh Pathak.

Frequently Asked Questions

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.
Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.
Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.
All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.
Toprankers, Freeonline Test, Exam bazaar are some of the best sites to read current affairs.
BBC News, DD News, Lok Sabha TV, Rajya Sabha TV are some of the best news channels for current affairs.
  • Home
  • Daily Current Affair...

Daily Current Affairs- 15 March

Author : Palak Khanna

Updated On : March 16, 2022

SHARE

Today's Current Affairs in Hindi-15th March 2022

राष्ट्रीय

90.5% कवरेज के साथ पूर्ण टीकाकरण की सूची में ओडिशा शीर्ष पर

  • राष्ट्रीय परिवार स्वास्थ्य सर्वेक्षण (एनएफएचएस) -5 के अनुसार, मिशन इंद्रधनुष के तहत 90.5% कवरेज के साथ ओडिशा भारत में पूर्ण टीकाकरण की सूची में शीर्ष राज्य बन गया। सघन मिशन इंद्रधनुष 4.0 (आईएमआई) 7 मार्च 2022 को ओडिशा में माताओं और बच्चों के लिए निवारक स्वास्थ्य देखभाल प्रदान करने और पूर्ण टीकाकरण कवरेज को बढ़ावा देने के लिए शुरू किया गया था।
  • ओडिशा के 20 जिले पूर्ण टीकाकरण में 90% से ऊपर पाए गए और शेष 10 जिले 90% से कम थे। गंजम, कटक, केंद्रपाड़ा, झारसुगुडा, कोरापुट, क्योंझर, मलकानगिरी, खुर्दा, संबलपुर, मयूरभंज और सुंदरगढ़ जिलों जैसे जिलों को आईएमआई के तहत शामिल करने के लिए चुना गया था।

 खेल

श्रेयस अय्यर और अमेलिया केर को फरवरी 2022 के लिए ICC प्लेयर्स ऑफ द मंथ चुना गया

  • अंतर्राष्ट्रीय क्रिकेट परिषद (ICC) ने भारत के स्टार ऑल-फॉर्मेट बल्लेबाज श्रेयस अय्यर और व्हाइट फर्न्स की ऑलराउंडर अमेलिया केर को फरवरी 2022 के लिए ICC प्लेयर्स ऑफ द मंथ चुने जाने की घोषणा की है। आईसीसी प्लेयर ऑफ द मंथ पहल के हिस्से के रूप में प्रशंसक अंतरराष्ट्रीय क्रिकेट के सभी प्रारूपों में अपने पसंदीदा पुरुष और महिला क्रिकेटरों के लिए हर महीने वोट देना जारी रख सकते हैं।
  • भारत के तेजी से उभरते बल्लेबाज श्रेयस अय्यर ने फरवरी 2022 के लिए आईसीसी 'मेन्स प्लेयर ऑफ द मंथ' का खिताब जीता है। श्रेयस अय्यर ने पिछले महीने क्रमशः वेस्टइंडीज और श्रीलंका के खिलाफ घरेलू श्रृंखला के दौरान अपने शानदार सफेद गेंद के कारनामों के लिए आईसीसी प्लेयर ऑफ द मंथ का पुरस्कार अर्जित किया।
  • न्यूजीलैंड की हरफनमौला खिलाड़ी अमेलिया केर ने फरवरी 2022 के लिए आईसीसी 'वीमेन्स प्लेयर ऑफ द मंथ' का पुरस्कार जीता। न्यूजीलैंड की 21 वर्षीय ऑलराउंडर अमेलिया केर को भारत के खिलाफ घरेलू सफेद गेंद श्रृंखला के दौरान बल्ले और गेंद दोनों के साथ सर्वोच्च स्थिरता के बाद महिला पीओटीएम नामित किया गया था। केर को इस पुरस्कार के लिए साथी नामांकित भारतीय कप्तान मिताली राज और ऑलराउंडर दीप्ति शर्मा से आगे चुना गया।

 शोक संदेश

जाम्बिया के पूर्व राष्ट्रपति रुपिया बांदा का 85 वर्ष की आयु में निधन

  • जाम्बिया के पूर्व राष्ट्रपति रुपिया बांदा का कैंसर से दो वर्ष की लड़ाई के बाद निधन हो गया है।वह 85 वर्ष के थे। बांदा ने 2008 और 2011 तक जाम्बिया के चौथे राष्ट्रपति के रूप में कार्य किया था। 2006 में तत्कालीन राष्ट्रपति लेवी मवानावासा द्वारा अंततः उपाध्यक्ष के रूप में नामित होने से पहले बांदा ने पहले राष्ट्रपति केनेथ कौंडा के तहत वरिष्ठ राजनयिक पदों पर कार्य किया था।
  • बांदा ने 2008 के मध्य में कार्यवाहक अध्यक्ष के रूप में कार्य किया जब मवानावासा को आघात लगा। उसी वर्ष अक्टूबर के चुनाव में बांदा ने सत्ताधारी पार्टी के टिकट पर मामूली जीत हासिल की।

 नियुक्ति एवं इस्‍तीफे

टाटा संस के प्रमुख एन चंद्रशेखरन एयर इंडिया के अध्यक्ष नियुक्त

  • टाटा संस के चेयरमैन एन चंद्रशेखरन को एयर इंडिया का चेयरमैन नियुक्त किया गया है। फरवरी 2022 में, एन चंद्रशेखरन को पांच वर्ष के दूसरे कार्यकाल के लिए टाटा संस के अध्यक्ष के रूप में फिर से नियुक्त किया गया। टाटा संस जल्द ही एयर इंडिया के लिए एक नए एमडी और सीईओ की घोषणा करेगा, जो इल्कर आयसी की जगह लेगा, जिन्हें अगले महीने कार्यभार ग्रहण करना था, लेकिन उनकी नियुक्ति के संबंध में विवादों के मद्देनजर इस्तीफा दे दिया।
  • चंद्रशेखरन टाटा कंसल्टेंसी सर्विसेज, टाटा मोटर्स, टाटा स्टील, टाटा केमिकल्स और टाटा कंज्यूमर प्रोडक्ट्स सहित कई अन्य टाटा समूह की कंपनियों के गैर-कार्यकारी अध्यक्ष के रूप में भी काम करते हैं। उन्हें पिछले महीने टाटा संस के कार्यकारी अध्यक्ष के रूप में और पांच वर्ष के लिए फिर से नियुक्त किया गया था।

 बजाज आलियांज के एमडी और सीईओ को मिला पांच वर्ष का विस्तार

  • बजाज आलियांज जनरल इंश्योरेंस ने अपने एमडी और सीईओ, तपन सिंघेल के लिए पांच वर्ष के विस्तार की घोषणा की है। बजाज आलियांज जनरल इंश्योरेंस ने एक बयान में कहा कि नया कार्यकाल 1 अप्रैल, 2022 से शुरू होगा। सिंघेल के नेतृत्व में, कंपनी देश की सबसे बड़ी और सबसे अधिक लाभदायक निजी सामान्य बीमा कंपनियों में से एक बन गई है, जो विकास, लाभप्रदता और ग्राहक-केंद्रितता सुनिश्चित करती है।
  • एमडी और सीईओ के रूप में अपने दशक के दौरान, व्यवसाय ने 350 करोड़ रुपये से अधिक का संचयी हामीदारी लाभ कमाया है, 16 प्रतिशत के सीएजीआर से राजस्व में वृद्धि हुई, 30 प्रतिशत से अधिक के सीएजीआर पर शुद्ध लाभ (पीएटी) बढ़ा और इसके सॉल्वेंसी अनुपात को 156 प्रतिशत से लगभग 350 प्रतिशत तक दोगुना कर दिया।

 रैंकिंग

भारत 2017-21 में हथियारों के सबसे बड़े आयातक के रूप में उभरा

  • स्टॉकहोम इंटरनेशनल पीस रिसर्च इंस्टीट्यूट (SIPRI) ने ट्रेंड्स इन इंटरनेशनल आर्म्स ट्रांसफर, 2021 पर अपनी नवीनतम रिपोर्ट जारी की है। रिपोर्ट के अनुसार, भारत और सऊदी अरब 2017-21 के बीच हथियारों के सबसे बड़े आयातक के रूप में उभरे। दोनों देशों की वैश्विक हथियारों की बिक्री में 11% हिस्सेदारी है। मिस्र (5.7%), ऑस्ट्रेलिया (5.4%) और चीन (4.8%) क्रमशः शीर्ष 5 में अगले तीन सबसे बड़े आयातक थे।
  • रिपोर्ट ने भारत को सूची में सबसे ऊपर रखा। भारत के कुल आयात का 85% तीन देशों से था। रूस (46%), फ्रांस (27%), और यूएसए (12%) इस अवधि के दौरान भारत को हथियारों के शीर्ष तीन सबसे बड़े निर्यातक थे।

 फॉर्च्यून इंडिया द नेक्स्ट 500 लिस्ट 2022: रेलटेल 124वें स्थान पर

  • भारतीय रेल, रेल मंत्रालय के स्वामित्व वाली रेलटेल कॉरपोरेशन ऑफ इंडिया लिमिटेड (रेलटेल) भारत में संचालित शीर्ष मध्यम आकार की कंपनियों के 8वें संस्करण फॉर्च्यून इंडिया द नेक्स्ट 500 (2022 संस्करण) में 124वें स्थान पर है। यह सूची में भारत सरकार (जीओआई) का एकमात्र दूरसंचार सार्वजनिक क्षेत्र का उपक्रम (पीएसयू) है। भारत में काम करने वाली शीर्ष मध्यम आकार की कंपनियों की 2021 की सूची में इसे 197वां स्थान दिया गया था।
  • रेलटेल के अलावा, आईआरसीटीसी 309 रैंक पर सूची में शामिल एकमात्र रेलवे पीएसयू है। यह फॉर्च्यून इंडिया द नेक्स्ट 500 फॉर्च्यून इंडिया इंग्लिश मंथली पत्रिका द्वारा प्रतिवर्ष प्रकाशित किया जाता है। रेलटेल देश के सबसे बड़े तटस्थ दूरसंचार अवसंरचना सेवा प्रदाताओं में से एक है।

 बैंकिंग और अर्थव्यवस्था

आईआईएफएल सिक्योरिटीज ने प्राथमिक बाजार निवेश शुरू किया

  • आईआईएफएल सिक्योरिटीज लिमिटेड (पूर्व में इंडिया इंफोलाइन लिमिटेड) ने भारत का पहला प्राथमिक बाजार निवेश मंच 'वनअप' लॉन्च किया। इस मंच के माध्यम से, प्रारंभिक सार्वजनिक पेशकश (आईपीओ), गैर-परिवर्तनीय डिबेंचर (एनसीडी) और सॉवरेन गोल्ड बॉन्ड (एसजीबी) में निवेश किया जा सकता है। वनअप प्लेटफॉर्म पर, आईपीओ आवेदन 24×7 स्वीकार किए जाते हैं और आईपीओ बोली खुलने से तीन दिन पहले तक स्वीकार किए जाते हैं।
  • यह खरीदारों को एक ही मंच पर नए निवेश विकल्पों का विश्लेषण, लेनदेन और प्रबंधन करने में सक्षम बनाता है। मंच की एक और अनूठी विशेषता यह है कि यह निवेशकों को दूसरों के लिए भी बोली लगाने की अनुमति देता है, चाहे वह दोस्त हो या परिवार के सदस्य।
  • इंडिया इंफ्रास्ट्रक्चर फाइनेंस कंपनी लिमिटेड (IIFCL) ने भारत में लॉन्ग टर्म इंफ्रास्ट्रक्चर फाइनेंस को बढ़ावा देने के लिए 1,500 करोड़ रुपये का कर्ज जुटाया है। इसने 500 करोड़ रुपये के लिए गैर-परिवर्तनीय ऋण प्रतिभूतियों के निजी प्लेसमेंट के माध्यम से धन जुटाया और इसके पास 1,000 करोड़ रुपये का ग्रीनशू विकल्प है। इश्यू को 6 बार ओवर सब्सक्राइब किया गया था।

एलएंडटी ने एमएसएमई के लिए बी2बी ई-कॉमर्स प्लेटफॉर्म SuFin लॉन्च किया

  • लार्सन एंड टुब्रो (L&T) ने एलएंडटी-सूफिन ई-कॉमर्स प्लेटफॉर्म की स्थापना की है। यह अन्य व्यवसायों को बेचे जाने वाले औद्योगिक उत्पादों और सेवाओं के लिए देश का पहला पूर्ण ई-कॉमर्स प्लेटफॉर्म है। मंच की लेनदेन लागत लगभग 1.5 प्रतिशत है। अपने बी 2 बी ई-कॉमर्स प्लेटफॉर्म के माध्यम से, कंपनी का उद्देश्य व्यवसायों, विशेष रूप से सूक्ष्म, लघु और मध्यम उद्यमों को सशक्त बनाना है, जिससे उन्हें पूरे भारत में औद्योगिक वस्तुओं को डिजिटल और लागत प्रभावी ढंग से प्राप्त करने की अनुमति मिल सके।
  • कंपनी ने एक बयान में कहा, "डिजिटल प्रौद्योगिकी के साथ, एलएंडटी सूफिन भारतीय व्यापार परिदृश्य को बदलने के लिए तैनात है, जिसके परिणामस्वरूप पारंपरिक आपूर्ति श्रृंखलाओं को औपचारिक रूप दिया गया है और आपूर्तिकर्ताओं और खरीदारों के लिए जीत की स्थिति है।"
  • मंच पर सभी प्रकार के निर्माण और औद्योगिक उत्पाद उपलब्ध होंगे। साथ ही, एलएंडटी के बिजनेस हेड भद्रेश पाठक के अनुसार, देश भर में एमएसएमई को औद्योगिक वस्तुओं को बेचने के प्रयास में रसद और वित्त की सहायता की जाएगी।

Today's Current Affairs in English-15th March 2022

NATIONAL

Odisha tops list of full immunisation with 90.5% coverage

  • According to the National Family Health Survey (NFHS)-5, Odisha became the top state in the list of full immunizations in India with 90.5% coverage under Mission Indradhanush. Intensified Mission Indradhanush 4.0 (IMI) was rolled out on 7 March 2022, in Odisha to provide preventive health care for mothers and children and for boosting full immunization coverage.
  • 20 districts of Odisha were found above 90% in full immunization and the remaining 10 districts were less than 90%. Districts such as Ganjam, Cuttack, Kendrapara, Jharsuguda, Koraput, Keonjhar, Malkangiri, Khurda, Sambalpur, Mayurbhanj, and Sundargarh districts were selected for inclusion under IMI.

 SPORTS

Shreyas Iyer and Amelia Kerr voted ICC Players of the Month for February 2022

  • The International Cricket Council (ICC) has announced India’s star all-format batter Shreyas Iyer and White Ferns all-rounder Amelia Kerr were voted ICC Players of the Month for February 2022. Fans can continue to vote every month for their favourite male and female cricketers across all formats of international cricket as part of the ICC Player of the Month initiative.
  • Shreyas Iyer, the fast-rising India batter, has won the ICC ‘Men’s Player of the Month’ for February 2022. Shreyas Iyer earned the ICC Player of the Month award on the back of his brilliant white-ball exploits during the home series against West Indies and Sri Lanka respectively last month.
  • New Zealand all-rounder Amelia Kerr bagged the ICC ‘Women’s Player of the Month award for February 2022. Amelia Kerr, the 21-year-old New Zealand all-rounder, was named the Women’s POTM, following her supreme consistency with both bat and ball during the home white-ball series against India. Kerr was chosen ahead of fellow nominees, India captain Mithali Raj and all-rounder Deepti Sharma for the award.

 OBITUARY

Zambia's former president Rupiah Banda dies aged 85

  • The former President of Zambia, Rupiah Banda has passed away after a two-year battle with cancer. He was 85. Banda had served as the fourth president of Zambia from 2008 and 2011. Banda had held senior diplomatic posts under first President Kenneth Kaunda before being eventually named as vice president in 2006 by then-President Levy Mwanawasa.
  • Banda served as acting president in mid-2008 when Mwanawasa suffered a stroke. Banda narrowly won the October elections the same year on a ruling party ticket.

 APPOINTMENTS & RESIGNATIONS

Tata Sons’ chief N Chandrasekaran appointed Air India chairman

  • The chairman of Tata Sons, N Chandrasekaran has been appointed as the chairman of Air India. In February 2022, N Chandrasekaran was reappointed as chairman of Tata Sons for a second term of five years. Tata Sons will soon announce a new MD and CEO for Air India to replace Ilker Ayci who was to take charge next month but resigned in the wake of controversies regarding his appointment.
  • Chandrasekaran also serves as the non-executive chairman of several other Tata Group companies, including Tata Consultancy Services, Tata Motors, Tata Steel, Tata Chemicals and Tata Consumer Products. He was reappointed Tata Sons’ executive chairman last month for another five years.

 Bajaj Allianz MD & CEO gets extension for five years

  • Bajaj Allianz General Insurance has announced a five-year extension for its MD and CEO, Tapan Singhel. Bajaj Allianz General Insurance said in a statement that the new term will begin on April 1, 2022. Under Singhel’s leadership, the company has grown to become one of the country’s largest and most profitable private general insurers, ensuring growth, profitability, and customer-centricity.
  • During his decade as MD and CEO, the business has made a cumulative underwriting profit of more than Rs 350 crore, grown revenue at a CAGR of 16 per cent, grown net profit (PAT) at a CAGR of more than 30 per cent, and more than doubled its solvency ratio from 156 per cent to around 350 per cent.

 RANKING

India emerges as the largest importer of arms in 2017-21

  • The Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) has released its latest report on Trends in International Arms Transfer, 2021. As per the report, India and Saudi Arabia emerged as the largest importers of arms between 2017-21. Both two countries accounted for 11% of all global arms sales. Egypt (5.7%), Australia (5.4%) and China (4.8%) were the next three largest importers respectively in the top 5.
  • The report placed India at the top of the list. 85% of India’s overall imports were from three countries. Russia (46%), France (27%), and the USA (12%) were the top three largest exporters of arms to India during the period.

RailTel Ranks 124 in 2022 Fortune India The Next 500 list

  • RailTel Corporation of India Limited (RailTel), owned by the Indian Railways, Ministry of Railways, has ranked 124th in the 8th Edition Fortune India The Next 500 (2022 edition) of top midsize companies operating in India. It is the only Telecom Public Sector Undertakings (PSU) of the Government of India (GoI) on the list. It was ranked 197 in the 2021 list of top midsize companies operating in India.
  • Apart from RailTel, IRCTC is the only Railway PSU featuring in the list, at the rank of 309. This Fortune India The Next 500 is published annually by Fortune India English Monthly magazine. RailTel is one of the largest neutral telecom infrastructure services providers in the country.

 BANKING AND ECONOMY

IIFL Securities launches primary markets investment

  • IIFL Securities Limited (Formerly India Infoline Limited) launched ‘OneUp’, India’s first primary markets investment platform. Through this platform, investment can be made in initial public offerings (IPOs), non-convertible debentures (NCDs) and sovereign gold bonds (SGBs), among others. On the OneUp platform, the IPO applications are accepted 24×7 and up to three days before the IPO bidding opens.
  • It enables buyers to analyze, transact and handle new investment alternatives, all on one single platform. Another unique feature of the platform is that it allows investors to place bids for others as well, be it, friends or family members.
  • India Infrastructure Finance Company Ltd (IIFCL) has raised Rs 1,500 crore in debt to promote long-term infrastructure finance in India. It raised the funds through private placement of Non-Convertible Debt Securities for Rs 500 crore and it has a greenshoe option of Rs 1,000 crore. The issue was oversubscribed 6 times.

 L&T launches SuFin, a B2B E-Commerce platform for MSMEs

  • Larsen & Toubro (L&T) has established the L&T-SuFin e-commerce platform. It is the country’s first complete e-commerce platform for industrial products and services sold to other businesses. The platform’s transaction cost is roughly 1.5 per cent. Through its B2B e-commerce platform, the company aimed to empower businesses, particularly micro, small, and medium enterprises, by allowing them to obtain industrial items digitally and cost-effectively across India.
  • “With digital technology, L&T SuFin is positioned to alter the Indian business landscape, resulting in the formalisation of traditional supply chains and a win-win situation for suppliers and buyers,” the company said in a statement.
  • All forms of construction and industrial products will be available on the platform. At the same time, logistics and finance would be assisted in an effort to sell industrial items to MSMEs across the country, according to L&T’s Business Head Bhadresh Pathak.

Frequently Asked Questions

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.
Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.
Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.
All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.
Toprankers, Freeonline Test, Exam bazaar are some of the best sites to read current affairs.
BBC News, DD News, Lok Sabha TV, Rajya Sabha TV are some of the best news channels for current affairs.

ABOUT TOP RANKERS

Toprankers, launched in 2015, is India’s most preferred digital counselling & preparation platform for careers beyond engineering & medicine. We envision to build awareness and increase the success rate for lucrative career options after 12th. We offer best learning practices and end-to-end support to every student preparing for management, humanities, law, judiciary & design entrances.

E

: support@toprankers.com

P

: +91-7676564400

Social Channels

App Badge