• Home
  • Current Affairs 8 Se...

Current Affairs 8 September 2021 in English & Hindi

Author : Palak Khanna

March 3, 2022

SHARE

Today's Current Affairs in Hindi- Daily Current Affairs 8 September 2021

राष्‍ट्रीय

भारत का पहला डुगोंग अभयारण्य तमिलनाडु में स्थापित किया जाएगा

  • तमिलनाडु राज्य सरकार ने पाक खाड़ी के उत्तरी भाग में भारत का पहला डगोंग संरक्षण रिजर्व स्थापित करने की घोषणा की है। डुगोंग को आमतौर पर समुद्री गाय के रूप में जाना जाता है। भारतीय वन्यजीव संस्थान (WII) के अनुमान के अनुसार, जंगल में केवल 200-250 डुगोंग बचे हैं, जिनमें से 150 तमिलनाडु में पाक खाड़ी और मन्नार की खाड़ी में पाए जाते हैं।
  • यह अभ्यारण्य आदिरामपट्टिनम से अमापट्टिनम तक पाक खाड़ी के उत्तरी भाग में फैला होगा। रिजर्व 500 वर्ग किमी से अधिक के क्षेत्र को कवर करेगा।
  • समुद्री जीवविज्ञानी और संरक्षणवादियों ने लंबे समय से एक रिजर्व की मांग की है क्योंकि भारतीय जल में डुगोंग की आबादी, जिसे समुद्री गायों के रूप में जाना जाता है, खतरनाक स्तर तक गिर रही है।
  • भारतीय वन्यजीव संस्थान (WII) के अनुमानों के अनुसार, केवल 200-250 डुगोंग जंगली में बचे हैं, जिनमें से 150 तमिलनाडु में पाक खाड़ी और मन्नार की खाड़ी में पाए जाते हैं, जो विश्‍व में डगोंग के लिए अंतिम जीवित प्राकृतिक आवासों में से हैं।

 IAF प्रमुख ने तीन दिवसीय प्रशांत वायु सेना प्रमुखों के संगोष्ठी में भाग लिया

  • एयर चीफ मार्शल RKS भदौरिया ने हवाई में ज्वाइंट बेस पर्ल हार्बर-हिकम में तीन दिवसीय प्रशांत वायु सेना प्रमुख संगोष्ठी 2021 में भाग लिया। ''Enduring Cooperation towards Regional Stability'' थीम पर आयोजित इस कार्यक्रम में हिंद-प्रशांत क्षेत्र के देशों के वायु सेना प्रमुखों ने भाग लिया। भदौरिया को संगोष्ठी के लिए डीन के रूप में नामित किया गया था।
  • भारत, अमेरिका, ऑस्ट्रेलिया, जापान और कई अन्य समान विचारधारा वाले देश एक स्वतंत्र, खुला और समावेशी हिंद-प्रशांत सुनिश्चित करने की दिशा में काम कर रहे हैं। संगोष्ठी में पैनल चर्चा, टेबलटॉप अभ्यास और क्षेत्रीय सुरक्षा के पहलुओं से लेकर मानवीय और आपदा राहत कार्यों के लिए वायु सेना के बीच सहयोग तक के विषयों पर मुख्य भाषणों के माध्यम से विचार-विमर्श देखा गया।

 पीएम मोदी ने किया 'शिक्षक पर्व' कॉन्क्लेव का उद्घाटन

  • प्रधान मंत्री नरेंद्र मोदी ने "शिक्षक पर्व-2021" का उद्घाटन किया और एक वीडियो कॉन्फ्रेंस के माध्यम से उद्घाटन सम्मेलन को संबोधित किया। 'शिक्षक पर्व-2021' की थीम “Quality and Sustainable Schools: Learnings from Schools in India” है। यह कार्यक्रम शिक्षा मंत्रालय द्वारा आयोजित किया गया था, यह 07 से 17 सितंबर, 2021 तक मनाया जाएगा।
  • शिक्षक पर्व-2021 का उद्देश्य न केवल सभी स्तरों पर शिक्षा की निरंतरता सुनिश्चित करने के लिए बल्कि देश भर के स्कूलों में गुणवत्ता, समावेशी प्रथाओं और स्थिरता में सुधार के लिए नवीन प्रथाओं को प्रोत्साहित करना है।
  • कार्यक्रम के एक भाग के रूप में, पीएम ने राष्ट्रीय शिक्षा नीति, NEP 2020 के तहत पांच प्रमुख योजनाओं का शुभारंभ किया।

 ट्राइफेड द्वारा 75 मिशनों में स्थापित किया जाएगा आत्मानिर्भर कॉर्नर

  • ट्राइबल कोऑपरेटिव मार्केटिंग डेवलपमेंट फेडरेशन ऑफ इंडिया (TRIFED) विदेश मंत्रालय के सहयोग से, अगले 3 महीनों में विश्‍व भर में 75 भारतीय मिशनों / दूतावासों में आत्मनिर्भर भारत कॉर्नर स्थापित कर रहा है। इससे पहले 15 अगस्त, 2021 को बैंकॉक, थाईलैंड में भारतीय दूतावास में इस तरह के पहले आत्म निर्भर भारत कोने का सफलतापूर्वक उद्घाटन किया गया था। इसके अलावा, TRIFED भारत में स्थापित विदेशों के 75 दूतावासों में आत्मनिर्भर कॉर्नर की स्थापना भी करेगा।
  • जैसा कि भारत इंडिया@75 के लिए अपनी रणनीति के साथ आगे बढ़ रहा है और विकास को एक जन आंदोलन में बदलने पर ध्यान केंद्रित कर रहा है, ट्राइफेड जमीनी हकीकत में अपनी जड़ों के साथ काम कर रहा है और डिजाइन और कार्यान्वयन दोनों में कल्याण पर जोर दे रहा है। "वोकल फॉर लोकल" और "आत्मनिर्भर भारत" के निर्माण पर ध्यान देने के साथ, ट्राइफेड आदिवासी सशक्तिकरण की दिशा में अपने प्रयासों को फिर से समर्पित करते हुए कई गतिविधियाँ कर रहा है।

 खेल

पश्चिम बंगाल में डूरंड कप का 130वां संस्करण शुरू

  • डूरंड कप का 130वां संस्करण कोलकाता के विवेकानंद युबभारती क्रीरंगन में शुरू हुआ। पश्चिम बंगाल की सीएम ममता बनर्जी ने गेंद को किक कर इस टूर्नामेंट का उद्घाटन किया। एशिया के सबसे पुराने क्लब फुटबॉल टूर्नामेंट के इस संस्करण में 16 टीमें खेल रही हैं जबकि दो क्लब ईस्ट बंगाल और मोहन बागान भाग नहीं ले रहे हैं। फाइनल मुकाबला 3 अक्टूबर को होगा।
  • डूरंड कप एक प्रतिष्ठित फुटबॉल टूर्नामेंट है। यह पहली बार 1888 में हिमाचल प्रदेश के डगशाई में आयोजित किया गया था। इस टूर्नामेंट का नाम मोर्टिमर डूरंड के नाम पर रखा गया है। वह भारत के प्रभारी तत्कालीन विदेश सचिव थे।

 पुडुचेरी ने पूर्व ऑस्ट्रेलियाई तेज गेंदबाज शॉन टैट को गेंदबाजी कोच नियुक्त किया

  • ऑस्ट्रेलिया के पूर्व तेज गेंदबाज शॉन टैट को पुडुचेरी क्रिकेट टीम का गेंदबाजी कोच नियुक्त किया गया है (क्रिकेट एसोसिएशन ऑफ पांडिचेरी के सूत्र)। टैट एक कोचिंग टीम में शामिल है जिसमें मुख्य कोच दिशांत याग्निक और मैनेजर और स्ट्रेंथ और कंडीशनिंग कोच कल्पेंद्र झा शामिल हैं। ऑस्ट्रेलिया के पूर्व खिलाड़ी को हाल ही में पांच महीने की अवधि के लिए अफगानिस्तान टीम का गेंदबाजी कोच नियुक्त किया गया था।
  • ऑस्ट्रेलिया के लिए तीन टेस्ट, 35 एकदिवसीय और 21 टी20 अंतरराष्ट्रीय मैचों में खेलने वाले टैट अपने खेल करियर के दौरान आईपीएल में राजस्थान रॉयल्स के लिए भी खेले थे। पेसर ने 2007 में वेस्टइंडीज में ऑस्ट्रेलिया की विश्व कप जीत में महत्वपूर्ण भूमिका निभाई थी, जिसमें 23 विकेट लिए थे।

 नियुक्ति एवं इस्‍तीफे

हर्ष भूपेंद्र बंगारी को एक्ज़िम बैंक के एमडी रूप में नियुक्त किया गया

  • केन्द्र सरकार ने हर्ष भूपेंद्र बंगारी को भारतीय निर्यात-आयात बैंक (एक्जिम बैंक) का नया प्रबंध निदेशक (MD) नियुक्त किया है। इससे पहले बंगारी एक्जिम बैंक में उप प्रबंध निदेशक के पद पर तैनात थे।
  • उन्हें तीन वर्ष की अवधि के लिए या सरकार के अगले आदेश तक नियुक्त किया गया है। वह मौजूदा एमडी डेविड रसकिन्हा की जगह लेंगे, जिन्हें इससे पहले 20 जुलाई 2014 को पांच वर्ष के लिए नियुक्त किया गया था।

एस.एल. त्रिपाठी को यूनाइटेड इंडिया इंश्योरेंस कंपनी लिमिटेड का सीएमडी नियुक्त किया गया

  • केंद्र सरकार ने SL त्रिपाठी को यूनाइटेड इंडिया इंश्योरेंस कंपनी लिमिटेड के अध्यक्ष-सह-प्रबंध निदेशक नियुक्त किया है। वह वर्तमान में द न्यू इंडिया एश्योरेंस कंपनी लिमिटेड में महाप्रबंधक और निदेशक हैं।
  • उन्हें पदभार ग्रहण करने की तिथि से और सेवानिवृत्ति की आयु प्राप्त करने की तिथि तक यूनाइटेड इंडिया के सीएमडी के रूप में नियुक्त किया गया है।

 दिवस

अंतर्राष्ट्रीय साक्षरता दिवस 2021: 08 सितंबर

  • प्रतिवर्ष 8 सितंबर को विश्व स्तर पर अंतरराष्ट्रीय साक्षरता दिवस मनाया जाता है। यह दिन व्यक्तियों, समुदायों और समाजों के लिए साक्षरता के महत्व और अधिक साक्षर समाजों के लिए गहन प्रयासों की आवश्यकता के बारे में जागरूकता फैलाने के लिए मनाया जाता है। इस वर्ष 55वां अंतर्राष्ट्रीय साक्षरता दिवस मनाया जा रहा है, जिसका विषय Literacy for a human-centred recovery: Narrowing the digital divide (मानव-केंद्रित पुनर्प्राप्ति के लिए साक्षरता: डिजिटल विभाजन को कम करना है)।
  • व्यक्तियों, समुदायों और समाजों के लिए साक्षरता के महत्व और अधिक साक्षर समाजों की दिशा में गहन प्रयासों की आवश्यकता के बारे में अंतर्राष्ट्रीय समुदाय को याद दिलाने के लिए 1966 में यूनेस्को द्वारा 8 सितंबर को अंतर्राष्ट्रीय साक्षरता दिवस घोषित किया गया था। इसे पहली बार 1967 में मनाया गया था।

पुरस्‍कार एवं सम्‍मान

राष्ट्रीय शिक्षक पुरस्कार 2021: 44 अद्वितीय शिक्षकों को राष्ट्रपति ने किया सम्मानित

  • राष्ट्रीय शिक्षक पुरस्कार 2021 राष्ट्रपति राम नाथ कोविंद द्वारा 5 सितंबर, 2021 को सम्मानित किया गया। राष्ट्रपति कोविंद ने देश के 44 बेहतरीन शिक्षकों को उनके समर्पित योगदान के लिए पुरस्कार दिए। यह पुरस्कार उन लोगों को दिया जाता है जो छात्रों के लिए शिक्षा की गुणवत्ता में सुधार करते हैं और उनके जीवन को प्रेरित, समृद्ध करते हैं। इस वर्ष शिक्षा मंत्रालय ने 44 शिक्षकों के नाम जारी किए, जिन्हें राष्ट्रीय शिक्षक पुरस्कार से सम्मानित किया जाएगा। कुल 44 शिक्षकों में से 9 पुरस्कार पाने वाली महिलाएं हैं।
  • मौजूदा C-19 स्थिति के कारण, राष्ट्रपति कोविंद ने शिक्षकों को वर्चुअली संबोधित किया। किसी के जीवन में शिक्षकों की भूमिका और महत्व पर प्रकाश डालते हुए राष्ट्रपति कोविंद ने पुरस्कार प्राप्त करने वाले सभी शिक्षकों के प्रति आभार व्यक्त किया। यह पुरस्कार एकलव्य मॉडल आवासीय विद्यालय (EMRS), छत्तीसगढ़ के प्रमोद कुमार शुक्ला को भी प्रदान किया गया। जनजातीय मामलों के मंत्रालय के तहत स्थापित EMRS के लिए यह लगातार दूसरा पुरस्कार है।

Today's Current Affairs in English- Daily Current Affairs 8 September 2021

NATIONAL

India’s first Dugong Sanctuary to be set up in Tamil Nadu

  • Tamil Nadu state government has announced to set up India’s first dugong conservation reserve at the northern part of the Palk Bay. Dugong are commonly known as sea cows. According to Wildlife Institute of India (WII) estimates, only 200-250 Dugongs are left in the wild, of which 150 are found in the Palk Bay and Gulf of Mannar in Tamil Nadu.
  • The reserve will span the northern part of the Palk Bay from Adiramapattinam to Amapattinam. The reserve will cover an area of more than 500 sq km.
  • Marine biologists and conservationists have long demanded a reserve as the population of dugongs, as known as sea cows, in Indian waters has been dropping to dangerous levels.
  • According to Wildlife Institute of India (WII) estimates, only 200-250 Dugongs are left in the wild, of which 150 are found in the Palk Bay and Gulf of Mannar in Tamil Nadu, among the last surviving natural habitats for dugongs in the world.

 IAF chief attends three day-long Pacific Air Chiefs Symposium

  • Air Chief Marshal RKS Bhadauria attended a three-day-long Pacific Air Chiefs Symposium 2021 at Joint Base Pearl Harbor-Hickam in Hawaii. The event themed ”Enduring Cooperation towards Regional Stability” was attended by air chiefs from countries in the Indo-Pacific region. Bhadauria was nominated as the Dean for the symposium.
  • India, the US, Australia, Japan and many other like-minded countries are working towards ensuring a free, open and inclusive Indo-Pacific. The symposium saw deliberations through panel discussions, tabletop exercises and keynote addresses on topics ranging from aspects of regional security to cooperation amongst air forces for humanitarian and disaster relief operations.

 PM Modi inaugurates 'Shikshak Parv' conclave

  • Prime Minister Narendra Modi has inaugurated the “Shikshak Parv-2021” and addressed the inaugural conclave through a video conference. The theme of ‘Shikshak Parv-2021’ is “Quality and Sustainable Schools: Learnings from Schools in India”. The event was organised by the Ministry of Education, will continue to be celebrated from September 07 to 17, 2021.
  • The objective of the Shikshak Parv-2021 is to encourage innovative practices to ensure not only continuity of education at all levels but to improve quality, inclusive practices and sustainability in the schools across the country as well.
  • As a part of the event, PM launched five key schemes under the National Education Policy, NEP 2020.

 Atmanirbhar Corner to be set up by TRIFED in 75 missions

  • Tribal Cooperative Marketing Development Federation of India (TRIFED) in collaboration with the Ministry of External Affairs, is setting up an Atmanirbhar Bharat corner in 75 Indian Missions/ Embassies across the world in the next 3 months. The first such Atma Nirbhar Bharat corner was successfully inaugurated at Indian Embassy in Bangkok, Thailand on August 15, 2021. Apart from this, TRIFED will also be establishing Atmanirbhar corners in 75 embassies of foreign countries set up in India.
  • As India moves ahead with its strategy for India@75 and focuses on converting development into a mass movement, TRIFED is working with its roots in ground realities and emphasizing the welfare both in design and implementation. With the focus on “Vocal for Local” and building an “Atmanirbhar Bharat”, TRIFED is undertaking several activities, while re-dedicating its efforts towards tribal empowerment.

 SPORTS

130th edition of Durand Cup kicks off in West bengal

  • The 130th edition of the Durand Cup kicked off at the Vivekananda Yubabharati Krirangan in Kolkata. West Bengal CM Mamata Banerjee kicked the ball and inaugurated the tournament. 16 teams are playing in this edition of the oldest club football tournament in Asia while two clubs East Bengal and Mohun Bagan are not participating. The final match will be held on 3rd October.
  • The Durand Cup is a prestigious football tournament. It was first held in 1888, at Dagshai in Himachal Pradesh. This tournament has been named after Mortimer Durand. He was the then Foreign Secretary in charge of India.

Puducherry ropes in former Australian pacer Shaun Tait as bowling coach 

  • Former Australia pacer Shaun Tait has been roped in as the bowling coach of the Puducherry cricket team, sources in the Cricket Association of Pondicherry. Tait joins a coaching team that includes head coach Dishant Yagnik and manager and strength and conditioning coach Kalpendra Jha. The former Australia player had recently been appointed bowling coach of the Afghanistan team for a period of five months.
  • Tait, who featured in three Tests, 35 ODIs and 21 T20 Internationals for Australia, had also turned out for Rajasthan Royals in the IPL during his playing career. The pacer had played a significant role in Australia’s World Cup triumph in the West Indies in 2007, claiming 23 wickets.

 APPOINTMENT & RESIGNATION

Harsha Bhupendra Bangari appointed as MD- Exim Bank

  • The government has appointed Harsha Bhupendra Bangari as the new Managing Director (MD) of the Export-Import Bank of India (EXIM Bank). Before this Bangari was posted as deputy managing director at EXIM Bank.
  • She has been appointed for a period of three years or until further orders of the government. He will replace the incumbent MD David Rasquinha, who was appointed for five years on July 20, 2014.

S.L. Tripathy appointed as CMD of United India Insurance company Ltd

  • The central government has selected S.L.Tripathy as the Chairman-cum-Managing Director of United India Insurance Company Limited.
  • He is currently General Manager and Director at The New India Assurance Company Limited. He is appointed as CMD of United India from the date of assumption of charge of the office and up to the date of attaining the age of superannuation.

 IMPORTANT DAYS

International Literacy Day 2021: 08 September

  • International Literacy Day is observed globally on 8th September every year. The day spread awareness about the importance of literacy for individuals, communities, and societies and the need for intensified efforts towards more literate societies. The theme of 55th International Literacy Day is Literacy for a human-centred recovery: Narrowing the digital divide.
  • The 8th of September was proclaimed International Literacy Day by UNESCO in 1966 to remind the international community of the importance of literacy for individuals, communities and societies, and the need for intensified efforts towards more literate societies. It was celebrated for the first time in 1967.

 AWARDS & RECOGNITION

National Teachers' Award 2021: 44 unique teachers awarded by President

  • National Teachers’ Award 2021 was awarded by President Ram Nath Kovind, September 5, 2021. President Kovind gave the awards to 44 finest teachers in the country for their dedicated contribution. The award is contributed to those who improve the quality of education for students and also inspire, enrich their lives. This year, the Ministry of Education released the name of 44 teachers, who would be conferred the National Teachers’ Award. Out of the total 44 teachers, 9 of the awardees are women.
  • Due to the prevailing C-19 situation, President Kovind addressed the teachers virtually. While highlighting the role and importance of teachers in one’s life, President Kovind expressed his gratitude to all the teachers who received the awards. The award was also bestowed upon Pramod Kumar Shukla of Eklavya Model Residential School (EMRS), Chhattisgarh. It is the second award in a row for an EMRS established under the Ministry of Tribal Affairs.

Frequently Asked Questions

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.
Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.
Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.
All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.
Toprankers is one of the best websites for the lastest current affairs.
  • Home
  • Current Affairs 8 Se...

Current Affairs 8 September 2021 in English & Hindi

Author : Palak Khanna

Updated On : March 3, 2022

SHARE

Today's Current Affairs in Hindi- Daily Current Affairs 8 September 2021

राष्‍ट्रीय

भारत का पहला डुगोंग अभयारण्य तमिलनाडु में स्थापित किया जाएगा

  • तमिलनाडु राज्य सरकार ने पाक खाड़ी के उत्तरी भाग में भारत का पहला डगोंग संरक्षण रिजर्व स्थापित करने की घोषणा की है। डुगोंग को आमतौर पर समुद्री गाय के रूप में जाना जाता है। भारतीय वन्यजीव संस्थान (WII) के अनुमान के अनुसार, जंगल में केवल 200-250 डुगोंग बचे हैं, जिनमें से 150 तमिलनाडु में पाक खाड़ी और मन्नार की खाड़ी में पाए जाते हैं।
  • यह अभ्यारण्य आदिरामपट्टिनम से अमापट्टिनम तक पाक खाड़ी के उत्तरी भाग में फैला होगा। रिजर्व 500 वर्ग किमी से अधिक के क्षेत्र को कवर करेगा।
  • समुद्री जीवविज्ञानी और संरक्षणवादियों ने लंबे समय से एक रिजर्व की मांग की है क्योंकि भारतीय जल में डुगोंग की आबादी, जिसे समुद्री गायों के रूप में जाना जाता है, खतरनाक स्तर तक गिर रही है।
  • भारतीय वन्यजीव संस्थान (WII) के अनुमानों के अनुसार, केवल 200-250 डुगोंग जंगली में बचे हैं, जिनमें से 150 तमिलनाडु में पाक खाड़ी और मन्नार की खाड़ी में पाए जाते हैं, जो विश्‍व में डगोंग के लिए अंतिम जीवित प्राकृतिक आवासों में से हैं।

 IAF प्रमुख ने तीन दिवसीय प्रशांत वायु सेना प्रमुखों के संगोष्ठी में भाग लिया

  • एयर चीफ मार्शल RKS भदौरिया ने हवाई में ज्वाइंट बेस पर्ल हार्बर-हिकम में तीन दिवसीय प्रशांत वायु सेना प्रमुख संगोष्ठी 2021 में भाग लिया। ''Enduring Cooperation towards Regional Stability'' थीम पर आयोजित इस कार्यक्रम में हिंद-प्रशांत क्षेत्र के देशों के वायु सेना प्रमुखों ने भाग लिया। भदौरिया को संगोष्ठी के लिए डीन के रूप में नामित किया गया था।
  • भारत, अमेरिका, ऑस्ट्रेलिया, जापान और कई अन्य समान विचारधारा वाले देश एक स्वतंत्र, खुला और समावेशी हिंद-प्रशांत सुनिश्चित करने की दिशा में काम कर रहे हैं। संगोष्ठी में पैनल चर्चा, टेबलटॉप अभ्यास और क्षेत्रीय सुरक्षा के पहलुओं से लेकर मानवीय और आपदा राहत कार्यों के लिए वायु सेना के बीच सहयोग तक के विषयों पर मुख्य भाषणों के माध्यम से विचार-विमर्श देखा गया।

 पीएम मोदी ने किया 'शिक्षक पर्व' कॉन्क्लेव का उद्घाटन

  • प्रधान मंत्री नरेंद्र मोदी ने "शिक्षक पर्व-2021" का उद्घाटन किया और एक वीडियो कॉन्फ्रेंस के माध्यम से उद्घाटन सम्मेलन को संबोधित किया। 'शिक्षक पर्व-2021' की थीम “Quality and Sustainable Schools: Learnings from Schools in India” है। यह कार्यक्रम शिक्षा मंत्रालय द्वारा आयोजित किया गया था, यह 07 से 17 सितंबर, 2021 तक मनाया जाएगा।
  • शिक्षक पर्व-2021 का उद्देश्य न केवल सभी स्तरों पर शिक्षा की निरंतरता सुनिश्चित करने के लिए बल्कि देश भर के स्कूलों में गुणवत्ता, समावेशी प्रथाओं और स्थिरता में सुधार के लिए नवीन प्रथाओं को प्रोत्साहित करना है।
  • कार्यक्रम के एक भाग के रूप में, पीएम ने राष्ट्रीय शिक्षा नीति, NEP 2020 के तहत पांच प्रमुख योजनाओं का शुभारंभ किया।

 ट्राइफेड द्वारा 75 मिशनों में स्थापित किया जाएगा आत्मानिर्भर कॉर्नर

  • ट्राइबल कोऑपरेटिव मार्केटिंग डेवलपमेंट फेडरेशन ऑफ इंडिया (TRIFED) विदेश मंत्रालय के सहयोग से, अगले 3 महीनों में विश्‍व भर में 75 भारतीय मिशनों / दूतावासों में आत्मनिर्भर भारत कॉर्नर स्थापित कर रहा है। इससे पहले 15 अगस्त, 2021 को बैंकॉक, थाईलैंड में भारतीय दूतावास में इस तरह के पहले आत्म निर्भर भारत कोने का सफलतापूर्वक उद्घाटन किया गया था। इसके अलावा, TRIFED भारत में स्थापित विदेशों के 75 दूतावासों में आत्मनिर्भर कॉर्नर की स्थापना भी करेगा।
  • जैसा कि भारत इंडिया@75 के लिए अपनी रणनीति के साथ आगे बढ़ रहा है और विकास को एक जन आंदोलन में बदलने पर ध्यान केंद्रित कर रहा है, ट्राइफेड जमीनी हकीकत में अपनी जड़ों के साथ काम कर रहा है और डिजाइन और कार्यान्वयन दोनों में कल्याण पर जोर दे रहा है। "वोकल फॉर लोकल" और "आत्मनिर्भर भारत" के निर्माण पर ध्यान देने के साथ, ट्राइफेड आदिवासी सशक्तिकरण की दिशा में अपने प्रयासों को फिर से समर्पित करते हुए कई गतिविधियाँ कर रहा है।

 खेल

पश्चिम बंगाल में डूरंड कप का 130वां संस्करण शुरू

  • डूरंड कप का 130वां संस्करण कोलकाता के विवेकानंद युबभारती क्रीरंगन में शुरू हुआ। पश्चिम बंगाल की सीएम ममता बनर्जी ने गेंद को किक कर इस टूर्नामेंट का उद्घाटन किया। एशिया के सबसे पुराने क्लब फुटबॉल टूर्नामेंट के इस संस्करण में 16 टीमें खेल रही हैं जबकि दो क्लब ईस्ट बंगाल और मोहन बागान भाग नहीं ले रहे हैं। फाइनल मुकाबला 3 अक्टूबर को होगा।
  • डूरंड कप एक प्रतिष्ठित फुटबॉल टूर्नामेंट है। यह पहली बार 1888 में हिमाचल प्रदेश के डगशाई में आयोजित किया गया था। इस टूर्नामेंट का नाम मोर्टिमर डूरंड के नाम पर रखा गया है। वह भारत के प्रभारी तत्कालीन विदेश सचिव थे।

 पुडुचेरी ने पूर्व ऑस्ट्रेलियाई तेज गेंदबाज शॉन टैट को गेंदबाजी कोच नियुक्त किया

  • ऑस्ट्रेलिया के पूर्व तेज गेंदबाज शॉन टैट को पुडुचेरी क्रिकेट टीम का गेंदबाजी कोच नियुक्त किया गया है (क्रिकेट एसोसिएशन ऑफ पांडिचेरी के सूत्र)। टैट एक कोचिंग टीम में शामिल है जिसमें मुख्य कोच दिशांत याग्निक और मैनेजर और स्ट्रेंथ और कंडीशनिंग कोच कल्पेंद्र झा शामिल हैं। ऑस्ट्रेलिया के पूर्व खिलाड़ी को हाल ही में पांच महीने की अवधि के लिए अफगानिस्तान टीम का गेंदबाजी कोच नियुक्त किया गया था।
  • ऑस्ट्रेलिया के लिए तीन टेस्ट, 35 एकदिवसीय और 21 टी20 अंतरराष्ट्रीय मैचों में खेलने वाले टैट अपने खेल करियर के दौरान आईपीएल में राजस्थान रॉयल्स के लिए भी खेले थे। पेसर ने 2007 में वेस्टइंडीज में ऑस्ट्रेलिया की विश्व कप जीत में महत्वपूर्ण भूमिका निभाई थी, जिसमें 23 विकेट लिए थे।

 नियुक्ति एवं इस्‍तीफे

हर्ष भूपेंद्र बंगारी को एक्ज़िम बैंक के एमडी रूप में नियुक्त किया गया

  • केन्द्र सरकार ने हर्ष भूपेंद्र बंगारी को भारतीय निर्यात-आयात बैंक (एक्जिम बैंक) का नया प्रबंध निदेशक (MD) नियुक्त किया है। इससे पहले बंगारी एक्जिम बैंक में उप प्रबंध निदेशक के पद पर तैनात थे।
  • उन्हें तीन वर्ष की अवधि के लिए या सरकार के अगले आदेश तक नियुक्त किया गया है। वह मौजूदा एमडी डेविड रसकिन्हा की जगह लेंगे, जिन्हें इससे पहले 20 जुलाई 2014 को पांच वर्ष के लिए नियुक्त किया गया था।

एस.एल. त्रिपाठी को यूनाइटेड इंडिया इंश्योरेंस कंपनी लिमिटेड का सीएमडी नियुक्त किया गया

  • केंद्र सरकार ने SL त्रिपाठी को यूनाइटेड इंडिया इंश्योरेंस कंपनी लिमिटेड के अध्यक्ष-सह-प्रबंध निदेशक नियुक्त किया है। वह वर्तमान में द न्यू इंडिया एश्योरेंस कंपनी लिमिटेड में महाप्रबंधक और निदेशक हैं।
  • उन्हें पदभार ग्रहण करने की तिथि से और सेवानिवृत्ति की आयु प्राप्त करने की तिथि तक यूनाइटेड इंडिया के सीएमडी के रूप में नियुक्त किया गया है।

 दिवस

अंतर्राष्ट्रीय साक्षरता दिवस 2021: 08 सितंबर

  • प्रतिवर्ष 8 सितंबर को विश्व स्तर पर अंतरराष्ट्रीय साक्षरता दिवस मनाया जाता है। यह दिन व्यक्तियों, समुदायों और समाजों के लिए साक्षरता के महत्व और अधिक साक्षर समाजों के लिए गहन प्रयासों की आवश्यकता के बारे में जागरूकता फैलाने के लिए मनाया जाता है। इस वर्ष 55वां अंतर्राष्ट्रीय साक्षरता दिवस मनाया जा रहा है, जिसका विषय Literacy for a human-centred recovery: Narrowing the digital divide (मानव-केंद्रित पुनर्प्राप्ति के लिए साक्षरता: डिजिटल विभाजन को कम करना है)।
  • व्यक्तियों, समुदायों और समाजों के लिए साक्षरता के महत्व और अधिक साक्षर समाजों की दिशा में गहन प्रयासों की आवश्यकता के बारे में अंतर्राष्ट्रीय समुदाय को याद दिलाने के लिए 1966 में यूनेस्को द्वारा 8 सितंबर को अंतर्राष्ट्रीय साक्षरता दिवस घोषित किया गया था। इसे पहली बार 1967 में मनाया गया था।

पुरस्‍कार एवं सम्‍मान

राष्ट्रीय शिक्षक पुरस्कार 2021: 44 अद्वितीय शिक्षकों को राष्ट्रपति ने किया सम्मानित

  • राष्ट्रीय शिक्षक पुरस्कार 2021 राष्ट्रपति राम नाथ कोविंद द्वारा 5 सितंबर, 2021 को सम्मानित किया गया। राष्ट्रपति कोविंद ने देश के 44 बेहतरीन शिक्षकों को उनके समर्पित योगदान के लिए पुरस्कार दिए। यह पुरस्कार उन लोगों को दिया जाता है जो छात्रों के लिए शिक्षा की गुणवत्ता में सुधार करते हैं और उनके जीवन को प्रेरित, समृद्ध करते हैं। इस वर्ष शिक्षा मंत्रालय ने 44 शिक्षकों के नाम जारी किए, जिन्हें राष्ट्रीय शिक्षक पुरस्कार से सम्मानित किया जाएगा। कुल 44 शिक्षकों में से 9 पुरस्कार पाने वाली महिलाएं हैं।
  • मौजूदा C-19 स्थिति के कारण, राष्ट्रपति कोविंद ने शिक्षकों को वर्चुअली संबोधित किया। किसी के जीवन में शिक्षकों की भूमिका और महत्व पर प्रकाश डालते हुए राष्ट्रपति कोविंद ने पुरस्कार प्राप्त करने वाले सभी शिक्षकों के प्रति आभार व्यक्त किया। यह पुरस्कार एकलव्य मॉडल आवासीय विद्यालय (EMRS), छत्तीसगढ़ के प्रमोद कुमार शुक्ला को भी प्रदान किया गया। जनजातीय मामलों के मंत्रालय के तहत स्थापित EMRS के लिए यह लगातार दूसरा पुरस्कार है।

Today's Current Affairs in English- Daily Current Affairs 8 September 2021

NATIONAL

India’s first Dugong Sanctuary to be set up in Tamil Nadu

  • Tamil Nadu state government has announced to set up India’s first dugong conservation reserve at the northern part of the Palk Bay. Dugong are commonly known as sea cows. According to Wildlife Institute of India (WII) estimates, only 200-250 Dugongs are left in the wild, of which 150 are found in the Palk Bay and Gulf of Mannar in Tamil Nadu.
  • The reserve will span the northern part of the Palk Bay from Adiramapattinam to Amapattinam. The reserve will cover an area of more than 500 sq km.
  • Marine biologists and conservationists have long demanded a reserve as the population of dugongs, as known as sea cows, in Indian waters has been dropping to dangerous levels.
  • According to Wildlife Institute of India (WII) estimates, only 200-250 Dugongs are left in the wild, of which 150 are found in the Palk Bay and Gulf of Mannar in Tamil Nadu, among the last surviving natural habitats for dugongs in the world.

 IAF chief attends three day-long Pacific Air Chiefs Symposium

  • Air Chief Marshal RKS Bhadauria attended a three-day-long Pacific Air Chiefs Symposium 2021 at Joint Base Pearl Harbor-Hickam in Hawaii. The event themed ”Enduring Cooperation towards Regional Stability” was attended by air chiefs from countries in the Indo-Pacific region. Bhadauria was nominated as the Dean for the symposium.
  • India, the US, Australia, Japan and many other like-minded countries are working towards ensuring a free, open and inclusive Indo-Pacific. The symposium saw deliberations through panel discussions, tabletop exercises and keynote addresses on topics ranging from aspects of regional security to cooperation amongst air forces for humanitarian and disaster relief operations.

 PM Modi inaugurates 'Shikshak Parv' conclave

  • Prime Minister Narendra Modi has inaugurated the “Shikshak Parv-2021” and addressed the inaugural conclave through a video conference. The theme of ‘Shikshak Parv-2021’ is “Quality and Sustainable Schools: Learnings from Schools in India”. The event was organised by the Ministry of Education, will continue to be celebrated from September 07 to 17, 2021.
  • The objective of the Shikshak Parv-2021 is to encourage innovative practices to ensure not only continuity of education at all levels but to improve quality, inclusive practices and sustainability in the schools across the country as well.
  • As a part of the event, PM launched five key schemes under the National Education Policy, NEP 2020.

 Atmanirbhar Corner to be set up by TRIFED in 75 missions

  • Tribal Cooperative Marketing Development Federation of India (TRIFED) in collaboration with the Ministry of External Affairs, is setting up an Atmanirbhar Bharat corner in 75 Indian Missions/ Embassies across the world in the next 3 months. The first such Atma Nirbhar Bharat corner was successfully inaugurated at Indian Embassy in Bangkok, Thailand on August 15, 2021. Apart from this, TRIFED will also be establishing Atmanirbhar corners in 75 embassies of foreign countries set up in India.
  • As India moves ahead with its strategy for India@75 and focuses on converting development into a mass movement, TRIFED is working with its roots in ground realities and emphasizing the welfare both in design and implementation. With the focus on “Vocal for Local” and building an “Atmanirbhar Bharat”, TRIFED is undertaking several activities, while re-dedicating its efforts towards tribal empowerment.

 SPORTS

130th edition of Durand Cup kicks off in West bengal

  • The 130th edition of the Durand Cup kicked off at the Vivekananda Yubabharati Krirangan in Kolkata. West Bengal CM Mamata Banerjee kicked the ball and inaugurated the tournament. 16 teams are playing in this edition of the oldest club football tournament in Asia while two clubs East Bengal and Mohun Bagan are not participating. The final match will be held on 3rd October.
  • The Durand Cup is a prestigious football tournament. It was first held in 1888, at Dagshai in Himachal Pradesh. This tournament has been named after Mortimer Durand. He was the then Foreign Secretary in charge of India.

Puducherry ropes in former Australian pacer Shaun Tait as bowling coach 

  • Former Australia pacer Shaun Tait has been roped in as the bowling coach of the Puducherry cricket team, sources in the Cricket Association of Pondicherry. Tait joins a coaching team that includes head coach Dishant Yagnik and manager and strength and conditioning coach Kalpendra Jha. The former Australia player had recently been appointed bowling coach of the Afghanistan team for a period of five months.
  • Tait, who featured in three Tests, 35 ODIs and 21 T20 Internationals for Australia, had also turned out for Rajasthan Royals in the IPL during his playing career. The pacer had played a significant role in Australia’s World Cup triumph in the West Indies in 2007, claiming 23 wickets.

 APPOINTMENT & RESIGNATION

Harsha Bhupendra Bangari appointed as MD- Exim Bank

  • The government has appointed Harsha Bhupendra Bangari as the new Managing Director (MD) of the Export-Import Bank of India (EXIM Bank). Before this Bangari was posted as deputy managing director at EXIM Bank.
  • She has been appointed for a period of three years or until further orders of the government. He will replace the incumbent MD David Rasquinha, who was appointed for five years on July 20, 2014.

S.L. Tripathy appointed as CMD of United India Insurance company Ltd

  • The central government has selected S.L.Tripathy as the Chairman-cum-Managing Director of United India Insurance Company Limited.
  • He is currently General Manager and Director at The New India Assurance Company Limited. He is appointed as CMD of United India from the date of assumption of charge of the office and up to the date of attaining the age of superannuation.

 IMPORTANT DAYS

International Literacy Day 2021: 08 September

  • International Literacy Day is observed globally on 8th September every year. The day spread awareness about the importance of literacy for individuals, communities, and societies and the need for intensified efforts towards more literate societies. The theme of 55th International Literacy Day is Literacy for a human-centred recovery: Narrowing the digital divide.
  • The 8th of September was proclaimed International Literacy Day by UNESCO in 1966 to remind the international community of the importance of literacy for individuals, communities and societies, and the need for intensified efforts towards more literate societies. It was celebrated for the first time in 1967.

 AWARDS & RECOGNITION

National Teachers' Award 2021: 44 unique teachers awarded by President

  • National Teachers’ Award 2021 was awarded by President Ram Nath Kovind, September 5, 2021. President Kovind gave the awards to 44 finest teachers in the country for their dedicated contribution. The award is contributed to those who improve the quality of education for students and also inspire, enrich their lives. This year, the Ministry of Education released the name of 44 teachers, who would be conferred the National Teachers’ Award. Out of the total 44 teachers, 9 of the awardees are women.
  • Due to the prevailing C-19 situation, President Kovind addressed the teachers virtually. While highlighting the role and importance of teachers in one’s life, President Kovind expressed his gratitude to all the teachers who received the awards. The award was also bestowed upon Pramod Kumar Shukla of Eklavya Model Residential School (EMRS), Chhattisgarh. It is the second award in a row for an EMRS established under the Ministry of Tribal Affairs.

Frequently Asked Questions

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.
Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.
Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.
All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.
Toprankers is one of the best websites for the lastest current affairs.

ABOUT TOP RANKERS

Toprankers, launched in 2015, is India’s most preferred digital counselling & preparation platform for careers beyond engineering & medicine. We envision to build awareness and increase the success rate for lucrative career options after 12th. We offer best learning practices and end-to-end support to every student preparing for management, humanities, law, judiciary & design entrances.

E

: support@toprankers.com

P

+91-7676564400

Social Channels

App Badge

Chat to Toprankers Team