Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 7 March 2021

राष्ट्रीय

जम्मू-कश्मीर के डोडा में पहली बार व्हाइट वाटर राफ्टिंग फेस्टिवल का आयोजन किया गया

  • जम्मू-कश्मीर,केंद्र शासित प्रदेश में, डोडा जिला प्रशासन द्वारा भद्रवाह विकास प्राधिकरण (BDA) और जम्मू-कश्मीर के साहसिक समूह के समन्वय में पहली बार साहसिक खेल आयोजन, चेनाब व्हाइट वाटर राफ्टिंग फेस्टिवल का आज डोडा के प्रेमनगर शिबनत में समापन हुआ।
  • इसमे जिले भर से लगभग 1,500 लोग विशेष रूप से, युवा 2 दिन के उत्सव में शामिल हुए और 150 से अधिक लोगों ने प्रेमनगर शिबनत से करारा तक राफ्टिंग यात्रा में भाग लिया। डीडीसी, डोडा सागर डोईफोड के साथ-साथ सीओ 10 राष्ट्रीय राइफल्स के अलावा, जिले के विभिन्न क्षेत्रों के युवाओं ने दूसरे दिन कार्यक्रम में भाग लिया और राफ्टिंग की सवारी भी की।
  • इस कार्यक्रम में स्थानीय लोगों के आनंद के लिए स्थल पर विविध गतिविधियों को भी देखा गया जिसमें वॉलीबॉल मैच, कबड्डी, फ्री-स्टाइल कुश्ती और नृत्य प्रदर्शन शामिल हैं।

 ई-गवर्नेंस को बढ़ावा देने के लिए सीएम ने शुरू किया डिजिटल प्लेटफॉर्म 'जागृत त्रिपुरा'

  • त्रिपुरा सरकार लोगों को केंद्र और राज्य सरकार की विभिन्न योजनाओं का लाभ दिलाने में मदद करने के लिए एक डिजिटल प्लेटफॉर्म 'जागृत त्रिपुरा' शुरू किया है। दोनों सरकारों के विभिन्न विभागों की कम से कम 102 योजनाएँ मंच पर उपलब्ध हैं। 'जागृत त्रिपुरा’ पूर्वोत्तर राज्य के नागरिकों को सशक्त करेगा। डिजिटल मंच राज्य सरकार द्वारा 'आत्मनिर्भर’(self-reliant) त्रिपुरा बनाने के लिए एक प्रौद्योगिकी-नेतृत्व वाले नवाचार पारिस्थितिकी तंत्र को प्रोत्साहित करने के लिए की गई कई सक्रिय पहलों में से एक है।
  • यह परियोजना EasyGov, एक जिओ ग्रुप कंपनी द्वारा विकसित की गई थी, और यह त्रिपुरा के सभी निवासियों के लिए उपलब्ध होगी। ''जागृत'' के साथ, हम लोगों को उन लाभों को प्राप्त करने के लिए सशक्त बनाना चाहते हैं जो उनके योग्य हैं, और परिवार-केंद्रित, प्रगतिशील मॉडल के निर्माण पर ध्यान केंद्रित किया जा रहा है जिसमें 'एक डेटा एक स्रोत' और गोपनीयता प्रमुख है।

 लोकतंत्र रिपोर्ट में भारत को 'मुक्त' से 'आंशिक रूप से मुक्त' राष्ट्र का दर्जा दिया गया

  • लोकतंत्र और स्वतंत्र समाज के रूप में भारत की स्थिति वैश्विक राजनीतिक अधिकारों और अमेरिकी सरकार द्वारा वित्त पोषित गैर सरकारी संगठन फ्रीडम हाउस की स्वतंत्रता पर नवीनतम वार्षिक रिपोर्ट में "आंशिक रूप से मुक्त" करने के लिए डाउनग्रेड कर दी गई है, जो दुनिया भर में राजनीतिक स्वतंत्रता का अध्ययन करता है। रिपोर्ट का शीर्षक "विश्व में स्वतंत्रता 2021- घेराबंदी के तहत लोकतंत्र (Freedom in the World 2021 - Democracy under Siege)" है। भारत के "स्वतंत्र राष्ट्रों के ऊपरी रैंक से गिरने का वैश्विक लोकतांत्रिक मानकों पर विशेष रूप से हानिकारक प्रभाव पड़ सकता है"।
  • भारत को 2018, 2019 और 2020 के लिए फ्रीडम हाउस की रिपोर्ट में "मुक्त" दर्जा दिया गया था, हालांकि इस अवधि में 100 के पैमाने पर इसके अंकों में 77 से 71 के बीच गिरावट आई थी। नवीनतम रिपोर्ट में, भारत का स्कोर 100 में से 67 था।
  • 1973 में, फ्रीडम हाउस ने फ्रीडम इन द वर्ल्ड रिपोर्ट शुरू की, जिसने प्रत्येक देश में स्वतंत्रता के स्तर का आकलन किया और उन्हें एक संख्यात्मक स्कोर के साथ रैंक किया और उन्हें "मुक्त", "आंशिक रूप से मुक्त" या "गैर मुक्त" घोषित किया।
  • वार्षिक रिपोर्ट को लोकतंत्र के सबसे पुराने मात्रात्मक उपायों में से एक माना जाता है। नवीनतम रिपोर्ट में कहा गया है कि भारत में राजनीतिक अधिकार और नागरिक स्वतंत्रताएं 2014 के बाद से खराब हो गई थीं क्योंकि मानवाधिकार संगठनों पर बढ़ते दबाव, शिक्षाविदों और पत्रकारों के बढ़ते संत्रास और "मुसलमानों को निशाना बनाने के लिए लिंचिंग सहित बड़े हमलों का झमेला" था।

 नियुक्ति एवं इस्‍तीफे

लिगिया नोरोन्हा बनी संयुक्त राष्ट्र सहायक महासचिव

  • संयुक्त राष्ट्र के प्रमुख एंटोनियो गुटेरेस (Antonio Guterres) ने प्रमुख भारतीय अर्थशास्त्री लिगिया नोरोन्हा (Ligia Noronha) को संयुक्त राष्ट्र पर्यावरण कार्यक्रम (UNEP) के न्यूयॉर्क कार्यालय के सहायक महासचिव और प्रमुख के रूप में नियुक्त किया है। UNEP में शामिल होने से पहले, नोरोन्हा ने नई दिल्ली में द एनर्जी एंड रिसोर्सेज इंस्टीट्यूट (TERI) में कार्यकारी निदेशक (अनुसंधान समन्वय) और संसाधन, विनियमन और वैश्विक सुरक्षा पर प्रभाग के निदेशक के रूप में काम किया।
  • नोरोन्हा एक अर्थशास्त्री है जिनके पास सतत विकास के क्षेत्र में 30 वर्षों का अंतर्राष्ट्रीय अनुभव है।
  • उन्होंने नैरोबी स्थित UNEP के अर्थव्यवस्था प्रभाग के निदेशक के रूप में 2014 से काम किया है, उन्होंने हरित व समावेशी अर्थव्यवस्थाओं, टिकाऊ खपत व उत्पादन, व्यापार और टिकाऊ वित्तीय व्यवस्थाओं को प्रोत्साहन देने के क्षेत्र में कार्य किया है, विशेष रूप से पर्यावरण, प्रदूषण और स्वास्थ्य के पारस्परिक सम्पर्क बिन्दुओं पर।

 तरुण बजाज संभालेंगे राजस्व सचिव का अतिरिक्त प्रभार

  • आर्थिक मामलों के विभाग के सचिव, तरुण बजाज को राजस्व सचिव का अतिरिक्त प्रभार दिया गया है। वर्तमान राजस्व सचिव अजय भूषण पांडे 28 फरवरी को सेवानिवृत्त हो रहे हैं। केंद्र ने वित्त सचिव अजय भूषण पांडे को विस्तार नहीं देने का फैसला किया है जो वित्त मंत्रालय में राजस्व विभाग का अतिरिक्त प्रभार भी संभाल रहे थे।
  • वित्त मंत्रालय के एक पुराने कर्मचारी, तरुण बजाज ने पिछले मई में आर्थिक मामलों के सचिव के रूप में पदभार संभाला था, उस समय जब भारत ने कोविड -19 महामारी के कारण इतिहास में सबसे खराब विकास संकुचन देखा था।
  • इस पद को ग्रहण करने से पहले, वह प्रधान मंत्री कार्यालय में अतिरिक्त सचिव थे।
  • 1988-बैच के हरियाणा-कैडर के आईएएस अधिकारी, बजाज, वित्त मंत्रालय के कामकाज के लिए नया नहीं है क्योंकि मंत्रालय में यह उनका तीसरा कार्यकाल है।

 सम्‍मेलन एवं समझौते

मास्टरकार्ड, सैमसंग कार्ड, ने एक समझौता ज्ञापन पर हस्ताक्षर किए

  • सैमसंग इलेक्ट्रॉनिक्स के सिस्टम LSI बिजनेस, मास्टरकार्ड, सैमसंग कार्ड, ने एक बायोमेट्रिक कार्ड विकसित करने के लिए एक समझौता ज्ञापन पर हस्ताक्षर किए हैं, जो एक अंतर्निर्मित फिंगरप्रिंट स्कैनर की सुविधा देता है ताकि सुरक्षित रूप से इन-स्टोर भुगतान टर्मिनलों पर लेनदेन को अधिकृत किया जा सके।
  • इस रणनीतिक सहयोग के माध्यम से, कंपनियों का लक्ष्य तीव्र और अधिक सुरक्षित भुगतान अनुभव प्रदान करना है। बायोमेट्रिक प्रमाणीकरण क्षमता कीपैड पर एक पिन दर्ज करने की आवश्यकता को समाप्त करके कम भौतिक संपर्क बिंदुओं के साथ सुरक्षित बातचीत की अनुमति देता है। यह एक अद्वितीय फिंगरप्रिंट के माध्यम से कार्डधारक की पहचान की पुष्टि करके वर्तमान में उपलब्ध क्रेडिट कार्ड में सुरक्षा की एक अतिरिक्त स्‍टेप भी जोड़ता है।
  • बायोमेट्रिक कार्ड सैमसंग के सिस्टम एलएसआई बिजनेस से एक नया सुरक्षा चिपसेट अपनाएगा, जो कई महत्वपूर्ण असतत चिप्स को एकीकृत करता है, समग्र घटक डिजाइन को सुव्यवस्थित करता है और अधिक कुशल विकास को सक्षम करता है। इन कार्डों का उपयोग किसी भी मास्टरकार्ड चिप टर्मिनल या पॉइंट ऑफ़ सेल (POS) टर्मिनल पर किया जा सकता है।

 बैंकिंग और आर्थिक

बॉन्ड में निवेश करने के लिए एक्सिस सिक्योरिटीज का नया प्लेटफॉर्म

  • एक्सिस सिक्योरिटीज ने सेकेंडरी मार्केट में बॉन्ड के साथ-साथ डिबेंचर खरीदने और बेचने के लिए एक ऑनलाइन प्लेटफॉर्म - 'YIELD' के लॉन्च की घोषणा की है। प्रतिस्पर्धी दर और तकनीकी जानकारी प्रदान करके, YIELD सही निवेश निर्णय लेने के लिए निवेशकों को सशक्त करेगा। निष्पादित लेनदेन का व्यापार और निपटान बीएसई एनडीएस (नया ऋण खंड) प्लेटफॉर्म पर रिपोर्ट किया जाएगा।
  • ब्रोकरेज हाउस ने एक बयान में कहा, "YIELD पहली तरह की पहल है, जो रिटेल निवेशकों को डेट इंस्ट्रूमेंट्स तक पहुंच बनाने की अनुमति देती है।"
  • यह नया उपकरण भौतिक फॉर्म भरने की परेशानी को दूर करेगा या बॉन्ड संस्थानों के साथ अलग केवाईसी की आवश्यकता होगी।
  • केवल असुरक्षित विकल्पों के लेनदेन की सुविधा के लिए, यह माध्यमिक बाजार में निवेश के लिए उपलब्ध 'A' रेटेड गुणवत्ता वाले ऋण साधनों को केवल 'AAA' एकत्र करता है।

 कोटक महिंद्रा बैंक ने वेतन खाते संभालने के लिए भारतीय सेना के साथ साझेदारी की

  • निजी क्षेत्र के ऋणदाता कोटक महिंद्रा बैंक भारतीय सेना के कर्मियों के वेतन खाते को संभालेंगे। बैंक ने वेतन खाते के लिए भारतीय सेना के साथ एक समझौता ज्ञापन (MoU) पर हस्ताक्षर किए हैं। MoU कोटक को भारतीय सेना के लिए विशेष लाभ के साथ सभी सैन्य कर्मियों के लिए - सक्रिय और सेवानिवृत्त दोनों के लिए अपने वेतन खाता प्रस्ताव की पेशकश करने में सक्षम बनाता है।
  • कोटक वेतन खाते के माध्यम से, भारतीय सेना के सभी कर्मियों को कोटक के उत्पादों और सेवाओं की पूरी श्रृंखला तक पहुंच प्राप्त होगी, जिसमें एक शून्य-शेष वेतन खाता भी शामिल है, जो पूरे भारत में बैंक की 1,603 शाखाओं और 2,573 एटीएम के नेटवर्क में सभी वीसा एटीएम और कहीं भी बैंकिंग पर मुफ्त असीमित एटीएम लेनदेन के साथ 4 प्रतिशत तक की वार्षिक आय देता है।
  • वेतन खाता, सेना के कर्मियों के लिए एक बिस्पोक (bespoke) वेतन खाता, ऑन-ड्यूटी और ऑफ-ड्यूटी दोनों घटनाओं के लिए वर्धित मानार्थ व्यक्तिगत दुर्घटना बीमा कवर - जैसे अन्य लाभों को कवर करेगा।
  • यह कुल या आंशिक स्थायी विकलांगता के लिए आकस्मिक मृत्यु को कवर करता है। यह वेतन खाताधारक द्वारा दुर्घटना दावा करने की स्थिति में 22 वर्ष तक के आश्रित बच्चों को शामिल करके बच्चों और अतिरिक्त बालिकाओं के लिए विशेष शिक्षा लाभ भी प्रदान करेगा।
  • अन्य के अलावा, खाता आकर्षक दरों और व्यक्तिगत, गृह और कार ऋण पर शून्य प्रसंस्करण शुल्क और क्रेडिट कार्ड पर शुल्क में शामिल होने पर छूट के माध्यम से ऋण और क्रेडिट कार्ड पर विशेष लाभ प्रदान करेगा।
  • शून्य-शेष; परिवार के बैंकिंग खाते, मुफ्त ऑनलाइन भुगतान लेनदेन, असीमित चेक बुक, डिमैटीरियलाईज़ड खातों (Demat) के लिए बेस्ट-इन-क्लास दर और ट्रेडिंग खातों पर बेस्ट-इन-क्लास ब्रोकरेज दर अन्य लाभ हैं।

 HDFC ERGO ने बिजनेस किश्त सुरक्षा कवर लॉन्च किया

  • HDFC ERGO जनरल इंश्योरेंस ने "बिजनेस किश्त सुरक्षा (Business Kisht Suraksha)" कवर लॉन्च किया है। यह अनूठा कवर किसी भी तबाही या प्राकृतिक आपदा के आने पर माइक्रो फाइनेंस इंस्टीट्यूशंस (एमएफआई), वित्तीय संस्थानों और बैंकों की बैलेंस शीट की सुरक्षा के उद्देश्य से लॉन्च किया गया था।
  • यह वित्तीय संस्थानों की बैलेंस शीट पर प्रभावों को सीमित करने के उद्देश्य से शुरू किया गया था, जो उधारकर्ताओं द्वारा ईएमआई का भुगतान न करने या भूकंप, बाढ़, चक्रवात जैसी कई आपदाओं के कारण होता है।
  • बिजनेस किश्त को व्यक्तिगत MFI या वित्तीय संस्थान (FI) की जरूरतों के अनुसार अनुकूलित किया जा सकता है। यह उधारकर्ता, एमएफआई या किसी एफआई की भौगोलिक उपस्थिति के आधार पर आवश्यकता अनुसार भी हो सकता है।
  • MFI या FI को EMI की संख्या का चयन करने का विकल्प भी दिया जाएगा जिसमें बीमा कवरेज की आवश्यकता हो सकती है।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 7 March 2021

NATIONAL

First-ever White Water Rafting Festival organised in J&K's Doda

  • In the Union Territory of Jammu and Kashmir, the first-ever adventure sports event, Chenab White Water Rafting Festival organised by the Doda District Administration in coordination with Bhaderwah Development Authority (BDA) and J&K Adventure group culminated today at Premnagar Shibnote in Doda amid overwhelming response from the people.
  • 1,500 people from across the district especially, youth attended the festival on day 2 and over 150 participated in the rafting trip from Premnagar Shibnote to Karara. DDC, Doda Sagar Doifode along with CO 10 Rashtriya Rifles, besides youth from various areas of the district participated in the event on the 2nd day and also took a rafting ride.
  • The event also witnessed multifarious activities at the venue for the enjoyment of the locals which includes volleyball matches, kabaddi, free-style wrestling and dance performances.

Digital platform ‘Jagrut Tripura’ launched by CM to boost e- governance

  • The Tripura government has come up with a digital platform ‘Jagrut Tripura’ to help people get benefits from various schemes of the Centre and the state government. At least 102 schemes of various departments of both governments are available on the platform. The ‘Jagrut Tripura’ will empower citizens of the northeastern state. The digital platform is one of the many proactive initiatives undertaken by the state government to spur a technology-led innovation ecosystem to make ‘Atmanirbhar’ (self-reliant) Tripura.
  • The project was developed by EasyGov, a Jio Group company, and it will be available to all the residents of Tripura. “With ‘Jagrut’, we want to empower people to get the benefits they deserve, and the focus is on building a family-centric, progressive model having ‘one data one source’ and privacy at the core.

 India downgraded from ‘free’ to ‘partly free’ in democracy report

  • India’s status as a democracy and free society has been downgraded to “partly free” in the latest annual report on global political rights and liberties by Freedom House, a US government-funded NGO that studies political freedom around the world. The report titled “Freedom in the World 2021 – Democracy under Siege”. India’s fall “from the upper ranks of free nations could have a particularly damaging impact on global democratic standards”.
  • India had been rated as “free” in Freedom House’s reports for 2018, 2019 and 2020, though its scores on a scale of 100 had declined during this period from 77 to 71. In the latest report, India had a score of 67 out of 100.
  • In 1973, Freedom House launched the Freedom in the World report, which assessed the level of freedom in each country and ranked them with a numerical score and declared them as “free”, “partly free” or “not free”.
  • The annual report is perceived as one of the oldest quantitative measures of democracy. The latest report said political rights and civil liberties in India had deteriorated since 2014 because of increased pressure on human rights organisations, rising intimidation of academics and journalists, and a “spate of bigoted attacks, including lynchings, aimed at Muslims”.

 APPOINTMENTS AND RESIGNATIONS

Ligia Noronha appointed UN Assistant Secretary-General

  • UN chief Antonio Guterres has appointed leading Indian economist Ligia Noronha as Assistant Secretary-General and Head of the New York Office of the United Nations Environment Programme (UNEP). Prior to joining the UNEP, Noronha worked at The Energy and Resources Institute (TERI) in New Delhi as Executive Director (Research Coordination) and as Director of the Division on Resources, Regulation and Global Security.
  • Noronha is an economist with over 30 years of international experience in the field of sustainable development.
  • She has worked since 2014 as Director of UNEP’s Economy Division based in Nairobi, leading UNEP’s work on climate mitigation and energy transitions; on inclusive green economies, sustainable consumption and production, as well as on trade and sustainable finance, and the nexus of environment, pollution and health.

 Tarun Bajaj to take additional charge of Revenue Secretary

  • Department of economic affairs secretary, Tarun Bajaj has been given the additional charge of revenue secretary. Present revenue secretary Ajay Bhushan Pandey retires on February 28. The Centre has decided to not grant an extension to finance secretary Ajay Bhushan Pandey who was also holding additional charge of the revenue department in the finance ministry.
  • Tarun Bajaj, an old hand at the Finance Ministry, assumed charge as Economic Affairs secretary last May, at a time when India saw the worst growth contraction in history on account of the C-19 pandemic.
  • Prior to taking over this post, he was Additional Secretary in the Prime Minister’s Office.
  • Bajaj, a 1988-batch Haryana-cadre IAS officer, is not new to the functioning of the finance ministry as this is his third stint in the ministry.

 SUMMITS AND MOU’S

Samsung Mastercard ink an Mou's

  • Samsung Electronics’ System LSI Business, Mastercard, Samsung Card, have signed a memorandum of understanding to develop a biometric card that features a built-in fingerprint scanner to authorize transactions securely at in-store payment terminals.
  • Through this strategic collaboration, the companies aim to provide faster and more secure payment experiences. The biometric authentication capability allows safer interactions with reduced physical contact points by eliminating the need to enter a PIN on a keypad. It also adds an extra layer of security to currently available credit cards by verifying the cardholder’s identity via a unique fingerprint.
  • The biometric cards will adopt a new security chipset from Samsung’s System LSI Business that integrates several key discrete chips, streamlining the overall component design and enabling more efficient development. These cards can be used at any Mastercard chip terminal or point of sale (POS) terminal.

 BANKING AND ECONOMY

Axis Securities' new platform to make investment in bond

  • Axis Securities has announced the launch of 'YIELD' - an online platform to buy and sell bonds as well as debentures in the secondary market. By offering competitive rates and technical know-how, YIELD would empower the investors to make the right investment decision. The trades and settlement of transactions executed will be reported on the BSE NDS (new debt segment) platform.
  • "YIELD is the first-of-its-kind initiative that allows retail investors direct access to the debt instruments," the brokerage house said in a statement.
  • This new tool will remove the hassle of filling up physical forms or the need for separate KYC with the bond institutions, it added.
  • To facilitate transactions only insecure options, it aggregates only 'AAA' to 'A' rated quality debt instruments available for investment in the secondary market.

Kotak Mahindra Bank tie-up with Indian army to handle salary accounts

  • Private sector lender Kotak Mahindra Bank will handle the salary account of the Indian army personnel. The bank has signed a memorandum of understanding (MoU) with the Indian Army here for a salary account. The MoU enables Kotak to offer its salary account proposition, combined with exclusive benefits for the Indian Army, to all army personnel – both active and retired.
  • Through the Kotak salary account, all personnel of the Indian army will get access to the full range of Kotak’s products and services including a zero-balance salary account that earns up to 4 per cent interest per annum with free unlimited ATM transactions on all VISA ATMs and anywhere banking across the bank’s network of 1,603 branches and 2,573 ATMs across India.
  • The salary account will cover other benefits such as a bespoke salary account for the army personnel, enhanced complimentary personal accident insurance cover – for both on-duty and off-duty incidents.
  • It covers accidental death for total or partial permanent disability. It will also offer special education benefit for children and additional girl child benefit by covering dependent children of up to 22 years in the event of an accident claim by the salary account holder.
  • Among others, the account will also offer exclusive benefits on loans and credit cards by way of attractive rates and zero processing fees on personal, home and car loans and waiver on joining fees on credit cards.
  • Zero-balance; family banking accounts, free online payment transactions, unlimited cheque books, best-in-class rates for dematerialised accounts (Demat) and best-in-class brokerage rates on trading accounts are the other benefits.

 HDFC ERGO launches Business Kisht Suraksha cover

  • HDFC ERGO General Insurance has launched the “Business Kisht Suraksha” cover. It is a unique cover that was launched with the aim of protecting the balance sheet of Microfinance Institutions (MFIs), financial institutions and banks if any catastrophe or a natural disaster occurs.
  • This was launched with the aim of limiting the impacts on the balance sheet of financial institutions which occurs because of non-payment of EMIs by borrowers or because of several calamities like earthquakes, floods, cyclones.
  • The Business Kisht can be customised as per the needs of the individual MFI or financial institution (FI). It can also be tailor-made based on the geographical presence of the borrower, MFI or any FIs.
  • The MFIs or FIs would also be given the option to select the number of EMIs which might need insurance coverage.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Which website is good for the latest current affairs?

Toprankers is one of the best websites for the lastest current affairs.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
shikha s

QUERY 12 days ago

which website or app is best for judiciary Current affairs, Gk and Gs ?
0 LIKES 1 COMMENTS
Vishwa

QUERY 21 days ago

Offline mocks
Will i get offline mocks if i subscribe for the ₹3500 mock package? If not where can i get offline mocks? Please answer fast
0 LIKES 1 COMMENTS
latika

QUERY 1 months ago

can you reopen missed mock
0 LIKES 1 COMMENTS
Vikas Mishra

QUERY 1 months ago

Sir weekly current affairs Hindi me nahi a rha h
0 LIKES 0 COMMENTS
Luv Singhal

QUERY 1 months ago

quant time speed and distance
After traveling 50km, a train is meeting with an accident and travels at (3/4)th of the usual Speed and reaches 45 min late. Had the accident happened 10km further on it would have reached 35 min late. Find the usual Speed?
0 LIKES 0 COMMENTS
Sattaking Agency

QUERY 1 months ago

Sattaking Agency India's Best Online Satta Company
https://www.sattaking.agency
1 LIKES 0 COMMENTS
Vivek

QUERY 1 months ago

https://getintohindi.com/
0 LIKES 0 COMMENTS
Vivek

QUERY 1 months ago

Simplification
Simplification download
0 LIKES 2 COMMENTS
Deergha

QUERY 1 months ago

CLATPOST: PRINT
Where can i find the clatpost print launched a month ago on the portal...is it uploaded in the CRASH Batch- 2
1 LIKES 0 COMMENTS
Priyanshu Kar

MCQ 1 months ago

Biden has quadrupled Trump refugee cap to?
75000
60,800
62,500
88,800
2 LIKES 122 COMMENTS 129 ATTEMPTS
Sanchita Bharati

QUERY 1 months ago

Finding Something
Where can I find The Clat Post?? Please sir let me know...🙏🏻🙏🏻
0 LIKES 0 COMMENTS
SUMIT BHATT

MCQ 1 months ago

SABSE PAHLE NET BANKING KIS BANK DWARA SHURU KI GYI
I C I C I BANK
AXIS BANK
R B I BANK
H D F C BANK
0 LIKES 271 COMMENTS 286 ATTEMPTS
Dev Choudhary

QUERY 1 months ago

Play Satta Matka and Change Your Life with Sattaking.agency
Sattaking.agency may be the earth most branded online gambling website. Well come all my best friends. Satta Matka market, Satta market, matka jodi fix, today matka, Delhi Satta, Gaziabad Satta, Satta India, Indian Matka Tips, Matka world, daily Matka number, free Matka number, boss matka, matka tips, Satta King tips, matka fix number, satta number, kalyan today jodi number. There would be several of you wanting forward to understand concerning Satta Matka game. Here, we tend to face measure going to share it during a elaborated manner to place in easy words, Satta Matka or Indian Satta Matka is taken under consideration a kind of inline gambling. It's obtaining quite popular and other people area unit full enjoying it on an oversized scale. This extremely fashionable game was started in Delhi, Ghaziabad, and Mumbai in India. Inside a fast span of a while, it's grabbed many success at the fore front. Inside prescribed taken time, the recognition of this online satta game has reached to next level. Now play Satta Matka game with sattaking.agency and change your life. https://www.sattaking.agency
1 LIKES 1 COMMENTS
Aadia Nair

QUERY 1 months ago

Where can we find a daily current affairs quiz?
1 LIKES 1 COMMENTS
Kajal Tiwari

QUERY 1 months ago

Current affairs
How to cope with all the passages...as clat examination is based on passages
0 LIKES 3 COMMENTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts