Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 6 November 2020

अंतरराष्ट्रीय

संयुक्त राज्य औपचारिक रूप से पेरिस जलवायु समझौते से बाहर

  • संयुक्त राज्य अमेरिका ने 04 नवंबर 2020 को आधिकारिक रूप से पेरिस जलवायु समझौते से अपना नाम वापस ले लिया है। इसके साथ, अमेरिका अब औपचारिक रूप से इस समझौते से बाहर निकलने वाला एकमात्र देश बन गया है क्योंकि 2015 में इसे अपनाया गया था।
  • 2015 में जलवायु संकट के बिगड़ते प्रभावों से ग्रह को बचाने के लिए लैंडमार्क पेरिस जलवायु समझौते पर हस्ताक्षर किए गए थे। समझौते के नियमों के अनुसार, कोई देश संयुक्त राष्ट्र को वापस लेने के अपने इरादे को अधिसूचित करने के एक पूरे वर्ष से पहले आधिकारिक तौर पर नहीं छोड़ सकता है। संयुक्त राज्य अमेरिका ने 4 नवंबर, 2019 को संयुक्त राष्ट्र को अपनी वापसी की सूचना दी थी।

 तंजानिया के राष्ट्रपति जॉन पोम्बे मागुफुली ने जीता दूसरा कार्यकाल

  • तंजानिया के राष्ट्रपति जॉन पोम्बे मागुफुली (John Pombe Magufuli) ने पांच वर्ष के दूसरे कार्यकाल के लिए राष्ट्रपति पद की शपथ ग्रहण की है। उन्होंने 05 नवंबर 2020 को पद की शपथ ली।
  • मागुफुली ने 28 अक्टूबर हुए चुनावों में कुल मतों में से 84% वोट हासिल किए। उन्हें तंजानिया के पांचवें राष्ट्रपति के रूप में चुना गया और वे 2015 से इस पद पर हैं। इन चुनावों में CHADEMA पार्टी के उम्मीदवार टुंडु लिसु (Tundu Lissu) दूसरे स्थान पर रहे।

 राष्ट्रीय

प्रहलाद सिंह पटेल ने केरल में "पर्यटक सुविधा केंद्र" का किया उद्घाटन

  • केंद्रीय पर्यटन और संस्कृति राज्य मंत्री (स्वतंत्र प्रभार) प्रहलाद सिंह पटेल ने केरल के गुरुवायूर में "पर्यटक सुविधा केंद्र" सुविधा का वर्चुली उद्घाटन किया। इस सुविधा केंद्र का निर्माण "केरल की गुरुवायूर पर्यटन विकास" परियोजना के तहत 11.57 करोड़ रुपये की लागत से पर्यटन मंत्रालय की प्रसाद योजना के तहत किया गया है।
  • पर्यटन मंत्रालय द्वारा वर्ष 2014-15 में तीर्थयात्रा कायाकल्प और आध्यात्मिक, विरासत संवर्धन अभियान (PRASHAD) के लिए राष्ट्रीय मिशन शुरू किया गया था।
  • PRASHAD योजना का उद्देश्य पहचान किए गए तीर्थ और विरासत स्थलों का एकीकृत विकास है।

 सेना प्रमुख एमएम नरवणे को नेपाल ने सेना के मानद जनरल पद से किया सम्मानित

  • थल सेनाध्यक्ष जनरल एमएम नरवणे को नेपाल की राष्ट्रपति बिद्या देवी भंडारी द्वारा नेपाली सेना के मानद जनरल पद से सम्मानित किया गया। उन्हें नेपाल की राजधानी काठमांडू में स्थित राष्ट्रपति के आधिकारिक निवास 'शीतल निवास' में एक विशेष समारोह में सम्मानित किया गया। इस समारोह में नेपाल के प्रधान मंत्री के.पी. शर्मा ओली, भारतीय राजदूत विनय एम. क्वात्रा और दोनों देशों के अन्य वरिष्ठ अधिकारी मौजूद रहे।
  • यह मानद उपाधि प्रयास दोनों देश के साथ एक-दूसरे के सेना प्रमुखों को सम्मानित करने की सात दशक पुरानी परंपरा का हिस्सा है। कमांडर-इन-चीफ जनरल केएम करियप्पा पहले भारतीय सेना प्रमुख थे जिन्हें 1950 में इस मानद से सम्मानित किया गया था। इससे पीला पिछले साल जनवरी में, नेपाली सेना के प्रमुख जनरल पूर्ण चंद्र थापा को राष्ट्रपति राम नाथ कोविंद द्वारा नई दिल्ली में आयोजित एक समारोह में भारतीय सेना का मानद जनरल से अलंकृत किया गया था।

 शोक संदेश

कन्नड़ अभिनेता एचजी सोमशेखर राव का निधन

  • वयोवृद्ध कन्नड़ रंगमंच और फिल्म अभिनेता एचजी सोमशेखर राव का निधन हो गया। उन्होंने अपने करियर के दौरान लगभग पांच दशकों में 60 से अधिक फिल्मों में काम किया है।
  • उन्होंने 1975 की कन्नड़ फिल्म गीजगाना गुडु से बड़े पर्दे पर अपने करियर की शुरुआत की थी। इसके अलावा, एचजी सोमशेखर राव एक प्रकाशित लेखक भी थे। उन्होंने एक आत्मकथा सहित 25 पुस्तकें लिखी हैं।

 बॉलीवुड अभिनेता फराज खान का निधन

  • बॉलीवुड अभिनेता फराज खान का निधन। उन्होंने 1990 के दशक के अंत और 2000 की शुरुआत में कई लोकप्रिय बॉलीवुड फिल्मों में अभिनय किया था।
  • उनमें से कुछ फिल्मों मेहंदी (1998), फरेब (1996), दुल्हन बनु में तेरी (1999) और चांद बुझ गया (2005) शामिल हैं।

 नियुक्ति और इस्‍तीफे

एके गुप्ता बने ONGC विदेश लिमिटेड के नए MD और CEO

  • एके गुप्ता ने ONGC विदेश लिमिटेड (OVL) के नए प्रबंध निदेशक और CEO का कार्यभार संभाला है। इससे पहले, वह कंपनी के निदेशक (परिचालन) के पद पर कार्यत थे। इसके अलावा गुप्ता ओएनजीसी में मार्केटिंग में नए व्यवसायों के प्रमुख और घरेलू और अंतरराष्ट्रीय दोनों बाजारों के लिए ओएनजीसी विदेश के बिजनेस डेवलपमेंट के प्रमुख भी होंगे थे। इस पद पर वह साझेदारों सहयोगियों, नियामकों, ग्राहकों और राष्ट्रीय तेल कंपनियों के साथ वाणिज्यिक वार्ता को संभालेंगे।
  • OVL भारत की अंतर्राष्ट्रीय पेट्रोलियम कंपनी है और राष्ट्रीय तेल और गैस प्रमुख तेल और प्राकृतिक गैस निगम (ONGC) लिमिटेड की विदेशी शाखा है। गुप्ता के पास घरेलू और विदेशी तेल और गैस अन्वेषण और उत्पादन कार्यों में विभिन्न क्षमताओं में लगभग तीन दशकों का लंबा अनुभव है।

 दिवस

इंटरनेशनल डे फॉर प्रीवेंटिंग एक्स्प्लॉयटेशन ऑफ़ एनवायरमेंट इन वार एंड आर्म्ड कनफ्लिक्ट: 6 नवंबर

  • International Day for Preventing the Exploitation of the Environment in War and Armed Conflict: प्रतिवर्ष 6 नवंबर को अंतर्राष्ट्रीय स्तर पर युद्ध और सशस्‍त्र संघर्ष में पर्यावरण के शोषण को रोकने के लिए अंतर्राष्‍ट्रीय दिवस मनाया जाता है। संयुक्त राष्ट्र महासभा ने 5 नवंबर 2001 को प्रत्येक वर्ष के 6 नवंबर को युद्ध और सशस्‍त्र संघर्ष में पर्यावरण के शोषण को रोकने के अंतर्राष्‍ट्रीय दिवस के रूप में घोषित किया था।
  • युद्ध के दौरान यह विभिन्न पारिस्थितिकी तंत्र जैसे कि पानी की आपूर्ति में जहर, जंगल जलान, जानवरों की ह्त्या, आदि को प्रभावित करता है। हालांकि मानवता ने हमेशा मृत और घायल सैनिकों और नागरिकों, नष्ट शहरों और आजीविका के संदर्भ में अपने युद्ध हताहतों की गिनती की है, जबकि पर्यावरण अक्सर युद्ध का असंगठित शिकार बना रहा है। इसके अलावा इस दौरान जल कुओं को प्रदूषित किया जाता है, फसलों को जलाया जाता है, जंगलों की कटाई, मिट्टी में जहर मिल जाता है, और जानवरों की सैन्य लाभ प्राप्त करने के लिए हत्या कर दी जाती है।

 विश्व सुनामी जागरूकता दिवस: 5 नवंबर

  • World Tsunami Awareness Day: दुनिया भर में 5 नवंबर को विश्व सुनामी जागरूकता दिवस के रूप में मनाया जाता है। यह दिन सुनामी के खतरों से संबंधित मुद्दों के बारे में दुनिया भर के लोगों में जागरूकता फैलाने के लिए मनाया जाता है। वर्ष 2020 में, विश्व सुनामी जागरूकता दिवस राष्ट्रीय और सामुदायिक स्तर पर आपदाओं से अधिक जीवन बचाने के लिए स्थानीय आपदा जोखिम को कम करने की रणनीति के विकास को प्रोत्साहित करता है। इस वर्ष का इसे "Sendai Seven Campaign,” लक्ष्य को प्रोत्साहित करता है।
  • संयुक्त राष्ट्र महासभा ने दिसंबर 2015 से, प्रतिवर्ष 5 नवंबर को विश्व सुनामी जागरूकता दिवस के रूप में घोषित किया था, और देशों, अंतर्राष्ट्रीय निकायों और नागरिक समाज से सुनामी जागरूकता बढ़ाने और जोखिम में कमी के लिए अभिनव दृष्टिकोण साझा करने का आह्वान किया।

 पुस्‍तक और लेखक

‘Till We Win’: एम्स निदेशक की C-19 पर पुस्तक

  • एम्स के निदेशक रणदीप गुलेरिया और दो अन्य डॉक्टरों द्वारा भारत में C-19 के खिलाफ लड़ाई और आने वाले दिनों में महामारी से निपटने के प्रयासों पर “Till We Win” नामक एक नई पुस्तक तैयार की गई है। इस पुस्तक को प्रमुख सार्वजनिक नीति और स्वास्थ्य प्रणालियों के विशेषज्ञ चंद्रकांत लहारिया और प्रसिद्ध वैक्सीन शोधकर्ता और वायरोलॉजिस्ट गगनदीप कांग द्वारा संयुक्त रूप से लिखा गया है।
  • यह पुस्तक अपनी सांस्कृतिक और भाषाई विविधता के लिए जाने जाने वाले देश में जीवन के सभी क्षेत्रों के लोगों के बीच "आंतरिक शक्ति और एकता" से संबंधित है। इस बुक को इस महीने जारी किया जाएगा, जिसे पेंगुइन रैंडम हाउस इंडिया द्वारा प्रकाशित किया जाएगा।
  • यह पुस्तक बताती है कि C -19 महामारी से सीखने का उपयोग भारतीय स्वास्थ्य प्रणाली को हमेशा के लिए मजबूत बनाने के लिए किया जा सकता है। स्वास्थ्य प्रणाली को मजबूत करने के अवसर के रूप में महामारी द्वारा उत्पन्न चुनौती को रूपांतरित करना हम सभी के ऊपर है।

 बैंकिंग और आर्थिक

ICICI बैंक ने लॉन्च किया 'ICICI Bank Mine’ व्यापक बैंकिंग प्रोग्राम

  • निजी ऋणदाता आईसीआईसीआई बैंक ने अपने मिलेनियम ग्राहकों (18 वर्ष से 35 वर्ष के आयु वर्ग) के लिए ‘ICICI Bank Mine’ नामक एक व्यापक बैंकिंग कार्यक्रम शुरू किया है।
  • बैंक द्वारा लॉन्च किया गया ‘ICICI Bank Mine’ भारत का पहला और एक विशिष्ट उत्पाद है ताकि बैंक अपने सबसे पुराने ग्राहकों को मोबाइल-फर्स्ट, अत्यधिक व्यक्तिगत और अनुभवात्मक बैंकिंग अनुभव प्रदान किया जा सके।

‘ICICI Bank Mine’ की सुविधाएं

  1. तत्काल बचत खाता
  2. बैंक का मोबाइल बैंकिंग ऐप iMobile नए रूप में
  3. क्यूरेटेड क्रेडिट और डेबिट कार्ड
  4. जल्द पर्सनल लोन और ओवरड्राफ्ट,
  5. सोशल डिस्टेंसिंग के साथ शाखा अनुभव

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 6 November 2020

INTERNATIONAL

 United States Formally Exits Paris Climate Accord

  • The United States has officially withdrawn from the Paris climate accord on 04 November 2020. With this, the US has now become the only country to formally pull out of the deal since it was adopted in 2015.
  • The landmark Paris climate agreement was signed in 2015 to protect the planet from the worsening impacts of the climate crisis. As per the rules of the agreement, a country cannot officially leave before one full year of notifying the UN of its intent to withdraw. The United States notified the United Nations of its withdrawal on November 4, 2019.

 Tanzania President John Pombe Magufuli wins second term

  • The President of Tanzania, John Pombe Magufuli has been sworn for a second five-year term. He took the oath of the office on 05 November 2020.
  • Magufuli won 84% of the total votes in elections held on October 28. He was elected as the fifth President of Tanzania and is in office since 2015. CHADEMA party candidate Tundu Lissu took the second position.

 NATIONAL

Prahlad Singh Patel inaugurates “Tourist Facilitation Centre” in Kerala

  • Union Minister of State (IC) for Tourism & Culture, Prahlad Singh Patel virtually inaugurated the “Tourist Facilitation Centre” facility at Guruvayur, in Kerala.
  • The facility has been constructed under the project “Development of Guruvayur, Kerala” under PRASHAD Scheme of the Ministry of Tourism, at the cost of Rs. 11.57 Crores.
  • The ‘National Mission on Pilgrimage Rejuvenation and Spiritual, Heritage Augmentation Drive’ (PRASHAD) were launched by the Ministry of Tourism in the year 2014-15.
  • The objective of PRASHAD scheme is integrated development of identified pilgrimage and heritage destinations.
  • It includes infrastructure development such as entry points (Road, Rail and Water Transport), last-mile connectivity, basic tourism facilities like Information/ Interpretation Centers, ATM/ Money exchange, eco-friendly modes of transport, area Lighting and illumination with renewable sources of energy, parking, drinking water, toilets, cloakroom, waiting rooms, first aid centres, craft bazaars /haats/ souvenir shops/ cafeteria, rain shelters, Telecom facilities, internet connectivity etc.

 Indian Army chief made honorary General of Nepal Army

  • The Chief of Army Staff General, MM Naravane was conferred the honorary rank of General of the Nepali Army by President Bidya Devi Bhandari. He was honoured at a special ceremony at the President's official residence 'Shital Niwas' in Kathmandu, Nepal.
  • The ceremony was attended by the Prime Minister of Nepal K.P. Sharma Oli, Indian Ambassador Vinay M. Kwatra and other senior officials of both the countries.
  • The practice follows a seven-decade-old tradition of conferring Army Chiefs of each other's country with the honorary title.
  • Commander-in-Chief General KM Cariappa was the first Indian Army Chief to be decorated with the title in 1950.
  • In January last year, Chief of Nepali Army, General Purna Chandra Thapa, was also made the honorary General of the Indian Army by President Ram Nath Kovind at a ceremony in New Delhi.

 OBITUARY

Kannada actor HG Somashekar Rao passes away

  • Veteran Kannada theatre and film actor, HG Somashekar Rao passed away. He had appeared in more than 60 movies during his career spanning about five decades.
  • He made his big-screen debut with 1975 Kannada film Geejagana Goodu. Apart from this, HG Somashekar Rao was also a published author. He has written 25 books, including an autobiography.

 Bollywood Actor Faraaz Khan passes away

  • Bollywood actor Faraaz Khan passed away. He had acted in several popular Bollywood films in the late 1990s and early 2000s.
  • Some of them include Mehndi (1998), Fareb (1996), Dulhan Banoo Main Teri (1999) and Chand Bujh Gaya (2005) among others.

 APPOINTMENTS AND RESIGNATIONS

AK Gupta becomes new MD and CEO of ONGC Videsh Limited (OVL)

  • AK Gupta, the new Managing Director and CEO of ONGC Videsh Limited (OVL) took charge. Before this, he was Director (Operations) of the company.
  • Gupta was also the Head of New businesses in Marketing in ONGC and Head Business development in ONGC Videsh, both for the domestic and international markets.
  • He has handled commercial negotiations with alliance partners, regulators, customers and National Oil Companies.

 IMPORTANT DAYS

International Day for Preventing the Exploitation of the Environment in War and Armed Conflict

  • The International Day for Preventing the Exploitation of the Environment in War and Armed Conflict is an international day observed annually on November 6. On 5 November 2001, the UN General Assembly declared 6 November of each year as the International Day for Preventing the Exploitation of the Environment in War and Armed Conflict.
  • At the time of war, it affects the ecosystem such as water supply is poisoned, the forest is burnt, animals killed, etc. Though humanity has always counted its war casualties in terms of dead and wounded soldiers and civilians, destroyed cities and livelihoods, the environment has often remained the unpublicized victim of war. Water wells have been polluted, crops torched, forests cut down, soils poisoned, and animals killed to gain military advantage.

 World Tsunami Awareness Day: 5 November 2020

  • World Tsunami Awareness Day was observed across the world on 5 November. The day is celebrated to spread awareness among people across the world in matters related to the dangers of tsunami.
  • In 2020, World Tsunami Awareness Day encourages the development of national and community-level, local disaster risk reduction strategies to save more lives against disasters. This year’s observance promotes "Sendai Seven Campaign,” target.
  • In December 2015, the UN General Assembly designated 5 November as World Tsunami Awareness Day, calling on countries, international bodies and civil society to raise tsunami awareness and share innovative approaches to risk reduction.
  • World Tsunami Awareness Day was the brainchild of Japan, which due to its repeated, bitter experience has over the years built up major expertise in areas such as tsunami early warning, public action and building back better after a disaster to reduce future impacts.
  • UN Disaster Risk Reduction (UNDRR) facilitates the observance of World Tsunami Awareness Day in collaboration with the rest of the United Nations system.

 BOOKS AND AUTHORS

‘Till We Win’: Book on C-19 by AIIMS Director

  • A new book titled “Till We Win” by AIIMS Director Randeep Guleria and two other doctors will give a definitive account of India’s fight against C-19 and how to deal with the pandemic in the days to come.
  • The book has been co-written by leading public policy and health systems expert Chandrakant Lahariya and renowned vaccine researcher and virologist Gagandeep Kang.
  • The book deals with the “realization of inner strength and unity” amongst people of all walks of life in a country known for its cultural and linguistic diversity. It will hit the stands this month and published by Penguin Random House India.
  • The book delves into how learnings from C-19 pandemic can be used to strengthen the Indian health system, for better, forever. It is up to all of us to convert the challenge posed by pandemic as an opportunity to strengthen health systems.

 BANKING AND ECONOMY

ICICI Bank launched ‘Mine’ a comprehensive banking programme

  • Private lender ICICI Bank has launched a comprehensive banking programme for its millennial customers, (in the age bracket of 18 years to 35 years ), called ‘ICICI Bank Mine’. The ‘ICICI Bank Mine’ is India’s first and unique product launched by the bank to offer a mobile-first, highly personalised and experiential led banking experience to the millennial customers.
  • Governor of RBI Shaktikanta Das Chairs 40th SAARC Central Bank Governors Meet.
  • The 40th Meeting of the SAARCFINANCE Governors’ Group was held virtually, under the Chairmanship of Shri Shaktikanta Das, Governor, RBI. The meeting was attended by the Governors from SAARC central banks. During the meeting, Mr Das also inaugurated the SAARCFINANCE Sync, a closed user group secure communication network.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
ARUNDHATI BHARAT MANWATKAR

QUERY 7 days ago

sociology
how can i start its preparation ?
1 LIKES 0 COMMENTS
Gangadhar Tiwari

QUERY 19 days ago

Ssc cgl
How can I command over Gs section?
0 LIKES 0 COMMENTS
Uma shankar

QUERY 22 days ago

Nice
0 LIKES 0 COMMENTS
Pranjali Agrawal

QUERY 1 months ago

Legally PDF
From where can I get the yearly Legally magazine PDF?
4 LIKES 0 COMMENTS
Nimish Ranjan

MCQ 1 months ago

Trigonometry
tan square theta is equal to
cos square theta
sin square theta
sin square theta / cos square theta
all of the above
excessively sun burnt skin
1 LIKES 62 COMMENTS 66 ATTEMPTS
Pranjali Agrawal

MCQ 1 months ago

On October 7,2020, India and Myanmar agreed to work towards the operationalization of which port and when was it built?
Thilawa Port, 2017
Sittwe Port, 2016
Yangon Port, 2016
Mawlamyine, 2015
3 LIKES 96 COMMENTS 101 ATTEMPTS
Rupiya Khatun

QUERY 1 months ago

sir from where i will get mock analysis vedio
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Harshithsai Boddu

MCQ 1 months ago

August mcq
1.Unnat Bharat Abhiyan centre of which institution has partnered with CSIR and Vijnana Bharti for promoting rural development?
IIT Madras
IIT Guwahati
IIT Kharagpur
IIT Delhi
2 LIKES 194 COMMENTS 203 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

What is the total outlay of the new Central Sector Scheme of financing facility launched by PM Modi under the Agriculture Infrastructure Fund?
Rs 2 lakh crore
Rs 1 lakh crore
Rs 3 lakh crore
Rs 4 lakh crore
0 LIKES 191 COMMENTS 193 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

CANI project is related to?
renovation of defence equipment
high speed broadband connections
maintenance of sea ports in India
security of financial transactions
1 LIKES 161 COMMENTS 165 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Which nation declared a state of environmental emergency on August 7, 2020?
Maldives
Mauritius
Indonesia
Malaysia
2 LIKES 218 COMMENTS 220 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Which organization has launched the loyalty platform ‘nth Rewards’?
Google Pay
NPCI
State Bank of India
PayTm
1 LIKES 181 COMMENTS 185 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Wrestling legend James Harris passed away at the age of 70 on August 9. He was popularly known by which name?
Kamala
Baby Bull
The Dragon
Stone Cold
2 LIKES 171 COMMENTS 174 ATTEMPTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts