Today's Current Affairs in Hindi- 6th May 2021

अंतरराष्ट्रीय

विश्‍व का सबसे बड़ा हवाई जहाज, हाइपरसोनिक वाहनों को परिवहन के लिए बनाया गया

  • विश्‍व का सबसे बड़ा हवाई जहाज, हाइपरसोनिक वाहनों के परिवहन के लिए डिज़ाइन किया गया है और यह कैलिफोर्निया के मोजेव रेगिस्तान से अधिक स्पष्ट आसमान में अंतरिक्ष तक आसान पहुंच की सुविधा प्रदान करता है। कंपनी स्ट्रैटोलांच ने इसे हाइपरसोनिक वाहनों के परिवहन और अंतरिक्ष तक आसान पहुंच की सुविधा के लिए डिज़ाइन किया था।
  • 'Roc’ नाम के विमान में ट्विन-फ्यूजलेज़ डिज़ाइन और अब तक का सबसे लंबा पंख लगा हुआ है, जो 385 फीट (117 मीटर) पर बहता है, जो 321 फीट (98 मीटर) की ह्यूजेस H-4 हरक्यूलिस उड़ान नाव को पार करता है। स्ट्रैटोलांच का लक्ष्य 550,000 पाउंड का पेलोड ले जाना है और यह ऊंचाई से रॉकेट लॉन्च करने में सक्षम होगा।

 राष्ट्रीय

ममता बनर्जी ने डब्ल्यूबी के सीएम के रूप में लगातार तीसरी बार शपथ ली

  • ममता बनर्जी ने राज्य के कुछ हिस्सों में कोविड और चुनाव के बाद की हिंसा के बीच तीसरी बार पश्चिम बंगाल की मुख्यमंत्री के रूप में शपथ ली। शपथ समारोह C-19 प्रोटोकॉल के साथ राजभवन में "थ्रोन रूम" में हुआ। कैबिनेट और मंत्रिपरिषद के बाकी सदस्यों को 9 मई को रवींद्रनाथ टैगोर की जयंती पर शपथ दिलाई जाएगी।
  • ममता बनर्जी ने बंगाल चुनाव में लगातार तीसरी बार मुख्यमंत्री पद के लिए शानदार जीत हासिल की। तृणमूल ने 292 सीटों में से 213 सीटें जीतीं, जबकि सबसे मजबूत प्रविपक्ष बीजेपी 77 सीटों के साथ दूसरे स्थान पर रही। ममता बनर्जी अपने कार्यालय नबना की प्रमुख होंगी, जहाँ उन्हें कोलकाता पुलिस द्वारा गार्ड ऑफ़ ऑनर दिया जाएगा।

 पेप्सिको फाउंडेशन ने SEEDS के साथ भागीदारी की

  • पेप्सीको की परोपकारी शाखा, पेप्सीको फाउंडेशन ने कहा कि उसने सामुदायिक C-19 टीकाकरण अभियान शुरू करने और C-19 केयर सेंटर स्थापित करने के लिए नॉट-फॉर-प्रॉफिट ऑर्गनाइजेशन, सस्टेनेबल एनवायरनमेंट एंड इकोलॉजिकल डेवलपमेंट सोसाइटी (SEEDS) के साथ साझेदारी की है। महाराष्ट्र, पंजाब, पश्चिम बंगाल, उत्तर प्रदेश और तेलंगाना पर ध्यान केंद्रित करने के लिए। साझेदारी के हिस्से के रूप में, SEEDS बड़े पैमाने पर समुदाय के लिए C-19 टीकाकरण चलाएंगे, बेड और चिकित्सा सुविधाओं से लैस कोविड केयर सेंटर स्थापित करेंगे, जिनमें ऑक्सीजन सिलेंडर शामिल हैं।
  • पेप्सीको इंडिया ने एक बयान में कहा कि 1 लाख से अधिक वैक्सीन की खुराक समुदायों को प्रदान की जाएगी, जिन्हें स्थानीय स्वास्थ्य प्रणाली के माध्यम से प्रशासित किया जाएगा, जबकि तीन महीने में पांच C-19 केयर सेंटर स्थापित किए जाएंगे, जिनमें ऑक्सीजन सिलिंडर सहित बेड और मेडिकल सुविधाएं होंगी।

 सशस्त्र बलों ने C-19 मरीजों के मानसिक स्वास्थ्य के लिए "CO-JEET" लॉन्च किया

  • सशस्त्र बलों ने भारत में चिकित्सा प्रणाली को मजबूत करने और ऑक्सीजन आपूर्ति श्रृंखलाओं की तरह, एंटी-C-19 प्रयासों की सहायता के लिए ऑपरेशन "CO-JEET" शुरू किया है। इनके साथ-साथ, CO-JEET लोगों की मानसिक स्वास्थ्य को सुनिश्चित करने के लिए भी उपाय करता है। मेडिकल थेरेपी के अलावा, रोगियों को इस आश्वासन की आवश्यकता होती है कि "वे ठीक हो जाएंगे" और समय के साथ उन्हें आत्मविश्वास और साहस वापस पाने की आवश्यकता होती है।
  • एकीकृत रक्षा स्टाफ (मेडिकल) की डिप्टी चीफ कानिटकर सशस्त्र बलों में थ्री स्टार जनरल बनने वाली तीसरी महिला हैं। वाइस एडमिरल डॉ. पुनीता अरोड़ा और एयर मार्शल पद्मावती बंदोपाध्याय पहली और दूसरी हैं।

 भारतीय सेना ने सिक्किम में पहला सोलर प्लांट शुरू किया

  • भारतीय सेना ने हाल ही में सिक्किम में पहला ग्रीन सोलर एनर्जी हार्नेसिंग प्लांट शुरू किया। इसे भारतीय सेना के सैनिकों को लाभ पहुंचाने के लिए लॉन्च किया गया था। प्लांट वैनेडियम आधारित बैटरी तकनीक का उपयोग करता है। इसे 16,000 फीट की ऊंचाई पर बनाया गया था। संयंत्र की क्षमता 56 KVA है। यह IIT मुंबई के सहयोग से पूरा हुआ।
  • जनवरी 2021 में, वैनेडियम अरुणाचल प्रदेश में खोजा गया था। यह भारत में वैनेडियम की पहली खोज थी।
  • भारत विश्व में वैश्विक वैनेडियम उत्पादन का 4% उपभोग करता है।
  • यह 60 विभिन्न खनिजों और अयस्कों में पाया जाता है, जिसमें कारनोटाइट, वेनाडेट, रोज़कोलाइट, पेट्रोनाइट शामिल हैं।

 खेल

श्रीलंका के पूर्व खिलाड़ी नुवान जोयसा को 6 वर्ष के लिए, ICC ने बैन किया

  • श्रीलंका के पूर्व खिलाड़ी और कोच, नुवान जोयसा को ICC के भ्रष्टाचार निरोधक न्यायाधिकरण ने ICC भ्रष्टाचार-विरोधी संहिता को भंग करने का दोषी पाए जाने के बाद सभी क्रिकेट पर छह साल के लिए प्रतिबंध लगा दिया है। जोयसा के लिए प्रतिबंध 31 अक्टूबर 2018 के लिए पूर्व-दिनांकित किया गया, जब उन्हें अस्थायी रूप से निलंबित कर दिया गया था।
  • जोयसा "एक समझौते के पक्ष में या मैच फिक्स करने के लिए या एक अंतरराष्ट्रीय मैच के परिणाम, प्रगति, आचरण या किसी अन्य पहलू (ओं) को अनुचित तरीके से प्रभावित करने के लिए" दोषी है। अन्य आरोप "प्रत्यक्षा या अप्रत्यक्ष रूप से याचना, उत्प्रेरण, मोहक, निर्देशन, अनुनय, प्रोत्साहन या जानबूझकर किसी भी प्रतिभागी को संहिता अनुच्छेद 2.1 को सुगम बनाने के बारे में है।"

 शोक सन्देश

जम्मू-कश्मीर के पूर्व राज्यपाल जगमोहन मल्होत्रा का निधन

  • जम्मू-कश्मीर के पूर्व राज्यपाल, जगमोहन मल्होत्रा का निधन हो गया है। जगमोहन ने जम्मू-कश्मीर के राज्यपाल के रूप में दो बार सेवा की, एक बार 1984 से 1989 और फिर जनवरी 1990 से मई 1990 तक। उन्होंने दिल्ली, गोवा और दमन-दीव के उपराज्यपाल के रूप में भी काम किया था।
  • जगमोहन 1996 में पहली बार लोकसभा के लिए चुने गए और 1998 में अटल बिहारी वाजपेयी सरकार में शहरी विकास और पर्यटन मंत्री के रूप में कार्य किया। इसके अलावा उन्हें 1971 में पद्म श्री, 1977 में पद्म भूषण और 2016 में पद्म विभूषण से सम्मानित किया गया था।

 दिवस

अंतर्राष्ट्रीय नो डाइट दिवस 2021: 06 मई

  • इंटरनेशनल नो डाइट डे 6 मई को मनाया जाता है और इसका प्रतीक हल्का नीला रिबन है। यह शरीर की स्वीकृति का वार्षिक उत्सव है, जिसमें वसा स्वीकृति और शरीर के आकार की विविधता शामिल है। इसका मतलब है अपने शारीर को उसी तरह अपनाना जैसे वो है और आपने वजन, शरीर के आकार और स्वस्थ और सक्रिय होने के बारे में कम चिंता करना है।
  • यह दिन किसी भी आकार में स्वास्थ्य पर ध्यान देने के साथ एक स्वस्थ जीवन शैली को बढ़ावा देने और डाइटिंग के संभावित खतरों के बारे में जागरूकता बढ़ाने और सफलता की अवांछितता के लिए समर्पित है।

 पुरस्‍कार एवं सम्‍मान

मारिया रसा को यूनेस्को के 2021 के विजेता के रूप में नामित किया गया

  • मारिया रेसा को यूनेस्को/गुइलेर्मो कैनो विश्व प्रेस स्वतंत्रता पुरस्कार के 2021 पुरस्कार विजेता के रूप में नामित किया गया है। $ 25,000 का पुरस्कार यूनेस्को के अनुसार, "विशेष रूप से खतरे की स्थिति में प्रेस स्वतंत्रता की रक्षा या संवर्धन में उत्कृष्ट योगदान को मान्यता देता है।" इस पुरस्कार का नाम कोलम्बियाई पत्रकार गुइलेर्मो कैनो इसाज़ा पर रखा गया था।
  • यूनेस्को ने रेसा के एक पत्रकार के रूप में 3 दशक के करियर का हवाला देते हुए, एशिया के लिए सीएनएन के प्रमुख खोजी रिपोर्टर के रूप में और फिलीपीन ब्रॉडकास्ट ABS-CBN के समाचार प्रमुख के रूप में उनके काम को शामिल किया। हाल ही में, उनके प्रशस्ति पत्र में कहा गया है, रेसा के खोजी कार्य और रैपरलर के सीईओ के रूप में उसकी स्थिति के लिए, उनका लक्ष्य "ऑनलाइन हमलों और न्यायिक प्रक्रियाएं है"।

 बैंकिंग और आर्थिक

भारतीय रिजर्व बैंक ने, हेल्थकेयर के लिए 50,000 करोड़ रुपये की तरलता सुविधा की घोषणा की

  • भारतीय रिजर्व बैंक के गवर्नर शक्तिकांत दास ने उपचार के लिए धन की आवश्यकता वाले रोगियों के अलावा, वैक्सीन निर्माताओं, चिकित्सा उपकरण आपूर्तिकर्ताओं, अस्पतालों और संबंधित क्षेत्रों जैसी संस्थाओं को 50,000 करोड़ रुपये का ऋण देने के लिए C -19 हेल्थकेयर पैकेज की घोषणा की है।
  • भारत में C -19 की दूसरी लहर के कारण आर्थिक तनाव के बीच आपातकालीन स्वास्थ्य सुरक्षा तक पहुंच के लिए 50,000 करोड़ रुपये की नई ऑन-टैप विशेष तरलता सुविधा बैंकों को रेपो दर पर उपलब्ध कराई जाएगी।
  • बैंक इस सुविधा के तहत 31 मार्च, 2022 तक ऋण दे सकते हैं। यह कोविड ऋण 3 वर्ष तक के कार्यकाल के लिए प्रदान किया जाएगा और पुनर्भुगतान या परिपक्वता तक प्राथमिकता क्षेत्र के ऋण के रूप में वर्गीकृत किया जाएगा।

Today's Current Affairs in English- 6th May 2021

INTERNATIONAL

World’s largest aeroplane, designed to transport hypersonic vehicles

  • The world’s largest aeroplane, designed to transport hypersonic vehicles and facilitate easy access to space, soared into clear skies over California’s Mojave Desert. The company Stratolaunch designed it to transport hypersonic vehicles and facilitate easy access to space.
  • The aircraft named ‘Roc’ features a twin-fuselage design and the longest wingspan ever flown, at 385 feet (117 m), surpassing the Hughes H-4 Hercules flying boat of 321 feet (98 m). The Stratolaunch is intended to carry a 550,000-pound payload and will be able to launch rockets from high altitude.

 NATIONAL

Mamata Banerjee takes oath 3rd consecutive time as CM of WB

  • Mamata Banerjee was sworn as West Bengal Chief Minister for the third time in the shadow of C-19 and post-poll violence in parts of the state. The oath ceremony took place with C-19 protocols in place at the “Throne Room” at the Raj Bhavan. The rest of the cabinet and the council of ministers will be sworn in on May 9, the birth anniversary of Rabindranath Tagore.
  • Mamata Banerjee won a landslide victory in the Bengal election to secure a third straight term. The Trinamool won 213 of 292 seats while its strongest rival, BJP, finished second with 77 seats. Mamata Banerjee will head to her office Nabanna, where she will be given a guard of honour by the Kolkata Police.

 PepsiCo Foundation partners with SEEDS

  • PepsiCo Foundation, the philanthropic arm of PepsiCo, said it has partnered with the not-for-profit organisation, Sustainable Environment and Ecological Development Society (SEEDS) to launch a community C-19 vaccination drive and set up C-19 care centres. To focus on Maharashtra, Punjab, West Bengal, Uttar Pradesh, and Telangana. As part of the partnership, SEEDS will drive C-19 vaccinations for the community at large, set up Covid care centres equipped with beds and medical facilities, including oxygen cylinders.
  • Over 1 lakh vaccines doses will be provided to communities, to be administered through the local healthcare system, while five C-19 care centres will be set up for three months that will be equipped with beds and medical facilities, including oxygen cylinders, PepsiCo India said in a statement.

Armed Forces Launched “CO-JEET” for Mental Health Of C-19 Patients

  • The armed forces have launched operation “CO-JEET” to aid anti-C-19 efforts, like strengthening the medical system in India and oxygen supply chains. Along with these, CO-JEET also take measures to ensure the mental wellbeing of people. Apart from medical therapy, patients necessitate the assurance that “they will be fine” and at times that is all they need to gain back self-confidence and courage.
  • Deputy Chief of Integrated Defence Staff (Medical) Kanitkar is the third woman to become a three-star general in the armed forces. Vice Admiral Dr. Punita Arora & Air Marshal Padmavathy Bandopadhyay are the 1st & 2nd.

 Indian Army Launched First Solar Plant in Sikkim

  • The Indian Army recently launched the first Green Solar Energy harnessing plant in Sikkim. It was launched to benefit the troops of the Indian army. The plant uses Vanadium based battery technology. It was built at an altitude of 16,000 feet. The capacity of the plant is 56 KVA. It was completed in collaboration with IIT Mumbai.
  • In January 2021, Vanadium was discovered in Arunachal Pradesh. This was the first discovery of Vanadium in India.
  • India consumes 4% of global vanadium production in the world.
  • It is found in sixty different minerals and ores that includes carnotite, vanadate, roscoelite, patronite.

 SPORTS

ICC Banned, Former Sri Lanka player Nuwan Zoysa for 6 years

  • Former Sri Lanka player and coach, Nuwan Zoysa has been banned from all cricket for six years after an ICC Anti-Corruption Tribunal found him guilty of breaching the ICC anti-corruption code. The ban for Zoysa is backdated to 31 October 2018, when he was provisionally suspended.
  • Zoysa guilty of “being party to an agreement or effort to fix or contrive or otherwise influence improperly the result, progress, conduct or another aspect (s) of an International Match.” The other charge is about “directly or indirectly soliciting, inducing, enticing, instructing, persuading, encouraging or intentionally facilitating any Participant to breach Code Article 2.1.”

 OBITUARY

Former Governor of J&K Jagmohan Malhotra Passed Away

  • Former Jammu and Kashmir Governor, Jagmohan Malhotra has passed away. Jagmohan served two terms as Jammu and Kashmir Governor, once from 1984 to 1989, and then from January 1990 to May 1990. He had also served as Lieutenant Governor of Delhi, Goa and Daman & Diu.
  • Jagmohan was elected to the Lok Sabha for the first time in 1996 and served as the Union Minister for Urban Development and Tourism in the Atal Bihari Vajpayee government in 1998. Apart from this, he was honoured with the Padma Shri in 1971, Padma Bhushan in 1977 and Padma Vibhushan in 2016.

 IMPORTANT DAYS

International No Diet Day 2021: 06 May

  • International No Diet Day is observed on May 6, and its symbol is a light blue ribbon. It is an annual celebration of body acceptance, including fat acceptance and body shape diversity. It means recognising that your body is beautiful exactly as it is and worry less about your weight, body shape and more about being healthy and active.
  • The day is dedicated to promoting a healthy lifestyle with a focus on health at any size and in raising awareness of the potential dangers of dieting and the unlikelihood of success.

 AWARDS AND RECOGNITION

Maria Ressa has been named as the 2021 laureate of the UNESCO

  • Maria Ressa has been named as the 2021 laureate of the UNESCO/Guillermo Cano World Press Freedom Prize. The $25,000 prize “recognizes outstanding contributions to the defence or promotion of press freedom especially in the face of danger,” according to UNESCO. The prize was named after Guillermo Cano Isaza, the Colombian journalist.
  • UNESCO cited Ressa’s more than a 3-decade career as a journalist, including her work as CNN’s lead investigative reporter for Asia and as news chief of Philippine broadcast giant ABS-CBN. Recently, her citation added, Ressa “has been the target of online attacks and judicial processes” for her investigative work and her position as CEO of Rappler.

 BANKING AND ECONOMY

RBI Announced Term Liquidity Facility of Rs. 50,000 Crore For Healthcare

  • RBI Governor Shaktikanta Das has announced a C-19 healthcare package of Rs 50,000 crore, for lending to entities such as vaccine makers, medical equipment suppliers, hospitals and related sectors, besides the patients in need of funds for treatment.
  • The new on-tap special liquidity facility of Rs 50,000 crore will be made available to the banks at the repo rate, for access to emergency health security amid the economic stress due to the second wave of C-19 in India.
  • Banks can give loans under this facility till March 31, 2022. This C-19 loan will be provided for a tenure of up to 3 years and will be classified as a priority sector loan till repayment or maturity.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
Yukti Pawar

QUERY 7 days ago

Is hardcopy available of manthly magazine for clat??
0 LIKES 0 COMMENTS
Sajid Farooque

QUERY 12 days ago

beneficial for clat
sir plz tell me this CA is beneficial for clat 2022??????
0 LIKES 0 COMMENTS
Khushi Rajoriya

QUERY 1 months ago

sir/mam,can I totaaly rely on your daily current affairs for OLET?
1 LIKES 0 COMMENTS
Ashu maurya

QUERY 1 months ago

Every thing is perfect
Thanks always I will keep support you Continue to contribute for them with update current activities.
1 LIKES 0 COMMENTS
Saumya dubey

QUERY 1 months ago

About this article
From which newspaper this article is prepared
2 LIKES 0 COMMENTS
Esha Agrawal

QUERY 1 months ago

Pls upload July month’s current affairs (monthly)
1 LIKES 0 COMMENTS
Deepansh sthapak

QUERY 1 months ago

please get uploaded notes of august 5 and 6
please post gk quiz too
0 LIKES 0 COMMENTS
Deepjyoti Barman

QUERY 1 months ago

I cannot access August 1 current affairs. The page is not loading.
3 LIKES 0 COMMENTS
shikha s

QUERY 1 months ago

which website or app is best for judiciary Current affairs, Gk and Gs ?
0 LIKES 1 COMMENTS
Vishwa

QUERY 1 months ago

Offline mocks
Will i get offline mocks if i subscribe for the ₹3500 mock package? If not where can i get offline mocks? Please answer fast
0 LIKES 1 COMMENTS
latika

QUERY 1 months ago

can you reopen missed mock
0 LIKES 1 COMMENTS
Vikas Mishra

QUERY 1 months ago

Sir weekly current affairs Hindi me nahi a rha h
1 LIKES 0 COMMENTS
Luv Singhal

QUERY 1 months ago

quant time speed and distance
After traveling 50km, a train is meeting with an accident and travels at (3/4)th of the usual Speed and reaches 45 min late. Had the accident happened 10km further on it would have reached 35 min late. Find the usual Speed?
0 LIKES 0 COMMENTS
Sattaking Agency

QUERY 1 months ago

Sattaking Agency India's Best Online Satta Company
https://www.sattaking.agency
1 LIKES 0 COMMENTS
Vivek

QUERY 1 months ago

https://getintohindi.com/
0 LIKES 0 COMMENTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts