Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 5 December 2020

राष्ट्रीय

अंतर्राष्ट्रीय सैंड आर्ट फेस्टिवल और कोणार्क महोत्सव 2020 का हुआ शुभारंभ

  • अंतर्राष्ट्रीय सैंड आर्ट फेस्टिवल के 9 वें और कोणार्क महोत्सव के 31 वें संस्करण का शुभारंभ ओडिशा में हो गया है। अंतर्राष्ट्रीय सैंड आर्ट फेस्टिवल ओडिशा के पुरी जिले में कोणार्क के चंद्रभागा बीच पर आयोजित किया जा रहा है। महोत्सव में देशभर के लगभग 70 कलाकार हिस्सा ले रहे हैं। विश्व प्रसिद्ध रेत कलाकार और पद्मश्री अवार्डी, सुदर्शन पटनायक को महोत्सव का मुख्य क्यूरेटर बनाया गया है।
  • इस समारोह का आयोजन प्रति वर्ष कोणार्क नृत्य महोत्सव के हिस्से के रूप में किया जाता है, ताकि राष्ट्रीय और अंतर्राष्ट्रीय रेत कलाकारों को अपनी प्रतिभा दिखाने के लिए एक मंच प्रदान किया जा सके। हालाँकि, 2020 में अंतर्राष्ट्रीय कलाकार वर्तमान में जारी वैश्विक C-19 महामारी के चलते हिस्सा नहीं लेंगे।
  • ओडिशा पर्यटन द्वारा भारत के पारंपरिक और शास्त्रीय नृत्य रूपों का सर्वश्रेष्ठ प्रदर्शन करने के लिए कोणार्क महोत्सव का आयोजन किया जाता है, जोर देश की समृद्ध सांस्कृतिक विरासत में दिलचस्प अंतर्दृष्टि प्रदान करता है।
  • पांच दिवसीय शास्त्रीय नृत्य फेस्टिवल में ओडिसी, भरतनाट्यम, मणिपुरी, कुचिपुड़ी और कथक सहित भारत के लगभग सभी शास्त्रीय नृत्य रूपों के प्रमुख कलाकार और नृत्य प्रेमी भाग ले रहे हैं।

 शोक सन्देश

लक्षद्वीप के प्रशासक दिनेश्वर शर्मा का निधन

  • लक्षद्वीप के प्रशासक दिनेश्वर शर्मा का निधन हो गया। वह इससे पहले इंटेलिजेंस ब्यूरो के प्रमुख थे और जम्मू-कश्मीर के लिए इंटरलॉकर भी करते थे। केरल कैडर के 66 वर्षीय सेवानिवृत्त आईपीएस अधिकारी को अक्टूबर 2019 में लक्षद्वीप केंद्र शासित प्रदेश का प्रशासक नियुक्त किया गया था।
  • वह 1994 से 1996 के दौरान कश्मीर में आईबी के सहायक निदेशक और फिर राष्ट्रीय राजधानी में ब्यूरो में कश्मीर डेस्क पर सेवारत थे।

 पाकिस्तान के पूर्व पीएम जफरुल्लाह जमाली का निधन

  • पाकिस्तान के 15 वें प्रधान मंत्री ज़फ़रुल्लाह खान जमाली का निधन हो गया। उन्होंने नवंबर 2002 से जून 2004 तक 1 वर्ष, 7 महीने और 3 दिन की अवधि के लिए पीएम के रूप में कार्य किया था। वह प्रधानमंत्री बनने वाले बलूचिस्तान के पहले राजनेता हैं।
  • वह उस समय देश के प्रधानमत्री थे जब पूर्व सैन्य तानाशाह परवेज मुशर्रफ राष्ट्रपति थे। पीएम के रूप में, जमाली ने विवादित कश्मीर क्षेत्र में शांति समझौते पर हस्ताक्षर करने और संघर्ष विराम का संकल्प लिया। जमाली ने 2004 में, 2001 में तालिबान सरकार के पतन के बाद अफगानिस्तान की पहली उच्च स्तरीय यात्रा की थी।

 फ्रांस के पूर्व राष्ट्रपति वालेरी गिसकॉर्ड का निधन

  • फ्रांस के पूर्व राष्ट्रपति वालेरी गिसकॉर्ड डी'ऑनसिंग (Valery Giscard d’Estaing) का 94 वर्ष की आयु में C-19 के कारण निधन हो गया है। उन्होंने 1974 से 1981 के दौरान फ्रांस के तीसरे राष्ट्रपति के रूप में कार्य किया था। उनका जन्म फ्रांस के कब्जे वाले जर्मनी (अब जर्मनी) के कोबलेनज़ में 2 फरवरी 1926 को हुआ था।
  • गिसकॉर्ड ने फ्रांस में राजनीतिक अधिकार को लेकर Gaullist preponderance का मुकाबला करने के लिए 1978 में एक केंद्र-लेफ्ट राजनीतिक दल, यूनियन फॉर फ्रेंच डेमोक्रेसी की स्थापना की। उन्होंने मतदान की आयु 21 से घटाकर 18 कर दी और राष्ट्रपति के रूप में अपने कार्यकाल में तलाक, गर्भपात और गर्भनिरोधक पर कानूनों का विस्तार भी किया।

 नियुक्ति एवं इस्‍तीफे

कुलदीप हांडू को बनाया गया "फिट इंडिया" मूवमेंट का एम्बेसडर

  • श्रीनगर में जन्मे वुशु कोच और केंद्र शासित प्रदेश जम्मू और कश्मीर के पहले द्रोणाचार्य अवार्डी कुलदीप हांडू को फिट इंडिया मूवमेंट का एम्बेसडर बनाया गया है। उन्होंने राष्ट्रिय स्तर पर 6 और इंटरनेशनल स्तर पर 11 गोल्ड मेडल जीते है, वह टीम इंडिया के मौजूदा वुशु कोच हैं। उनके मार्गदर्शन में एथलीटों ने विश्व चैम्पियनशिप में दो और विश्व कप में एक स्वर्ण पदक जीता है। वह जम्मू और कश्मीर में पुलिस इस्पेक्टर के रूप में भी कार्यत है।
  • सराहनीय सेवा के लिए जम्मू और कश्मीर पुलिस पदक पुरस्कार
  • हिमाचल प्रदेश राज्य का खेल का सम्मान परशुराम पुरस्कार
  • फिट इंडिया मूवमेंट अगस्त 2019 में भारतीयों को स्वस्थ और फिट जीवनशैली का मार्ग प्रशस्त करने के लिए अपने दैनिक जीवन में फिटनेस गतिविधियों और खेलों को शामिल करने के लिए प्रोत्साहित करने के शुरू किया गया था।

 दिवस

विश्व मृदा दिवस: 05 दिसंबर

  • World Soil Day: मानव कल्याण, खाद्य सुरक्षा और पारिस्थितिकी प्रणालियों के महत्वपूर्ण मिट्टी की गुणवत्ता के महत्व के बारे में जागरूकता बढ़ाने के लिए प्रति वर्ष 5 दिसंबर को विश्व मृदा दिवस के रूप में मनाया जाता है। खाद्य और कृषि संगठन (Food and Agriculture Organization) के अभियान "Keep soil alive, protect soil biodiversity" का उद्देश्य स्वस्थ पारिस्थितिकी प्रणालियों और मानव कल्याण को बनाए रखने के महत्व के बारे में जागरूकता बढ़ाना है।
  • 5 दिसंबर की तारीख का चयन थाईलैंड के राजा दिवंगत एच.एम. राजा भूमिबोल अदुल्यादेज (H.M. King Bhumibol Adulyadej) के आधिकारिक जन्मदिन को चिन्हित करने के लिए किया गया, जो इस पहल के मुख्य समर्थकों में से एक थे है।
  • वर्ष 2002 में इंटरनेशनल यूनियन ऑफ़ सोइल साइंसेज (IUSS) द्वारा मृदा के महत्त्व के बारे में बताने के लिए एक अंतर्राष्ट्रीय दिवस की सिफारिश की गई थी। थाईलैंड के राज्य के नेतृत्व में और वैश्विक मृदा साझेदारी के ढांचे के अंतर्गत, FAO ने एक वैश्विक जागरूकता बढ़ाने वाले मंच के रूप में WSD की औपचारिक स्थापना का समर्थन किया था। FAO सम्मेलन ने सर्वसम्मति से जून 2013 में विश्व मृदा दिवस का समर्थन किया और 68 वें संयुक्त राष्ट्र महासभा में इसके आधिकारिक रूप से अपनाने का अनुरोध किया। दिसंबर 2013 में, संयुक्त राष्ट्र महासभा ने 5 दिसंबर 2014 को पहला आधिकारिक विश्व मृदा दिवस के रूप में मनाए जाने की घोषणा की थी।

 अंतर्राष्ट्रीय वॉलिंटियर दिवस: 05 दिसंबर

  • International Volunteer Day (IVD) यानि अंतर्राष्ट्रीय वॉलिंटियर दिवस, जिसे International Volunteer Day for Economic and Social Development अर्थात आर्थिक और सामाजिक विकास के अंतर्राष्ट्रीय स्वयंसेवक दिवस रूप में भी जाना जाता है, प्रति वर्ष 05 दिसंबर को विश्व स्तर पर मनाया जाता है। आईवीडी 2020 थीम: “Together We Can Through Volunteering”. IVD अंतर्राष्ट्रीय दिवस को संयुक्त राष्ट्र महासभा द्वारा 1985 में घोषित किया गया था।
  • यह दिन स्वयंसेवकों और संगठनों के प्रयासों को सम्मानित करने और स्वयंसेवकों को बढ़ावा देने के लिए अवसर प्रदान करने के लिए मनाए जाता है, जिसका उद्देश्य, स्थानीय, राष्ट्रीय और अंतर्राष्ट्रीय स्तर पर सतत विकास लक्ष्यों (SDG) की उपलब्धि के लिए स्वयंसेवी प्रयासों को समर्थन देने के लिए सरकारों को प्रोत्साहित करना।

 सम्‍मेलन एवं समझौते

भारत और अमेरिका ने बौद्धिक संपदा सहयोग के समझौता ज्ञापन पर किए हस्ताक्षर

  • भारत सरकार और संयुक्त राज्य अमेरिका (USA) ने बौद्धिक संपदा सहयोग के क्षेत्र में एक समझौता ज्ञापन पर हस्ताक्षर किए हैं। इस एमओयू के तहत, दोनों देश एमओयू को लागू करने के लिए द्विवार्षिक कार्य योजना तैयार करेंगे जिसमें कार्रवाई की गुंजाइश सहित सहयोग गतिविधियों को पूरा करने की विस्तृत योजना शामिल होगी। केंद्रीय मंत्रिमंडल ने 19 फरवरी 2020 को इस समझौता ज्ञापन पर हस्ताक्षर करने को मंजूरी दी थी।
  • इस समझौता ज्ञापन पर हस्ताक्षर DPIIT के सचिव डॉ. गुरुप्रसाद महापात्रा और आंद्रेई इंकु (Andrei Iancu) द्वारा किए गए जिन्होंने संयुक्त राज्य अमेरिका के वाणिज्य विभाग, उद्योग एवं आंतरिक व्यापार (DPIIT), वाणिज्य और उद्योग मंत्रालय और संयुक्त राज्य अमेरिका पेटेंट और ट्रेडमार्क कार्यालय (USPTO) विभाग का प्रतिनिधित्व किया।

 रैंकिंग

मणिपुर के नोंगपोक सेमकई पुलिस स्टेशन को भारत के सबसे अच्छे पुलिस स्टेशन का दर्जा

  • मणिपुर के नोंगपोक सीकमाई पुलिस स्टेशन को भारत के सर्वश्रेष्ठ पुलिस स्टेशनों की सूची में सबसे ऊपर रखा गया है, जबकि तमिलनाडु में सलेम के सूरारमंग्लम ऑल महिला पुलिस स्टेशन को देश के दूसरे सर्वश्रेष्ठ पुलिस स्टेशन का दर्जा दिया गया। अरुणाचल प्रदेश के चांगलांग जिले के खर्संग पुलिस स्टेशन को देश के तीसरे सबसे बेहतर पुलिस स्टेशन का दर्जा दिया गया।

यहाँ 2020 के टॉप 5 पुलिस स्टेशनों की सूची दी गई है:-

राज्य

जिला

पुलिस स्टेशन

मणिपुर

थौबल

नोंगपोक सेमकई

तमिलनाडु

सलेम शहर

AWPS-सूरारमंग्लम

अरुणाचल प्रदेश

चांगलांग

खर्संग

छत्तीसगढ़

सूरजपुर

झिलमिल (भैया थाना)

गोवा

दक्षिण गोवा

संगुएम

  • शीर्ष 10 पुलिस स्टेशनों को डेटा विश्लेषण, प्रत्यक्ष अवलोकन और सार्वजनिक फीडबैक के जरिए देश के 16,671 पुलिस स्टेशनों में से चुना गया।

 रोशनी नाडर ने कोटक की सबसे अमीर महिलाओं की रैंकिंग 2020 में किया टॉप

  • HCL Technologies की चेयरपर्सन रोशनी नाडर मल्होत्रा, ‘Kotak Wealth Hurun–Leading Wealthy Women’ रिपोर्ट के दूसरे संस्करण के अनुसार, भारत की सबसे अमीर महिलाओं की सूची में सबसे ऊपर हैं। यह रिपोर्ट कोटक महिंद्रा बैंक और हुरुन इंडिया की एक इकाई कोटक वेल्थ मैनेजमेंट द्वारा तैयार की गई है।
  • बायोकॉन की किरण मजूमदार-शॉ और यूएसवी की लीना गांधी तिवारी कोटक वेल्थ हुरुन अमीर महिलाओं की सूची में क्रमशः दूसरे और तीसरे स्थान पर हैं। शॉ इस सूची में खुद से धन कमाकर अमीर बनने वाली महिला हैं। इस सूची में शामिल 19 महिलाएं हुरुन इंडिया रिच लिस्ट 2020 में भी शामिल हैं, और इनमे से 6 महिलाओं ने हुरुन ग्लोबल रिच लिस्ट 2020 में भी अपनी जगह बनाई है।
  • यह रैंकिंग 30 सितंबर, 2020 तक महिलाओं की नेट संपति के आधार पर तैयार की गई है, और जो विशेष रूप से उन महिलाओं पर केंद्रित है जो अपने पारिवारिक व्यवसाय, उद्यमियों और पेशेवरों में सक्रिय भूमिका निभाती हैं।

 रिलायंस इंडस्ट्रीज ने 500 भारतीय कंपनियों की फॉर्च्यून रैंकिंग 2020 में किया टॉप

  • हाल ही में जारी फॉर्च्यून 500 भारतीय कंपनियों की सूची में रिलायंस इंडस्ट्रीज लिमिटेड (RIL) ने शीर्ष स्थान हासिल किया है। RIL का कुल राजस्व 615,854.00 रु, जो संचयी राजस्व का 7% और कंपनियों के 11 प्रतिशत लाभ के लिए जिम्मेदार है। सूची में देश की सबसे बड़ी तेल कंपनी इंडियन ऑयल कॉर्पोरेशन लिमिटेड (IOC) दूसरे स्थान पर है, उसके बाद तेल और प्राकृतिक गैस निगम (Oil and Natural Gas Corporation) तीसरे स्थान पर है। इस सूची को फॉर्च्यून इंडिया द्वारा प्रकाशित किया गया है, जो कोलकाता स्थित आरपी संजीव गोयनका समूह का हिस्सा है।

2020 फॉर्च्यून इंडिया -500 की सूची में शामिल शीर्ष 10 कंपनियों:-

  1. रिलायंस इंडस्ट्रीज
  2. इंडियन ऑयल कॉर्पोरेशन
  3. तेल और प्राकृतिक गैस निगम
  4. भारतीय स्टेट बैंक
  5. भारत पेट्रोलियम कॉर्पोरेशन
  6. टाटा मोटर्स
  7. राजेश एक्सपोर्ट्स
  8. टाटा कंसल्टेंसी सर्विसेज
  9. आईसीआईसीआई बैंक
  10. लार्सन एंड टुब्रो

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 5 December 2020

NATIONAL

International Sand Art Festival & Konark Festival 2020 begins

  • The 9th edition of the International Sand Art Festival and the 31st edition of the Konark Festival has kicked-off in Odisha. International Sand Art Festival is being held at the Chandrabhaga Beach of Konark in Puri district of Odisha. About 70 artists from across the country are taking part in the festival. The world-renowned sand artist and Padmashree Awardee, Sudarsan Pattnaik, has been appointed as Chief Curator of the festival.
  • The festival is organised every year as part of the Konark Dance Festival, to provide a platform for both national and international sand artists to showcase their talent. However, in 2020 international artists are not participating due to the ongoing global C-19 pandemic.
  • Meanwhile, the Konark Festival is organised by Odisha Tourism to showcase the best of India’s traditional and classical dance forms, and offer interesting insights into the rich cultural heritage of the country.
  • Leading exponents and dance enthusiasts of almost all classical dance forms of India, including Odissi, Bharatanatyam, Manipuri, Kuchipudi and Kathak, are participating in the five-day classical dance carnival.

 OBITUARY

Lakshadweep Administrator Dineshwar Sharma passes away

  • Lakshadweep Administrator, Dineshwar Sharma passed away. He was earlier headed the Intelligence Bureau and was also the Interlocutor for Jammu and Kashmir.
  • The 66-year-old retired IPS officer of the Kerala cadre had been appointed administrator of the Lakshadweep Union Territory in October 2019. He was assistant director in the IB in Kashmir between 1994 and 1996 and then went on to serve on the Kashmir desk of the bureau in the national capital.

 Former PM of Pakistan Zafarullah Jamali passes away

  • The 15th Prime Minister of Pakistan, Zafarullah Khan Jamali passed away. He served as PM from November 2002 to June 2004 for a duration of 1 Year, 7 Months and 3 days. He is the first politician from Balochistan to become Prime Minister.
  • Jamali served the country when former military dictator Pervez Musharraf was the President of the country. As PM, Jamali vowed to sign a peace agreement and cease-fire in the disputed Kashmir region. In 2004, Jamali made the first high-level visit from Pakistan to Afghanistan after the fall of the Taliban government in 2001.

 Former French President Valéry Giscard d’Estaing passes away

  • The former President of France, Valery Giscard d’Estaing has passed away at the age of 94, from the complications of coronavirus. He had served as the third president of the Republic of France from 1974 to 1981. He was born on 2nd February 1926 in Koblenz, French-occupied Germany (now Germany).
  • Giscard founded the Union for French Democracy, a centre-right political party in 1978 to counter the Gaullist preponderance over the political right in France. He lowered the voting age from 21 to 18 and he also liberalised the laws on divorce, abortion and contraception during his tenure as the President.

 APPOINTMENTS AND RESIGNATIONS

Kuldeep Handoo appointed as “Fit India” movement ambassador

  • Srinagar born Wushu coach and the first Dronacharya Awardee from the Union Territory of Jammu and Kashmir, Kuldeep Handoo is appointed as the Ambassador of Fit India movement. He won 11 gold medals in National and 6 in International stage, is the Wushu coach of Team India. Under his guidance Athletes have won two gold medals at the world championship and one at the World Cup. He also serves as Inspector of police in Jammu and Kashmir.
  • Jammu and Kashmir Police medal award, for meritorious service
  • The Parshuram Award, an honour of sports in the state of Himachal Pradesh
  • Fit India movement was launched in August 2019, to encourage Indians to include fitness activities and sports in their daily lives to pave the way for a healthy and fit lifestyle.

 IMPORTANT DAYS

World Soil Day: 05 December

  • The World Soil Day is celebrated every year on December 5 to raise awareness of the importance of soil quality for human well-being, food security and ecosystems. The Food and Agriculture Organization (FAO) campaign “Keep soil alive, protect soil biodiversity” aims to raise awareness of the importance of sustaining healthy ecosystems and human well-being.
  • The date of 5 December was chosen because it corresponds with the official birthday of the late H.M. King Bhumibol Adulyadej, King of Thailand, who was one of the main proponents of this initiative.
  • An international day to celebrate Soil was recommended by the International Union of Soil Sciences (IUSS) in 2002. Under the leadership of the Kingdom of Thailand and within the framework of the Global Soil Partnership, FAO has supported the formal establishment of WSD as a global awareness-raising platform. The FAO Conference unanimously endorsed World Soil Day in June 2013 and requested its official adoption at the 68th UN General Assembly. In December 2013, the UN General Assembly responded by designating 5 December 2014 as the first official World Soil Day.

 International Volunteer Day: 05 December

  • The International Volunteer Day (IVD), also called International Volunteer Day for Economic and Social Development is observed on 5 December every year. IVD 2020 Theme: “Together We Can Through Volunteering”. The IVD international observance was mandated by the UN General Assembly in 1985.
  • The purpose of the day to celebrate the efforts of volunteers and organizations and offer the opportunity to promote volunteerism, encourage governments to support volunteer efforts and recognize volunteer contributions to the achievement of the Sustainable Development Goals (SDGs) at local, national and international levels.

 SUMMITS AND MOU’S

India & USA signs MoU on Intellectual Property Cooperation

  • The Government of India and the United States of America (USA) have signed a Memorandum of Understanding (MoU) in the field of Intellectual Property Cooperation. As a part of this MoU, the two sides will develop Biennial Work Plan to implement the MoU which will include the detailed planning for carrying out of the co-operation activities including the scope of action. The Union Cabinet had approved the signing the MoU for the same on 19 February 2020.
  • The MoU was signed between Dr Guruprasad Mohapatra, Secretary, DPIIT and Mr Andrei Iancu, who represented the Department for Promotion of Industry and Internal Trade (DPIIT), Ministry of Commerce and Industry and the United States Patent and Trademark Office (USPTO), Department of Commerce of the United States of America respectively.

 RANKING

Manipur’s Nongpok Sekmai Police Station best in India

  • The Nongpok Sekmai Police Station in Manipur topped the list of best police stations in India, while Sooramangalam All Women Police Station at Salem, Tamil Nadu was adjudged the second best police station in the country. The Kharsang PS, Arunachal Pradesh‘s Changlang district was adjudged the country’s third-best police station.

Here is the list of Top 5 Police Stations for 2020:

State

District

Police Station

Manipur

Thoubal

Nongpok Sekmai

Tamil Nadu

Salem City

       AWPS-Suramangalam

Arunachal Pradesh

Changlang

Kharsang

Chhattisgarh

Surajpur

Jhilmili (Bhaiya Thana)

Goa

South Goa

Sanguem

  • The top 10 Police Stations were selected from among the 16,671 Police Stations in the country through data analysis, direct observation and public feedback.

HCL’s Roshni Nadar tops Kotak Wealth-Hurun wealthy women list 2020

  • Chairperson of HCL Technologies, Roshni Nadar Malhotra has topped the list of wealthiest women in India, according to the second edition of ‘Kotak Wealth Hurun–Leading Wealthy Women’ report. The report is compiled by Kotak Wealth Management, a division of Kotak Mahindra Bank, and Hurun India.
  • Kiran Mazumdar-Shaw of Biocon and Leena Gandhi Tewari of USV are at the second and third rank respectively in the Kotak Wealth Hurun wealthy women list 2020. Shaw is also the wealthiest self-made woman on the list. 19 women from this list also feature in the Hurun India Rich List 2020, and 6 women have made it to the Hurun Global Rich List 2020.
  • The ranking is based on the net worth of women as on September 30, 2020, and focuses exclusively on women who play an active role in their family business, entrepreneurs and professionals.

 Reliance Industries tops Fortune India 500 Ranking 2020

  • Reliance Industries Ltd (RIL) has topped the 2020 Fortune 500 list of Indian companies, released. The revenue of RIL clocked Rs 615,854.00, accounting for 7% of cumulative revenues and 11 per cent profit of the companies. The country’s biggest oil firm, Indian Oil Corporation Ltd (IOC), bagged the second spot, followed by Oil and Natural Gas Corporation (ONGC) at the third position. The list was published by Fortune India, which is part of the Kolkata-based RP Sanjiv Goenka Group.

Top 10 companies on the 2020 Fortune India-500 list:

  1. Reliance Industries
  2. Indian Oil Corporation
  3. Oil and Natural Gas Corporation
  4. State Bank of India
  5. Bharat Petroleum Corporation
  6. Tata Motors
  7. Rajesh Exports
  8. Tata Consultancy Services
  9. ICICI Bank
  10. Larsen & Toubro

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Which website is good for the latest current affairs?

Toprankers is one of the best websites for the lastest current affairs.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
Karan Gangrade

QUERY 14 days ago

I preparing clat
Yes
1 LIKES 0 COMMENTS
Satvik Shrivastava

QUERY 24 days ago

About online class.
Dear sir/madam, it was showing that we have one class from 1600 hours but now it is not reflecting on my application, now there is only one class from 1800 for today(I.e. 13/11/21) and also no class is showing on Monday also, kindly confirm if there is any glitch in my application or the class status has been changed, thank you.
1 LIKES 0 COMMENTS
apoorva Raj

QUERY 1 months ago

Where I find the Hindu important articles
Where I find the Hindu important articles
0 LIKES 1 COMMENTS
Badrinath T

QUERY 1 months ago

thank you
for current affairs
0 LIKES 0 COMMENTS
Priyamvada

MCQ 1 months ago

Which country has been recently invited as a full time member of IEA (International atomic agency)?
China
Brazil
India
Chile
0 LIKES 151 COMMENTS 157 ATTEMPTS
Saurabh Tiwari

QUERY 1 months ago

Please upload month of September monthly magazine current affairs
1 LIKES 0 COMMENTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 1 months ago

Which edition of 'Global Gender gap report 2021' released by the World Economic Forum in which india ranked 140th out of 156 countries with a score of 0.625 ?
11th
15th
9th
22nd
19th
1 LIKES 119 COMMENTS 126 ATTEMPTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 1 months ago

Static GK
In which state the annual purvanchal festival 'maati' celebrated ?
Goa
Maharastra
Madhya pradesh
Delhi
Odisha
1 LIKES 129 COMMENTS 132 ATTEMPTS
Himani Yadav

QUERY 1 months ago

upload current affairs as year also
1 LIKES 0 COMMENTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 1 months ago

In 2021, RBI has removed PCA restrictions on IDBI Bank, UCO Bank and IOB. What is A in PCA ?
Assistance
Awareness
Action
Assessment
1 LIKES 90 COMMENTS 92 ATTEMPTS
Saurabh Tiwari

QUERY 1 months ago

Pls upload sept monthly currents affairs magazine
0 LIKES 0 COMMENTS
Anamika

QUERY 1 months ago

How should I download current Affairs pdf
1 LIKES 0 COMMENTS
Yukti Pawar

QUERY 1 months ago

Is hardcopy available of manthly magazine for clat??
2 LIKES 0 COMMENTS
Sajid Farooque

QUERY 1 months ago

beneficial for clat
sir plz tell me this CA is beneficial for clat 2022??????
0 LIKES 0 COMMENTS
Khushi Rajoriya

QUERY 1 months ago

sir/mam,can I totaaly rely on your daily current affairs for OLET?
2 LIKES 0 COMMENTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts