Today's Current Affairs in Hindi - Current Affairs 4th June 2020

राष्ट्रीय

सरकार ने 50,000 करोड़ रुपये की इलेक्ट्रॉनिक प्रोत्साहन योजनओं के लिये आवेदन आमंत्रित किये

सरकार ने मोबाइल उपकरण बनाने वाली वैश्विक कंपनियों को आकर्षित करने और इलेक्ट्रॉनिक विनिर्माण को प्रोत्साहन के लिये 50,000 करोड़ रुपये की प्रोत्साहन योजनाओं के तहत मदद के लिए आवेदन आमंत्रित करने काम शुरू कर दिया। सूचना प्रौद्योगिकी और दूरसंचार मंत्री रवि शंकर प्रसाद ने कहा कि भारत दुनिया की शीर्ष मोबाइल विनिर्माता कंपनियों को आकर्षित करना चाहेगा तथा पांच चुनिंदा स्थानीय कंपनियों को बढ़ावा दिया जाएगा। प्रसाद ने कहा, ‘‘कुल 50,000 करोड़ रुपये का प्रोत्साहन है। करीब-5-6 बड़ी कंपनियां हैं जो वैश्विक बाजार के 80 प्रतिशत बाजार पर नियंत्रण रखती हैं। शुरू में हम पांच वैश्विक कंपनियों का चयन करेंगे जिन्हें पीएलआई (उत्पादन आधारित प्रोत्साहन) योजना के तहत भाग लेने की अनुमति दी जाएगी।’’ उन्होंने कहा, ‘‘वैश्विक और स्थानीय कंपनियां साथ मिलकर भारत को विनिर्माण के क्षेत्र में क्षमतावान देश बनाएंगी और वैश्विक श्रृंखला को मजबूत करेंगी। हम पांच भारतीय कंपनियों को रष्ट्रीय चैंपियन बनाने को लेकर उन्हें भी बढ़ावा देंगे।’’ मंत्री ने कहा कि भारत प्रमुख माबाइल विनिर्माता देशों में से एक है और इस खंड में दुनिया की अगुवाई करने की दिशा में काम कर रहा है। उन्होंने कहा, ‘‘एक आत्म निर्भर मजबूत भारत किसी भी देश के खिलाफ नहीं है।’’ सरकार ने एक अप्रैल को तीन योजनाएं -इलेक्ट्रॉनिक उपकरणों और सेमिकंडक्टरों के विनिर्माण, संशोधित इलेक्ट्रॉनिक विनिर्माण संकुल (ईएमसी 2) योजना और बड़े आकार के इलेक्ट्रॉनिक विनिर्माण को लेकर उत्पादन आधारित प्रोत्साहन योजना अधिसूचित की। इलेक्ट्रॉनिक्स और आईटी सचिव अजय प्रकाश साहनी ने कहा, ‘‘ये योजनएं मंगलवार से शुरू हो गयी हैं और कंपनियां इस संदर्भ में आवेदन दे सकती हैं।’’ ऩीति आयोग के मुख्य कार्यपालक अधिकारी अमिताभ कांत ने कहा कि वैश्विक स्तर की प्रमुख मोबाइल कंपनियां भारत में अगले दो-तीन साल में आएंगी और देश जल्दी ही इस खंड में पहले पायदान पर होगा। 

अंतरराष्ट्रीय

अमेरिकी राष्ट्रपति ट्रंप ने पीएम मोदी को जी-7 सम्मेलन में शामिल होने का न्योता दिया

अमेरिकी राष्ट्रपति डोनाल्ड ट्रंप ने प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी को अगली जी-7 समूह की बैठक (G-7 Summit) में शामिल होने का न्योता दिया है। प्रधानमंत्री मोदी ने 02 जून 2020 को राष्ट्रपति ट्रंप से टेलीफोन पर बातचीत की। प्रधानमंत्री मोदी ने इस बातचीत में अमेरिका में नस्लभेद के खिलाफ चल रहे प्रदर्शनों पर चिंता भी जताई।

इस टेलीफोनिक बातचीत में प्रधानमंत्री मोदी और राष्ट्रपति ट्रंप ने दोनों देशों में महामारी की स्थिति, भारत और चीन के बीच जारी सीमा विवाद और विश्व स्वास्थ संगठन में सुधार की जरूरतों जैसे अहम मुद्दों पर चर्चा की। इस बातचीत में अमेरिकी राष्ट्रपति ने प्रधानमंत्री मोदी को अमेरिका में होने वाली अगली जी-7 समूह की बैठक में हिस्सा लेने का न्योता दिया है 

भारत को UNSC के गैर-स्थायी सदस्य के रूप में फिर से चुने जाने की संभावना

  • भारत को जल्द ही UNSC के गैर-स्थायी सदस्य के रूप में फिर से चुना जाना है। संयुक्त राष्ट्र सुरक्षा परिषद जून 2020 में अपने चुनाव आयोजित करेगा और भारत को एशिया प्रशांत सीट से चुनाव जीतने की बहुत उम्मीद है।
  • भारत इस क्षेत्र से एकमात्र दावेदार है और इसका नाम सभी एशिया प्रशांत सदस्य देशों द्वारा प्रस्तावित किया गया था। 

बैंकिंग और अर्थव्यवस्था

जियो प्लेटफॉर्म्स में जादू होल्डिंग्स के माध्यम से हिस्सेदारी खरीदेगी फेसबुक

जियो प्लेटफॉर्म्स में फेसबुक 9.9 प्रतिशत हिस्सेदारी अपनी एक नयी इकाई जादू होल्डिंग्स के माध्यम से खरीद रही है। फेसबुक ने पिछले महीने ही जियो प्लेटफॉर्म्स में इस निवेश की घोषणा की थी। फेसबुक ने अप्रैल में कहा था कि वह 5.7 अरब डॉलर (43,574 करोड़ रुपये) के निवेश से जियो प्लेटफॉर्म्स में 9.9 प्रतिशत हिस्सेदारी खरीदेगा।

फेसबुक के पूर्ण स्वामित्व वाली अनुषंगी जादू होल्डिंग्स (सीमित उत्तरदायित्व कंपनी-एलएलसी) ने इस संबंध में भारतीय प्रतिस्पर्धा आयोग को दस्तावेज सौंपे दिए हैं। जादू होल्डिंग्स का गठन अमेरिका में मार्च 2020 में किया गया है। यह भारत या दुनिया के किसी अन्य देश में कोई कारोबार नहीं करती है।

इसका मकसद जियो प्लेटफॉर्म्स में अल्पांश हिस्सेदारी खरीदना है। इसी के साथ जियो प्लेटफॉर्म्स, व्हाट्सएप इंक और रिलायंस रिटेल लिमिटेड ने एक अलग साझेदारी की है। रिलायंस रिटेल ने ‘जियोमार्ट’ नाम से एक नया ई-मार्केटप्लेस शुरू किया है। यह ग्राहकों को छोटी दुकानों और किराना दुकानों से जोड़ता है। इसे बाद में व्हाट्सएप के साथ जोड़ने की योजना है। 

शोक संदेश

एनबीए हॉल ऑफ फेम में शामिल अमेरिकी बास्केटबॉल खिलाड़ी वेस अनसेल्ड का निधन

नेशनल बास्केटबॉल एसोसिएशन (एनबीए) हॉल ऑफ फेम में शामिल वेस अनसेल्ड का निधन। वह अमेरिका के सबसे महान पेशेवर बास्केटबॉल खिलाड़ी थे। उन्होंने 1978 में एनबीए चैंपियनशिप में अपनी फ्रैंचाइज़ी 'वाशिंगटन विजार्ड्स' (तब बाल्टीमोर बुलेट्स) का नेतृत्व किया था। उन्होंने अपने सभी 13 सीज़न वाशिंगटन विजार्ड्स के लिए खेले और बाद में कोच और महाप्रबंधक के रूप में भी कार्य किया था। उन्हें 1988 में नाइस्मिथ मेमोरियल बास्केटबॉल हॉल ऑफ फेम में शामिल किया गया था। 

नियुक्ति और इस्तीफे

गायत्री कुमार को बनाया गया ब्रिटेन में भारत का नया उच्चायुक्त

गायत्री कुमार को ब्रिटेन में भारत के अगले उच्चायुक्त के रूप में नियुक्त किया गया है। वह वर्तमान में बेल्जियम के लक्समबर्ग के ग्रैंड डची और यूरोपीय संघ में भारत के राजदूत के रूप में सेवारत हैं।

गायत्री कुमार 1986 बैच की IFS अधिकारी हैं और जो यूनाइटेड किंगडम में भारत की उच्चायुक्त रूचि घनश्याम की जगह लेंगी। 

Google के पूर्व सीएफओ पैट्रिक पिचेट (Patrick Pichette) बने Twitter के नए बोर्ड चेयरमैन

ट्विटर (Twitter) ने गूगल (Google) के पूर्व चीफ फाइनेंशियल ऑफिसर (सीएफओ) पैट्रिक पिचेट (Ex Google CFO Patrick Pichette) को बोर्ड का नया अध्यक्ष नियुक्त किया है। ट्विटर के बोर्ड ऑफ डायरेक्टर्स में वर्ष 2017 में शामिल हुए बोर्ड के नवनियुक्त चेयरमैन पैट्रिक ने इससे पहले वर्ष 2008 से 2015 तक गूगल में सीएफओ के रूप में अपनी सेवाएं दी थी। 

सिबी जॉर्ज को नियुक्त किया गया कुवैत में भारत का नया राजदूत

1993 बैच के आईएफएस अधिकारी सिबि जॉर्ज को कुवैत में भारत के अगले राजदूत के रूप में नियुक्त किया गया है। वह वर्तमान में स्विट्जरलैंड में भारत के राजदूत के रूप में कार्यरत थे।

सिबि जॉर्ज कुवैत में भारत के वर्तमान राजदूत के. जीवा सागर का स्थान लेंगे। जिन्होंने जनवरी 2018 में कुवैत में भारत के राजदूत के रूप में पदभार ग्रहण किया था। 

वीरेंद्र नाथ दत्त ने राष्ट्रीय उर्वरक लिमिटेड (एनएफएल) के अध्यक्ष और प्रबंध निदेशक के रूप में पदभार संभाला

  • वीरेंद्र नाथ दत्त ने राष्ट्रीय उर्वरक लिमिटेड (एनएफएल) के अध्यक्ष और प्रबंध निदेशक के रूप में पदभार संभाला है। दत्त अक्टूबर 2018 से कंपनी के निदेशक (विपणन) के रूप में सेवारत हैं।
  • एनएफएल में निदेशक (विपणन) के रूप में, दत्त को कंपनी की उर्वरक बिक्री में 2017-18 में 43 लाख मीट्रिक टन से 2019-20 में 57 लाख मीट्रिक टन तक निरंतर वृद्धि का श्रेय दिया जाता है। 

रवीश कुमार होंगे फिनलैंड में भारत के नए राजदूत

1995 बैच के IFS अधिकारी रवीश कुमार को फिनलैंड में भारत का नया राजदूत नियुक्त किया गया है। वह वर्तमान में विदेश मंत्रालय में संयुक्त सचिव के पद पर कार्यरत हैं।

रवीश कुमार, वर्तमान राजदूत वानी राव की जगह फिनलैंड में भारत के अगले होंगे। जिन्होंने 25 जुलाई 2017 को फिनलैंड में भारत के राजदूत के रूप में पदभार ग्रहण किया था। 

दिवस

इंटरनेशनल डे ऑफ इनोसेंट चिल्ड्रेन विक्टिम्स ऑफ अग्रेशन: 4 जून

प्रत्‍येक वर्ष 4 जून को अंतर्राष्ट्रीय स्तर पर International Day of Innocent Children Victims of Aggression यानि दुनिया भर में हिंसा का शिकार हुए मासूम बच्चों का अंतर्राष्ट्रीय दिवस मनाया जाता है। यह दिन बच्चों के अधिकारों की रक्षा के लिए संयुक्त राष्ट्र की प्रतिबद्धता को दर्शाता है। यह दिन विश्व भर में शारीरिक, मानसिक और भावनात्मक शोषण का शिकार हुए बच्चों को होने वाले दर्द को स्वीकार करने के लिए मनाया जाता हैं। इस दिवस को मनाए जाने का मुख्य उद्देश्य पीड़ितों बच्चों द्वारा झेले जाने वाले दर्द और पीड़ा के बारे में जागरूकता फैलाना है।

19 अगस्त, 1982 को, फिलिस्तीन के आग्रह पर आपातकालीन सत्र के दौरान, संयुक्त राष्ट्र महासभा ने इजरायल की हिंसा से प्रभावित हुए निर्दोष फिलिस्तीनी और लेबनान के पीड़ितों बच्चों की याद में हर साल 4 जून को इंटरनेशनल डे ऑफ इनोसेंट चिल्ड्रेन विक्टिम्स ऑफ अग्रेशन मनाने का फैसला किया था।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 4th June 2020

National

Government launches Electronics Manufacturing Scheme 2.0 (Outlay- Rs 50,000 Crore)

The Ministry of Electronics and Information Technology (MeitY) has launched the Electronics Manufacturing Scheme 2.0 with an outlay of Rs. 50,000 crore (approximately USD 7 billion). It includes three sub-schemes.

  • The PLI (Production Linked Incentive)Scheme shall extend an incentive of 4% to 6% on incremental sales (over base year) of goods manufactured in India and covered under the target segments, to eligible companies, for a period of five years subsequent to the base year.
  • Scheme for Promotion of Manufacturing of Electronic Components and Semiconductors (SPECS) andThe SPECS(Scheme for Promotion of Manufacturing of Electronic Components and Semiconductors)shall provide financial incentive of 25% on capital expenditure for the identified list of electronic goods, i.e., electronic components, semiconductor/ display fabrication units, Assembly, Test, Marking and Packaging (ATMP) units, specialized sub-assemblies and capital goods for manufacture of aforesaid goods.
  • The EMC 2.0 (Modified Electronics Manufacturing Clusters) shall provide support for creation of world class infrastructure along with common facilities and amenities, including Ready Built Factory (RBF) sheds / Plug and Play facilities for attracting major global electronics manufacturers, along with their supply chains. 

International

US President Trump invites PM Modi for G7 meet 

  • US President Donald Trump has invited PM Narendra Modi for the G7 meeting during telephonic conversation held between both the leaders on June 2, 2020.
  • PM Modi and President Trump discussed the issue of C-19 , G-7 meeting, Indo-China border and others. The G7 meeting has been rescheduled to September 2020.

India to be re-elected as non-permanent member of UNSC

  • India to be soon re-elected as a UNSC non-permanent member. The United Nations Security Council will hold its elections in June 2020 and India is highly expected to win the elections from the Asia Pacific seat.
  • India is the sole contender from this region and its name was proposed by all the Asia Pacific member countries. 

Banking and Economy

Facebook to acquire 9.9% stake in Jio Platforms via Jaadhu Holdings

  • Facebook will acquire this stake in Jio Platforms via a new entity named Jaadhu Holdings LLC. According to a submission made to the Competition Commission of India, Jaadhu Holdings, LLC is an indirect wholly owned subsidiary of Facebook, Inc.
  • Jaadhu is a newly incorporated company formed in March 2020 under the laws of the State of Delaware, US. Jaadhu is not engaged in any business in India or anywhere in the world.

Obituary

NBA Hall Of Famer Wes Unseld Passes Away At 74

  • NBA legend Wes Unseld, one of the greatest American professional basketball player, has passed away at the age of 74.
  • Unseld is universally considered as the greatest player in league’s history.
  • He led his franchise ‘Washington Wizards’ (the then Baltimore Bullets) to the NBA Championship in 1978. 

Appointments and Resignations

Gaitri Kumar appointed India’s next High Commissioner to UK 

  • Gaitri Kumar has been appointed as the next High Commissioner of India to the United Kingdom.
  • She is presently serving as the Ambassador of India to the Kingdom of Belgium, the Grand Duchy of Luxembourg and the European Union. 

Ex Google CFO Patrick Pichette Appointed as new Chairman of Twitter’s Board

  • Twitter Inc has appointed Patrick Pichette, a former chief financial officer (CFO) at Google, as the new chairman of the company’s board.
  • It is the first time in Twitter’s history that an outsider will preside over the group. Pichette will replace Omid Kordestani. 

Sibi George appointed India’s next Ambassador to Kuwait 

  • Sibi George has been appointed as the next Ambassador of India to the State of Kuwait.
  • He was presently serving as the Ambassador of India to Switzerland. 

V N Datt takes over as C&MD, National Fertilizers Limited

  • Virendra Nath Datt has taken over as the Chairman and Managing Director of National Fertilizers Limited (NFL). Datt has been serving as the Director (Marketing) of the Company since October 2018.
  • As Director (Marketing) at NFL, Datt is credited with sustained growth in fertilizer sale of the company from 43 Lakh MT in 2017-18 to 57 Lakh MT in 2019-20. 

Raveesh Kumar becomes new Ambassador of India to Finland

  • Raveesh Kumar has been appointed as the next Ambassador of India to Finland. He is presently serving as the Joint Secretary in the Ministry.
  • He is an IFS officer of 1995 batch. 

Days

International Day of Innocent Children Victims of Aggression

  • International Day of Innocent Children Victims of Aggression is observed globally on 4th June every year. This day affirms the UN’s commitment to guard the rights of children.
  • This day is to acknowledge the pain suffered by children throughout the planet who are the victims of physical, mental and emotional abuse. The main aim of celebrating today is to spread the notice about the pain and sufferings faced by the victims as children.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
Pranjali Agrawal

QUERY 1 days ago

Legally PDF
From where can I get the yearly Legally magazine PDF?
1 LIKES 0 COMMENTS
Nimish Ranjan

MCQ 6 days ago

Trigonometry
tan square theta is equal to
cos square theta
sin square theta
sin square theta / cos square theta
all of the above
excessively sun burnt skin
1 LIKES 20 COMMENTS 22 ATTEMPTS
Pranjali Agrawal

MCQ 18 days ago

On October 7,2020, India and Myanmar agreed to work towards the operationalization of which port and when was it built?
Thilawa Port, 2017
Sittwe Port, 2016
Yangon Port, 2016
Mawlamyine, 2015
3 LIKES 64 COMMENTS 67 ATTEMPTS
Rupiya Khatun

QUERY 1 months ago

sir from where i will get mock analysis vedio
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Harshithsai Boddu

MCQ 1 months ago

August mcq
1.Unnat Bharat Abhiyan centre of which institution has partnered with CSIR and Vijnana Bharti for promoting rural development?
IIT Madras
IIT Guwahati
IIT Kharagpur
IIT Delhi
1 LIKES 174 COMMENTS 181 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

What is the total outlay of the new Central Sector Scheme of financing facility launched by PM Modi under the Agriculture Infrastructure Fund?
Rs 2 lakh crore
Rs 1 lakh crore
Rs 3 lakh crore
Rs 4 lakh crore
0 LIKES 170 COMMENTS 171 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

CANI project is related to?
renovation of defence equipment
high speed broadband connections
maintenance of sea ports in India
security of financial transactions
1 LIKES 144 COMMENTS 148 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Which nation declared a state of environmental emergency on August 7, 2020?
Maldives
Mauritius
Indonesia
Malaysia
2 LIKES 196 COMMENTS 198 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Which organization has launched the loyalty platform ‘nth Rewards’?
Google Pay
NPCI
State Bank of India
PayTm
1 LIKES 167 COMMENTS 171 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Wrestling legend James Harris passed away at the age of 70 on August 9. He was popularly known by which name?
Kamala
Baby Bull
The Dragon
Stone Cold
2 LIKES 156 COMMENTS 159 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

PM inaugurated submarine Optical Fibre Cable on August 10, 2020. Under the project, a 2,300 km long cable will connect which union territory with Chennai?
Puducherry
Lakshadweep
Andaman and Nicobar Islands
Dadra and Nagar Haveli
0 LIKES 165 COMMENTS 165 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Ministry of Human Resource Development has been renamed as Ministry of Education. Who is current Union Minister for Human Resource Development?
Piyush Goyal
Smriti Irani
Amit shah
Ramesh Pokhriyal Nishank
2 LIKES 210 COMMENTS 212 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Who authored the book named "Burnt Sugar" or "Girl in White Cotton"?
Rahul Mahajan
Kritika Pandey
Avni Doshi
Tulika Mehrotra
3 LIKES 161 COMMENTS 165 ATTEMPTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts