Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 4 January 2021

राष्ट्रीय

भारत बना एशिया प्रोटेक्टेड एरियाज पार्टनरशिप (APAP) का सह-अध्यक्ष

  • भारत को नवंबर 2023 तक तीन वर्षों की अवधि के लिए IUCN समर्थित एशिया संरक्षित क्षेत्रीय भागीदारी (Asia Protected Areas Partnership) का संयुक्त-अध्यक्ष चुना गया है। भारत दक्षिण कोरिया का स्थान लेगा, जिसने पिछले 3 वर्षों से नवंबर 2020 तक पद संभाला है। सह-अध्यक्ष के रूप में भारत अपने संरक्षित क्षेत्रों के प्रबंधन में अन्य एशियाई देशों की सहायता करने के लिए उत्तरदायी होगा। APAP की अध्यक्षता IUCN (इंटरनेशनल यूनियन फॉर कंजर्वेशन ऑफ नेचर) एशिया द्वारा की जाती है, और जिसकी अध्यक्षता APAP राष्ट्र सदस्य द्वारा बारी-बारी (rotational basis) की जाती है।
  • APAP को अधिकारिक रूप से 2014 में ऑस्ट्रेलिया में IUCN वर्ल्ड पार्क्स कांग्रेस के दौरान लॉन्च किया गया था।
  • यह एक क्षेत्रीय मंच है जो सरकारों और विभिन्न हितधारकों की सहायता के लिए क्षेत्र के भीतर संरक्षित क्षेत्रों (पीए) के अधिक व्यावहारिक प्रशासन के लिए सहयोग करता है।
  • वर्तमान में, 17 अंतरराष्ट्रीय स्थानों से कुल 21 सदस्य हैं।

 DCGI ने SII और भारत बायोटेक की कोविड-19 वैक्सीन के इस्तेमाल को दी मंजूरी

  • ड्रग्स कंट्रोलर जनरल ऑफ इंडिया (DCGI) ने कोरोनावायरस रोग (Covid-19) के लिए ऑक्सफोर्ड-एस्ट्राजेनेका के "Covishield" और भारत बायोटेक के "Covaxin" टीके को आपातकालीन उपयोग करने की औपचारिक अंतिम मंजूरी दे दी है। केंद्रीय औषधि मानक नियंत्रण संगठन (CDSCO) ने सीरम और भारत बायोटेक कोविड टीकों पर गठित विषय विशेषज्ञ समिति की सिफारिशें स्वीकार कर ली है।
  • CDSCO के अधीन विषय विशेषज्ञ समिति (एसईसी) ने ऑक्सफोर्ड-एस्ट्राजेनेका के वैक्सीन की सिफारिश की थी, जिसे सीरम इंस्टीट्यूट ऑफ इंडिया (एसआईआई) द्वारा Covishield के नाम से आपातकालीन उपयोग के लिए और कोवाक्सिन को प्रतिबंधित उपयोग के लिए बनाया जा रहा है।
  • कोवाक्सिन, भारतीय चिकित्सा अनुसंधान परिषद (ICMR) के सहयोग से भारत बायोटेक द्वारा विकसित की जाने वाली स्वदेशी वैक्सीन है।

 खेल

गोवा के लियोन मेंडोंका बने भारत के 67वें ग्रैंडमास्टर

  • गोवा के 14 वर्षीय लियोन मेंडोंका इटली में आयोजित एक टूर्नामेंट में तीसरा और आखिरी नॉर्म जीतकर भारत के 67 वें शतरंज ग्रैंडमास्टर बन गए हैं। मेंडोंका, जिन्होंने 14 साल, 9 महीने और 17 दिन की उम्र में यह उपलब्धि हासिल की, तटीय राज्य से दूसरी ग्रैंडमास्टर हैं। उनसे पहले चेन्नई के खिलाड़ी जी. आकाश, जुलाई में देश के 66 वें ग्रैंडमास्टर बने थे। साथ ही वह दुनिया के 29 वें सबसे कम उम्र के ग्रैंडमास्टर बन गए। गोवा के पहले ग्रैंडमास्टर इवाना मारिया फर्टाडो हैं, जिन्होंने यह उपलब्धि 2011 में हासिल की थी।
  • खिलाड़ी ने रिगो शतरंज जीएम राउंड रॉबिन में अपना पहला जीएम नॉर्म हासिल किया, जबकि दूसरा नवंबर में बुडापेस्ट में और इटली के वेर्गनी कप में तीसरा और आखिरी नॉर्म हासिल किया।
  • विश्व के सबसे कम उम्र के ग्रैंडमास्टर बनने का रिकॉर्ड 12 साल और 7 महीने की उम्र में इस खिताब के लिए क्वालीफाई करने वाले रूस के सर्गेई कारजाकिन के नाम है, जिन्होंने 2003 में यह खिताब हासिल किया था।
  • ग्रैंडमास्टर, FIDE (अंतर्राष्ट्रीय शतरंज महासंघ) द्वारा प्रदान किया जाने वाला

 विज्ञान और तकनीक

BEL और भारतीय नौसेना ने लेजर डेजलर्स की प्रारंभिक आपूर्ति के लिए किया समझौता

  • भारतीय नौसेना ने भारत इलेक्ट्रानिक्स लिमिटेड (BEL) के साथ रेडिएशन डेजलर्स (लेजर डैज़लर्स) के तीव्र प्रवर्तन (Stimulated Emission of Radiation Dazzlers) के माध्यम से प्रकाश प्रवर्धन (Light Amplification) की खरीद के लिए एक अनुबंध पर हस्ताक्षर किए हैं। शुरुआत में, 20 लेजर डेज़लर के लिए समझौते पर हस्ताक्षर किए गए हैं। लेजर डेज़लर तकनीक को रक्षा अनुसंधान और विकास संगठन (DRDO) द्वारा विकसित किया गया है और इसका निर्माण BEL, पुणे संयंत्र द्वारा किया जाएगा। यह पहला मौका है जब यह अनूठा उत्पाद स्वदेशी रूप से सशस्त्र बलों के लिए डिज़ाइन और विकसित किया गया है।
  • इसका का उपयोग दिन और रात दोनों के दौरान सुरक्षित क्षेत्रों में प्रवेश करने आने वाले संदिग्ध वाहनों/नावों/हवाई जहाजों/यूएवी/समुद्री डाकुओं आदि को चेताने और रोकने के लिए एक गैर-घातक प्रणाली के तौर पर किया जाता है।
  • आदेशों का पालन न करने की स्थिति में यह अपनी तीव्र चमक के माध्यम से व्यक्ति के/ऑप्टिकल सेंसर गतिविधि को रोकने में सक्षम है।
  • साथ इस तकनीक की तीव्र चमक किसी भी व्यक्ति को थोड़ी देर के लिए भ्रमित/दिखाई देना बंद कर देती है। यह अपनी तीव्र चमक से विमान/यूएवी को भी विचलित कर देता है।

 शोक सन्देश

हॉलीवुड निर्देशक जोआन मिकलिन सिल्वर का 85 वर्ष की आयु में निधन

  • जोनर मिकलिन सिल्वर, जिन्होंने हेस्टर स्ट्रीट और क्रॉसिंग डेलेंस सहित फिल्मों के साथ महिला निर्देशकों और स्वतंत्र फिल्म निर्माताओं के लिए एक रास्ता बनाया, उनकी मृत्यु हो गई है। वह 85 वर्ष की थीं।
  • न्यूयॉर्क में अपने घर में गुरुवार को संवहनी मनोभ्रंश से सिल्वर की मृत्यु हो गई।

 Uliyin Osai के निदेशक Ilavenil का चेन्नई में निधन

  • तमिल निर्देशक और लेखक इलावेनिल का कल चेन्नई में निधन हो गया। वह अपने 70 के दशक में थे।उन्हें दिल का दौरा पड़ा।
  • निर्देशक को उनकी फिल्म उलियिन ओसाई के लिए जाना जाता है, जो करुणानिधि द्वारा लिखी गई थी, और एस पी मुरुगेसन द्वारा निर्मित थी। यह फिल्म 4 जुलाई, 2008 को रिलीज़ हुई और इसमें विनीथ और कीर्ति चावला मुख्य भूमिकाओं में थे।

 दिवस

विश्व ब्रेल दिवस: 4 जनवरी

  • वर्ष 2019 से हर साल 4 जनवरी को विश्व स्तर पर विश्व ब्रेल दिवस के रूप में मनाया जाता है। यह दिन दृष्टि बाधित और दृष्टि-विहीन लोगों के लिए मानवाधिकार हासिल करने में संचार के साधन के रूप में ब्रेल के महत्व के बारे में जागरूकता बढ़ाने के लिए मनाया जाता है। यह दिन दृष्टि बाधित लोगों के लिए ब्रेल लिपि विकसित करने वाले लुई ब्रेल की जयंती को चिन्हित करने के लिए मनाया जाता है, जिनका जन्म उत्तरी फ्रांस के कूपवरे (Coupvray) शहर में 4 जनवरी 1809 को हुआ था।
  • ब्रेल प्रत्येक अक्षर और संख्या, के साथ-साथ संगीत, गणितीय और वैज्ञानिक प्रतीकों के बारे में बताने के लिए छह बिंदुओं का उपयोग करते हुए अक्षर और संख्यात्मक प्रतीकों का एक स्पर्श-संबंधी लिपि है। ब्रेल (19 वीं शताब्दी के फ्रांस में अपने आविष्कारक के नाम पर, लुई ब्रेल) का उपयोग नेत्रहीन और आंशिक रूप से देखे जाने वाले लोगों द्वारा एक ही किताबों और पत्रिकाओं को एक दृश्य फ़ॉन्ट में मुद्रित करने के लिए किया जाता है।
  • शिक्षा, अभिव्यक्ति और अभिव्यक्ति की स्वतंत्रता, साथ ही सामाजिक समावेश के संदर्भ में ब्रेल आवश्यक है, जैसा कि विकलांग व्यक्तियों के अधिकारों पर कन्वेंशन के अनुच्छेद 2 में विदित है।

 रैंकिंग

भारत के सबसे अमीर व्‍यक्ति मुकेश अंबानी ब्लूमबर्ग बिलियनेयर्स इंडेक्स 2021 में 12 वें स्थान पर

  • आदमी मुकेश अंबानी, रिलायंस इंडस्ट्रीज लिमिटेड (RIL) के अध्यक्ष और प्रबंध निदेशक ब्लूमबर्ग बिलियनेयर्स इंडेक्स 2021 (2 जनवरी 2021 को) के अनुसार 12 वें स्थान पर आ गए। अंबानी की कुल संपत्ति 90 बिलियन अमरीकी डॉलर (लगभग 6.62 लाख करोड़ रुपये) (2020 की शुरुआत में) से 76.7 बिलियन अमरीकी डॉलर (लगभग 5.6 लाख करोड़ रुपये) घट गई। मुकेश अंबानी की निवल संपत्ति में गिरावट आरआईएल के शेयरों में सुधार के कारण हुई, जो 30 दिसंबर 2020 को घटकर Rs.1995.50 हो गई, जो कि 2369.35 रुपये के अपने सर्वकालिक उच्च से 16% है।

ब्लूमबर्ग अरबपति सूचकांक में शीर्ष 3:

रैंकिंग

व्यक्तित्व

कुल संपत्ति

1

जेफ बेजोस

190 बिलियन अमरीकी डालर

2

एलोन आर मस्क

170 बिलियन अमरीकी डालर

3

बिल गेट्स

132 बिलियन अमरीकी डालर

एशिया का सबसे अमीर व्यक्ति:

  • झोंग शानशान, जिसे "लोन वुल्फ" कहा जाता है, ने अंबानी को एशिया के सबसे अमीर व्यक्ति के रूप में प्रतिस्थापित किया है।
  • झोंग शानशान चीनी अरबपति हैं, जिनकी कुल संपत्ति 78.2 बिलियन अमरीकी डालर है, जो कि एक बोतलबंद पानी बनाने वाली कंपनी बीजिंग वांई बायोलॉजिकल फ़ार्मेसीज़ को-एंड और नोंगू स्प्रिंग कंपनी की लिस्टिंग के मालिक है।

 पुस्‍तक एवं लेखक

अमित शाह ने ‘नेशनल पुलिस K-9 जर्नल’ का विमोचन किया

  • केंद्रीय गृह मंत्री अमित शाह ने शनिवार को "राष्ट्रीय पुलिस K-9 जर्नल" का उद्घाटन किया।
  • पुलिस K9 जर्नल का प्रकाशन इस महत्वपूर्ण संसाधन को बढ़ाने और प्रशिक्षित करने के लिए देश में एक पारिस्थितिकी तंत्र बनाने का एक और कदम है। गृह मंत्रालय ने एक विज्ञप्ति में कहा कि पत्रिका में हिंदी और अंग्रेजी में अलग-अलग खंड हैं।
  • "यह एक अनूठी पहल है जो देश में पुलिस सेवा कैनाइन (K-9) (PSK) टीमों से संबंधित विषयों को और समृद्ध करेगी,"।

 बैंकिंग और आर्थिक

रिज़र्व बैंक ने लॉन्च किया RBI- डिजिटल पेमेंट्स इंडेक्स

  • भारतीय रिज़र्व बैंक ने देश भर में डिजिटल/इलेक्ट्रॉनिक भुगतान का डिजिटलीकरण के विस्तार का पता लगाने के लिए एक समग्र डिजिटल भुगतान सूचकांक (Digital Payments Index) का लॉन्च किया है। इस RBI- डिजिटल पेमेंट्स इंडेक्स (DPI) में 5 व्यापक पैरामीटर हैं, जिनका उपयोग डिजिटल भुगतानों की व्यापकता और पैठ के मापन के लिए किया जाएगा।

ये पैरामीटर और उनका वेटेज निम्नानुसार हैं:

  • Payment Enablers/भुगतान एनबलर्स (भार 25%),
  • Payment Infrastructure – Demand-side factors/भुगतान इंफ्रास्ट्रक्चर-मांग-पक्ष कारक (10%),
  • Payment Infrastructure – Supply-side factors /भुगतान अवसंरचना – आपूर्ति- पक्ष कारक (15%),
  • Payment Performance /भुगतान निष्पादन (45%) और
  • Consumer Centricity/उपभोक्ता केंद्रितता (5%).
  • RBI-DPI को मार्च 2018 की अवधि के आधार पर किया गया है। इसका अर्थ है कि मार्च 2018 के लिए DPI स्कोर 100 पर सेट किया गया है। RBI ने DPI की गणना क्रमशः मार्च 2019 और मार्च 2020 के लिए 153.47 और 207.84 पर की है, जो प्रशंसनीय वृद्धि का संकेत देता है। RBI-DPI को मार्च 2021 से 4 महीने के अंतराल के बाद अर्ध-वार्षिक आधार पर प्रकाशित किया जाएगा।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 4 January 2021

NATIONAL

India becomes co-chair of Asia Protected Areas Partnership (APAP)

  • India has been chosen as the co-chair of the IUCN-supported Asia Protected Areas Partnership (APAP) for a period of three years till November 2023. India will replace South Korea, which held the post for 3 years until November 2020. As a co-chair, India would be responsible to assist other Asian countries in managing their protected areas. The APAP is chaired by IUCN (International Union for Conservation of Nature) Asia and co-chaired by an APAP nation member on a rotational basis.
  • The APAP was formally launched in 2014, at the IUCN World Parks Congress in Australia.
  • It is a regional platform to assist governments and different stakeholders to collaborate for more practical administration of protected areas (PA) within the area.
  • Currently, there are 21 members from 17 international locations.

DCGI gives final approval for Covid-19 vaccines of SII, Bharat Biotech

  • The Drugs Controller General of India (DCGI) has formally announced the final approval for Oxford-AstraZeneca “Covishield” and Bharat Biotech “Covaxin” vaccines against the coronavirus disease (Covid-19) for emergency use. CDSCO (Central Drugs Standard Control Organisation) accepts the subject expert committee reform rations on Serum and Bharat Biotech Covid vaccines.
  • The subject expert committee (SEC) under CDSCO had recommended Oxford-AstraZeneca’s vaccine, which is being manufactured by the Serum Institute of India (SII) as Covishield, for emergency use and Covaxin for restricted use.
  • Covaxin is the indigenous vaccine being developed by Bharat Biotech in collaboration with the Indian Council of Medical Research (ICMR).

 SPORTS

Leon Mendonca becomes India’s 67th Grandmaster

  • Goa’s 14-year-old Leon Mendonca has become India’s 67th chess Grandmaster by winning the third and final norm at a tournament in Italy. Mendonca, who achieved the feat at 14 years, 9 months and 17 days, is the second GM from the coastal State. Chennai player G. Akash, had in July, become the country’s 66th Grandmaster. He became the 29th Youngest GM in the world. The 1st GM from Goa is Ivana Maria Furtado, she achieved it in 2011.
  • The player achieved his first GM norm at the Rigo Chess GM Round Robin, while the second came at the event in Budapest in November and the final one at the Vergani Cup in Italy.
  • Sergey Karjakin of Russia holds the record for the World’s Youngest ever GM having qualified for the title at the age of 12 years and 7 months (achieved the title in 2003).
  • GM is a title awarded by FIDE (International Chess Federation). It is the highest title a chess player can obtain apart from World Champion.

 SCIENCE AND TECHNOLOGY

BEL and Indian Navy inks pact for initial supply of Laser Dazzlers

  • The Indian Navy has signed a contract with the Bharat Electronics Limited (BEL), to procure Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation Dazzlers (Laser Dazzlers). Initially, agreement has been signed for 20 Laser Dazlers. The Laser dazzler technology has been developed by Defence Research and Development Organisation (DRDO) and would be manufactured by BEL, Pune plant. It is the first time that this unique product is indigenously designed and developed for the Armed Forces.
  • They are used as a non-lethal method for warning and stopping suspicious vehicles/boats/aircraft/UAVs/pirates etc. from approaching secured areas during both day and night.
  • It is capable of dazzle and thereby suppress the person’s/optical sensor’s action with disability glare in case of non-compliance to orders.
  • While this technology can disorient/ confuse/blind a person temporarily, it can also dazzle and distract aircraft/UAVs.

 OBITUARY

Hollywood director Joan Micklin Silver dies at 85

  • Joan Micklin Silver, who forged a path for female directors and independent filmmakers with movies including Hester Street and Crossing Delancey, has died. She was 85.
  • Silver died from vascular dementia Thursday at her home in New York,. She used a combination of talent, fortitude and luck to create 1975’s Hester Street, her first feature, released when she was 40 years old.

Uliyin Osai director Ilavenil passes away in Chennai

  • Tamil director and writer Ilavenil passed away yesterday in Chennai. He was in his 70s. He suffered a heart attack.
  • The director is known for his film Uliyin Osai, which was written by Karunanidhi, and produced by S. P. Murugesan. The film released on 4th July, 2008 and it featured Vineeth and Keerthi Chawla in the lead roles.

 IMPORTANT DAYS

World Braille Day: 4 January

  • World Braille Day is observed globally on 4th January since 2019. The day is celebrated to raise awareness of the importance of Braille as a means of communication in the full realization of the human rights for blind and partially sighted people. The day is marked remembering the birth anniversary of Louis Braille, the inventor of Braille – for people with visual disabilities. Louis Braille was born on 4th January 1809 in the town of Coupvray in northern France.
  • Braille is a tactile representation of alphabetic and numerical symbols using six dots to represent each letter and number, and even musical, mathematical and scientific symbols. Braille (named after its inventor in 19th century France, Louis Braille) is used by blind and partially sighted people to read the same books and periodicals as those printed in a visual font.
  • Braille is essential in the context of education, freedom of expression and opinion, as well as social inclusion, as reflected in article 2 of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities.

 RANKING

Mukesh Ambani ranked 12th in the Bloomberg Billionaires Index 2021

  • India’s richest man Mukesh Ambani, the chairman and Managing Director of Reliance Industries Limited (RIL) dropped down to 12th spot in the Bloomberg Billionaires Index 2021 (as on 2nd January 2021). The net worth of Ambani dropped from 90 billion USD (around Rs. 6.62 lakh crore) (in early 2020) to 76.7 billion USD (around Rs. 5.6 lakh crore). The drop in the net worth of Mukesh Ambani was due to the correction in the shares of RIL which has fallen to Rs.1995.50 on 30th December 2020, which is 16% from its all-time high of Rs 2369.35.

Top 3 in the Bloomberg Billionaires Index:

Rank

Personality

Net worth

1

Jeff Bezos

190 Billion USD

2

Elon R Musk

170 Billion USD

3

Bill Gates

132 Billion USD

 Asia’s Richest person:

  • Zhong Shanshan, referred to as “Lone Wolf”, has replaced Ambani as Asia’s richest person, he is one of the fastest in the history to achieve the feat.
  • Zhong Shanshan is Chinese billionaire whose net worth is 78.2 billion USD, which is attributed to the listing of Beijing Wantai Biological Pharmacy Enterprises Co and Nongu Spring Co, a bottled water firm.

 BOOKS AND AUTHORS

Amit Shah releases ‘National Police K-9 Journal’

  • Union home minister Amit Shah on Saturday released the inaugural issue of “National Police K-9 Journal.”
  • The publication of the Police K9 Journal is another step in creating an ecosystem in the country to train and learn on augmenting this vital resource. The journal comprises different sections in Hindi and English, the Home Ministry said in a release.
  • “This is a unique initiative which will further enrich the subjects related to Police Service Canine (K-9) (PSK) teams in the country,” Amit Shah said while inaugurating the book.

 BANKING AND ECONOMY

RBI introduces the RBI-Digital Payments Index

  • Reserve Bank of India has launched a Digital Payments Index (DPI) to capture the extent of digitization of digital/electronic payments across the country. This RBI-Digital Payments Index (DPI) has 5 broad parameters that will be used for the measurement of deepening and penetration of digital payments.

These parameters and their weightage are as under:

  1. Payment Enablers (weight 25%),
  2. Payment Infrastructure – Demand-side factors (10%),
  3. Payment Infrastructure – Supply-side factors (15%),
  4. Payment Performance (45%) and
  5. Consumer Centricity (5%).
  6. The base period for RBI-DPI is March 2018. This means that the DPI score for March 2018 is set at 100. RBI has calculated the DPI for March 2019 and March 2020 at 153.47 and 207.84 respectively, indicating appreciable growth. RBI-DPI shall be published on a semi-annual basis from March 2021 onwards with a lag of 4 months.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
shikha s

QUERY 14 days ago

which website or app is best for judiciary Current affairs, Gk and Gs ?
0 LIKES 1 COMMENTS
Vishwa

QUERY 22 days ago

Offline mocks
Will i get offline mocks if i subscribe for the ₹3500 mock package? If not where can i get offline mocks? Please answer fast
0 LIKES 1 COMMENTS
latika

QUERY 1 months ago

can you reopen missed mock
0 LIKES 1 COMMENTS
Vikas Mishra

QUERY 1 months ago

Sir weekly current affairs Hindi me nahi a rha h
0 LIKES 0 COMMENTS
Luv Singhal

QUERY 1 months ago

quant time speed and distance
After traveling 50km, a train is meeting with an accident and travels at (3/4)th of the usual Speed and reaches 45 min late. Had the accident happened 10km further on it would have reached 35 min late. Find the usual Speed?
0 LIKES 0 COMMENTS
Sattaking Agency

QUERY 1 months ago

Sattaking Agency India's Best Online Satta Company
https://www.sattaking.agency
1 LIKES 0 COMMENTS
Vivek

QUERY 1 months ago

https://getintohindi.com/
0 LIKES 0 COMMENTS
Vivek

QUERY 1 months ago

Simplification
Simplification download
0 LIKES 2 COMMENTS
Deergha

QUERY 1 months ago

CLATPOST: PRINT
Where can i find the clatpost print launched a month ago on the portal...is it uploaded in the CRASH Batch- 2
1 LIKES 0 COMMENTS
Priyanshu Kar

MCQ 1 months ago

Biden has quadrupled Trump refugee cap to?
75000
60,800
62,500
88,800
2 LIKES 124 COMMENTS 131 ATTEMPTS
Sanchita Bharati

QUERY 1 months ago

Finding Something
Where can I find The Clat Post?? Please sir let me know...🙏🏻🙏🏻
0 LIKES 0 COMMENTS
SUMIT BHATT

MCQ 1 months ago

SABSE PAHLE NET BANKING KIS BANK DWARA SHURU KI GYI
I C I C I BANK
AXIS BANK
R B I BANK
H D F C BANK
0 LIKES 272 COMMENTS 287 ATTEMPTS
Dev Choudhary

QUERY 1 months ago

Play Satta Matka and Change Your Life with Sattaking.agency
Sattaking.agency may be the earth most branded online gambling website. Well come all my best friends. Satta Matka market, Satta market, matka jodi fix, today matka, Delhi Satta, Gaziabad Satta, Satta India, Indian Matka Tips, Matka world, daily Matka number, free Matka number, boss matka, matka tips, Satta King tips, matka fix number, satta number, kalyan today jodi number. There would be several of you wanting forward to understand concerning Satta Matka game. Here, we tend to face measure going to share it during a elaborated manner to place in easy words, Satta Matka or Indian Satta Matka is taken under consideration a kind of inline gambling. It's obtaining quite popular and other people area unit full enjoying it on an oversized scale. This extremely fashionable game was started in Delhi, Ghaziabad, and Mumbai in India. Inside a fast span of a while, it's grabbed many success at the fore front. Inside prescribed taken time, the recognition of this online satta game has reached to next level. Now play Satta Matka game with sattaking.agency and change your life. https://www.sattaking.agency
1 LIKES 1 COMMENTS
Aadia Nair

QUERY 1 months ago

Where can we find a daily current affairs quiz?
1 LIKES 1 COMMENTS
Kajal Tiwari

QUERY 1 months ago

Current affairs
How to cope with all the passages...as clat examination is based on passages
0 LIKES 3 COMMENTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts