Today's Current Affairs in Hindi -  Current Affairs 3 September 2020

राष्ट्रीय

सरकार ने 118 मोबाइल ऐप्स को किया ब्लॉक

  • भारत सरकार के इलेक्ट्रॉनिक्स एवं सूचना प्रौद्योगिकी मंत्रालय ने खतरों की उभरती प्रकृति को देखते हुए 118 ऐप्स को ब्लॉक करने का निर्णय लिया है। इन ऐप्स पर पाबंदी इसलिए लगाई गई है क्योंकि उपलब्ध जानकारी के अनुसार ये उन गतिविधियों में शामिल हैं जो भारत की संप्रभुता और अखंडता, भारत की रक्षा, राज्य की सुरक्षा और सार्वजनिक व्यवस्था के लिए नुकसानदेह हैं। यह कदम करोड़ों भारतीय मोबाइल और इंटरनेट उपयोगकर्ताओं के हितों की रक्षा करने के साथ-साथ यह निर्णय भारतीय साइबरस्पेस की सुरक्षा एवं संप्रभुता को भी सुनिश्चित करेगा।
  • इलेक्ट्रॉनिक्स और सूचना प्रौद्योगिकी मंत्रालय ने सूचना प्रौद्योगिकी अधिनियम की धारा 69A के अंतर्गत प्रदान की गई सूचना प्रौद्योगिकी (जनता द्वारा सूचना के उपयोग को अवरुद्ध करने की प्रक्रिया एवं सुरक्षा उपाय) नियम, 2009 के संबंधित प्रावधानों के तहत दी गई शक्तियों का उपयोग करके इन 118 ऐप्स को ब्लॉक किया है। 

भारत ने 2030 तक 100 मिलियन टन (एम टी) कोयला गैसीकरण का लक्ष्य निर्धारित किया

  • भारत सरकार ने वर्ष 2030 तक 100 मिलियन टन (MT) कोयला गैसीकरण प्राप्त करने का लक्ष्य निर्धारित किया है।
  • यह 4 लाख करोड़ रु से अधिक के अनुमानित निवेश के साथ प्राप्त किया जाएगा।
  • 31 अगस्त 2020 को कोयला गैसीकरण और द्रवीकरण पर एक वेबिनार को संबोधित करते हुए केंद्रीय कोयला और खदान मंत्री श्री प्रहलाद जोशी द्वारा घोषणा की गई थी।

 यूरोपीय निवेश बैंक कानपुर मेट्रो के निर्माण में 65 करोड़ यूरो निवेश करेगा

  • यूरोपीय निवेश बैंक (ईआईबी) कानपुर की पहली मेट्रो लाइन के निर्माण के लिए 65 करोड़ यूरो का निवेश करेगा। इस मेट्रो सेवा से शहर के 30 लाख लोगों को तेज और किफायती सार्वजनिक परिवहन सेवा का लाभ मिलेगा। ईआईबी ने एक बयान में कहा कि नई मेट्रो रेल प्रणाली सफर के घंटों को कम करेगी और उत्तर प्रदेश की औद्योगिक राजधानी में रोजगार तथा शिक्षा के नए मौकों को खोलेगी।
  • उत्तर प्रदेश में यह दूसरी मेट्रो रेल परियोजना है जिसमें ईआईबी सहायता कर रहा है। इससे पहले लखनऊ में मेट्रो रेल के विकास के लिए बैंक ने 45 करोड़ यूरो का निवेश किया था। ईआईबी के उपाध्यक्ष एंड्रयू मैकडॉवेल ने कहा कि ईआईबी से कोष प्राप्त करने वाली कानपुर मेट्रो रेल परियोजना भारत में पांचवी परियोजना है और यूरोपीय संघ के बाहर बैंक का सबसे बड़ा निवेश है।

 कैबिनेट ने J&K राजभाषा विधेयक, 2020 को दी मंजूरी

  • केंद्रीय मंत्रिमंडल ने जम्मू और कश्मीर राजभाषा विधेयक, 2020 को मंजूरी दे दी है। जम्मू-कश्मीर राजभाषा विधेयक, 2020 के अनुसार, उर्दू और अंग्रेजी के साथ-साथ कश्मीरी, डोगरी और हिंदी जम्मू और कश्मीर केंद्र शासित प्रदेश की आधिकारिक भाषाएं होंगी।
  • J&K जम्मू और कश्मीर राजभाषा विधेयक, 2020 को आगे आने वाले मानसून सत्र में संसद में पेश किया जाएगा। इस विधेयक में केंद्र शासित प्रदेश की आधिकारिक भाषाओं के रूप में डोगरी, हिंदी और कश्मीरी को शामिल किया गया है।

 केंद्रीय मंत्रिमंडल ने "मिशन कर्मयोगी" NPCSCB कार्यक्रम को दी मंजूरी

  • केंद्रीय मंत्रिमंडल ने "मिशन कर्मयोगी" - राष्ट्रीय सिविल सेवा क्षमता विकास कार्यक्रम (NPCSCB) को शुरू करने की मंजूरी दे दी है। इस कार्यक्रम के अंतर्गत लगभग 46 लाख केन्द्रीय कर्मचारियों को कवर करने के लिए वर्ष 2020-2021 से लेकर 2024-25 तक 5 वर्षों की अवधि के दौरान 510.86 करोड़ रूपए खर्च किए जाएंगे।
  • ‘मिशन कर्मयोगी’ को भारतीय सिविल सेवकों को और भी अधिक रचनात्मक, सृजनात्मक, विचारशील, नवाचारी, अधिक क्रियाशील, प्रोफेशनल, प्रगतिशील, ऊर्जावान, सक्षम, पारदर्शी और प्रौद्योगिकी-समर्थ बनाते हुए भविष्य के लिए तैयार करने के उद्देश्य के साथ शुरू किया गया है। इससे, विशिष्ट भूमिका-दक्षताओं से युक्त सिविल सेवक उच्चतम गुणवत्ता मानकों वाली प्रभावकारी सेवा प्रदायगी सुनिश्चित करने में समर्थ होंगे।

कोल इंडिया लिमिटेड 2023-24 तक 500 परियोजनाओं में एक लाख 22 हजार करोड़ रुपये से अधिक निवेश करेगा।

  • कोल इंडिया लिमिटेड (CIL) ने 1.22 लाख करोड़ रुपये से अधिक का निवेश करने का फैसला किया है। देश में आधारभूत संरचना, कोयला निकासी, परियोजना विकास, स्वच्छ कोयला प्रौद्योगिकी और अन्वेषण से संबंधित लगभग 500 परियोजनाओं के विकास पर 1.22 लाख करोड़ रुपये खर्च होंगे।
  • प्रमुख निवेश का लक्ष्य भारत को कोयले के मामले में आत्मनिर्भर बनाने के साथ-साथ 2023-2024 तक 1 बिलियन टन का उत्पादन लक्ष्य हासिल करना है।
  • कोयला खान मंत्री, प्रहलाद जोशी ने हितधारकों की बैठक को संबोधित करते हुए बताया कि कंपनी के मामलों में सभी हितधारकों की भागीदारी परियोजना जोखिमों को उजागर और कम करेगी।

 CFI 2021 में करेगा पहले साइक्लिंग शिखर सम्मेलन की मेजबानी

  • साइक्लिंग फेडरेशन ऑफ इंडिया (सीएफआई) देश में साइकिल चलाने की संस्कृति को प्रोत्साहित करने के उद्देश्य से 2021 में पहली बार साइक्लिंग शिखर सम्मेलन की मेजबानी करेगा। यह एक दिवसीय शिखर सम्मेलन साइक्लिंग की संस्कृति को बढ़ावा देने और नवोदित और पेशेवर साइकिल चालकों के साथ जानकारी का आदान-प्रदान करने के लिए होगी।
  • साइक्लिंग समिट 2021 की मेजबानी दिल्ली, मुंबई और बैंगलोर में की जाएगी और इसमें देश भर के साइकिल उत्साही, प्रसिद्ध एथलीटों और व्यवसायों का एक अनूठा संगम मिलने की उम्मीद है।
  • साइक्लिंग शिखर सम्मेलन 2021 में साइकिल चालक, एथलीट, फिटनेस और खेल के प्रति उत्साही, साइक्लिंग कोच, स्वास्थ्य और पोषण विशेषज्ञ और प्रभावित करने वाले शामिल होंगे। साथ ही, इसमें स्वदेशी और वैश्विक ब्रांड भी होंगे जो स्वास्थ्य, फिटनेस और साइकलिंग के प्रति उत्साही लोगों की जरूरतों को पूरा करते हैं। इस शिखर सम्मेलन में प्रत्येक शहर में लगभग 25,000 लोगों के आने का अनुमान है।    

अंतरराष्ट्रीय

मुस्तफा अदीब बने लेबनान के नए प्रधानमंत्री

  • जर्मनी में लेबनान के राजदूत मुस्तफा अदीब (Mustapha Adib) को संकटग्रस्त लेबनान का नया प्रधानमंत्री नियुक्त किया गया है। अदीब, जो 2013 से बेरूत के बर्लिन दूत रहे हैं, पूर्व प्रधानमंत्री नजीब मिकाती की अध्यक्षता वाली एक छोटी सुन्नी पार्टी से हैं।
  • लेबनान में हुए विस्फोट के कुछ दिनों बाद ही प्रधान मंत्री हसन दीब की सरकार ने अपना इस्तीफा राष्ट्रपति को सौंप दिया था। राष्ट्रपति मिशेल एउन ने जर्मनी में लेबनान के राजदूत अदीब से 128 सदस्यीय संसद में 90 वोट हासिल करने के बाद एक नई सरकार बनाने के लिए कहा था।

 बैंकिंग और अर्थव्यवस्था

वित्त वर्ष 2020-21 के दौरान देश के वास्तविक सकल घरेलू उत्पाद (जीडीपी) में 10.9 प्रतिशत गिरावट आ सकती है : एसबीआई-इकोरैप

  • भारतीय स्टेट बैंक की अनुसंधान रिपोर्ट - इकोप्रैप के अनुसार, देश की अर्थव्यवस्था अप्रैल-जून तिमाही में रिकॉर्ड 23.9 प्रतिशत की गिरावट के बाद, वित्त वर्ष 2021 के लिए वास्तविक जीडीपी 10.9 प्रतिशत घटने की संभावना है।
  • इससे पहले चालू वित्त वर्ष के लिए अनुमानित सकल घरेलू उत्पाद (जीडीपी) 6.8 प्रतिशत (-) था।
  • शोध रिपोर्ट के अनुसार, निर्माण, व्यापार और होटल, विमानन जैसे क्षेत्रों को पुनर्जीवित करने की आवश्यकता है।

 विज्ञान और तकनीक

भारतीय खगोलविदों ने ब्रह्मांड में सबसे दूर के स्टार आकाशगंगाओं में से एक की खोज की

  • भारतीय खगोलविदों ने ब्रह्मांड में सबसे दूर के स्टार आकाशगंगाओं में से एक की खोज की है। भारत की पहली मल्टी-वेवलेंथ स्पेस ऑब्जर्वेटरी एस्ट्रोसैट ’ने पृथ्वी से 9.3 बिलियन प्रकाश वर्ष दूर स्थित एक आकाशगंगा से चरम-यूवी प्रकाश का पता लगाया है।
  • AUDFs01 नामक आकाशगंगा की खोज पुणे स्थित इंटर-यूनिवर्सिटी सेंटर फॉर एस्ट्रोनॉमी एंड एस्ट्रोफिज़िक्स के डॉ कनक साहा के नेतृत्व में खगोलविदों की एक टीम ने की थी।

 खेल

सुमित नागपाल 7 वर्ष में ग्रैंड स्लैम एकल स्पर्धा के दूसरे दौर में प्रवेश करने वाले पहले भारतीय बन गए

  • 1 सितंबर, 2020 को सुमित नागपाल ने पिछले 7 वर्षों में एक ग्रैंड स्लैम में एकल का मुख्य ड्रा मैच जीतने वाले पहले भारतीय बनकर इतिहास रच दिया। 23 वर्षीय सफलतापूर्वक यूएस ओपन के दूसरे दौर में पहुंचा।
  • सुमित नागपाल ने यूएस ओपन के पहले दौर में यूएसए के ब्रैडली क्लैन को 6-1, 6-3, 3-6, 6-1 से हराकर टूर्नामेंट में जीत हासिल की।
  • इससे पहले 2013 में, सोमदेव देववर्मन ऑस्ट्रेलियन ओपन, यूएस ओपन और फ्रेंच ओपन के दूसरे दौर में पहुँच गए थे। सुमित नागपाल जो कि दुनिया में 122 वें नंबर पर हैं, अब उनका सामना स्पेन के जामे मुनार या ऑस्ट्रिया के डोमिनिक थिएम से होगा। 

नियुक्ति और इस्तीफे

वाइस एडमिरल एसआर सरमा ने नौसेना के मटीरियल प्रमुख के रूप में पदभार किया ग्रहण

  • वाइस एडमिरल एसआर सरमा ने नौसेना के मटीरियल प्रमुख के रूप में पदभार ग्रहण किया है। वह, वाइस एडमिरल जीएस पब्बी का स्थान लेंगे।
  • आईआईएससी बंगलूरू से कंप्यूटर साइंस और इंजीनियरिंग में पोस्ट ग्रेजुएट एडमिरल सरमा नेवल हायर कमांड के छात्र रहे हैं। उन्होंने साढ़े तीन दशक के करिअर में आईएनएस विंध्यगिरि, राणा, कृष्णा और मैसूर में विभिन्न क्षमताओं में सेवा की।

 हेमंत खत्री बने हिंदुस्तान शिपयार्ड लिमिटेड के नए CMD

  • कमोडोर हेमंत खत्री (सेवानिवृत्त) ने आंध्र प्रदेश के विशाखापत्तनम में स्थित भारत सरकार-स्वामित्व वाले रक्षा शिपबिल्डर हिंदुस्तान शिपयार्ड लिमिटेड (HSL) के अध्यक्ष और प्रबंध निदेशक के रूप में पदभार ग्रहण किया है। वह रियर एडमिरल एल वी शरत बाबू (सेवानिवृत्त) का स्थान लेंगे। इससे पहले, हेमंत खत्री HSL में रणनीतिक परियोजनाओं के निदेशक के रूप में सेवा दे रहे थे।
  • हेमंत खत्री की एचएसएल के सीएमडी के रूप में नियुक्ति को 27 मई 2020 को कैबिनेट की नियुक्ति समिति (एसीसी) द्वारा 1 सितंबर 2020 से 31 जुलाई 2025 तक उनकी सेवानिवृत्ति की तारीख तक अथवा अगले आदेश तक मंजूरी दी गई थी। 

रैंकिंग

भारत की अडानी ग्रीन दुनिया की नंबर 1 सौर फर्म के रूप में पहले स्थान पर

  • भारतीय अक्षय ऊर्जा कंपनी, अदानी ग्रीन को क्षमता के मामले में दुनिया की नंबर 1 सौर ऊर्जा कंपनी के रूप में स्थान दिया गया है। कंपनी वर्तमान में 2.3 गीगावॉट की परिचालन परियोजनाओं के साथ दुनिया की शीर्ष सौर डेवलपर है।
  • अदानी ग्रीन एनर्जी लिमिटेड के पास निर्माणाधीन 2 गीगावॉट और 12.3 गीगावॉट की कुल क्षमता वाली 8 गीगावॉट की परियोजनाएं (अनुबंधित पीपीए के साथ) हैं। कंपनी की सौर क्षमता 2019 तक संयुक्त राज्य की कुल स्थापित क्षमता से अधिक है।

 दिवस

स्काईस्क्रैपर डे (Skyscraper day) 2020

  • स्काईस्क्रैपर डे हर साल 3 सितंबर को प्रसिद्ध वास्तुकार विलियम कैन एएन के जन्मदिन के उपलक्ष्य में मनाया जाता है, जो क्रिसलर बिल्डिंग के निर्माण में प्रतिभाशाली हैं जो न्यूयॉर्क शहर में प्रतिष्ठित लैंडमार्क में से एक है।
  • यह दिन व्‍यक्ति की औद्योगिक कृति के निर्माण की क्षमता को दर्शाता है।

 विश्व नारियल दिवस 2020

  • विश्व नारियल दिवस 2009 के बाद से प्रत्‍येक वर्ष 02 सितंबर को मनाया जाता है।
  • यह लोगों को नारियल फल के लाभों के बारे में बताने के लिए मनाया जाता है।
  • विश्व नारियल दिवस 2020 की थीम 'दुनिया को बचाने के लिए नारियल में निवेश' (‘Invest in coconut to save the world’)है।

Today's Current Affairs in English-  Current Affairs 3 September 2020

National

Government of India Blocks 118 Mobile Apps

  • The Union Ministry of Information and Technology has on September 2, 2020 imposed a ban on PUBG and 118 other mobile applications by invoking it’s power under section 69A of the Information Technology Act read with the relevant provisions of the Information Technology (Procedure and Safeguards for Blocking of Access of Information by Public) Rules 2009.
  • These applications have been blocked as there was information that these apps are engaged in activities which is prejudicial to sovereignty and integrity of India, defence of India, security of state as well as public order.
  • This is the third such announcement by Indian Government to ban apps. Earlier, the government banned Tik Tok and other Chinese apps. 

India Targets 100 MT Coal Gasification By 2030

  • The Government of India has set the target to achieve 100 million tonnes (MT) coal gasification by the year 2030.
  • This will be achieved with an estimated investments of over Rs. 4 lakh crores.
  • The announcement was made by Shri Pralhad Joshi, Union Minister of Coal and Mine, while addressing a webinar on Coal Gasification and Liquefaction on 31 August 2020.

European Investment Bank to Invest € 650 Million in Kanpur’s 1st City Metro Line

  • The European Investment Bank (EIB) will invest 650 million euro(€) in the construction of Kanpur’s(Uttar Pradesh) 1st city metro line.
  • The 32.4 km urban rail line, with 18 elevated and 12 underground stations is EIB’s 2nd biggest operation outside the European Union (EU) till date.
  • It is the 2nd metro rail project supported by the EIB in Uttar Pradesh (UP).

 Union Cabinet approves J&K official languages Bill 2020

  • The Union Cabinet has approved J&K official languages Bill 2020 and will be introduced in Parliament in the upcoming Monsoon Session..
  • According to the J&K official languages Bill 2020, Kashmiri, Dogri and Hindi along with Urdu and English, will be the official languages in the union territory of Jammu and Kashmir.

 Mission Karmayogi approved by Union Cabinet

  • Union Cabinet has approved Mission Karmayogi for Capacity Building of Civil Servants in India. Mission Karmayogi is a national initiative for civil services capacity building so that Indian bureaucrats remain be rooted in Indian culture while learning the best practices.
  • Mission Karmayogi is a national programme for civil services capacity building to lay the foundation for the capacity building for civil servants so that they remain entrenched in Indian culture while learning from best practices across the world.

Coal India decides to invest over Rs. 1.22 lakh crores on 500 projects by 2023-24

  • Coal India Ltd. (CIL) has decided to invest over Rs. 1.22 lakh crores on the development of nearly 500 projects that are related to infrastructure, coal evacuation, project development, clean coal technologies, and exploration in the country.
  • The major investment aims at making India self-reliant in terms of coal as well as achieve the production target of 1 billion tonnes by 2023-2024.
  • Coal Mines minister, Prahlad Joshi, while addressing stakeholders' meeting informed that the involvement of all the stakeholders in the company’s affairs will uncover and reduce the project risks.

 CFI all set to host First-Ever Cycling Summit in 2021

  • The Cycling Federation of India (CFI) is all set to host the first-ever Cycling Summit in 2021, with an aim to promote the culture of cycling in the country.
  • The CFI said that it has signed a memorandum of understanding (MoU) with a marketing exploration firm, Contarctica, for the summit.
  • The Cycling Summit 2021 will be hosted in Delhi, Mumbai, and Bangalore and is expected to be a unique confluence of cycling enthusiasts, renowned athletes, and businesses from all over the country.

    International

Mustapha Adib becomes new Prime Minister of Lebanon

  • Lebanon’s ambassador to Germany, Mustapha Adib was appointed prime minister in crisis-hit Lebanon. Adib, who has been Beirut’s Berlin envoy since 2013, is affiliated with a small Sunni party headed by former Prime Minister Najib Mikati.

 Banking and Economy

Real GDP likely to contract by 10.9% in FY21: SBI Ecowrap

  • After the country’s economy contracted by a record 23.9 per cent in April-June quarter, real GDP for FY21 is expected to shrink by 10.9 per cent, according to State Bank of India’s research report – Ecowrap.
  • It had earlier estimated real gross domestic product (GDP) at (-) 6.8 per cent for the current fiscal.
  • According to the research report, there is a need to revive sectors such as construction, trade and hotels, aviation.

 Science and Technology

Indian astronomers discover one of the farthest Star galaxies in universe

  • Indian astronomers have discovered one of the farthest Star galaxies in the universe in a landmark achievement. India’s first Multi-Wavelength Space Observatory ‘AstroSat’ has detected extreme-UV light from a galaxy located 9.3 billion light-years away from Earth.
  • The galaxy called AUDFs01 was discovered by a team of Astronomers led by Dr Kanak Saha from the Inter-University Centre for Astronomy and Astrophysics, Pune.

 Sports

Sumit Nagpal becomes first Indian in 7 years to enter the second round of Grand Slam Singles event

  • Sumit Nagpal on September 1, 2020, created history by becoming the first Indian to win a singles' main draw match at a grand slam in the last 7 years. The 23 years old successfully stormed into the second round of the ongoing US Open.
  • Sumit Nagpal defeated Bradley Klahn of USA 6-1, 6-3, 3-6, 6-1 in the first round of the US Open in order to progress further into the tournament.
  • Earlier in 2013, Somdev Devvarman had reached the second round of the Australian Open, US Open, and French Open. Sumit Nagpal who is world number 122 will now be facing either Spain’s Jaume Munar or Austria’s Dominic Thiem.

 Appointments and Resignations

Vice Admiral S R Sarma assumes charge as Chief of Materiel of the Indian Navy

  • Vice Admiral S R Sarma assumed charge as the Chief of Materiel of the Indian Navy.
  • Admiral Sarma during his illustrious career spanning over three and a half decades has served onboard Indian Naval ships Vindhyagiri, Rana, Krishna and Mysore in various capacities.

Hemant Khatri assumed charge as CMD of Hindustan Shipyard Limited

  • Retired Commodore Hemant Khatri succeeds Rear Admiral L V Sarat Babu (Retd) and assumed charge as the Chairman and Managing director (CMD) of Hindustan Shipyard limited (HSL), Visakhapatnam, Andhra Pradesh.
  • Previously he was serving as the Director of Strategic Projects HSL.

 Ranking

India's Adani Green ranked as world’s No. 1 solar firm

  • Indian renewable energy company, Adani Green has been ranked as the world's number 1 solar energy company in terms of capacity. The company is currently the world's top solar developer with around 2.3 GW of operational projects.
  • Adani Green Energy Limited has another 2 GW projects under construction and 8 GW of awarded projects (with contracted PPAs) for a total capacity of 12.3 GW. The solar capacity of the company exceeds the total installed capacity of the United States as of 2019.

 Days

Skyscraper Day

  • Skyscraper Day is observed on 3rd September every year to commemorate the birthday of the famous architect William Can Aien who is genius in constructing the Chrysler Building which is one of the iconic landmark in New York city.
  • This day marks the ability of the man to construct industrial masterpiece.

 World Coconut Day

  • World Coconut Day is observed on September 02 every year since 2009.
  • It is observed to tell people about the benefits of the coconut fruit.
  • The theme of World Coconut Day 2020 is ‘Invest in coconut to save the world’.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Which website is good for the latest current affairs?

Toprankers is one of the best websites for the lastest current affairs.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
ARUNDHATI BHARAT MANWATKAR

QUERY 7 days ago

sociology
how can i start its preparation ?
1 LIKES 0 COMMENTS
Gangadhar Tiwari

QUERY 19 days ago

Ssc cgl
How can I command over Gs section?
0 LIKES 0 COMMENTS
Uma shankar

QUERY 22 days ago

Nice
0 LIKES 0 COMMENTS
Pranjali Agrawal

QUERY 1 months ago

Legally PDF
From where can I get the yearly Legally magazine PDF?
4 LIKES 0 COMMENTS
Nimish Ranjan

MCQ 1 months ago

Trigonometry
tan square theta is equal to
cos square theta
sin square theta
sin square theta / cos square theta
all of the above
excessively sun burnt skin
1 LIKES 62 COMMENTS 66 ATTEMPTS
Pranjali Agrawal

MCQ 1 months ago

On October 7,2020, India and Myanmar agreed to work towards the operationalization of which port and when was it built?
Thilawa Port, 2017
Sittwe Port, 2016
Yangon Port, 2016
Mawlamyine, 2015
3 LIKES 96 COMMENTS 101 ATTEMPTS
Rupiya Khatun

QUERY 1 months ago

sir from where i will get mock analysis vedio
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Harshithsai Boddu

MCQ 1 months ago

August mcq
1.Unnat Bharat Abhiyan centre of which institution has partnered with CSIR and Vijnana Bharti for promoting rural development?
IIT Madras
IIT Guwahati
IIT Kharagpur
IIT Delhi
2 LIKES 194 COMMENTS 203 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

What is the total outlay of the new Central Sector Scheme of financing facility launched by PM Modi under the Agriculture Infrastructure Fund?
Rs 2 lakh crore
Rs 1 lakh crore
Rs 3 lakh crore
Rs 4 lakh crore
0 LIKES 191 COMMENTS 193 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

CANI project is related to?
renovation of defence equipment
high speed broadband connections
maintenance of sea ports in India
security of financial transactions
1 LIKES 161 COMMENTS 165 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Which nation declared a state of environmental emergency on August 7, 2020?
Maldives
Mauritius
Indonesia
Malaysia
2 LIKES 218 COMMENTS 220 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Which organization has launched the loyalty platform ‘nth Rewards’?
Google Pay
NPCI
State Bank of India
PayTm
1 LIKES 181 COMMENTS 185 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Wrestling legend James Harris passed away at the age of 70 on August 9. He was popularly known by which name?
Kamala
Baby Bull
The Dragon
Stone Cold
2 LIKES 171 COMMENTS 174 ATTEMPTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts