Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 31 December 2020

राष्ट्रीय

हर्षवर्धन जीएवीआई’ , द वैक्सीन एलायंस के बोर्ड में नामांकित हुए

  • केंद्रीय स्वास्थ्य मंत्री डॉ हर्षवर्धन को वैक्सीन और टीकाकरण (GAVI) के लिए ग्लोबल एलायंस के बोर्ड सदस्य के रूप में नामित किया गया है। वर्तमान में यह सीट म्यांमार के म्युट हेटवे के पास है। डॉ वर्धन जीएवीआई बोर्ड में दक्षिण पूर्व क्षेत्र क्षेत्रीय कार्यालय (SEARO) / पश्चिमी प्रशांत क्षेत्रीय कार्यालय (WPRO) निर्वाचन क्षेत्र का प्रतिनिधित्व करेंगे। डॉ हर्षवर्धन 1 जनवरी, 2021 से कार्यभार ग्रहण करेंगे और 31 दिसंबर, 2023 तक सेवा प्रदान करेंगे।
  • वैक्सीन गठबंधन GAVI एक अंतरराष्ट्रीय संगठन है, जो संतुलित रणनीतिक निर्णय लेने, नवाचार और साझेदार सहयोग के लिए एक मंच प्रदान करता है।
  • यह दुनिया के सबसे गरीब देशों में रहने वाले बच्चों के लिए कई वैक्सीन-रोकथाम योग्य बीमारियों के लिए नए और अप्रयुक्त टीकों की पहुंच में सुधार करने के लिए बनाया गया था।
  • जीएवीआई बोर्ड रणनीतिक दिशा और नीति-निर्माण के लिए जिम्मेदार है जो वैक्सीन एलायंस के संचालन की निगरानी करता है और कार्यक्रम के कार्यान्वयन की निगरानी करता है।

 डॉ. हर्षवर्धन ने लेह में किया भारत के सबसे ऊंचे मौसम विज्ञान केंद्र का उद्घाटन

  • केंद्रीय पृथ्वी विज्ञान मंत्री डॉ. हर्षवर्धन ने वीडियो कॉन्फ्रेंसिंग के माध्यम से लद्दाख के लेह में भारतीय मौसम विज्ञान विभाग के मौसम विज्ञान केंद्र (meteorological centre) का उद्घाटन किया। केंद्र क्षेत्र में स्थानीय मौसम पूर्वानुमान प्रदान करेगा, जिसके परिणामस्वरूप क्षेत्र के लिए मौसम संबंधी प्रारंभिक चेतावनी प्रणाली को मजबूत किया जाएगा।
  • लेह में स्थापित किया गया मौसम विज्ञान केंद्र हिमालय में स्थित दूसरा MC है, इससे पहले ऐसा सुविधा केंद्र अरुणाचल प्रदेश के ईटानगर में स्थित है।
  • यह सुविधा केंद्र 3,500 मीटर की ऊँचाई पर स्थित है, जो इसे भारत का सबसे ऊचा मौसम विज्ञान केंद्र बनाता है।
  • यह नया MC केंद्र शासित प्रदेश क्षेत्र के लेह और कारगिल जिलों के लिए शोर्ट-रेंज (तीन दिन), मध्यम-रेंज (12 दिन) और लंबी-रेंज (एक महीने) का पूर्वानुमान प्रदान करेगा।

नितिन गडकरी ने की असम के सिलचर में मल्टी-मॉडल लॉजिस्टिक्स पार्क स्थापित करने की घोषणा

  • केंद्रीय सड़क परिवहन और राजमार्ग मंत्री नितिन गडकरी ने असम में एक बहु-मॉडल लॉजिस्टिक पार्क स्थापित करने की घोषणा की है। इसका निर्माण सिल्चर में किया जाएगा और सिलचर-सौराष्ट्र राजमार्ग के बालाचेर्रा-हरेंगाजाओ सेक्शन को मार्च 2022 तक पूरा कर लिया जाएगा। श्री गडकरी ने यह घोषणा रंगपुर में मधुरमुख के पूर्व-पश्चिम कॉरिडोर के जीरो पॉइंट पर आयोजित एक सार्वजनिक बैठक में की।
  • साथ ही केंद्रीय सड़क परिवहन मंत्री ने 20 परियोजनाओं का शिलान्यास किया और असम की 2,366 करोड़ रुपये की सात परियोजनाओं का उद्घाटन किया, जिनकी कुल लंबाई 439 किलोमीटर है।
  • लॉजिस्टिक पार्क का निर्माण सिल्चर में किया जाएगा और ईस्ट-वेस्ट कॉरिडोर के निर्माण कार्यों में तेजी लाई जाएगी और बराक नदी के ऊपर दो नए पुलों ला निर्माण किया जाएगा।
  • मुख्यमंत्री सर्बानंद सोनोवाल ने बराक घाटी के लिए कॉर्पोरेट सोशल रिस्पॉन्सिबिलिटी फंड में 250 करोड़ रूपए के प्रोजेक्ट का प्रस्ताव भेजा।
  • केंद्रीय मंत्री ने कहा कि ब्रह्मपुत्र की जल परिवहन प्रणाली को मजबूत किया जाएगा और बराक नदी पर ड्रेजिंग का काम भी पूरा हो गया है।

मध्य प्रदेश में की गई भारत की पहली हॉट एयर बैलून वाइल्ड लाइफ सफारी की शुरुआत

  • मध्यप्रदेश के वन मंत्री विजय शाह द्वारा विश्व प्रसिद्ध बांधवगढ़ टाइगर रिज़र्व में भारत की पहली हॉट एयर बैलून वाइल्डलाइफ़ सफारी की शुरुआत की गई है। अब अफ्रीका के जंगलों की तरह, भारत में भी पर्यटक हॉट एयर बैलून वाइल्डलाइफ सफारी का आनंद उठा सकेंगे । इसके अलावा राज्य सरकार पेंच, कान्हा और पन्ना टाइगर रिजर्व में भी इस सेवा को शुरू करने की योजना बना रही है।
  • यह एक्टिविटी केवल बफर क्षेत्र तक ही सीमित रहेगी और लोग बाघ, तेंदुए, भारतीय भालू और अन्य जंगली जानवरों को ऊंचाई से देख सकेंगे। यह देश के किसी भी टाइगर रिजर्व में शुरू की गई पहली सुविधा है। यह सेवा जयपुर स्थित स्काई वाल्ट्ज एंड कंपनी द्वारा संचालित की जा रही है।

 विज्ञान और तकनीक

मंत्रिमंडल ने देश में विकसित आकाश मिसाइल प्रणाली के निर्यात को दी मंजूरी

  • प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी की अध्यक्षता में केंद्रीय मंत्रिमंडल ने स्वदेशी रूप से विकसित आकाश मिसाइल प्रणाली के निर्यात के प्रस्ताव को मंजूरी दी है। साथ ही, मंत्रिमंडल ने निर्यात की मंजूरी में तेजी लाने के लिए एक समिति गठित करने की भी मंजूरी दी है। आकाश का निर्यात संस्करण वर्तमान में भारतीय सशस्त्र बलों में तैनात सिस्टम से अलग होगा।
  • आकाश कम दूरी की सतह से हवा में मार करने वाली मिसाइल है, जो 25 किलोमीटर की दूरी में मौजूद सैन्य ठिकानों और अहम बिंदुओं की हवाई हमलों से सुरक्षा करता है। इसे 2014 में IAF और 2015 में भारतीय सेना में कमीशन किया गया था।

 पुरस्कार और सम्‍मान

वी.के. यादव को रेलवे बोर्ड के अध्यक्ष ने प्रतिष्ठित इंजीनियर पुरस्कार से सम्मानित किया

  • रेलवे बोर्ड के अध्यक्ष और सीईओ, विनोद कुमार यादव को प्रतिष्ठित "प्रतिष्ठित इंजीनियर पुरस्कार वर्ष 2020 के लिए" से सम्मानित किया गया है। यह पुरस्कार इंस्टीट्यूशन ऑफ इंजीनियरिंग एंड टेक्नोलॉजी (IET) द्वारा भारतीय रेलवे के आधुनिकीकरण और सुधारों के लिए उनके उत्कृष्ट योगदान के लिए दिया जाता है।
  • प्रति वर्ष इंस्टीट्यूशन ऑफ इंजीनियरिंग एंड टेक्नोलॉजी, दिल्ली लोकल नेटवर्क भारत रत्न सर एम विश्वेश्वरैया की जयंती मनाने के लिए 15 सितंबर को इंजीनियर्स डे मनाता है। इस अवसर पर, तकनीकी गतिविधियों के अलावा, संस्थान इंजीनियरिंग और प्रौद्योगिकी के क्षेत्र में उत्कृष्ट सेवाओं के लिए प्रतिष्ठित इंजीनियरिंग हस्तियों को प्रतिष्ठित इंजीनियर का पुरस्कार भी प्रदान करता है।
  • इंस्टीट्यूशन ऑफ इंजीनियरिंग एंड टेक्नोलॉजी (IET) एक बहु-विषयक व्यावसायिक इंजीनियरिंग संस्थान है जिसे औपचारिक रूप से द इंस्टीट्यूशन ऑफ इलेक्ट्रिकल इंजीनियर्स (IEE) के रूप में जाना जाता है, जिसे 1871 में स्थापित किया गया था।
  • यह 150 देशों में 168,000 से अधिक सदस्यों के साथ दुनिया के सबसे बड़े इंजीनियरिंग संस्थानों में से एक है। इंस्टीट्यूशन शानदार 150 वर्ष के अस्तित्व का जश्न मना रहा है।
  • IET इंग्लैंड और वेल्स और स्कॉटलैंड में एक चैरिटी के रूप में पंजीकृत है। आईईटी दिल्ली लोकल नेटवर्क दक्षिण एशिया के नौ ऐसे नेटवर्क में से एक है, जो आईईटी की भारतीय शाखा का गठन करता है।

हेमंत कुमार पांडे को DRDO के "साइंटिस्ट ऑफ द ईयर" पुरस्कार से किया गया सम्मानित

  • वरिष्ठ वैज्ञानिक हेमंत कुमार पांडे को कई हर्बल दवाओं को विकसित करने में उनके योगदान के लिए DRDO के '' साइंटिस्ट ऑफ द ईयर अवार्ड '' से सम्मानित किया गया है, जिसमें ल्यूकोडर्मा (leucoderma) के इलाज के लिए इस्तेमाल होने वाली प्रचलित लोकप्रिय ड्रग लुकोस्किन (Lukoskin) भी शामिल है। रक्षा मंत्री राजनाथ सिंह ने हाल ही में आयोजित एक कार्यक्रम के दौरान वैज्ञानिक को प्रतिष्ठित पुरस्कार से सम्मानित किया, जिसमें दो लाख रुपये का नकद पुरस्कार और प्रमाणपत्र शामिल हैं।
  • इस वैज्ञानिक ने अब तक छह हर्बल दवाओं का विकास किया है, ल्यूकोस्किन का उपयोग ल्यूकोडर्मा या विटिलिगो के इलाज के लिए किया जाता है, जो एक प्रकार की बीमारी जिसमें चकत्तों में त्वचा का रंग उड़ जाता है, जिसकी सबसे व्यापक रूप से सराहना की गई है और बाजार में बड़ी स्वीकृति मिली है।
  • हर्बल मेडिसिन के क्षेत्र में अपने योगदान के लिए कई प्रतिष्ठित पुरस्कारों के प्राप्तकर्ता, पांडे रक्षा अनुसंधान और विकास संगठन (DRDO) की लैब डिफेंस इंस्टीट्यूट ऑफ बायो-एनर्जी रिसर्च (DIBER), उत्तराखंड के पिथौरागढ़ में पिछले 25 साल शोध कर रहे हैं।
  • लुकोस्किन के अलावा, पांडे ने एक्जिमा और दांत दर्द के इलाज के लिए दवाओं के साथ-साथ एक एंटी-रेडिएशन क्रीम विकसित की है, जिनमें से अधिकांश प्रौद्योगिकी के हस्तांतरण (ToT) के बाद पहले से ही बाजार में बेची जा रही हैं।

बिहार ने C-19 महामारी के दौरान पैसे ट्रान्सफर करने के लिए जीता डिजिटल इंडिया पुरस्कार

  • बिहार के मुख्यमंत्री सचिवालय, राज्य के राष्ट्रीय सूचना विज्ञान केंद्र (एनआईसी) के साथ-साथ आपदा प्रबंधन विभाग को संयुक्त रूप से "महामारी श्रेणी" के तहत डिजिटल इंडिया अवार्ड्स 2020 का विजेता चुना गया है। C-19 महामारी के दौरान लाभार्थियों को बिहार सरकार की वित्तीय सहायता सीधे खातों में हस्तांतरित करने की पहल के लिए इन विभागों को डिजिटल इंडिया अवार्ड्स का विजेता चुना गया है, जिसे इस साल केंद्र सरकार द्वारा ई-गवर्नेंस में अभिनव पहलों के लिए शुरू किया गया है।
  • बिहार के बाहर फंसे 21 लाख से अधिक श्रमिकों को “बिहार सहायता मोबाइल ऐप” के माध्यम से वित्तीय सहायता प्रदान की गई थी। डिजिटल इंडिया अवार्ड्स, जिसे भारतीय राष्ट्रीय पोर्टल के तत्वावधान में स्थापित किया गया है, सभी नवीन डिजिटल समाधानों को सामने लाने के उद्देश्य से सेवा प्रदान करता है और इस प्रकार सभी सरकारी संस्थाओं द्वारा अनुकरण को प्रेरित करता है।

 के. वीरमणि को डॉ. नरेंद्र दाभोलकर मेमोरियल अवार्ड से किया गया सम्मानित

  • इस वर्ष का डॉ. नरेंद्र दाभोलकर मेमोरियल अवार्ड द्रविड़ कज़गम (Dravidar Kazhagam) के अध्यक्ष के. वीरमणि को प्रदान किया गया। यह पुरस्कार महाराष्ट्र के प्रसिद्ध तर्कवादी दाभोलकर की स्मृति में शुरू किया गया था।
  • द्रविड़ कज़गम द्वारा जारी एक विज्ञप्ति के अनुसार अमेरिका स्थित महाराष्ट्र फाउंडेशन ने उनकी याद में इस पुरस्कार की शुरुआत की थी। इस पुरस्कार के तहत 1 लाख और एक प्रशस्ति पत्र प्रदान किया जाता है। श्री वीरमणि ने अपना पूरा जीवन तर्कवाद का प्रचार करने में समर्पित कर दिया और समाज में सामाजिक न्याय के लिए काम किया।

 पुस्‍तक और लेखक

स्वर्गीय जस्टिस राजिंदर सच्चर की ऑटोबायोग्राफी 'In Pursuit Of Justice' का हुआ विमोचन

  • दिवंगत जस्टिस राजिंदर सच्चर के परिवार ने द इंडियन सोसाइटी ऑफ इंटरनेशनल लॉ और द इंडियन लॉ इंस्टीट्यूट के साथ मिलकर स्वर्गीय जस्टिस राजिंदर सच्चर द्वारा लिखित पुस्तक "In Pursuit Of Justice: An Autobiography" का विमोचन किया है। इस पुस्तक को उनके मरणोपरांत प्रकाशित किया गया है।
  • जस्टिस राजिंदर सच्चर एक समाजवादी, एक समतावादी, नागरिक स्वतंत्रता के समर्थक, एक जिम्मेदार नागरिक और सबसे बेहतर एक मानवतावादी थे।
  • एक व्यक्ति जो लाइन के आखिरी आदमी तक के लिए खड़े होने में विश्वास करता थे, वह एक नैतिक कम्पास से 'सशस्त्र' थे जो कभी भी डगमगाया नहीं था।
  • वह 1970 में दिल्ली उच्च न्यायालय में शामिल हुए लेकिन आपातकाल के विरोध में आवाज उठाने के लिए उन्हें दिल्ली से बाहर स्थानांतरित कर दिया गया।
  • उन काले दिनों के दौरान, उन्होंने न्यायमूर्ति एच. आर. खन्ना के साथ एक करीबी संबंध साझा किया, जो सर्वोच्च न्यायालय में असंतोष की अकेली आवाज थी जिसने इंदिरा गांधी के साथ पक्ष लिया।
  • वह आपातकाल के बाद दिल्ली वापस आ गए, और दिल्ली उच्च न्यायालय के मुख्य न्यायाधीश बने थे।

 बैंकिंग और आर्थिक

आईसीआईसीआई बैंक और गूगल पे ने FASTag जारी करने के लिए की साझेदारी

  • आईसीआईसीआई बैंक ने गूगल Pay के साथ FASTag जारी करने के लिए साझेदारी करने की घोषणा की है। इस घोषणा के बाद ICICI, FASTag जारी करने के लिए Google Pay के साथ हाथ मिलाने वाला पहला बैंक बन गया है। इसके बाद ग्राहक अब Google Pay ऐप के जरिए ICICI बैंक FASTag को ऑर्डर, ट्रैक और रिचार्ज कर सकेंगे। वर्तमान में, Google Pay यूजर्स ऐप पर अपने FASTag को रिचार्ज कर सकते हैं, लेकिन Google ऐप से सीधे इसे खरीदना उनके लिए संभव नहीं था।
  • यह नई साझेदारी अब उपयोगकर्ताओं को ऐप से ही ICICI बैंक FASTags को आसानी से ऑर्डर, ट्रैक और रिचार्ज करने में सक्षम बनाएगी। सरकार ने 1 जनवरी 2021 से सभी वाहनों को FASTags जोड़ने अनिवार्य कर दिया है।
  • FASTag जारी करने के लिए यह घोषणा ICICI बैंक को Google Pay के साथ हाथ मिलाने वाला पहला बैंक बनाती है। यह पेटीएम के लिए प्रतिस्पर्धा भी बढ़ाएगा, जो वर्तमान में ऐप से FASTags जारी करता है और कई ग्राहकों के लिए काफी लोकप्रिय विकल्प है।
  • व्यापक महामारी के दौरान एसोसिएशन को प्रमुखता मिलती है क्योंकि यह किसी भी Google पे उपयोगकर्ता को सहज और संपर्क-कम तरीके से FASTag प्राप्त करने में सक्षम बनाएगा।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 31 December 2020

NATIONAL NEWS

Harsh Vardhan nominated to the Board of ‘GAVI’, The Vaccine Alliance

  • Union Health Minister Dr Harsh Vardhan has been nominated as the board member of the Global Alliance for Vaccines and Immunisation (GAVI). The seat is currently held by Myint Htwe of Myanmar. Dr Vardhan will represent the South East Area Regional Office (SEARO)/ Western Pacific Regional Office (WPRO) constituency on the GAVI Board. Dr Vardhan will assume the charge with effect from January 1, 2021, and serve till December 31, 2023.
  • The vaccine alliance GAVI is an international organization, that provides a forum for balanced strategic decision-making, innovation and partner collaboration.
  • It was created to improve access to new and underused vaccines for numerous vaccine-preventable diseases for children who live in the world’s poorest countries.
  • The GAVI board is responsible for the strategic direction and policy-making oversees the operations of the Vaccine Alliance and monitors programme implementation.

Harsh Vardhan inaugurates India’s highest meteorological centre at Leh

  • Union Minister of Earth Sciences, Dr Harsh Vardhan inaugurated the meteorological centre (MC) of the India Meteorological Department at Leh in Ladakh via video conferencing. The centre would provide localised weather forecasts in the region, which would result in strengthening the weather-related early warning system for the region.
  • The meteorological centre at Leh is the second MC located in the Himalayas. The first such facility is based in Itanagar in Arunachal Pradesh.
  • The facility is located at a height of 3,500 metres, which makes it the highest meteorological centre in India.
  • This new MC will provide short-range (three days,) medium-range (12 days) and long-range (one month) forecast for Leh and Kargil districts of the Union Territory.

Nitin Gadkari announces Multi-Model Logistics Park in Assam’s Silchar

  • Union Minister for Road Transport and Highways, Nitin Gadkari has announced that a multi-modal logistics park in Assam. It will be constructed in Silchar and the Balacherra-Harengajao section of the Silchar-Saurashtra Highway will be completed in March 2022. Mr Gadkari made this announcement at a public meeting at Zero Point on the East-West Corridor at Madhurmukh at Rangpur.
  • The Union Minister for Road Transport laid the foundation stone of 20 projects and inaugurated seven projects worth Rs 2,366 crores for Assam with a total length of 439 km.
  • The logistics park will be constructed in Silchar and construction works of East-West Corridor would be expedited and two new bridges would come up over the Barak river.
  • Chief Minister Sarbananda Sonowal to send a proposal for ₹ 250 crore project in the Corporate Social Responsibility Fund for the Barak Valley.
  • The water transport system of Brahmaputra would be strengthened, the Union Minister said that dredging work on Barak river has also been completed.

India’s 1st hot air balloon wildlife safari launched in Madhya Pradesh

  • India’s first hot air balloon wildlife safari in a tiger reserve was launched in the world-famous Bandhavgarh Tiger Reserve by Madhya Pradesh forest minister Vijay Shah. Now like Africa’s forests, tourists in India will also enjoy hot air balloon wildlife safari. The state was planning to introduce this service in Pench, Kanha and Panna tiger reserves as well.
  • The activity will be restricted to the buffer area and people can watch tigers, leopards, Indian sloth bear and other wild animals from a height. It is the first in any tiger reserve in the country. The service is being operated by Jaipur-based Sky Waltz and company.

 SCIENCE AND TECHNOLOGY

Cabinet approves export of indigenously-developed Akash Missile System

  • The Union Cabinet chaired by Prime Minister Narendra Modi has approved the proposal to export indigenously-developed Akash Missile System. The Cabinet has also approved to set up of a committee for faster approvals of exports. The export version of Akash will be different from System currently deployed with Indian Armed Forces.
  • Akash is a short-range Surface to Air Missile with a range of 25 Kms to protect vulnerable areas and vulnerable points from air attacks. It was inducted in IAF in 2014 and in the Indian Army in 2015.

 AWARDS AND RECOGNITION

V.K. Yadav chairman of railway board conferred with Eminent Engineer Award

  • The chairman & CEO of Railway Board, Vinod Kumar Yadav has been conferred with the prestigious “Eminent Engineer Award for the Year 2020’. This award is given by the Institution of Engineering and Technology (IET) for his outstanding contribution towards modernization and reforms over Indian Railways.
  • Every year Institution of Engineering and Technology, Delhi Local Network celebrates Engineers’ Day on the 15th of September to commemorate the birth anniversary of Bharat Ratna Sir M Visvesvaraya. On this occasion, besides technical activities, the Institution also presents the Eminent Engineer’s Award to distinguished Engineering personalities for their outstanding services in the field of Engineering and technology.
  • The Institution of Engineering and Technology (IET) is a multidisciplinary professional engineering institution formally known as The Institution of Electrical Engineers (IEE), established in 1871.
  • It is one of the world’s largest engineering institutions with over 168,000 members in 150 countries. The Institution is celebrating glorious 150 years of existence.
  • IET is registered as a Charity in England and Wales and Scotland. IET Delhi Local Network is one of nine such networks in South Asia, which constitutes the Indian arm of the IET.

 Hemant Kumar Pandey gets DRDO’s “Scientist of the Year” award

  • Senior scientist Hemant Kumar Pandey has been honoured with DRDO’s ”Scientist of the Year Award” for his contribution in developing several herbal medicines, including the popular drug Lukoskin meant for the treatment of leucoderma. Defence Minister Rajnath Singh had recently facilitated the scientist at an event here with the prestigious award that comprises a certificate and cash prize of Rs 2 lakh.
  • The scientist has developed six herbal drugs so far, Lukoskin used for treating leucoderma or Vitiligo, a condition in which white patches get developed on the skin, has been most widely appreciated and found huge acceptance in the market.
  • A recipient of several prestigious awards for his contribution in the field of herbal medicine, Pandey has been undertaking research at the Defence Research and Development Organisation”s (DRDO) lab Defence Institute of Bio-Energy Research (DIBER) at Pithoragarh in Uttarakhand for the past 25 years.
  • Apart from Lukoskin, Pandey has developed drugs for the treatment of eczema and toothache as well as an anti-radiation cream, most of which are already being sold in the market following the transfer of technology (ToT).

 Bihar wins Digital India award for transferring money in C-19 time

  • The Chief Minister Secretariat of Bihar, the Disaster Management Department besides the National Informatics Centre (NIC) of the state have jointly been chosen as winners in the “pandemic category” Digital India Awards 2020. Bihar government’s initiative to transfer financial assistance directly to the accounts of beneficiaries during the C-19 pandemic has made its departments winners of the Digital India Awards, instituted by the central government, this year for innovative steps in e-governance.
  • More than 21 lakh stranded workers outside Bihar were provided financial assistance through the “Bihar Sahayata Mobile App”. The Digital India Awards, instituted under the aegis of the National Portal of India, serve the purpose of bringing to the fore innovative digital solutions and thereby inspiring emulation by all government entities.

 Veeramani honoured with Dr. Narendra Dabholkar Memorial Award

  • The Dr Narendra Dabholkar Memorial Award for this year has been conferred upon Dravidar Kazhagam president K. Veeramani. The award was instituted in the memory of the Maharashtra-based rationalist Dabholkar.
  • The U.S.-based Maharashtra Foundation had instituted the award in his memory, a release issued by the Dravidar Kazhagam. The award includes ₹1 lakh and a citation. Mr Veeramani has dedicated his whole life to propagate rationalism and served for the cause of social justice in society.

 BOOKS AND AUTHORS

Late Justice Rajindar Sachar’s Autobiography: ‘In Pursuit of Justice’

  • The family of Late Justice Rajindar Sachar in association with The Indian Society of International Law and The Indian Law Institute is organizing the book launch “In Pursuit Of Justice: An Autobiography” written by Late Justice Rajindar Sachar. The book has been posthumously published.
  • Justice Rajindar Sachar was a socialist, an egalitarian, a defender of civil liberties, a deeply engaged citizen of India, and, above all, a humanist.
  • A man who believed in standing for the last man in the line, he was ‘armed’ with a moral compass that never wavered.
  • He joined the Delhi High Court in 1970 but was transferred out of Delhi for voicing his opposition to the Emergency.
  • During those dark days, he shared a close bond with justice H.R. Khanna, the lone voice of dissent in a Supreme Court that chose to side with Indira Gandhi.
  • Brought back to Delhi after the Emergency, he rose to become the Chief Justice of the Delhi High Court.

 BANKING AND ECONOMY

ICICI Bank and Google Pay collaborate to bring digital registration of FASTag

  • ICICI Bank has announced that it is collaborating with Google to issue FASTag. It has become the first bank to join hands with Google Pay for the issuance of FASTag. Customers will now be able to order, track and recharge ICICI Bank FASTag via the Google Pay app. Currently, Google Pay users could recharge their FASTag on the app, but purchasing one directly from the Google app was not possible.
  • The new partnership will now allow users to conveniently order, track, and recharge ICICI Bank FASTags from the app itself. The government has made January 1, 2021, as the new date for mandatorily adding FASTags to vehicles.
  • The announcement makes ICICI Bank the first bank to join hands with Google Pay for the issuance of FASTag. This will also add competition for Paytm, which currently issues FASTags from the app as well and is quite a popular choice for many customers.
  • The association gains prominence during the widespread pandemic as this allows any Google Pay user to order and receive FASTag in a seamless and contact-less manner.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
shikha s

QUERY 14 days ago

which website or app is best for judiciary Current affairs, Gk and Gs ?
0 LIKES 1 COMMENTS
Vishwa

QUERY 22 days ago

Offline mocks
Will i get offline mocks if i subscribe for the ₹3500 mock package? If not where can i get offline mocks? Please answer fast
0 LIKES 1 COMMENTS
latika

QUERY 1 months ago

can you reopen missed mock
0 LIKES 1 COMMENTS
Vikas Mishra

QUERY 1 months ago

Sir weekly current affairs Hindi me nahi a rha h
0 LIKES 0 COMMENTS
Luv Singhal

QUERY 1 months ago

quant time speed and distance
After traveling 50km, a train is meeting with an accident and travels at (3/4)th of the usual Speed and reaches 45 min late. Had the accident happened 10km further on it would have reached 35 min late. Find the usual Speed?
0 LIKES 0 COMMENTS
Sattaking Agency

QUERY 1 months ago

Sattaking Agency India's Best Online Satta Company
https://www.sattaking.agency
1 LIKES 0 COMMENTS
Vivek

QUERY 1 months ago

https://getintohindi.com/
0 LIKES 0 COMMENTS
Vivek

QUERY 1 months ago

Simplification
Simplification download
0 LIKES 2 COMMENTS
Deergha

QUERY 1 months ago

CLATPOST: PRINT
Where can i find the clatpost print launched a month ago on the portal...is it uploaded in the CRASH Batch- 2
1 LIKES 0 COMMENTS
Priyanshu Kar

MCQ 1 months ago

Biden has quadrupled Trump refugee cap to?
75000
60,800
62,500
88,800
2 LIKES 124 COMMENTS 131 ATTEMPTS
Sanchita Bharati

QUERY 1 months ago

Finding Something
Where can I find The Clat Post?? Please sir let me know...🙏🏻🙏🏻
0 LIKES 0 COMMENTS
SUMIT BHATT

MCQ 1 months ago

SABSE PAHLE NET BANKING KIS BANK DWARA SHURU KI GYI
I C I C I BANK
AXIS BANK
R B I BANK
H D F C BANK
0 LIKES 272 COMMENTS 287 ATTEMPTS
Dev Choudhary

QUERY 1 months ago

Play Satta Matka and Change Your Life with Sattaking.agency
Sattaking.agency may be the earth most branded online gambling website. Well come all my best friends. Satta Matka market, Satta market, matka jodi fix, today matka, Delhi Satta, Gaziabad Satta, Satta India, Indian Matka Tips, Matka world, daily Matka number, free Matka number, boss matka, matka tips, Satta King tips, matka fix number, satta number, kalyan today jodi number. There would be several of you wanting forward to understand concerning Satta Matka game. Here, we tend to face measure going to share it during a elaborated manner to place in easy words, Satta Matka or Indian Satta Matka is taken under consideration a kind of inline gambling. It's obtaining quite popular and other people area unit full enjoying it on an oversized scale. This extremely fashionable game was started in Delhi, Ghaziabad, and Mumbai in India. Inside a fast span of a while, it's grabbed many success at the fore front. Inside prescribed taken time, the recognition of this online satta game has reached to next level. Now play Satta Matka game with sattaking.agency and change your life. https://www.sattaking.agency
1 LIKES 1 COMMENTS
Aadia Nair

QUERY 1 months ago

Where can we find a daily current affairs quiz?
1 LIKES 1 COMMENTS
Kajal Tiwari

QUERY 1 months ago

Current affairs
How to cope with all the passages...as clat examination is based on passages
0 LIKES 3 COMMENTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts