Current Affairs Today in Hindi - Current Affairs 30th June 2020

राष्‍ट्रीय

भारत ने 59 चाइनीज ऐप पर प्रतिबंध लगाया

  • इलेक्ट्रॉनिक्स और सूचना प्रौद्योगिकी मंत्रालय ने घोषणा की है कि "भारत सरकार ने 59 चीनी मोबाइल ऐप" पर प्रतिबंध लगा दिया है, जो भारत की संप्रभुता और अखंडता, भारत की रक्षा, राज्य की सुरक्षा और सार्वजनिक व्यवस्था के लिए पूर्वाग्रहपूर्ण हैं। '
  • सूचना प्रौद्योगिकी मंत्रालय के नियम 69A के तहत सूचना प्रौद्योगिकी अधिनियम की धारा 69 ए के तहत इसे लागू करते हुए सूचना प्रौद्योगिकी मंत्रालय, इसे लागू कर रहा है (नियम और सार्वजनिक रूप से सूचना के अभिगम की रोकथाम के लिए सुरक्षा उपाय) नियम 2009 और आकस्मिक प्रकृति को देखते हुए 59 ऐप को ब्लॉक करने का फैसला किया है।
  • मंत्रालय को कुछ एप्लिकेशन के संचालन में डेटा की सुरक्षा और गोपनीयता के जोखिम के बारे में नागरिकों से भी चिंता थी। गृह मंत्रालय के अधीन भारतीय साइबर अपराध समन्वय केंद्र ने भी इस तरह के दुर्भावनापूर्ण ऐप को ब्लॉक करने के लिए सिफारिश भेजी थी।

भारत में प्रतिबंधित 59 चीनी ऐप की पूरी सूची नीचे दी गई है: 

Chinese Mobile Applications

  1. TikTok
  2. Shareit
  3. Kwai
  4. UC Browser
  5. Baidu map
  6. Shein
  7. Clash of Kings
  8. DU battery saver
  9. Helo
  10. Likee
  11. YouCam makeup
  12. Mi Community
  13. CM Browers
  14. Virus Cleaner
  15. APUS Browser
  16. ROMWE
  17. Club Factory
  18. Newsdog
  19. Beutry Plus
  20. WeChat
  21. UC News
  22. QQ Mail
  23. Weibo
  24. Xender
  25. QQ Music
  26. QQ Newsfeed
  27. Bigo Live
  28. SelfieCity
  29. Mail Master
  30. Parallel Space
  31. Mi Video Call – Xiaomi
  32. WeSync
  33. ES File Explorer
  34. Viva Video – QU Video Inc
  35. Meitu
  36. Vigo Video
  37. New Video Status
  38. DU Recorder
  39. Vault- Hide
  40. Cache Cleaner DU App studio
  41. DU Cleaner
  1. DU Browser
  2. Hago Play With New Friends
  3. Cam Scanner
  4. Clean Master – Cheetah Mobile
  5. Wonder Camera
  6. Photo Wonder
  7. QQ Player
  8. We Meet
  9. Sweet Selfie
  10. Baidu Translate
  11. Vmate
  12. QQ International
  13. QQ Security Center
  14. QQ Launcher
  15. U Video
  16. V fly Status Video
  17. Mobile Legends
  18. DU Privacy 

दिल्ली सरकार ने अपना प्लाज़्मा बैंक शुरू किया

  • दिल्ली सरकार चीनी वायरस पॉजिटिव रोगियों के इलाज के लिए अपना 'प्लाज्मा बैंक' शुरू करेगी। मुख्यमंत्री अरविंद केजरीवाल ने राष्ट्रीय राजधानी में सभी सी -19 मरीजों से बैंक के लिए अपना प्लाज्मा दान करने का आग्रह किया है।
  • प्लाज्मा बैंक अगले दो दिनों में लिवर और पित्त विज्ञान संस्थान, दिल्ली में अपना परिचालन शुरू करेगा।

 पीएम एफएमई योजना का शुभारंभ आत्‍मनिर्भर भारत के तहत किया गया

  • केंद्रीय खाद्य प्रसंस्करण उद्योग मंत्री, हरसिमरत कौर बादल ने 29 जून 2020 को अत्म निर्भर भारत अभियान के एक भाग के रूप में सूक्ष्म खाद्य प्रसंस्करण उद्यमों के औपचारिककरण के लिए औपचारिक रूप से प्रधान मंत्री योजना शुरू की।
  • इस योजना का उद्देश्य मौजूदा व्यक्तिगत सूक्ष्म उद्यमों की प्रतिस्पर्धा को बढ़ाने के लिए है, अन्य चीजों के बीच क्रेडिट, आधुनिक प्रौद्योगिकियों तक उनकी पहुंच बढ़ाना है।
  • अखिल भारतीय केंद्र प्रायोजित योजना का 2020-21 से 2024-25 तक 5 वर्षों के लिए 10,000 करोड़ रुपये का परिव्यय है और लगभग नौ लाख कुशल और अर्ध-कुशल श्रमिकों को रोजगार प्रदान करता है। 

उत्तराखंड: मुनस्यारी में बना देश का पहला ‘कवक पार्क’

उत्तराखंड के कुमाऊं क्षेत्र के खूबसूरत पहाड़ी इलाके मुनस्यारी में राज्य के वन विभाग के अनुसंधान प्रकोष्ठ ने देश का पहला ‘कवक पार्क’ विकसित किया है। कवक (लाइकेन) एक प्रकार की वनस्‍पति है। यह पेड़ों के तनों, दीवारों, चट्टानों और मिट्टी पर पनपता है।

मुख्य वन संरक्षक (अनुसंधान प्रकोष्ठ) संजीव चतुर्वेदी के मार्गदर्शन में इस पार्क को विकसित किया गया है। चतुर्वेदी ने बताया कि बर्फ से ढंकी चोटियों से घिरे मुनस्यारी को उद्यान विकसित करने के लिये इसलिये चुना गया क्योंकि इसे कवक के पनपने के लिये अनुकूल माना जाता है। कवक को स्थानीय भाषा में 'झूला' या 'पत्थर के फूल' भी कहा जाता है। उन्होंने कहा कि लगभग दो एकड़ भूमि पर फैले इस पार्क में कवक की 80 से अधिक प्रजातियां हैं। इन्हें मशहूर हैदराबादी बिरयानी में भी डाला जाता है। यह पकवान को स्वादिष्ट बनाता है और इससे सुगंध भी आती है। 

अंतरराष्‍ट्रीय

गठबंधन समझौते के तहत आयरलैंड के उप प्रधानमंत्री बने भारतीय मूल के लियो वराडकर

आयरलैंड के भारतीय मूल के प्रधानमंत्री लियो वराडकर ने माइकेल मार्टिन के साथ ऐतिहासिक गठबंधन समझौते के बाद अपने पद से इस्तीफा दे दिया है। प्रधानमंत्री के पद पर मार्टिन की ताजपोशी का रास्ता साफ करने के लिए उन्होंने त्यागपत्र दिया है। नई सरकार में वे उप प्रधानमंत्री होंगे। हालांकि, गठबंधन समझौते के तहत वे दो साल बाद फिर से प्रधानमंत्री के पद पर वापस आ जाएंगे।

मार्टिन के दिसंबर 2022 तक आयरलैंड का नेतृत्व करने की उम्मीद है। इसके बाद वराडकर प्रधानमंत्री के रूप में सत्ता संभालेंगे। वराडकर ने रविवार को ट्वीट किया, आज उप प्रधानमंत्री के रूप में मेरा पहला दिन है। मैं कनॉट रेंजर्स का स्मरण कर रहा हूं, जिन्होंने सौ साल पहले भारत में आयरलैंड की स्वतंत्रता के लिए आवाज बुलंद की थी।

 मलावी में विपक्षी दल ने जीता राष्ट्रपति चुनाव

मलावी में अदालत के ऐतिहासिक फैसले के बाद दोबारा कराए गए राष्ट्रपति चुनाव में विपक्षी दल ने जीत हासिल की है। अफ्रीका में पहली बार अदालत के चुनाव को पलट देने के बाद किसी निवर्तमान नेता की हार हुई है। लाजर मैकार्थी चकवेरा द्वारा शनिवार को हासिल की गई यह जीत महीनों से दक्षिण अफ्रीकी देश में सड़कों पर जारी प्रदर्शन और संवैधानिक न्यायालय के उस फैसले का नतीजा है, जिसमें उसने कहा था कि मई 2019 में हुए चुनाव में व्यापक अनियमितताओं को बर्दाश्त नहीं किया जा सकता।राष्ट्रपति पीटर मुथारिका ने दोबारा चुनाव कराने के निर्णय को शनिवार को ‘‘मलावी के इतिहास में सबसे खराब’’ करार दिया।उन्होंने आरोप लगाया कि उनके पार्टी कार्यकतओं को मंगलवार को हुए चुनाव के दौरान धमकाया गया और उनके साथ मारपीट की गई, लेकिन मलावी मानवाधिकार आयोग के पर्यवेक्षकों ने मतदान को शांतिपूर्ण और पारदर्शी करार दिया। चकवेरा ने 58 प्रतिशत मत (26 लाख वोट) के साथ चुनाव में जीत हासिल की है। 

बैंकिंग और अर्थव्‍यवस्‍था

गंभीर संकट में है भारतीय अर्थव्यवस्था : एसएंडपी

एसएंडपी ग्लोबल रेटिंग्स ने कहा है कि भारत की अर्थव्यवस्था गंभीर संकट में है।उसने इस वित्त वर्ष में देश की जीडीपी 5 फीसदी तक घट जाने की आशंका जताई है।

एसएंडपी ने अपनी रिपोर्ट में कहा है, "भारतीय अर्थव्यवस्था गंभीर संकट में है। वायरस के संक्रमण को रोकने में दिक्कत, नीतिगत रिस्पॉन्स में कमी और इससे आई कमजोरी को देखते हुए इस वित वर्ष के दौरान जीडीपी में 5 फीसदी तक कमी आ सकती है। अगले वित्त वर्ष में अर्थव्यवस्था में रिकवरी आएगी।"

वित्‍त वर्ष 21: -5%

वित्‍त वर्ष 22: 8.5%

वित्‍त वर्ष 23: 6.5% 

दिवस

अंतर्राष्ट्रीय एस्टॉरायड दिवस: 30 जून

प्रत्‍येक वर्ष 30 जून को विश्व स्तर पर International Asteroid Day यानि अंतर्राष्ट्रीय क्षुद्रग्रह अथवा एस्टॉरायड दिवस मनाया जाता है। यह दिन लोगों को पृथ्वी पर एस्टेरोइड के प्रभाव से होने वाले खतरे के बारे में व्यापक रूप से सार्वजनिक जागरूकता बढ़ाने और संकट कार्यों के बारे में बताने के लिए मनाया जाता है। लोगों को एस्टेरोइड के बारे में जानकारी देने लिए इस दिन दुनिया भर में हर जगह कई आयोजन किए जाते हैं।

संयुक्त राष्ट्र महासभा ने दिसंबर 2016 में 30 जून 1908 को रूस की तुंगुस्का नदी के पास हुए बहुत बड़े विस्फोट की वर्षगाठ को चिन्हित करने और एस्टेरोइड के प्रभाव से होने वाले खतरे के बारे में सार्वजनिक जागरूकता बढ़ाने के लिए 30 जून को अंतर्राष्ट्रीय एस्टेरोइड दिवस मनाए जाने का A/RES/71/90 को अपनाया था। 

अंतर्राष्ट्रीय पार्लिमेंटिज्म दिवस: 30 जून

प्रत्‍येक वर्ष 30 जून को विश्व स्तर पर International Day of  Parliamentarism यानि अंतर्राष्ट्रीय पार्लिमेंटिज्म अथवा संसदीय दिवस मनाया जाता है। यह दिवस संसदों की उन प्रक्रियों को चिन्हित करने के लिए मनाया जाता है जिनके द्वारा सरकार की संसदीय प्रणालियाँ दुनिया भर के लोगों के रोजमर्रा के जीवन को बेहतर बनाती हैं। साथ ही यह संसदों के लिए चुनौतियों का सामना करने और उनसे प्रभावी तरीके से निपटने के लिए स्टॉक करने का एक मौका भी है।

इस दिवस की शुरू वर्ष 2018 में संयुक्त राष्ट्र महासभा प्रस्ताव के माध्यम से की गई थी। इके अलावा यह दिन अंतर संसदीय संघ (Inter-Parliamentary Union) के गठन की तिथि को भी चिन्हित करता है, जो संसदों का वैश्विक संगठन और जिसे 1889 में स्थापित किया गया था। 

Current Affairs Today in English - Current Affairs 30th June 2020

National

Ban on 59 Chinese apps for safety, security and integrity of India

  • The Ministry of Electronics & Information Technology has announced that “Government of India Bans 59 Chinese mobile apps”, which are prejudicial to sovereignty and integrity of India, defence of India, the security of the state and public order”.
  • The Ministry of Information Technology, invoking it’s power under section 69A of the Information Technology Act read with the relevant provisions of the Information Technology (Procedure and Safeguards for Blocking of Access of Information by Public) Rules 2009 and in view of the emergent nature of threats has decided to block 59 apps.
  • The Ministry had also received concerns from citizens regarding security of data and risk to privacy in operation of certain apps. The Indian Cyber Crime Coordination Centre under the Home Ministry had also sent a recommendation to block such malicious apps.

The complete list of 59 Chinese App Banned in India is given below:

Chinese Mobile Applications

  1. TikTok
  2. Shareit
  3. Kwai
  4. UC Browser
  5. Baidu map
  6. Shein
  7. Clash of Kings
  8. DU battery saver
  9. Helo
  10. Likee
  11. YouCam makeup
  12. Mi Community
  13. CM Browers
  14. Virus Cleaner
  15. APUS Browser
  16. ROMWE
  17. Club Factory
  18. Newsdog
  19. Beutry Plus
  20. WeChat
  21. UC News
  22. QQ Mail
  23. Weibo
  24. Xender
  25. QQ Music
  26. QQ Newsfeed
  27. Bigo Live
  28. SelfieCity
  29. Mail Master
  30. Parallel Space
  31. Mi Video Call – Xiaomi
  32. WeSync
  33. ES File Explorer
  34. Viva Video – QU Video Inc
  35. Meitu
  36. Vigo Video
  37. New Video Status
  38. DU Recorder
  39. Vault- Hide
  40. Cache Cleaner DU App studio
  41. DU Cleaner
  1. DU Browser
  2. Hago Play With New Friends
  3. Cam Scanner
  4. Clean Master – Cheetah Mobile
  5. Wonder Camera
  6. Photo Wonder
  7. QQ Player
  8. We Meet
  9. Sweet Selfie
  10. Baidu Translate
  11. Vmate
  12. QQ International
  13. QQ Security Center
  14. QQ Launcher
  15. U Video
  16. V fly Status Video
  17. Mobile Legends
  18. DU Privacy

 Delhi Government to start its own Plasma Bank

  • Delhi government will start its own 'Plasma Bank' for treatment of Chinese virus positive patients. Chief Minister ArvindKejriwal has urged all the C-19 recovered patients in national capital to donate their plasma for the bank.
  • Plasma Bank will begin its operations in next two days at the Institute of Liver and Biliary Sciences, Delhi. 

PM FME Scheme launched under Atmanirbhar Bharat

  • The Union Minister of Food Processing Industries, Harsimrat Kaur Badal formally launched Pradhan Mantri Scheme for Formalization of Micro Food Processing Enterprises as a part of Atma Nirbhar Bharat Abhiyan on 29 June 2020.
  • The scheme aims to enhance the competitiveness of the existing individual micro enterprises by increasing their access to credit, modern technologies among other things.
  • The All India Centrally Sponsored Scheme has an outlay of Rs.10,000crore for 5 years from 2020-21 to 2024-25 and Provide employment to about nine lakh skilled and semi-skilled workers. 

Uttarakhand forest department develops India’s 1st lichen park

  • Uttarakhand forest department has developed India’s first lichen park in Kumaon’s Munsiyari, Pithoragarh district. Lichens are found in the Himalayas up to 5000 metres are important species as they are the best bioindicators of the pollution levels.
  • The project aims to study the distribution of different lichen species, their habitat, their morphological and physiological aspects, surveying and literature review, the establishment of species, current threats to their habitat including anthropological and climatic factors, and coming up with suitable conservation strategies and protection strategies.
  • These Jurassic-era lichen species are used in food, perfumes, dyes and traditional medicines. 

International

Micheal Martin takes over as the Prime Minister of Ireland

  • Micheal Martin has been appointed as the Taoiseach (Prime Minister) of the Republic of Ireland on 27 June 2020.
  • The 59-year-old will lead a three-party coalition government consisting of FiannaFáil, Fine Gael and the Green Party.
  • Martin is serving as the 15th Taoiseach of the country. He succeeds Leo Varadkar. 

Lazarus Chakwera wins President election in Malawi’s

  • Lazarus Chakwera becomes the new President of Malawi. He defeated incumbent Peter Mutharika with 58.57% of votes. Chakwera won with 2.6 million votes against 1.75 million for Mutharika. He is the head of the Malawi Congress Party(MCP). 

Banking and Economy

Indian economy expected to contract 5% in FY21: S&P Ratings

  • The GDP growth of India is expected to contract by 5 percent in the fiscal year 2020-21, according to latest forecast by S&P Global Ratings.
  • The growth is expected to rebound in 2021-22 at 8.5%

Summary

FY21: -5%

FY22: 8.5%

FY23: 6.5% 

Days

International Asteroid Day

  • The International Asteroid Day, also known as Asteroid Day is a United Nations proclaimed day observed globally on June 30 ever year to raise awareness about asteroids and what can be done to protect the Earth, its families, communities, and future generations from a catastrophic event.
  • The event marks the anniversary of the Siberian Tunguska event that took place on June 30, 1908, and was the most harmful known asteroid-related event on Earth in recent history.
  • The first International Asteroid Day was held in 2015. 

International Day of Parliamentarism

  • International Day of Parliamentarism is observed globally on 30 June every year. The Day celebrates parliaments and ways during which parliamentary systems of government improve the everyday lives of individuals throughout the world.
  • It is also a chance for parliaments to spot challenges and stock ways to deal with them effectively.The 2020 event is the third edition of the celebration.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
Pranjali Agrawal

QUERY 1 days ago

Legally PDF
From where can I get the yearly Legally magazine PDF?
2 LIKES 0 COMMENTS
Nimish Ranjan

MCQ 6 days ago

Trigonometry
tan square theta is equal to
cos square theta
sin square theta
sin square theta / cos square theta
all of the above
excessively sun burnt skin
1 LIKES 22 COMMENTS 24 ATTEMPTS
Pranjali Agrawal

MCQ 18 days ago

On October 7,2020, India and Myanmar agreed to work towards the operationalization of which port and when was it built?
Thilawa Port, 2017
Sittwe Port, 2016
Yangon Port, 2016
Mawlamyine, 2015
3 LIKES 64 COMMENTS 67 ATTEMPTS
Rupiya Khatun

QUERY 1 months ago

sir from where i will get mock analysis vedio
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Harshithsai Boddu

MCQ 1 months ago

August mcq
1.Unnat Bharat Abhiyan centre of which institution has partnered with CSIR and Vijnana Bharti for promoting rural development?
IIT Madras
IIT Guwahati
IIT Kharagpur
IIT Delhi
1 LIKES 174 COMMENTS 181 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

What is the total outlay of the new Central Sector Scheme of financing facility launched by PM Modi under the Agriculture Infrastructure Fund?
Rs 2 lakh crore
Rs 1 lakh crore
Rs 3 lakh crore
Rs 4 lakh crore
0 LIKES 170 COMMENTS 171 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

CANI project is related to?
renovation of defence equipment
high speed broadband connections
maintenance of sea ports in India
security of financial transactions
1 LIKES 144 COMMENTS 148 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Which nation declared a state of environmental emergency on August 7, 2020?
Maldives
Mauritius
Indonesia
Malaysia
2 LIKES 196 COMMENTS 198 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Which organization has launched the loyalty platform ‘nth Rewards’?
Google Pay
NPCI
State Bank of India
PayTm
1 LIKES 167 COMMENTS 171 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Wrestling legend James Harris passed away at the age of 70 on August 9. He was popularly known by which name?
Kamala
Baby Bull
The Dragon
Stone Cold
2 LIKES 156 COMMENTS 159 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

PM inaugurated submarine Optical Fibre Cable on August 10, 2020. Under the project, a 2,300 km long cable will connect which union territory with Chennai?
Puducherry
Lakshadweep
Andaman and Nicobar Islands
Dadra and Nagar Haveli
0 LIKES 165 COMMENTS 165 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Ministry of Human Resource Development has been renamed as Ministry of Education. Who is current Union Minister for Human Resource Development?
Piyush Goyal
Smriti Irani
Amit shah
Ramesh Pokhriyal Nishank
2 LIKES 210 COMMENTS 212 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Who authored the book named "Burnt Sugar" or "Girl in White Cotton"?
Rahul Mahajan
Kritika Pandey
Avni Doshi
Tulika Mehrotra
3 LIKES 161 COMMENTS 165 ATTEMPTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts