Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 27 November 2020

राष्‍ट्रीय

पीएम मोदी ने तीसरे वैश्विक अक्षय ऊर्जा कार्यक्रम “RE-INVEST” 2020 का उद्घाटन किया

  • प्रधान मंत्री श्री नरेंद्र मोदी ने वीडियो कॉन्फ्रेंसिंग के माध्यम से तीसरी वैश्विक अक्षय ऊर्जा निवेश बैठक और एक्सपो (आरई-इनवेस्ट 2020) का उद्घाटन किया। शिखर सम्मेलन का आयोजन नवीन और नवीकरणीय ऊर्जा मंत्रालय द्वारा किया जाता है। आरई-इनवेस्ट 2020 के लिए विषय सस्टेनेबल एनर्जी ट्रांजिशन के लिए नवाचार ’है। RE-Invest के पहले दो संस्करण 2015 और 2018 में आयोजित किए गए थे।
  • दो दिवसीय आभासी कार्यक्रम अक्षय ऊर्जा क्षेत्र में निवेश को बढ़ावा देने के लिए एक अंतर्राष्ट्रीय मंच प्रदान करेगा और विभिन्न देशों, राज्यों, व्यापारिक घरानों और संगठनों को अपनी रणनीतियों, उपलब्धियों और अपेक्षाओं को प्रदर्शित करने का अवसर प्रदान करेगा। यह ध्यान दिया जाना चाहिए कि भारत ने 2022 तक अक्षय ऊर्जा का 175GW और 2030 तक 450GW का एक महत्वाकांक्षी लक्ष्य निर्धारित किया है।

 थावरचंद गहलोत ने ट्रांसजेंडर लोगों के राष्ट्रीय पोर्टल का किया ई-लॉन्च

  • केंद्रीय सामाजिक न्याय और अधिकारिता मंत्री थावरचंद गहलोत ने 'ट्रांसजेंडर लोगों के लिए राष्ट्रीय पोर्टल' लॉन्च किया और गुजरात के वडोदरा में एक 'गरिमा गृह : ए शेल्टर होम फॉर ट्रांसजेंडर पर्सन्स' का उद्घाटन किया।
  • ट्रांसजेंडर व्यक्तियों (अधिकारों का संरक्षण) नियम 2020 की 29 सितंबर 2020 की अधिसूचना के दो महीने के भीतर ट्रांसजेंडर व्यक्तियों के लिए यह राष्ट्रीय पोर्टल विकसित किया गया है।
  • यह अत्यधिक उपयोगी पोर्टल देश में कहीं से भी एक ट्रांसजेंडर व्यक्ति को प्रमाण पत्र और पहचान पत्र के लिए डिजिटल रूप से आवेदन करने में मदद करेगा।
  • इसका सबसे महत्वपूर्ण लाभ यह है कि यह ट्रांसजेंडर व्यक्ति को किसी भी भौतिक इंटरफेस के बिना और किसी भी कार्यालय जाए बिना आई-कार्ड प्राप्त करने में मदद करता है।
  • पोर्टल के माध्यम से, वे अपने आवेदन की स्थिति की निगरानी कर सकते हैं जो प्रक्रिया में पारदर्शिता सुनिश्चित करता है। जारी करने वाले अधिकारी भी आवेदनों को संसाधित करने और बिना किसी आवश्यक देरी के प्रमाण पत्र और पहचान पत्र जारी करने के लिए सख्त समय-सीमा के तहत आते हैं।
  • एक बार प्रमाण पत्र और आई-कार्ड जारी होने के बाद, आवेदक उन्हें पोर्टल से ही डाउनलोड कर सकते हैं। देरी या अस्वीकृति के मामले में, आवेदक के पास पोर्टल के माध्यम से शिकायतें करने का विकल्प होगा जो संबंधित व्यक्ति को भेज दिए जाते हैं और जल्द से जल्द हल किए जाएंगे।
  • यह पोर्टल समुदाय के बहुत से लोगों को आगे आने में मदद करेगा और उनकी स्वयं की कथित पहचान के अनुसार ट्रांसजेंडर प्रमाणपत्र और पहचान पत्र प्राप्त करेगा जो कि ट्रांसजेंडर व्यक्तियों (अधिकारों का संरक्षण) अधिनियम, 2019 का एक महत्वपूर्ण प्रावधान है।

 'गरिमा गृह:ए शेल्टर होम फॉर ट्रांसजेंडर पर्सन्स'

  • ट्रांसजेंडर व्यक्तियों के लिए एक आश्रय स्थल गरिमा गृह, को लक्ष्मण ट्रस्ट के सहयोग से चलाया जाएगा जो पूरी तरह से ट्रांसजेंडरों द्वारा संचालित एक समुदाय आधारित संगठन है।
  • आश्रय स्थल का उद्देश्य ट्रांसजेंडर व्यक्तियों को आश्रय प्रदान करना है, जिसमें आश्रय, भोजन, चिकित्सा देखभाल और मनोरंजन जैसी बुनियादी सुविधाएं हैं।
  • इसके अलावा, यह समुदाय में व्यक्तियों के क्षमता-निर्माण/कौशल विकास के लिए सहायता प्रदान करेगा जो उन्हें सम्मान और सम्मान का जीवन जीने में सक्षम बनायेगा।
  • 'ट्रांसजेंडर व्यक्तियों के लिए आश्रय गृह' की योजना में आश्रय सुविधा, भोजन, कपड़े, मनोरंजन सुविधाएं, कौशल विकास के अवसर, योग, ध्यान/प्रार्थना, शारीरिक फिटनेस, पुस्तकालय सुविधाएं, कानूनी सहायता, लिंग परिवर्तन और सर्जरी के लिए तकनीकी सलाह, ट्रांस-फ्रेंडली संगठनों के लिए क्षमता निर्माण, रोजगार और कौशल-निर्माण सहायता, आदि शामिल हैं।
  • नोडल मंत्रालय ने ट्रांसजेंडर व्यक्तियों की स्थितियों में सुधार करने के लिए पहला कदम उठाया है और प्रायोगिक आधार पर देश में चयनित 13 सीबीओ के सहयोग से 13 शेल्टर होम्स स्थापित करने और ट्रांसजेंडर व्यक्तियों के लिए सुविधाओं का विस्तार करने के लिए 10 शहरों की पहचान की है।
  • शहरों में वडोदरा, नई दिल्ली, पटना, भुवनेश्वर, जयपुर, कोलकाता, मणिपुर, चेन्नई, रायपुर, मुंबई आदि शामिल हैं। यह योजना मंत्रालय द्वारा चिन्हित प्रत्येक घरों में न्यूनतम 25 ट्रांसजेंडर व्यक्तियों का पुनर्वास करेगी।
  • यह एक पायलट प्रोजेक्ट है और इसके सफल होने पर देश के अन्य हिस्सों में इसी तरह की योजनाओं का विस्तार किया जाएगा।

 खेल

खेल मंत्री ने फिट इंडिया स्कूल वीक का दूसरा संस्करण लॉन्च किया

  • हाल ही में खेल मंत्री किरेन रिजिजू ने फिट इंडिया स्कूल वीक कार्यक्रम का दूसरा संस्करण लॉन्च किया है। इस कार्यक्रम में भाग लेने के लिए स्कूलों को www.fitindia.gov.in/fit-india-school-week पर अपना पंजीकरण कराना होगा। इसके लॉन्च समारोह के दौरान, किरेन रिजिजू ने स्कूली जीवन में फिटनेस के महत्व के बारे में बात की और कहा कि छात्र भारत को फिट बनाने के पीछे प्रेरक शक्ति हैं।
  • फिट इंडिया स्कूल सप्ताह कार्यक्रम पिछले साल नवंबर में शुरू किया गया था और इसमें देश भर के 15 हजार से अधिक स्कूलों ने भाग लिया था।
  • फिट इंडिया मूवमेंट के तहत स्कूलों की ग्रेडिंग फिटनेस के आधार पर की जायेगी, इस रैंकिंग को प्राप्त करने वाले स्कूल फिट इंडिया का लोगो तथा झंडे का उपयोग कर सकेंगे।
  • इसके लिए स्कूलों को फिट इंडिया पोर्टल पर जाकर सर्वेक्षण में हिस्सा लेना होगा। फिट इंडिया स्कूल रैंकिंग तीन श्रेणियों में विभाजित की जायेगी :

फिट इंडिया स्कूल

फिट इंडिया स्कूल थ्री स्टार

फिट इंडिया स्कूल फाइव स्टार

 शोक संदेश

AIMPLB के उपाध्यक्ष मौलाना कल्बे सादिक का निधन

  • ऑल इंडिया मुस्लिम पर्सनल लॉ बोर्ड (AIMPLB) के उपाध्यक्ष मौलाना कल्बे सादिक का निधन। उनका जन्म लखनऊ में हुआ था और उन्हें ज्यादातर मुहर्रम के दौरान अपने व्याख्यान के लिए जाना जाता था। वे एक शिक्षाविद, इस्लामी विद्वान और सांप्रदायिक एकता के आदर्श थे।
  • सादिक ने लखनऊ के इतिहास में पहली बार एक साथ शिया-सुन्नी नमाज़ का आयोजन किया था। उन्होंने अपनी प्रारंभिक शिक्षा मदरसा सुल्तान उल मदारिस से प्राप्त की थी। इसके बाद वह अलीगढ़ मुस्लिम विश्वविद्यालय चले गए जहाँ उन्होंने कला स्नातक की उपाधि प्राप्त की। बाद में उन्होंने उसी विश्वविद्यालय से अरबी साहित्य में मास्टर डिग्री हासिल की। फिर उन्होंने लखनऊ विश्वविद्यालय से डॉक्टरेट की डिग्री हासिल की।

 नियुक्ति और इस्‍तीफे

लेफ्टिनेंट जनरल हरपाल सिंह ने भारतीय सेना के नए इंजीनियर-इन-चीफ की नियुक्ति की

  • लेफ्टिनेंट जनरल हरपाल सिंह ने भारतीय सेना के नए इंजीनियर-इन-चीफ की नियुक्ति की। वह वर्तमान में सीमा सड़क संगठन के महानिदेशक हैं और 1 दिसंबर को अपनी नई नियुक्ति करेंगे।
  • राष्ट्रीय रक्षा अकादमी, खडकवासला के पूर्व छात्र लेफ्टिनेंट जनरल हरपाल सिंह को 24 दिसंबर 1982 को कोर ऑफ इंजीनियर्स में नियुक्त किया गया था। उन्होंने बाद में जम्मू और कश्मीर घाटी में सीमा सड़क, कार्य बल की कमान संभाली। वह भूटान, मुंबई में मुख्य अभियंता (नौसेना), और मुख्य अभियंता मुख्यालय पूर्वी कमान में प्रोजेक्ट दन्तक (बीआरओ) के मुख्य अभियंता भी रह चुके हैं। लेफ्टिनेंट जनरल हरपाल सिंह डिफेंस सर्विसेज स्टाफ कॉलेज, वेलिंगटन, उच्च कमान और राष्ट्रीय रक्षा कॉलेज पाठ्यक्रम के स्नातक हैं।

 सम्‍मेलन और समझौते

UNDP और इन्वेस्ट इंडिया ने एसडीजी इन्वेस्टर मैप फॉर इंडिया लॉन्च किया

  • इन्वेस्ट इंडिया और संयुक्त राष्ट्र विकास कार्यक्रम (UNDP) ने भारत के लिए एसडीजी इन्वेस्टर मैप फॉर इंडिया लॉन्च किया है। इसने 18 निवेश अवसर क्षेत्र प्रस्तुत किये हैं। यह निवेश अवसर क्षेत्र छह महत्वपूर्ण सतत विकास लक्ष्यों में हैं जो संयुक्त राष्ट्र द्वारा शुरू किए गए थे। यह मानचित्र उन कारकों को सक्षम करेगा जो भारत को अपने सतत विकास लक्ष्यों को प्राप्त करने में मदद करेंगे। यह भारत को यह समझने में मदद करेगा कि यह देश में सतत विकास लक्ष्य वित्तपोषण की खाई को कैसे कम किया जा सकता है।
  • इस मैप को हेल्थकेयर, शिक्षा, वित्तीय सेवाओं, कृषि और संबद्ध गतिविधियों, नवीकरणीय ऊर्जा और वैकल्पिक व टिकाऊ पर्यावरण जैसे छह सतत विकास लक्ष्य सक्षम क्षेत्र में विकसित किया गया है।
  • विकासशील देशों में महामारी के कारण सतत विकास लक्ष्यों के वित्तपोषण का अंतर 400 बिलियन अमरीकी डालर से अधिक हो गया है। C-19 से पहले भी वित्त पोषण के अंतराल में 2.5 ट्रिलियन अमरीकी डालर की कमी थी।
  • भारत को अपने संयुक्त राष्ट्र के सतत विकास लक्ष्यों को पूरा करने के लिए 2.64 ट्रिलियन अमरीकी डालर के निवेश की आवश्यकता है। स्टैण्डर्ड चार्टर्ड, एसडीजी इन्वेस्ट मैप के अनुसार, भारत को स्वच्छ ऊर्जा के लिए 1558 बिलियन अमरीकी डालर, डिजिटल पहुंच के लिए 377.4 बिलियन अमरीकी डालर, परिवहन अवसंरचना के लिए 505 बिलियन अमरीकी डालर और स्वच्छ जल और स्वच्छता के लिए 192 बिलियन अमरीकी डालर की आवश्यकता है। स्टैंडर्ड चार्टर्ड के अनुसार, देश के 7% लोगों के पास बिजली तक पहुंच नहीं है।

 पुस्‍तक और लेखक

पीएम मोदी ने किया श्री गुरु नानक देव जी के जीवन पर लिखी गई पुस्तक का विमोचन

  • प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी ने सिख धर्म के संस्थापक और सिखों के दस गुरुओं में से गुरु नानक देव के जीवन और आदर्शों पर एक पुस्तक जारी की है। इस पुस्तक को कृपाल सिंह जी ने लिखा है। पुस्तक विमोचन के दौरान अल्पसंख्यक मामलों के मंत्री मुख्तार अब्बास नकवी भी मौजूद थे।

 बैंकिंग और आर्थिक

एचडीएफसी बैंक एसएमई और स्टार्ट-अप का समर्थन करने के लिए ICCI के साथ समझौता ज्ञापन पर हस्ताक्षर किए

  • एचडीएफसी बैंक ने एसएमई और स्टार्ट-अप का समर्थन करने के लिए इन्वेंटिवप्रेन्योर चैंबर ऑफ कॉमर्स एंड इंडस्ट्रीज (ICCI) के साथ एक समझौता ज्ञापन पर हस्ताक्षर किए हैं। इस एसोसिएशन के माध्यम से, ICCI एचडीएफसी बैंक से अंतर-आलिया वित्तीय और अन्य सुविधाओं की सुविधा के लिए विभिन्न स्टार्टअप्स / एसएमई / MSMEs को संलग्न, नामांकन और समर्थन करेगा।
  • ICCI और HDFC बैंक संयुक्त रूप से विभिन्न नेटवर्किंग गतिविधियों, जागरूकता शिविरों और इंटरैक्टिव सत्र, बिजनेस इवेंट का आयोजन किया।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 27 November 2020

NATIONAL

PM Modi Inaugurates 3rd global renewable energy event “RE-INVEST” 2020

  • Prime Minister Shri Narendra Modi has inaugurated the 3rd Global Renewable Energy Investment Meeting and Expo (RE-Invest 2020) through video conferencing. The summit is organised by the Ministry of New and Renewable Energy. The theme for RE-Invest 2020 is ‘Innovations for Sustainable Energy Transition’. The first two editions of RE-Invest were held in 2015 and 2018.
  • The two day virtual programme will provide an international forum for investment promotion in renewable energy sector and an opportunity to various countries, states, business houses & organizations to showcase their strategies, achievements and expectations. It must be noted that India has set an ambitious target of having 175GW of renewable energy by 2022 and 450GW by 2030.

Thaawarchand Gehlot e-launches National Portal for Transgender Persons

  • Union Minister for Social Justice & Empowerment, Thaawarchand Gehlot has e-launched a ‘National Portal for Transgender Persons’ and e-inaugurated a ‘Garima Greh: A Shelter Home for Transgender Persons’ in Vadodara, Gujarat.
  • This National Portal for Transgender Persons has been developed within 2 months of Notification of Transgender Persons (Protection of Rights) Rules, 2020 on 29 September 2020.
  • This highly useful Portal would help a transgender person in applying for a Certificate and Identity card digitally from anywhere in the country.
  • The most important benefit is that it helps the transgender person to get the I-Card without any physical interface and without having to visit any office.
  • Through the Portal, they can monitor the status of their application that ensures transparency in the process. The issuing authorities are also under strict timelines to process the applications and issue certificates and identity cards without any necessary delays.
  • Once the Certificate and I-card are issued, the applicant can download them from the Portal itself. In case of delay or rejection, the applicant has the options to submit grievances through the Portal which are forwarded to the concerned person and will be resolved at the earliest.
  • This portal will help a lot of people from the community to come forward and get Transgender Certificate and Identity Cards as per their self-perceived identity which is an important provision of The Transgender Persons (Protection of Rights) Act, 2019.

 ‘Garima Greh: A Shelter Home for Transgender Persons’

  • ‘Garima Greh: A Shelter Home for Transgender Persons’ will be run in association with Lakshya Trust, a Community based organisation entirely run by the Transgenders.
  • The purpose of the Shelter Home is to provide shelter to Transgender persons, with basic amenities like shelter, food, medical care and recreational facilities.
  • Besides, it will provide support for the capacity-building/skill development of persons in the Community, which will enable them to lead a life of dignity and respect.
  • The Scheme of ‘Shelter Home for Transgender Persons’ includes shelter facility, food, clothing, recreational facilities, skill development opportunities, yoga, meditation/prayers, physical fitness, library facilities, legal support, technical advice for gender transition and surgeries, capacity building of trans-friendly organizations, employment and skill-building support, etc.
  • The Nodal Ministry has taken the first step in improving the conditions of Transgender persons and has identified 10 cities to set up the 13 Shelter Homes and extend the facilities to Transgender persons, in association with selected 13 CBOs in the country on a pilot basis.
  • The cities include Vadodara, New Delhi, Patna, Bhubaneswar, Jaipur, Kolkata, Manipur, Chennai, Raipur, Mumbai, etc. The scheme will rehabilitate a minimum of 25 transgender persons in each home identified by the Ministry.
  • This is a pilot project, and on its successful completion, similar schemes will be extended to other parts of the country.

 SPORTS

Sports Minister launches 2nd edition of Fit India School Week

  • Sports Minister Kiren Rijiju has launched the 2nd edition of the “Fit India School Week” program in the presence of Fit India Mission. Sports Minister encourages school children to participate in the Fit India movement.
  • To participate in the program the schools have to register themselves on www.fitindia.gov.in/fit-india-school-week. The Fit India School week program was launched in November last year and saw participation from over 15 thousand schools across the country.

 OBITUARY

AIMPLB vice president Maulana Kalbe Sadiq passes away

  • Vice president of the All India Muslim Personal Law Board (AIMPLB), Maulana Kalbe Sadiq passed away. He was born in Lucknow and was known for his lectures, mostly during Muharram. He was an educationist, Islamic scholar and ambassador of communal amity.
  • Sadiq was the first to organise a Shia-Sunni namaz in the history of Lucknow. He received his early education from madrasa Sultan ul Madaris. He then moved to Aligarh Muslim University where he obtained a bachelor of arts degree. He later went on to pursue his master’s degree in Arabic literature from the same University. He then secured a doctoral degree from Lucknow University.

 APPOINTMENTS AND RESIGNATIONS

Lt Gen Harpal Singh appointed new Engineer-in-Chief of Indian Army

  • Lt Gen Harpal Singh has appointed new Engineer-in-Chief of Indian Army. He is presently the Director-General of Border Roads Organisation and would take over his new appointment on 1 December.
  • Lt Gen Harpal Singh, an alumnus of National Defence Academy, Khadakwasla, was commissioned into the Corps of Engineers on 24 December 1982. He later commanded a Border Roads, Task Force, in Jammu and Kashmir valley. He has also been the Chief Engineer of Project Dantak (BRO) at Bhutan, Chief Engineer (Navy), Mumbai and Chief Engineer HQ Eastern Command. Lt Gen Harpal Singh is a graduate of the Defence Services Staff College, Wellington, the Higher Command and National Defence College courses.
  • Major Gen Rajeev Chaudhary has been appointed as the new Director-General of the Border Roads Organisation. The BRO is responsible for the construction and maintenance of roads along the borders with China and Pakistan.

 SUMMITS AND MOU’S

UNDP and Invest India tie-up to launch the SDG Investor Map for India

  • The National Investment Promotion and Facilitation Agency, Invest India has partnered with United Nations Development Programme (UNDP) India to develop the first-ever ‘SDG Investor Map for India’. The map lays out 18 Investment Opportunities Areas (IOAs) in six critical SDG enabling sectors, that can help India to move forward on Sustainable Development path. This initiative is an instrumental stride in India’s development trajectory.
  • The Map comes at a critical time for India. With the emergence of the C-19 pandemic, the financing gap for the SDGs in India has only widened further and decades of development progress is nearly on the verge of a reversal. Investing in the SDGs at this point is crucial to ‘Building Back Better’ and making the economy and our societies more resilient and sustainable. Enhanced productivity, technology adoption and increased inclusion are all critical factors that this map uses to identify the most attractive sectors for investors.

 BOOKS AND AUTHORS

PM Modi releases book on the Life of Sri Guru Nanak Dev ji

  • Prime Minister Narendra Modi has released a book on the life and ideals of Guru Nanak Dev, the founder of Sikhism and first of its ten gurus.
  • The book has been penned by Kirpal Singh Ji. Minority Affairs Minister Mukhtar Abbas Naqvi was also present during the book release.

 BANKING AND ECONOMY

HDFC Bank signs MoU with ICCI to support SMEs and Start-ups

  • HDFC Bank has signed an MoU with Inventivepreneur Chamber of Commerce and Industries (ICCI) to support SMEs and Start-ups. Through this association, ICCI will engage, enrol and support various Startups /SMEs /MSMEs to facilitate inter-alia financial and other facilities to/from HDFC Bank.
  • ICCI and HDFC Bank jointly conduct diverse networking activities, awareness camps and interactive sessions, Business Events.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
Kajal Tiwari

QUERY 21 hours ago

Current affairs
How to cope with all the passages...as clat examination is based on passages
0 LIKES 0 COMMENTS
gamidi venkat rambabu

QUERY 15 days ago

current affairs
1 LIKES 0 COMMENTS
Blessing Chisenga

QUERY 27 days ago

Biology
What is respiration
1 LIKES 1 COMMENTS
Sanakhan

QUERY 1 months ago

Ssc
Current affairs
1 LIKES 0 COMMENTS
Cuty Princess

QUERY 1 months ago

Mallick
Yes
0 LIKES 0 COMMENTS
SATYENDRA KUMAR SINGH

QUERY 1 months ago

hthrtjyyky
0 LIKES 0 COMMENTS
ARUNDHATI BHARAT MANWATKAR

QUERY 1 months ago

sociology
how can i start its preparation ?
1 LIKES 0 COMMENTS
Gangadhar Tiwari

QUERY 1 months ago

Ssc cgl
How can I command over Gs section?
0 LIKES 2 COMMENTS
Uma shankar

QUERY 1 months ago

Nice
0 LIKES 0 COMMENTS
Pranjali Agrawal

QUERY 1 months ago

Legally PDF
From where can I get the yearly Legally magazine PDF?
4 LIKES 0 COMMENTS
Nimish Ranjan

MCQ 1 months ago

Trigonometry
tan square theta is equal to
cos square theta
sin square theta
sin square theta / cos square theta
all of the above
excessively sun burnt skin
1 LIKES 102 COMMENTS 110 ATTEMPTS
Pranjali Agrawal

MCQ 1 months ago

On October 7,2020, India and Myanmar agreed to work towards the operationalization of which port and when was it built?
Thilawa Port, 2017
Sittwe Port, 2016
Yangon Port, 2016
Mawlamyine, 2015
3 LIKES 129 COMMENTS 136 ATTEMPTS
Rupiya Khatun

QUERY 1 months ago

sir from where i will get mock analysis vedio
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts