Today's Current Affairs in Hindi- 26 January 2021

अंतरराष्ट्रीय

विश्व के सबसे बड़े कर्रेंट अकाउंट सरप्लस के मामले में जर्मनी से आगे निकला चीन

  • म्यूनिख स्थित इफो इंस्टीट्यूट द्वारा किए गए एक सर्वे के अनुसार, चीन वर्ष 2020 में जर्मनी को पीछे छोड़ दुनिया के सबसे बड़े कर्रेंट अकाउंट सरप्लस यानि चालू खतों में सबसे अधिक बचत वाला देश बन गया है। वर्ष 2020 में चीन के चालू खातों का सरप्लस दोगुना से भी अधिक बढ़कर $ 310 बिलियन हो गया है, जबकि जर्मनी के चालू खातों का सरप्लस वर्ष 2020 में लगातार पांचवीं बार कम होकर $ 261 बिलियन रह गया है। यह डेटा विश्व व्यापार में एक बड़े टेक्टोनिक बदलाव को दर्शाता है, जिसने C-19 संकट के कारण दुनिया भर में बढ़ती चिकित्सा सुरक्षा उपकरणों और इलेक्ट्रॉनिक उपकरणों की उच्च मांग के कारण चीनी निर्यात को बढ़ावा दिया है।
  • इस सर्वे में संयुक्त राज्य अमेरिका दुनिया का सबसे बड़ा चालू खाता घाटे वाला देश बना हुआ है, जिसमे 2020 में लगभग $635 बिलियन डॉलर के तीसरे भाग अथवा आर्थिक उत्पादन का 3.1% था. जापान $158 बिलियन के चालू खाता सरप्लस के साथ तीसरे स्थान पर है। इफो (सूचना और फोर्सचुंग) इंस्टीट्यूट फॉर इकोनॉमिक रिसर्च म्यूनिख, जर्मनी में स्थित एक शोध संस्थान है, जो आर्थिक नीति का आंकलन करता है।

 राष्ट्रीय

हरिद्वार की किशोरी सृष्टि गोस्वामी उत्तराखंड की एक दिवसीय सीएम

  • हरिद्वार की उन्नीस वर्षीय छात्रा सृष्टी गोस्वामी राष्ट्रीय बालिका दिवस पर एक दिन के लिए उत्तराखंड की मुख्यमंत्री बनीं। वह बीएससी एग्रीकल्चर की छात्रा है, हरिद्वार के रुड़की में दौलतपुर गाँव में रहती है। इस कदम को मुख्यमंत्री त्रिवेंद्र सिंह रावत की मंजूरी मिली है।
  • एक दिवसीय मुख्यमंत्री ने राज्य की ग्रीष्मकालीन राजधानी गैरसैण से प्रशासित किया है, और राज्य सरकार द्वारा संचालित विभिन्न योजनाओं की समीक्षा करेंगे, जिसमें अटल आयुष्मान योजना, स्मार्ट सिटी परियोजना, पर्यटन विभाग द्वारा होमस्टे योजना और अन्य विकास परियोजनाएं शामिल हैं।

 भारतीय रेलवे की सबसे लंबी मालगाड़ी 'वासुकी' ने बनाया एक नया रिकॉर्ड

  • छत्तीसगढ़ में दक्षिण-पूर्व मध्य रेलवे (SECR) ज़ोन ने लगभग 3.5 किमी की एक इकाई के रूप में मालगाड़ियों के पांच रेक जोड़कर सबसे लम्बी मालगाड़ी का सफलतापूर्वक संचालन करके अपना ही पिछला रिकॉर्ड तोड़ दिया है। 'वासुकी' नामक, इस गाडी ने भिलाई और कोरबा के रेलवे स्टेशनों के बीच 224 किमी की दूरी लगभग सात घंटे में तय की। पांच माल गाड़ियों के लंबे हौल रेक के 300 वैगनों से युक्त 'वासुकी' एक पायलट, एक सहायक लोको पायलट और एक गार्ड की मदद से चली।
  • दक्षिण पूर्व मध्य रेलवे (SECR) ज़ोन ने भी हाल ही में दो मालगाड़ियों का संचालन किया है। इन मालगाड़ियों ने अपनी लंबाई के कारण ध्यान आकर्षित किया। ये दो मालगाड़ियां 'शेष नाग' और 'सुपर एनाकोंडा' थीं। सुपर एनाकोंडा एक पूरी तरह से भरी हुई तीन रेक संयुक्त मालगाड़ी थी। 'शेष नाग' एक 2.8 किमी लंबी चार खाली BOXN रेक ट्रेन थी जिसे एक साथ जोड़ा गया था।

 BSF ने राजस्थान सीमा पर शुरू किया ऑपरेशन 'सर्द हवा'

  • सीमा सुरक्षा बल (BSF) ने राजस्थान की पश्चिमी अंतरराष्ट्रीय सीमा पर "ऑपरेशन सर्द हवा" शुरू किया है। ऑपरेशन का उद्देश्य क्षेत्र में घने कोहरे के कारण घुसपैठ की घटनाओं की जाँच करना और जैसलमेर में सीमावर्ती क्षेत्रों में सुरक्षा बढ़ाना है।
  • भारतीय गणतंत्र दिवस को ध्यान में रखते हुए, सप्ताह भर चलने वाला अभियान 21 जनवरी 2021 से 27 जनवरी 2021 तक के लिए शुरू किया गया है।

 यूपी सरकार ने युवाओं के लिए लॉन्च किया 'उद्यम सारथी ऐप'

  • उत्तर प्रदेश के मुख्यमंत्री, योगी आदित्यनाथ ने 24 जनवरी 2021 को राज्य के 71वें स्थापना दिवस के अवसर पर 'उद्यम् सारथी ऐप’ की शुरुआत की है। ऐप से युवाओं को राज्य भर में स्वरोजगार और नौकरी उद्योग से जुड़ी हर जानकारी मिल सकेगी।
  • उत्तर प्रदेश दिवस समारोह 24 जनवरी से 26 जनवरी 2021 तक चलेगा। उत्तर प्रदेश दिवस 2021 का विषय 'आत्मनिर्भर उत्तर प्रदेश का सम्मान, महिला युवा किसानों, सभी का विकास (Respect for self-reliant Uttar Pradesh, women young farmers, development of all)’ है।
  • उद्यम सारथी ऐप में राज्य और केंद्र सरकारों सहित विभिन्न विभागों और क्षेत्रों में कहीं भी और किसी भी समय व्यापार के अवसरों के बारे में डेटा की एक विविध श्रेणी शामिल होगी। इसे वन डिस्ट्रिक्ट वन प्रोडक्ट (ODOP) योजना के तहत लॉन्च किया गया है।

 दिवस

Republic Day 2021: भारत ने हर्षौल्लास के साथ मनाया अपना 72 वां गणतंत्र दिवस

  • राष्ट्र ने दिल्ली के राजपथ में आयोजित एक भव्य सैन्य परेड और अपने इतिहास, सांस्कृतिक विविधता और रणनीतिक हथियारों की प्रदर्शनी के साथ अपना 72 वां गणतंत्र दिवस को मनाया। यह दिन देश में सभी नागरिकों द्वारा मनाया जाता है, जिसे भारत सरकार द्वारा राष्ट्रीय अवकाश के रूप में घोषित किया गया है। गणतंत्र दिवस परेड समारोह की शुरुआत प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी राष्ट्रीय समर स्मारक (National War Memorial) पर जाकर करेंगे। 21 तोपों की सलामी के साथ राष्ट्रगान के बाद राष्ट्रीय ध्वज तिरंगा फहराया गया।
  • भारतीय गणतंत्र दिवस पूरे भारत में देशभक्ति और उत्साह के साथ मनाया जाता है। राजपथ पर, दिल्ली में, भारतीय सेना, नौसेना, वायु सेना, पुलिस और अर्धसैनिक बलों की रेजिमेंटों द्वारा शानदार परेड की जाती हैं। इसमें नवीनतम मिसाइलों, विमानों और हथियार प्रणालियों के साथ भारत की रक्षात्मक प्रगति का भी प्रदर्शन किया जाता है। परेड के दौरान भारत के सभी राज्यों की विशिष्टता का प्रतिनिधित्व करने वाली सुंदर झांकी भी दिखाई जाती हैं। इस परेड का समापन आमतौर पर भारतीय बलों द्वारा कई एयर शो और फ्लाईपास्ट के साथ होता है।
  • भारत 15 अगस्त, 1947 को स्वतंत्र हुआ था, लेकिन स्वतंत्रता के बाद भी, देश के पास अपना संविधान नहीं था।
  • संविधान लागू होने से पहले के कानून, भारत सरकार अधिनियम 1935 (Government of India Act 1935) के आधार पर चल रहे थे। एक स्थायी संविधान और अपने स्वयं के शासी निकाय की जरुरत को महसूस करते हुए, भारत सरकार ने 28 अगस्त 1947 को एक ड्राफ्ट समिति का गठन किया था। डॉ, बीआर अंबेडकर को मसौदा समिति का अध्यक्ष बनाया गया था।
  • लगभग 3 वर्षों के बाद, सभा के 308 सदस्यों के कई परामर्शों और कुछ संशोधनों के बाद आखिरकार 24 जनवरी 1950 को एक संविधान पर हस्ताक्षर किए गए, जो 26 जनवरी 1950 से प्रभाव में आया।
  • उसी दिन को तब से भारत में गणतंत्र दिवस के रूप में मनाया जा रहा है। यह दिन एक उचित संविधान होने के महत्व को परिभाषित करता है जिसे सभी नागरिकों को पालन करना चाहिए।

 भारतीय राष्ट्रीय पर्यटन दिवस: 25 जनवरी

  • भारत सरकार ने देश की अर्थव्यवस्था के लिए पर्यटन के महत्व के बारे में जागरूकता बढ़ाने के लिए 25 जनवरी को राष्ट्रीय पर्यटन दिवस के रूप में मनाया जाता है। यह दिन पर्यटन और इसके सामाजिक, राजनीतिक, वित्तीय और सांस्कृतिक मूल्य के महत्व पर वैश्विक समुदाय के बीच जागरूकता पैदा करने के लिए मनाया जाता है।
  • भारत पर्यटन के कई रूप जैसे सांस्कृतिक, प्रकृति, विरासत, शैक्षिक, व्यवसाय, खेल, ग्रामीण, चिकित्सा, क्रूज और पर्यावरण पर्यटन प्रदान करता है। पर्यटन को बढ़ावा देने और विकास के लिए राष्ट्रीय नीतियों के निर्माण के लिए पर्यटन मंत्रालय भारत में नोडल एजेंसी है। यह केंद्रीय, राज्य एजेंसियों और सार्वजनिक क्षेत्र के साथ भी समन्वय करता है।

 पुरस्‍कार एवं सम्‍मान

गृह मंत्रालय ने किया वर्ष 2021 के पद्म पुरस्कारों का ऐलान

  • गृह मंत्रालय ने 119 हस्तियों की एक सूची का ऐलान किया है, जिन्हें इस वर्ष राष्ट्रपति राम नाथ कोविंद द्वारा पद्म पुरस्कारों से सम्मानित किया जाएगा। ये पुरस्कार कला, सामाजिक कार्य, सार्वजनिक मामलों, विज्ञान और इंजीनियरिंग, व्यापार और उद्योग, चिकित्सा, साहित्य और शिक्षा, खेल और नागरिक सेवा सहित विभिन्न विषयों में उत्कृष्ट योगदान के लिए प्रदान किए जाएंगे, विजेताओं को जहां किसी भी क्षेत्र में विशिष्ट सेवा के लिए 'पद्म श्री' से सम्मानित किया जाता है, वहीं उच्च पद पर दी विशिष्ट सेवा के लिए 'पद्म भूषण' से सम्मानित किया जाता है।
  • वहीँ दूसरी ओर, 'पद्म विभूषण' असाधारण और विशिष्ट सेवा के लिए प्रदान किया जाता है। वर्ष 2021 में पुरस्कार पाने वाले विजेताओं में 29 महिलाएं हैं, एक ट्रांसजेंडर है, 10 विदेशी/NRI/OCI हैं और 16 का निधन हो चुका है। वर्ष 2021 में किसी को भी भारत रत्न के लिए नहीं चुना गया है। इन सभी विजेताओं को राष्ट्रपति द्वारा मार्च या अप्रैल में राष्ट्रपति भवन में औपचारिक रूप से सम्मानित किया जाएगा।

पद्म विभूषण पुरस्कार सूची

  1. शिंजो आबे, जापान
  2. एस पी बालासुब्रमण्यम (मरणोपरांत), तमिलनाडु
  3. बेले मोनप्पा हेगड़े, कर्नाटक
  4. नरिंदर सिंह कपनी (मरणोपरांत), यूएसए
  5. मौलाना वहीदुद्दीन खान, दिल्ली
  6. बी. बी. लाल, दिल्ली
  7. सुदर्शन साहू, ओडिशा

पद्म भूषण पुरस्कार सूची

  1. कृष्णन नायर शांतकुमारी चित्र, केरल
  2. तरुण गोगोई (मरणोपरांत), असम
  3. चंद्रशेखर कंबरा, कर्नाटक
  4. सुमित्रा महाजन, मध्य प्रदेश
  5. नृपेन्द्र मिश्रा, उत्तर प्रदेश
  6. रामविलास पासवान (मरणोपरांत), बिहार
  7. केशुभाई पटेल (मरणोपरांत), गुजरात
  8. कल्बे सादिक (मरणोपरांत), उत्तर प्रदेश
  9. रजनीकांत देवीदास श्रॉफ, महाराष्ट्र
  10. तरलोचन सिंह, हरियाणा

 प्रधानमंत्री राष्ट्रीय बाल पुरस्कार 2021

  • वर्ष 2021 के लिए प्रधानमंत्री राष्ट्रीय बाल पुरस्कार (PMRBP) को 21 राज्यों / केंद्रशासित प्रदेशों के 32 जिलों के 32 बच्चों को प्रदान किया गया है। PMRBP अवार्ड भारत सरकार द्वारा नवोन्मेष, विद्वानों, खेल, कला और संस्कृति, सामाजिक सेवा और बहादुरी के क्षेत्र में असाधारण क्षमताओं और उत्कृष्ट उपलब्धियों वाले बच्चों को दिया जाता है।

संबंधित श्रेणियों के आधार पर 32 पुरस्कारों का वितरण

  • कला और संस्कृति - 7
  • नवाचार - 9
  • शैक्षिक उपलब्धियों - 5
  • खेल - 7
  • बहादुरी - 3
  • समाज सेवा - 1

Today's Current Affairs in English- 26 January 2021

INTERNATIONAL

China overtakes Germany to run world’s largest current account surplus

  • China overtook Germany to become the country with the world’s largest current account surplus in the year 2020, as per a survey by the Munich-based Ifo institute. The current account surplus of China more than doubled to $310 billion in 2020, while the current account surplus of Germany shrank for the fifth year in a row in 2020 to $261 billion. The data underlines a tectonic shift in world trade triggered by the coronavirus crisis as higher demand across the globe for medical protection gear and electronic devices boosted Chinese exports.
  • The United States remained the country with the world’s largest current account deficit which rose roughly by a third to $635 billion in 2020 or 3.1% of economic output. Japan ranked third with a current account surplus of $158 billion. Ifo (Information and Forschung) Institute for Economic Research is a research institution based in Munich, Germany, which analyses economic policy.

 NATIONAL

Haridwar teen Shrishti Goswami to be one-day CM of Uttarakhand

  • Shristi Goswami, a nineteen-year-old Haridwar-based student, become the Chief Minister of Uttarakhand for one day on National Girl Child Day. She is a student of BSc Agriculture, lives in Daulatpur village in Roorkee, Haridwar. The move has received the nod of Chief Minister Trivendra Singh Rawat.
  • The one-day chief minister has administered from Gairsain, the summer capital of the state, and will review various schemes run by the state government that include Atal Ayushman Scheme, Smart City project, Homestay Scheme by the tourism department, and other development projects.

 Indian Railways’ longest freight train ‘Vasuki’ sets a new record

  • The South-East Central Railways (SECR) zone in Chhattisgarh breaks its own previous record by successfully operating the longest ever freight train by amalgamating five rakes of goods trains as one unit of around 3.5 km. Named as ‘Vasuki’, it covered the distance of 224 km between the railway stations of Bhilai and Korba and took about seven hours. The ‘Vasuki’, comprising of 300 wagons of long haul rake of five goods trains, ran with the help of one pilot, one assistant loco pilot and a guard.
  • South East Central Railway (SECR) zone has also operated two freight trains recently. These freight trains got attention due to their length. The two freight trains were ‘Sesh Naag’ and ‘Super Anaconda’. Super Anaconda was a fully loaded three rake combined freight train. ‘Sesh Naag’ was a 2.8km long four empty BOXN rakes train combined together.

 BSF launches Operation ‘Sard Hawa’ at Rajasthan border

  • The Border Security Force (BSF) has launched “Operation Sard Hawa” on the western international border of Rajasthan. The Operations aims to check the instances of infiltration due to the dense fog cover in the region and increase security on the border areas in Jaisalmer.
  • The week-long operation has been launched on 21 January 2021 and will continue till 27 January 2021, keeping in view Republic Day of India.

 UP Government launches ‘Udyam Sarathi App’ for Youths

  • Uttar Pradesh Chief Minister, Yogi Adityanath has launched the ‘Udyam Sarathi App’ on the occasion of the 71st Foundation Day of the state, on 24 January 2021. The app will enable the youths to get every information related to self-employment and the job industry, across the state.
  • The Uttar Pradesh Day celebration will run from 24 January to 26 January 2021. The theme of Uttar Pradesh Day 2021 is ‘Respect for self-reliant Uttar Pradesh, women young farmers, development of all’.
  • Udyam Sarathi App will comprise of a varied range of data regarding business opportunities in different departments and sectors, including the state and Central governments, and anywhere and at any time. It has been launched under the One District One Product (ODOP) scheme.

 IMPORTANT DAYS

Republic Day 2021: India celebrates its 72nd Republic Day

  • The nation celebrated the 72nd Republic Day with a grand military parade and exhibition of its history, cultural diversity and strategic weaponry at the Rajpath, Delhi. This day is celebrated by all Indians and 26th of January has been declared as a national holiday by the government of India. The Republic Day Parade ceremony will commence with Prime Minister Narendra Modi visiting the National War Memorial. The National Flag was unfurled followed by the National Anthem with a booming 21-gun salute.
  • The Indian Republic Day is celebrated all across India with lots of patriotism and fervour. At Rajpath, in Delhi, magnificent parades by regiments of the Indian Army, Navy, Air Force, police, and paramilitary forces are witnessed. India’s defensive prowess is on display too, with the latest missiles, aircraft, and weapon systems. Beautiful tableaus, representing the uniqueness of all the states of India are also showcased during the parade. The celebration usually ends with numerous air shows and flypasts by the Indian Forces.
  • India became independent on 15th of august, 1947. Even after independence, the country did not have a sound constitution.
  • The laws, before the enactment of the constitution, were running on the basis of Government of India Act 1935. Having realized the need for a permanent constitution and its own governing body, the government of India appointed a Drafting Committee on 28th of August 1947 to draft it and Dr, B. R. Ambedkar as the Chairman of the Drafting Committee.
  • After almost 3 years, the 308 members of the Assembly, after many consultations and a few modifications finally signed a constitution on 24th of January 1950, which came into effect on 26th of January 1950.
  • And, that day, is being celebrated as Republic Day in India ever since then. This day defines the importance of having a proper constitution that all the citizens must abide by.

 National Tourism Day of India: January 25

  • The Indian government established January 25 as the National Tourism Day to raise awareness about the importance of tourism for the country’s economy. The day is observed to cultivate awareness among the global community on the importance of tourism and its social, political, financial and cultural worth.
  • India offers several forms of tourism such as cultural, nature, heritage, educational, business, sports, rural, medical, cruise, and eco-tourism. The ministry of tourism is the nodal agency in India to form national policies for the promotion and development of tourism. It also coordinates with central, state agencies and the public sector.

 AWARDS AND RECOGNITION

Ministry of Home Affairs Padma Awards 2021 announced

  • The Ministry of Home Affairs has announced a list of 119 personalities who will be conferred the Padma Awards by President Ram Nath Kovind this year. These awards cater to various disciplines including art, social work, public affairs, science and engineering, trade and industry, medicine, literature and education, sports and civil service. While ‘Padma Shri’ is awarded for distinguished service in any field, ‘Padma Bhushan’ is awarded for distinguished service of a high order.
  • On the other hand, ‘Padma Vibhushan’ is awarded for exceptional and distinguished service. Among the 2021 awardees, 29 are women, one is a transgender,10 are foreigners/NRIs/OCI and 16 have passed away. There will be no recipient of the Bharat Ratna in 2021. The Padma Awards shall be formally conferred by the President in the Rashtrapati Bhawan in March or April.

Padma Vibhushan awards List

  1. Shinzo Abe, Japan
  2. S P Balasubramaniam (Posthumous), Tamil Nadu
  3. Belle Monappa Hegde, Karnataka
  4. Narinder Singh Kapany (Posthumous), USA
  5. Maulana Wahiduddin Khan, Delhi
  6. B. B. Lal, Delhi
  7. Sudarshan Sahoo, Odisha

Padma Bhushan Awards List

  1. Krishnan Nair Shantakumari Chithra, Kerala
  2. Tarun Gogoi (Posthumous), Assam
  3. Chandrashekhar Kambara, Karnataka
  4. Sumitra Mahajan, Madhya Pradesh
  5. Nripendra Misra, Uttar Pradesh
  6. Ram Vilas Paswan (Posthumous), Bihar
  7. Keshubhai Patel (Posthumous), Gujarat
  8. Kalbe Sadiq (Posthumous), Uttar Pradesh
  9. Rajnikant Devidas Shroff, Maharashtra
  10. Tarlochan Singh, Haryana

 Pradhan Mantri Rashtriya Bal Puraskar 2021

  • The Pradhan Mantri Rashtriya Bal Puraskar (PMRBP) for the year 2021 has been conferred to 32 children, hailing from 32 districts of 21 States/UTs. The PMRBP award is given by the Government of India to the children with exceptional abilities and outstanding accomplishments, in the fields of innovation, scholastic, sports, arts & culture, social service and bravery.

Distribution of 32 awards based on the respective categories

  • Art & Culture – 7
  • Innovation – 9
  • Scholastic achievements – 5
  • Sports – 7
  • Bravery – 3
  • Social Service 1

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.