Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 21 October 2020

राष्ट्रीय

यूपी की गवर्नर ने महिलाओं की सुरक्षा के लिए “सेफ सिटी प्रोजेक्ट” का किया शुभारंभ

  • उत्तर प्रदेश की गवर्नर आनंदीबेन पटेल ने लखनऊ में एक महिला सुरक्षा अभियान- “Safe City Project” का शुभारंभ किया है। यह परियोजना 180-दिनों तक चलने वाल एक अभियान है जिसके तहत पुलिस और अन्य विभाग सार्वजनिक स्थानों पर महिलाओं की सुरक्षा को मजबूत करने की दिशा में काम करेंगे। इस अभियान में लखनऊ में महिलाओं के लिए गर्व और सुरक्षा की भावना पैदा करने के लिए महिला पुलिसकर्मियों को भी शामिल किया जाएगा। अभियान के तहत यूपी की राज्यपाल ने 100 गुलाबी स्कूटर और 10 चार पहियाँ पुलिस वाहनों को हरी झंडी दिखाकर रवाना किया। यह वाहन प्राथमिक चिकित्सा किट, फ्लैशलाइट और अन्य सुविधाओं से लैस हैं।
  • यह गृह मंत्रालय (MHA) की एक मिशन मोड पहल है। सेफ सिटी प्रोजेक्ट का मुख्य उद्देश्य सार्वजनिक स्थानों पर महिलाओं के लिए सुरक्षित, संरक्षित और सशक्त माहौल तैयार करना है।
  • इस परियोजना के पहले चरण में कार्यान्वयन के लिए आठ शहरों (दिल्ली, कोलकाता, मुंबई, चेन्नई, बेंगलुरु, हैदराबाद, अहमदाबाद और लखनऊ) की पहचान की गई है।
  • कुल 2919.55 करोड़ की लागत की इस परियोजनाओं को निर्भया फंड के तहत वित्तपोषित किया जाएगा।

नितिन गडकरी ने असम में देश के पहले मल्टी-मॉडल लॉजिस्टिक पार्क की आधारशिला रखी

  • केंद्रीय सड़क परिवहन, राजमार्ग और सूक्ष्‍म, लघु एवं मध्‍यम उद्योग (एमएसएमई) मंत्री श्री नितिन गडकरी ने आज असम के जोगीघोपा में देश के पहले मल्टी-मॉडल लॉजिस्टिक पार्क की आधारशिला रखी। 693.97 करोड़ रुपये की लागत वाले इस पार्क से लोगों को सीधी हवाई, सड़क, रेल और जलमार्ग कनेक्टिविटी मिलेगी। इसका विकास भारत सरकार की महत्वाकांक्षी ‘भारतमाला परियोजना’ के तहत किया जाएगा। मुख्यमंत्री श्री सर्बानंद सोनोवाल ने इस वर्चुअल समारोह की अध्यक्षता की, जिसमें केंद्रीय राज्य मंत्री डॉ. जितेंद्र सिंह, जनरल (सेवानिवृत्त) डॉ.वी.के. सिंह और श्री रामेश्वर तेली के अलावा असम के मंत्री, सांसद, विधायक और केंद्र तथा राज्य के वरिष्ठ अधिकारी भी उपस्थित थे।
  • इस अवसर पर असम सरकार, एनएचआईडीसीएल और अशोक पेपर मिल्‍स के बीच जोगीघोपा में भूमि और लॉजिस्टिक में भागीदारी के एक समझौता ज्ञापन पर हस्ताक्षर किए गए।

 असम में हर्षौल्लास के साथ मनाया काती बिहू फेस्टिवल

  • काती बिहू (Kati Bihu) असम के उन तीन बिहू त्योहारों (कृषि त्योहारों) में से एक है, जिसे राज्य में धूम-धाम से मनाया जाता है। काती बिहू को कंगाली बिहू यानि गरीबों का त्योहार (शब्द "कोंगाल" का अर्थ है "गरीब") के नाम से भी जाना जाता है, जिसे अक्टूबर के मध्य में मनाया जाता है जब फसलें उगने की अवस्था में होती हैं और किसानों के भंडार घट रहे होते हैं।
  • काती बिहू को 'साकी' नामक दीपक के साथ मनाया जाता है, जो खेतों में बांस के खंभों की युक्तियों पर जलाया जाता है, जो आत्माओं के लिए एक मार्गदर्शिका का प्रतिनिधित्व करता है और बगीचे में तुलसी के पौधों के नीचे और दानों में मिट्टी के दीपक जलाए जाते हैं।
  • इसके दौरान किसान खेतों में नकारात्मकता और कीटों को दूर करने के लिए मंत्रो का जाप करते हैं और एक समृद्ध फसल के लिए प्रार्थना करते हैं।
  • असम के स्थानीय लोग इस दिन अपने खेतों और घरों में दीपक जलाकर त्योहार मनाते हैं और पारंपरिक नृत्य करते हैं और उत्सव का आयोजन करते हैं।

IIT मद्रास के स्टार्टअप ने राजस्थान में डेयरी किसानों के लिए शुरू किया 'MooPay' पेमेंट प्लेटफॉर्म

  • आईआईटी-मद्रास के डेयरी-टेक स्टार्टअप "Stellapps" ने राजस्थान में डेयरी किसानों के लिए अपनी तरह का पहला, पूरी तरह से स्वचालित डायरेक्ट भुगतान प्लेटफॉर्म ‘mooPay’ लॉन्च किया है। डिजिटल प्रौद्योगिकी समाधान प्रदाता Stellapps भारत की अपनी तरह की पहली एंड-टू-एंड डेयरी प्रौद्योगिकी समाधान कंपनी है। साथ ही यह विश्व आर्थिक मंच (WEF) के प्रौद्योगिकी दिग्गजों में से एक है।
  • mooPay डेयरियों और डेयरी किसानों के लिए एक भुगतान गेटवे है जहां डेयरी अधिकारी डेयरी किसानों के मौजूदा बैंक खाते से किसानों के बचत बैंक खाते में दूध के भुगतान को डिजिटल रूप से स्थानांतरित कर सकेंगे।
  • यह सीधे किसानों के बैंक खातों में भुगतान जमा करने से किसान की बचत को बढ़ाने में मदद मिलेगी और यह डेयरी के लिए किसान लॉयल्टी को भी विकसित करेगा।
  • इससे सैकड़ों गांवों के हजारों किसानों को नकदी में नकदी हस्तांतरित करने के जोखिम और लागत को दूर किया जाएगा।

ऑस्ट्रेलिया, भारत, यूएस और जापान के साथ मालाबार -2020 नौसेना अभ्यास में शामिल

  • भारत ने ऑस्ट्रेलिया को अपने त्रिपक्षीय नौसेना अभ्यास "मालाबार -2020" में भाग लेने के लिए आमंत्रित किया है जो नवंबर 2020 में बंगाल की खाड़ी और अरब सागर में आयोजित होने वाला है। 2020 में, अभ्यास ‘नॉन-कॉन्टेक्ट - ऑन सी’ प्रारूप में आयोजित किया जाएगा। इसका उद्देश्य समुद्री सुरक्षा क्षेत्र में सहयोग और सुरक्षा को बढ़ाना और बढ़ाना है।
  • नौसेना अभ्यासों की मालाबार श्रृंखला 1992 में भारतीय नौसेना-अमेरिकी नौसेना के बीच एक द्विपक्षीय अभ्यास के रूप में शुरू हुई। बाद में, जापान 2015 में नौसेना अभ्यास में शामिल हुआ।

एडीबी और भारत सरकार ने महाराष्ट्र की सड़के सुधारने के लिए 177 मिलियन डालर के ऋण समझौते पर किए हस्ताक्षर

  • एशियन डेवलपमेंट बैंक (ADB) और भारत सरकार ने महाराष्ट्र में 450 किलोमीटर के राज्य राजमार्गों और प्रमुख जिला सड़कों को अपग्रेड करने के लिए 177 मिलियन अमरीकी डालर के ऋण समझौते पर हस्ताक्षर किए हैं।
  • इस परियोजना का उद्देश्य परियोजना राज्य के ग्रामीण क्षेत्रों और शहरी केंद्रों के बीच सड़क-संपर्क को बेहतर बनाना, जिससे ग्रामीण समुदायों की बाजार, रोजगार के अवसरों और सेवाओं तक पहुँच आसान हो सके। बेहतर गतिशीलता से राज्य के प्रमुख शहरी केंद्रों के अलावा 2 –टीअर शहरों और कस्बों में विकास और आजीविका के अवसरों का विस्तार होगा और इससे आय असमानता में भी कमी आयेगी।
  • इस परियोजना के तहत, 2 प्रमुख जिला सड़कें और 11 राज्य राजमार्ग, 450 किमी की संयुक्त लंबाई के साथ, महाराष्ट्र के सात जिलों को 2-लेन मार्ग में अपग्रेड किया जाएगा।
  • इस परियोजना की कुल लागत 255.99 मिलियन अमरीकी डालर है, जिसमे महाराष्ट्र सरकार 78.99 मिलियन अमरीकी डालर का योगदान देगी।

 खेल

भारत की एलावेनिल वलारिवन ने इंटरनेशनल एयर राइफल चैम्पियनशिप में जीता गोल्ड मैडल

  • निशानेबाजी में विश्व की नंबर एक खिलाड़ी भारत की इलावेनिल वलारिवन (Elavenil Valarivan) ने 2020 शेख रसेल इंटरनेशनल एयर राइफल चैम्पियनशिप की महिलाओं की स्पर्धा में स्वर्ण पदक अपने नाम किया है। यह कार्यक्रम बांग्लादेश शूटिंग स्पोर्ट फेडरेशन (BSSF) द्वारा आयोजित किया गया था।
  • जापान के नाया ओकाडा ने पुरुषों की स्पर्धा में स्वर्ण जीता, जबकि भारत के शाहू तुषार माने ने रजत पदक जीता। यह आयोजन 60-शॉट्स की प्रतियोगिता थी जिसमें छह देशों के निशानेबाजों ने हिस्सा लिया था जिसमें बांग्लादेश, भारत, जापान, कोरिया, इंडोनेशिया और भूटान शामिल थे।

 विज्ञान और तकनीक

भारत ने ओडिशा तट पर "सैंट" मिसाइल का सफल परीक्षण किया

  • भारत ने ओडिशा तट से एकीकृत परीक्षण रेंज (आईटीआर) से स्वदेशी रूप से विकसित स्टैंड-ऑफ एंटी-टैंक (सैंट) मिसाइल का सफलतापूर्वक परीक्षण किया। इस मिसाइल का परीक्षण ग्राउंड-आधारित प्लेटफॉर्म के एक छत-शीर्ष लांचर से किया गया था। यह एंटी-टैंक मिसाइल, हेलीकॉप्टर लॉन्चेड नाग (HeliNa) का उन्नत संस्करण है। यह भारत द्वारा डेढ़ महीने के भीतर किया गया 11 वां मिसाइल परीक्षण था।
  • सैंट भारतीय वायु सेना के लिए रक्षा अनुसंधान और विकास संगठन (DRDO) द्वारा विकसित एक हवा से सतह पर मार करने वाली मिसाइल है। SANT मिसाइल में प्रक्षेपण से पहले लॉक-ऑन और लॉन्च क्षमता के बाद लॉक-ऑन दोनों हैं और 15 किमी से 20 किमी दूर के लक्ष्यों को नष्ट कर सकता है।

 सम्‍मेलन और समझौते

खेल मंत्री किरेन रिजिजू ने Y20 ग्लोबल समिट में की शिरकत

  • पहली बार वर्चुअल G20 (ग्रुप ऑफ़ ट्वेंटी) यूथ 20 (Y20) ग्लोबल समिट की मेजबानी अल खोबार, सऊदी अरब द्वारा की गई, जिसमें युवाओं को COVID के पश्चात् सशक्त बनाने के लिए विचारों और संवादों का आदान-प्रदान किया गया था, जहाँ भारत का प्रतिनिधित्व केंद्रीय युवा मामलों और खेल मंत्री किरेन रिजिजू द्वारा किया गया। भारतीय ने दुनिया भर में COVID 19 महामारी से पैदा हुई चुनौतियों का सामना करने के लिए युवाओं को प्रेरित करने पर जोर दिया।
  • इस शिखर सम्मेलन का विषय “Government – Youth dialogue on post-COVID-19 opportunities” था। शिखर सम्मेलन का समापन तीन व्यापक प्राथमिकता वाले क्षेत्रों Future Fit; Youth Empowerment; and Global Citizenship (भविष्य स्वस्थ्य; युवा सशक्तीकरण; और वैश्विक नागरिकता) में Y20 कम्युनिटी के प्रारूपण के साथ किया गया।

 रैंकिंग

एशिया पावर इंडेक्स 2020 में भारत रहा चौथा सबसे शक्तिशाली देश

  • सिडनी स्थित लोवी इंस्टीट्यूट (Lowy Institute) द्वारा जारी एशिया पावर इंडेक्स 2020 में भारत को 100 में से 39.7 अंक के साथ 4 वें स्थान पर रखा गया है। एशिया पावर इंडेक्स 2020 एशिया में देशों की सापेक्ष शक्ति का आकलन करने के लिए 26 देशों और क्षेत्रों को रैंक प्रदान करता है।
  • इस इंडेक्स में एशिया-प्रशांत को प्रभावित करने वाले सबसे शक्तिशाली देश के रूप में अमेरिका ने 81.6 के स्कोर के साथ अपनी स्थिति बरकरार रखी है। इसके बाद क्रमशः दूसरे और तीसरे स्थान पर चीन (76.1) और जापान (41) हैं। वार्षिक एशिया पॉवर इंडेक्स एक विश्लेषणात्मक साधन है जो एशिया में प्रमुख शक्ति रखने वाले देशों को उनके पास क्या है और वे क्या करते हैं (संसाधन और प्रभाव) के आधार पर रैंक प्रदान करता है।

 बैंकिंग और अर्थव्‍यवस्‍था

IDBI बैंक ने व्हाट्सएप पर शुरू की अपनी बैंकिंग सेवाएं

  • आईडीबीआई बैंक ने WhatsApp पर अपनी बैंकिंग सेवाओं को शुरू करने की घोषणा की। बैंक द्वारा जारी एक बयान में कहा गया है कि व्हाट्सएप बैंकिंग सेवा एक समर्पित व्हाट्सएप वेरिफाईड नंबर के माध्यम से मुहैया कराई जाएंगी, जो एंड-टू-एंड एन्क्रिप्शन सुनिश्चित करेगी।
  • इस सुविधाओं के जरिए आईडीबीआई बैंक ग्राहकों को विभिन्न आवश्यक सेवाओं जैसे खाता में बकाया राशि की जानकारी, अंतिम पांच लेनदेन, चेक बुक के लिए रिक्वेस्ट और ईमेल स्टेटमेंट, ब्याज दरों के साथ-साथ आस-पास की आईडीबीआई बैंक शाखाओं / एटीएम की जानकारी प्राप्त करने में सक्षम बनाएगा।

 शोक संदेश

दिग्गज टीवी एक्ट्रेस जरीना रोशन खान का निधन

  • प्रसिद्ध टीवी अभिनेत्री, जरीना रोशन खान का निधन हो गया। उन्हें टेलीविजन शो कुमकुम भाग्य ’में इंदु दादी के रूप में उनकी भूमिका के लिए याद किया जाता है।
  • ज़रीना ने एक पेशे के रूप में अभिनय करने से पहले एक स्टंट महिला के रूप में अपना करियर शुरू किया था और कई शो और फिल्मों में अभिनय किया है। अभिनेत्री ने रिश्ता क्या कहलाता है जैसे धारावाहिकों में भी काम किया है और कई हिंदी फिल्मों में एक माँ की भूमिका निभाई है।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 21 October 2020

NATIONAL

UP Governor launches “Safe City Project” for women's safety

  • Uttar Pradesh (UP) Governor, Anandiben Patel has launched “Safe City Project” – a women’s safety campaign in Lucknow, UP. The Project is a 180-day-long campaign under which police and other departments will work towards strengthening the security of women in public places. The campaign will involve the movement of women police personnel to inculcate a feeling of pride and safety for women in Lucknow. The UP Governor flagged off 100 pink scooters and 10 four-wheeler police vehicles as part of the campaign. The vehicles are equipped with first-aid kits, flashlights and other facilities.
  • It is a mission mode initiative of the Ministry of Home Affairs (MHA). Its main aim of Safe City Project is to create a safe, secure and empowering environment for women in public places.
  • Eight cities (Delhi, Kolkata, Mumbai, Chennai, Bengaluru, Hyderabad, Ahmedabad and Lucknow) have been identified for implementation of this project in the first phase.
  • The projects will be financed under Nirbhaya Fund at a cost of INR 2919.55 Crores.

Nitin Gadkari laid the foundation stone of multi-modal logistic park in Assam

  • The Union Minister of Road Transport and Highways, Nitin Gadkari virtually laid the foundation stone for the first-ever multi-modal logistic park of India, at Jogighopa, in Bongaigaon district of Assam.
  • The logistic park will provide direct connectivity to air, road, rail and waterways to the people of Assam and other parts of North East.
  • The fund for the multi-modal logistics park would be spent in three components – road and railway connectivity as well as building and infrastructure work. It will also give employment to 20 lakh people.
  • The overall cost of this project is around Rs 693.97 Crore and is being developed under the Bharatmala Pariyojana of the Central Government.

 Kati Bihu festival celebrated across Assam

  • Kati Bihu is one of the sets of three Bihu festivals (agricultural festivals) was celebrated in the state of Assam. The Kati Bihu is also known as Kangali Bihu, the festival of the poor (the word “Kongal” means “poor”) is celebrated in mid-October when the crops are at growing stage and the granaries of the farmers are depleting.
  • The Kati Bihu is celebrated with the lamp called ‘Saki’ which is lit on the tips of bamboo poles in the fields which represents a guide to spirits and earthen lamps are lit in the garden, under the tulsi plants and in the granaries.
  • The farmers chant spells to ward off the negativity and pests in the field and pray for a prosperous harvest.
  • The locals of Assam celebrate the festival by lighting Diya in their fields and homes and perform cultural dance and organise feasts.

 IIT Madras startup launches ‘mooPay’ for dairy farmers in Rajasthan

  • The IIT-Madras incubated dairy-tech startup, “Stellapps” has launched a first-of-its-kind, fully-automated direct payment platform, ‘mooPay’, for dairy farmers in Rajasthan. The Digital technology solutions provider Stellapps is a first of its kind end-to-end dairy technology solutions company of India. It is also one of the technology pioneers of the World Economic Forum (WEF).
  • mooPay is a payment gateway for dairies and dairy farmers where the dairy officials can transfer milk payments digitally to member farmers from the dairies’ existing bank account to farmers’ savings bank account.
  • Directly depositing payments in farmers’ bank accounts will help enhance farmer savings and will also build farmer loyalty to the dairy.
  • This will remove the risks and costs of transferring money in cash to hundreds of thousands of farmers in hundreds of villages.

 Australia to join Malabar-2020 Naval Exercise with India, US & Japan

  • India has invited Australia to participate in its trilateral naval exercise “Malabar-2020” which is scheduled to be held in November 2020, in the Bay of Bengal and the Arabian Sea. In 2020, the exercise will be held in a ‘non-contact – at sea’ format. It aims to increase cooperation and enhance safety and security in the maritime security domain.
  • The Malabar series of naval exercises began in 1992 as a bilateral exercise between the Indian Navy-US Navy. Later, Japan joined the Naval exercise in 2015. It must be remembered that US-India-Japan and Australia are already the part of the “Quad” alliance.

 ADB and India inks USD 177 million loan for Maharashtra

  • The Asian Development Bank (ADB) and the Government of India have signed a loan agreement worth USD 177 million, to upgrade 450 km of state highways and major district roads in Maharashtra. The project aims to improve connectivity between rural areas and urban centres in the state to enable rural communities to have better access to markets, employment opportunities and services, which in turn will expand development and livelihood opportunities outside of the state’s major urban centres to second-tier cities and towns thus reducing income disparities.
  • Under the project, 2 major district roads and 11 state highways, with a combined length of 450 km, will be upgraded to 2-lane standard across seven districts of Maharashtra.
  • The Government of Maharashtra will contribute $78.99 million equivalent toward the $255.99 million total costs of the project.

 SPORTS

India’s Elavenil Valarivan wins gold in International Air Rifle Championship

  • In Shooting, the world number one Elavenil Valarivan of India won the gold medal in women’s event of the 2020 Sheikh Russel International Air Rifle Championship. The event was organised by Bangladesh Shooting Sport Federation (BSSF).
  • Japan’s Naoya Okada won the gold in the men’s event, while India’s Shahu Tushar Mane bagged a silver. The event was a 60-shots competition in which shooters from six nations participated which included Bangladesh, India, Japan, Korea, Indonesia and Bhutan.

 SCIENCE AND TECHNOLOGY

India successfully test-fires “SANT” Missile off Odisha coast

  • India successfully flight-tested its indigenously developed Stand-off Anti-tank (SANT) missile from Integrated Test Range (ITR) off Odisha coast. The missile was test-fired from a roof-top launcher of the ground-based platform. It is an upgraded version of the anti-tank missile, Helicopter Launched Nag (HeliNa). This was the 11th missile test-fired by India within one and a half month.
  • SANT is an air-to-surface missile developed by Defence Research and Development Organisation (DRDO) for the Indian Air Force. The SANT missile has both lock-on before launch and lock-on after launch capability and can destroy targets 15 km to 20 km away.

 SUMMITS AND MOU’S

Sports Minister Kiren Rijiju attended Y20 Global Summit Virtually

  • The first-ever virtual G20 (Group of Twenty) Youth 20 (Y20) Global Summit was virtually hosted from Al Khobar, Saudi Arabia for exchanging ideas and dialogues for the empowerment of youth Post C-19, where Indian side was represented by Union Minister of Youth Affairs and Sports, Kiren Rijiju. Indian side emphasized on galvanizing the youth to take on the challenges set forth by the worldwide C-19 Pandemic.
  • The theme of the Summit was “Government – Youth dialogue on post-C-19 opportunities”. The Summit concluded with the drafting of the Y20 Communique under the three overarching priority areas viz. Future Fit; Youth Empowerment; and Global Citizenship.
  • Notably, the year 2020 marks the 10th anniversary of Y20 as the official G20 youth engagement group. Y20 is a forum for developing cooperation with the future generation and provides a platform for young people to have their voices heard on issues relevant to the G20 agenda.

 RANKING

India 4th most powerful country in Asia Power Index 2020

  • India has been ranked at 4th position, with a score of 39.7 out of 100, in the Asia Power Index 2020, released by the Sydney-based Lowy Institute. The Asia Power Index 2020 ranks 26 countries and territories to assess the relative power of states in Asia.
  • The United States has retained its position as the most powerful country influencing the Asia-Pacific with a score of 81.6. It is followed by China (76.1) and Japan (41) at second and third spot respectively. The annual Asia Power Index is an analytical tool that ranks countries in terms of what they have, and what they do with what they have (resources and influence) to have dominant power in Asia.

 BANKING AND ECONOMY

IDBI Bank launches banking services on WhatsApp

  • IDBI Bank announced the launch of banking services on WhatsApp. The WhatsApp Banking service is being offered through a dedicated WhatsApp verified number ensuring end-to-end encryption, the Bank stated.
  • The facility will enable IDBI Bank customers to avail various essential services such as account balance information, last five transactions, request for a cheque book and an email statement, interest rates, as well as details of IDBI Bank branches/ATMs in the vicinity, to begin with.

 Obituary

Veteran TV Actress Zarina Roshan Khan passes away

  • Renowned TV actress, Zarina Roshan Khan passed away. She was fondly remembered for her role in the television show ‘Kumkum Bhagya’ as Indu Dadi.
  • Zarina had begun her career as a stunt woman, before taking up acting as a profession and has featured in several shows and films. The actor has also performed in serials like Rishta Kya Kehlata Hai and played the role of a mother in several Hindi films.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
ARUNDHATI BHARAT MANWATKAR

QUERY 7 days ago

sociology
how can i start its preparation ?
1 LIKES 0 COMMENTS
Gangadhar Tiwari

QUERY 19 days ago

Ssc cgl
How can I command over Gs section?
0 LIKES 0 COMMENTS
Uma shankar

QUERY 22 days ago

Nice
0 LIKES 0 COMMENTS
Pranjali Agrawal

QUERY 1 months ago

Legally PDF
From where can I get the yearly Legally magazine PDF?
4 LIKES 0 COMMENTS
Nimish Ranjan

MCQ 1 months ago

Trigonometry
tan square theta is equal to
cos square theta
sin square theta
sin square theta / cos square theta
all of the above
excessively sun burnt skin
1 LIKES 62 COMMENTS 66 ATTEMPTS
Pranjali Agrawal

MCQ 1 months ago

On October 7,2020, India and Myanmar agreed to work towards the operationalization of which port and when was it built?
Thilawa Port, 2017
Sittwe Port, 2016
Yangon Port, 2016
Mawlamyine, 2015
3 LIKES 96 COMMENTS 101 ATTEMPTS
Rupiya Khatun

QUERY 1 months ago

sir from where i will get mock analysis vedio
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Harshithsai Boddu

MCQ 1 months ago

August mcq
1.Unnat Bharat Abhiyan centre of which institution has partnered with CSIR and Vijnana Bharti for promoting rural development?
IIT Madras
IIT Guwahati
IIT Kharagpur
IIT Delhi
2 LIKES 194 COMMENTS 203 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

What is the total outlay of the new Central Sector Scheme of financing facility launched by PM Modi under the Agriculture Infrastructure Fund?
Rs 2 lakh crore
Rs 1 lakh crore
Rs 3 lakh crore
Rs 4 lakh crore
0 LIKES 191 COMMENTS 193 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

CANI project is related to?
renovation of defence equipment
high speed broadband connections
maintenance of sea ports in India
security of financial transactions
1 LIKES 161 COMMENTS 165 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Which nation declared a state of environmental emergency on August 7, 2020?
Maldives
Mauritius
Indonesia
Malaysia
2 LIKES 218 COMMENTS 220 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Which organization has launched the loyalty platform ‘nth Rewards’?
Google Pay
NPCI
State Bank of India
PayTm
1 LIKES 181 COMMENTS 185 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Wrestling legend James Harris passed away at the age of 70 on August 9. He was popularly known by which name?
Kamala
Baby Bull
The Dragon
Stone Cold
2 LIKES 171 COMMENTS 174 ATTEMPTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts