Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 21 November 2020

राष्‍ट्रीय

मास्टरकार्ड और USAID ने "प्रोजेक्ट किराना" लॉन्च करने के लिए मिलाया हाथ

  • मास्टरकार्ड और यूनाइटेड स्टेट्स एजेंसी फॉर इंटरनेशनल डेवलपमेंट (USAID) ने महिला वैश्विक विकास और समृद्धि पहल (W-GDP) के तहत महिला उद्यमियों को विकसित करने और उभरने में मदद करने के लिए भारत में "प्रोजेक्ट किराना" की शुरूआत करने के लिए सहयोग किया है।
  • प्रोजेक्ट किराना एक दो साल का कार्यक्रम है, जिसे शुरूआत में लखनऊ, कानपुर और वाराणसी सहित उत्तर प्रदेश के चुनिंदा शहरों में शुरू किया जाएगा। कार्यक्रम को डीएआई डिजिटल फ्रंटियर्स और एसीसीईएस डेवलपमेंट सर्विसेज द्वारा कार्यान्वित किया जाएगा।
  • वित्तीय और डिजिटल साक्षरता कौशल का निर्माण;
  • सूची प्रबंधन, लेखा, बजट प्रबंधन और ग्राहक वफादारी सहित बुनियादी व्यवसाय प्रबंधन कौशल में सुधार;
  • सफल किराना उद्यमी बनने वाली महिलाओं को सांस्कृतिक और अन्य बाधाओं से निपटना;
  • यह राजस्व प्रवाह को बढ़ाने, वित्तीय समावेशन का विस्तार करने और महिलाओं द्वारा स्वामित्व या संचालित की जाने वाली किराना दुकानों को अपनाने की दिशा में काम करेगा।

 रविशंकर प्रसाद ने "छठ पूजा पर मेरा टिकट" किया जारी

  • केंद्रीय संचार, इलेक्ट्रॉनिक्स और सूचना प्रौद्योगिकी और विधि एवं न्याय मंत्री रविशंकर प्रसाद ने "छठ पूजा पर मेरा टिकट" जारी किया। मेरा टिकट डाक विभाग द्वारा शुरू की गई एक नवीन अवधारणा है। कोई भी सामान्य व्यक्ति या मेट्रो संगठन अब सेवा बुक कर सकता है और एक व्यक्तिगत तस्वीर या एक डाक टिकट की एक छवि प्राप्त कर सकता है।
  • मेरा टिकट भारतीय डाक विभाग द्वारा पेश किए जा रहे अनैतिक उत्पादों में से एक है, जिसने विशेष उपहार की श्रेणी में लोकप्रियता हासिल की है। छठ पूजा पर मेरा डाक टिकट पूरे देश के सभी डाक घरों और प्रमुख डाकघरों में उपलब्ध है। इसके अलावा ‘छठ- सादगी और स्वच्छता का प्रतीक विषय पर एक विशेष कवर भी जारी किया गया।

 CBIC के अध्यक्ष अजीत कुमार ने पंचकुला में GST भवन का किया उद्घाटन

  • केंद्रीय अप्रत्यक्ष कर और सीमा शुल्क बोर्ड (CBIC) के अध्यक्ष एम. अजीत कुमार ने बोर्ड के अन्य सदस्यों के साथ मिलकर हरियाणा के पंचकुला में GST भवन का उद्घाटन किया। यह पंचकूला में केंद्र के जीएसटी के कार्यालयों का भवन होगा। इसे लगभग 31 करोड़ रुपये की लागत से बनाया गया है।
  • यह C-19 के समय में पूरी हुई CBIC की यह पहली बड़ी बुनियादी ढांचा परियोजना है। यह इमारत पूरी तरह से वातानुकूलित तीन मंजिला इमारत है, जो लगभग 1.4 एकड़ भूमि पर बनी है जिसमें 7600 वर्ग मीटर क्षेत्र और लगभग 200 व्यक्तियों के बैठने की क्षमता है।

 दिवस

विश्व टेलीविजन दिवस: 21 नवंबर

  • प्रतिवर्ष 21 नवंबर को दुनिया भर में विश्व टेलीविजन दिवस के रूप में मनाया जाता है। यह दिन प्रसारण मीडिया की भूमिका को चिन्हित करने के लिए मनाया जाता है। इस दिन, पत्रकार, लेखक, ब्लॉगर और अन्य जो माध्यम से जुड़े हैं, संचार और वैश्वीकरण में टेलीविजन की भूमिका को बढ़ावा प्रोत्साहित करते हैं।
  • 21 नवंबर को संयुक्त राष्ट्र महासभा द्वारा दिसंबर 1996 में मनाए जाने की घोषणा की गई, क्योंकि 21 नवंबर को 1996 में पहला विश्व टेलीविजन फोरम आयोजित किया गया था।

 वर्ल्ड फिशरीज डे: 21 नवंबर

  • World Fisheries Day: दुनिया भर के मछुआरा समुदायों द्वारा प्रतिवर्ष 21 नवंबर को विश्व मत्स्य दिवस मनाया जाता है। यह स्वस्थ महासागरों के पारिस्थितिकी तंत्र के महत्व और दुनिया में मत्स्य पालन के स्थायी भंडार को सुनिश्चित करने पर प्रकाश डालने के लिए मनाया जाता है। वर्ष 2020 में चौथा विश्व मत्स्य पालन दिवस मनाया जा रहा है।
  • विश्व मत्स्य दिवस, मानव जीवन के लिए महत्वपूर्ण पानी और जीवन जल के भीतर और बाहर दोनों जगह महत्व को उजागर करने और इसे बनाए रखता है। पानी एक निरंतरता बनाता है, चाहे वह नदियों, झीलों और महासागर में समाहित हो। दुनिया भर में मत्स्य पालन समुदाय इस दिन को रैलियों, कार्यशालाओं, सार्वजनिक बैठकों, सांस्कृतिक कार्यक्रमों, नाटकों, प्रदर्शनी, संगीत शो, और प्रदर्शनों के माध्यम से मनाते हैं ताकि दुनिया की मत्स्य पालन को बनाए रखने के महत्व को उजागर किया जा सके।

 अफ्रीका औद्योगिकीकरण दिवस: 20 नवंबर

  • प्रत्येक वर्ष 20 नवंबर को अफ्रीका औद्योगिकीकरण दिवस (Africa Industrialization Day) के रूप में मनाया जाता है। यह एक समय है जब कई अफ्रीकी देशों में सरकारें और अन्य संगठन अफ्रीका के औद्योगीकरण प्रक्रिया को प्रोत्साहित करने के तरीकों का आंकलन करने में जुटे हैं। साथ ही, यह अफ्रीका में औद्योगीकरण की समस्याओं और चुनौतियों पर दुनिया भर के मीडिया का ध्यान आकर्षित करने का एक अवसर है।
  • वर्ष 2020 की थीम: “Inclusive and sustainable industrialisation in the AfCFTA era”.

 विश्व बाल दिवस: 20 नवंबर

  • प्रत्येक वर्ष 20 नवंबर को विश्व स्तर पर विश्व बाल दिवस के रूप में मनाया जाता है। यह दिवस अंतर्राष्ट्रीय एकजुटता को बढ़ावा देने, दुनिया भर में बच्चों में जागरूकता और बच्चों के कल्याण में सुधार करने के लिए मनाया जाता है। 20 नवंबर एक महत्वपूर्ण तारीख है क्योंकि इसी दिन 1959 में संयुक्त राष्ट्र महासभा ने बाल अधिकारों को अपनाने की घोषणा की थी।
  • विश्व बाल दिवस को पहली बार 1954 में सार्वभौमिक बाल दिवस के रूप में मनाया गया था और प्रत्येक वर्ष 20 नवंबर को मनाया जाता है। यह 1989 की वह तारीख भी है जब संयुक्त राष्ट्र महासभा ने बाल अधिकारों पर कन्वेंशन को अपनाया था।

 सम्‍मेलन और समझौते

विश्व बैंक ने मेघालय में कनेक्टिविटी सुधार के लिए 120 मिलियन डॉलर की परियोजना पर किए हस्ताक्षर

  • भारत सरकार, मेघालय सरकार और विश्व बैंक ने मेघालय के परिवहन क्षेत्र में सुधार और आधुनिकीकरण के लिए 120 मिलियन अमेरिकी डॉलर की एक परियोजना पर हस्ताक्षर किए हैं। यह मेघालय के उच्च मूल्य वाले कृषि और पर्यटन के लिए अपनी विशाल विकास क्षमता का दोहन करने में मदद करेगा। इंटरनेशनल बैंक फॉर रिकंस्ट्रक्शन एंड डेवलपमेंट (IBRD) से 120 मिलियन डॉलर का ऋण, 14 साल की परिपक्वता अवधि के लिए दिया जाएगा, जिसमें छह साल का ग्रेस पीरियड शामिल है। इंटरनेशनल बैंक ऑफ रिकंस्ट्रक्शन एंड डेवलपमेंट (IBRD) विश्व बैंक द्वारा प्रशासित एक डेवलपमेंट बैंक है।
  • मेघालय एकीकृत परिवहन परियोजना (MITP) नवीन, जलवायु-लचीला और प्रकृति-आधारित समाधानों का उपयोग करके लगभग 300 किमी के रणनीतिक सड़क सेगमेंट और स्टैंड-अलोन पुलों में सुधार करेगी।
  • यह खंड प्रमुख कृषि क्षेत्रों, महत्वपूर्ण पर्यटन स्थलों, लघु उद्योगों, प्रमुख कस्बों और अयोग्य आबादी को बाजार, स्वास्थ्य और शिक्षा केंद्रों और राष्ट्रीय और अंतर्राष्ट्रीय गलियारों से जोड़ने का काम करेंगे।
  • यह निर्माण के समय और लागत दोनों को कम करने के लिए पूर्वनिर्मित पुलों जैसे अभिनव समाधानों का भी समर्थन करेगा।
  • यह प्रोजेक्ट C-19 महामारी के कारण प्रभावित होने वाली विकास गतिविधियों को पुनर्जीवित करने और बढ़ावा देने के लिए राज्य की सरकार “Restart Meghalaya Mission” का भी सहयोग करेगा।
  • यह कृषि उत्पादों की आवाजाही के लिए परिवहन सेवाओं को बहाल करने, C-19 प्रकार की चिकित्सा आपात स्थितियों के दौरान स्वास्थ्य सुविधाओं तक पहुंच में मदद करने, लगभग 500,000 निवासियों को लाभ पहुंचाने और लगभग 8 मिलियन व्यक्ति-दिन का प्रत्यक्ष रोजगार उत्पन्न करने में मदद करेगा।

 पुरस्‍कार और सम्‍मान

स्कॉटिश लेखक डगलस स्टुअर्ट ने जीता साल 2020 का बुकर पुरस्कार

  • स्कॉटिश लेखक डगलस स्टुअर्ट (Douglas Stuart) ने कथा साहित्य (Fiction) के लिए साल 2020 का बुकर पुरस्कार जीता है। उन्हें उनके पहले उपन्यास “Shuggie Bain” के लिए सम्मानित किया गया है। 44 वर्षीय स्टुअर्ट दूसरे ऐसे व्यक्ति हैं जिन्होंने प्रतिष्ठित साहित्यिक पुरस्कार जीता है।
  • फिक्शन के लिए दिया जाने वाला बुकर पुरस्कार (पहले Booker–McConnell Prize (1969-2001) और मैन बुकर पुरस्कार (2002-2019) के रूप में जाना जाता है), जो अंग्रेजी भाषा में लिखे और यूनाइटेड किंगडम में प्रकाशित हुए सर्वश्रेष्ठ उपन्यास के लिए हर साल प्रदान किया जाने वाला साहित्यिक पुरस्कार है । इसमें 50,000 पाउंड (लगभग 66,000 अमेरिकी डॉलर) की राशि प्रदान की जाती है।

 डॉ. पोखरियाल को वातायन लाइफटाइम अचीवमेंट अवार्ड से किया जाएगा सम्मानित

  • केंद्रीय शिक्षा मंत्री रमेश पोखरियाल 'निशंक' को वातायन लाइफटाइम अचीवमेंट पुरस्कार से सम्मानित किया जाएगा। यह पुरस्कार उन्हें लेखन, कविता और अन्य साहित्यिक कार्यों के लिए प्रदान किया जाएगा। मंत्री ने व्यापक मुद्दों पर 75 से अधिक पुस्तकों का लेखन किया हैं, जिनका कई राष्ट्रीय और विदेशी भाषाओं में अनुवाद भी किया गया है। लंदन में वातायन-यूके संगठन द्वारा दिए जाने वाले वातायन अंतर्राष्ट्रीय पुरस्कार कवियों, लेखकों और कलाकारों को उनके संबंधित क्षेत्रों में उनके अनुकरणीय कार्यों को सम्मानित करने के लिए दिया जाता हैं।
  • श्री पोखरियाल को इससे पहले साहित्य और प्रशासन के क्षेत्र में कई पुरस्कार मिल चुके हैं, जिसमें तत्कालीन प्रधानमंत्री अटल बिहारी वाजपेयी द्वारा साहित्य भारती अवार्ड, पूर्व राष्ट्रपति ए.पी.जे. अब्दुल कलाम द्वारा साहित्य गौरव सम्मान, दुबई सरकार द्वारा भारत गौरव सम्मान, गुड गवर्नेंस अवार्ड, मॉरीशस द्वारा ग्लोबल ऑर्गनाइजेशन ऑफ पर्सन ऑफ पर्सन ऑफ इंडियन ओरिजिन और पर्यावरण संरक्षण के क्षेत्र में यूक्रेन द्वारा सम्मानित किया गया। श्री निशंक को नेपाल के "हिमाल गौरव सम्मान" से भी सम्मानित किया जा चुका है।

 रैंकिंग

वैश्विक रिश्वत जोखिम सूचकांक TRACE 2020 में भारत को मिला 77 वां स्थान

  • भारत को व्यापार रिश्वत जोखिमों की वैश्विक सूची TRACE Bribery Risk Matrix 2020 में 77 वें स्थान पर रखा गया है। भारत ने वैश्विक सूची 2020 में 45 का स्कोर हासिल किया है जो व्यापार रिश्वत जोखिमों को मापता है। इसमें भारत की रैंक 2019 में 78 वीं रही थी। यह भारत के पड़ोसी देशों बांग्लादेश, पाकिस्तान, नेपाल और चीन के मुकाबले में बेहतर प्रदर्शन था। हालाँकि, भूटान ने भारत की तुलना में बेहतर प्रदर्शन किया और सूची में 48 वां स्थान प्राप्त किया।
  • इस सूचकांक में उत्तर कोरिया, तुर्कमेनिस्तान, दक्षिण सूडान, वेनेजुएला और इरिट्रिया में सबसे अधिक वाणिज्यिक रिश्वतखोरी जोखिम वाले देश रहे, जबकि डेनमार्क, नॉर्वे, फिनलैंड, स्वीडन और न्यूजीलैंड ने सबसे कम रिश्वतखोरी जोखिम वाले देश का तमगा हासिल किया।
  • TRACE मैट्रिक्स सूची को TRACE इंटरनेशनल द्वारा जारी किया जाता है, जो एक एंटी-रिश्वत मानक-सेटिंग संगठन है, जो 194 देशों, क्षेत्रों और स्वायत्त और अर्ध-स्वायत्त क्षेत्रों में व्यापार रिश्वत जोखिमों को मापता है।

 पुस्‍तक और लेखक

रक्षा मंत्री राजनाथ सिंह ने दो पुस्तकों का किया अनावरण

  • रक्षा मंत्री राजनाथ सिंह ने ‘The Republican Ethic Volume III’ और 'लोकतंत्र के स्वर' शीर्षक दो पुस्तकों का अनावरण किया, जो राष्ट्रपति रामनाथ कोविंद के कार्यकाल के तीसरे वर्ष में विभिन्न अवसरों पर दिए गए भाषणों का संकलन है। सूचना और प्रसारण प्रकाश जावड़ेकर ने दोनों किताबों के ई-संस्करणों का अनावरण किया।
  • श्री राजनाथ सिंह ने कहा कि राष्ट्रपति के भाषण लड़कियों की शिक्षा, महिलाओं के सशक्तीकरण और कमजोर वर्गों के कल्याण जैसे मुद्दों के प्रति उनकी चिंता को दर्शाते हैं। इस पुस्तक के सभी भाषण इस देश में आत्मविश्वास को दर्शाते हैं। इस पुस्तक में C-19 से लड़ने के देश के प्रयासों पर भाषण शामिल हैं, जहाँ भारत अपनी सीमाओं की रक्षा करने के लिए अन्य देशों की तुलना में कहीं बेहतर है। राष्ट्रपति कोविंद के भाषणों का यह संकलन उनके काम, व्यक्तित्व और मूल्यों की एक व्यापक तस्वीर प्रस्तुत करता है।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 21 November 2020

NATIONAL

Mastercard & USAID Partners to launch “Project Kirana”

  • Mastercard and the United States Agency for International Development (USAID) have collaborated under Women’s Global Development and Prosperity Initiative (W-GDP) to launch ‘Project Kirana’ in India, to help women entrepreneurs grow and thrive.
  • Project Kirana is a two-year programme, and initially, it will be rolled out in select cities of Uttar Pradesh, including Lucknow, Kanpur and Varanasi. The programme will be implemented by DAI Digital Frontiers and ACCESS Development Services.
  • Build financial and digital literacy skills;
  • Improve basic business management skills including inventory management, accounting, budget management and customer loyalty;
  • Addressing cultural and other barriers to women becoming successful Kirana entrepreneurs;
  • It will work to increase revenue streams, expand financial inclusion and digital payments adoption of Kirana shops that are owned or operated by women.

 Ravi Shankar Prasad releases “My Stamp on Chhath Puja”

  • Union Minister of Communications, Electronics & Information Technology and Law and Justice, Ravi Shankar Prasad has released a “My Stamp on Chhath Puja”. My Stamp is an innovative concept initiated by the Department of Posts. Any common person or corporate organisation can now book order and get a personalised photograph or an image of a Postage Stamp.
  • My Stamp is one of the unique products being offered by India Post, which has gained its popularity in the customised gifting category. My Stamp on Chhath Puja is available in all Philatelic bureaus and major post offices across the country. A special cover on the theme “Chhath-A symbol of Simplicity and Cleanliness” was also released.

 CBIC Chairman Ajit Kumar inaugurates GST Bhawan

  • Central Board of Indirect Taxes and Customs (CBIC) Chairman M. Ajit Kumar, along with members of the Board inaugurated the GST Bhawan, Panchkula, Haryana. The state of the art building will house the offices of Central GST at Panchkula. It has been built at a cost of about 31 crores rupees.
  • This is the first major infrastructure project of CBIC completed in these times of C-19. The building is a fully air-conditioned three-storied building built on a plot of about 1.4 acres with 7600 square metres covered area and seating capacity of about 200 persons.

 IMPORTANT DAYS

World Television Day: 21 November

  • World Television Day is observed on 21 November every year. The day is observed to acknowledge the role of broadcast media. On this day, the journalists, writers, bloggers, and others who are associated with the medium promote the role of television in communication and globalization.
  • The 21 November was proclaimed by the United Nations General Assembly in December 1996, because the first World Television Forum was held in 1996.

 World Fisheries Day: 21 November

  • World Fisheries Day is celebrated on 21 November every year throughout the world by the fisherfolk communities. It highlights the importance of healthy oceans ecosystems and to ensure sustainable stocks of fisheries in the world. 2020 is the fourth World Fisheries Day.
  • The World Fisheries Day helps in highlighting the critical importance to human lives, of water and the lives it sustains, both in and out of water. Water forms a continuum, whether contained in rivers, lakes, and ocean. Fishing communities worldwide celebrate this day through rallies, workshops, public meetings, cultural programs, dramas, exhibition, music show, and demonstrations to highlight the importance of maintaining the world’s fisheries.

 Africa Industrialization Day: 20 November

  • Africa Industrialization Day is celebrated on November 20 each year. It is a time when governments and other organizations in many African countries examine ways to stimulate Africa’s industrialization process. It is also an occasion to draw worldwide media attention to the problems and challenges of industrialization in Africa.
  • Theme 2020: “Inclusive and sustainable industrialisation in the AfCFTA era”.

 World Children’s Day is celebrated on 20 November

  • World Children’s Day is observed globally on 20 November every year. The day is celebrated to promote international togetherness, awareness among children worldwide, and improving children’s welfare. November 20th is an important date as it is the date in 1959 when the UN General Assembly adopted the Declaration of the Rights of the Child.
  • World Children’s Day was first established in 1954 as Universal Children’s Day and is celebrated on 20 November each year. It is also the date in 1989 when the UN General Assembly adopted the Convention on the Rights of the Child.

 SUMMITS AND MOU’S

World Bank Signs $120 Million Project to Improve Connectivity in Meghalaya

  • The Government of India, the Government of Meghalaya and the World Bank has signed a $120-million project to improve and modernize the transport sector of Meghalaya. This will help Meghalaya to harness its vast growth potential for high-value agriculture and tourism. The $120 million loans from the International Bank for Reconstruction and Development (IBRD), has a maturity of 14 years including a grace period of six years. The International Bank of Reconstruction and Development (IBRD) is a development bank administered by the World Bank.
  • The Meghalaya Integrated Transport Project (MITP) will improve about 300 km of strategic road segments and stand-alone bridges by using innovative, climate-resilient, and nature-based solutions.
  • The segments will serve major agriculture areas, important tourist destinations, small-scale industries, major towns and underserved populations by linking them to markets, health and education centres, and national and international corridors.
  • It will also support innovative solutions such as precast bridges to reduce both time and cost of construction.
  • This operation will also support the state’s government “Restart Meghalaya Mission” to revive and boost development activities affected due to C-19 pandemic.
  • It will help restore transport services for the movement of agricultural produce, improve access to health facilities during C-19 type medical emergencies, benefit about 500,000 inhabitants, and generate direct employment of about 8 million person-days.

 AWARDS AND RECOGNITION

Scottish Author Douglas Stuart wins 2020 Booker Prize

  • Scottish writer Douglas Stuart has won the 2020 Booker Prize for Fiction. He has been awarded for his debut novel, “Shuggie Bain”. The 44-year-old Stuart is only the second Scot to have won the prestigious literary prize.
  • The Booker Prize for Fiction, (formerly known as the Booker–McConnell Prize (1969–2001) and the Man Booker Prize (2002–2019)), is a literary prize awarded each year for the best original novel written in the English language and published in the United Kingdom. It carries £50,000 prize ($66,000).

Dr Pokhriyal to be conferred with Vatayan Lifetime Achievement Award

  • Union Education Minister, Ramesh Pokhriyal ‘Nishank’ will be conferred with the Vatayan Lifetime Achievement Award. This award will be conferred to the Minister for writing, poetry and other literary works. The Minister has penned more than 75 books on wide-ranging issues, which have also been translated into many national and foreign languages. Vatayan International Awards given by the Vatayan-UK organization in London honours poets, writers and artists for their exemplary work in their respective fields.
  • Mr Pokhriyal has earlier received several awards in the field of literature and administration including Sahitya Bharati Award by the then Prime Minister Atal Bihari Vajpayee, Sahitya Gaurav Samman by Former President A.P.J. Abdul Kalam, Bharat Gaurav Samman, Good Governance Award by Dubai Government, outstanding Achievement Award by Global Organization of Person of Indian Origin by Mauritius, awarded in Ukraine in the area of environmental protection, among others. Mr Nishank is also honoured with “Himal Gaurav Samman” by Nepal.

 RANKING

India Ranks 77 in TRACE Bribery Risk Matrix 2020

  • India is placed at 77th position in the TRACE Bribery Risk Matrix 2020. India has achieved a score of 45 in a global list that measures business bribery risks of 2020. India’s rank stood 78 positions in 2019. It was a better performance than neighbouring nations such as Bangladesh, Pakistan, Nepal and China. But, Bhutan scored better than India and got 48th place in the list.
  • North Korea, Turkmenistan, South Sudan, Venezuela and Eritrea had the highest commercial bribery risk. Denmark, Norway, Finland, Sweden and New Zealand showed the lowest bribery risk.
  • The TRACE Matrix list is released by TRACE International, an anti-bribery standard-setting organisation, which measures business bribery risk in 194 countries, territories, and autonomous and semi-autonomous regions.

 BOOKS AND AUTHORS

Defence Minister Rajnath Singh unveils two books

  • Defence Minister Rajnath Singh has unveiled two books ‘The Republican Ethic Volume III’ and ‘Loktantra Ke Swar’ which are a collection of selected speeches of President Ram Nath Kovind during the third year of his presidency. Information and Broadcasting Prakash Javadekar unveiled the e-book versions of the two books.
  • Mr Rajnath Singh stated that the President’s speeches depict his concern towards issues such as girls education, empowerment of women, and welfare of the weaker sections.  All the speeches in this book reflect on the self-confidence in this country. This book comprises speeches on the country’s efforts to fight C-19, where India is faring much better than other countries, to bravely defending its borders. This compilation of speeches of President Kovind presents a comprehensive picture of his work, personality and values.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
ARUNDHATI BHARAT MANWATKAR

QUERY 7 days ago

sociology
how can i start its preparation ?
1 LIKES 0 COMMENTS
Gangadhar Tiwari

QUERY 19 days ago

Ssc cgl
How can I command over Gs section?
0 LIKES 0 COMMENTS
Uma shankar

QUERY 22 days ago

Nice
0 LIKES 0 COMMENTS
Pranjali Agrawal

QUERY 1 months ago

Legally PDF
From where can I get the yearly Legally magazine PDF?
4 LIKES 0 COMMENTS
Nimish Ranjan

MCQ 1 months ago

Trigonometry
tan square theta is equal to
cos square theta
sin square theta
sin square theta / cos square theta
all of the above
excessively sun burnt skin
1 LIKES 62 COMMENTS 66 ATTEMPTS
Pranjali Agrawal

MCQ 1 months ago

On October 7,2020, India and Myanmar agreed to work towards the operationalization of which port and when was it built?
Thilawa Port, 2017
Sittwe Port, 2016
Yangon Port, 2016
Mawlamyine, 2015
3 LIKES 96 COMMENTS 101 ATTEMPTS
Rupiya Khatun

QUERY 1 months ago

sir from where i will get mock analysis vedio
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Harshithsai Boddu

MCQ 1 months ago

August mcq
1.Unnat Bharat Abhiyan centre of which institution has partnered with CSIR and Vijnana Bharti for promoting rural development?
IIT Madras
IIT Guwahati
IIT Kharagpur
IIT Delhi
2 LIKES 194 COMMENTS 203 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

What is the total outlay of the new Central Sector Scheme of financing facility launched by PM Modi under the Agriculture Infrastructure Fund?
Rs 2 lakh crore
Rs 1 lakh crore
Rs 3 lakh crore
Rs 4 lakh crore
0 LIKES 191 COMMENTS 193 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

CANI project is related to?
renovation of defence equipment
high speed broadband connections
maintenance of sea ports in India
security of financial transactions
1 LIKES 161 COMMENTS 165 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Which nation declared a state of environmental emergency on August 7, 2020?
Maldives
Mauritius
Indonesia
Malaysia
2 LIKES 218 COMMENTS 220 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Which organization has launched the loyalty platform ‘nth Rewards’?
Google Pay
NPCI
State Bank of India
PayTm
1 LIKES 181 COMMENTS 185 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Wrestling legend James Harris passed away at the age of 70 on August 9. He was popularly known by which name?
Kamala
Baby Bull
The Dragon
Stone Cold
2 LIKES 171 COMMENTS 174 ATTEMPTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts