Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 18 December 2020

अंतरराष्ट्रीय

राजा चारी होंगे नासा के स्पेसएक्स क्रू-3 मिशन के कमांडर

  • नासा और यूरोपीय अंतरिक्ष एजेंसी (ESA) ने भारतीय-अमेरिकी राजा चारी को अंतर्राष्ट्रीय अंतरिक्ष स्टेशन के लिए स्पेसएक्स क्रू -3 मिशन का कमांडर चुना है। वर्तमान में राजा चारी, अमेरिकी वायु सेना में कर्नल के पद पर कार्यत हैं। वह स्पेसएक्स क्रू -3 मिशन के कमांडर होंगे, जबकि नासा के (Tom Marshburn) टॉम मार्शबर्न पायलट होंगे और ईएसए के (Matthias Maurer) मथायस मौरर मिशन विशेषज्ञ के रूप में काम करेंगे। यह मिशन अगले साल शुरू लॉन्च किए जाने की उम्मीद है।
  • चारी, मार्शबर्न और मौरर के ऑर्बिट लेबोरेटरी में पहुंचते हैं, तो वे छह महीने की अवधि के लिए अभियान दल के सदस्य बन जाएंगे। क्रू में क्रू -2 अंतरिक्ष यात्रियों के साथ एक मामूली ओवरलैप होगा, जिन्हें 2021 के शुरुआत में लॉन्च करने की संभावना है।
  • चारी का जन्म मिलवॉकी में हुआ था, लेकिन उनका होमटाउन, आइडर, सीडर फॉल्स को माना जाता हैं। राजा चारी के पिता श्रीनिवास चारी इंजीनियरिंग की डिग्री प्राप्त करने के लिए कम उम्र में ही हैदराबाद से अमेरिका चले आए थे।
  • वह अमेरिकी वायु सेना में एक कर्नल हैं और परीक्षण पायलट के रूप में व्यापक अनुभव के साथ मिशन से जुड़ेंगे।
  • राजा चारी के लिए, यह पहली स्पेसफ्लाइट होगी। वह 2017 में नासा के अंतरिक्ष यात्री बने थे।

 राष्ट्रीय

पीएम मोदी ने गुजरात में किया दुनिया के सबसे बड़े नवीकरणीय ऊर्जा पार्क का शिलान्यास

  • प्रधान मंत्री नरेंद्र मोदी ने गुजरात के कच्छ जिले में 30,000 मेगावाट (MW) क्षमता वाले हाइब्रिड नवीकरणीय ऊर्जा पार्क की आधारशिला रखी। यह दुनिया का अपनी तरह का सबसे बड़ा नवीकरणीय ऊर्जा पार्क होगा। इसके भारत के 2030 तक के 450 GW (4,50,000 मेगावाट) बिजली उत्पादन करने के लक्ष्य को पूरा करने में अहम भूमिका निभाने की उम्मीद है।
  • इस पार्क का निर्माण भारत-पाकिस्तान सीमा के पास खवाड़ा और विघाखोट गांवों के बीच किया जा रहा है
  • अक्षय पार्क में प्रत्येक पवन ऊर्जा और सौर ऊर्जा के लिए दो समर्पित क्षेत्र होंगे।
  • यह 72,600 हेक्टेयर बंजर भूमि में फैला होगा, जिसमें 49,600 हेक्टेयर सौर परियोजना और 23,000 हेक्टेयर भूमि पवन ऊर्जा के लिए शामिल है।

 खेल

कतर 2030 और सऊदी अरब 2034 में करेंगे एशियाई खेलों की मेजबानी

  • Asian Games 2030 & 2034: प्रतिद्वंद्वी देशों कतर और सऊदी अरब के बीच लंबे समय से चले आ रहे मतभेदों पर करार होने के बाद वर्ष 2030 के एशियाई खेलों का आयोजन दोहा, कतर, जबकि 2034 एशियाई खेलों का आयोजन सऊदी अरब के रियाद में किए जाने का फैसला किया गया। दोहा ने ओलिंपिक काउंसिल ऑफ एशिया (OCA) की आम सभा में 2030 खेलों की मेजबानी हासिल करने के लिए हुए मतदान में रियाद को हराकर मेजबानी हासिल की।
  • सऊदी अरब और कतर के बीच लंबे समय से चले आ रहे राजनीतिक विवादों के बीच मतदान संपन्न हुआ। सऊदी अरब उन चार देशों में शामिल है, जिसने 2017 में कतर का व्यापार और यात्रा बहिष्कार कर दिया था। विवाद को सुलझाने के लिए ओसीए इस नतीजे पर पहुंचा कि मतदान में विजेता को 2030 की मेजबानी सौंपी जाएगी, जबकि दूसरा उम्मीद्वार 2034 में खेलों का आयोजन करेगा.

 विज्ञान और तकनीक

इसरो ने SSA के लिए की समर्पित नियंत्रण केंद्र "NETRA" की स्थापना

  • भारतीय अंतरिक्ष अनुसंधान संगठन (ISRO) द्वारा बेंगलुरु में पीन्या के अपने ISTRAC परिसर में "NETRA" नामक एक समर्पित अंतरिक्ष परिस्थिति-संबंधी जागरूकता (Space Situational Awareness) नियंत्रण केंद्र स्थापित किया है गया। ISRO, SSA कंट्रोल सेंटर 'NETRA' का औपचारिक उद्घाटन ISRO के अध्यक्ष के सिवान द्वारा किया गया था।
  • “NEtwork for space object TRacking and Analysis (NETRA)” भारत की अंतरिक्ष परिसंपत्तियाँ की निगरानी, ट्रैकिंग और सुरक्षा करेगा। साथ ही यह भारत के भीतर सभी एसएसए गतिविधियों के केंद्र के रूप में भी कार्य करेगा।
  • यह अंतरिक्ष मितव्ययिता जागरूकता और प्रबंधन निदेशालय (Directorate of Space Situational Awareness and Management) के रूप में स्थापित किया गया है, जिसका उद्देश्य अंतरिक्ष मलबे के निकट दृष्टिकोण और टकराव से उच्च मूल्यवान अंतरिक्ष संपत्ति का संरक्षण करना है।
  • एसएसए गतिविधियों के लिए समर्पित अत्याधुनिक सुविधा, भारतीय एजेंसियों, उनके विदेशी समकक्षों और अंतर्राष्ट्रीय निकायों के बीच समन्वय स्थापित करने में भी मदद करेगी।
  • NETRA के मुख्य भाग रडार, ऑप्टिकल टेलीस्कोप फैसिलिटी और एक नियंत्रण केंद्र होगा।

 दिवस

अरबी भाषा दिवस: 18 दिसंबर

  • UN Arabic Language Day: प्रतिवर्ष 18 दिसंबर को संयुक्त राष्ट्र अरबी भाषा दिवस के रुप में मनाया जाता है। इस दिन की शुरुआत संयुक्त राष्ट्र शैक्षिक, वैज्ञानिक और सांस्कृतिक संगठन (यूनेस्को) द्वारा 2010 में बहुभाषावाद और सांस्कृतिक विविधता के साथ-साथ पूरे संगठन में अपनी छह आधिकारिक भाषाओं के समान उपयोग को प्रोत्साहित करने के लिए की गई थी।
  • 18 दिसंबर को अरबी भाषा दिन इसलिए चुना गया था क्योंकि "इसी दिन 1973 में महासभा ने संयुक्त राष्ट्र की आधिकारिक भाषा के रूप में अरबी भाषा को मंजूरी दी थी"।

 अंतर्राष्ट्रीय प्रवासी दिवस: 18 दिसंबर

  • International Migrants Day: प्रतिवर्ष 18 दिसंबर को विश्व स्तर पर अंतर्राष्ट्रीय प्रवासी दिवस मनाया जाता है। संयुक्त राष्ट्र महासभा ने दिसंबर 2000 में, दुनिया भर में बढ़ती प्रवासियों की संख्या को देखते हुए 18 दिसंबर को अंतर्राष्ट्रीय प्रवासी दिवस के रूप में घोषित किया था।
  • अंतर्राष्ट्रीय प्रवासी दिवस 2020 का विषय है ‘Reimagining Human Mobility’.
  • यह दिन सभी प्रवासी कामगारों और उनके परिवारों के सदस्यों के अधिकारों का संरक्षण करने पर 18 दिसंबर 1990 को संयुक्त राष्ट्र (यूएन) द्वारा अपनाए अंतर्राष्ट्रीय कन्वेंशन को अपनाने की वर्षगांठ का प्रतीक है।

 सम्मेलन एवं समझौते

पीएम मोदी ने शेख हसीना के साथ द्विपक्षीय शिखर सम्मेलन का किया आयोजन

  • भारत और बांग्लादेश सरकार ने द्विपक्षीय सबंधों पर व्यापक चर्चा करने के लिए एक आभासी शिखर सम्मेलन आयोजित किया, जिसमें COVID-19 महामारी के बाद सहयोग को और अधिक मजबूत बनाने पर भी चर्चा की गई। बैठक का नेतृत्व प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी और बांग्लादेश की प्रधानमंत्री शेख हसीना ने किया।
  • दोनों नेताओं ने संयुक्त रूप से हल्दीबाड़ी-चिल्हाटी रेलवे लिंक का उद्घाटन किया, जो दोनों पड़ोसी देशों की सीमाओं को जोड़ेगा। यह रेल मार्ग पश्चिम बंगाल के हल्दीबाड़ी और बांग्लादेश के चिल्हाटी के बीच स्थित है। इसे 55 साल के अंतराल के बाद दोबारा शुरू किया गया है। 1965 में भारत और फिर पूर्वी पाकिस्तान के बीच रेल संपर्क टूटने के बाद रेलवे लाइन बंद पड़ी थी।
  • साथ ही दोनों नेताओं ने महात्मा गांधी और बंगबंधु शेख मुजीबुर रहमान के सम्मान में डिजिटल प्रदर्शनी का उद्घाटन भी किया।
  • भारत की ओर से बंगबंधु शेख मुजीबुर रहमान के सम्मान में एक डाक टिकट भी जारी किया गया।
  • इसके अलावा, दोनों पक्षों ने विभिन्न क्षेत्रों में 7 समझौता ज्ञापनों और करार पर हस्ताक्षर भी किए।

 पुरस्कार एवं सम्मान

काइली जेनर ने साल 2020 की सबसे ज्यादा कमाई करने वाली मशहूर हस्तियों की सूची में किया टॉप

  • अमेरिकी मीडिया व्यक्तित्व और रियलिटी टीवी स्टार काइली जेनर (Kylie Jenner) को फोर्ब्स द्वारा साल 2020 की सबसे अधिक कमाई वाली सेलिब्रिटी का खिताब दिया गया है। दुनिया के शीर्ष कमाई करने वाले सितारों में टॉप रहने वाली काइली जेनर साल 2020 में 6.1 बिलियन डॉलर की कमाई की। फोर्ब्स के साथ काइली के इतिहास को अलग करते हुए, वहाँ के वित्तीय विशेषज्ञों ने इस वर्ष की कमाई $ 590 मिलियन होने के बाद गणना की कि उन्होंने अपने ब्यूटी ब्रांड की अधिकांश हिस्सेदारी कोटी इंक को बेच दी थी।
  • इस सूची में 170 मिलियन डॉलर की कमाई के साथ नंबर 2 पर काबिज अमेरिकी रैपर और रिकॉर्ड निर्माता कान्ये वेस्ट थे, जो संयोग से काइली के ब्रोदर इन लॉ भी हैं। टायलर पेरी, हॉवर्ड स्टर्न, और ड्वेन जॉनसन सहित, रोजर फेडरर, क्रिस्टियानो रोनाल्डो, लियोनेल मेस्सी, नेमार और लेब्रोन जेम्स जैसे ए-लिस्टर एथलीट शीर्ष 10 में जगह बनाने कामयाब रहे। COVID-19 महामारी के प्रभाव के कारण मनोरंजन उद्योग, इस वर्ष का कुल मिलाकर $ 6.1 बिलियन अमरीकी डालर 2019 की तुलना में 200 मिलियन कम है।

 SAIL ने जीता गोल्डन पीकॉक एनवायरनमेंट मैनेजमेंट अवार्ड 2020

  • स्टील अथॉरिटी ऑफ इंडिया लिमिटेड (SAIL) को इंस्टीट्यूट ऑफ डायरेक्टर्स द्वारा इस्पात क्षेत्र में वर्ष 2020 के लिए प्रतिष्ठित गोल्डन पीकॉक पर्यावरण प्रबंधन पुरस्कार से सम्मानित किया गया है। कंपनी लगातार दो वर्षों के लिए इस पुरस्कार की विजेता रही है और यह टिकाऊ और पर्यावरणीय रूप से जिम्मेदार स्टील बनाने के लिए इसके द्वारा किए गए प्रयासों को दर्शाता है। यह पुरस्कार श्रेणी के सबसे प्रतिष्ठित पुरस्कारों में से एक है।
  • SAIL, पर्यावरण संरक्षण के लिए अपनी कॉर्पोरेट ज़िम्मेदारी के रूप में लगातार विभिन्न पर्यावरणीय उपायों को अपनाने पर ध्यान केंद्रित करता है, जिसमें प्रदूषण नियंत्रण सुविधाओं का उन्नयन, उपचार और व्यक्तिगत इकाइयों और संगठनों से अपशिष्ट जल का पुनर्चक्रण, पौधों और इकाइयों के हरे रंग के आवरण में वृद्धि, विभिन्न ठोस अपशिष्ट (अर्थात प्रक्रिया अपशिष्ट, खतरनाक अपशिष्ट, कैंटीन / टाउनशिप कचरा), वनीकरण के माध्यम से कार्बन का पृथक्करण, अन्य लोगों के बीच खनन क्षेत्र की पर्यावरणीय बहाली कुशल हैंडलिंग शामिल है।
  • इसके अलावा, SAIL की पहल के प्रभाव और स्वच्छ पर्यावरण में सुधार, उत्सर्जन और निर्वहन को कम करने, जलवायु परिवर्तन के प्रभावों को कम करने और कंपनी को पर्यावरणीय रूप से सौम्य तरीके से अपने संचालन का संचालन करने में मदद मिली है।

 बैंकिंग और अर्थव्यवस्था

भारत ने वाडा को डोप फ्री खेलों के लिए 1 मिलियन डालर की राशि देने का किया ऐलान

  • भारत ने विश्व स्तर पर क्लीन स्पोर्ट यानि डोप मुक्त खेलों का माहौल तैयार करने के लिए वर्ल्ड एंटी-डोपिंग एजेंसी (WADA) को इसके वैज्ञानिक अनुसंधान बजट के लिए 1 मिलियन अमरीकी डालर की राशि देने की घोषणा की है। भारत द्वारा किया गया योगदान चीन, सऊदी अरब और मिस्र सहित अन्य विश्व देशों द्वारा किए गए योगदानों में सबसे अधिक है। यह योगदान भारत द्वारा वाडा के मुख्य बजट में किए गए वार्षिक योगदान से अधिक है।
  • WADA द्वारा इस राशि का इस्तेमाल नए एंटी-डोपिंग टेस्टिंग और पहचान प्रक्रियाओं को विकसित करने और WADA के स्वतंत्र जांच और खुफिया विभाग को और मजबूत करने के लिए किया जाएगा। सभी सदस्य राष्ट्रों के कुल योगदान का अंतर्राष्ट्रीय ओलंपिक समिति (IOC) द्वारा एक बराबर राशि से मिलान करके 10 मिलियन अमरीकी डालर का कोष बनाया जाएगा।

केनरा बैंक ने इंटरनेट बैंकिंग के जरिए विदेशी मुद्रा ट्रान्सफर के लिए लॉन्च किया "FX 4 U"

  • केनरा बैंक ने सभी इंटरनेट बैंकिंग उपयोगकर्ताओं को फॉरेक्स ट्रांजेक्शन की समस्या से निपटने में सक्षम बनाने क लिए FX 4 U लॉन्च किया है। इंटरनेट बैंकिंग के माध्यम से विदेशी मुद्रा प्रेषण के लिए FX 4 U का उपयोग किया जाता है। इस लॉन्च के साथ, पात्र ग्राहक FEMA विनियम 1999 के पालन में प्रेषण सुविधा का कार्य कर सकेंगे।
  • एक बार लैटर ऑफ क्रेडिट (एलसी) मॉड्यूल सक्रिय हो जाता है, तो कॉर्पोरेट ग्राहक इंटरनेट बैंकिंग के माध्यम से दस्तावेजों के साथ नियंत्रण रेखा के आवेदन कर सकते हैं और जमा कर सकते हैं।
  • एक बार LC मॉड्यूल सक्रिय होने के बाद कॉर्पोरेट ग्राहक इंटरनेट बैंकिंग के माध्यम से दस्तावेज़ों के साथ LC अनुप्रयोगों को बना और जमा कर सकते हैं।
  • इंटरनेट बैंकिंग के माध्यम से जमा किए गए लेन-देन केंद्रीयकृत प्रक्रिया केंद्र - विदेशी मुद्रा लेनदेन (सीपीसीएफटी) में प्रवाहित होंगे, जहां अनुपालन और लेखांकन वर्ल्ड सोसायटी इंटरबैंक फाइनेंशियल टेलीकम्युनिकेशन (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) के लिए सोसायटी के माध्यम से किया जाएगा और प्रेषित किया जाएगा।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 18 December 2020

INTERNATIONAL

NASA selects Raja Chari as commander of SpaceX Crew-3 mission

  • NASA and the European Space Agency (ESA) have selected Indian-American Raja Chari to be the Commander of the SpaceX Crew-3 mission to the International Space Station. Presently Raja Chari, is a colonel in the US Air Force. He will be the commander of SpaceX Crew-3 mission, while Nasa’s Tom Marshburn will be pilot and ESA’s Matthias Maurer will serve as a mission specialist. This mission is expected to be launched next year.
  • When Chari, Marshburn, and Maurer arrive at the orbiting laboratory, they will become expedition crew members for the duration of their six-month stay. The crew will have a slight overlap with the Crew-2 astronauts, who are expected to launch in the spring of 2021.
  • Chari was born in Milwaukee, but considers Cedar Falls, Iowa, his hometown. Raja Chari’s father Srinivas Chari left for the US from Hyderabad at a young age for an engineering degree.
  • He is a colonel in the US Air Force and joins the mission with extensive experience as a test pilot.
  • For Raja Chari, this will be the first spaceflight. He became a Nasa astronaut in 2017.

 NATIONAL

PM Modi inaugurates world’s largest renewable energy park in Gujarat

  • Prime Minister Narendra Modi laid the foundation stone of the 30,000 megawatt (MW) capacity hybrid renewable energy park in Kutch district of Gujarat. It will be the largest renewable energy park of its kind in the world. It is expected to play a major role in fulfilling India’s vision of generating 450 GW (4,50,000 mw) of power by 2030.
  • The park is being constructed between Khawda and Vighakhot villages near India-Pakistan border.
  • The renewable park will have two dedicated zones, one each for the wind energy and solar energy.
  • It will be spread over 72,600 hectares of waste land, including 49,600 hectares for solar project and 23,000 hectares of land for wind power.

 SPORTS

Qatar to host 2030 Asian Games, 2034 edition in Saudi Arabia

  • The 2030 Asian Games were awarded to Doha, Qatar and the 2034 event went to Riyadh, Saudi Arabia after a deal was struck between the rival nations. Doha beat Riyadh for the 2030 Games in the vote at the Olympic Council of Asia’s (OCA) general assembly.
  • The vote took place amid a bitter and long-running political dispute between Saudi Arabia and Qatar. Saudi Arabia is one of four countries which has imposed a trade and travel boycott on Qatar since 2017. The OCA reached a deal to vote on the 2030 host but to give the other candidate the 2034 event.

 SCIENCE AND TECHNOLOGY

ISRO sets up dedicated control centre ‘NETRA’ for SSA

  • The Indian Space Research Organization (ISRO) has set up a dedicated Space Situational Awareness (SSA) Control Centre named “NETRA”, at its ISTRAC campus at Peenya, Bengaluru. The ISRO SSA Control Centre ‘NETRA’ was formally inaugurated by ISRO Chairman K Sivan.
  • The “NEtwork for space object TRacking and Analysis (NETRA)” will monitor, track and protect India’s space assets. It will function as a hub of all SSA activities within India.
  • It has been set up as a ‘Directorate of Space Situational Awareness and Management (DSSAM)’ aiming to protect high valued space assets from space debris close approaches and collisions.
  • The state-of-the-art facility, dedicated to SSA activities, will also help to coordinate between Indian agencies, their foreign counterparts and international bodies.
  • The main elements of NETRA would be a radar, an optical telescope facility, and a control centre.

 IMPORTANT DAYS

Arabic Language Day observed globally on 18 December

  • UN Arabic Language Day is observed annually on December 18 every year. The day was established by the UN Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) in 2010 to celebrate multilingualism and cultural diversity as well as to promote equal use of all six of its official languages throughout the Organization.
  • December 18 was chosen as the date for the Arabic language as it is “the day in 1973 when the General Assembly approved Arabic as an official UN language “.

 International Migrants Day is celebrated on 18 December

  • The International Migrants Day is observed globally on 18 December every year. In December 2000, the UN General Assembly proclaimed 18 December as International Migrants Day after considering the large and increasing number of migrants in the world.
  • The theme of International Migrants Day 2020 is ‘Reimagining Human Mobility’.
  • The day marks the anniversary of the adoption of the International Convention on the Protection of the Rights of All Migrant Workers and Members of Their Families, which was adopted by the United Nations (UN) on 18 December 1990.

 SUMMITS AND MOU’S

PM Modi holds virtual summit with Sheikh Hasina

  • The Government of India and Bangladesh held a virtual summit to hold comprehensive discussions on the entire spectrum of the bilateral relationship, including further strengthening cooperation in the post-C-19 era. The meeting was led by Prime Minister Narendra Modi and his Bangladesh counterpart Sheikh Hasina.
  • The two leaders jointly inaugurated the Chilahati-Haldibari rail link, which would connect the borders of the two neighbouring countries. The rail route lies between Haldibari in West Bengal and Chilahati in Bangladesh. It is re-opened after a gap of 55 years. The railway line has been defunct after rail links between India and then East Pakistan snapped in 1965.
  • Both the leaders also digitally inaugurated the digital exhibition in the honour of Mahatma Gandhi and Bangabandhu Sheikh Mujibur Rehman.
  • The Indian side also released a postal stamp to commemorate Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman.
  • Apart from this, the two sides signed 7 MoUs and agreements in various fields.

 AWARDS AND RECOGNITION

Kylie Jenner tops Forbes’ list of highest-paid celebrities of 2020

  • American media personality and reality TV star, Kylie Jenner has been crowned the highest-paid celebrity of 2020 by Forbes. The top-earning stars in the world earned a combined of $6.1 billion in 2020 with Kylie Jenner. Setting aside Kylie’s history with Forbes, the financial experts there calculated her earning this year to be at $590 million after she sold a majority of her beauty brand’s stake to Coty Inc.
  • Ranked at number 2 on the list by making $170 million was American rapper and record producer Kanye West, who is also coincidentally Kylie’s brother-in-law. In addition to Tyler Perry, Howard Stern, and Dwayne Johnson, A-lister athletes like Roger Federer, Cristiano Ronaldo, Lionel Messi, Neymar and LeBron James helped round out the top 10. Due to the impact of the COVID-19 pandemic on the entertainment industry, this year’s combined total of USD 6.1 billion was USD 200 million lesser than that of 2019.

 SAIL gets Golden Peacock Environment Management Award 2020

  • Steel Authority of India Limited (SAIL) has been awarded with the prestigious Golden Peacock Environment Management Award for the year 2020 in the Steel Sector by the Institute of Directors. The company has been the winner of this award for successive two years and this bears testimony to the efforts made by it for sustainable and environmentally responsible steel making. This award is one of the most coveted awards in the category.
  • SAIL, as its Corporate Responsibility for Environment Protection continuously focuses on adopting various environmental measures including, upgrading of pollution control facilities, treatment & recirculation of wastewater from individual units & outfalls, enhancement in the green cover in & around Plants & Units, efficient handling of different solid wastes (viz. process waste, hazardous waste, canteen/township waste), carbon sequestration through afforestation, eco-restoration of mined out area, among others.
  • Also, the impact of SAIL’s initiatives and best practices on improving cleaner environment, reducing emissions & discharges, mitigating impacts of climate change and helping the Company to conduct its operations in environmentally benign manner has been recognized.

 BANKING AND ECONOMY

India pledges USD 1 million to WADA to support Clean Sport

  • India has pledged a sum of USD 1 million to the World Anti-Doping Agency (WADA), towards its scientific research budget, to ensure an atmosphere of Clean Sport globally. The contribution made by India is the highest among contributions made by other world governments, including China, Saudi Arabia and Egypt. This contribution is over and above the annual contribution made to WADA’s core budget by India.
  • The sum will be used by WADA to develop innovative anti-doping testing and detection methods, and further strengthen WADA’s independent Investigations and Intelligence Department. The total contribution of all member nations will be matched by an equal sum by the International Olympic Committee (IOC) to create a corpus of USD 10 million.

Canara Bank unveils “FX 4 U” for forex remittance via Internet Banking

  • Canara Bank has launched FX 4 U that enables its entire internet banking users to handle forex transactions hasslefree. FX 4 U is used for forex remittance through internet banking. With this development, eligible customers will be able to undertake remittance facility in adherence to the FEMA regulations 1999.
  • Once the letter of credit (LC) module is activated, the corporate customers can make and submit LC applications with documents through internet banking.
  • Corporate customers can make and submit the LC applications along with documents through internet banking once the LC module is activated.
  • The transactions that are submitted through internet banking will flow seamlessly to the Centralized Process Centre – Forex Transactions(CPCFT), where the Compliance and accounting will be done and transmitted through The Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication (SWIFT).

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Which website is good for the latest current affairs?

Toprankers is one of the best websites for the lastest current affairs.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
SUMIT BHATT

MCQ 1 months ago

SABSE PAHLE NET BANKING KIS BANK DWARA SHURU KI GYI
I C I C I BANK
AXIS BANK
R B I BANK
H D F C BANK
0 LIKES 103 COMMENTS 104 ATTEMPTS
Dev Choudhary

QUERY 1 months ago

Play Satta Matka and Change Your Life with Sattaking.agency
Sattaking.agency may be the earth most branded online gambling website. Well come all my best friends. Satta Matka market, Satta market, matka jodi fix, today matka, Delhi Satta, Gaziabad Satta, Satta India, Indian Matka Tips, Matka world, daily Matka number, free Matka number, boss matka, matka tips, Satta King tips, matka fix number, satta number, kalyan today jodi number. There would be several of you wanting forward to understand concerning Satta Matka game. Here, we tend to face measure going to share it during a elaborated manner to place in easy words, Satta Matka or Indian Satta Matka is taken under consideration a kind of inline gambling. It's obtaining quite popular and other people area unit full enjoying it on an oversized scale. This extremely fashionable game was started in Delhi, Ghaziabad, and Mumbai in India. Inside a fast span of a while, it's grabbed many success at the fore front. Inside prescribed taken time, the recognition of this online satta game has reached to next level. Now play Satta Matka game with sattaking.agency and change your life. https://www.sattaking.agency
0 LIKES 0 COMMENTS
Aadia Nair

QUERY 1 months ago

Where can we find a daily current affairs quiz?
1 LIKES 0 COMMENTS
Kajal Tiwari

QUERY 1 months ago

Current affairs
How to cope with all the passages...as clat examination is based on passages
0 LIKES 2 COMMENTS
gamidi venkat rambabu

QUERY 1 months ago

current affairs
1 LIKES 0 COMMENTS
Blessing Chisenga

QUERY 1 months ago

Biology
What is respiration
2 LIKES 1 COMMENTS
Sanakhan

QUERY 1 months ago

Ssc
Current affairs
3 LIKES 0 COMMENTS
Cuty Princess

QUERY 1 months ago

Mallick
Yes
0 LIKES 0 COMMENTS
SATYENDRA KUMAR SINGH

QUERY 1 months ago

hthrtjyyky
0 LIKES 0 COMMENTS
ARUNDHATI BHARAT MANWATKAR

QUERY 1 months ago

sociology
how can i start its preparation ?
1 LIKES 0 COMMENTS
Gangadhar Tiwari

QUERY 1 months ago

Ssc cgl
How can I command over Gs section?
0 LIKES 2 COMMENTS
Uma shankar

QUERY 1 months ago

Nice
0 LIKES 0 COMMENTS
Pranjali Agrawal

QUERY 1 months ago

Legally PDF
From where can I get the yearly Legally magazine PDF?
4 LIKES 0 COMMENTS
Nimish Ranjan

MCQ 1 months ago

Trigonometry
tan square theta is equal to
cos square theta
sin square theta
sin square theta / cos square theta
all of the above
excessively sun burnt skin
2 LIKES 137 COMMENTS 150 ATTEMPTS
Pranjali Agrawal

MCQ 1 months ago

On October 7,2020, India and Myanmar agreed to work towards the operationalization of which port and when was it built?
Thilawa Port, 2017
Sittwe Port, 2016
Yangon Port, 2016
Mawlamyine, 2015
3 LIKES 172 COMMENTS 181 ATTEMPTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts