Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 16 November 2020

अंतरराष्‍ट्रीय

म्यांमार में हुए चुनावों में आंग सान सू की पार्टी ने दर्ज की बड़ी जीत

  • नोबेल पुरस्कार विजेता आंग सान सू (Aung San Suu Kyi) की नेतृत्व वाली म्यांमार की सत्तारूढ़ पार्टी ने हाल ही में हुए चुनावों शानदार जीत हासिल की है। नेशनल लीग फॉर डेमोक्रेसी (NLD) पार्टी ने कुल 400 सीटों पर जीत हासिल की है, जबकि विपक्षी पार्टी यूनियन सॉलिडैरिटी एंड डेवलपमेंट पार्टी (USDP) केवल 21 सीटें ही हासिल कर पाई।
  • नेशनल लीग ऑफ डेमोक्रेसी (एनएलडी) पार्टी को दूसरे कार्यकाल के लिए चुनने के लिए लगभग 38 मिलियन मतदातों ने मतदान किया। NLD को इस चुनाव को जीतने के लिए निर्वाचित सीटों में से कम से कम 2/3 दो-तिहाई सीटों पर जीतना जरुरी था।

 राष्‍ट्रीय

डॉ. हर्षवर्धन ने 8 वीं ब्रिक्स STI मंत्रिस्तरीय बैठक में लिया हिस्सा

  • ब्राजील, रूस, भारत, चीन और दक्षिण अफ्रीका यानि ब्रिक्स समूह के विज्ञान, प्रौद्योगिकी और नवाचार मंत्रिस्तरीय की 8 वीं बैठक वर्चुअल माध्यम से सदस्य देशों के बीच विज्ञान एवं प्रौद्योगिकी के सहयोग पर आयोजित की गई।
  • इस बैठक की अध्यक्षता रूस ने की (रूस 12 वें ब्रिक्स शिखर सम्मेलन का अध्यक्ष है)।

एस जयशंकर ने किया 15 वें पूर्वी एशिया शिखर सम्मेलन 2020 में भारत का प्रतिनिधित्व

  • विदेश मंत्री डॉ. एस जयशंकर ने 15 वें पूर्वी एशिया शिखर सम्मेलन (EAS) में पीएम मोदी की ओर से भारत का प्रतिनिधित्व किया है। इस शिखर सम्मेलन की अध्यक्षता वियतनाम के प्रधान मंत्री गुयेन जुआन फुक (Vietnam Nguyen Xuan Phuc) ने की, वियतनाम वर्ष 2020 के लिए आसियान का अध्यक्ष है (आसियान मंच में केंद्रीय भूमिका और नेतृत्व करता है)। इस वर्चुअल समिट में सभी 18 ईएएस देशों ने हिस्सा लिया।
  • जयशंकर ने पूर्वी एशिया शिखर सम्मेलन (EAS) द्वारा भारत-प्रशांत क्षेत्र के प्रमुख तंत्र के रूप में निभाई गई महत्वपूर्ण भूमिका के बारे में बताया और इसे और अधिक संवेदनशील बनाने के लिए भारत के समर्थन की प्रतिबद्धता जताई। उन्होंने रणनीतिक मुद्दों पर विचारों का आदान-प्रदान करने के लिए नेतृत्वकर्ता मंच के रूप में ईएएस के महत्व की फिर से पुष्टि की। उन्होंने ईएएस नेताओं को कोविड-19 पर महामारी पर भारत की प्रतिक्रिया के बारे में जानकारी दी और अंतर्राष्ट्रीय समुदाय का समर्थन करने के भारत के प्रयासों पर प्रकाश डाला।

भारत ने C-19 ASEAN रिस्पॉन्स फंड में किया 1 मिलियन डॉलर की वित्तीय सहायता का विस्तार

  • भारत ने C-19 ASEAN रिस्पॉन्स फंड में 1 मिलियन अमेरिकी डॉलर की वित्तीय सहायता का विस्तार किया है। इसकी पुष्ठी प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी द्वारा 17 वें आसियान-भारत शिखर सम्मेलन में की गई, जिसे वर्चुली आयोजित किया गया था।
  • 10 आसियान देशों के नेताओं ने शिखर सम्मेलन के समापन पर, 2021-2025 के लिए नई आसियान-भारत एक्शन योजना को अपनाने का स्वागत किया। पीएम मोदी, वियतनाम के प्रधानमंत्री गुयेन जुआन फुच (Nguyen Xuan Phuc) के निमंत्रण पर 17 वें आसियान-भारत शिखर सम्मेलन में भाग लिया, जो आसियान के वर्तमान अध्यक्ष हैं।

 वस्त्र मंत्रालय ने किया ‘#लोकल4दिवाली’ अभियान का शुभारंभ

  • केंद्रीय वस्‍त्र मंत्रालय ने दिवाली के अवसर पर "Local4Diwali" नामक एक विशेष अभियान शुरू किया है। यह अभियान भारतीय हस्तकला को बढ़ावा देने के लिए शुरू किया गया है जो देश की सांस्कृतिक विरासत होने के साथ-साथ कई लोगों की आजीविका का साधन भी है। उपलब्ध आंकड़ों के अनुसार, हस्तशिल्प क्षेत्र महिला सशक्तीकरण का एक प्रमुख क्षेत्र है क्योंकि इसमें लगभग 55% श्रमिक और कारीगर महिलाएं हैं।
  • "#लोकल4दिवाली" अभियान का मुख्य उद्देश्य लोगों को इस दिवाली पर भारतीय हस्तशिल्प उत्पादों को खरीदने और उपहार देने का आग्रह करना है।
  • इस अभियान का मूल उद्देश्य भारतीय हस्तशिल्प और कारीगरों को प्रोत्साहित करना है।
  • यह अभियान हस्तकला कारीगरों और श्रमिकों को अपनी बिक्री बढ़ाने और अपने व्यवसाय को बढ़ावा देने में मदद करेगा।
  • पीएम मोदी द्वारा दिए “Vocal for Local” के विचार को बढ़ावा देने के बाद, हर क्षेत्र स्थानीय व्यवसायों को बढ़ावा देने और आत्मनिर्भर भारत अभियान को मजबूत करने की दिशा में काम कर रहा है।

 IRCTC दिसंबर में करेगा 'भारत दर्शन यात्रा' का शुभारंभ

  • इंडियन रेलवे कैटरिंग एंड टूरिज्म कॉरपोरेशन (IRCTC) 12 दिसंबर से 'भारत दर्शन-भारत दक्षिण यात्रा' का शुभारंभ करने जा रहा है। भारत दर्शन यात्रा हैदराबाद और सिकंदराबाद से 12 से 18 दिसंबर तक चलेगी। इस यात्रा का विषय ‘Show India to Indians’ (भारतीयों को भारत के दर्शन) होगा।
  • इस पर्यटक ट्रेन में चढ़ने और उतरने की सुविधा सिकंदराबाद, खम्मम, नेल्लोर, विजयवाड़ा, वारंगल, ओंगोल और रेनीगुंटा पर उपलब्ध होगी।
  • ट्रेन में 12 स्लीपर कोच, 3-टियर एसी कोच और एक पैंट्री कार होगी।
  • स्लीपर कोच का किराया 7,140 रुपये होगा और जबकि 3-टियर एसी कोच का किराया 8,610 रुपये होगा।
  • सभी पर्यटकों के लिए रात में ठहरने की सुविधा डोरमेट्री या धर्मशालाओं में की जाएगी।
  • पर्यटकों को प्रतिदिन सुबह की चाय, नाश्ता, दोपहर का भोजन, रात का खाना और पानी की बोतल भी प्रदान की जाएगी।
  • रेल प्राधिकरण ट्रेन में किराया साझा करने और टूर एस्कॉर्ट और सुरक्षा के आधार पर नॉन-एसी बस परिवहन की व्यवस्था करेंगे।
  • जनवरी 2019 में, IRCTC ने अपनी वेबसाइट पर शिरडी साईं बाबा के दर्शन टिकट के लिए बुकिंग शुरू की।

 शोक संदेश

वयोवृद्ध बंगाली अभिनेता सौमित्र चटर्जी का निधन

  • प्रख्यात बंगाली अभिनेता और दादा साहब फाल्के पुरस्कार से सम्मनित सौमित्र चटर्जी का निधन हो गया। वह ऑस्कर विजेता फिल्म निर्देशक सत्यजीत रे के साथ काम के बाद प्रसिद्ध हुए, जिनके साथ उन्होंने चौदह फिल्मों में काम किया। उन्होंने देश और विदेश में कई पुरस्कार जीते थे।
  • सौमित्र चटर्जी को 2004 में भारत सरकार द्वारा पद्म भूषण, 2012 में सिनेमा में दिए जाने वाला भारत का सर्वोच्च सम्मान दादा साहब फाल्के अवार्ड से सम्मानित किया गया था। इसके अलावा सौमित्र चटोपाध्याय 1999 में कलाकारों को दिए जाने वाले फ्रांस के सर्वोच्च पुरस्कार ऑर्ड्रे डेस आर्ट्स एट डेस लेट्रेस (Ordre des Arts et des Lettres) से सम्मानित होने वाले पहले भारतीय व्यक्ति बने थे।

 प्रख्यात पत्रकार और लेखक रवि बेलगेरे का निधन

  • प्रख्यात पत्रकार और लेखक रवि बेलगेरे (Ravi Belagere) का निधन हो गया। वह कर्नाटक से थे। वह अपराध की दुनिया में लेखन के लिए प्रसिद्ध थे और उसका लेख ‘Paapigala Lokadalli’ बहुत लोकप्रिय था।
  • बेलागेरे को कई पुरस्कारों से सम्मानित किया गया, जिसमें कर्नाटक साहित्य अकादमी पुरस्कार, कन्नड़ राज्योत्सव पुरस्कार, कर्नाटक मीडिया अकादमी पुरस्कार और कई अन्य शामिल हैं। शिक्षाविद् बेलागेरे के शव को उनके स्कूल प्रथाना स्कूल ले जाया गया, जहां उनके शव को क्रियाक्रम के लिए ले जाने से पहले जनता के लिए दर्शन के लिए रखा गया। उन्होंने गैंगस्टरों के वास्तविक जीवन की कहानी पर पुस्तक लिखी, जिसका शीर्षक Bheema Theerada Hanthakaru था, जो 2001 में प्रकाशित हुआ था और एक बेस्टसेलर बुक थी।

दिवस

राष्ट्रीय प्रेस दिवस: 16 नवंबर 2020

  • भारत में स्वतंत्र और जिम्मेदार प्रेस का जश्न मनाने के लिए प्रतिवर्ष 16 नवंबर को राष्ट्रीय प्रेस दिवस मनाया जाता है। इस दिन प्रेस काउंसिल ऑफ इंडिया ने यह सुनिश्चित करने के लिए एक नैतिक प्रहरी के रूप में काम करना शुरू कर दिया कि प्रेस उच्च मानकों को बनाए रखता है और किसी भी प्रभाव या खतरों से विवश नहीं है। यह उस दिन को भी याद करता है जब भारतीय प्रेस परिषद ने कार्य करना शुरू किया था।
  • 1956 में, भारत में प्रेस की स्वतंत्रता की रक्षा के लिए एक प्रेस परिषद के गठन के लिए पहले प्रेस आयोग की योजना बनाई गई थी। 4 जुलाई 1966 को भारत में प्रेस परिषद की स्थापना हुई। यह 16 नवंबर 1966 से लागू हुआ। इसलिए, 16 नवंबर को प्रतिवर्ष राष्ट्रीय प्रेस दिवस के रूप में मनाया जाता है।

 बैंकिंग और आर्थिक

IFSCA ने IFSC बैंकिंग विनियम, 2020 को दी मंजूरी

  • अंतर्राष्ट्रीय वित्तीय सेवा केंद्र प्राधिकरण (International Financial Services Centres Authority) द्वारा नई दिल्ली में एक बैठक आयोजित की गई। IFSC प्राधिकरण ने बैठक में विस्‍तृत विचार-विमर्श के बाद अंतर्राष्‍ट्रीय वित्‍तीय सेवा केन्‍द्र प्राधिकरण (बैंकिंग) विनियम, 2020 को मंजूरी दी।
  • बैठक में बैंकिंग विनियमों के मसौदे को अपनी मंजूरी दी, जिससे बैंकिंग परिचालन के विभिन्‍न पहलुओं के लिए उचित नियम लागू करने का मार्ग प्रशस्‍त होता है, जो IFSC में स्‍वीकार्य होंगे। चूंकि बैंकिंग IFSC के प्रमुख केन्द्रित क्षेत्रों में से एक है, बैंकिंग नियम इसे अपनी वांछित क्षमता तक पहुंचने में मदद करेंगे।
  • IFSC बैंकिंग इकाइयां स्‍थापित करने की जरूरतों को क्रम से स्‍थापित करना।
  • भारत से बाहर रहने वाले व्‍यक्तियों (जिनके पास एक मिलियन अमरीकी डॉलर से कम नेटवर्क न हो) को आईएफएससी बैंकिंग इकाइयों में किसी भी स्‍वतंत्र रूप से परिवर्तनीय मुद्रा में विदेशी मुद्रा खाते खोलने की अनुमति देना।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 16 November 2020

INTERNATIONAL

Aung San Sui Kyi Party claims to win Myanmar Elections

  • Myanmar’s ruling party led by Nobel laureate Aung San Suu Kyi claimed a resounding victory.
  • National League for Democracy (NLD) party has won close to 400 seats while the opposition Union Solidarity and Development Party (USDP) has secured only 21 seats.
  • Around 38 million voted to select the National League of Democracy (NLD) Party for a second term. NLD was required to win at least 2/3rd of the elected seats to win.

 NATIONAL

Dr Harsh Vardhan attends 8th BRICS STI Ministerial Meet

  • The 8th BRICS Science, Technology and Innovation Ministerial Meeting was held through a virtual platform for Science and Technology cooperation among the member countries, which are Brazil, Russia, India, China and South Africa.
  • The meeting was held under the Chairmanship of the Russian Federation. (Russia is the Chair for 12th BRICS Summit).

 Jaishankar Represents India at 15th East Asia Summit 2020

  • The External Affairs Minister Dr S. Jaishankar has represented India at the 15th East Asia Summit (EAS) on behalf of PM Modi. The Summit was chaired by the Prime Minister of Vietnam Nguyen Xuan Phuc because Vietnam is ASEAN Chair in 2020 (ASEAN holds the central role and leadership in the forum). All the 18 EAS countries participated in the virtual Summit.
  • Jaishankar underlined the key role played by the East Asia Summit (EAS) as a leading mechanism of the Indo-Pacific region and reiterated India’s support to make it stronger and more responsive. He also re-affirmed the importance of EAS as the Leaders-led forum to exchange views on strategic issues. On C-19, he briefed the EAS leaders about India’s response to the pandemic and highlighted India’s efforts to support the international community.

 India Extends USD1 Million Aid For C-19 ASEAN Response Fund

  • India has extended financial contribution of USD 1 million to the C-19 ASEAN Response Fund. This was announced by Prime Minister Narendra Modi at the 17th ASEAN-India Summit, which was held virtually.
  • Leaders from the 10 ASEAN countries welcomed the adoption of the new ASEAN-India Plan of Action for 2021-2025, at the conclusion of the Summit. PM Modi, participated in the 17th ASEAN-India Summit at the invitation of the Prime Minister of Vietnam Nguyen Xuan Phuc, who is the current chair of ASEAN.

 Ministry of Textiles launches “Local4Diwali” campaign

  • The Union Ministry of Textiles has launched a campaign for Diwali- “Local4Diwali”.
  • The campaign has been launched to promote the Indian handicraft which is the cultural heritage of the country and also a source of livelihood for many.
  • As per the available data, the handicrafts sector is a major sector of women empowerment as almost 55% of the workers and artisans are women.
  • The main aim of the #Local4Diwali campaign is to urge people to buy and gift Indian handicraft products on this Diwali.
  • The basic aim of the campaign is to give a boost to Indian handicrafts and artisans.
  • This campaign will help the handicraft artisans and workers in increasing their sales and promoting their business.
  • After the promotion of the idea of “Vocal for Local” by PM Modi, every sector is working towards promoting local businesses and strengthening Atmanirbhar Bharat Abhiyan.

 IRCTC to start ‘Bharat Darshan Yatra’ on December

  • Indian Railway Catering and Tourism Corporation (IRCTC) will be starting ‘Bharat Darshan–Dakshin Bharat Yatra’ from December 12.
  • The Bharat Darshan Yatra will start from Hyderabad and Secunderabad from December 12 to 18. The theme of this yatra will be ‘Show India to Indians’.
  • The facility of boarding and de-boarding this tourist train will be available at Secunderabad, Khammam, Nellore, Vijayawada, Warangal, Ongole, and Renigunta.
  • The train will have 12 sleeper coaches, one 3-tier AC coach and a pantry car.
  • The standard fare for sleeper coaches will be Rs 7,140 and that for three-tier AC will be Rs 8,610.
  • The facility of night stays for all the tourists will be made at dormitories or dharmasalas.
  • Tourists will also be provided with the morning tea, breakfast, lunch, dinner and a water bottle per day.
  • The authorities will arrange non-AC bus transportation on sharing basis and tour escort and security on the train.
  • In January 2019, IRCTC also started booking for Shirdi Sai Baba darshan tickets on its website.

 OBITUARY

Veteran Bengali Actor Soumitra Chatterjee passes away

  • The legendary Bengali actor and Dadasaheb Phalke award recipient Soumitra Chatterjee passed away. He became famously known after his collaborations with Oscar-winning film director Satyajit Ray, with whom he worked in fourteen films. He had won a number of awards in home and abroad.
  • Soumitra Chatterjee was awarded the Padma Bhushan by the Government of India in 2004, Dadasaheb Phalke Award, India’s highest award for cinema, in 2012. In 1999 Soumitra Chattopadhyay became the first Indian film personality to be conferred with the Ordre des Arts et des Lettres, France’s highest award for artists.

 Noted journalist and writer Ravi Belagere passes away

  • Noted journalist and writer Ravi Belagere passed away. He was from Karnataka. He was famous for writings on the crime world and his column ‘Paapigala Lokadalli’ was very popular.
  • Belagere was honoured with many awards, including the Karnataka Sahitya Academy award, Kannada Rajyotsava awar, Karnataka Media Academy award and many more. Also an educationist, Belagere started Prarthana School, where his mortal remains were kept for the public to view, before being taken to the crematorium. He penned a book on the real-life story of the gangsters, titled Bheema Theerada Hanthakaru, which was published in 2001, and turned into a bestseller.

 IMPORTANT DAYS

National Press Day: 16 November

  • National Press Day is observed on 16th November every year to celebrate free and responsible press in India. On this day the Press Council of India started functioning as a moral watchdog to ensure that the press maintains high standards and is not constrained by any influence or threats. It also commemorates the day when the Press Council of India started functioning.
  • In 1956, the First Press Commission was planned to form a Press Council to protect freedom of the press in India. On 4 July 1966, the Press Council was established in India. It came into effect from 16 November 1966. Therefore, 16 November is celebrated as National Press Day every year.

 BANKING AND ECONOMY

IFSCA approves draft banking regulations at IFSC

  • International Financial Services Centres Authority (IFSCA) has conducted a meeting in New Delhi.
  • The IFSC Authority approved the International Financial Services Centres Authority (Banking) Regulations, 2020 in the meeting.
  • The draft banking regulations approved at the meeting opens the way for making rules for the various aspects of banking operations that would be permissible at the IFSC.
  • As banking plays an important role at IFSC, banking regulations will help it in reaching its desired potential.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
ARUNDHATI BHARAT MANWATKAR

QUERY 7 days ago

sociology
how can i start its preparation ?
1 LIKES 0 COMMENTS
Gangadhar Tiwari

QUERY 19 days ago

Ssc cgl
How can I command over Gs section?
0 LIKES 0 COMMENTS
Uma shankar

QUERY 22 days ago

Nice
0 LIKES 0 COMMENTS
Pranjali Agrawal

QUERY 1 months ago

Legally PDF
From where can I get the yearly Legally magazine PDF?
4 LIKES 0 COMMENTS
Nimish Ranjan

MCQ 1 months ago

Trigonometry
tan square theta is equal to
cos square theta
sin square theta
sin square theta / cos square theta
all of the above
excessively sun burnt skin
1 LIKES 62 COMMENTS 66 ATTEMPTS
Pranjali Agrawal

MCQ 1 months ago

On October 7,2020, India and Myanmar agreed to work towards the operationalization of which port and when was it built?
Thilawa Port, 2017
Sittwe Port, 2016
Yangon Port, 2016
Mawlamyine, 2015
3 LIKES 96 COMMENTS 101 ATTEMPTS
Rupiya Khatun

QUERY 1 months ago

sir from where i will get mock analysis vedio
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Harshithsai Boddu

MCQ 1 months ago

August mcq
1.Unnat Bharat Abhiyan centre of which institution has partnered with CSIR and Vijnana Bharti for promoting rural development?
IIT Madras
IIT Guwahati
IIT Kharagpur
IIT Delhi
2 LIKES 194 COMMENTS 203 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

What is the total outlay of the new Central Sector Scheme of financing facility launched by PM Modi under the Agriculture Infrastructure Fund?
Rs 2 lakh crore
Rs 1 lakh crore
Rs 3 lakh crore
Rs 4 lakh crore
0 LIKES 191 COMMENTS 193 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

CANI project is related to?
renovation of defence equipment
high speed broadband connections
maintenance of sea ports in India
security of financial transactions
1 LIKES 161 COMMENTS 165 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Which nation declared a state of environmental emergency on August 7, 2020?
Maldives
Mauritius
Indonesia
Malaysia
2 LIKES 218 COMMENTS 220 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Which organization has launched the loyalty platform ‘nth Rewards’?
Google Pay
NPCI
State Bank of India
PayTm
1 LIKES 181 COMMENTS 185 ATTEMPTS
Admin Discussion Admin

MCQ 1 months ago

Wrestling legend James Harris passed away at the age of 70 on August 9. He was popularly known by which name?
Kamala
Baby Bull
The Dragon
Stone Cold
2 LIKES 171 COMMENTS 174 ATTEMPTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts