Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 16 December 2020

राष्ट्रीय

जीआरएसई कोलकाता ने प्रोजेक्ट 17 A के पहले जहाज 'हिमगिरी' का किया लॉन्च

  • कोलकाता के गार्डन रीच शिपबिल्डर्स एंड इंजीनियर्स लिमिटेड (GRSE) द्वारा निर्माण किए जा रहे तीन प्रोजेक्ट 17 A जहाजों में से पहले हिमगिरी का जलावतरण किया गया है। हिमगिरी का लॉन्च भारतीय नौसेना के लिए P17A के तीन अत्याधुनिक युद्धपोतों के निर्माण के प्रति जीआरएसई की प्रतिबद्धता को दर्शाता है।
  • प्रोजेक्ट 17 A कार्यक्रम के तहत, कुल सात जहाजो का निर्माण किए जाना है, जिनमें से चार मझगांव डॉक शिपबिल्डर्स लिमिटेड (MDL) और जीआरएसई में तीन जहाज अत्याधुनिक स्टील्थ सुविधाओं, उन्नत स्वदेशी हथियार और सेंसर के साथ-साथ कई अन्य सुधारों के साथ बनाए जा रहे हैं। P17A जहाज जीआरएसई में निर्मित पहला गैस टरबाइन संचालक शक्ति और अब तक का सबसे बड़ा लड़ाकू पोत है। अपनी स्थापना के बाद से, प्रोजेक्ट 17A ने भारत की आत्मानिभर भारत दृष्टिकोण को बरकरार रखा है।

 नीति आयोग ने जारी किया ‘विजन 2035: भारत में जन स्‍वास्‍थ्‍य निगरानी’

  • Vision 2035: Public Health Surveillance in India’: नीति आयोग द्वारा 14 दिसंबर 2020 को ‘विजन 2035: भारत में जन स्‍वास्‍थ्‍य निगरानी’ (Vision 2035: Public Health Surveillance in India) शीर्षक से एक श्वेत पत्र जारी किया गया है। ‘विजन 2035: भारत में जन स्‍वास्‍थ्‍य निगरानी’ में स्‍वास्‍थ्‍य प्रणाली को मजबूत बनाने के लिए किए जा रहे कार्य जारी रहेंगे। इस विजन का मुख्‍य हिस्सा केंद्र और राज्यों के बीच प्रशासन की परस्‍पर निर्भर संघीय व्‍यवस्‍था है।
  • इस श्वेत पत्र का विजन भारत की जन स्‍वास्‍थ्‍य निगरानी प्रणाली को अधिक प्रतिक्रियाशील और भविष्‍योन्‍मुखी बनाकर हर स्‍तर पर कार्रवाई करने की तैयारी को बढ़ाना।
  • नागरिकों के अनुकूल जन स्‍वास्‍थ्‍य निगरानी प्रणाली ग्राहक फीडबैक तंत्र तैयार कर व्‍यक्ति की निजता और गोपनीयता को सुनिश्चित करेगी।
  • भारत का लक्ष्‍य ऐसी जन स्‍वास्‍थ्‍य आपदा जिस पर अंतर्राष्‍ट्रीय स्‍तर पर चिंता पैदा होती है, के प्रबंधन के लिए क्षेत्रीय और वैश्विक नेतृत्व प्रदान करना है।
  • जन स्वास्थ्य निगरानी वह महत्वपूर्ण कार्य है जो प्राथमिक, माध्यमिक और तृतीयक स्तर पर देखभाल मुहैया कराता है।
  • श्वेत पत्र में आयुषमान भारत में त्रि-स्तरीय सार्वजनिक स्वास्थ्य प्रणाली के एकीकरण के माध्यम से सार्वजनिक स्वास्थ्य निगरानी के लिए 2035 के भारत के दृष्टिकोण का वर्णन किया गया है।

 शोक संदेश

'हिंद केसरी' विजेता पहलवान श्रीपति खानचनेले का निधन

  • वर्ष 1959 में प्रतिष्ठित 'हिंद केसरी' खिताब जीतने प्रसिद्ध भारतीय पहलवान श्रीपति खानचानले का निधन हो गया। वर्ष 1959 में, खानचेनले ने दिल्ली के न्यू रेलवे स्टेडियम में पहलवान रुस्तम-ए-पंजाब बटासिंह को हराकर 'हिंद केसरी' का खिताब जीता था।
  • प्रतिष्ठित 'हिंद केसरी' खिताब भारतीय कुश्ती का दुनिया में सर्वोच्च सम्मान है। वह महाराष्ट्र सरकार द्वारा दिए जाने वाले शिव छत्रपति पुरस्कार के प्राप्तकर्ता भी थे।

 एस्वातिनी के प्रधानमंत्री एम्ब्रोस डलामिनी का निधन

  • दक्षिणी अफ्रीका के एक देश एस्वातिनी के प्रधानमंत्री एम्ब्रोस डलामिनी (Ambrose Dlamini) का C-19 संक्रमण के कारण निधन हो गया है।
  • उन्हें अक्टूबर 2018 में देश के दसवें प्रधानमंत्री के रूप में नियुक्त किया गया था।

 नियुक्ति एवं इस्तीफे

RBI ने कोटक महिंद्रा बैंक के एमडी के रूप में उदय कोटक को फिर से नियुक्त किया

  • भारतीय रिज़र्व बैंक (RBI) ने 1 जनवरी, 2021 से प्रभावी होने के साथ, कोटक महिंद्रा बैंक के प्रबंध निदेशक के रूप में उदय कोटक की पुनः नियुक्ति को मंजूरी दे दी है। कोटक, बैंक के संस्थापक प्रबंध निदेशक और प्रमोटर हैं।
  • RBI ने अंशकालिक अध्यक्ष प्रकाश आप्टे और दीपक गुप्ता को तीन साल की अवधि के लिए बैंक के संयुक्त एमडी के रूप में नियुक्त करने की भी मंजूरी दी है।

 दिवस

49 वां विजय दिवस: 16 दिसंबर

  • 49th Vijay Diwas: भारत में प्रतिवर्ष 16 दिसंबर को विजय दिवस के रूप में मनाया जाता है। इस वर्ष 2020 में देश 49 वां विजय दिवस मना रहा है। विजय दिवस 1971 के युद्ध में पाकिस्तान पर भारत की विजय में भारतीय वीर पुरुषों की सेवा, वीरता और बलिदान को याद करने के लिए मनाया जाता है।
  • भारत-पाकिस्तान के बीच 3 दिसंबर को शुरू हुआ 1971 का युद्ध 13 दिनों तक चला और 16 दिसंबर को पाकिस्तान द्वारा आत्मसमर्पण करने के बाद इसकी समाप्ति की आधिकारिक घोषणा की गई। इस दिन 1971 को पाकिस्‍तानी सेना के प्रमुख जनरल ए ए खान नियाजी ने 93 हजार सैनिकों के साथ भारतीय सेना और मुक्ति वाहिनी के समक्ष बिना शर्त समर्पण किया था। इस युद्ध के बाद पूर्वी पाकिस्‍तान अलग होकर बांग्‍लादेश बना था।

 पुरस्कार और सम्मान

UNEP ने की वर्ष 2020 के चैंपियंस ऑफ द अर्थ पुरस्कारों की घोषणा

  • संयुक्त राष्ट्र पर्यावरण कार्यक्रम (UN Environment Programme-UNEP) ने साल 2020 के चैंपियंस ऑफ़ अर्थ अवार्ड के छह पुरस्कारों की घोषणा की है, जो UN का सर्वोच्च पर्यावरण सम्मान है। चैंपियंस को पर्यावरण और उनके नेतृत्व से पृथ्वी और इसके निवासियों की ओर से साहसिक और निर्णायक कार्रवाई का आग्रह करने के लिए उनके परिवर्तनकारी प्रभाव के लिए चुना गया है।

चैंपियंस ऑफ़ द अर्थ अवार्ड 5 श्रेणियों में प्रदान किया गया:-

  1. लाइफटाइम अचीवमेंट,
  2. प्रेरणा और कार्रवाई,
  3. नीति नेतृत्व,
  4. उद्यमी दृष्टि,
  5. विज्ञान और नवाचार

2020 चैंपियंस ऑफ द अर्थ अवार्ड 6 व्यक्तियों को प्रदान किया गया है। इन विजेताओं की सूची नीचे दी गई है।

Policy Leadership:

  • फिजी के प्रधान मंत्री फ्रैंक बैनिमारामा (Frank Bainimarama) को वैश्विक जलवायु कार्रवाई कार्यों और जलवायु-प्रतिक्रिया राष्ट्रीय विकास में उनकी प्रतिबद्धता के लिए नीति नेतृत्व श्रेणी में सम्मानित किया गया।

Inspiration and Action: 

  • याकोबा सवदोगो (Yacouba Sawadogo), बुर्किना फासो को किसानों को अपनी मिट्टी को फिर से उगाने और बंजर भूमि को अफ्रीका में कृषि योग्य भूमि और जंगल में बदलने के लिए किसानों को उनके पारंपरिक प्रकृति आधारित समाधान सिखाने के लिए प्रेरणा और कार्रवाई श्रेणी में सम्मानित किया गया।

Inspiration and Action:

  • निमांटे नेन्क्विमो (Nemonte Nenquimo), इक्वाडोर को इक्वाडोर के अमेज़ॅन वर्षावनों में ड्रिलिंग को रोकने वाले स्वदेशी समुदायों के साथ एकीकृत कार्य के नेतृत्व के लिए प्रेरणा और कार्रवाई श्रेणी में सम्मानित किया।

Science and Innovation:

  • डॉ. फेबियन लेएंडर्ट्ज़ (Fabian Leendertz), जर्मनी को जूनोटिक में उनकी खोजों और वन हेल्थ में उनके काम के लिए विज्ञान और नवाचार श्रेणी में सम्मानित किया गया।

Entrepreneur Vision:

  • मिंडी लुबेर (Mindy Lubber), अमेरिका को शीर्ष निवेशकों और कंपनियों को जुटाने और जलवायु कार्रवाई और स्थिरता के लिए व्यापार का मामला बनाकर पूंजी बाजार को पर्यावरण रंग देने की अपनी प्रतिबद्धता के लिए उद्यमी विजन श्रेणी में सम्मानित किया गया।

Lifetime Achievement Award:

  • प्रोफेसर रॉबर्ट डी. बुलार्ड (Robert D. Bullard), अमेरिका को पर्यावरण न्याय के प्रति उनकी प्रतिबद्धता और सेवा के लिए चैंपियन ऑफ द अर्थ लाइफटाइम अचीवमेंट पुरस्कार से सम्मानित किया गया है।
  • संयुक्त राष्ट्र पर्यावरण कार्यक्रम (UNEP) वर्ष 2005 से अधिक से अधिक लोगों को प्रकृति के लिए कार्य करने के लिए प्रेरित और प्रोत्साहित करने के लिए चैंपियंस ऑफ़ अर्थ पुरस्कार प्रदान कर रहा है। यह पुरस्कार सार्वजनिक और निजी क्षेत्रों, और नागरिक समाज से उत्कृष्ट पर्यावरणीय नेताओं को पहचानने के लिए वार्षिक रूप से दिया जाता है।

 म्यांमार के पॉल सीन ट्वा ने जीता गोल्डमैन पर्यावरणीय पुरस्कार 2020

  • इंटरनेशनल यूनियन फॉर कंजर्वेशन ऑफ नेचर (IUCN) एशिया क्षेत्रीय कार्यालय ने पॉल सीन ट्वा को एशिया के लिए गोल्डमैन पर्यावरणीय पुरस्कार 2020 से सम्मानित किया गया है। यह पुरस्कार उन्हें उनके प्राकृतिक संसाधनों के प्रबंधन में करेन लोगों के आत्मनिर्णय को बढ़ावा देने के प्रयासों के लिए दिया गया है।
  • पॉल 2001 में स्थापित करेन एनवायरनमेंट एंड सोशल एक्शन नेटवर्क (KESAN) के सह-संस्थापक हैं।
  • KESAN में पॉल और उनकी टीम ने म्यांमार में और थाईलैंड की सीमा पर साल्वेन पीस पार्क की स्थापना में करेन स्वदेशी समुदायों का सहयोग किया।
  • द पीस पार्क एशिया के जैव विविधता वाले हॉटस्पॉटों में से एक में संरक्षण के लिए एक अद्वितीय समुदाय-आधारित दृष्टिकोण को दर्शाता है।
  • साल्विन बेसिन सागौन जंगलों के विशाल खंडो का घर है, जहां बाघ, सूरज भालू और घिरे तेंदुए हैं।
  • गोल्डमैन पर्यावरण पुरस्कार सबसे प्रतिष्ठित पर्यावरण पुरस्कारों में से एक है, जो जमीनी स्तर के पर्यावरण कार्यकर्ताओं को दुनिया के छह भौगोलिक क्षेत्रों में से प्रत्येक: अफ्रीका, एशिया, यूरोप, द्वीप समूह और द्वीप राष्ट्र, उत्तरी अमेरिका और दक्षिण और मध्य अमेरिका सालाना प्रदान किया जाता है।

 पुस्तक एवं लेखक

अमीष त्रिपाठी द्वारा लिखी गई 'धर्म' नामक बुक

  • लेखक अमीश त्रिपाठी द्वारा "Dharma: Decoding the Epics for A Meaningful Life" टाइटल दूसरी नॉन-फिक्शन बुक तैयार की गई है। यह पुस्तक प्राचीन हिंदू महाकाव्यों से व्यावहारिक, दार्शनिक सबक प्रदान करती है।
  • यह उनकी बहन भावना रॉय द्वारा संयुक्त रूप से लिखी गई है। इसे वेस्टलैंड द्वारा प्रकाशित किया जाना है। उनकी आखिरी नॉन-फिक्शन किताब 'Immortals India' 2017 में जारी की गई थी।

 बैंकिंग और अर्थव्यवस्था

इंडिया पोस्ट पेमेंट्स बैंक ने नए डिजिटल भुगतान ऐप का अनावरण किया

  • डाक विभाग (DoP) के साथ इंडिया पोस्ट पेमेंट्स बैंक (IPPB) ने पूरे भारत में अंतिम रूप से डिजिटल वित्तीय समावेशन प्रदान करने के प्रयास में 15 दिसंबर 2020 को ‘DakPay’ नामक एक डिजिटल भुगतान एप्लिकेशन लॉन्च किया। इस ऐप को केंद्रीय संचार, इलेक्ट्रॉनिक्स और सूचना प्रौद्योगिकी और कानून और न्याय मंत्री रवि शंकर प्रसाद ने लॉन्च किया था।
  • ऐप ‘DakPay’ DoP और IPPB के ग्राहकों को आसान डिजिटल लेनदेन और अन्य बैंकिंग और डाक सेवाओं की सुविधा प्रदान करेगा।
  • यह इनोवेटिव ऐप लोगों को आसानी से पैसे ट्रांसफर करने और प्राप्त करने में मदद करेगा और जिनके पास स्मार्टफ़ोन नहीं हैं, वे भी इस ऐप पर पोस्टमैन की सहायता से पैसे का लेनदेन कर सकते हैं।
  • ‘DakPay’ सिर्फ एक डिजिटल भुगतान ऐप नहीं है, बल्कि समाज के विभिन्न वर्गों की वित्तीय आवश्यकताओं को पूरा करने के लिए पूरे देश में विश्वसनीय डाक नेटवर्क के माध्यम से इंडिया पोस्ट और आईपीपीबी द्वारा प्रदान की गई डिजिटल वित्तीय और सहायक बैंकिंग सेवाओं का एक सूट है।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 16 December 2020

NATIONAL

GRSE Kolkata launches ‘Himgiri’, its 1st Ship of Project 17A

  • Himgiri, which is the first of the three Project 17A ships being built at Garden Reach Shipbuilders and Engineers Limited (GRSE), Kolkata was launched. The launch of ‘Himgiri’ has showcased GRSE’s commitment towards the building of three state-of-the-art warships of P17A for Indian Navy.
  • Under the Project 17A program, a total of seven ships, four at Mazagon Dock Shipbuilders Limited (MDL) and three ships at GRSE are being built with enhanced stealth features, advanced indigenous weapon and sensor fit along with several other improvements. P17A ships are the first gas turbine propulsion and largest combat platforms ever built at GRSE. Since its inception, Project 17A has upheld India’s vision for Atmanirbhar Bharat.

NITI Aayog releases ‘Vision 2035: Public Health Surveillance in India’

  • NITI Aayog has released a white paper titled ‘Vision 2035: Public Health Surveillance in India’ on 14 December 2020. The ‘Vision 2035: Public Health Surveillance in India’ is a continuation of the work on Health Systems Strengthening. The building blocks for this vision are an interdependent federated system of governance between the Centre and states.
  • The vision of this white paper is to make India’s public health surveillance system more responsive and predictive to enhance preparedness for action at all levels.
  • The citizen-friendly public health surveillance system will ensure individual privacy and confidentiality, enabled with a client feedback mechanism.
  • India aims to provide regional and global leadership in managing events that constitute a public health emergency of international concern.
  • Public health surveillance (PHS) is an important function, requiring primary, secondary, and tertiary levels of care.
  • The white paper lays out India’s vision of 2035 for public health surveillance through the integration of the three-tiered public health system into Ayushman Bharat.

 OBITUARY

‘Hind Kesari’-winning wrestler Sripati Khanchanale passes away

  • Noted Indian wrestler, Sripati Khanchanale, who had won the prestigious ‘Hind Kesari’ title in 1959, passed away. In 1959, Khanchanale won the ‘Hind Kesari’ title by defeating wrestler Rustam-e-Punjab Battasingh at the New Railway Stadium in Delhi.
  • The prestigious ‘Hind Kesari’ title commands the highest respect in the Indian wrestling world. He was also a recipient of the Shiv Chhatrapati award, which is given by the Maharashtra government.

 Eswatini’s Prime Minister, Ambrose Dlamini passes away

  • Ambrose Dlamini, the Prime Minister of Eswatini, a country in Southern Africa, has passed away after contracting coronavirus.
  • He was appointed as the tenth prime minister of the country in October 2018.

 APPOINTMENTS AND RESIGNATIONS

RBI re-appoints Uday Kotak as MD of Kotak Mahindra Bank

  • The Reserve Bank of India (RBI) has approved the re-appointment of Uday Kotak as Managing Director of Kotak Mahindra Bank for a further period of three years, with effect from January 1, 2021. Kotak is founder managing director and promoter of the bank.
  • RBI has also approved the appointment of part-time chairman Prakash Apte and Dipak Gupta as Joint MD of the bank for a period of three years.

 IMPORTANT DAYS

Nation Observes 49th Vijay Diwas on 16 December 2020

  • In India, Vijay Diwas (also called Victory Day) is celebrated every year on December 16. The country is celebrating the 49th Vijay Diwas in 2020. Vijay Diwas is observed to commemorate the service, valour, and sacrifices of the gallant men of the Indian Armed Forces’ victory over Pakistan in 1971 war.
  • The Indo-Pakistan war of 1971 which began on December 3 lasted for 13 days and officially ended on December 16, after which Pakistan surrendered to India. It was on this day in 1971, the chief of the Pakistani forces, General AA Khan Niazi, along with 93 thousand troops, had surrendered unconditionally to the allied forces consisting of Indian Army and Mukti Bahini. The end of the war also resulted in subsequent secession of East Pakistan into Bangladesh.

 AWARDS AND RECOGNITION

UNEP announces 2020 Champions of the Earth Award

  • The UN Environment Programme (UNEP) has announced six laureates of the 2020 Champions of the Earth award, the UN’s highest environmental honour. The Champions were chosen for their transformative impact on the environment and their leadership in urging bold and decisive action on behalf of the planet and its inhabitants.

The Champions of the Earth Award is presented in 5 categories:

  1. Lifetime Achievement,
  2. Inspiration and Action,
  3. Policy Leadership,
  4. Entrepreneur Vision,
  5. Science and Innovation.

The 2020 Champions of the Earth Award has been bestowed upon 6 individuals. The list of winners is given below.

Policy Leadership:

  • Prime Minister Frank Bainimarama of Fiji, honoured in the Policy Leadership category for his global climate action work and his commitment to climate-responsive national development

Inspiration and Action:

  • Yacouba Sawadogo (Burkina Faso), also honoured in the Inspiration and Action category for teaching farmers his traditional nature-based solution to regenerate their soil and turn barren land into arable land and forest across Africa

Inspiration and Action:

  • Nemonte Nenquimo (Ecuador), awarded in the Inspiration and Action category for her leadership and unifying work with indigenous communities that halted drilling in Ecuador’s Amazon rainforest

Science and Innovation:

  • Dr Fabian Leendertz (Germany), honoured in the Science and Innovation category for his discoveries in zoonotic and his work in One Health

Entrepreneur Vision: 

  • Mindy Lubber (USA), recognized in the Entrepreneurial Vision category for her commitment to turning capital markets green by mobilizing top investors and companies and making the business case for climate action and sustainability

Lifetime Achievement Award:

  • Professor Robert D. Bullard (USA) who was awarded the Champion of the Earth Lifetime Achievement award for his commitment and service to environmental justice.
  • The UN Environment Program (UNEP) is presenting the Champions of the Earth Award since 2005, to inspire and motivate more people to act for nature. The award recognizes outstanding environmental leaders from the public and private sectors, and from civil society for their pioneering initiatives aimed at healing the planet amid natural and man-made threats and whose activities have had a positive impact on the environment.

Myanmar’s Paul Sein Twa receives Goldman Environmental Prize 2020

  • International Union for Conservation of Nature (IUCN) Asia Regional Office awarded Paul Sein Twa, for Goldman Environmental Prize 2020 for Asia. This award is given to him for his efforts in promoting the self-determination of the Karen people in managing their natural resources.
  • Paul is the co-founder of the Karen Environmental and Social Action Network (KESAN), established in 2001.
  • Paul and his team at KESAN supported Karen indigenous communities in establishing the Salween Peace Park in Myanmar and on the border of Thailand.
  • The Peace Park represents a unique community-based approach to conservation in one of Asia’s biodiversity hotspots.
  • The Salween Basin is home to vast stretches of teak forests, teeming with tigers, sun bears, and clouded leopards.
  • The Goldman Environmental Prize is one of the most prestigious environmental prizes awarded annually to grassroots environmental activists, one from each of the world’s six geographic regions: Africa, Asia, Europe, Islands and Island Nations, North America, and South and Central America.

 BOOKS AND AUTHORS

A book titled ‘Dharma’ authored by Amish Tripathi

  • The 2nd non-fiction book by author Amish Tripathi is titled “Dharma: Decoding the Epics for A Meaningful Life”.
  • The book offers practical, philosophical lessons drawn from ancient Hindu epics. It is co-authored by his sister Bhavana Roy. It is to be published by Westland. His last non-fiction book ‘Immortals India’ was launched in 2017.

 BANKING AND ECONOMY

India Post Payments Bank unveils new digital payment app ‘DakPay’

  • The India Post Payments Bank (IPPB) along with Department of Posts (DoP) launched a digital payment application called ‘DakPay’ on 15 December 2020, in an effort to provide Digital Financial inclusion at the last mile across India. The app was launched by Union Minister for Communications, Electronics & Information Technology and Law & Justice, Ravi Shankar Prasad.
  • The app ‘DakPay’ will facilitate the customers of the DoP and IPPB in easy digital transactions and other banking and postal services.
  • This innovative App will help people transfer and receive money with ease and those who do not have smartphones can also do money transaction on this App with the assistance of postmen.
  • DakPay is not just a digital payment app but a suite of digital financial and assisted banking services provided by India Post and IPPB through the trusted Postal network across the nation to cater to the financial needs of various sections of the society.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
Kajal Tiwari

QUERY 22 hours ago

Current affairs
How to cope with all the passages...as clat examination is based on passages
0 LIKES 0 COMMENTS
gamidi venkat rambabu

QUERY 15 days ago

current affairs
1 LIKES 0 COMMENTS
Blessing Chisenga

QUERY 27 days ago

Biology
What is respiration
1 LIKES 1 COMMENTS
Sanakhan

QUERY 1 months ago

Ssc
Current affairs
1 LIKES 0 COMMENTS
Cuty Princess

QUERY 1 months ago

Mallick
Yes
0 LIKES 0 COMMENTS
SATYENDRA KUMAR SINGH

QUERY 1 months ago

hthrtjyyky
0 LIKES 0 COMMENTS
ARUNDHATI BHARAT MANWATKAR

QUERY 1 months ago

sociology
how can i start its preparation ?
1 LIKES 0 COMMENTS
Gangadhar Tiwari

QUERY 1 months ago

Ssc cgl
How can I command over Gs section?
0 LIKES 2 COMMENTS
Uma shankar

QUERY 1 months ago

Nice
0 LIKES 0 COMMENTS
Pranjali Agrawal

QUERY 1 months ago

Legally PDF
From where can I get the yearly Legally magazine PDF?
4 LIKES 0 COMMENTS
Nimish Ranjan

MCQ 1 months ago

Trigonometry
tan square theta is equal to
cos square theta
sin square theta
sin square theta / cos square theta
all of the above
excessively sun burnt skin
1 LIKES 102 COMMENTS 110 ATTEMPTS
Pranjali Agrawal

MCQ 1 months ago

On October 7,2020, India and Myanmar agreed to work towards the operationalization of which port and when was it built?
Thilawa Port, 2017
Sittwe Port, 2016
Yangon Port, 2016
Mawlamyine, 2015
3 LIKES 129 COMMENTS 136 ATTEMPTS
Rupiya Khatun

QUERY 1 months ago

sir from where i will get mock analysis vedio
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Admin Discussion Admin

QUERY 1 months ago

Post Attachments
Daily Current Affairs
4 LIKES 0 COMMENTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts