Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 14 January 2021

अंतरराष्ट्रीय

भारत बायोटेक ने ब्राजील को Covaxin देने के लिए प्रीसिसा मेडिकमेन्टस के साथ किया समझौता

  • भारत बायोटेक ने ब्राजील को भारत में निर्मित C-19 वैक्सीन 'Covaxin' की आपूर्ति के लिए प्रीसिसा मेडिकमेन्टस (Precisa Medicamentos) के साथ एक समझौते पर हस्ताक्षर किए हैं। ब्राजील सरकार द्वारा प्रत्यक्ष खरीद के माध्यम से कोवाक्सिन की आपूर्ति को सार्वजनिक बाजार के लिए प्राथमिकता दी जाएगी।
  • C-19 के लिए बनाई गई भारत की पहले स्वदेशी वैक्सीन COVAXIN के निर्यात पर चर्चा करने के लिए प्रीसीसा मेडिकामेंट्स की एक टीम ने पिछले सप्ताह जीनोम घाटी में भारत बायोटेक के सुविधा केंद्र का दौरा किया था।

 राष्ट्रीय

भारतीय मूल के सूरीनाम के राष्ट्रपति संतोखी होंगे भारत के गणतंत्र दिवस पर मुख्य अतिथि

  • सूरीनाम गणराज्य के राष्ट्रपति चंद्रिकाप्रसाद संतोखी 26 जनवरी को होने वाली भारत की गणतंत्र दिवस परेड में मुख्य अतिथि होंगे। इससे भारत ने ब्रिटेन के पीएम बोरिस जॉनसन को मुख्य अतिथि के रूप में आमंत्रित किया था, लेकिन ब्रिटिश पीएम को ब्रिटेन दोबारा शुरू हुए गंभीर कोरोनोवायरस संकट के मद्देनजर अपनी यात्रा को रद्द करना पड़ा।
  • संतोखी इस सप्ताह के शुरूआत में, विदेश मंत्रालय द्वारा आयोजित प्रवासी भारतीय दिवस सम्मेलन में मुख्य अतिथि भी थे और जहां उन्होंने भाषण भी दिया था। उन्होंने जुलाई 2020 में सूरीनाम के राष्ट्रपति के रूप में शपथ ली, जब उनकी पार्टी, प्रोग्रेसिव रिफॉर्म पार्टी ने चुनाव में 51 में से 20 सीटें जीतीं।

 मणिपुर के सीएम बीरेन सिंह ने किया चेरी ब्लॉसम फेस्टिवल का उद्घाटन

  • मणिपुर के मुख्यमंत्री एन बीरेन सिंह ने माओ में चेरी ब्लॉसम महोत्सव के चौथे संस्करण का वर्चुली उद्घाटन किया। हालांकि, इस वर्ष, प्राधिकरण ने C-19 महामारी के कारण फेस्टिवल को सीमित करने का फैसला किया। इस फेस्टिवल में माओ के सुरम्य परिदृश्य को सुंदर फूलों से लदे हुए चेरी के पेड़ों से सजाया गया है, जो पारंपरिक रूप से दुनिया भर के पर्यटकों को आकर्षित करते हैं।
  • सुंदर चेरी ब्लॉसम फूलों से सजे माओ शहर के सुरम्य परिदृश्य को दर्शाने वाले फेस्टिवल को दोपहर 2 बजे से विभिन्न सोशल मीडिया प्लेटफार्मों पर लाइव स्ट्रीम किया गया।
  • मणिपुर के सेनापति जिले का माओ क्षेत्र चेरी ब्लॉसम के लिए जाना जाता है, एक पौधा जिसे जापान में लोकप्रिय रूप से सकुरा के रूप में जाना जाता है।

 नुब्रा वैली में किया गया पहली बार आइस क्लाइम्बिंग फेस्टिवल का आयोजन

  • लेह की नुब्रा घाटी में पहली बार बर्फ पर चढ़ने (Ice climbing festival) का उत्सव मनाया गया। सात दिन लंबे इस कार्यक्रम को नुब्रा एडवेंचर क्लब द्वारा आयोजित किया गया था। आइस क्लाइम्बिंग विदेश में एक लोकप्रिय शीतकालीन खेल है। नुब्रा घाटी में शीतकालीन पर्यटन को बढ़ावा देने के लिए, सोशल एक्टिविस्ट डॉ. नॉर्डन ओत्ज़ेर की मदद से नुब्रा एडवेंचर क्लब ने सात दिनों के आइस क्लाइम्बिंग फेस्टिवल का आयोजन किया है। ट्रेनर रिग्जिन त्सावांग ने कहा कि नुब्रा, हिमालय की आइस क्लाइम्बिंग की राजधानी बनाने की क्षमता है।
  • नुब्रा घाटी में आयोजित फेस्टिवल में कुल 18 लोगों ने भाग लिया, जिसमें 4 महिलाओं शामिल थी। सभी तीन स्थानों पर फेस्टिवल के दौरान बेसिक बर्फ पर चढ़ने के कौशल का प्रशिक्षण दिया गया, जिनमे पनामिक की पुडोंग केक, ऐई गांव की कृत्रिम ग्लेशियर और वारसी गांव की पास स्थित "नुब्रा एडवेंचर क्लब क्रैग" में पहली चढ़ाई। तीन प्रशिक्षकों रिग्जिन तवासांग, त्सावांग नामग्याल और क्रान कौशिक ने बर्फ पर चढ़ने के कौशल का प्रशिक्षण दिया। प्रतिभागियों को प्रमाणपत्र भी प्रदान किए गए।

 शोक सन्देश

सामाजिक कार्यकर्ता और पद्म श्री से सम्मानित डी प्रकाश राव का निधन

  • प्रख्यात सामाजिक कार्यकर्ता और पद्म श्री से सम्मानित डी प्रकाश राव का निधन हो गया। वह मूल रूप से कटक के एक चाय विक्रेता थे, उन्होंने 2000 में शुरू किए अपने स्कूल ‘Asha O Ashwasana’ कार्यक्रम के माध्यम से अपनी पूरी कमाई झुग्गी-गरीब तबके के बच्चों को शिक्षित करने के लिए खर्च कर की दी थी।
  • उन्हें कटक में झुग्गी-गरीब तबके के बच्चों में शिक्षा के महत्व के बारे में जागरूकता बढ़ाने के लिए वर्ष 2019 में प्रतिष्ठित पद्म श्री पुरस्कार से सम्मानित किया गया था। इसके अलावा, राव एक जाने-माने रक्तदाता (blood donor) भी थे।

 भारतीय अमेरिकी लेखक वेद मेहता का निधन

  • भारतीय मूल के अमेरिकी लेखक वेद मेहता का निधन हो गया। बचपन में ही आंखों की रोशनी खोने वाले भारतीय-अमेरिकी उपन्यासकार को 20 वीं सदी के दिग्गज लेखक के रूप में व्यापक रूप से जाना जाता है, जिन्होंने अमेरिकी पाठकों की भारत से पहचान कराई थी।
  • वेद मेहता, द न्यू यॉर्कर के लिए एक लंबे समय से लेखक रहे, जिनके सबसे प्रसिद्ध कार्यों में, एक दर्जन संस्करणों में अपनी आत्मकथा के अंतरंग लेंस के माध्यम से आधुनिक भारत के विशाल, अशांत इतिहास का पता लगाया।

 दिवस

पूर्व सैनिक दिवस: 14 जनवरी

  • Armed Forces Veterans Day: देश में भारतीय सशस्‍त्र सेनाओं द्वारा वर्ष 2017 से प्रत्येक वर्ष 14 जनवरी को हमारे बहादुर सेना नायकों और पूर्व सैनिकों की राष्‍ट्र के प्रति निस्‍वार्थ सेवा और बलिदान के सम्‍मान में पूर्व सैनिक दिवस (वेटरन्स डे) मनाया जाता है। शुरुआत में इसे आर्मिस्टिस डे कहा जाता था। वर्ष 2021 में 5 वां पूर्व सैनिक दिवस ,मनाया जा रहा है।
  • यह दिन भारतीय सशस्‍त्र सेनाओं के पहले कमांडर-इन-चीफ फील्‍ड मार्शल के. एम. करियप्‍पा, ओबीई के सेना में दिए गए अतुलनीय योगदान की याद में प्रतिवर्ष मनाया जाता है। फील्‍ड मार्शल करियप्‍पा 1953 में इसी दिन यानि 14 जनवरी 1953 को सेवानिवृत्त हुए थे।

 सम्‍मेलन एवं समझौते

डॉ. अजय कुमार ने की 13 वीं भारत-वियतनाम रक्षा सुरक्षा वार्ता की संयुक्त अध्यक्षता

  • भारत-वियतनाम रक्षा सुरक्षा संवाद का 13 वां संस्करण वीडियो कांफ्रेंसिंग के माध्यम से आयोजित किया गया। वर्चुल कार्यक्रम की सह-अध्यक्षता भारत की ओर से रक्षा सचिव डॉक्टर अजय कुमार और वियतनाम की ओर से वहां के उप रक्षा मंत्री लेफ्टिनेंट जनरल गुएन चिन विन्ह ने की।
  • वर्चुअल रूप से आयोजित इस बैठक में दोनों ने कोविड महामारी के कारण सीमित हो गए अवसरों के बावजूद मौजूदा रक्षा सहयोग की स्थितियों पर संतोष व्यक्त किया।
  • दोनों देशों ने इस अवसर पर प्रधानमंत्री श्री नरेन्द्र मोदी और वियतनाम के प्रधानमंत्री गुयेन जुआन फुक के बीच दिसंबर 2020 में संपन्न हुए वर्चुअल शिखर सम्मेलन के परिणामस्वरुप तैयार की गई कार्ययोजना पर विचार-विमर्श किया।
  • दोनों पक्षों ने द्विपक्षीय रक्षा सहयोग के लिए की गई विभिन्न पहलों की प्रगति की समीक्षा की और व्यापक रणनीतिक साझेदारी के तहत सशस्त्र बलों के बीच आगे सहयोग बढ़ाने के लिए प्रतिबद्धता व्यक्त की।
  • दोनों पक्ष इस बात पर सहमत हुए कि हाल के दिनों में दोनों देशों ने रक्षा उद्योग और प्रौद्योगिकी सहयोग में उल्लेखनीय प्रगति की है और इस क्षेत्र में और भी अधिक सहयोग के लिए तत्पर हैं।

 पुस्‍तक एवं लेखक

मणिपुर गवर्नर ने लॉन्च की "मेकिंग ऑफ़ ए जनरल ए हिमालयन इको" बुक

  • मणिपुर की राज्यपाल डॉ. नजमा हेपतुल्ला ने दरबार हॉल, राज भवन, इम्फाल से वर्चुली लेफ्टिनेंट जनरल कोनसम हिमालय सिंह द्वारा लिखित “Making of a General-A Himalayan Echo” पुस्तक का विमोचन किया है। पुस्तक में दुनिया के सबसे साहसी बलों में से एक की श्रेष्ठ कमान का सार और अनिवार्यता के बारे में बताया गया है।
  • यह पुस्तक लेफ्टिनेंट जनरल (डॉ.) कोंसम हिमालय सिंह की समृतियाँ है, जिन्होंने मणिपुर के एक छोटे से गाँव से भारतीय सेना के थ्री-स्टार जनरल का पद संभालने वाले उत्तर पूर्व भारत के पहले व्यक्ति बनने के का सफर तय किया।
  • इस पुस्तक में मणिपुर के “Land of Emeralds” के बारे में भी बताया गया है।

 बैंकिंग और आर्थिक

RBI ने डिजिटल ऋण धोखाधड़ी को नियंत्रित करने के लिए छह सदस्यीय कार्य समूह का गठन किया

  • भारतीय रिज़र्व बैंक (RBI) ने डिजिटल ऋण देने की जगह में धोखाधड़ी के बढ़ते मामलों के कारण विनियमित और अनियमित खिलाड़ियों की डिजिटल उधार गतिविधियों का अध्ययन करने के लिए एक कार्य समूह का गठन किया है। समूह ऑनलाइन उधार प्लेटफॉर्म और मोबाइल उधार सहित डिजिटल ऋण देने को विनियमित करने के लिए सुझाव देगा। समूह डिजिटल उधार गतिविधियों का मूल्यांकन करेगा और RBI विनियमित संस्थाओं में आउटसोर्स डिजिटल ऋण गतिविधियों की पैठ और मानकों का आकलन करेगा।

छह सदस्यीय पैनल में निम्नलिखित चार आरबीआई आंतरिक और दो बाहरी सदस्य शामिल हैं:

  1. जयंत कुमार दाश, कार्यकारी निदेशक, आरबीआई (अध्यक्ष)
  2. अजय कुमार चौधरी, मुख्य महाप्रबंधक, पर्यवेक्षण विभाग (सदस्य)
  3. पी. वासुदेवन, मुख्य महाप्रबंधक, भुगतान और निपटान प्रणाली विभाग, आरबीआई (सदस्य)
  4. मनोरंजन मिश्र, मुख्य महाप्रबंधक, विनियमन विभाग (सदस्य सचिव)
  5. विक्रम मेहता, सह-संस्थापक, मोनेक्सो फिनटेक (बाहरी सदस्य)
  6. राहुल ससी, साइबर सुरक्षा विशेषज्ञ और क्लाउडएसईके के संस्थापक (बाहरी सदस्य)

 केंद्रीय बजट 2021: इतिहास में पहली बार पेश किया जाएगा पेपरलेस बजट

  • संसद में 1 फरवरी को पेश किया जाने वाला केंद्रीय बजट (Union Budget) 2021 मौजूदा कोरोनावायरस महामारी के मद्देनजर पूरी तरह से कागज रहित होने जा रहा है। आजादी के बाद यह पहला मौका होगा जब बजट की प्रति (Copy) नहीं छपेंगी। इस संबंध में केंद्र ने संसद के दोनों सदनों से अनुमति ले ली है। यह निर्णय C-19 के संक्रमण के कारण लिया गया है, क्योंकि करीब 100 कर्मचारी इस प्रक्रिया से जुड़े होते हैं, जो बजट दस्तावेजों के प्रिंट होने, सील होने और बजट के दिन डिलीवर किए जाने तक करीब 15 दिन कैद रहते हैं। उन्हें बाहर जाने या किसी से बात करने की इजाज़त नहीं होती है।
  • बजट पेपर आमतौर पर मंत्रालय के प्रिंटिंग प्रेस में नॉर्थ ब्लॉक में छापे जाते हैं। इस वर्ष के बजट में कथित तौर पर पारंपरिक 'हलवा' समारोह का आयोजन नही किया जाएगा, अथवा इसे सीमित लोगों के साथ समारोह आयोजित किया जा सकता है। 'हलवा' समारोह, प्रतिवर्ष बजट से पहले वित्त मंत्रालय में हलवा समारोह का आयोजन होता है। इसे बजट से जुड़ी प्रक्रिया की औपचारिक शुरुआत माना जाता है।

 दिसंबर में भारत की खुदरा मुद्रास्फीति घटकर हुई 4.59%

  • सरकारी आंकड़ों के अनुसार, भारत की खुदरा मुद्रास्फीति दिसंबर में तेजी से गिरकर 4.59 प्रतिशत पर आ गई है, जिसका मुख्य कारण खाद्य कीमतों में आई गिरावट है। उपभोक्ता मूल्य सूचकांक (Consumer Price Index) पर आधारित खुदरा मुद्रास्फीति नवंबर में 6.93 प्रतिशत थी।
  • सांख्यिकी और कार्यक्रम कार्यान्वयन मंत्रालय द्वारा जारी आंकड़ों के अनुसार, दिसंबर 2020 में खाद्य मुद्रास्फीति घटकर दिसंबर में 3.41 प्रतिशत रह गई, जो पिछले महीने में 9.5 प्रतिशत थी।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 14 January 2021

INTERNATIONAL

Bharat Biotech inks pact with Precisa Med to supply Covaxin to Brazil

  • Bharat Biotech has announced that it has signed an agreement with Precisa Medicamentos for the supply of its indigenously manufactured C-19 vaccine ‘Covaxin’ to Brazil. The supplies of Covaxin will be prioritized for the public market, through direct procurement by Brazil government.
  • A team from Precisa Medicamentos had visited the Bharat Biotech facility in Genome Valley near here last week to discuss export of COVAXIN, India’s first indigenous vaccine for C-19.

 NATIONAL

Suriname’s Indian-origin President to be Republic Day chief guest

  • President of the Republic of Suriname, Chandrikapersad Santokhi, will be the chief guest at India’s Republic Day parade on January 26. India had initially invited Boris Johnson to be the chief guest but the British PM had to cancel his visit in view of the grim coronavirus situation back home.
  • Earlier this week, Santokhi was the chief guest at the Pravasi Bharatiya Divas Convention, held by the Ministry of External Affairs and he delivered the keynote address. He was sworn in as the president of Suriname in July 2020, when his party, the Progressive Reform Party, won 20 of the 51 seats in the elections.

Manipur: CM Biren Singh virtually inaugurated Cherry Blossom Festival

  • The 4th edition of the Cherry Blossom Festival, Mao in Manipur was virtually inaugurated by Chief Minister N Biren Singh. However this year, the authority decided to scale down the festival due to the COVID-19 pandemic. The Festival featured the picturesque landscape of Mao adorned with beautiful cherry trees laden with blooming flowers which have traditionally attracted visitors from across the world.
  • Manipur has been celebrating the festival every year since 2017.
  • The festival which featured the picturesque landscape of Mao town adorned with beautiful Cherry Blossom flowers was streamed live from 2 pm on various social media platforms.
  • The Mao area of Senapati district in Manipur is known for Cherry Blossom, a plant which is popularly known as Sakura in Japan.

 First ever Ice climbing festival celebrated in Nubra valley

  • In Leh, the first-ever Ice climbing festival was celebrated in Nubra valley. The Seven Day event was organized by Nubra Adventure Club. Ice climbing is a popular winter sport abroad. To promote winter tourism in Nubra valley, Nubra Adventure Club, with the help of Social activist Dr Nordan Otzer, has organized the Seven Day Ice Climbing Festival. Trainer Rigzin Tsewang said that Nubra has the potential to be the ice climbing capital in the Himalayas.
  • 18 participants across Nubra valley including 4 women have taken part in Ice climbing. All were trained in basic ice climbing skills during the festival at three locations, Pudong Cake at Panamik, Artificial Glacier at Ayee Village and first ascent at ” Nubra Adventure Club Crag” located near Warshi Village. Three trainers Rigzin tsewang, Tsewang Namgyal and Kran Kowshik imparted ice climbing skills. Participants were awarded certificates as well.

 OBITUARY

Social Activist and Padma Shri Awardee D Prakash Rao passes away

  • Noted social activist and Padma Shri winner, D Prakash Rao has passed away. He was basically a tea seller based in Cuttack, who spent his entire earning to educate slum children, through the school ‘Asha O Ashwasana’, which he started in 2000.
  • He was conferred with the prestigious Padma Shri award in 2019 for his contribution towards boosting the value of education among slum kids in Cuttack. Apart from this, Rao was also a well-known blood donor.

 Indian American writer Ved Mehta passes away

  • Indian American writer Ved Mehta passed away. The Indian-American novelist overcame blindness & was widely known as the 20th-century writer most responsible for introducing American readers to India.
  • Ved Mehta, a longtime writer for The New Yorker whose best-known work, spanning a dozen volumes, explored the vast, turbulent history of modern India through the intimate lens of his own autobiography.

 IMPORTANT DAYS

Armed Forces Veterans Day: 14 January

  • In India, the Armed Forces Veterans Day is observed each year on 14 January since 2017 to acknowledge and honour the selfless devotion and sacrifice of our veterans in the service of the nation. The day was initially called Armistice Day. 2021 marks the 5th Armed Forces Veterans Day.
  • The day is observed as a mark of respect and recognition of the services rendered by Field Marshal KM Cariappa OBE, the first Indian Commander-in-Chief of the Indian Armed Forces who retired on 14 January 1953.

 SUMMITS AND MOU’S

Dr Ajay Kumar co-chairs 13th India-Vietnam Defence Security Dialogue

  • The 13th India-Vietnam Defence Security Dialogue was held in a virtual format. The virtual event was co-chaired by Defence Secretary Dr Ajay Kumar along with Vietnamese Sr Lt Gen Nguyen Chi Vinh, Deputy Defence Minister, Socialist Republic of Vietnam.
  • Defence Secretary and the Deputy Defence Minister expressed satisfaction at the ongoing defence cooperation between the two countries in spite of the limitations imposed by COVID 19.
  • Both countries exchanged views on the plan of action from the recently concluded Virtual Summit between Prime Minister Shri Narendra Modi and Prime Minister of the Socialist Republic of Vietnam H.E. Nguyen Xuan Phuc in December 2020.
  • Both the sides reviewed the progress on various bilateral defence cooperation initiatives and expressed commitment to further elevate engagements between the Armed Forces under the framework of the Comprehensive Strategic Partnership.
  • Both sides agreed that in the recent past our respective countries have made notable strides in Defence Industry and Technology cooperation and look forward to even greater cooperation in this field.

 BOOKS AND AUTHORS

Manipur Guv released book “Making of a General A Himalayan Echo”

  • Manipur Governor, Dr Najma Heptulla has virtually released a book titled “Making of a General-A Himalayan Echo” authored by (Retd) Lt General Konsam Himalaya Singh at Durbar Hall, Raj Bhavan, Imphal. The book elegantly summons the essence and imperatives of superior command of one of the most formidable forces in the world.
  • The book is the memoir of Lt Gen (Dr) Konsam Himalay Singh who has traced his journey from a small village in Manipur to becoming the first person from North East India to hold the rank of a Three-Star General of the Indian Army.
  • The book has also highlighted about Manipur, the “Land of Emeralds”.

 BANKING AND ECONOMY

RBI forms six-member working group to regulate digital lending frauds

  • The Reserve Bank of India (RBI) has set up a working group to study digital lending activities of the regulated and unregulated players, due to the growing instances of frauds in digital lending space. The group will suggest steps to regulate digital lending including online lending platform and mobile lending. The group will evaluate digital lending activities and assess the penetration and standards of outsourced digital lending activities in RBI regulated entities.

The six-member panel comprises of following four RBI internal and two external members:

  1. Jayant Kumar Dash, Executive Director, RBI (Chairman)
  2. Ajay Kumar Choudhary, Chief General Manager-in-Charge, Department of Supervision (Member)
  3. P Vasudevan, Chief General Manager, Department of Payment and Settlement Systems, RBI (Member)
  4. Manoranjan Mishra, Chief General Manager, Department of Regulation (Member Secretary)
  5. Vikram Mehta, Co-founder, Monexo Fintech (External Member)
  6. Rahul Sasi, Cyber Security Expert & Founder of CloudSEK (External Member)

 First time in history, Union Budget 2021 to be paperless

  • Union Budget 2021, slated to be presented on February 1, is going to be completely paperless in the wake of the ongoing coronavirus pandemic. This will be the first time since independence that the budget papers will not be printed. The Centre has received permission for the same from both houses of parliament. The decision has been taken as several people (approximately 100) would be required to stay at the printing press for around a fortnight amid the COVID-19 fear.
  • The budget papers are usually printed at the ministry’s in-house printing press in the North Block. This year’s budget may reportedly witness several conventions being broken as the traditional ‘Halwa’ ceremony, which is a given every year is also not likely to take place, or a low-key function may be held with limited gathering in attendance.

 India’s retail inflation drops to 4.59 % in December

  • India’s retail inflation fell sharply to 4.59 per cent in December, mainly due to declining food prices, government data showed. Retail inflation based on the Consumer Price Index (CPI) was 6.93 per cent in November.
  • Food inflation declined to 3.41 per cent in December in 2020, compared to 9.5 per cent in the previous month, according to the data released by the Ministry of Statistics and Programme Implementation. The Reserve Bank of India (RBI) factors in retail inflation while arriving at its monetary policy.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Which website is good for the latest current affairs?

Toprankers is one of the best websites for the lastest current affairs.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
shikha s

QUERY 14 days ago

which website or app is best for judiciary Current affairs, Gk and Gs ?
0 LIKES 1 COMMENTS
Vishwa

QUERY 22 days ago

Offline mocks
Will i get offline mocks if i subscribe for the ₹3500 mock package? If not where can i get offline mocks? Please answer fast
0 LIKES 1 COMMENTS
latika

QUERY 1 months ago

can you reopen missed mock
0 LIKES 1 COMMENTS
Vikas Mishra

QUERY 1 months ago

Sir weekly current affairs Hindi me nahi a rha h
0 LIKES 0 COMMENTS
Luv Singhal

QUERY 1 months ago

quant time speed and distance
After traveling 50km, a train is meeting with an accident and travels at (3/4)th of the usual Speed and reaches 45 min late. Had the accident happened 10km further on it would have reached 35 min late. Find the usual Speed?
0 LIKES 0 COMMENTS
Sattaking Agency

QUERY 1 months ago

Sattaking Agency India's Best Online Satta Company
https://www.sattaking.agency
1 LIKES 0 COMMENTS
Vivek

QUERY 1 months ago

https://getintohindi.com/
0 LIKES 0 COMMENTS
Vivek

QUERY 1 months ago

Simplification
Simplification download
0 LIKES 2 COMMENTS
Deergha

QUERY 1 months ago

CLATPOST: PRINT
Where can i find the clatpost print launched a month ago on the portal...is it uploaded in the CRASH Batch- 2
1 LIKES 0 COMMENTS
Priyanshu Kar

MCQ 1 months ago

Biden has quadrupled Trump refugee cap to?
75000
60,800
62,500
88,800
2 LIKES 124 COMMENTS 131 ATTEMPTS
Sanchita Bharati

QUERY 1 months ago

Finding Something
Where can I find The Clat Post?? Please sir let me know...🙏🏻🙏🏻
0 LIKES 0 COMMENTS
SUMIT BHATT

MCQ 1 months ago

SABSE PAHLE NET BANKING KIS BANK DWARA SHURU KI GYI
I C I C I BANK
AXIS BANK
R B I BANK
H D F C BANK
0 LIKES 272 COMMENTS 287 ATTEMPTS
Dev Choudhary

QUERY 1 months ago

Play Satta Matka and Change Your Life with Sattaking.agency
Sattaking.agency may be the earth most branded online gambling website. Well come all my best friends. Satta Matka market, Satta market, matka jodi fix, today matka, Delhi Satta, Gaziabad Satta, Satta India, Indian Matka Tips, Matka world, daily Matka number, free Matka number, boss matka, matka tips, Satta King tips, matka fix number, satta number, kalyan today jodi number. There would be several of you wanting forward to understand concerning Satta Matka game. Here, we tend to face measure going to share it during a elaborated manner to place in easy words, Satta Matka or Indian Satta Matka is taken under consideration a kind of inline gambling. It's obtaining quite popular and other people area unit full enjoying it on an oversized scale. This extremely fashionable game was started in Delhi, Ghaziabad, and Mumbai in India. Inside a fast span of a while, it's grabbed many success at the fore front. Inside prescribed taken time, the recognition of this online satta game has reached to next level. Now play Satta Matka game with sattaking.agency and change your life. https://www.sattaking.agency
1 LIKES 1 COMMENTS
Aadia Nair

QUERY 1 months ago

Where can we find a daily current affairs quiz?
1 LIKES 1 COMMENTS
Kajal Tiwari

QUERY 1 months ago

Current affairs
How to cope with all the passages...as clat examination is based on passages
0 LIKES 3 COMMENTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts