Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs13 March 2021

अंतरराष्ट्रीय

विश्‍व का सबसे शक्तिशाली सुपर कंप्यूटर Fugaku उपयोग के लिए तैयार

  • रिकेन (RIKEN) और फुजित्सु (Fujitsu) नामक जापानी वैज्ञानिक अनुसंधान संस्थान ने छह साल पहले "फुगाकू (Fugaku)" विकसित करना शुरू कर दिया था। यह दुनिया का सबसे शक्तिशाली सुपर कंप्यूटर है। Fugaku का नाम माउंट फ़ूजी के एक वैकल्पिक नाम पर रखा गया है। अब, यह सुपर कंप्यूटर पूरी तरह से तैयार है और जापान में विकसित किया गया है और अब अनुसंधान के उपयोग के लिए उपलब्ध है। इस सुपरकंप्यूटर को डिवाइस को जापान के कंप्यूटिंग इन्फ्रास्ट्रक्चर के मूल बनाने के उद्देश्य से विकसित किया गया है।

महत्वपूर्ण बिंदु:

  • फिर अप्रैल 2020 में COVID-19 महामारी से निपटने के लिए विशेष परियोजनाओं के लिए सुपर कंप्यूटर का परीक्षण किया गया था।
  • अब फुगाकू पूरी तरह से खुला है और साझा उपयोग के लिए उपलब्ध है। जापान के सूचना विज्ञान और प्रौद्योगिकी के अनुसंधान संगठन (Research Organization for the Information Science and Technology-RIST) ने कुछ 74 परियोजनाओं का चयन किया है जो वित्तीय वर्ष 2021 में इस सुपर कंप्यूटर का उपयोग करेंगे।
  • RIST ने कई श्रेणियों में नई परियोजनाओं के विकास के लिए भी प्रस्ताव दिया है और उन शोधकर्ताओं को आमंत्रित किया है जो इसके लिए आवेदन करने के इच्छुक हैं।

 राष्ट्रीय

कर्नाटक के मुख्यमंत्री ने 'एक्सलरेटर बेंगलुरु' का अनावरण किया

  • कर्नाटक के मुख्यमंत्री बी.एस. येदियुरप्पा ने बुधवार को पूरे राज्य में महिला उद्यमियों को विकसित करने में सहायता के लिए 'एक्ससेलरेटर बेंगलुरु' का अनावरण किया।
  • इस अवसर पर येदियुरप्पा ने कहा, 'एक्सलरेटर बेंगलुरु' 'पहल पूरे राज्य में 50,000 महिला उद्यमियों को निम्नलिखित 3 वर्षों में अपना उद्यम विकसित करने में मदद करेगी।
  • वर्ल्ड एलायंस फॉर मास एंटरप्रेन्योरशिप (GAME), उबंटू कंसोर्टियम और फेडरेशन ऑफ कर्नाटक चैंबर्स ऑफ कॉमर्स एंड बिजनेस (FKCCI) ने दक्षिणी राज्य के भीतर विस्तार चालक के रूप में महिला उद्यमिता पर ध्यान केंद्रित करने के लिए सामूहिक रूप से 'एक्सलरेटर बेंगलुरु' को विकसित किया है।

 केंद्रीय मंत्रिमंडल ने दी प्रधान मंत्री स्वास्थ्य सुरक्षा निधि को मंजूरी

  • केंद्रीय मंत्रिमंडल ने प्रधान मंत्री स्वास्थ्य सुरक्षा निधि (Pradhan Mantri Swasthya Suraksha Nidhi-PMSSN) को एक सिंगल नॉन लैप्सेबल रिजर्व फंड (single non-lapsable reserve fund) के रूप में मंजूरी दी है। यह स्वास्थ्य और शिक्षा उपकर की आय से स्वास्थ्य के हिस्से के लिए अनुमोदित किया गया है जो वित्त अधिनियम, 2007 की धारा 136-बी के तहत लगाया जाता है।
  • यह पब्लिक अकाउंट में स्वास्थ्य के लिए नॉन-लैप्सबल रिजर्व फंड है। इस फंड में स्वास्थ्य और शिक्षा उपकर में स्वास्थ्य की हिस्सेदारी से प्राप्त आय शामिल होगी। कोष में इस राजस्व का उपयोग राष्ट्रीय स्वास्थ्य मिशन, आयुष्मान भारत - स्वास्थ्य और कल्याण केंद्र, आयुष्मान भारत - प्रधानमंत्री जन आरोग्य योजना सहित स्वास्थ्य मंत्रालय की प्रमुख योजनाओं के लिए और आपातकालीन तथा आपदा के लिए तैयारी और स्वास्थ्य आपात के मामलों में प्रतिक्रियाओं के लिए किया जाएगा।

 कैबिनेट ने बीमा अधिनियम 1938 में संशोधन को दी मंजूरी

  • केंद्रीय मंत्रिमंडल ने बीमा अधिनियम (Insurance Act) में संशोधन के लिए अपनी मंजूरी दे दी है, इस क्षेत्र में 74 प्रतिशत प्रत्यक्ष विदेशी निवेश के लिए मार्ग प्रशस्त किया है। वर्तमान में, भारतीय के स्वामित्व और प्रबंधन नियंत्रण के साथ जीवन और सामान्य बीमा में सामान्य FDI की सीमा 49 प्रतिशत है। सूत्रों के मुताबिक, कैबिनेट ने अपनी बैठक में बीमा अधिनियम (Insurance Act), 1938 में संशोधन के लिए मंजूरी दे दी है। यह 2015 में था जब सरकार ने बीमा क्षेत्र में FDI कैप को 26 प्रतिशत से बढ़ाकर 49 प्रतिशत कर दिया था।
  • बोर्ड में प्रमुख निदेशकों और प्रमुख प्रबंधन व्यक्तियों में से अधिकांश भारतीय निवासी होंगे, जिसमें कम से कम 50 प्रतिशत निदेशक स्वतंत्र निदेशक और सामान्य आरक्षित के रूप में लाभ का एक निश्चित प्रतिशत बरकरार रखा जाएगा।
  • FDI में वृद्धि से देश में जीवन बीमा पैठ को बेहतर बनाने में मदद मिलेगी। जीडीपी के प्रतिशत के रूप में जीवन बीमा प्रीमियम देश में 3.6 प्रतिशत है, जो वैश्विक औसत 7.13 प्रतिशत से नीचे है, और सामान्य बीमा के मामले में यह अधिक ख़राब है, यह दुनिया के 2.88 प्रतिशत के औसत के मुकाबले जीडीपी का 0.94 प्रतिशत है।
  • सरकार ने पहले बीमा बिचौलियों में 100 प्रतिशत प्रत्यक्ष विदेशी निवेश की अनुमति दी है।

 जम्मू कश्मीर ने मनाया शिवरात्रि 'हेराथ' का त्योहार

  • केंद्र शासित प्रदेश जम्मू और कश्मीर में, शिवरात्रि 'हेराथ' का त्योहार पूरे जम्मू और कश्मीर में मनाया गया। महाशिवरात्रि के त्यौहार को स्थानीय रूप से कश्मीर में हेराथ के रूप में जाना जाता है, जिसे कश्मीरी पंडित समुदाय द्वारा "वटक नाथ पूजा" द्वारा धार्मिक उत्साह के साथ जम्मू-कश्मीर में मनाया जाता है।
  • यह त्योहार कश्मीरी पंडित समुदाय के बीच बहुत महत्व रखता है जो इसे "देवी पार्वती के साथ भगवान शिव" की शादी के रूप में मनाते हैं। यह त्योहार भक्ति और सौहार्द के मूल्यों का प्रतीक है, जो जम्मू और कश्मीर की शानदार परंपरा और सांस्कृतिक लोकाचार की पहचान हैं।

 खेल

मिताली राज 10,000 इंटरनेशनल रन बनाने वाली पहली भारतीय महिला क्रिकेटर बनीं

  • मिताली राज शुक्रवार को सभी प्रारूपों में अंतरराष्ट्रीय क्रिकेट में 10,000 रन बनाने वाली पहली भारतीय महिला बनीं। मिताली लखनऊ में दक्षिण अफ्रीका के खिलाफ चल रहे तीसरे एक दिवसीय अंतर्राष्ट्रीय (एकदिवसीय) मैच में इस मुकाम तक पहुंची। भारतीय वनडे कप्तान ने 36 रन बनाए। मिताली ने वनडे में 6974 रन बनाए हैं जबकि टी 20 में उनके नाम पर 2,364 रन हैं। 38 वर्षीय दाएं हाथ के बल्लेबाज ने 10 टेस्ट मैचों से 663 रन भी बनाए हैं।
  • मिताली अब दूसरी अंतरराष्ट्रीय क्रिकेटर हैं जिन्होंने पूरे फॉर्मेट में 10,000 रन बनाए हैं। इंग्लैंड की चार्लोट एडवर्ड्स एकमात्र महिला क्रिकेटर हैं जिन्होंने यह उपलब्धि हासिल की है।

 दिवस

आजादी के 75 वर्षों को मनाने के लिए 2021 दांडी मार्च

  • भारत की स्वतंत्रता की 75 वीं वर्षगांठ मनाने के लिए प्रधान मंत्री नरेंद्र मोदी ने 12 मार्च को अहमदाबाद में दांडी मार्च (Dandi March) की 91 वीं वर्षगांठ को हरी झंडी दिखाई। नमक मार्च, जो मार्च से अप्रैल 1930 तक हुआ था, देश में ब्रिटिश शासन का विरोध करने के लिए महात्मा गांधी के नेतृत्व में सविनय अवज्ञा का कार्य था। इस कार्यक्रम को महात्मा गांधी के साबरमती आश्रम से शुरू किया गया है और यह कार्यक्रम "आज़ादी का अमृत महोत्सव" को मनाने के लिए राज्य सरकार के कार्यक्रम का भी हिस्सा है।
  • नमक के उत्पादन पर ब्रिटिश एकाधिकार के खिलाफ महात्मा गांधी के अहिंसक विरोध के हिस्से के रूप में दांडी मार्च या नमक मार्च किया गया था। गांधी के नेतृत्व में, 78 लोगों ने 12 मार्च को 24-दिवसीय मार्च शुरू किया और 5 अप्रैल, 1930 को दांडी पहुंचे। दांडी में नमक बनाने के बाद, गांधी दक्षिण की ओर 40 किमी धरसाना साल्ट वर्क्स के पास गए, लेकिन 5 मई को उन्हें गिरफ्तार कर लिया गया था।

 11 मार्च 2021 को विश्व स्तर पर मनाया गया विश्व किडनी दिवस

  • विश्व किडनी दिवस (World Kidney day) हर साल मार्च के दूसरे गुरुवार को विश्व स्तर पर मनाया जाता है। इस वर्ष विश्व किडनी दिवस 11 मार्च 2021 को मनाया गया है। 2021 विश्व किडनी दिवस का विषय "लिविंग वेल विद किडनी डिजीज (Living Well with Kidney Disease)" है। विश्व किडनी दिवस हमारे किडनी के महत्व के बारे में जागरूकता बढ़ाने के उद्देश्य से एक वैश्विक अभियान है। विश्व किडनी दिवस का उद्देश्य हमारे समग्र स्वास्थ्य के लिए हमारे गुर्दे के महत्व के बारे में जागरूकता बढ़ाना और दुनिया भर में गुर्दे की बीमारी और इसकी संबद्ध स्वास्थ्य समस्याओं की आवृत्ति और प्रभाव को कम करना है।
  • हमारी "अद्भुत किडनी" के बारे में जागरूकता बढ़ाना कि मधुमेह और उच्च रक्तचाप क्रोनिक किडनी रोग (CKD) के लिए प्रमुख जोखिम कारक हैं।
  • CKD के लिए मधुमेह और उच्च रक्तचाप वाले सभी रोगियों की व्यवस्थित स्क्रीनिंग को प्रोत्साहित करना।
  • निवारक व्यवहार को प्रोत्साहित करना।
  • सभी चिकित्सा पेशेवरों को CKD, विशेष रूप से उच्च जोखिम वाली आबादी में जोखिम का पता लगाने और कम करने में उनकी विशेष भूमिका के बारे में शिक्षित करना।
  • CKD महामारी को नियंत्रित करने में स्थानीय और राष्ट्रीय स्वास्थ्य अधिकारियों की महत्वपूर्ण भूमिका पर बल देना। विश्व किडनी दिवस पर सभी सरकारों को कार्रवाई करने और किडनी की जांच में निवेश करने के लिए प्रोत्साहित करना।
  • किडनी की विफलता के लिए एक सर्वोत्तम-परिणाम विकल्प के रूप में प्रत्यारोपण को प्रोत्साहित करना, और जीवन-बचत पहल के रूप में अंग दान का कार्य करना।

 सम्‍मेलन एवं समझौते

उत्तराखंड सरकार ने IBM के साथ STEM फॉर गर्ल्स शुरू करने के लिए समझौता किया

  • IBM ने राज्य के पांच जिलों में 130 माध्यमिक और उच्च माध्यमिक स्कूलों में 'IBM STEM फॉर गर्ल्स’ कार्यक्रम शुरू करने के लिए उत्तराखंड सरकार के शिक्षा मिशन, समग्र शिक्षा उत्तराखंड (Samagra Sikhsha Uttarakhand) के साथ सहयोग की घोषणा की है। यह सहयोग STEM करियर में लड़कियों और महिलाओं की भागीदारी बढ़ाने के लिए कार्यान्वयन भागीदार के रूप में अमेरिकन इंडिया फाउंडेशन के साथ आईबीएम और उत्तराखंड राज्य सरकार के बीच तीन साल के कार्यक्रम का हिस्सा है।
  • कार्यक्रम विज्ञान, प्रौद्योगिकी, इंजीनियरिंग और गणित (STEM) क्षेत्रों के करीब 25,600 छात्रों के कौशल और करियर को आगे बढ़ाएगा।
  • भारत में तेजी से उभरती प्रौद्योगिकियों के त्वरण के साथ एक उच्च योग्य कार्यबल की मांग बढ़ रही है।
  • 'IBM STEM फॉर गर्ल्स' कार्यक्रम में एक व्यापक दृष्टिकोण है जो तकनीकी क्षमताओं के साथ-साथ जीवन और आत्म-बोध कौशल का निर्माण करता है।
  • 'STEM फॉर गर्ल्स' मुख्य रूप से सरकारी स्कूलों में पढ़ने वाली लड़कियों के लिए शिक्षा-से-कार्य और कैरियर मार्ग में सुधार के उद्देश्य से एक IBM कॉर्पोरेट सामाजिक दायित्व पहल है।
  • कार्यक्रम में डिजिटल साक्षरता, कोडिंग और प्रौद्योगिकी कौशल, 21 वीं सदी के कौशल, और कैरियर विकास में लड़कियों के सशक्तीकरण को सक्षम बनाने और STEM शिक्षा और करियर में उनकी रुचि बढ़ाने के लिए प्रशिक्षण प्रदान करना शामिल है।

 बैंकिंग और आर्थिक

टाटा मोटर्स ने नए माता-पिता का समर्थन करने के लिए व्हील्स ऑफ लव ’कार्यक्रम शुरू किया

  • टाटा मोटर्स ने व्हील्स ऑफ लव ’, एक कार्यक्रम शुरू करने की घोषणा की है, जो एक अभिभावक के रूप में अपनी रोमांचक यात्रा में नए माता-पिता का समर्थन करता है और साथ ही एक मूल्यवान कर्मचारी के रूप में, देखभाल, समावेश और स्तर के भीतर संगठन की प्रगतिशील संस्कृति को बढ़ावा देता है।
  • यह एक क्यूरेटेड पुस्तक के रूप में भी प्रस्तुत किया गया है, व्हील्स ऑफ लव ’नए और अपेक्षित माता-पिता को सफलतापूर्वक अपने कैरियर के लक्ष्यों को पूरा करने के साथ-साथ अपने बढ़ते परिवार पर ध्यान केंद्रित करने की आवश्यकता को सक्षम करने के लिए विभिन्न सिद्धांतों को पूरा करता है।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 13 March 2021

INTERNATIONAL

World’s Most Powerful Supercomputer Fugaku is ready for use

  • The Japanese scientific research institute called RIKEN and Fujitsu started developing the “Fugaku” six years ago. It is the world’s most powerful supercomputers. Fugaku has been named after an alternative name for Mount Fuji. Now, this supercomputer is fully ready and developed in Japan and is now available for research use. This supercomputer has been developed with the aim of making the device core of the computing infrastructure of Japan.

Important points:

  • Then the supercomputer was tested for the particular projects in order to combat the COVID-19 pandemic in April 2020.
  • Now the Fugaku is fully open and available for shared use. The Research Organization for the Information Science and Technology (RIST) of Japan has selected some 74 projects which will use this supercomputer in the financial year 2021.
  • RIST has also proposed for the development of the new projects in several categories and has invited the researchers who are interested to apply for the same.

 NATIONAL

Karnataka CM unveils 'Xcelerator Bengaluru'

  • Karnataka Chief Minister B.S. Yediyurappa on Wednesday unveiled ‘Xcelerator Bengaluru’ to assist ladies entrepreneurs develop throughout the state.
  • “The ‘Xcelerator Bengaluru’ initiative will assist 50,000 ladies entrepreneurs throughout the state to develop their enterprise over the following 3 years,” mentioned Yediyurappa on the event.
  • World Alliance for Mass Entrepreneurship (GAME), Ubuntu Consortium and the Federation of Karnataka Chambers of Commerce and Business (FKCCI) have collectively developed the Xcelerator Bengaluru to concentrate on ladies entrepreneurship as the expansion driver within the southern state.

 Union Cabinet approves Pradhan Mantri Swasthya Suraksha Nidhi

  • The Union Cabinet has approved the Pradhan Mantri Swasthya Suraksha Nidhi (PMSSN), as a single non-lapsable reserve fund. This has been approved for the share of Health from proceeds of Health and Education Cess which is levied under the Section 136-b of Finance Act, 2007.
  • This is a non-lapsable reserve fund for the Health in the Public Account. This fund will comprise of the proceeds from the share of health in the Health and Education Cess. This revenue in the fund will be used for the flagship schemes of the Health Ministry including the National Health Mission, Ayushman Bharat – Health and Wellness Centres, Ayushman Bharat – Pradhan Mantri Jan Arogya Yojana and for the emergency & disaster preparedness and responses in cases of health emergencies.

 Cabinet Approves Amendments in Insurance Act 1938

  • The Union Cabinet has given its nod for amendments in the Insurance Act, paving way for 74 per cent foreign direct investment in the sector. Currently, the permissible FDI limit in life and general insurance stands at 49 per cent with ownership and management control with Indian. According to sources, the Cabinet in its meeting has approval for amendments in the Insurance Act, 1938. It was in 2015 when the government hiked the FDI cap in the insurance sector from 26 per cent to 49 per cent.
  • The majority of directors on the board and key management persons would be resident Indians, with at least 50 per cent of directors being independent directors, and a specified percentage of profits being retained as a general reserve.
  • An increase in FDI will help improve life insurance penetration in the country. Life insurance premium as a percentage of GDP is 3.6 per cent in the country, way below the global average of 7.13 per cent, and in the case of general insurance, it is even worse at 0.94 per cent of GDP, as against the world average of 2.88 per cent.
  • The government has earlier allowed 100 per cent foreign direct investment in insurance intermediaries.

 J&K celebrates festival of Shivratri ‘Herath’

  • In the Union Territory of Jammu and Kashmir, the festival of Shivratri ‘Herath’ is being celebrated across Jammu and Kashmir. Festival Mahashivratri locally known as Herath in Kashmir is being celebrated across J&K by Kashmiri Pandit Community with religious fervour by offering “Watak Nath Pooja”.
  • The festival assumes colossal importance among the Kashmiri Pandit Community who celebrate it to mark the wedding of “Lord Shiva with Goddess Parvati”. This festival symbolizes the values of devotion and harmony, which are the hallmarks of the glorious tradition & cultural ethos of Jammu and Kashmir.

 SPORTS

Mithali Raj Becomes First Indian Woman Cricketer To Score 10,000 International Runs

  1. Mithali Raj on Friday became the first Indian woman to score 10,000 runs in international cricket across all formats. Mithali reached the milestone in the ongoing third One-day International (ODI) against South Africa in Lucknow. The Indian ODI skipper scored 36 runs before being dismissed by Anne Bosch. Mithali has scored 6974 runs in ODIs while in the T20Is, she has 2,364 runs to her name. The 38-year-old right-handed batter has also scored 663 runs from 10 Test matches.
  2. Mithali is now the second international cricketer to score 10,000 runs across formats. England's Charlotte Edwards is the only other woman cricketer who has achieved this feat.

 IMPORTANT DAYS

2021 Dandi March to mark 75 years of Independence

  • Prime Minister Narendra Modi has flagged off the 91st anniversary of Dandi March on March 12 in Ahmedabad to celebrate the 75th anniversary of India’s Independence. The Salt March, which took place from March to April 1930, was an act of civil disobedience led by Mahatma Gandhi to protest the British rule in the country. The event is kicked off from Mahatma Gandhi’s Sabarmati Ashram and this event is also the part of the State government’s programme to mark “Azadi Ka Amrut Mahotsav.”
  • The Dandi March or Salt March as part of Mahatma Gandhi’s non-violent protest against the British monopoly on the production of salt. Led by Gandhi, 78 people started the 24-day march on March 12 and reached Dandi on April 5, 1930. After making salt at Dandi, Gandhi headed to Dharasana Salt Works, 40 km south, but was arrested on May 5.

 World Kidney Day observed globally on 11th March 2021

  • World Kidney Day is observed globally on the second Thursday of March every year. This year World Kidney Day is observed on 11th March 2021. The theme of the 2021 World Kidney day is “Living Well with Kidney Disease”. World Kidney Day is a global campaign aimed at raising awareness of the importance of our kidneys. World Kidney Day aims to raise awareness of the importance of our kidneys to our overall health and to reduce the frequency and impact of kidney disease and its associated health problems worldwide.
  • Raise awareness about our “amazing kidneys” Highlight that diabetes and high blood pressure are key risk factors for Chronic Kidney Disease (CKD).
  • Encourage systematic screening of all patients with diabetes and hypertension for CKD.
  • Encourage preventive behaviours.
  • Educate all medical professionals about their key role in detecting and reducing the risk of CKD, particularly in high-risk populations.
  • Stress the important role of local and national health authorities in controlling the CKD epidemic. On World Kidney Day all governments are encouraged to take action and invest in further kidney screening.
  • Encourage Transplantation as a best-outcome option for kidney failure, and the act of organ donation as a life-saving initiative.

 SUMMITS AND MOU’S

IBM signs MoU with U’khand Government to introduce STEM for Girls

  • IBM has announced a collaboration with Samagra Sikhsha Uttarakhand, the Government of Uttarakhand’s education mission, to introduce the ‘IBM STEM for Girls’ program in 130 secondary and higher secondary schools across five districts in the state. The collaboration is part of a three-year program between IBM and Uttarakhand State Government with the American India Foundation as the implementation partner to increase the participation of girls and women in STEM careers.
  • The program will advance the skills and careers of close to 25,600 students in the Science, Technology, Engineering, and Math (STEM) fields.
  • The demand for a highly qualified workforce in India is quickly increasing with the acceleration of emerging technologies.
  • The ‘IBM STEM for Girls’ program features a comprehensive approach that builds technical capabilities as well as life and self-actualization skills.
  • ‘STEM for Girls’ is an IBM Corporate Social Responsibility initiative primarily aimed at improving education-to-work and career pathways for girls who are studying in Government schools.
  • The program includes imparting training in digital literacy, coding and technology skills, 21st-century skills, and career development to enable girls’ empowerment and increase their interest in STEM education and careers.

 BANKING AND ECONOMY

Tata Motors launches ‘Wheels of Love’ programme to support new parents

  • Tata Motors has announced the launch of ‘Wheels of Love’, a Programme that supports new parents in their exciting journey both as a parent and also as a valued employee while promoting a progressive culture of care, inclusion and sensitization within the organization across levels.
  • Also presented in the form of a curated book, ‘Wheels of Love’ puts forth various tenets to enable new and expectant parents to successfully manage the need to focus on their growing family while also fulfilling their career goals, according to a statement.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Which website is good for the latest current affairs?

Toprankers is one of the best websites for the lastest current affairs.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
shikha s

QUERY 12 days ago

which website or app is best for judiciary Current affairs, Gk and Gs ?
0 LIKES 1 COMMENTS
Vishwa

QUERY 20 days ago

Offline mocks
Will i get offline mocks if i subscribe for the ₹3500 mock package? If not where can i get offline mocks? Please answer fast
0 LIKES 1 COMMENTS
latika

QUERY 1 months ago

can you reopen missed mock
0 LIKES 1 COMMENTS
Vikas Mishra

QUERY 1 months ago

Sir weekly current affairs Hindi me nahi a rha h
0 LIKES 0 COMMENTS
Luv Singhal

QUERY 1 months ago

quant time speed and distance
After traveling 50km, a train is meeting with an accident and travels at (3/4)th of the usual Speed and reaches 45 min late. Had the accident happened 10km further on it would have reached 35 min late. Find the usual Speed?
0 LIKES 0 COMMENTS
Sattaking Agency

QUERY 1 months ago

Sattaking Agency India's Best Online Satta Company
https://www.sattaking.agency
1 LIKES 0 COMMENTS
Vivek

QUERY 1 months ago

https://getintohindi.com/
0 LIKES 0 COMMENTS
Vivek

QUERY 1 months ago

Simplification
Simplification download
0 LIKES 2 COMMENTS
Deergha

QUERY 1 months ago

CLATPOST: PRINT
Where can i find the clatpost print launched a month ago on the portal...is it uploaded in the CRASH Batch- 2
1 LIKES 0 COMMENTS
Priyanshu Kar

MCQ 1 months ago

Biden has quadrupled Trump refugee cap to?
75000
60,800
62,500
88,800
2 LIKES 122 COMMENTS 129 ATTEMPTS
Sanchita Bharati

QUERY 1 months ago

Finding Something
Where can I find The Clat Post?? Please sir let me know...🙏🏻🙏🏻
0 LIKES 0 COMMENTS
SUMIT BHATT

MCQ 1 months ago

SABSE PAHLE NET BANKING KIS BANK DWARA SHURU KI GYI
I C I C I BANK
AXIS BANK
R B I BANK
H D F C BANK
0 LIKES 271 COMMENTS 286 ATTEMPTS
Dev Choudhary

QUERY 1 months ago

Play Satta Matka and Change Your Life with Sattaking.agency
Sattaking.agency may be the earth most branded online gambling website. Well come all my best friends. Satta Matka market, Satta market, matka jodi fix, today matka, Delhi Satta, Gaziabad Satta, Satta India, Indian Matka Tips, Matka world, daily Matka number, free Matka number, boss matka, matka tips, Satta King tips, matka fix number, satta number, kalyan today jodi number. There would be several of you wanting forward to understand concerning Satta Matka game. Here, we tend to face measure going to share it during a elaborated manner to place in easy words, Satta Matka or Indian Satta Matka is taken under consideration a kind of inline gambling. It's obtaining quite popular and other people area unit full enjoying it on an oversized scale. This extremely fashionable game was started in Delhi, Ghaziabad, and Mumbai in India. Inside a fast span of a while, it's grabbed many success at the fore front. Inside prescribed taken time, the recognition of this online satta game has reached to next level. Now play Satta Matka game with sattaking.agency and change your life. https://www.sattaking.agency
1 LIKES 1 COMMENTS
Aadia Nair

QUERY 1 months ago

Where can we find a daily current affairs quiz?
1 LIKES 1 COMMENTS
Kajal Tiwari

QUERY 1 months ago

Current affairs
How to cope with all the passages...as clat examination is based on passages
0 LIKES 3 COMMENTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts