Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 12 December 2020

अंतरराष्ट्रीय

जो बिडेन और कमला हैरिस संयुक्त रूप से चुने गए टाइम मैगज़ीन के 'पर्सन ऑफ द ईयर' 2020

  • नवनिर्वाचित अमेरिकी राष्ट्रपति जो बिडेन और उप-राष्ट्रपति कमला हैरिस को संयुक्त रूप से टाइम मैगज़ीन का वर्ष 2020 "पर्सन ऑफ द ईयर" चुना गया है। TIME मैगज़ीन 1927 से वार्षिक रूप से कैलेंडर वर्ष के दौरान ऐसे व्यक्ति या संगठन को पहचानने के लिए सूची जारी करती है, जो बेहतर या बदतर तरीके से समाचार अथवा देश और दुनिया को सबसे अधिक प्रभावित करता है।
  • इसके अलावा, टाइम पत्रिका ने कोरियाई पॉप ग्रुप बीटीएस को अपना एंटरटेनर ऑफ द ईयर और बास्केटबॉल स्टार लेब्रोन जेम्स को एथलीट ऑफ द ईयर भी चुना है। जूम के संस्थापक एरिक युआन को बिजनेसपर्सन ऑफ द ईयर चुना गया, क्योंकि इस वीडियो कम्युनिकेशन कंपनी ने महामारी के दौरान लाखों लोगों को एक-दूसरे के साथ जुड़ने के तरीके को एक रूप में परिभाषित किया है।

 सोनू सूद ने वर्ष 2020 में विश्व की 50 एशियाई सेलेब्रिटीज की सूची में किया टॉप

  • Global Asian Celebrity Of 2020: भारतीय अभिनेता सोनू सूद ने यूके स्थित ईस्टर्न आई समाचार पत्र द्वारा प्रकाशित की गई '50 एशियन सेलेब्रिटीज इन द वर्ल्ड' 2020 की सूची में पहला स्थान हासिल किया है। 47 वर्षीय प्रतिभाशाली बॉलीवुड स्टार को C-19 महामारी के दौरान अपने प्रेरक परोपकारी कार्यों, विशेष रूप से प्रवासी कामगारों को उनके घर लौटने में मदद करने के लिए सम्मानित किया गया है। सोनू सूद ने 2020 का टॉप एशियाई सेलिब्रिटी बनने के लिए कई ग्लोबल स्टार को पीछे छोड़ दिया है, जिसमें हॉलीवुड, संगीत उद्योग, टेलीविजन, साहित्य और सोशल मीडिया शामिल हैं।
  • कनाडा के YouTuber, सोशल मीडिया स्टार, कॉमेडियन और टीवी शख्सियत लिली सिंह ने अपनी "पैथब्रेकिंग जर्नी, शानदार आउटपुट और दर्शकों का मनोरंजक करने के लिए, वो भी ऐसे समय में जब उन्हें इसकी आवश्यकता थी" के लिए दूसरे स्थान हासिल किया है।
  • भारतीय गायक अरमान मलिक को अपने बेहतर संगीत के लिए पांचवें स्थान पर रखा गया है, जिसमें अंग्रेजी भाषा के गाने भी शामिल हैं। छठे स्थान पर रहीं प्रियंका चोपड़ा जोनास दुनिया में सबसे प्रसिद्ध भारतीय स्टार बनी हुई हैं, जबकि बाकी शीर्ष 10 में पैन-इंडियन स्टार प्रभास (7) शामिल हैं।
  • यह टॉप 50 की सूची उन लोगों पर आधारित है जिन्होंने सीमाओं को तोड़कर अच्छा काम किया, सकारात्मक प्रभाव डाला, आशाओं को बनाए रखा और परोपकारी कार्य किए या अपने अनूठे तरीके से प्रेरणा देते रहे थे।

 राष्ट्रीय

BSNL ने लॉन्च किया दुनिया का पहला सैटेलाइट-आधारित नैरोबैंड-IoT नेटवर्क

  • भारत संचार निगम लिमिटेड (बीएसएनएल) ने सैटेलाइट-आधारित नैरो बैंड-इंटरनेट ऑफ थिंग्स (NB-IoT) को लॉन्च करने के लिए ग्लोबल मशीन कनेक्टिविटी सलूशन कंपनी स्काईलॉटेक इंडिया (Skylo) के साथ साझेदारी की है। यह पहल दुनिया का पहला उपग्रह आधारित NB-IoT नेटवर्क है।
  • नया स्वदेशी IoT समाधान स्काईलो द्वारा विकसित किया गया है और जिसे भारतीय समुद्रों सहित पैन-इंडिया कवरेज प्रदान करने के लिए बीएसएनएल के उपग्रह-आधारभूत संरचना से जोड़ा जाएगा। इसे शुरू किए जाने के बाद से समाधान मछुआरों, किसानों, निर्माण, खनन और रसद उद्यमों तक बढ़ाया जाएगा। यह समाधान भारत के प्रमुख क्षेत्रों में सस्ती और अभिनव दूरसंचार सेवाओं और उत्पादों को प्रदान करने के लिए प्रौद्योगिकी का लाभ उठाने के लिए बीएसएनएल के दृष्टिकोण के अनुरूप है।

 केंद्रीय मंत्रिमंडल ने ऐतिहासिक PM-WANI योजना को दी मंजूरी

  • केंद्रीय मंत्रिमंडल ने वायरलेस कनेक्टिविटी को बेहतर बनाने और देश भर में सार्वजनिक स्थानों पर फ्री वायरलेस इंटरनेट का मार्ग प्रशस्त करने के लिए प्रधान मंत्री की वाई-फाई एक्सेस नेटवर्क पहल (PM-WANI) नामक एक योजना को मंजूरी दी है। यह योजना किसी भी व्यक्ति को आवासीय क्षेत्र में किराने की दुकान के मालिक से लेकर चाय की दुकान के विक्रेता तक, सार्वजनिक वाई-फाई हॉटस्पॉट स्थापित करने और वाईफाई सेवाएं देने में सक्षम बनाएगी। इसका उद्देश्य देश में सार्वजनिक वाई-फाई नेटवर्क के विकास को बढ़ावा देना है।
  • पब्लिक डेटा आफिस (PDO): यहपंजीकृत उपयोगकर्ताओं के प्रमाणीकरण और लेखा खातों के रखरखाव का काम करेंगे।
  • पब्लिक डेटा ऑफिस एग्रीगेटर (PDOA): यह पीडीओ के प्राधिकरण और लेखा से संबंधित कार्यों की देखभाल करेगा।
  • ऐप प्रदाता: यह पंजीकृत ग्राहकों के लिए मोबाइल ऐप विकसित करेंगे और वाई-फाई वाले हॉट स्‍पाट इलाकों में ये पीडीओ पीएम वाणी सेवा की उपलब्‍धता का पता लगाने के बाद उसके अनुरुप ऐप में इसकी जानकारी डालेंगे ताकि ग्राहक अपने मोबाइल पर इंटरनेट सेवा का उपयोग कर सकें।
  • सेंट्रल रजिस्‍ट्री: यह ऐप सेवा प्रदाता पीडीओ और पीडीओएएस की जानकारी रखेगा । सेंट्रल रजिस्‍ट्री का रखरखाव शुरुआती स्‍तर पर टेलीकॉम विभाग द्वारा किया किया जाएगा।

 केंद्रीय मंत्री नितिन गडकरी ने बिहार में कोइलवर पुल का किया उद्घाटन

  • केंद्रीय सड़क परिवहन और राजमार्ग मंत्री नितिन गडकरी ने वीडियो कॉन्फ्रेंसिंग के माध्यम से बिहार की सोन नदी पर 1.5 किमी लंबे कोइलवर पुल का उद्घाटन किया है। उद्घाटन किया यह नया पुल रेल और सड़क यातायात दोनों के लिए मौजूदा टू-लेन पुल के स्थान पर बनाए जा रहे छह-लेन पुल का एक हिस्सा है, जो कि 138 साल पुराना है।
  • इस तीन-लेन पुल के निर्माण की कुल लागत 266 करोड़ रुपये है। यह पुल बिहार और यूपी के बीच परिवहन के लिए एक प्रमुख सड़क है। एक बार जब यह छह-लेन पुल पूरी तरह से चालू हो जाता है, तो NH-922 और NH-30 पर यातायात को काफी सुगम बना देगा।

 तेलंगाना में किया गया राष्ट्रीय दिव्यांग सशक्तीकरण केंद्र का उद्घाटन

  • केंद्रीय गृह राज्य मंत्री जी किशन रेड्डी ने तेलंगाना में हैदराबाद के हाकिमपेट स्थित CRPF ग्रुप सेंटर में राष्ट्रीय दिव्यांग सशक्तीकरण केंद्र (National Centre for Divyang Empowerment) का उद्घाटन किया है।
  • NCDE केंद्रीय सशस्त्र पुलिस बलों (सीएपीएफ) के दिव्यांग योद्धाओं को फिर से कौशल और पुनर्वास के लिए अपनी तरह का पहला प्रतिष्ठान है, जिन्हें ड्यूटी के दौरान जीवन-भर विकलांग बना देने वाली चोट का सामना करना पड़ा।
  • कंप्यूटर कौशल और विभिन्न खेल कौशल जैसे कई बाजार संचालित विशेषज्ञता का दिव्यांग योद्धाओं को प्रशिक्षण दिया जाएगा ताकि उन्हें सशक्त बनाया जा सके और उन्हें बल और देश की सेवा करने में सक्षम बनाया जा सके।
  • दिव्यांग योद्धाओं के कल्याण के लिए हर संभव सहायता और सहयोग बढ़ाया जाएगा।

 नियुक्ति एवं इस्तीफे

रोमानिया के पीएम लुडोविक ओरबान ने अपने पद से दिया इस्तीफा

  • रोमानिया के प्रधान मंत्री लुडोविक ओरबान (Ludovic Orban) ने 2020 के संसदीय चुनाव में अपनी सत्तारूढ़ नेशनल लिबरल पार्टी (पीएनएल) की हार के बाद अपने पद से इस्तीफा दे दिया हैं। इसके बाद, रोमानिया के राष्ट्रपति क्लॉस इओहनीस ने रक्षा मंत्री निकोले-इयोनेल सिउका (Nicolae-Ionel Ciuca) को देश का अंतरिम प्रधानमंत्री नियुक्त किया।

 महत्वपूर्ण दिवस

अंतर्राष्ट्रीय सार्वभौमिक स्वास्थ्य कवरेज दिवस: 12 दिसंबर

  • अंतर्राष्ट्रीय सार्वभौमिक स्वास्थ्य कवरेज दिवस संयुक्त राष्ट्र द्वारा घोषित एक अंतर्राष्ट्रीय दिवस है, जिसे हर साल 12 दिसंबर को मनाया जाता है। इस दिन को मनाए जाने का उद्देश्य बहु-हितधारक साझेदारों में मजबूत और लचीली स्वास्थ्य प्रणालियों और सार्वभौमिक स्वास्थ्य कवरेज की आवश्यकता के बारे में जागरूकता बढ़ाना है।
  • इस वर्ष के अंतर्राष्ट्रीय सार्वभौमिक स्वास्थ्य कवरेज दिवस का विषय ‘Health For All: PROTECT EVERYONE’ है। यह विषय दर्शाता है कि इस (C-19) संकट को समाप्त करने और एक सुरक्षित और स्वस्थ भविष्य का निर्माण करने के लिए, हमें उन स्वास्थ्य प्रणालियों में अभी निवेश करने की आवश्यकता है, जो हमारी रक्षा करे।
  • संयुक्त राष्ट्र महासभा ने 12 दिसंबर 2012 को सार्वभौमिक स्वास्थ्य कवरेज (यूएचसी) की दिशा में प्रगति में तेजी लाने के लिए एक प्रस्ताव का समर्थन करने वाले देशों का समर्थन किया - अंतरराष्ट्रीय विकास के लिए आवश्यक है कि प्राथमिकता के रूप में सभी की, हर जगह गुणवत्ता, सस्ती स्वास्थ्य देखभाल तक पहुंच होनी चाहिए। 12 दिसंबर 2017 को, संयुक्त राष्ट्र ने 12 दिसंबर को अंतर्राष्ट्रीय सार्वभौमिक स्वास्थ्य कवरेज दिवस (यूएचसी दिवस) के रूप में मनाए जाने की घोषणा की थी।

 अंतर्राष्ट्रीय तटस्थता दिवस: 12 दिसंबर

  • संयुक्त राष्ट्र द्वारा प्रत्येक वर्ष 12 दिसंबर को अंतरराष्ट्रीय संबंधों में तटस्थता के महत्व के बारे में सार्वजनिक जागरूकता बढ़ाने के लिए अंतर्राष्ट्रीय तटस्थता दिवस के रूप में मनाया जाता है। इसकी आधिकारिक घोषणा फरवरी 2017 में संयुक्त राष्ट्र महासभा के प्रस्ताव द्वारा की गई थी और उसी वर्ष पहली बार 12 दिसंबर 2017 यह दिन मनाया गया था।
  • तटस्थता देशों के बीच युद्ध में सभी भागीदारी से एक देश के संयम से उत्पन्न होने वाली कानूनी स्थिति के रूप में परिभाषित किया गया है, जो जुझारू लोगों के प्रति निष्पक्षता के दृष्टिकोण का रखरखाव, और इस अमूर्तता और निष्पक्षता के जुझारू लोगों द्वारा मान्यता - गंभीर रूप से महत्वपूर्ण है संयुक्त राष्ट्र के लिए स्वतंत्र रूप से और प्रभावी रूप से संचालित करने के लिए सभी के विश्वास और सहयोग को हासिल करने और बनाए रखने के लिए, विशेष रूप से उन स्थितियों में जो राजनीतिक रूप से चार्ज किए जाते हैं।
  • संयुक्त राष्ट्र महासभा ने 2 फरवरी 2017 को, 12 दिसंबर 1995 से संयुक्त राष्ट्र द्वारा स्थासर्वसम्‍मति से प्रस्ताव 71/275 को अपनाया जिसमें तुर्कमेनिस्‍तान की स्‍थाई तटस्‍थता को स्‍वीकार किया गया है एवं समर्थन किया गया है - जिसमें शांति कायम करने और 2030 एजेंडा सतत विकास के बीच की कड़ी का उल्लेख किया गया और 12 दिसंबर को अंतर्राष्ट्रीय तटस्थता दिवस के रूप में घोषित किया।

 पुरस्कार एवं सम्मान

बजरंग पुनिया और एलावेनिल वलारिवन ने जीता स्पोर्ट्सपर्सन ऑफ द ईयर पुरस्कार

  • भारतीय एथलीटों, बजरंग पुनिया (फ्रीस्टाइल-कुश्ती) और एलावेनिल वलारिवन (निशानेबाजी) को वर्चुली आयोजित 10 वीं ग्लोबल स्पोर्ट्स समिट के दौरान फिक्की इंडिया स्पोर्ट्स अवार्ड्स 2020 के शीर्ष पुरस्कार से सम्मानित किया गया। वर्ष 2019-20 सीज़न में शानदार प्रदर्शन करने वाले दोनों एथलीटों ने अपनी-अपनी श्रेणियों में स्पोर्ट्सपर्सन ऑफ द ईयर का पुरस्कार जीता।

पुरस्कार श्रेणी

विजेता

स्पोर्ट्सपर्सन ऑफ द ईयर (महिला)

इलावेनिल वलारिवन

स्पोर्ट्सपर्सन ऑफ द ईयर (पुरुष)

बजरंग पुनिया

खेल को बढ़ावा देने वाला सर्वश्रेष्ठ राज्य

मध्य प्रदेश

खेल को बढ़ावा देने वाली सर्वश्रेष्ठ कंपनी (निजी क्षेत्र)

अनिल कुंबले

  • यह खेल पुरस्कार उद्योग निकाय, भारतीय वाणिज्य और उद्योग महासंघ (FICCI) द्वारा खिलाड़ियों और विभिन्न हितधारकों के योगदान को चिन्हित करने और सम्मानित करने का एक प्रयास है, जो पूरे वर्ष उत्कृष्ट परिणाम प्रदान देते हैं।

 कैरोलिना अरुजो ने जीता वर्ष 2020 का रामानुजन प्राइज फॉर यंग मैथेमेटिशियन

  • वर्ष 2020 का युवा गणितज्ञ रामानुजन पुरस्कार (2020 Ramanujan Prize for Young Mathematicians) ब्राजील के रियो डी जनेरियोके इंस्टीट्यूट फॉर प्योर एंड एप्लाइड मैथमेटिक्स (IMPA) की मैथेमेटिशियन डॉ. कैरोलिना अरुजो (Carolina Araujo) को प्रदान किया गया है। उनका कार्य क्षेत्र बीरेशनल ज्यामिति (birational geometry) पर केंद्रित है, जिसका उद्देश्य एलजेब्रा प्रकारों की संरचना को वर्गीकृत करना और उनका वर्णन करना है।
  • भारत सरकार के विज्ञान और प्रौद्योगिकी विभाग द्वारा वित्तपोषित यह पुरस्कार ICTP (International Centre for Theoretical Physics) और अंतर्राष्ट्रीय गणितीय संघ (International Mathematical Union) के सहयोग से विकासशील देशों में बीजीय ज्यामिति के क्षेत्र में काम करने वाले किसी एक शोधार्थी को दिया जाता है।
  • अंतर्राष्ट्रीय गणित संघ में गठित महिलाओं की गणित समिति की उपाध्यक्ष डॉ. अरुजो, यह पुरस्कार प्राप्त करने वाली पहली गैर-भारतीय महिला गणितज्ञ हैं और दुनिया भर की सभी महिलाओं के लिए एक रोल मॉडल होंगी।

 बैंकिंग और अर्थव्यवस्था

ADB ने विकासशील देशों के लिए 9 बिलियन डॉलर की "APVAX" पहल का किया शुभारंभ

  • मनीला स्थित एशियाई विकास बैंक (Asian Development Bank) ने अपने विकासशील सदस्य देशों के लिए, एशिया पैसिफिक वैक्सीन एक्सेस फैसिलिटी (APVAX) नामक एक पहल की शुरूआत की है। बैंक ने APVAX पहल के लिए 9 बिलियन अमेरिकी डॉलर की राशि आवंटित किया है।
  • APVAX, ADB के विकासशील सदस्यों को इन चुनौतियों से निपटने, महामारी को दूर करने और आर्थिक सुधार पर ध्यान केंद्रित करने में मदद करने में महत्वपूर्ण भूमिका निभाएगा।
  • APVAX के माध्यम से, ADB अपने विकासशील सदस्यों को तेजी से और न्यायसंगत समर्थन की पेशकश करेगा, जिन्हें टीके की खरीद के लिए वित्तपोषण की आवश्यकता है और साथ ही C-19 वैक्सीन को सुरक्षित, समान और कुशलता से प्रबंधित करने और वितरित करने के लिए उचित योजना और जानकारी प्रदान करेगा।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 12 December 2020

INTERNATIONAL

Joe Biden, Kamala Harris jointly named Time’s ‘Person of the Year’ 2020

  • US President-elect, Joe Biden and Vice President-elect Kamala Harris have been jointly named Time magazine’s 2020 “Person of the Year”. The TIME magazine releases the annual list since 1927, to recognise a person or organisation who affected the news or impacted the country and world the most, for better or worse, during the calendar year.
  • Apart from this, Time magazine has named the Korean pop group BTS as its Entertainer of the Year, and basketball star LeBron James as Athlete of the Year. Zoom founder Eric Yuan was aptly named Businessperson Of The Year, as the video communications company has come to define the way millions have connected with each other during the pandemic.

 Sonu Sood tops 50 Asian Celebrities in The World list 2020

  • Indian actor, Sonu Sood has topped the first-of-its-kind ’50 Asian Celebrities In The World’ 2020 list, published by UK based Eastern Eye newspaper. The 47-year-old talented Bollywood star has been honoured for his inspiring philanthropic work throughout the C-19, especially helping migrant workers reach their hometowns. Sonu Sood beat global stars, including from Hollywood, the music industry, television, literature and social media, to be named the number one Asian celebrity on the planet for 2020.
  • Canadian YouTuber, social media star, comedian and TV personality Lilly Singh came in second for her “pathbreaking journey, remarkable output and entertaining audiences most when they needed it”.
  • Indian singer Armaan Malik came in fifth for his immense musical output that included barrier-breaking English language songs. Sixth-placed Priyanka Chopra Jonas remains the most famous Indian star in the world, while the rest of the top 10 includes pan-Indian star Prabhas (7).
  • The top 50 list is based on those who did good work, made a positive impact, broke boundaries, shattered glass ceilings, gave hope, did philanthropic deeds or were just inspiring in their own unique way.

 NATIONAL

BSNL launches World’s 1st Satellite-based Narrowband-IoT Network

  • Bharat Sanchar Nigam Limited (BSNL) has partnered with Skylotech India (Skylo), a global machine connectivity solutions company, to launch satellite-based narrow band-Internet of things (NB-IoT). This initiative is the world’s first satellite-based NB-IoT network.
  • The new indigenous IoT solution has been developed by Skylo and will connect with BSNLs satellite- ground infrastructure to provide PAN-India coverage, including Indian seas. To begin with, the solution will be extended to fishermen, farmers, construction, mining and logistics enterprises. The solution is in line with BSNL’s vision to leverage technology to provide affordable and innovative telecom services and products across India’s core sectors.

 Union Cabinet approves historic PM-WANI Scheme

  • The Union Cabinet has approved a scheme called the Prime Minister’s Wi-Fi Access Network Initiative (PM-WANI), to improve wireless connectivity and pave the way for free wireless internet in public spaces across the country. The scheme will allow anyone, from an individual in a residential area to a Kirana shop owner to a tea shop vendor, to set up public Wi-Fi hotspot and deliver wifi services. It aims to promote the growth of public wi-fi networks in the country.
  • Public Data Office (PDO): It will establish, maintain, and operate only WANI compliant Wi-Fi Access Points and deliver broadband services to subscribers. (tea shop, or Kirana shop, individual or any organisation.)
  • Public Data Office Aggregator (PDOA): It will look after functions relating to Authorization and Accounting of PDOs.
  • App Provider: It will develop an App to register users and discover WANI compliant Wi-Fi hotspots in the nearby area and display the same within the App for accessing the internet service.
  • Central Registry: It will maintain the details of App Providers, PDOAs, and PDOs. To begin with, the Central Registry will be maintained by C-DoT.

 Union Minister Nitin Gadkari inaugurates Koilwar bridge in Bihar

  • The Union Minister for Road Transport and Highways, Nitin Gadkari has inaugurated the 1.5 km long Koilwar bridge over Sone river in Bihar through Video Conferencing. This newly inaugurated bridge is a part of the six-lane bridge being made in place of the existing two-lane bridge, for both rail and road traffic, which is 138 years old.
  • The total cost of setting up this three-lane bridge is estimated at Rs 266 crore. The bridge is a major road for transport between Bihar and UP. Once this six-lane bridge is fully operational, the traffic on NH-922 and NH-30 will ease substantially.

 National Centre for Divyang Empowerment inaugurated in Telangana

  • The Union Minister of State for Home Affairs, G Kishan Reddy has inaugurated the National Centre for Divyang Empowerment (NCDE) at the CRPF Group Centre in Hakimpet near Hyderabad, Telangana.
  • The NCDE is first of its kind establishment to re-skill and rehabilitates the Divyang Warriors of the Central Armed Police Forces (CAPF) who suffered life-threatening injuries in the line of duty.
  • Several market-driven expertise like computer skills and various sports skills will be imparted on the Divyang Warriors to empower them and enable them to serve the force and the country.
  • All possible assistance and cooperation will be extended for the welfare of the Divyang Warriors.

 APPOINTMENTS AND RESIGNATIONS

Romanian PM Ludovic Orban resigns

  • The Prime Minister of Romania, Ludovic Orban has stepped down from his post after his ruling National Liberal Party (PNL) lost in 2020 parliamentary election. Following this, Romanian President Klaus Iohannis appointed the Minister of National Defense, Nicolae-Ionel Ciuca as the interim prime minister of the country.

 IMPORTANT DAYS

International Universal Health Coverage Day: 12 December

  • International Universal Health Coverage Day is a United Nations’ recognized international day celebrated every year on December 12. The Day aims to raise awareness of the need for strong and resilient health systems and universal health coverage with multi-stakeholder partners.
  • This year theme of International Universal Health Coverage Day is ‘Health For All: PROTECT EVERYONE’. The theme reflects that to end this crisis (C-19) and build a safer and healthier future, we must invest in health systems that protect us all—now.
  • On 12 December 2012, the United Nations General Assembly endorsed a resolution urging countries to accelerate progress toward universal health coverage (UHC) – the idea that everyone, everywhere should have access to quality, affordable health care – as an essential priority for international development. On 12 December 2017, the United Nations proclaimed 12 December as International Universal Health Coverage Day (UHC Day).

 International Day of Neutrality: 12 December

  • International Day of Neutrality is a United Nations recognized day held on December 12 each year to raise public awareness of the value of neutrality in international relations. It was officially declared by a UN General Assembly resolution adopted in February 2017 and first observed on December 12, 2017.
  • Neutrality is defined as the legal status arising from the abstention of a state from all participation in a war between other states, the maintenance of an attitude of impartiality toward the belligerents, and the recognition by the belligerents of this abstention and impartiality — is critically important for the United Nations to gain and maintain the confidence and cooperation of all in order to operate independently and effectively, especially in situations that are politically charged.
  • On 2 February 2017, the UN General Assembly adopted without a vote resolution 71/275 — introduced by Turkmenistan, recognized by the UN as a permanently neutral state since 12 December 1995 — which noted the link between the preservation of peace and the 2030 Agenda for Sustainable Development, and declared 12 December as the International Day of Neutrality.

 AWARDS AND RECOGNITION

Bajrang Punia, Elavenil Valarivan bag Sportsperson of the Year awards

  • Indian athletes, Bajrang Punia (Freestyle-Wrestling) and Elavenil Valarivan (Shooting), bagged the top honours at the virtually held FICCI India Sports Awards 2020 on the back of the 10th Global Sports Summit. The two athletes, who have had an impressive 2019-20 season, won the Sportsperson of the Year awards in their respective categories.

Award

Personality

Sportsperson of the Year (Female)

Elavenil Valarivan

Sportsperson of the Year (Male)

Bajrang Punia

Best State Promoting Sports Award

Madhya Pradesh

Best Company Promoting Sports (Private Sector)

Anil Kumble

 

  • The sports awards are an attempt by industry body, Federation of Indian Commerce and Industry (FICCI) to acknowledge and recognise the contribution of sportspersons and various stakeholders who deliver excellent results throughout the year.

Carolina Araujo awarded 2020 Ramanujan Prize for Young Mathematicians

  • The year 2020 Ramanujan Prize for Young Mathematicians was awarded to Dr Carolina Araujo, Mathematician from the Institute for Pure and Applied Mathematics (IMPA), Rio de Janeiro, Brazil. Her work area focuses on birational geometry, which aims to classify and describe the structure of algebraic varieties.
  • The prize is awarded annually to a researcher from a developing country funded by the Department of Science and Technology of the Government of India in association with ICTP (International Centre for Theoretical Physics), and the International Mathematical Union (IMU) was given for her outstanding work in algebraic geometry.
  • Dr. Araujo, who is Vice President of the Committee for Women in Mathematics at the International Mathematical Union, is the first non-Indian women mathematician to receive this prize and will be a role model for all women around the world.

 BANKING AND ECONOMY

ADB launches $9 bn “APVAX” for Developing Countries

  • The Manila-based Asian Development Bank (ADB) has launched an initiative called, the Asia Pacific Vaccine Access Facility (APVAX), for its developing member countries. The bank has allocated USD 9 billion for APVAX.
  • APVAX will play a critical role in helping our developing members meet these challenges, overcome the pandemic, and focus on economic recovery.
  • Through APVAX, the ADB will offer rapid and equitable support to its developing members, who need financing to procure vaccines as well as offer appropriate plans and knowledge to be able to safely, equitably and efficiently manage and deliver the C-19 vaccine.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
SUMIT BHATT

MCQ 1 months ago

SABSE PAHLE NET BANKING KIS BANK DWARA SHURU KI GYI
I C I C I BANK
AXIS BANK
R B I BANK
H D F C BANK
0 LIKES 103 COMMENTS 104 ATTEMPTS
Dev Choudhary

QUERY 1 months ago

Play Satta Matka and Change Your Life with Sattaking.agency
Sattaking.agency may be the earth most branded online gambling website. Well come all my best friends. Satta Matka market, Satta market, matka jodi fix, today matka, Delhi Satta, Gaziabad Satta, Satta India, Indian Matka Tips, Matka world, daily Matka number, free Matka number, boss matka, matka tips, Satta King tips, matka fix number, satta number, kalyan today jodi number. There would be several of you wanting forward to understand concerning Satta Matka game. Here, we tend to face measure going to share it during a elaborated manner to place in easy words, Satta Matka or Indian Satta Matka is taken under consideration a kind of inline gambling. It's obtaining quite popular and other people area unit full enjoying it on an oversized scale. This extremely fashionable game was started in Delhi, Ghaziabad, and Mumbai in India. Inside a fast span of a while, it's grabbed many success at the fore front. Inside prescribed taken time, the recognition of this online satta game has reached to next level. Now play Satta Matka game with sattaking.agency and change your life. https://www.sattaking.agency
0 LIKES 0 COMMENTS
Aadia Nair

QUERY 1 months ago

Where can we find a daily current affairs quiz?
1 LIKES 0 COMMENTS
Kajal Tiwari

QUERY 1 months ago

Current affairs
How to cope with all the passages...as clat examination is based on passages
0 LIKES 2 COMMENTS
gamidi venkat rambabu

QUERY 1 months ago

current affairs
1 LIKES 0 COMMENTS
Blessing Chisenga

QUERY 1 months ago

Biology
What is respiration
2 LIKES 1 COMMENTS
Sanakhan

QUERY 1 months ago

Ssc
Current affairs
3 LIKES 0 COMMENTS
Cuty Princess

QUERY 1 months ago

Mallick
Yes
0 LIKES 0 COMMENTS
SATYENDRA KUMAR SINGH

QUERY 1 months ago

hthrtjyyky
0 LIKES 0 COMMENTS
ARUNDHATI BHARAT MANWATKAR

QUERY 1 months ago

sociology
how can i start its preparation ?
1 LIKES 0 COMMENTS
Gangadhar Tiwari

QUERY 1 months ago

Ssc cgl
How can I command over Gs section?
0 LIKES 2 COMMENTS
Uma shankar

QUERY 1 months ago

Nice
0 LIKES 0 COMMENTS
Pranjali Agrawal

QUERY 1 months ago

Legally PDF
From where can I get the yearly Legally magazine PDF?
4 LIKES 0 COMMENTS
Nimish Ranjan

MCQ 1 months ago

Trigonometry
tan square theta is equal to
cos square theta
sin square theta
sin square theta / cos square theta
all of the above
excessively sun burnt skin
2 LIKES 137 COMMENTS 150 ATTEMPTS
Pranjali Agrawal

MCQ 1 months ago

On October 7,2020, India and Myanmar agreed to work towards the operationalization of which port and when was it built?
Thilawa Port, 2017
Sittwe Port, 2016
Yangon Port, 2016
Mawlamyine, 2015
3 LIKES 172 COMMENTS 181 ATTEMPTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts