Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 11 February 2021

राष्ट्रीय

भारतीय सेना ने गुलमर्ग में 100 फुट ऊंचे राष्ट्रीय ध्वज की नींव रखी

  • भारतीय सेना ने जम्मू-कश्मीर के गुलमर्ग के प्रसिद्ध स्की-रिसॉर्ट में सबसे ऊंचे 'आइकोनिक नेशनल फ्लैग' की आधारशिला रखी है। झंडा 100 फीट ऊंचे पोल पर होगा, जो घाटी में सबसे ऊंचा तिरंगा है। सोलर इंडस्ट्री इंडिया के साथ मिलकर भारतीय सेना गुलमर्ग में 'आइकॉनिक नेशनल फ्लैग' स्थापित करेगी।
  • प्रतिष्ठित राष्ट्रीय ध्वज की आधारशिला डैगर डिवीजन जनरल ऑफिसर कमांडिंग (GoC) मेजर जनरल वीरेंद्र वत्स ने बॉलीवुड अभिनेता-निर्माता अरबाज खान और अभिनेत्री विद्या बालन के साथ रखी। यह प्रतिष्ठित भारतीय राष्ट्रीय ध्वज कई मायनों में पहला होगा। कश्मीर के बर्फ से ढके पहाड़ों के बीच यह स्थल एक अन्य पर्यटक आकर्षण बनने की उम्मीद है।

 दिल्ली कैबिनेट ने 'मुख्मंत्री विज्ञान प्रतिभा परिक्षा’ योजना को मंजूरी दी

  • दिल्ली कैबिनेट ने "मुख्यमंत्री विज्ञान प्रतिभा परीक्षा" को मंजूरी दे दी है, जिसमें दिल्ली के स्कूलों में कक्षा 9 के 1,000 मेधावी छात्रों को विज्ञान छात्रवृत्ति के रूप में 5,000 रुपये प्रदान किए जाएंगे। छात्रवृत्ति स्कूली स्तर पर माध्यमिक कक्षाओं में विज्ञान शिक्षा को बढ़ावा देगी।
  • मुख्यमंत्री अरविंद केजरीवाल ने कहा कि हमारी सरकार ने मेधावी और प्रतिभाशाली छात्रों को बढ़ावा देने के लिए यह महत्वपूर्ण कदम उठाया है। दिल्ली सरकार बच्चों के बीच उत्कृष्टता और वैज्ञानिक स्वभाव की खोज को बढ़ावा देना चाहती है।
  • विज्ञप्ति के अनुसार, दिल्ली के स्कूलों में पढ़ने वाले छात्र जिन्होंने कक्षा 8 में 60 प्रतिशत से अधिक अंक प्राप्त किए हैं, वे परीक्षा के लिए पात्र हैं। एससी, एसटी, पीएच या ओबीसी वर्ग से संबंधित छात्रों को 5 प्रतिशत तक छूट दी जाएगी।

 तमिलनाडु में बनेगा राज्य का 5 वाँ बाघ अभयारण्य

  • केंद्र सरकार ने तमिलनाडु में पांचवें टाइगर रिजर्व के निर्माण के लिए अपनी मंजूरी दे दी है जो मेघमलाई और श्रीविल्लीपुथुर ग्रिजल्ड स्क्वैरेल वन्यजीव अभयारण्य के तहत बनेगा। यह भारत का 51 वां बाघ अभयारण्य होगा।
  • श्रीविल्लिपुथुर मेगामलाई टाइगर रिज़र्व तेनी, विरुधुनगर और मदुरई जिलों में फैले मेगामलाई वन्यजीव अभयारण्य और श्रीविल्लिपुथुर ग्रिज्ड स्क्विरल वन्यजीव अभयारण्य के जंगलों में फैलेगा। 100,000 हेक्टेयर क्षेत्र स्तनधारियों और पक्षियों की प्रजातियों और एक दर्जन से अधिक बाघों की श्रेणी का घर है। वन अधिकारियों ने दोनों वन्यजीव अभयारण्यों में नियमित रूप से 14 बाघों की पहचान की है।

 ओडिशा में स्थापित होगा भारत का पहला थंडरस्टॉर्म रिसर्च टेस्टबेड

  • भारत के मौसम विभाग (IMD) ने ओडिशा के बालासोर जिले में देश का पहला 'थंडरस्टॉर्म रिसर्च टेस्टबेड’ स्थापित करने की घोषणा की है। "थंडरस्टॉर्म रिसर्च टेस्टेड" का मुख्य उद्देश्य तडित आघात के कारण मानव मृत्यु और संपत्ति के नुकसान को कम करना है।
  • यह सुविधा पृथ्वी विज्ञान मंत्रालय, IMD, रक्षा अनुसंधान और विकास संगठन (DRDO) और भारतीय अंतरिक्ष अनुसंधान संगठन (ISRO) के बीच सहयोग से स्थापित की जाएगी। इसके अलावा, IMD ने भोपाल के पास अपनी तरह का पहला मानसून टेस्टबेड स्थापित करने की भी योजना बनाई है। वर्तमान में, दोनों परियोजनाएं योजना के चरण में हैं और विस्तृत परियोजना रिपोर्ट बनाई जा रही है।

 राष्ट्रीय बागवानी मेला 2021 शुरू हुआ

  • केंद्रीय कृषि और किसान कल्याण राज्य मंत्री, कैलाश चौधरी ने 08 फरवरी 2021 को बेंगलुरु में राष्ट्रीय बागवानी मेला (NHF) 2021 का उद्घाटन वर्चुअल मोड के माध्यम से किया है। इंडियन इंस्टीट्यूट ऑफ हॉर्टिकल्चर रिसर्च (IIHR) द्वारा पांच दिवसीय इस कार्यक्रम का आयोजन 8 फरवरी से 12 फरवरी तक बेंगलुरु के हेसरघट्टा स्थित अपने IIHR कैंपस में किया गया है।
  • NHF 2021 का विषय है: ‘Horticulture for Start-Up and Stand-Up India’.
  • पहली बार, इस कार्यक्रम को हाइब्रिड मोड में आयोजित किया जा रहा है, अर्थात्, प्रतिभागियों को ऑनलाइन के साथ-साथ ऑफ़लाइन भी कार्यक्रम में भाग लेने की अनुमति है। NHF अत्याधुनिक तकनीकों, फसल किस्मों, कीट और रोग प्रबंधन अभ्यासों और प्रसंस्करण विधियों का प्रदर्शन करेगा। IIHR भारतीय कृषि अनुसंधान परिषद (ICAR) की एक सहायक कंपनी है।

 खेल

ईशांत शर्मा 300 टेस्ट विकेट लेने वाले तीसरे भारतीय तेज गेंदबाज बने

  • भारतीय तेज गेंदबाज ईशांत शर्मा टेस्ट क्रिकेट में 300 विकेट लेने वाले देश के छठे भारतीय और तीसरे पेसर बने। 32 वर्षीय ईशांत को इस मुकाम पर पहुंचने में 98 मैच लगे, क्लब में अन्य भारतीय गेंदबाजों की तुलना में अधिक है। यह उपलब्धि ईशांत ने उस समय पायी, जब उन्होंने ओपनिंग टेस्ट के चौथे दिन इंग्लैंड की दूसरी पारी में डैन लॉरेंस को पगबाधा कर विकेट लिया।
  • अनिल कुंबले (619) और कपिल देव (434) के अलावा, रविचंद्रन अश्विन (इस खेल से पहले 377), हरभजन सिंह (417), और ज़हीर खान (311) इस मुकाम पर पहुँचने वाले देश के अन्य गेंदबाज हैं।

 दिवस

विज्ञान में महिलाओं और लड़कियों का अंतर्राष्ट्रीय दिवस

  • विज्ञान में महिलाओं और लड़कियों का अंतर्राष्ट्रीय दिवस 11 फरवरी को विश्व स्तर पर मनाया जाता है। विज्ञान और प्रौद्योगिकी में महिलाओं और लड़कियों की महत्वपूर्ण भूमिका को पहचानने के लिए विज्ञान में महिलाओं और लड़कियों का अंतर्राष्ट्रीय दिवस है। दिसंबर 2015 में, संयुक्त राष्ट्र ने 11 फरवरी को विज्ञान में महिलाओं और लड़कियों के अंतर्राष्ट्रीय दिवस के रूप में मनाने का संकल्प लिया। यह दिवस यूनेस्को और यूएन-महिलाओं द्वारा संस्थानों और नागरिक समाज के सहयोगियों के सहयोग से लागू किया गया है, जिसका उद्देश्य विज्ञान में महिलाओं और लड़कियों को बढ़ावा देना है।
  • 2021 दिवस का विषय "C -19 के खिलाफ लड़ाई में सबसे आगे महिला वैज्ञानिक" है।
  • 2016 में पहली बार मनाया गया था। इस दिन के पीछे का विचार विज्ञान, प्रौद्योगिकी, इंजीनियरिंग और गणित (एसटीआर) के क्षेत्र में महिलाओं और लड़कियों की समान भागीदारी और भागीदारी सुनिश्चित करना है।

 विश्व यूनानी दिवस: 11 फरवरी

  • World Unani Day प्रति वर्ष 11 फरवरी को विश्व यूनानी दिवस मनाया जाता है। विश्व यूनानी दिवस का मुख्य उद्देश्य इसके निवारक और उपचारात्मक दृष्टिकोण के जरिए यूनानी चिकित्सा पद्धति की मदद से स्वास्थ्य देखभाल सेवा मुहैया कराने के बारे में जागरूकता फैलाना है। यह दिन हर साल प्रसिद्ध यूनानी विद्वान और समाज सुधारक हकीम अजमल खान की जयंती के रूप में मनाया जाता है। पहला यूनानी दिवस 2017 में केंद्रीय अनुसंधान संस्थान यूनानी चिकित्सा (Central Research Institute of Unani Medicine), हैदराबाद में मनाया गया।
  • भारत में यूनानी चिकित्सा पद्धति का एक लंबा और प्रभावशाली इतिहास रहा है। यह भारत में ग्यारहवीं शताब्दी के आसपास अरबों और फारसियों द्वारा शुरू की गई थी।
  • इसमें यूनानी शिक्षा, अनुसंधान और स्वास्थ्य देखभाल संस्थानों की सबसे बड़ी संख्या है।
  • यूनानी चिकित्सा पद्धति यूनान में उत्पन्न हुई। इसकी नींव हिप्पोक्रेट्स द्वारा रखी गई थी।
  • यह प्रणाली अरबों के लिए अपने वर्तमान स्वरूप का श्रेय देती है, जिन्होंने न केवल ग्रीक साहित्य को अरबी में प्रस्तुत करके, बल्कि अपने स्वयं के योगदान के साथ अपने दिन की दवा को समृद्ध किया।

 पुरस्‍कार एवं सम्‍मान

रॉबर्ट इरविन ने वर्ष 2021 का वन्यजीव फोटोग्राफर पुरस्‍कार जीता

  • एक ऑस्ट्रेलियाई वन्यजीव फोटोग्राफर रॉबर्ट इरविन ने वाइल्डलाइफ़ फ़ोटोग्राफ़र ऑफ़ द ईयर पीपुल्स च्वाइस अवार्ड प्रतियोगिता में पहला पुरस्कार जीता है। रॉबर्ट ने बुशफायर ’शीर्षक वाली छवि के लिए पुरस्कार जीता, जो कि 2020 में विनाशकारी ऑस्ट्रेलियाई बुशफायर की तस्वीर है, उन्होंने केप ड्रोन, क्वींसलैंड में स्टीव इरविन वाइल्डलाइफ रिजर्व के पास कब्जा कर लिया। छवि को झाड़ियों के बीच जलती हुई आग की एक पंक्ति दिखाती है, इसे भागों में विभाजित करती है।
  • इरविन की छवि को 25 फाइनलिस्ट की शॉर्टलिस्ट में से चुना गया, जिसे कुल 55,486 वोट मिले। द वाइल्डलाइफ़ फ़ोटोग्राफ़र ऑफ़ द इयर दुनिया की सबसे बड़ी वाइल्डलाइफ़ फ़ोटोग्राफ़ी प्रतियोगिता है, जो प्राकृतिक इतिहास संग्रहालय द्वारा आयोजित की जाती है।

 पुस्‍तक एवं लेखक

एम हामिद अंसारी ने लिखी 'बाय मेनी ए हैप्पी एक्सीडेंट: रिकलेक्शन ऑफ ए लाइफ'

  • ‘बाय मेनी ए हैप्पी एक्सीडेंट: रिकलेक्शन ऑफ ए लाइफ’ नामक पुस्तक एम हामिद अंसारी द्वारा लिखी गई है. मोहम्मद हामिद अंसारी 2007 से 2017 तक लगातार दो बार भारत के उपराष्ट्रपति और राज्यसभा के सभापति रहे। एक पूर्व राजनयिक, उन्होंने संयुक्त अरब अमीरात, अफगानिस्तान, ईरान और सऊदी अरब में ऑस्ट्रेलिया के उच्चायुक्त और न्यूयॉर्क में संयुक्त राष्ट्र में स्थायी प्रतिनिधि के रूप में राजदूत के रूप में कार्य किया।
  • इस पुस्तक में हामिद अंसारी ने अपने जीवन में हुई अनियोजित घटनाओं; अपनी पैदाइश से लेकर लगातार दो बार देश के उपराष्ट्रपति रहने और इस दौरान हासिल अनुभवों का बड़ी बेबाकी से जिक्र किया है। डॉ. सर्वपल्ली राधाकृष्णन को छोड़कर उनके किसी पूर्ववर्ती ने इस सम्मान का अनुभव नहीं किया था।
  • राज्यसभा की अध्यक्षता करने और इसके कुछ कार्यात्मक पहलुओं पर दिलचस्प प्रकाश डालने के अलावा, अंसारी ने भारत के बदलते राजनीतिक परिदृश्य में अलग-अलग समय पर कई मुद्दों पर खुद को स्पष्ट रूप से व्यक्त करने के लिए एक दुर्जेय पल्पिट के रूप में उप-राष्ट्रपति पद का इस्तेमाल किया।
  • उनका अतिव्यापी विषय आधुनिक भारत के लिए न्याय, स्वतंत्रता, समानता और बंधुत्व के संवैधानिक सिद्धांतों, एक समग्र संस्कृति के मूल्यों, और हमारे समाज के कमजोर लोगों की पहचान, सुरक्षा और सशक्तिकरण से संबंधित राजनीति में सुधार के लिए फिर से प्रतिबद्ध होना था।

 संगीत पॉल चौधरी ने लिखी "प्लेटफ़ॉर्म स्केल: फॉर ए पोस्ट-पांडेमिक वर्ल्ड"

  • 'प्लेटफ़ॉर्म स्केल: फॉर ए पोस्ट-पांडेमिक वर्ल्ड’ नामक पुस्तक संगीत पॉल चौधरी द्वारा लिखी गई है। इसे पेंगुइन रैंडम हाउस इंडिया ने प्रकाशित किया है। यह प्लेटफार्म बिज़नस मॉडल के आंतरिक कामकाज के महत्व और तेजी से पैमाने पर उनकी क्षमता को समझाता है। प्लेटफ़ॉर्म स्केल का पहला संस्करण 2015 में प्रकाशित हुआ था।
  • पुस्तक बताती है कि कैसे यह दशक C-19 महामारी के बीच प्लेटफ़ॉर्म बिज़नस मॉडल के उदय को देखा, जैसे उन्होंने शेयर बाजार में बढ़त हासिल की और आर्थिक तथा राजनीतिक गतिविधियों में अपना प्रभाव बढ़ाया।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 11 February 2021

NATIONAL

Indian Army lays foundation of 100-foot-high national flag in Gulmarg

  • The Indian Army has laid the foundation stone of the tallest ‘Iconic National Flag’ at the famous ski-resort of Gulmarg in Jammu and Kashmir. The flag will be on a 100 feet-high pole, the highest Tricolour in the Valley. The Indian Army in collaboration with the Solar Industry India will install the ‘Iconic National Flag’ at Gulmarg.
  • The foundation stone for the iconic national flag was laid by Dagger Division General Officer Commanding (GoC) Major General Virendra Vats along with Bollywood actor-producer Arbaaz Khan and actress Vidya Balan. This iconic Indian national flag will be a first in many ways. The site is expected to become another tourist attraction, among the snow-clad mountains of Kashmir.

Delhi Cabinet Approves ‘Mukhyamantri Vigyan Pratibha Pariksha’ Scheme

  • The Delhi cabinet has approved “Mukhyamantri Vigyan Pratibha Pariksha” in which Rs 5,000 will be provided to 1,000 meritorious students of Class 9 in schools of Delhi as a science scholarship. The scholarship will provide a boost to science education in secondary classes at the school level.
  • Chief Minister Arvind Kejriwal termed this as a crucial step for our government to promote excellent and talented students. Delhi government seeks to promote the pursuit of excellence and scientific temper among the children.
  • According to the release, the students studying in Delhi schools who have secured more than 60 per cent in Class 8 are eligible for the examination. Students belonging to SC, ST, PH, or OBC category will be given a relaxation of up to 5 per cent of marks.

 Tamil Nadu set to create state’s 5th tiger reserve

  • The Central government has given its approval for the creation of a fifth tiger reserve in Tamil Nadu that will encompass the Meghamalai and Srivilliputhur Grizzled Squirrel Wildlife Sanctuaries. It will be the 51st Tiger Sanctuary of India.
  • The Srivilliputhur Megamalai Tiger Reserve will span the forests of Megamalai wildlife sanctuary and Srivilliputhur grizzled squirrel wildlife sanctuary spread across the districts of Theni, Virudhunagar and Madurai. The 100,000-hectare area is home to a range of mammals and bird species and more than a dozen tigers. Forest officials have noticed 14 tigers regularly in both the wildlife sanctuaries.

India’s 1st Thunderstorm Research Testbed to be established in Odisha

  • The India Meteorological Department (IMD) has announced to set up the first ‘Thunderstorm Research Testbed’ of the country at Odisha’s Balasore district. The main objective of the “Thunderstorm Research Testbed” is to minimalise human fatalities and loss of property due to lightning strikes.
  • The facility will be established in a collaboration between the Ministry of Earth Sciences, IMD, Defence Research and Development Organisation (DRDO) and Indian Space Research Organisation (ISRO). Besides this, the IMD has also planned to set up a first-of-its-kind monsoon testbed near Bhopal. Currently, both the projects are in the planning stage and detailed project reports are being made.

 National Horticulture Fair 2021 begins

  • The Union Minister of State for Agriculture and Farmer Welfare, Kailash Choudhry has inaugurated the National Horticulture Fair (NHF) 2021 on February 08, 2021, in Bengaluru via virtual mode. The five-day-long event has been organised by the Indian Institute of Horticultural Research (IIHR), from February 8 to February 12 at its IIHR campus situated in Hesaraghatta, Bengaluru.
  • The theme of NHF 2021 is ‘Horticulture for Start-Up and Stand-Up India’.
  • For the first time, the event is being held in hybrid mode, i.e., the participants are allowed to attend the event online as well as offline. The NHF will showcase cutting edge technologies, crop varieties, pest and disease management practices and processing methods among others. The IIHR is a subsidiary of the Indian Council for Agricultural Research (ICAR).

 SPORTS

Ishant Sharma becomes third Indian pacer to take 300 Test wickets

  • Indian fast bowler Ishant Sharma became the sixth Indian and third pacer from the country to take 300 wickets in Test cricket. The 32-year-old Ishant reached the milestone in 98 matches, more than the other Indian bowlers in the club. Ishant reached the landmark when he trapped Dan Lawrence with a delivery that swung back sharply before hitting his pads in England”s second innings on the fourth day of the opening Test.
  • Besides Anil Kumble (619) and Kapil Dev (434), Ravichandran Ashwin (377 before this game), Harbhajan Singh (417), and Zaheer Khan (311) are the other bowlers from the country who have reached the landmark.

 IMPORTANT DAYS

International Day of Women and Girls in Science

  • International Day of Women and Girls in Science is observed globally on 11 February. International Day of Women and Girls in Science to recognize the critical role of women and girls play in science and technology. In December 2015, the United Nations adopted a resolution to celebrate February 11 as the International Day of Women and Girls in Science. The Day is implemented by UNESCO and UN-Women in collaboration with institutions and civil society partners that aim to promote women and girls in science.
  • The 2021 theme of the Day is “Women Scientists at the forefront of the fight against C-19”.
  • In 2016 is the first time it was celebrated. The idea behind this day is to ensure equal participation and involvement of women and girls in the fields of Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM).

 World Unani Day: 11 February

  • World Unani Day has observed every year on 11th February. The main objective of World Unani Day is to spread awareness about health care delivery through the Unani system of medicine through its preventive and curative philosophy. This day is celebrated every year to mark the birth anniversary of great Unani scholar and social reformer Hakim Ajmal Khan. The first Unani Day was celebrated in 2017 at Central Research Institute of Unani Medicine (CRIUM), Hyderabad.
  • The Unani system of medicine has a long and impressive record in India. It was introduced in India by the Arabs and Persians sometime around the eleventh century.
  • It has the largest number of Unani educational, research and health care institutions.
  • The Unani system of medicine originated in Greece. Its foundation was laid by Hippocrates.
  • The system owes its present form to the Arabs who not only saved much of the Greek literature by rendering it into Arabic but also enriched the medicine of their day with their own contributions. 

AWARDS AND RECOGNITION

Robert Irwin wins Wildlife Photographer of the Year 2021

  • Robert Irwin, an Australian wildlife photographer, has won the first prize in the Wildlife Photographer of the Year People’s Choice Award Contest. Robert won the award for the image titled ‘bushfire’, which is the picture of the devastating Australian Bushfire in 2020, he captured using a drone, near the Steve Irwin Wildlife Reserve in Cape York, Queensland. The image shows a line of fire burning in between the bushes, dividing it into parts.
  • Irwin’s image was chosen from a shortlist of 25 finalists that received a total of 55,486 votes. The Wildlife Photographer of the Year is the largest wildlife photography competition in the world, organised by the Natural History Museum.

 BOOKS AND AUTHORS

‘By Many a Happy Accident: Recollections of a Life’ authored by M Hamid Ansari

  • A book titled ‘By Many a Happy Accident: Recollections of a Life’ has been authored by M Hamid Ansari. Mohammad Hamid Ansari was the vice president of India and chairman of the Rajya Sabha for two consecutive terms from 2007 to 2017. A former diplomat, he served as ambassador to the United Arab Emirates, Afghanistan, Iran, and Saudi Arabia, as high commissioner to Australia and as permanent representative to the United Nations in New York.
  • The book is an account of a life of unplanned happenings that took M. Hamid Ansari away from his preferred fancy for academia to professional diplomacy and then be co-opted in public life and catapulted to the second-highest office in the land for two consecutive terms. None of his predecessors, except Dr Sarvepalli Radhakrishnan, had experienced this honour.
  • Besides chairing the Rajya Sabha and shedding interesting light on some of its functional aspects, Ansari used the vice presidency as a formidable pulpit to express himself candidly on a range of issues at different times in India’s changing political landscape.
  • Their overarching theme was the need for modern India to re-commit itself to the constitutional principles of justice, liberty, equality and fraternity, to the values of a composite culture, and for correctives in polity relating to identity, security and empowerment of the weaker segments of our society.

“Platform Scale: For a Post-Pandemic World” authored by Sangeet Paul Choudhary

  • A Book titled ‘Platform Scale: For a Post-Pandemic World’ has been authored by Sangeet Paul Choudhary. It is published by Penguin Random House India. It explains the importance of inner workings of platform business models and their ability to scale rapidly. The 1st edition of Platform Scale was published in 2015.
  • The book tells how the decade leading up to the C-19 pandemic witnessed the rise of platform business models as they drove stock market gains and extended their influence across the economic and political activity.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Which website is good for the latest current affairs?

Toprankers is one of the best websites for the lastest current affairs.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
shikha s

QUERY 12 days ago

which website or app is best for judiciary Current affairs, Gk and Gs ?
0 LIKES 1 COMMENTS
Vishwa

QUERY 21 days ago

Offline mocks
Will i get offline mocks if i subscribe for the ₹3500 mock package? If not where can i get offline mocks? Please answer fast
0 LIKES 1 COMMENTS
latika

QUERY 1 months ago

can you reopen missed mock
0 LIKES 1 COMMENTS
Vikas Mishra

QUERY 1 months ago

Sir weekly current affairs Hindi me nahi a rha h
0 LIKES 0 COMMENTS
Luv Singhal

QUERY 1 months ago

quant time speed and distance
After traveling 50km, a train is meeting with an accident and travels at (3/4)th of the usual Speed and reaches 45 min late. Had the accident happened 10km further on it would have reached 35 min late. Find the usual Speed?
0 LIKES 0 COMMENTS
Sattaking Agency

QUERY 1 months ago

Sattaking Agency India's Best Online Satta Company
https://www.sattaking.agency
1 LIKES 0 COMMENTS
Vivek

QUERY 1 months ago

https://getintohindi.com/
0 LIKES 0 COMMENTS
Vivek

QUERY 1 months ago

Simplification
Simplification download
0 LIKES 2 COMMENTS
Deergha

QUERY 1 months ago

CLATPOST: PRINT
Where can i find the clatpost print launched a month ago on the portal...is it uploaded in the CRASH Batch- 2
1 LIKES 0 COMMENTS
Priyanshu Kar

MCQ 1 months ago

Biden has quadrupled Trump refugee cap to?
75000
60,800
62,500
88,800
2 LIKES 122 COMMENTS 129 ATTEMPTS
Sanchita Bharati

QUERY 1 months ago

Finding Something
Where can I find The Clat Post?? Please sir let me know...🙏🏻🙏🏻
0 LIKES 0 COMMENTS
SUMIT BHATT

MCQ 1 months ago

SABSE PAHLE NET BANKING KIS BANK DWARA SHURU KI GYI
I C I C I BANK
AXIS BANK
R B I BANK
H D F C BANK
0 LIKES 271 COMMENTS 286 ATTEMPTS
Dev Choudhary

QUERY 1 months ago

Play Satta Matka and Change Your Life with Sattaking.agency
Sattaking.agency may be the earth most branded online gambling website. Well come all my best friends. Satta Matka market, Satta market, matka jodi fix, today matka, Delhi Satta, Gaziabad Satta, Satta India, Indian Matka Tips, Matka world, daily Matka number, free Matka number, boss matka, matka tips, Satta King tips, matka fix number, satta number, kalyan today jodi number. There would be several of you wanting forward to understand concerning Satta Matka game. Here, we tend to face measure going to share it during a elaborated manner to place in easy words, Satta Matka or Indian Satta Matka is taken under consideration a kind of inline gambling. It's obtaining quite popular and other people area unit full enjoying it on an oversized scale. This extremely fashionable game was started in Delhi, Ghaziabad, and Mumbai in India. Inside a fast span of a while, it's grabbed many success at the fore front. Inside prescribed taken time, the recognition of this online satta game has reached to next level. Now play Satta Matka game with sattaking.agency and change your life. https://www.sattaking.agency
1 LIKES 1 COMMENTS
Aadia Nair

QUERY 1 months ago

Where can we find a daily current affairs quiz?
1 LIKES 1 COMMENTS
Kajal Tiwari

QUERY 1 months ago

Current affairs
How to cope with all the passages...as clat examination is based on passages
0 LIKES 3 COMMENTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts