Current Affairs Today in Hindi - 11 August 2020

राष्‍ट्रीय

प्रधानमंत्री ने किसानों के लिए 17,000 करोड़ रु की वित्तपोषण सुविधा जारी की

  • प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी वीडियो कॉन्फ्रेंसिंग के माध्यम से कृषि इंफ्रास्ट्रक्चर फंड के तहत एक लाख करोड़ रुपये की वित्तपोषण सुविधा को लॉन्च किया।
  • गौरतलब है कि जुलाई में कृषि आधारभूत ढांचे के लिए सरकार ने रियायती ऋण का विस्तार करने के लिए एक लाख करोड़ के कोष के साथ कृषि इंफ्रास्ट्रक्चर फंड की स्थापना को मंजूरी दी थी।
  • उन्होंने कहा, 'इस कार्यक्रम में ‘पीएम-किसान योजना’ के अंतर्गत सहायता राशि की छठी किस्त भी जारी की जाएगी। 8.5 करोड़ किसानों के खातों में 17,000 करोड़ रुपये ट्रांसफर किए जाएंगे। महामारी के दौरान यह योजना किसानों के लिए बहुत मददगार साबित हो रही है।'
  • कृषि इंफ्रास्ट्रक्चर फंड वायरस महामारी से निपटने के लिए वित्त मंत्री निर्मला सीतारमण द्वारा पेश किए गए 20 लाख करोड़ रुपये के प्रोत्साहन पैकेज का हिस्सा है। वित्त मंत्री ने आर्थिक पैकेज की तीसरी किस्त की घोषणा करते हुए कहा था कि इस कोष का इस्तेमाल शीत भंडारगृह, कटाई के बाद प्रबंधन ढांचे पर किया जाएगा।
  • कृषि इंफ्रास्ट्रक्चर फंड की अवधि 10 सालों तक यानी 2029 तक है। इससे ग्रामीण क्षेत्र में कृषि क्षेत्र से जुड़ा इंफ्रास्ट्रक्चर तैयार करने में मदद मिलेगी। इसका लक्ष्य ग्रामीण क्षेत्र में निजी निवेश और नौकरियों को बढ़ावा देना है।
  • चार वर्षों में ऋण वितरित किया जाएगा। चालू वर्ष में 10,000 करोड़ रुपये और अगले तीन वित्तीय वर्षों में प्रत्येक साल में 30,000 करोड़ रुपये के ऋण वितरित होंगे।

 एनपीसीआई ने ओमनी-चैनल लॉयल्टी प्लेटफॉर्म -‘एनटीएच रिवाड्र्स’ किया लॉन्च

  • नेशनल पेमेंट कॉरपोरेशन ऑफ इंडिया (एनपीसीआई) ने अपना बिजनेस इंटेलिजेंस और एनालिटिक्स सक्षम ओमनी-चैनल मल्टी-ब्रांडेड लॉयल्टी प्लेटफॉर्म -‘एनटीएच रिवाड्र्स’ लॉन्च किया है।
  • यह विशिष्ट लॉयल्टी अवार्ड प्लेटफॉर्म यूजर्स को विभिन्न बैंक लेनदेन के माध्यम से ‘एनटीएच रिवाड्र्स’ (अनंत संभावनाओं के साथ) अंक अर्जित करने और विभिन्न रोमांचक प्राडक्ट्स, ई-वाउचर, डोनेशन, होटल और फ्लाइट बुकिंग पर तेजी से भुनाने की अनुमति देता है।
  • बैंकों के लिए नए ग्राहक बनाने और पुराने ग्राहकों को अपने साथ जोड़े रखने के लिए ‘एनएटी रिवाड्र्स’ काफी उपयोगी है जो ग्राहकों को रिवार्ड पॉइंट्स कमाने और अधिकतम खरीद विकल्पों के साथ तुरंत भुनाने की सुविधा देता हैं। 

आंध्र प्रदेश ने राज्य औद्योगिक विकास नीति 2020-23 का शुभारंभ किया

  • आंध्र प्रदेश सरकार ने सोमवार को नई औद्योगिक नीति 2020-23 पेश की। इसमें आर्थिक वृद्धि को गति देने और विनिर्माण के जरिये बड़े पैमाने पर रोजगार सृजित करने के लिये खाद्य प्रसंस्करण, कपड़ा समेत 10 महत्वपूर्ण क्षेत्रों की पहचान की गयी है।
  • सरकार ने नियोजित औद्योगिक विकास सुनिश्चित करने और राज्य में पर्यावरण प्रभावित किये बिना उद्योग स्थापित करने के लिये जोखिम मुक्त, निवेश अनुकूल माहौल सृजित करने को लेकर औद्योगिक क्षेत्रों की पहचान की है।
  • राज्य के उद्योग और बुनियादी ढांचा मंत्री मेकापित गौतम रेड्डी ने नई नीति पेश करते हुए कहा, ‘‘नई औद्योगिक नीति में निवेश को जोखिम मुक्त करना उसकी महत्वपूर्ण विशेषता है। हम ‘वाईएसआर एपी वन’ ला रहे हैं। यह अधिकार प्राप्त बहुआयामी व्यापार केंद्र होगा। यह उद्योगों के लिये एक ही जगह संसाधन और मदद मुहैया कराने के केंद्र के रूप में काम करेगा।
  • ’’ मंत्री ने कहा, ‘‘वाईएसआर एपी वन निवेशकों को औद्योगिक इकाइयां स्थापित करने के मामले में हर संभव सहायता उपलब्ध कराएगा। औद्योगिकी इकाई स्थापित होने के बाद उन्हें बाजार पहुंच, नई प्रौद्योगिकी समेत अन्य सुविधाएं उपलब्ध करायी जाएंगी।’’ 

गुजरात ने औद्योगिक नीति 2020 शुरू की

  • गुजरात औद्योगिक नीति 2020 का राज्य द्वारा अनावरण किया गया है, जिसका उद्देश्य अगले पांच वर्षों के भीतर उद्योगों को सब्सिडी के रूप में अनुमानित 40000 करोड़ रुपये प्रदान करना है।
  • इस नीति का उद्देश्य उद्योगपतियों को सरकारी भूमि को पट्टे पर देना, निजी औद्योगिक पार्कों को प्रोत्साहन प्रदान करना और C-19 के मद्देनजर स्थानांतरित करने के इच्छुक इकाइयों को पुनर्वास प्रोत्साहन प्रदान करना है। 

अंतरराष्ट्रीय

वाल्टर रोजर मार्टोस रुइज़ पेरू के नए प्रधान मंत्री बने

  • पेरू के राष्ट्रपति (पेरू गणराज्य) मार्टिन विज़कारा ने देश के नए प्रधान मंत्री के रूप में वाल्टर रोजर मार्टोस रुइज़(पूर्व रक्षा मंत्री और सेवानिवृत्त सेनाध्यक्ष) को नियुक्त किया।
  • उन्‍होने पेड्रो एल्वारो कैटरियानो बेलिडो को सफल किया। शपथ ग्रहण समारोह लीमा के गवर्नमेंट पैलेस में हुआ। राष्ट्रपति ने ऊर्जा और खान मंत्रालय के प्रमुख के रूप में अटॉर्नी लुइस इंचिसथेगुई को भी नियुक्त किया। 

बैंकिंग और अर्थव्यवस्था

एक्सपोर्ट प्रोडक्ट्स (RoDTEP) स्कीम पर ड्यूटीज एंड टैक्स के तहत सीलिंग रेट तय करने के लिए सेंटर कांस्टेबल्स पैनल

  • केंद्रीय अप्रत्यक्ष कर और सीमा शुल्क बोर्ड (CBIC) ने निर्यात उत्पाद (RoTETEP) योजना पर शुल्क और कर की छूट के तहत निर्यातकों को करों और कर्तव्यों की प्रतिपूर्ति के लिए छत की दरों का निर्धारण करने के लिए एक तीन सदस्यीय समिति का गठन किया है।
  • समिति में पूर्व गृह सचिव जी के पिल्लई शामिल होंगे। समिति प्रशासनिक मंत्रालयों, निर्यात संवर्धन परिषदों, कमोडिटी बोर्ड, व्यापार निकायों और अन्य हितधारकों के साथ बातचीत करेगी ताकि RoDTEP योजना के तहत छत की दरों पर अपने विचार रखे।
  • निर्यात उत्पादों पर शुल्क और कर की छूट (RoDTEP) करों की प्रतिपूर्ति के लिए योजना की घोषणा सरकार द्वारा मर्चेंडाइज एक्सपोर्ट्स को इंडिया स्कीम (MEIS) से बदलने और भारतीय उत्पादों को वैश्विक बाजारों में प्रतिस्पर्धी बनाने के लिए की गई थी।
  • RoDTEP योजना का उद्देश्य निर्यातकों द्वारा लगाए गए करों और कर्तव्यों को पूरा करना है जैसे कि बिजली शुल्क, परिवहन में ईंधन पर वैट, कृषि क्षेत्र, बंदी बिजली उत्पादन, मंडी कर, स्टांप शुल्क और परिवहन में उपयोग किए जाने वाले ईंधन पर केंद्रीय उत्पाद शुल्क। किसी अन्य मौजूदा योजना के तहत छूट या वापसी नहीं की जाती है। 

शोक संदेश

WWE के पूर्व रेसलर जेम्स "Kamala" हैरिस का निधन

  • "Kamala" के नाम लोकप्रिय पूर्व रेसलर जेम्स हैरिस का निधन। हैरिस ने हल्क होगन, द अंडरटेकर और आंद्रे द जाइंट सहित WWE इतिहास के सबसे बड़े सुपरस्टारों के साथ फाइट की थी। "द युगांडा जाइंट" एक अनूठा चरित्र था जिसने यादगार तरीके से रिंग के अंदर और बाहर दोनों तरफ लोगो को आकर्षित किया।
  • जेम्स हैरिस ने मिड-साउथ, वर्ल्ड क्लास चैम्पियनशिप रेसलिंग, WCW और WWE में रेसलिंग की। हैरिस ने 1984 में रेसलिंग बोबो ब्राजील के संरक्षण में रेसलिंग में अपना करियर शुरू किया। 

पूर्व कांग्रेस नेता और तेलंगाना से आठ बार सांस रहे नंदी येलैया का निधन

  • पूर्व कांग्रेस नेता और तेलंगाना से आठ बार के सांसद रहे नंदी येलैया का निधन हो गया है। वह पहली बार 1979 में सिद्दीपेट से लोकसभा के लिए चुने गए थे। वह छह बार लोकसभा और 2002 से 2014 तक दो बार राज्यसभा के लिए चुने गए।
  • नंदी येलैया ने अपने राजनीतिक जीवन की शुरुआत हैदराबाद नगर निगम के एक नगरसेवक (corporator) के रूप में की। वह वर्तमान में तेलंगाना प्रदेश कांग्रेस समिति (टीपीसीसी) के उपाध्यक्ष के रूप में कार्यरत थे। 

खेल

वाल्टेरी बोटास 70वीं वर्षगांठ वाली ग्रां प्री के पहले अभ्यास में शीर्ष पर रहे

  • वाल्टेरी बोटास सिल्वरस्टोन में 70 वीं वर्षगांठ ग्रां प्री के लिए पहले अभ्यास सत्र में सबसे कम समय निकाल कर शीर्ष स्थान पर रहे। मर्सिडीज टीम के उनके साथी चालक लुईस हैमिल्टन दूसरे स्थान पर रहे। बोटास ने लैप पूरा करने के लिए एक मिनट 26.166 सेकेंड का समय लिया जो मौजूदा चैम्पियन हैमिल्टन से .138 सेकेंड कम था। रेड बुल के मैक्स मैक्स वेरस्टापेन तीसरे स्थान पर रहे।
  • C-19 पॉजिटिव सर्जियो पेरेस की जगह रेसिंग प्वॉइंट टीम से जुड़े निको हुल्केनबर्ग चौथे जबकि फेरारी के चार्ल्स लेक्लर पांचवें और सेबेस्टियन वेटल सातवें स्थान पर रहे। फॉर्मूला वन चैम्पियनशिप शुरू होने के बाद से यह रेस का 70वां वर्ष है। सिल्वरस्टोन में 1950 सत्र की पहली रेस आयोजित हुई थी। महामारी के कारण फिर से तैयार किए गए कैलेंडर के मुताबिक यह ब्रिटेन में दूसरी रेस है। 

रैंकिंग

यूरोप के सबसे अमीर व्यक्ति को पछाड़ मुकेश अंबानी बने दुनिया के चौथे रईस,

  • मुकेश अंबानी (Mukesh Ambani) यूरोप के सबसे अमीर व्यक्ति को पीछे छोड़ते हुए अब दुनिया के चौथे सबसे अमीर व्यक्ति बन गए हैं। ब्लूमबर्ग बिलिनेयर्स इंडेक्स के मुताबिक रिलायंस इंडस्ट्रीज लिमिटेड के चेयरमैन की दौलत अब 80.6 अरब डॉलर (करीब 6.03 लाख करोड़ रुपये)  हो गई है। उनकी दौलत फ्रांस के बर्नार्ड अरनॉल्ट (Bernard Arnault) से ज्यादा हो गई है।
  • हालिया रैंकिंग के मुताबिक मुकेश अंबानी ने एलवीएमएच के बर्नार्ड अर्नोल्ट एंड फैमिली को पछाड़ दिया है। ब्लूमबर्ग बिलेनियर इंडेक्स की रियल टाइम नेटवर्थ के मुताबिक मुकेश अंबानी 80.6 अरब डॉलर (करीब 6.03 लाख करोड़ रुपये) की संपत्ति के साथ चौथे पायदान पर आ गए हैं। संपत्ति के मामले में मुकेश अंबानी अब फेसबुक के फाउंडर मार्क जुकरबर्ग (102 अरब डॉलर) के करीब आ गए हैं।

Current Affairs Today in English - 11 August 2020

National

PM releases financing facility of Rs. 17,000 crores for farmers

  • Prime Minister on August 9 launched a financing facility of Rs. 1 lakh crores under the Agriculture Infrastructure Fund for agri-startups, entrepreneurs, farmer groups, agri-tech players for the post-harvest management and nurturing farm assets.
  • Under the government launched PM Kisan Samman Nidhi Yojana, Prime Minister transferred Rs. 17,000 crores into the bank accounts of 8.5 crores farmers. It was also informed that the amount went straight to farmers without any middlemen and commission.
  • The new Agriculture Infrastructure Fund was launched via a video conference by PM Modi. Agriculture Minister Narendra Singh Tomar and other senior ministry officials were also present at the occasion.
  • Under the scheme, around Rs. 1 lakh crores will be sanctioned under the financing facility in partnership with the multiple lending institutions as loans to farmer groups, primary agri-credit societies, agri-entrepreneurs, farmer producer organisations (FPOs), agri-tech players and startups. 

NPCI launches omni-channel loyalty platform ‘nth Rewards’

  • The National Payment Corporation of India (NPCI) has launched a loyalty platform named ‘nth Rewards’. Here nth represents “infinite possibilities”.
  • It is an analytics-enabled omni-channel multi-branded loyalty platform. It allows users to earn “nth” (infinite) loyalty points through various bank transactions. These rewards point can be redeemed for various purposes including online shopping.
  • Customers will earn loyalty points on almost every transaction made digitally, especially while using the credit and debit cards. ‘nth Rewards’ platform has a smart dashboard for users where they can see their points accumulation. 

Andhra Pradesh launches state Industrial Development Policy 2020-23

  • The Andhra Pradesh government launched state Industrial Development Policy 2020-23 on August 10, 2020. The State Industries Minister Gautam Reddy unveiled the much-awaited policy.
  • While speaking at the launch, Reddy said that the state Industrial Development Policy 2020-23 envisages all-round and holistic development with the idea of empowerment being crucial.
  • It will also enable the development of specific industrial parks as per local needs. The Industrial zoning will be a key focus area to ensure planned Industrial development.
  • The policy will further aim to provide a ‘risk-free’ investment-friendly environment for industries in the state. It will also ensure minimised impact on the environment.

 Gujarat launches Industrial Policy 2020

  • Gujarat Industrial Policy 2020 has been unveiled by the state that aims to provide an estimated Rs 40000 crores as subsidies to the industries within the next five years.
  • The aim of this policy is to lease out government land to industrialists, provide incentives to private industrial parks and also provide relocation incentives to units intending to relocate in wake of C-19. 

International

Walter Roger Martos Ruiz Becomes New Prime Minister of Peru

  • President of Peru(Republic of Peru) Martin Vizcarra appointed Walter Roger Martos Ruiz, the former defense minister and retired army general, as the country’s new Prime Minister.
  • He succeeds Pedro Álvaro Cateriano Bellido . The swearing-in ceremony took place at the Government Palace in Lima. The president also appointed attorney Luis Inchishategui as head of the Ministry of Energy and Mines. 

Banking and Economy

Centre Constitutes Panel to fix ceiling rates under Remission of Duties and Taxes on Export Products (RoDTEP) scheme

  • The Central Board of Indirect Taxes and Customs (CBIC) has constituted a three-member committee to determine the ceiling rates for reimbursement of taxes and duties to exporters under the Remission of Duties and Taxes on Export Products (RoDTEP) scheme.
  • The committee would comprise of former Home Secretary G K Pillai as Chairman. The committee shall interact with the administrative ministries, export promotion councils, commodity boards, trade bodies and other stakeholders so as to take their views on the ceiling rates under RoDTEP scheme.
  • The Remission of Duties and Taxes on Export Products (RoDTEP) scheme for reimbursement of taxes was announced by the government to replace Merchandise Exports from India Scheme (MEIS) and make Indian products competitive in global markets..
  • The RoDTEP scheme aims to reimburse the taxes and duties incurred by exporters such as duty on power charges, VAT on fuel in transportation, farm sector, captive power generation, mandi tax, stamp duty and central excise duty on fuel used in transportation, which are not exempted or refunded under any other existing scheme.

 Obituary

Wrestling legend 'Kamala' passes away

  • Wrestling legend James 'Kamala' Harris passed away at the age of 70 on August 9, 2020. The news was confirmed by WWE.
  • The WWE released an official statement saying that it was "saddened" to learn about the death of the former wrestler. He was 70.
  • James Harris, known popularly as Kamala in WWE, made his pro wrestling debut in 1978,. He was best known for his appearances with WWE (formerly named WWF) from 1984 to 2006. 

Former Congress leader and eight-time MP, Nandi Yellaiah, passes away

  • A senior Congress leader and eight-time Member of Parliament from Telangana, Nandi Yellaiah has passed away due to C-19. He was 78.
  • Yellaiah was the vice-president of the Telangana Pradesh Congress Committee. (TPCC).He was a six-term member of LokSabha and two-time Rajya Sabha member.

 Sports

Max Verstappen wins 70th Anniversary Grand Prix

  • Red Bull's Max Verstappen took a sensational surprise victory in the 70th Anniversary Grand Prix to bring Mercedes' domination to an end. This race was officially called as Emirates Formula 1 70th Anniversary Grand Prix 2020.
  • The race was the fifth round of the rescheduled 2020 Formula One World Championship. Lewis Hamilton finished second and Valtteri Bottas finished third.
  • Max Emilian Verstappen from Netherland had won at the Silverstone Circuit, Silverstone, United Kingdom and became the first non-Mercedes driver to win a race in the 2020.

 Ranking

Mukesh Ambani now Fourth-Richest Person in the World

  • According to Bloomberg Billionaires Index, Mukesh Ambani, the Chairman of Reliance Industries, has become the fourth wealthiest person in the world.
  • Ambani is now worth $ 80.6 billion after adding $22 billion in 2020.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
Badrinath T

QUERY 3 days ago

thank you
for current affairs
0 LIKES 0 COMMENTS
Priyamvada

MCQ 13 days ago

Which country has been recently invited as a full time member of IEA (International atomic agency)?
China
Brazil
India
Chile
0 LIKES 56 COMMENTS 58 ATTEMPTS
Saurabh Tiwari

QUERY 22 days ago

Please upload month of September monthly magazine current affairs
1 LIKES 0 COMMENTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 23 days ago

Which edition of 'Global Gender gap report 2021' released by the World Economic Forum in which india ranked 140th out of 156 countries with a score of 0.625 ?
11th
15th
9th
22nd
19th
1 LIKES 53 COMMENTS 54 ATTEMPTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 23 days ago

Static GK
In which state the annual purvanchal festival 'maati' celebrated ?
Goa
Maharastra
Madhya pradesh
Delhi
Odisha
1 LIKES 60 COMMENTS 60 ATTEMPTS
Himani Yadav

QUERY 24 days ago

upload current affairs as year also
1 LIKES 0 COMMENTS
Venkatesh Kowtavarapu

MCQ 24 days ago

In 2021, RBI has removed PCA restrictions on IDBI Bank, UCO Bank and IOB. What is A in PCA ?
Assistance
Awareness
Action
Assessment
0 LIKES 42 COMMENTS 44 ATTEMPTS
Saurabh Tiwari

QUERY 25 days ago

Pls upload sept monthly currents affairs magazine
0 LIKES 0 COMMENTS
Anamika

QUERY 1 months ago

How should I download current Affairs pdf
1 LIKES 0 COMMENTS
Yukti Pawar

QUERY 1 months ago

Is hardcopy available of manthly magazine for clat??
1 LIKES 0 COMMENTS
Sajid Farooque

QUERY 1 months ago

beneficial for clat
sir plz tell me this CA is beneficial for clat 2022??????
0 LIKES 0 COMMENTS
Khushi Rajoriya

QUERY 1 months ago

sir/mam,can I totaaly rely on your daily current affairs for OLET?
2 LIKES 0 COMMENTS
Ashu maurya

QUERY 1 months ago

Every thing is perfect
Thanks always I will keep support you Continue to contribute for them with update current activities.
1 LIKES 0 COMMENTS
Saumya dubey

QUERY 1 months ago

About this article
From which newspaper this article is prepared
2 LIKES 0 COMMENTS
Esha Agrawal

QUERY 1 months ago

Pls upload July month’s current affairs (monthly)
1 LIKES 0 COMMENTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts