Today's Current Affairs in Hindi- Current Affairs 10 February 2021

राष्ट्रीय

CRPF की कोबरा कमांडो यूनिट में पहली महिला टीम शामिल

  • 34 CRPF महिला कर्मियों की एक टुकड़ी को इसके विशेष जंगल युद्ध कमांडो बल कोबरा में शामिल किया गया है। टुकड़ी को जल्द ही देश के नक्सल विरोधी अभियान ग्रिड में तैनात किया जाएगा इस महिला टुकड़ी को 3 महीने के लिए पूर्व-प्रेरण प्रशिक्षण से गुजरना होगा और फिर छत्तीसगढ़ के नक्सल हिंसा प्रभावित जिलों जैसे दंतेवाड़ा, सुकमा और बीजापुर में इकाइयों के साथ तैनात किया जाएगा। CRPF की 6 सभी महिला बटालियनों में से CRPF की 34 महिला टुकड़ी के सदस्यों को चुना गया है।
  • 88 संख्या वाली CRPF की पहली बटालियन की स्थापना 1986 में दिल्ली के CRPF बेस में की गई थी। CRPF की एक सभी महिला ब्रास बैंड को भी उस समारोह के दौरान कमीशन किया गया था जो CRPF की पहली महिला बटालियन की 35वीं स्थापना दिवस की वर्षगांठ के अवसर पर आयोजित की गई थी।

 14वाँ अंतर्राष्ट्रीय बाल फिल्म महोत्सव बांग्लादेश में संपन्न

  • बांग्लादेश का 14वां अंतर्राष्ट्रीय बाल फिल्म महोत्सव (ICFFB) ढाका में समाप्त हो गया है। समापन समारोह में विजेताओं को कुल 12 पुरस्कार प्रदान किए गए। बांग्लादेश के चिल्ड्रन्स फिल्म सोसाइटी (CFS) द्वारा आयोजित 7-दिवसीय समारोह के दौरान 37 देशों की 179 फिल्मों को विभिन्न स्थानों पर दिखाया गया।
  • कार्यक्रम के दौरान बांग्लादेश के अलावा, भारत, आर्मेनिया, अमेरिका, यूके, आयरलैंड, जापान और चीन की फिल्में दिखाई गईं। डच फिल्म जैकी और ऊपजेन को सर्वश्रेष्ठ अंतर्राष्ट्रीय फीचर फिल्म पुरस्कार से सम्मानित किया गया। बांग्लादेशी फिल्म माटी को द यंग टैलेंट अवार्ड मिला जबकि लॉटरी ने यंग टैलेंट अवार्ड के तहत विशेष उल्लेख हासिल किया।

 मध्य प्रदेश ने शिशु मृत्यु दर को कम करने के लिए शुरू किया 'SAANS’ अभियान

  • मध्य प्रदेश में स्वास्थ्य विभाग ने सोशल अवेयरनेस एंड एक्शन टू न्यूट्रलाइज़ निमोनिया सक्सेसफुली ('SAANS’) अभियान शुरू किया है। अभियान का मुख्य उद्देश्य शिशुओं में निमोनिया के कारण मृत्यु दर को कम करना है, सामाजिक जागरूकता अभियान के तहत एक रणनीति बनाई जा रही है जिसमें चिकित्सा कर्मचारियों को प्रशिक्षित किया जा रहा है।
  • प्रशिक्षण, सामुदायिक और प्राथमिक स्वास्थ्य केंद्रों में दिया जाएगा।
  • इस उद्देश्य के लिए मध्य प्रदेश में लगभग 4,000 स्वास्थ्य और कल्याण केंद्र स्थापित किए गए हैं।
  • राज्य सरकार ने PGIMER, चंडीगढ़ और यूनिसेफ के साथ साझेदारी में प्रशिक्षण मॉड्यूल भी विकसित किया है, जिसका उपयोग डॉक्टरों और पैरामेडिकल स्टाफ सहित स्वास्थ्य कार्यकर्ताओं के कौशल को बढ़ाने के लिए किया जाएगा।

ONGC लद्दाख में करेगी भारत की पहली भू-तापीय क्षेत्र विकास परियोजना की स्थापना

  • भारत का पहला भू-तापीय विद्युत परियोजना राज्य स्वामित्व वाले तेल और प्राकृतिक गैस निगम (ONGC) द्वारा पूर्वी लद्दाख के पुगा गाँव में स्थापित किया जाएगा। भूतापीय क्षेत्र विकास परियोजना के रूप में जानी जाने वाली परियोजना को तीन चरणों में लागू किया जाएगा और इसे 2022 के अंत तक चालू करने की योजना है।
  • इस ऐतिहासिक भूतापीय परियोजना के लिए एक त्रिपक्षीय समझौते पर केंद्र शासित प्रदेश प्रशासन लद्दाख, लद्दाख स्वायत्त पहाड़ी विकास परिषद (LAHDC)-लेह और तेल और प्राकृतिक गैस निगम (ONGC) ऊर्जा केंद्र के बीच 08 फरवरी, 2021 को हस्ताक्षर किए गए थे।
  • परियोजना से ऊर्जा का उपयोग पड़ोसी गांवों में चौबीसों घंटे बिजली आपूर्ति देने के लिए किया जाएगा।
  • स्पेस-हीटिंग के लिए स्प्रिंग्स से गर्म पानी का उपयोग किया जाएगा।
  • पर्यटकों को आकर्षित करने के लिए गर्म स्विमिंग पूल का निर्माण।
  • सर्दियों के महीनों के दौरान भूतापीय क्षमता का विकास उपयोगी होगा, क्योंकि लद्दाख के जल विद्युत स्टेशन कम प्रवाह दर के कारण कम क्षमता पर बंद या काम करते हैं।

 रामनाथ कोविंद ने किया जनरल के एस थिमैया संग्रहालय का उद्घाटन

  • राष्ट्रपति राम नाथ कोविंद ने कर्नाटक में पूर्व सेना प्रमुख जनरल कोडन्डेरा सुबैया थिमैया के जीवन को समर्पित एक संग्रहालय का उद्घाटन किया है। जनरल थिमैया ने 1957 से 1961 तक सेनाध्यक्ष के रूप में कार्य किया। कर्नाटक के कोडागु जिले के मडिकेरी में जनरल थिमैया के पैतृक घर को "सनी साइड" कहा जाता है और इसे एक संग्रहालय में बदल दिया गया है।
  • पूर्व सेना प्रमुख जनरल कोडन्डेरा सुबैया थिमैया के जीवन का जश्न मनाने वाला संग्रहालय, विभिन्न प्रकार के प्राचीन हथियारों और युद्ध अवशेषों का संग्रह है।
  • संग्रहालय में प्रवेश करते ही कोडागु से जनरल की यूनिफार्म में एक मूर्ति है, जो भारतीय सैन्य इतिहास का एक हिस्सा भी दर्शाती है।
  • संग्रहालय जनरल थिमैया के भाई-बहनों के योगदान को भी स्वीकार करता है, जिसमें उनके दो भाई भी शामिल हैं, जो सेना के अधिकारी थे, और उनकी पत्नी नीना, जिन्हें सार्वजनिक सेवा में उनके काम के लिए 'कैसर-ए-हिंद' पुरस्कार से सम्मानित किया गया था।
  • इस युद्ध स्मारक के परिसर के प्रमुख आकर्षणों में एक युद्ध टैंक भी शामिल है, जो 1971 में पाकिस्तान के साथ युद्ध के दौरान सेना द्वारा इस्तेमाल किया गया था।

 रक्षा मंत्रालय ने शिप-बोर्न मॉडर्न रेडियो सिस्टम के लिए BEL के साथ किया समझौता

  • रक्षा मंत्रालय और भारत इलेक्ट्रॉनिक्स लिमिटेड (BEL) ने 1,000 करोड़ रुपये से अधिक के सॉफ्टवेयर डिफाइंड रेडियो टैक्टिकल (SDR-Tac) शिप-बोर्न सिस्टम की खरीद के लिए एक अनुबंध पर हस्ताक्षर किए हैं। SDR-Tac (सॉफ्टवेयर डिफाइंड रेडियो टैक्टिकल) की खरीद "सशस्त्र बलों के लिए रणनीतिक गहराई लाएगी।
  • SDR-Tac एक चार-चैनल मल्टी-मोड, मल्टी-बैंड, 19-इंच रैक-माउंटेबल, शिप-बोर्न सॉफ़्टवेयर-डिफाइंड रेडियो सिस्टम, जो जहाज-से-जहाज, जहाज-से-किनारे और जहाज-से-हवा, नेटवर्क-केंद्रित संचालन के लिए ध्वनि और डेटा संचार की सेवा के लिए है।

 शोक सन्देश

बॉलीवुड अभिनेता राजीव कपूर का निधन

  • बॉलीवुड अभिनेता और राज कपूर के बेटे राजीव कपूर का निधन हो गया है। उन्होंने अपने अभिनय की शुरुआत 1983 की फिल्म 'एक जान हैं हम' से की थी। उन्हें अपने पिता के अंतिम निर्देशन 'राम तेरी गंगा मैली' (1985) से पहचान मिली। उनकी कुछ अन्य यादगार फिल्मों में असमाँ (1984), लवर बॉय (1985), ज़बरदस्त (1985) और हम तो चले परदेस (1988) शामिल हैं। लेकिन जल्द ही राजीव को चिम्पू के नाम से भी जाना जाने लगा, बाद में वे फिल्म निर्देशन और निर्माण में चले गए।
  • 1996 में, राजीव ने प्रेम ग्रंथ का निर्देशन किया, जिसमें माधुरी दीक्षित के साथ उनके बड़े भाई ऋषि कपूर मुख्य भूमिका में थे। उन्होंने 1991 में भाई रणधीर कपूर के निर्देशन में बनी हीना के साथ प्रोडक्शन किया और आ अब लौट चलें (1999) का भी प्रोडक्शन किया।

 रंग विदुषक के संस्थापक, पद्म श्री बंशी कौल का निधन

  • रंग विदुषक के संस्थापक और थियेटर निर्देशक पद्म श्री बंशी कौल का निधन हो गया है। उनका जन्म 1949 में एक कश्मीरी पंडित परिवार में हुआ था, बंशी कौल एक हिंदी थिएटर निर्देशक और भोपाल में एक थिएटर समूह और थिएटर संस्थान, रंग विदूषक के संस्थापक थे।
  • उन्हें 1995 में संगीत नाटक अकादमी पुरस्कार और 2014 में पद्म श्री से सम्मानित किया गया। उन्होंने वर्ष 2016-17 के लिए राष्ट्रीय कालिदास सम्मान प्राप्त किया।

 दिवस

विश्व दलहन दिवस : 10 फरवरी

  • संयुक्त राष्ट्र द्वारा प्रति वर्ष 10 फरवरी को विश्व स्तर पर विश्व दलहन दिवस के रूप में मनाया जाता है। यह दिन संयुक्त राष्ट्र के खाद्य और कृषि संगठन (Food and Agriculture Organization) द्वारा वैश्विक भोजन के रूप में दालों (सूखी बीन्स, दाल, सूखी मटर, छोले, लूपिन) के महत्व को चिन्हित करने के लिए शुरू किया गया है।
  • इस दिन को इस वर्ष साल 2016 की थीम “Nutritious Seeds for a Sustainable Future,” पर मनाए जाने का निर्णय लिया गया, जिस वर्ष को अंतर्राष्ट्रीय दलहन के रूप में मनाया गया था। तब से, 2019 से 2021 तक एक ही विषय रहा है।
  • संयुक्त राष्ट्र महासभा ने वर्ष 2018 में, 10 फरवरी को विश्व दलहन दिवस के रूप में चिह्नित करने का निर्णय लिया। पहला WPD 10 फरवरी, 2019 को आयोजित किया गया था। 20 दिसंबर 2013 को, संयुक्त राष्ट्र महासभा ने 2016 को अंतर्राष्ट्रीय दलहन (IYP) के रूप में घोषित करते हुए एक प्रस्ताव (A/RES/68/231) अपनाया था। संयुक्त राष्ट्र के खाद्य और कृषि संगठन (एफएओ) की अगुवाई में साल के जश्न ने टिकाऊ खाद्य उत्पादन के हिस्से के रूप में दालों के पोषण और पर्यावरणीय लाभों के बारे में सार्वजनिक जागरूकता बढ़ाई।

 सम्‍मेलन एवं समझौते

भारत और अफ़गानिस्तान ने लालंदर “शहतूत” बांध के निर्माण के लिए समझौता किया

  • भारत और अफगानिस्तान ने अफगानिस्तान में काबुल नदी की एक सहायक नदी पर “शहतूत” बांध (लालंदर बांध) के निर्माण के लिए वीडियो-टेलीकांफ्रेंसिंग (वीटीसी) पर समझौता ज्ञापन पर हस्ताक्षर किए हैं। लगभग 300 मिलियन डॉलर की लागत वाली यह परियोजना भारत और अफगानिस्तान के बीच न्यू डेवलपमेंट पार्टनरशिप का एक हिस्सा है।
  • भारतीय प्रधान मंत्री श्री नरेंद्र मोदी और अफगानिस्तान के राष्ट्रपति डॉ मोहम्मद अशरफ गनी की उपस्थिति में विदेश मंत्री डॉ जयशंकर और अफगानिस्तान के विदेश मंत्री श्री हनीफ अतमार के बीच समझौता ज्ञापन पर हस्ताक्षर किए गए।
  • लालंदर “शहतूत” बांध काबुल शहर की सुरक्षित पेयजल जरूरतों को पूरा करेगा, आस-पास के क्षेत्रों को सिंचाई का पानी उपलब्ध कराएगा, मौजूदा सिंचाई और जल निकासी नेटवर्क का पुनर्वास करेगा, क्षेत्र में बाढ़ से बचाव और प्रबंधन के प्रयासों में मदद करेगा, और बिजली भी प्रदान करेगा।
  • यह भारत-अफगानिस्तान मैत्री बांध [सलमा बांध] के बाद अफगानिस्तान में भारत द्वारा बनाया जा रहा दूसरा बड़ा बांध है, जिसका उद्घाटन जून 2016 में किया गया था।

Skyroot, Bellatrix बाद के कक्षीय स्थानांतरण वाहन का उपयोग करने के लिए समझौता ज्ञापन किया

  • Skyroot द्वारा विकसित किए जा रहे विक्रम श्रृंखला के वाहनों के ऊपरी चरण में, Bellatrix एयरोस्पेस द्वारा विकसित किया जा रहा ऑर्बिटल ट्रांसफर व्हीकल का उपयोग करने के लिए, बैरेट्रिक्स एयरोस्पेस के साथ स्काईरोट एयरोस्पेस ने एक समझौता ज्ञापन (एमओयू) पर हस्ताक्षर किए हैं। वाहन के विक्रम रॉकेट पर 2023 में कम पृथ्वी की कक्षा में लॉन्च होने की उम्मीद है। वाहन से वैश्विक ऑपरेटरों को संचार और पृथ्वी अवलोकन उपग्रहों को लॉन्च करने के लिए समय और लागत कम करने में मदद करने की उम्मीद है।
  • यह एक अंतरिक्ष यान है जो विभिन्न ऑर्बिट ऑपरेशंस जैसे कि ग्राहक पेलोड की सटीक ऑर्बिट में तैनाती कर सकता है, एक लॉन्च व्हीकल को पारंपरिक रूप से जितना संभव हो सके उससे अधिक ऑर्बिट में सैटलाइट्स पहुंचाने की अनुमति देता है।
  • सरल शब्दों में, छोटे उपग्रह को अपनी परिचालन कक्षाओं में ले जाने के लिए OTV एक 'टैक्सी इन स्पेस' की तरह है।
  • OTV छोटे उपग्रहों के लिए राइड-शेयरिंग की पेशकश करेगा और यात्रियों में से प्रत्येक को अंतरिक्ष में उनके इच्छित स्लॉट्स पर छोड़ देगा।

 बैंकिंग और आर्थिक

एफएसएसएआई जनवरी 2022 से खाद्य उत्पादों में फैटी एसिड को 2% तक सीमित किया

  • भारतीय खाद्य सुरक्षा और मानक प्राधिकरण (FSSAI) ने खाद्य उत्पादों में औद्योगिक ट्रांस फैटी एसिड (TFA) की अनुमेय मात्रा को 2 प्रतिशत तक सीमित कर दिया है। नवीनतम संशोधन 01 जनवरी, 2022 से लागू होगा। वर्तमान में, 2021 में खाद्य उत्पादों में ट्रांस वसा की अनुमेय सीमा 3 प्रतिशत है, जो पिछली 5 प्रतिशत की सीमा से कम है।
  • FSSAI ने खाद्य सुरक्षा और मानक (बिक्री पर प्रतिबंध और प्रतिबंध) विनियम, 2011 में संशोधन किया है ताकि नए खाद्य सुरक्षा और मानक (बिक्री पर प्रतिबंध और प्रतिबंध) विनियम, 2021 को प्रभावी किया जा सके।
  • नए नियम के अनुसार, खाद्य उत्पादों जिसमें खाद्य तेल और वसा एक घटक के रूप में उपयोग किए जाते हैं, उनमें 01 जनवरी से शुरू होने वाले उत्पाद में मौजूद कुल तेलों / वसा के द्रव्यमान से 2% से अधिक औद्योगिक ट्रांस फैटी एसिड नहीं होंगे।
  • ट्रांस वसा विनियमन, जिसका उद्देश्य औद्योगिक खाद्य उत्पादों में "ट्रांस वसा", वसा युक्त ट्रांस फैटी एसिड की मात्रा को सीमित करना है, कई देशों में लागू किया गया है।
  • ये नियम कई अध्ययनों से प्रेरित थे जो ट्रांस वसा के महत्वपूर्ण नकारात्मक स्वास्थ्य प्रभावों की ओर इशारा करते थे।
  • ट्रांस वसा दिल के दौरे के बढ़ते जोखिम और कोरोनरी हृदय रोग से मृत्यु के साथ जुड़े हुए हैं।

Today's Current Affairs in English- Current Affairs 10 February 2021

NATIONAL

First Women Team Inducted in CRPF’s CoBRA Commando Unit

  • A maiden contingent of 34 CRPF women personnel has been inducted into its specialized jungle warfare commando force CoBRA. The contingent will soon be deployed in the anti-Naxal operations grid of the country. This women’s contingent will undergo pre-induction training for 3 months and then deployed with the units in Naxal violence-affected districts of Chhattisgarh like Dantewada, Sukma, and Bijapur. The members of the 34 CRPF women personnel contingent have been chosen from the 6 all-women battalions of CRPF.
  • The first battalion of CRPF numbered 88, was raised this day in 1986 at a CRPF base in Delhi. An all-women brass band of CRPF was also commissioned during the ceremony that was held to mark the 35th Raising Day anniversary of the first women’s battalion of CRPF.

 14th International Children’s Film festival concludes in Bangladesh

  • The 14th International Children’s Film Festival of Bangladesh (ICFFB) came to an end in Dhaka. A total of 12 awards were presented to the winners at the concluding ceremony. 179 films from 37 countries were shown at various venues during the 7-day long festival organised by the Children’s Film Society (CFS) of Bangladesh.
  • Apart from Bangladesh, films from India, Armenia, US, UK, Ireland, Japan and China among others were shown in the course of the festival. Dutch Film Jackie and Oopjen were awarded the Best International Feature Film Award. Bangladeshi film Maati got The Young Talent Award while Lottery won the Special mention under the Young Talent Award.

Madhya Pradesh launches ‘SAANS’ campaign to reduce infant mortality

  • The health department in Madhya Pradesh has launched the Social Awareness and Action to Neutralise Pneumonia Successfully (‘SAANS’) campaign. The main purpose of the campaign is to reduce the death rate due to pneumonia among infants a strategy is being chalked out under the Social awareness campaign in which medical staff is being trained.
  • Training will be imparted at the community and primary health centres.
  • Around 4,000 Health and Wellness Centres have been set up in Madhya Pradesh for this purpose.
  • The State government has also developed training modules in partnership with PGIMER, Chandigarh, and UNICEF, which will be used to enhance the skills of health workers, including doctors and paramedical staff.

ONGC to establish India’s first geothermal field development project in Ladakh

  • India’s first-ever geothermal power project will be implemented by state-owned Oil and Natural Gas Corporation (ONGC) at Puga village of eastern Ladakh. The project, known as Geothermal Field Development Project, will be implemented in three phases and is planned to commission by the end of 2022.
  • A tripartite agreement for this historic geothermal project was signed between Union Territory Administration Ladakh, Ladakh Autonomous Hill Development Council (LAHDC)-Leh and Oil and Natural Gas Corporation (ONGC) Energy Centre on February 08, 2021.
  • Energy from the project will be used for giving round-the-clock power supplies to neighbouring villages.
  • Hot Water from the springs will be used for space-heating
  • Constructing hot swimming pools to attract tourists
  • The development of geothermal potential will be useful during winter months, as Ladakh’s hydropower stations are shut or work at lower efficiencies due to low flow rates.

Ramnath Kovind Inaugurates Museum Dedicated to General KS Thimayya

  • President Ram Nath Kovind has inaugurated a museum, dedicated to the life of former Army Chief General Kodandera Subayya Thimayya, in Karnataka. General Thimayya served as the Chief of Army Staff from 1957 to 1961. The ancestral house of General Thimayya called “Sunny Side” at Madikeri in Kodagu district of Karnataka has been renovated and converted into a museum.
  • A museum celebrating the life of former Army Chief General Kodandera Subayya Thimayya, housing a variety of antique weaponry and war relics.
  • A statue of the General from Kodagu in uniform greets as one enters the museum, which also showcases a slice of Indian military history.
  • The museum also acknowledges the contribution of General Thimayya’s siblings, including two of his brothers, who too were Army officers, and his wife Nina, who was bestowed with ”Kaiser-e-Hind” award in recognition of her work in public service.
  • Key attractions on the premises of this war memorial include a battle tank, one of those used by the Army during the war with Pakistan in 1971.

Defence Ministry inks pact with BEL to procure ship-borne modern radio system

  • The defence ministry has signed a contract with Bharat Electronics Limited (BEL) to procure a software-defined radio tactical (SDR-Tac) ship-borne system worth over Rs 1,000 crore. The procurement of SDR-Tac (software-defined radio tactical) “will bring strategic depth to the armed forces.
  • The SDR-Tac is a four-channel multi-mode, multi-band, 19-inch rack-mountable, ship-borne software-defined radio system to serve ship-to-ship, ship-to-shore and ship-to-air voice and data communication for network-centric operations.

 OBITUARY

Bollywood actor Rajiv Kapoor passes away

  • Bollywood actor and Raj Kapoor’s son Rajiv Kapoor passed away. He made his acting debut with 1983 movie Ek Jaan Hain Hum. He gained recognition with his father’s last directorial Ram Teri Ganga Maili (1985). Some of his other memorable films include Aasmaan (1984), Lover Boy (1985), Zabardast (1985) and Hum To Chale Pardes (1988). But soon Rajiv also addressed as Chimpu, moved to film direction and production.
  • In 1996, Rajiv directed Prem Granth which featured his elder brother Rishi Kapoor in the lead role along with Madhuri Dixit. He ventured into production with brother Randhir Kapoor’s directorial Henna in 1991 and also produced Aa Ab Laut Chalen (1999).

 Founder of Rang Vidushak, Padma Shri Bansi Kaul Passed away

  • Founder of Rang Vidushak and theatre director Padma Shri Bansi Kaul passed away. He was born in 1949 in a Kashmiri Pandit family, Bansi Kaul was a Hindi theatre director and the founder of Rang Vidushak, a theatre group and theatre institute in Bhopal.
  • He was awarded Sangeet Natak Akademi Award in 1995 and Padma Shri in 2014. He received Rashtriya Kalidas Samman for the year 2016–17.

 IMPORTANT DAYS

World Pulses Day: 10 February

  • The United Nations designated World Pulses Day is observed every year on 10 February. The day has been established by the Food and Agriculture Organization (FAO) of the United Nations to recognize the importance of pulses (dry beans, lentils, dry peas, chickpeas, lupins) as a global food.
  • The theme, “Nutritious Seeds for a Sustainable Future,” was decided back in 2016 when the year was nominated to be celebrated as International Year of Pulses. Since then, the theme has remained the same from 2019 to 2021.
  • In 2018, the UN General Assembly decided to mark 10 February as World Pulses Day. The first WPD was held on February 10, 2019. On 20 December 2013, the UN General Assembly adopted a resolution (A/RES/68/231) proclaiming 2016 as the International Year of Pulses (IYP). The celebration of the year, led by the Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO), increased the public awareness of the nutritional and environmental benefits of pulses as part of sustainable food production.

 SUMMITS AND MOU’S

India and Afghanistan Inks MoU for the construction of the Lalandar “Shatoot” Dam

  • India and Afghanistan have signed a Memorandum of Understanding MoU over video-teleconferencing (VTC), for the construction of the Shahtoot Dam (Lalander Dam) on a tributary of the Kabul river in Afghanistan. The project, which costs nearly $ 300 million, is a part of the New Development Partnership between India and Afghanistan.
  • The MoU was signed between External Affairs Minister Dr Jaishankar and Afghanistan Foreign Minister Mr Hanif Atmar, in the presence of Indian Prime Minister Shri Narendra Modi and Afghanistan President Dr Mohammad Ashraf Ghani.
  • The Lalander [Shatoot] Dam would meet the safe drinking water needs of Kabul City, provide irrigation water to nearby areas, rehabilitate the existing irrigation and drainage network, aid in flood protection and management efforts in the area, and also provide electricity to the region.
  • This is the second major dam being built by India in Afghanistan, after the India- Afghanistan Friendship Dam [Salma Dam], which was inaugurated in June 2016.

 Skyroot, Bellatrix signs MoU to use latter’s orbital transfer vehicle

  • Skyroot Aerospace has signed a Memorandum of Understanding (MoU) with Bellatrix Aerospace to make use the Orbital Transfer Vehicle, being developed by Bellatrix Aerospace, in the upper stage of Vikram series of launch vehicles, being developed by Skyroot. The vehicle is expected to launch to low earth orbit in 2023 on the Vikram rocket. The vehicle is expected to help global operators reduce time and costs for launching communication and earth observation satellites.
  • It is a spacecraft that can perform various in-orbit operations such deployment of customer payload to precise orbits, allowing a launch vehicle to deliver satellites to more orbits than what was conventionally possible.
  • In simple words, OTV is like a ‘taxi in space’ to take small satellites into their operational orbits.
  • OTV will offer ride-sharing for small satellites and drop each one of the passengers to their intended slots in space.

 BANKING AND ECONOMY

FSSAI caps trans fatty acids to 2% in food products from January 2022

  • The Food Safety and Standards Authority of India (FSSAI) has restricted the permissible amount of industrial Trans Fatty Acid (TFA) in food products to 2 per cent. The latest amendment will come into effect from January 01, 2022. Currently, the permissible limit for trans fats in food products in 2021 is 3 per cent, cut down from the previous limit of 5 per cent.
  • FSSAI has amended the Food Safety and Standards (Prohibition and Restriction on Sales) Regulations, 2011 to put into effect the new Food Safety and Standards (Prohibition and Restrictions on Sales) Regulations, 2021.
  • As per the new rule, the food products in which edible oils and fats are used as an ingredient shall not contain industrial trans fatty acids more than 2% by mass of the total oils/fats present in the product, starting from January 01, 2022.
  • Trans fat regulation, that aims to limit the amount of “trans fat”, fat-containing trans fatty acids — in industrial food products, has been enacted in many countries.
  • These regulations were motivated by numerous studies that pointed to significant negative health effects of trans fat.
  • Trans fats are associated with increased risk of heart attacks and death from coronary heart disease.

FAQ's

Why is it important to read newspapers daily?

Reading newspapers daily not just enhances your grip on current affairs but also helps in clearing competitive exams, but also increases your vision of thinking about life.

How to make my general knowledge and current affairs stronger?

Keeping update yourself about current happenings in the world helps to make general knowledge and current affairs stronger.

How to remember GK and current affairs for competitive exams?

Making notes on each topic, solving questions, practicing current affairs Quiz, being positive, and staying healthy helps to remember GK and current affairs for competitive exams.

Which is the best app for daily news?

AP News, Feedly, Flipboard, Google Feed, Inoreader are some of the best apps for daily news.

Which is the best app for current affairs?

Toprankers is one of the leading apps providing better content for current affairs for various competitive exams.

How to stay informed about current events?

Staying updated with national and international news, subscribing to social channels, communicating with people will help stay informed about current events.

Which is the best online current affairs site for bank exams?

All India Exams, Toprankers, Online tayari.com, bankexamsindia.com, bank-po.org are few best online current affairs sites for bank exams.

Start Discussion
Ask DoubtsAsk Doubts
Post MCQPost MCQ
Share InfoShare Info
Discard PostDISCARD

What would you like to ask?

Add Image ADD IMAGE
Ongoing Discussions (All)
Priyanshu Kar

MCQ 3 days ago

Biden has quadrupled Trump refugee cap to?
75000
60,800
62,500
88,800
0 LIKES 11 COMMENTS 11 ATTEMPTS
Sanchita Bharati

QUERY 6 days ago

Finding Something
Where can I find The Clat Post?? Please sir let me know...🙏🏻🙏🏻
0 LIKES 0 COMMENTS
SUMIT BHATT

MCQ 1 months ago

SABSE PAHLE NET BANKING KIS BANK DWARA SHURU KI GYI
I C I C I BANK
AXIS BANK
R B I BANK
H D F C BANK
0 LIKES 167 COMMENTS 174 ATTEMPTS
Dev Choudhary

QUERY 1 months ago

Play Satta Matka and Change Your Life with Sattaking.agency
Sattaking.agency may be the earth most branded online gambling website. Well come all my best friends. Satta Matka market, Satta market, matka jodi fix, today matka, Delhi Satta, Gaziabad Satta, Satta India, Indian Matka Tips, Matka world, daily Matka number, free Matka number, boss matka, matka tips, Satta King tips, matka fix number, satta number, kalyan today jodi number. There would be several of you wanting forward to understand concerning Satta Matka game. Here, we tend to face measure going to share it during a elaborated manner to place in easy words, Satta Matka or Indian Satta Matka is taken under consideration a kind of inline gambling. It's obtaining quite popular and other people area unit full enjoying it on an oversized scale. This extremely fashionable game was started in Delhi, Ghaziabad, and Mumbai in India. Inside a fast span of a while, it's grabbed many success at the fore front. Inside prescribed taken time, the recognition of this online satta game has reached to next level. Now play Satta Matka game with sattaking.agency and change your life. https://www.sattaking.agency
0 LIKES 0 COMMENTS
Aadia Nair

QUERY 1 months ago

Where can we find a daily current affairs quiz?
1 LIKES 0 COMMENTS
Kajal Tiwari

QUERY 1 months ago

Current affairs
How to cope with all the passages...as clat examination is based on passages
0 LIKES 3 COMMENTS
gamidi venkat rambabu

QUERY 1 months ago

current affairs
1 LIKES 1 COMMENTS
Blessing Chisenga

QUERY 1 months ago

Biology
What is respiration
2 LIKES 1 COMMENTS
Sanakhan

QUERY 1 months ago

Ssc
Current affairs
3 LIKES 0 COMMENTS
Cuty Princess

QUERY 1 months ago

Mallick
Yes
0 LIKES 0 COMMENTS
SATYENDRA KUMAR SINGH

QUERY 1 months ago

hthrtjyyky
0 LIKES 0 COMMENTS
ARUNDHATI BHARAT MANWATKAR

QUERY 1 months ago

sociology
how can i start its preparation ?
1 LIKES 0 COMMENTS
Gangadhar Tiwari

QUERY 1 months ago

Ssc cgl
How can I command over Gs section?
0 LIKES 2 COMMENTS
Uma shankar

QUERY 1 months ago

Nice
0 LIKES 0 COMMENTS
Pranjali Agrawal

QUERY 1 months ago

Legally PDF
From where can I get the yearly Legally magazine PDF?
4 LIKES 0 COMMENTS
Scroll to Top
View Discussions By

All DiscussionsAll Discussions

QueriesQueries

Multiple choice QuestionsMCQ

Shared InfoShared Info

My PostsMy Posts